Devialet Phantom
152 svar till detta ämne
Postad 09 November 2015 - 05:13
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
100 dB haha. Det var f_n inte vad dom spelade här i den här stan i somras. Jag skrev efter 3 timmar på deras Facebook att: Ni spelar så man måste ha öronproppar även om man bor på 1 mils avstånd. Sen gick det fem min och efter det hördes ingenting. Jag antar att det var jag som fick hela våran stad att tystna. Var ifs lite roligt att jag med ett inlägg kunde sänka ljudvolymen till typ 10 dB i hela stan. Det där måste ha varit 130 dB. Fyf_n alltså. Blev något arg men jag skrev det med glimten i ögat. Sen togs mitt inlägg bort under natten men kul att man kan påverka så mycket ändå 
Redigerat av Unregistered2294, 09 November 2015 - 07:03.
Postad 09 November 2015 - 07:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Som ageve säger så klarar högtalare för en tiondel av priset att spela 100dB i 1kHz utan problem. Skulle dom mäta 16-23000 -3dB 1% thd så skulle siffran troligtvis bli runt 70-75 dB. Det är ju en rätt stor skillnad från 105dB. Men man kan ju inte skriva spl 70 dB, skulle ju ingen köpa 
Då lådan är så liten så kommer disten åka upp som en fyrverkeripjäs vill jag lova.
Onkyo mäter sina förstärkare med en kanal 1000 hz. Klart att du blir många watt. Som är totalt värdelösa.
Postad 09 November 2015 - 11:23
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Precis. De marknadsför högtalaren som om den skulle spela mycket högre/starkare än andra, men det gör den inte.
Angående ljudtryck och avstånd så minskar det som sagt med 6dB när avståndet fördubblas. Därför blir 105dB vid 1 meters avstånd det samma som 99dB på 2 meters avstånd. För den andra modellen som spelar 99dB, blir det 93dB på 2 meters avstånd, och det är faktiskt rätt dåligt. Den gamla, billiga B&W-stativaren spelade som sagt 2dB starkare än så, med bara 1% dist, och det är inget speciellt med den alls... En helt vanlig stativare.
Postad 09 November 2015 - 11:40
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag gillar Devialet. Det skulle va kul att höra dom nån gång även om dom påminner om en dammsugare från Miele. Det borde ju ändå kunna vara nån här inne som kan handla ett par. Dom kostar ju inte skjortan ändå med tanke på hur många andra burkar som kan kosta desto mer! 
Postad 09 November 2015 - 16:41
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Som ageve säger så klarar högtalare för en tiondel av priset att spela 100dB i 1kHz utan problem. Skulle dom mäta 16-23000 -3dB 1% thd så skulle siffran troligtvis bli runt 70-75 dB. Det är ju en rätt stor skillnad från 105dB. Men man kan ju inte skriva spl 70 dB, skulle ju ingen köpa 
Då lådan är så liten så kommer disten åka upp som en fyrverkeripjäs vill jag lova.
Onkyo mäter sina förstärkare med en kanal 1000 hz. Klart att du blir många watt. Som är totalt värdelösa.
Och du vet exakt hur Phantom låter, hur starkt den kan spela och hur mycket den distar, för du har väldigt mycket erfarenhet av den, och har gjort mätningar?
Du kan inte bara göra antagen och skriva ut dom här, som att du vet.
Jag har inga mätningar, men jag har i alla fall lyssnat på produkten.
Den är ju också lite speciellt konstruerad. Speciella konstruktioner, brukar antingen ha för eller nackdelar.
Så om man går utifrån erfarenheter av konventionella konstruktioner, och försöker applicera dom specifikationerna, så landar man troligtvis fel. Även om det kan vara fel åt endera hållet.
Devialet har 45 dagar prova på, no questions asked, där dom också står för returfrakten.
Om du är nyfiken, och om RC är din lokala återförsäljare, så har du alltså möjligheten att skippa att gå på RC. Istället beställa hem och testa.
Men visst, då måste man ju ha råd att kunna lägga ut pengarna.
Bestämmer du dig för att göra ett sånt test, så är det ingen vits att bara beställa en högtalare, jag förstår knappt varför dom ens säljer den i mono (är man inte intresserad av stereoöljud, så är man förmodligen inte så intresserad av ljud, och skulle inte lägga dom pengarna på en ljudprodukt, speciellt inte, då det finns billigare, produkter som dom flesta skulle anse är snyggare).
Du behöver två, och boxen som gör att dom pratar med varandra. Och Jag skulle säga att för att bäst kunna utvärdera vad Devialet åstadkommit, så ska du välja silvermodellen.
Är du inte nyfiken på produkten, och saknar erfarenhet av produkten, så vet jag inte var du gör i denna tråd.
Postad 09 November 2015 - 16:48
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag gillar Devialet. Det skulle va kul att höra dom nån gång även om dom påminner om en dammsugare från Miele. Det borde ju ändå kunna vara nån här inne som kan handla ett par. Dom kostar ju inte skjortan ändå med tanke på hur många andra burkar som kan kosta desto mer! 
Devialet har 45 dagars prova-på köp, med fri frakt, och returfrakt. Och dom ställer inga frågor.
Så om du har pengarna att lägga ut tillfälligt, så kan du ju få chans att testa, och dessutom i hemmamiljö.
Men det är ingen vits att testa i mono (även om man den kan spela starkt, så kommer man bli besviken, för det är uppenbart att något o ljudet saknas). Och stereo kräver två högtalare + en box som kopplar dom samman.
Postad 09 November 2015 - 16:59
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
100 dB haha. Det var f_n inte vad dom spelade här i den här stan i somras. Jag skrev efter 3 timmar på deras Facebook att: Ni spelar så man måste ha öronproppar även om man bor på 1 mils avstånd. Sen gick det fem min och efter det hördes ingenting. Jag antar att det var jag som fick hela våran stad att tystna. Var ifs lite roligt att jag med ett inlägg kunde sänka ljudvolymen till typ 10 dB i hela stan. Det där måste ha varit 130 dB. Fyf_n alltså. Blev något arg men jag skrev det med glimten i ögat. Sen togs mitt inlägg bort under natten men kul att man kan påverka så mycket ändå 
Det är inte så att dom gränsvärderna efterföljs. Och nattklubbarna får spela starkare tillfälligt (hur lång tid nu tillfälligt nu är?).
På nattklubbar, så skulle det vara skönt om dom sänkte ljudet. Har man inte öronproppar så ringer det i öronen, när man kommer hem.
Är det inte en jättestor danslokal, så behöver dom inte ha enormt ljudtryck, heller.
På arenakonsterter är det förstås en helt annan sak, där behöver man ju spela starkt vid högtalaren, för att folk längre bak också ska höra.
Och på utomhuskonserter/festivaler, så måste man ju förstås spela ännu starkare.
Men på en nattklubb, där man antingen dansar, på en relativt liten yta, eller gör små försök till att vara social med folk, så finns det ingen anledning till att ha det ljudtryck dom flesta ställen idag har.
Dessutom är det ju inte ovanligt att ljudet dessutom distar rätt rejält, så att det skär i öronen.
Att folk som är påverkade av alkohol har dålig bedömningsförmåga av ljudtryck förändrar ju inget, då bör ju ändå nattklubben ta sitt ansvar, och inte ge sina återkommande kunder tinnitus.
Men jag tror inte att Devialet Silver Phantom skulle duga som PA på en nattklubb. Men i mindre rum, så kan man få känslan av att dom faktiskt skulle kunna göra det. (Vilket inte Devialet är ensamma om, att ge sådan känsla)
Postad 09 November 2015 - 17:57
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Och för en som undrar.
Varken jag, nån i min släkt eller någon jag känner, har så vitt jag vet några kopplingar till Devialet, distributör eller återförsäljare av produkten.
Och jag kan inte förstå vaför någon i något led skulle ge rabatt på en produkt, om någon skrev bra om den här på forumet.
Det här forumet har inte fruktansvärt många läsare. Och många som hänger här, är ändå kritiska av sig, och skulle sällan göra större inköp, utan något förhandstest, eller någon möjlighet att lämna tillbaka produkten.
Så ingen i återförsäljarledet har egentligen någon nytta av om något skriver positivt här.
Det kommer inte sälja fler enheter, och om det gör, så skulle det bara leda till massa återköp, om produkten inte håller måttet.
Ett omdöme på prisjakt, skulle ha mer betydelse än 400 sidor hyllningar på detta forum, då den sajten har betydligt fler besökare.
Och om ni kollar, så har jag inte lämnat något sånt omdöme, eftersom jag anser att man inte kan göra det på en produkt man inte äger, eller ägt, och således inte kunnat "leva" med den (om än så bara för en dag, för att det var en Defected On Arrival produkt).
Dessutom så har jag lyft fram många negativa aspekter av produkten.
Jag har läst Stage-tråden.
Och även om nu den där fredrik kanske fick någon rabatt, så var det en del som behandlade honom på ett orättvist sätt.
Även om han inte heller betedde sig exemplariskt.
Jag hörde själv den produkten. Dels på mässan, där jag tyckte ljudet var lite jobbigt.
Sen i butik, där det lät bättre.
Jag skulle hellre ha Stage i köket än en ensam Phantom.
Och för er som tror att 1:or och 0:or alltid är just det.
Så kan jag berätta att jag har erfarenhet av att använda USB-dac (dac'ar, faktiskt) och Audio Pro USB-sändare. Och ibland, så blir det något fel i kopplingen som gör att ljudet inte låter som det ska. Fråga mig inte tekniskt sett vad det är dom orsakar problemet. Jag använder Windows-miljö och bärbar dator. Så om det gäller exklusivt under sådana förutsättningar, vet jag inte. Men ljudet distar märkbart, både på låtar som låter bra, och låtar som redan i sig inte låter så bra. Det är en effekt som är mer än bara inbillning. Jag vet mycket väl att man kan inbilla sig saker. Håller man på lite med musik, så är det rätt vanligt att man tycker sig ändra EQ, och tycker sig höra skillnader, för att sedan upptäcka att ljudet inte gick genom EQn, eller att man vred på fel kanal. Men i dom fallen handlar det om strävan efter perfektion. Dom missljud jag hört med USB-ljud, är tydliga.
Vad jag inte tror är att någon svindyr kabel, skulle lösa problemet så att det alltid fungerade felfritt. Jag tror inte heller att man kan få mer "svärta" i bakgrunden av musiken, utan att det går att uppmäta någon skillnad i brusnivå. Om inte, vad vissa menar med svärta, är någon typ av distorsion som ger dom associationer till svart (som då tvärt om skulle vara en försämring av ljudet).
Jag har svårt att tro på mycket av dom påståenden som man hör angående dyrare digitala kablar. Men jag tror att det kan vara bra att välja en kabel som är ordentligt skärmad, men det är inte för att jag tror att man märker några skillnader i findetaljer på musiken eller bilden.
Vad jag tycker är att detta är en produkt som imponerat på mig ljudmässigt.
Och jag tror att många andra också skulle gilla den.
Men, man måste höra den i stereo, för annars saknas helt klart en aspekt av ljudet.
Och helst ska man höra den hos en återförsäljare som inte skulle ha något emot att sälja produkten, även om det innebär att det är svårare att sälja på kunden tillbehör. Lyssningsförutsättningarna bör vara ok, i alla fall.
Och man får kontrollera att den inte är i nattläge, för det har tydligen hänt vissa personer när dom lyssnat på produkten.
Däremot är jag inte såld på mjukvarulösningen.
Som ändå är en del av det Devialet försöker sälja in. Eftersom högtalarna knappt fungerar fristående från mjukvaran.
Mycket av det ljud jag spelar upp, genom mina högtalare och hörlurar stöds inte av mjukvaran, vilket kräver omvägar, och utnyttjande av optiska ingångar, så är det nog för många andra också. Jag tycker inte alls Devialet levererat en bra produkt i det avseendet.
Fjärren verkar inte heller vara någon höjdare, och den följer inte ens med, utan är ett orimligt dyr tillbehör.
Och man kan inte styra volymen utan den ens om man går fram till högtalarna, om man inte går via appen (som eventuellt stödjer att volym-knapparna på hårdvaran kan användas).
Jag tycker också att det är väldigt konstigt att man behöver köpa ytterligare en pryl, med ytterligare sladdar, bara för att få stereoljud. Och att den inte ens erbjuder en analog ingång, för exempelvis vinylspelare, tycker jag bara är underligt, speciellt för det priset.
Och jag fattar inte varför så mycket handlar om en ensam Phantom. Devialet har tagit fram ett bra Stereoljud, men hur grym en monohögtalare än må vara, så ger till och med ett halvkasst stereoljud en upplevelse som tillför mer, än ljudtryck och bra frekvensåtergivning.
Och jag håller med om att marknadsföringen är konstig.
Som jag sagt tidigare, jag vet inte var Devialet tror att dom har för målgrupp. För att slänga runt med specar (som med stor sannolikhet inte är upmätta på optimalt sätt) och påstående om lagliga ljudnivåer på nattklubbar, är en typ av marknadsföring, som inte passar ihop med målgruppen för en produkt i den här prisklassen (varken för hifi-entusiasten, eller den med pengar på fickan, som bara går in i en butik och ber om att få något lämpligt rekommenderat för sig).
Hade produkten inte kostat mer än senaste iPhone, ja, då hade det varit en annan sak. Men i den här prisklassen, så har man en helt annan kundbas.
Det enda jag kan tänka mig är att dom vet att dom har en produkt som låter bra, och slänger sig med det dom gör, bara i ett hopp om att nå fram till personer och väcka en nyfikenhet, som leder till att personerna testar produkten. Men eftersom dom är en relativt liten tillverkare så verkar fler bli skeptiska snarare än nyfikna.
Postad 09 November 2015 - 18:18
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@JonHolstein: Vad bra, då tycker vi som jag tolkar det likadant .
Vi får väl se om det dyker upp någon ägare till dessa som ger sig in i tråden och kan sprida ytterligare ljus över fördelar och avigsidor. Konceptet är ju onekligen intressant och nydanande men möjligen inte helt moget ännu.
Postad 09 November 2015 - 18:31
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Skitsamma jag vill ha Sonus istället 
Redigerat av Unregistered2294, 09 November 2015 - 18:59.
Postad 09 November 2015 - 18:46
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Och du vet exakt hur Phantom låter, hur starkt den kan spela och hur mycket den distar, för du har väldigt mycket erfarenhet av den, och har gjort mätningar?
Du kan inte bara göra antagen och skriva ut dom här, som att du vet.
Jag har inga mätningar, men jag har i alla fall lyssnat på produkten.
Den är ju också lite speciellt konstruerad. Speciella konstruktioner, brukar antingen ha för eller nackdelar.
Så om man går utifrån erfarenheter av konventionella konstruktioner, och försöker applicera dom specifikationerna, så landar man troligtvis fel. Även om det kan vara fel åt endera hållet.
Devialet har 45 dagar prova på, no questions asked, där dom också står för returfrakten.
Om du är nyfiken, och om RC är din lokala återförsäljare, så har du alltså möjligheten att skippa att gå på RC. Istället beställa hem och testa.
Men visst, då måste man ju ha råd att kunna lägga ut pengarna.
Bestämmer du dig för att göra ett sånt test, så är det ingen vits att bara beställa en högtalare, jag förstår knappt varför dom ens säljer den i mono (är man inte intresserad av stereoöljud, så är man förmodligen inte så intresserad av ljud, och skulle inte lägga dom pengarna på en ljudprodukt, speciellt inte, då det finns billigare, produkter som dom flesta skulle anse är snyggare).
Du behöver två, och boxen som gör att dom pratar med varandra. Och Jag skulle säga att för att bäst kunna utvärdera vad Devialet åstadkommit, så ska du välja silvermodellen.
Är du inte nyfiken på produkten, och saknar erfarenhet av produkten, så vet jag inte var du gör i denna tråd.
Jag vet inte hur den låter, men baserat på den inre volymen går det att räkna ut låddisten. Dom skriver att det interna trycket går upp till 170dB eller något sånt, det innebär distorsion på långt över 10%. Det finns en tabell för hur mycket distorsion ett givet tryck blir och med så liten inre volym så kommer disten nästan på en gång.
Då har jag varit ytterst ovetenskaplig och BARA tagit med den faktorn, utöver det finns det tio faktorer till, som jag INTE kan ta med eftersom jag inte kan göra mätningar. Frågor på det?
Kollar du i mitt galleri så ser du att pengar inte är något problem att lägga ut för den
Jag har varit mycket öppen med att jag tror att den är bra, det eftersom det är en sfärisk punktkälla. Jag säger dock att deras mätningar är ytterst intetsägande. Du verkar ta åt dig personligt vad jag skriver om deras mätningar och går i försvar, varför? Du har min förklaring ovan för hur jag kan säga något om disten, då är den lågt skattad pga att jag bara har en av många faktorer, även om det är den viktigaste faktorn i det här fallet som jag ser det.
Skriv varför det inte stämmer om du tycker att jag är orättvis, istället för att bli ledsen. Det är inte menat mot dig.
Postad 09 November 2015 - 19:45
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
Lyssnade som hastigast på den i lördags på Hifi Consult, tyvärr hade de bara en vanlig Phantom som spelade mono pga av att den andra var på reparation.
Jag tycker helt klart det är värt att åka tillbaks för riktig provlyssning i stereo. Det lilla jag hörde så fick jag intrycket av att de har rejäla ljudresurser och med en riktigt djup bas med tydlig loudness karaktär vilket jag tror tilltalar många.
Tyvärr så kan man inte köra Airplay direkt till högtalarna eller ens till mottagaren utan att koppla in en Airport Express eller ATV vilket är ett minus för mig då man inte riktigt kan undvika deras egna app som styrning. Kanske inte ett minus för andra...
Postad 09 November 2015 - 20:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
undrar om jag skulle kunna ta med mig någon form av moralisk support och åka till RC ändå? om dom har den inne alltså. har dom det så skulle jag nog fan överväga det... kanske. kanske kanske.
Postad 09 November 2015 - 20:52
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
undrar om jag skulle kunna ta med mig någon form av moralisk support och åka till RC ändå? om dom har den inne alltså. har dom det så skulle jag nog fan överväga det... kanske. kanske kanske.
Kom igen nu. Köp den å testa i några veckor. Sen kan du väl spela sönder den lite i ditt biorum för att senare lämna tillbaka den hel. Skämt å sido! 
Jag kunde ha hängt med som ledsagare om det inte vore för att jag bor typ åt h_lvete för långt åt andra hållet! Men jag hade iaf uppskattat lite Norrländsk Hifi med nybryggd espresso med en kopp sprit till och en liter vispgrädde på det! Automat-kaffe är det bästa jag vet.
Synd som sagt. Men testa du. Jag ska inte hindra dig 
Postad 11 November 2015 - 11:37
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Min bror MMSade en bild (från nån tidning, tror jag); RC ska ha Demo-dagar för Devialet imorgon, den 12:e mellan 13 och 18.
Och fredag mellan 13 och 20.
Demonstrationerna ska hålla i av någon Ludvig Svanberg från Audionord och Thierry Massoubre från Devialet (om jag läste rätt, kass bildkvalitet på MMSet).
Så då kan du ju gå dit och ställa alla besvärliga frågor.
Postad 11 November 2015 - 14:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
(om jag läste rätt, kass bildkvalitet på MMSet).
Du skulle ju kunna ringa och fråga annars.
Vill inte vara dryg, men det är lätt att dra slutsatsen att du marknadsför produkten i tråden. Det vore inte första gången på forumet, därav misstänksamheten...
Postad 11 November 2015 - 15:27
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Du skulle ju kunna ringa och fråga annars.
Vill inte vara dryg, men det är lätt att dra slutsatsen att du marknadsför produkten i tråden. Det vore inte första gången på forumet, därav misstänksamheten...
Men seriöst, lägg ned det där nu.
Om du läst vad jag skrivit, så skulle du inte tro att jag marknadsför produkten.
Du har skrivit massa inlägg här på forumet. Men om du håller på och anklagar folk som skriver positivt om produkter för att marknadsföra dom.
Så tycker jag att moderatorerna borde stänga av dig.
Folk har allt rätt att vara positivt inställda till produkter. Folk har rätt att vara entusiastiska över produkter.
Det här forumet är inte avsett endast för att kritisera.
Jag är dessutom långtifrån genompositiv till produkten.
Jag hade inte skrivit något om Demo-dagarna, om det inte var för att Zartok bor i Umeå (eller trakten).
Att jag fick veta det, var bara för att min bror tyckte det var en kul grej att gå på, och jag antar att hade MMSade för att det var snabbaste sättet att framföra att det skulle vara representanter på plats och allt. Min bror bor i Umeå, men var med och lyssnade på högtalarna här i Stockholm, vid en visit. Även han blev entusiastisk över dom.
Representanterna på plats kommer ju självklart göra allt för att marknadsföra produkterna.
Men då är det väl utmärkt om Zartok går dit och ställer tuffa frågor?
Dels som eventuell motvikt på plats.
Och så kanske han får något att tillföra i denna tråd, om han får några intressanta svar.
Postad 11 November 2015 - 16:40
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
@JonHolstein: Visst framstod dina tidiga inlägg som övervägande positiva och jag ser inget fel i att vara positiv fler här skulle prova det. Så länge du inte har ett par Devialet till salu så tycker jag du kan få sprida dina positiva intryck.
Många är de trådar där skeptikerna tagit över och det är ju inget som gynnar ämnet och intresset. I de fall någon är fullständigt fel ute i sitt resonemang kan man ju vänligt försöka leda denne rätt men man behöver inte nödvändigtvis hoppa in i debatten för att sprida tråkig stämning som en del gärna gör. Nu kommer jag att få en massa respons på detta säkert, men det är väl främst av de som känner sig träffade så de får väl tycka vad de vill om detta.
Förhoppningsvis kanske de får någon att tänka efter och börja agera annorlunda.
@Zartok:
"No hard feelings hoppas jag" men att kalla folk som uppträder städat men råkar vara av annan åsikt än man själv för snorunge är inte föredömligt moget precis.
Postad 11 November 2015 - 17:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nej, det är mer att han skriver att jag inte har belägg för det jag skriver och när jag berättar varför jag har belägg för det så kommer såna svar som ovan tillbaka. Det är inget motargument eller att han tar tillvara på det jag skriver, utan då är det besvärliga frågor. Det är inte ett moget sätt att prata.
Jag har inga hard feelings mot dig, jag ser dig lite mer som jag ser laddie
Postad 11 November 2015 - 17:59
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Nej, det är mer att han skriver att jag inte har belägg för det jag skriver och när jag berättar varför jag har belägg för det så kommer såna svar som ovan tillbaka. Det är inget motargument eller att han tar tillvara på det jag skriver, utan då är det besvärliga frågor. Det är inte ett moget sätt att prata.
Bra, åter till topic
Ni som har nämnda butik i närheten får väl återkomma med era intryck när ni fått dem demade för er.
Tror jag skall glida in på Hifi-consult och få mig en mer omfattande demo vid tillfälle.
Postad 11 November 2015 - 20:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag försöker att ragga med mig någon som vill följa med till RC's devialetdemo imorgon i umeå-tråden. inväntar svar. ska kolla nu om någon nappat 
Postad 12 November 2015 - 17:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag fick gå själv och fetdema Phantom! Först så ska jag säga att han som demar där, tror han är en konstruktör, var väldigt mottagande och svarade på alla mina besvärliga frågor utan huvudbry. Riktigt glad att prata om sin produkt helt enkelt. Ska vi ta mätningarna först? Ja, det var ju min kritik mot produkten.
Han sa att dom gjorde ner till 20hz spikrakt. Vid vilka volymer så behövde han räkna i huvudet, basarna slår runt 15mm pp. Jag gav. Efter att ha hört dom spela, en gissning på 90dB, han gissade mellan 90-92 dB, två stycken. Det blir minus 6dB på antalet och minus 6 till på avståndet, bas räknar man i regel på två meter.
Med det sagt, det är ett jävligt förvånande bastryck i dessa. Jag testade lite av varje. Billie Jean av Michael Jackson lät riktigt bra. Vi körde även det som förvånade, Flight of the cosmic hippo, och dessa två bollar levererade riktigt tungt. Enormt tungt. Mycket mycket förvånande. Positivt överraskad.
Han verkade inte vara orolig för att bottna dom, vilket var kul, vi körde fullgod styrka hela tiden. Det som märktes av var att den tappade djupbas i Poem of chinese drum, där den djupaste basen faktiskt helt uteblev. Eller dränktes. Han körde en riktigt fet baslåt på slutet också och jag blev åter igen mycket överraskad.
Övriga registret är svagheten i den här skapelsen. Det råder inget lugn i diskanten, den blir lätt lite jobbig i högre volymer. Röster fungerar bra men jag kom inte överens med diskanten. Den lät billig och distande, ingen fin klang alls.
På tal om dist konstruktören menade att det interna trycket inte gav upphov till distorsion. Jag ställde mig frågande till det här.
Nåja, sen pratade han om att det var ren a-klass. Det var bara "current" som togs visa d-klass. Eller om det var tvärt om. Han menade att man kunde stänga av d-steget och det skulle ändå låta en massa. Tja, tveksamt på det faktiskt. 3000w peak måste göra sitt.
Högtalaren gick för övrigt ner i 1 ohm, det var därför effekten kunde tas ut. Ojoj, det var fett lågt.
Så, skulle jag köpa den här saken? Nej. Men jag ska säga vad jag önskar. Om devialet skulle ta kefs uni-q element som sitt mellanregister och diskant så skulle jag DEFINITIVT ha övervägt den här lösningen.
Redigerat av Zartok, 12 November 2015 - 17:39.
Postad 13 November 2015 - 00:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Silver Phantom kan spela starkt. Så har man inte ett enormt rum, så kan den uppnå nivåer som är, eller i alla fall känns nära vad man upplever på en nattklubb.
Uttalanden som dessa skapar ju en viss misstänksamhet. Antingen så har personen aldrig varit på en nattklubb eller så överdriver han/hon de grövsta.
Postad 13 November 2015 - 06:22
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag menade besvärliga frågor för deras del.
Och om du kollar inlägget där jag skrev om demo-dagarna så citerade jag ett visst av dina inlägg. Och det var inte det, där du mer i detalj hade specificerat hur du gjort dina antaganden.
Postad 13 November 2015 - 08:07
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag fick gå själv och fetdema Phantom! Först så ska jag säga att han som demar där, tror han är en konstruktör, var väldigt mottagande och svarade på alla mina besvärliga frågor utan huvudbry. Riktigt glad att prata om sin produkt helt enkelt. Ska vi ta mätningarna först? Ja, det var ju min kritik mot produkten.
Han sa att dom gjorde ner till 20hz spikrakt. Vid vilka volymer så behövde han räkna i huvudet, basarna slår runt 15mm pp. Jag gav. Efter att ha hört dom spela, en gissning på 90dB, han gissade mellan 90-92 dB, två stycken. Det blir minus 6dB på antalet och minus 6 till på avståndet, bas räknar man i regel på två meter.
Med det sagt, det är ett jävligt förvånande bastryck i dessa. Jag testade lite av varje. Billie Jean av Michael Jackson lät riktigt bra. Vi körde även det som förvånade, Flight of the cosmic hippo, och dessa två bollar levererade riktigt tungt. Enormt tungt. Mycket mycket förvånande. Positivt överraskad.
Han verkade inte vara orolig för att bottna dom, vilket var kul, vi körde fullgod styrka hela tiden. Det som märktes av var att den tappade djupbas i Poem of chinese drum, där den djupaste basen faktiskt helt uteblev. Eller dränktes. Han körde en riktigt fet baslåt på slutet också och jag blev åter igen mycket överraskad.
Övriga registret är svagheten i den här skapelsen. Det råder inget lugn i diskanten, den blir lätt lite jobbig i högre volymer. Röster fungerar bra men jag kom inte överens med diskanten. Den lät billig och distande, ingen fin klang alls.
På tal om dist konstruktören menade att det interna trycket inte gav upphov till distorsion. Jag ställde mig frågande till det här.
Nåja, sen pratade han om att det var ren a-klass. Det var bara "current" som togs visa d-klass. Eller om det var tvärt om. Han menade att man kunde stänga av d-steget och det skulle ändå låta en massa. Tja, tveksamt på det faktiskt. 3000w peak måste göra sitt.
Högtalaren gick för övrigt ner i 1 ohm, det var därför effekten kunde tas ut. Ojoj, det var fett lågt.
Så, skulle jag köpa den här saken? Nej. Men jag ska säga vad jag önskar. Om devialet skulle ta kefs uni-q element som sitt mellanregister och diskant så skulle jag DEFINITIVT ha övervägt den här lösningen.
Jag blir lite nyfiken på den låten där djupbasen försvann. Eftersom jag redan tagit upp specarna från Devialets hemsida, så vet du att jag vet att den inte spelar ner till vad som brukar sägas vara vår nedre gräns för hörsel (20Hz), inom +/- 2dB vid högre ljudtryck (troligtvis inte heller om man skriver +/- 6dB, det verkar dessutom vara digitalt filtrerat för att inte överbelasta högtalaren, och det filtret kan ju ha väldigt hög branthet i så fall).
Men det finns vissa forskare som tror att vi inte kan höra så djupt, alltså inte med hörseln. Men vi kan ju uppleva vibrationer.
Och jag kollade ditt galleri, du har ju helt klart bas-resurser.
Så då av nyfikenhet, undrar jag om det som saknades i botten var något som du hör hemma, eller något som du känner?
Jag hoppas du inte tar frågan på fel sätt. Som sagt, jag vet att den inte spelar ned till 20Hz vid dom volymer ni spelade på. Så om man kan höra så djupt i frekvensregistret, så kan ju det helt klart finnas toner som saknas för hörseln.
Men jag undrar av min nyfikenhet kring hur hörseln fungerar, om det kan vara så att en del av det man tänker sig är hörseln, egentligen är vibrationer man känner. Och Phantom, är ju konstruerade för att minimera vibrationer, dessutom.
Det var ju synd att han inte svarade på frågan om dist. eller inte svarade på ett sätt som kändes trovärdigt.
Som jag redan sagt så är detta inte en konventionell konstruktion. Och det gör ju att det inte fungerar med antaganden baserade på konventionella konstruktioner. Men som jag också skrev då, så kan dom antagandena vara fel åt endera hållet. Så dom kan alltså antingen dista mer eller mindre än vad du antog.
Anledningen till att jag gick på defensiven då, var att du började skriva siffror som var baserade på en modell som inte fungerar för dessa högtalare. Det var inte för att jag tog det personligt, utan för att det är tråkigt när någon börjar presentera siffror, som fakta, fast dom är baserade på lösa antaganden. Folk som läser tråden, och ser din forumstatus kan alltså tro att det du skriver är konkreta fakta, som alltså stämmer för produkten (för att allt annat vore omöjligt). Du skrev att det var antaganden, men lämnade inget som helst utrymme för att du kunde ha fel och att det kunde innebära att distorsionen skulle kunna vara avsevärt mindre än du antog.
Dessutom har du inte källhänvisning för de så kallade tabeller du omnämner. Så det går inte att göra någon bedömning, om dom är baserade på en vedertagen metod (ens för att räkna på konventionella konstruktioner).
Därav är dina uppgifter bara lösa antaganden som kan stämma, eller visa sig felaktiga. Men dom är fortfarande i sig bara lösa antaganden.
Så det var ju synd att vi inte fick ett riktigt svar.
Jag skulle ombett dig att fråga hur dom tänk lösa problemet med att få det ljud man vill ha till högtalarna. Det skulle ju också vara en besvärlig fråga för deras del.
Som jag skrivit många gånger, så är dom begränsade nu, eftersom mjukvaran saknar stöd för flera tjänster, bland annat spotify, apple music, youtube och soundcloud. Alla dom tjänsterna är visserligen komprimerade, men det betyder ju inte att man inte vill kunna få ljud från dom. Man vill ju inte ändra sitt musiklyssnande helt, bara på grund av ett par högtalare. Och man vet ju aldrig vilka tjänster som kommer att komma i framtiden, det kan ju komma någon förlustfri tjänst som helt tar över marknaden, men som av ett eller annat skäl aldrig implementeras i mjukvaran till Phantom.
Det finns lösningar runt detta, genom att ha utrustning som skickar optiskt ut.
Men Devialet försöker ju få det att framstå som att detta är en enkel produkt att använda.
Och som att det är en "trådlös" produkt (kan starkt ifrågasättas på grund av Dialog-enheten som krävs bara för en sån enkel sak som att få stereoljud, men det blir ju bara ännu mindre trådlöst om man behöver en optisk kabel ut från någon produkt som ger en tillgång till dom tjänster som saknas).
Det hade också varit intressant att få veta om dom jobbar på nått sätt att få produkten att fungera fristående från mjukvaran.
Volymkontroll, ingångsväljare och mute, är ju saker man vill kunna komma åt i så fall. (helst skulle man ju även kunna komma igång med produkten utan att behöva köra appen, att man inte kan skapa zoner på dom är ju kanske förståeligt, men det borde i alla fall finnas en process för att länka dom för stereo, som man kan genomgå, utan att behöva starta någon app).
Det kan man ju också göra till en besvärlig fråga. För det är nog inte helt omöjligt att få representanten att erkänna att det absolut finns en möjlighet att ens telefon/surfplatta är trasig, men att man ändå vill kunna lyssna på sina CD, eller så ljudet från TVn, eller streaming, eller vinyl (som man på ett eller annat sätt lyckats koppla till dessa).
(Min bror är inte rätt person att be att fråga mer tekniska frågor.)
Jag måste säga att jag blir lite orolig kring det du skrev om det övre registret.
Både jag och min bror är rätt diskantkänsliga, ingen av oss reagerade på att det övre registret var jobbigt.
Jag antar eftersom en representant från Devialet var på plats, att dess exemplar var inspelade. Annat verkar konstigt.
Eftersom mjukvara är så avgörande för dessa högtalare så kan dom ju ha ändrat karaktären på det sättet (även om den enda ljudförändring jag läst om berörde basåtergivning). Vilket vore synd för min och min brors del, då det skulle kunna utesluta dessa högtalare som alternativ, om man ena dagen har en högtalare som låter som man vill, och nästa dag har uppdaterats så att den låter bra för någon med andra ljudideal (vi trodde vi hade samma ljudideal som tillverkaren, av det vi hörde).
Eller så är dom känsliga för vilka rum dom sätts i, och det rum jag hörde dom i råkade vara ett där diskanten inte skar.
Eller så berodde det helt på det material vi hörde.
Vilket gör att jag blir väldigt nyfiken på att höra dessa högtalare hemma, för att se om diskanten låter annorlunda än när jag fick dom demade i butik.
Men det lär nog dröja ett tag innan jag eller min bror ger oss på att testa dom hemma. Jag vill få upp en ordentlig hemmabio först (vill ju förstås ha 7.1.4). Det ska in en soffa, upp gardiner och mörkläggningsgardiner också, så rumskaraktären för mig kommer att ändras. Vilket gör att jag inte känner att det är någon idé att testa dom just nu.
Får se om min bror gick på demo-dagarna, och höra vad han tyckte om ljudet i den miljön och med den mjukvaran.
Jag skulle nog också ha mer förtroende för Kef's element. Eller en konstruktion baserade på dom. Men som sagt, när jag hörde dom så fick jag en annan uppfattning av övre registret, men det hade ändå alltid känts som en bonus om det stod Kef Uni-q elements, eller elements designed by Kef.
Postad 13 November 2015 - 09:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
https://youtu.be/-eLpttJ_Zr8
Jag skriver ett svar ikväll. Jag tror att vi KAN ha spelat högre volym än ni gjorde och det kan vara en förklaring
Postad 13 November 2015 - 09:31
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Länken fungerade redan från början för min del. Det ser dessutom ut att vara exakt samma länk på adressen som stod i mailen om inläggen.
Postad 13 November 2015 - 09:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Gottmos, då var det fel på min mobil istället. Ja, som synes så är det duktigt med skak i basarna iaf 
Enligt tillverkaren spelar den som sagt rakt ner till 20hz, så det ska inte ha varit det. Jag tror att det berodde på att den var oförmögen att leverera det där speciella djupa dunket från låten. Märkligt var det iaf, för det bara försvann.
Jag hör, i mitt system, ner till runt 16-17 hz, men då krävs det volymer. Jag känner sällan djupbas då jag inte kan trycksätta rummet.
Svarar mer sen
Postad 13 November 2015 - 10:06
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Gottmos, då var det fel på min mobil istället. Ja, som synes så är det duktigt med skak i basarna iaf 
Enligt tillverkaren spelar den som sagt rakt ner till 20hz, så det ska inte ha varit det. Jag tror att det berodde på att den var oförmögen att leverera det där speciella djupa dunket från låten. Märkligt var det iaf, för det bara försvann.
Jag hör, i mitt system, ner till runt 16-17 hz, men då krävs det volymer. Jag känner sällan djupbas då jag inte kan trycksätta rummet.
Svarar mer sen 
Enligt specifikationerna på hemsidan, så levererar den inte så.
"BANDWIDTH
16Hz to 25kHz ± 2dB at 82dB SPL | 28Hz to 25kHz ± 2dB at 92dB SPL | 49Hz to 25kHz ± 2dB at 102dB SPL"
Men dom kan ju ha ändrat mjukvaran igen.
Men sen eftersom det är en integrerad lösning, så kan dom ju ha övervakning som påverkar ljudet vid påfrestningar. Om så är fallet, så kan det ju skilja från en låt till en annan om frekvenserna finns där. I så fall blir ju upplevelsen märklig.
Postad 13 November 2015 - 14:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
16hz i 80db står det mer eller mindre.
jag tror inte att dom ändrat mjukvaran något speciellt, det är nog snarare så att siffrorna eller konstruktören säger något felaktigt. i nog låg volym så kommer basen inte att komprimeras och rulla av menar han och det tror jag rakt av på honom också, ingen anledning att tvivla på det.
jag tycker att han svarade tillfredställande, men jag tror faktiskt att han har fel i det han säger, som jag förstått det så leder en inre kompression i så hög grad alltid till dist, det gäller när man räknar ut slutna baslådor, så jag förstår inte varför det inte skulle gälla nu. dock så inväntar jag vad dom som faktiskt kan något om sånt här inne säger innan jag säger något mer om det så att säga. min bild är att det konstruktören sa var felaktigt.
nja, saken är den att det finns olika ideal. jag kan ju inte börja säga att dom ska ändra sitt ideal så att jag tycker att det låter bra. högtalare låter olika och många märken låter olika. det innebär inte att det är fel, det innebär att det låter just olika.
mjukvaran känner jag inte till alls, så den kan jag inte kommentera. det var konstruktören som skötte spakarna och han spelade med glädje upp allt jag ville höra. och jag vill åter igen säga att högtalaren imponerade stort i basen, och även mellanregister som var... ja, lite trist, men funktionellt. det var en man som ville lyssna på en låt som hette money, där massa pengar klirrade, och då skars mina öron sönder. även på vissa låter som jag valde blev diskanten lite påträngande. men det är fortfarande inte nära exempelvis klipsch påträngande diskant, så därför vill jag vara tydlig med att idealet är olika, inte att det är fel.
vi satt rätt nära, jag ska försöka ladda upp lite bilder på hur det såg ut där vi satt och sånt. det är en viktig del.
det som jag vill säga, som jag verkligen står för, är att ingen annan högtalare i den här storleken, eller storlekar nära den, har spelat med så mycket djup bas och öppen bild. det är faktiskt något som jag blev mycket positivt överraskad av. det låter som att högtalaren är mycket större än den är.
nu är jag förvisso lite bortskämd med ljud, och visst var basen lite luddig, men det kan ha berott på rummet eller något sånt också. men det phantom gör exemplariskt är att den inte har en baspuckel vid 35-40 hz så att det LÅTER som att den spelar djup bas, phantom SPELAR djup bas. och jag kan inte jämföra det med någon annan stativare jag någonsin hört. så det är en eloge, och kul att höra! =)
Postad 13 November 2015 - 19:15
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Rensat lite i tråden.
Personliga påhopp eller anklagelser i tråden är inte ok.
Har ni belägg/bevis för något, kontakta någon moderator via PM eller direkt till Prisjakt.
Postad 14 November 2015 - 21:14
Unregisteredb1334109
-
Unregisteredb1334109
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
@JonHolstein: Vad bra, då tycker vi som jag tolkar det likadant .
Vi får väl se om det dyker upp någon ägare till dessa som ger sig in i tråden och kan sprida ytterligare ljus över fördelar och avigsidor. Konceptet är ju onekligen intressant och nydanande men möjligen inte helt moget ännu.
Har svårt att tänka mig någon som lagt 20-40.000 på ett par små aktiva lifestyle högtalare inte skulle motivera sitt köp genom att hylla det.
Postad 14 November 2015 - 22:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Konstruktören sa att dom säljer väldigt mycket av dessa modeller, men Sverige är nog ingen stor marknad
Postad 15 November 2015 - 15:24
Unregistereddaf0c854
-
Unregistereddaf0c854
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag var inne på Audio Concept och lyssnade för några veckor sedan. Hade läst mycket om denna och var spänd av förväntan. Men precis som vanligt - låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Med andra ord en besvikelse. Distorsionen var påtaglig i basen och ville man trycka på lite volym så märkte man hur platt ljudet blev. Jag provade både Mono spelaren på övre plan och stereoparet en trappa ner. Det enda som man blev imponerad av skulle då möjligt vara att de spelade relativt lågt ner i frekvens för sin ringa storlek.
Det är en verkligt smal produkt men den attraherar säkert en viss kundgrupp som gillar enkelheten, kan leva med designen och har plånboken.
Postad 02 December 2015 - 14:05
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Var oxå in idag på audio Concept, lyssnade på stereo-paret. Jag tyckte de lät häftigt, lite som Bose, fränt men egentligen inte bra. Värt pengarna, nja, nej.
Postad 03 December 2015 - 01:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Precis vad jag var rädd för....Att den inte höll i diskanten/mellan som tyvärr väldigt många högtalare inte gör.
Men skall ta mig till hifi consult o lyssna på dom för blev du förvånad över ljudtrycket är bara det ett måste.
Postad 19 December 2015 - 00:04
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Även jag var inne på Audioconcept och fick lyssna. Basen är utan tvekan höjdpunkten, de spelar stramt och de spelar lågt. Kan inte distorsionsiffrorna i huvudet men jag hörde ingen direkt förvrängning även på lite högre volym. Häftigt.
I övrigt tyckte jag de uppförde sig bra i hela registret och de kändes både rappa och dynamiska. Bra separation och sammanhållning. Dock lite för mycket åt det kliniska hållet för min smak, om man verkligen ska vara kräsen.
Såklart de inte rår på en high-end anläggning med rejäla golvare och subbar... men har aldrig hört något i den storleken som spelar så bra. Tycker gott man kan ta sig besvär och provlyssna dem, alltid kul att se (och höra) något helt nytt.
Postad 19 December 2015 - 13:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
kul att fler har varit och lyssnat på dessa högtalare =) ännu roligare att det inte bara var jag som upplevde basen som höjdpunkten 
Postad 20 December 2015 - 03:53
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Spännande teknik. Kanske gjorda för ett mindre rum?
Postad 20 December 2015 - 10:28
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nja, inte om man tänker på hur hög volym som ska klara av. Dessutom klarar basen av lite större rum än... Ja, än vilken annan stativare jag någonsin hört
Postad 03 July 2017 - 20:13
Ponta603
-
Ponta603
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick hem denna skapelse precis! Och det ända jag kan säga är woooooow!
Gjick från ett par Beolab 9:or & Pv1d (som jag var supernöjd med), till 1 phantom gold (till en början)
Men nu till sak,
Hur är det ens möjligt att få ut så mycket ljud och framförallt bas från en sådan liten skapelse?
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag var rejält skeptiskt på denna produkt innan,
Men saknar ord om denna lilla krabat,
Jag kan bara drömma om och ha dialogen och 1 till phantom gold och köra stereo 😱🤤
Tror utan tvekan att dom skulle spela ut vilket hifi system upp till 200000:- klassen!
Men det får bli om någon månad!
Designen är en smaksak, tyckte den var jäkligt ful när den släpptes,
Den ser ju inte ut som "normen" av hur en högtalare ska se ut! Så därför tror jag många är rejält skeptiska mot den! (Även jag till en början)
Denna futuristiska sak måste, Bara Måste upplevas!
IMG_0329.JPG 70.25K
0 Antal nerladdningar
IMG_0329.JPG 70.25K
0 Antal nerladdningar
IMG_0329.JPG 70.25K
0 Antal nerladdningar
IMG_0329.JPG 70.25K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ponta603, 03 July 2017 - 20:16.
Postad 03 July 2017 - 21:09
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
@Ponta603
Det är ju just det som gör dom så speciella. Väldigt genomtänkt konstruktion.
Men sen har den någon form av Dynamisk EQ för att kunna minska basen vid högt tryck. Och sen antar jag att förstärkaren även är EQad för andra frekvenser (devialet har separatat förstärkarprodukter där man kan ladda ned profil för specifika högtalare).
Dessvärre har dom ju inbyggd fördröjning, precis som sonos, för att kunna spela multi-rum i synk, så att det finns risk att dom inte synkar med ljudet från ens TV. Jag tror också att det är mer fördröjning än en surroundprocessor klarar att kompensera för, om man ska använda dom tillsammans med andra högtalare i en hemmabio, också.
Men som en musik-stereo-anläggning så är dom imponerande. (synd att dom saknar högkvalitativ A/D omvandlare för vinyl i dialogen, A/D omvandlare av god kvalitet är lite svårt att hitta i synnerhet om man vill ha något som passar i vardagsrummet, och inte bara i musikstudion)
Passar dom ens behov, så är dom väldigt imponerande.
Men ja, det behövs två för att verkligen kunna uppskatta ljudet. En ensam imponerar i tryck, men att förlora stereoeffekten tar bort mycket av upplevelsen.
Postad 04 July 2017 - 23:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Håller definitivt inte med i att de slår speciellt dyra system. De slår många system i samma klass i basen, men jag kände att diskanten skulle bli jobbig att leva med. Men det viktiga är att du är nöjd med dina högtalare
Postad 05 July 2017 - 18:01
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hur skulle en inkoppling se ut till en bio receiver med dessa högtalare?
Behöver rumskorrigeriingen och Hdmi växlingen.
Postad 06 July 2017 - 00:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fungerar inte pre out på dem?
Postad 06 July 2017 - 03:32
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Håller definitivt inte med i att de slår speciellt dyra system. De slår många system i samma klass i basen, men jag kände att diskanten skulle bli jobbig att leva med. Men det viktiga är att du är nöjd med dina högtalare 
Har du hört Gold, vilket är versionen som Ponta603 köpt.
Dom har förbättrad diskant.
Men varesig jag eller min bror tyckte diskanten var jobbig på silver. Och vi är känsliga.
Men du drar säkert upp volymen mer än jag eller min bror skulle göra. Min bror lyssnade på RC, han kunde sitta själv med kontrollen, men han sa att han kanske spelade på 40% och tyckte det räckte.
Så det är fullt möjligt att diskanten bryter upp om man pressar dom mer.
(glömde skriva att min bror var där på demo-dagen, men förmodligen senare på dagen än du var där, så han hörde dom i samma rum som du, fast senare. Dock så gjorde dom någon återställning, och omkonfigurering innan han lyssnade... han sa till mig att dom gjorde något som lät som att högtalaren andades ut innan han lyssnade, men min bror är inte så teknisk... Så jag kan inte garantera att inget hänt i konfigurationen mellan du hörde dom och min bror så att ljudkaraktären skulle ändrats. Jag hade tänkt skriva det här för snart två år sedan alltså, men orkade inte gå in på det här forumet).
Men du kanske skulle se om du kan lyssna på Gold, om du inte gjort det. Se om du gillar diskanten bättre även på dina lyssningsnivåer.
Redigerat av JonHolstein, 06 July 2017 - 04:23.
Postad 06 July 2017 - 04:07
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Hur skulle en inkoppling se ut till en bio receiver med dessa högtalare?
Behöver rumskorrigeriingen och Hdmi växlingen.
Har man pre-out på sin receiver så köper man en A/D omvandlare med optisk utgång, som man sedan kopplar till Phantom (det finns lite olika, men inte väldigt många och dom flesta anpassade för musikstudios med ett utseende som kanske inte passar vardagsrummet).
Troligtvis så måste man dra upp volymen rejält för att dom ska spela rätt ljudnivå (även om man justerat upp utnivån på Pre-Out).
Och då blir det bökigt att kombinera med att också strömma till högtalarna, då man blir tvungen att justera ljudnivån hela tiden.
(med rätt studio A/D kan man i och för sig använda inbyggd pre-amp för att dra upp ljudet, men då ska det vara bra pre-amp i den, hur nära A/D omvandlaren tar signalen i förhållande till ingångsnivå via nätverksuppspelning från Pre-out, vet jag inte)
Det stora problemet är att dom har ljudfördröjning. Så dels får man dålig munsynk. Men om jag räknade rätt, så är ljudfördröjningen så pass lång att man dessutom får synkproblem med övriga högtalare då rumskorrigeringen i surroundreceiver inte kan korrigera så mycket.
Har man tur och kör med diverse "bildförbättringar" så kan bildfördröjningen bli mer än ljudet, och då kan man korrigera så att ljudet matchar med phantom.
Men vill man ha surroundljud, så blir man typ tvungen att köra phantom runt om, för att få samma fördröjning (alla måste ju inte vara värstingmodellen, men ingen Phatom är direkt billig). (eventuellt skulle Sonos-stärkare kunna kopplas på dom andra pre-out, då sonos systemet också fördröjer ljudet, eller rent köra med sonos-högalare för surround, men det beror på om ljudfördröjningen i Sonos är inom Surroundstärkarens fördröjningskompensation i förhållande till Phantom).
Sen tekniskt, så försökte jag få svar från Devialet, hur det egentligen var med dom djupa basfrekvenserna om dom skärs beroende på volyminställning eller om ingående ljud analyseras. Om det styrs av volymkontrollen, så skulle ju basen beskäras på grund av att man måste ha volymen ställt högt för att fungera med Pre-out på stärkaren.
Hade Phantom fungerat smidigt ihop med Surround så hade jag nog köpt.
Helst hade jag även sett att dom kunde användas oberoende av app (konfigureras, växla ljudkälla, styra volym, gärna med IR fjärr), så att man skulle kunna se dom som aktiva högtalare istället för app-beroende nätverkshögtalare.
Det har pratats om Surroundstöd för Phantom, men då måste ju Devialet licensiera avkodningen från DTS och Dolby, så det skulle inte bli en kostnadsfri uppgradering, och risken är att det rent av skulle kräva en annan Dialog-hårdvara.
Postad 06 July 2017 - 04:36
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Har svårt att tänka mig någon som lagt 20-40.000 på ett par små aktiva lifestyle högtalare inte skulle motivera sitt köp genom att hylla det.
Lifestyle är delvis sant. Men det ordet används oftast för produkter där design satts före ljudet.
Dessa låter definitivt bättre än lifestyle-produkter brukar.
Att dom är små ger ju ett luftigt intryck, alltså inte ljudmässigt, utan i rummet, vilket kan vara en stor fördel mot alternativa högtalare. Däremot med stativ eller liknande, så tar dom ju upp en viss golvyta, så om man verkligen får större yta som man kan nyttja i rummet för att man inte valt golvstående högalare är ju inte garanterat, men samma gäller ju andra stativhögtalare.
Audio Concept verkar sälja rätt många.
Men inte många som varit in i denna tråd och tyckt till.
Jag tycker dom låter väldigt bra, så om någon hyllar ljudet i dom, tror jag att det är för att dom gillar det, inte för att dom ska försvara pengarna dom lagt på produkten. (om dom inte gått från en helt ok stereo-set-up till en ensam Phantom, då skulle jag vara lite skeptisk)
Men mjukvaran har ju några svagheter, så där finns det väl dom som lever med mer kompromisser än man tycker att man ska behöva för dom här pengarna.
Postad 06 July 2017 - 08:32
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jon: det må ha varit att vi lyssnade rätt högt, konstruktören var på RC och jädrans vad han visade att högtalarna kunde spela
Det är silver jag hört, visste faktiskt inte att det var en annan diskant i guldversionen
Postad 06 July 2017 - 21:16
JonHolstein
-
JonHolstein
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jon: det må ha varit att vi lyssnade rätt högt, konstruktören var på RC och jädrans vad han visade att högtalarna kunde spela 
Det är silver jag hört, visste faktiskt inte att det var en annan diskant i guldversionen 
Om dom inte klarar den ljudnivå man vill kunna spela, så ska man förstås inte köpa.
Men den nya diskanten i Gold kanske håller bättre vid högre ljudtryck.
Vet inte om RC har Gold, för demo. Min bror har inte varit in och kikat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|