Jag trodde du var ironisk i ditt svar?
Ok, nä det var det inte. Men jag kan förstå att det kan tolkas så nu efteråt, med tanke på alla tidigare syrliga kommentarer som har haglat åt båda håll i tråden.
Nä, jag bekräftade att man stöter på massor av tokigheter när man driver butik. Gällande förstärkare är det främst två frågeställningar som mycket ofta kommer upp.
Hej, jag har en xx.xxxkr dyr förstärkare som saknar HDMI/4k/3d/Atmos, eller vad det nu kan vara kunden vill ha. Nu har jag tittat ut den här modellen för 1/4 av priset av min förra. Utvecklingen har väl gått framåt och den har ju fått bäst i test, så den kommer väl att låta minst lika bra som min gamla?
LIte olika alternativ som försäljare har jag då att gå på:
1. Javisst, den modellen du har tittat ut kommer att låta minst lika bra som din gamla, så köp den!
2. Den kommer antagligen att låta lite sämre överlag, men låna gärna hem den och lyssna själv i ditt egna rum.
3. Den kommer mest troligt att låta sämre än din gamla. Ta tiden och låna hem både den och en modell som ligger i samma klass som din tidigare så får du svaret.
Tyvärr vill kunderna oftast höra svar nr1. Men för att jag ska kunna sova gott om natten så svarar jag nästan alltid nr3. Tyvärr är de flesta kunder för bekväma eller vill inte ta sig tiden att prova hemma så då köper de vad de hade tänkt sig och lever med sämre prestanda. Det kan ofta behövas väldigt långa diskussioner kring detta innan kunden inser att jag behöver nog prova hemma. Nästan alltid, i de få fall som de tar tiden och lånar hem en eller flera maskiner, så konstaterar kunden att maskinen som de hade tittat ut inte alls lever upp till deras förväntningar.
En annan fråga som dyker upp ofta är:
Hej, jag har tittat ut en ny förstärkare och jag undrar om jag kan få lyssna på den?
1. Jo, men kom in och lyssna och hör hur fint det låter här i vårt rum.
2. Javisst, det går bra men det kommer inte att ge dig så mycket, faktiskt ingenting, eftersom du inte vet hur vårt rum och högtalare låter och du kan därför inte bilda dig en uppfattning om hur förstärkaren presterar. Du bör istället låna hem den och jämföra i din egen rigg, i ditt egna rum, mot din gamla förstärkare för att veta om det är värt att byta.
Tyvärr vill de allra flesta kunder höra svar nr1 och för det mesta så blir det långa diskussioner även här kring vad det kommer att ge och vilka delar som påverkar ljudet.
Nu är ju absolut inte alla kunder på det här viset. Finns massor av exempel på kunder som har väldigt bra kunskap och vet precis hur man bör göra för att komma fram till bra beslutsunderlag. Men allt för ofta har många en stor tro på nya produkter, nya funktioner och tar ofta lite för snabba beslut, vilket i slutändan gör att kunderna sitter med sämre prestanda och ibland helt fel produkter.
Nu blev det lite väl mycket Off Topic, men ville skriva några rader så du förstår att jag inte tillhör kategorin som vänder mig dit vinden blåser. Snarare tvärtom, jag uppfattas nog av många kunder som lite tvär och jobbig eftersom mina förslag nästan alltid innebär mer jobb för kunderna 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 18 december 2016 - 10:54.