Kör du vindkraft?
Bytte till elavtal med vindkraft för ett tag sen, och jag har bara en kommentar om ljudet:
Blown away!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kablar, detta eviga tjat. Varför tar det inte slut?
Startad av
Mr_Tom
, Apr 08 2016 19:23
297 svar till detta ämne
Postad 19 April 2016 - 20:56
Bytte till elavtal med vindkraft för ett tag sen, och jag har bara en kommentar om ljudet:
Blown away! Postad 19 April 2016 - 21:05
Luftigare blåsinstrument? Postad 19 April 2016 - 23:03
Jag kör bara vindkraft när det är sydliga vindar, för ett varmare ljud. När det är nordliga vindar så låter många högtalare som klipsch, och det tycker jag inte riktigt om.
Postad 20 April 2016 - 16:47 Jag tror ni vet vad jag menar med luftigt. Alla instrument hörs mycket tydligt och är väl åtskilda i ljudbilden, luft mellan instrumenten utan att det grötar ihop sig till en ljudmatta. Jag tillhör väl Grupp 2 men känner inget behov att jag måste bevisa detta och är nöjd med att jag kan fixa till ljudet så jag blir belåten Så länge jag hör skillnad kommer jag att agera därefter vad gäller min anläggning. Postad 20 April 2016 - 18:31
Problemet är att det går inte att bevisa att skillnad inte finns, "you can't prove a negative". Det är själva poängen Och, mig veterligen, finns inget sådant test. Sedan får var och en dra sina slutsatser av det.
Om man ändå tror på skillnader så ser jag inget problem med det. Det finns många som tror på olika saker utan verifierbara bevis Redigerat av Mr_Tom, 20 April 2016 - 18:32. Postad 20 April 2016 - 18:36
Med luftigt ljud antar jag att man syresätter signalen på nåt sätt, alternativt lyssningsrummet?
Kanske även att man sätter högtalarna längre isär för att få mer luft mellan dom? Postad 20 April 2016 - 19:22 Jag menade att vem som helst kan visa (inte bevisa) att skillnad inte finns. Postad 20 April 2016 - 19:27 Nu skall vi inte vara elaka
Okey, en liten skillnad i ordval som jag missade Postad 20 April 2016 - 20:29 Samma gamla visa. Jag hör skillnad, ni hör inte skillnad. Låt oss lämna det och åter till topic. Redigerat av Ljudligt, 20 April 2016 - 20:50. Postad 20 April 2016 - 21:05
Det låter bra. Och topic var om du instämmer i att det är du (eller grupp 2) som har bevisbördan Postad 20 April 2016 - 21:08
Du upplever skillnad. Om du ska fortsätta hävda att du HÖR skillnad så tycker jag du är så god och antar Zartoks utmaning. Postad 20 April 2016 - 21:12
Räcker det inte med en iPad Air? Postad 20 April 2016 - 21:25
Nu skall jag kanske inte vara grinig, men ämnet för den har tråden är inte Zartoks utmaning Postad 20 April 2016 - 21:34 Sant, fast det är ju iofs inte Ljudligts fasfel heller. Inte första gången han kommer in i en tråd och gör en "hit and run" och det provocerar lite (och att jag känner mig tvungen att svara då är ju iaf lite OT med tanke på trådens titel)
Men point taken! Postad 20 April 2016 - 21:43
Du får kalla det vad du vill. Men jag hör med öronen. Håller jag för öronen hör jag inte
Det där med bevisbördan är ju bara hypotetiskt. Ingen har någonsin bevisat detta och skulle då inga åsikter få uttryckas? Detta gäller förstärkare, Dac:ar, kablar, nätfaser, tweaks , rum, högtalare med mera. Det är mycket svårt att bevisa dessa saker. Inte ens forskare kan bevisa detta så jag tycker det är för mycket begärt av någon som har lyssnat sig fram till ett resultat. Om någon kan bevisa något är det bra. Annars får man bara tro vad man vill om åsikten och dra de slutsatser man själv vill. Blindtester är ju heller inga bevis som är odiskutabla.
Jag provocerar inte. Jag talar om vad jag har upplevt. Om du upplever det provocerande så är det upp till dig! Postad 20 April 2016 - 21:54
Du får självklart uttrycka åsikter. Men när du säger "åter till topic" så förutsatte jag att det var vad du menade. Denna tråden är inte platsen för dina upplevda skillnader.
Men frågan om bevisbördan tycker jag inte är hypotetisk. Du kanske skulle läsa första inlägget Postad 20 April 2016 - 22:04
Det finns helt enkelt inga helt tillförlitliga bevis att frambringa. Den som kan frambringa bevis får väl göra det. Därmed säger jag både Grupp 1 och Grupp 2. Tro mig när jag själv har sökt efter bevis men inte hittat några varken för eller emot (alltså riktiga objektiva bevis). Har du några konkreta bevis så är jag intresserad. Tills bevis finns (på riktigt) så får jag lita på min hörsel. Postad 20 April 2016 - 22:28
MEN! Det är ju du och resten med din uppfattning som sitter med makten att just bevisa att det går att höra skillnad. Fattar du verkligen inte det? Det räcker som sagt med att du visar upp dina färdigheter så är diskussionen över. Problemet är ju att du och ALLA andra med samma uppfattning som dig antingen misslyckats i tester eller helt enkelt inte ställer upp.
Att jag ska bevisa att du inte hör skillnad är både omöjligt och ovetenskapligt.
Nejdu. Nu säger du att "upplevt" skillnad. Det skrev du inte innan. Att du upplever skillnad tror jag på. Det är INTE samma sak som att faktiskt HÖRA skillnad. Jag är helt övertygad om att din upplevelse försvinner om du inte längre vet vilken kabel som är ansluten. Du har alla möjligheter att motbevisa mig. Eller hur?
Har jag bara missförstått dig? Är du överens om att det du upplever kan vara inbillning orsakad av förväntningar? Postad 20 April 2016 - 22:36
Tjatet tar aldrig slut så länge som gruppen med superhörsel inte vill demonstrera sin förmåga.
-Jag kan höra skillnad. -Jaha, men bevisa det då... -Nää. Postad 21 April 2016 - 06:46
Det är mycket lätt att bevisa att man kan en sak, man gör det och s sen har man bevisat det. Det finns massa blindtest som har visat att inga skillnader har hörts, det finns inga blindtester som visar att skillnader har hörts. Jag postade ett blindtest tidigare med det här och utmaningen har varit uppe och gjorts på The amazing meeting (miljonutmaningen). Den grupp som säger att det är humbug har lagt fram mängder av bevis. Med statistik kan man mycket enkelt få fram bevis som inte är slumpartade, kan man en sak så kan man den.
Jag har själv flera gånger påstått att jag kan bänkpressa 100 kilo, om någon erbjöd mig att slå vad om det så hade jag tagit det på en gång, när det är såna summor som erbjuds. Det eftersom jag inte är det minsta tveksam på min egenskap att bänkpressa 100 kilo. Om någon ställer fram en sådan utmaning med en så bra möjlighet som den jag givit så kommer jag ta den direkt. Jag skulle ta den för 15.000 också, lätt! Postad 21 April 2016 - 06:58
Nej, du hör inte med öronen, du hör med hjärnan. Öronen fångar upp ljudet, anpassar ljudnivån och leder det till innerörat där det omvandlas till elektriska impulser som leds vidare till hjärnan via hörselnerven.
"I hörselcentrum sätts sedan informationen om ljudets frekvens samman med annan information som ljudets styrka, tidsaspekter och lokalisation. Detta vävs i sin tur samman med andra sinnesintryck, minnen med mera, så att vi kan tolka och uppleva ljudet."
Med andra ord finns det väldigt många faktorer som sammantagna innebär att två personer kan uppleva ett ljud på olika sätt. Denna diskussion som ni för bygger på att alla människor har en hörselfunktion som fungerar på samma sätt och ger en exakt lika upplevelse för alla som lyssnar på ett ljud. Så är inte fallet. Redigerat av agpath, 21 April 2016 - 06:59. Postad 21 April 2016 - 07:56
Det gör den väl inte alls? Den bygger ju på att SAMMA person ska kunna avgöra skillnad mellan två kablar. Inte om två OLIKA personer uppfattar samma ljud på olika sätt. Postad 21 April 2016 - 08:03
På samma sätt kan olika personer avgöra skillnaden mellan ljud i olika hög grad. Det är fullt möjligt att en person kan höra en skillnad som en annan person inte kan höra. Det behövs inga kablar för att konstatera detta Postad 21 April 2016 - 08:09
Ja, men nu handlar detta om kablar. Postad 21 April 2016 - 08:23
Tänk följande teoretiska resonemang:
Person 1 kan uppfatta frekvenserna x, y och z. Ett ljud som innefattar dessa 3 frekvenser leds genom 2 olika kablar. Kabel A leder frekvenserna x, y och z. Kabel B leder, av någon anledning, endast frekvenserna x och y. Person 1 kan då höra en skillnad mellan kabel A och kabel B.
Person 2 kan endast uppfatta frekvenserna x och y. Ett ljud som innefattar frekvenserna x, y och z leds i kablarna A och B. Kabel B har en brist som gör att frekvensen z inte går igenom. Detta kan dock Person 2 inte uppfatta. Person 2 uppfattar således exakt samma ljud från kabel A respektive B.
Alltså, person 1 uppfattar en skillnad som person 2 inte kan höra. Postad 21 April 2016 - 08:28
Självklart har vi olika känslig hörsel och olika förmåga att höra skillnad, det är det nog ingen som sagt emot (i.a.f. inte jag).
Någonstans går dock gränsen för vad som är mänskligt möjligt och vad som hör till serietidningarnas värld. Jag (och empirisk data) hävdar att höra skillnad på kablar tillhör den senare kategorin. Det står vem som helst fritt att motbevisa det.
Påhittat hypotetiskt resonemang som inte har någon anknytning i verkligheten. Vid de frekvenserna vi pratar om måste du aktivt konstruera kabeln fel (jättefel) och därmed skapa ett filter för att det du säger ska inträffa.
Tillägg:
Nu är vi här igen känner jag. Om det är så att person 1 kan höra en skillnad så är det ju bara att visa det? Person 2 behöver ju inte HÖRA den för att bli överbevisad. Redigerat av Loco.spk, 21 April 2016 - 08:38. Postad 21 April 2016 - 08:46 Svaret på trådens fråga i titeln "varför tar det inte slut?" verkar i alla fall vara: för att folk använder sig av höra istället för uppleva. Och för att Ljudligt med fler tror sig höra (alltså uppleva) med enbart öronen. Postad 21 April 2016 - 09:10
Det tar inte slut p.g.a. att den hörbara skillnaden inte är bevisad. Postad 21 April 2016 - 09:57
Det är därför som jag använde mig av "uppfatta" och inte höra. Upplevelser och uppfattningar görs i hjärnan och inte i örat. Postad 21 April 2016 - 10:00
Bra påpekande. Jag menade förstås att Person 2 inte kan "uppfatta" samma ljud. Uppfattningen är något som är programmerat i hjärnan. Jag går inte in på varför person 2 inte kan "höra" vissa ljud eller frekvenser.
Detta blir lite som med synen. Om du tittar på en färgbild så upplever du en bild. Om en annan person som är röd-grön-blind tittar på samma bild så upplever denne bilden på ett annat sätt och vet kanske inte ens om det. Den röd-grön-blinde kan sen titta på en annan färgbild i en annan färgskala och där ser ni samma bild. Redigerat av agpath, 21 April 2016 - 10:01. Postad 21 April 2016 - 10:26
Ja jag förstår det men jag anser att det är en helt annan diskussion (dock en väldigt spännande och när det gäller ljud och bild högst relevant sådan).
Detta handlar ju om att SAMMA person genom att byta kabel hör en skillnad. Ungefär som att titta på något genom en ofärgad glaslins för att sedan byta den mot en annan ofärgad glaslins och hävda att det blev skillnad på färgerna (en skillnad man förstås inte vill bevisa att man ser). Postad 21 April 2016 - 11:02
Det jag försöker få fram är att samma person kan uppleva en skillnad pga att hjärnan är programmerad till att tro att det är en skillnad. Då upplever man också en skillnad, även om denna inte finns rent ljudmässigt. Postad 21 April 2016 - 11:07
Placebo alltså. Det fenomenet utesluter man genom blindtest. Postad 21 April 2016 - 11:08 Jaha, var det det du menade, det var inte riktigt det du skrev tycker jag Postad 21 April 2016 - 11:55
Jag erkänner att jag for ut i mycket teoretiskt tänkande, men detta var min poäng.
Precis Postad 21 April 2016 - 16:16
Ja, det jag upplever kan säkert påverkas av vetskapen om vad jag spelar på. Detta gäller ju alla ingående komponenter i anläggningen.
Och det vore intressant att veta om alla omdömen som ges här på forumet är verkliga eller påverkade av förväntanseffekter. Men då skulle man ju behöva blindtesta alla omdömen som görs för denna så kallade förväntanseffekt finns överallt där omdömen görs, inte bara kablar. Det hade varit kul att göra ett sådant test men jag kommer nog att arrangera detta här hemma med de grejor jag lyssnar på dagligen. Verkar vara ett roligt semester projekt. Postad 21 April 2016 - 17:06
Starkt att du faktiskt erkänner att det kan vara så.
Rätt. Däremot är det ju Inte alla delar där förväntningar utgör 100% av skillnaderna vilket jag hävdar att det gör när det gäller kablar.
Gör det, men gör dig själv en tjänst och gör det på rätt sätt. Där kan säkert Zartok hjälpa dig med vad du bör göra och inte göra eftersom han nog har tänkt igenom sitt eventuella test rätt noga. Postad 21 April 2016 - 18:38
Starkt att du öppnar för den möjligheten. Det tycker jag förtjänar respekt
Min erfarenhet är att förväntanseffekt eller placebo (eller vad man vill kalla det) finns överallt och gäller nog egentligen allting. Men när man sedan byter till blindtest för kablar så försvinner de upplevda skillnaderna. Man får ingen konfidens över den som slumpen ger i testet. Notera, för kablar, testar man högtalare så finns säkert också förväntan men då kan man dessutom vid blindtest får hög konfidens så det är inte bara förväntan.
Och rent vetenskapligt så hävdar jag att bara dom som tror på skillnad kan bevisa att dom har rätt. Men dom har hittills inte lyckats Postad 22 April 2016 - 09:39
Verkar svårt med dessa kablar och att få någon att ställa upp på ett test. Men jag förstår dem på ett sätt. Om jag bara går på mig själv så tycker jag att mina högtalare kan låta helt annorlunda från en dag till en annan ibland, utan att jag gjort någon ändring. Det är så tydligt så jag sitter bara ock kliar mej i huvudet. Tänk då att blanda in kablar också...och kunna vara säker...
Men kan det vara så att ljudet ur en högtalare förändras om det tex blir några grader varmare i rummet, eller om man spelat på mkt hög volym länge? Finns säkert fler faktorer, men ni som är gurus på detta kanske kan få det att klarna :-) Eller är detta också placebo...? Postad 22 April 2016 - 09:49 Ett högtalarelement förändras definitivt vid ändrad värme. Det går t.o.m. att ange temperatur när man simulerar högtalare av den anledningen. En temperaturskillnad på några grader ska däremot inte vara märkbart.
Det du säger tyder snarare på att andra omständigheter gör att du upplever ljudet som annorlunda. Jag brukar säga att en stadig whisky och fredagkväll är ett par av de bästa ljudförbättrarna man kan hitta Postad 22 April 2016 - 19:22
Om jag säger så här
Loko.spk nämner whiskey, kanske inte riktigt min grej men rödvin och pizza på fredag kväll kan också påverka saker. Nu är det OT men jag tillåter mig det på en fredag kväll
Min poäng och en del av tanken bakon tråden är att jag tycker musik och film skall vara kul. Just kablar brukar av någon anledning alltid leda till diskussioner och hårda ord. Personligen har jag inget problem men att någon "tror" att det är skillnad mellan kablar. Men när man "vet" att det är skillnad så kräver jag lite mera.
Ser man på vetenskapliga arkiklar så finns oftast referenser. Det finns också ofta ett "krav" att man skall ge så mycket info kring ett experiment att man skall kunna upprepa det. Det räcker inte med "once off", det skall kunna repeteras. Ett berömt undantag, om jag minns rätt, är Einsteins artikel om den speciella relativiteteteorin. Den hade inga referenser, det var något helt nytt.
Åter till ämnet.
Som jag tolkar det hela så har ingen egentligen falsifierat mitt påstående att dom som tror på skillnad måste bevisa sin idé. Dom har, mig veterligen, inte lyckats hittills men det betyder inte att dom bevisligen har fel. Däremot så kommer dom som inte tror på skillnad inte framåt.
En dag kanske vi får ett slutligt svar på frågan om kablar men jag tvivlar. Diskussionen har pågått några decennier. Det tråkiga är att den ofta leder till hårda ord. Postad 23 April 2016 - 00:46
Det finns ett slutgiltigt svar, bara det att det inte godtas. Nollhypotesen spikas fast hårdare för varje gång det här testas. Det är lite som att fråga sig om jorden är rund eller platt. Det finns ett slutgiltigt svar, men det tas inte emot av alla
Postad 23 April 2016 - 09:55
Det finns också en väldigt stor skillnad. Och det är du säkert medveten om
Mwn jag kan ju rikta en fråga till dig Zartok. Du har din kabelutmaning. Varför är det så viktigt att avgöra frågan? Du har ju själv drivit på diskussionen med din utmaning. Om någon vill "tro" att det finns skillnad, so what Redigerat av Mr_Tom, 23 April 2016 - 09:59. Postad 23 April 2016 - 10:02
Problemet är väl egentligen att dom som tror på detta även försöker få andra människor att gå på bluffen. Postad 23 April 2016 - 11:17
Intressant, denna diskussion skulle lika gärna kunna handla om religion.. "Bevisa att gud finns". Även biten med att "få andra människor att gå på bluffen" är ju lite passande. (Om man anser att det är en bluff vill säga)
Postad 23 April 2016 - 13:45
Äntligen någon som har mer än gymnasiekunskaper i ellära Postad 23 April 2016 - 14:00 Det finns en liknande debatt i musikvärlden. Kolla denna länk t.ex. http://theproaudiofi...t-cable-debate/ Läs slutsatsen. Jo, man kan höra en skillnad mellan olika kablar. Men det beror INTE på kabeln. Det beror på hur kabeln påverkar det system den sitter i. Därför är Zartoks utmaning värdelös. En eventuell skillnad säger bara att det totala systemet har ändrats just där och då. Inte nödvändigtvis någon annanstans och motsatt. Om ingen skillnad påvisas där så kan den uppstå i något annat system.
Så svar på frågan varför kabeltjatet fortsätter:
jo, det beror på att debatten är kraftigt förenklad och att ett blindtest inte kan designas så att det blir avgörande åt något håll. Därför fortsätter "tjatet". Redigerat av 982jan, 23 April 2016 - 14:02. Postad 23 April 2016 - 14:29 och igen; det finns vetenskapliga artiklar som visar att kablar gör skillnad men återigen; det handlar om hur de påverkar systemet. I denna länk finns en artikel som visar hur systemet förstärkare och högtalare totalt sett kan få andra egenskaper pga kabeln. Det går alltså utmärkt att mäta (för de som är lagda åt det hållet).
http://www.aes.org/e...e.cfm?elib=5975 Postad 23 April 2016 - 14:32 Hur mycket kunskap behövs för att förstå att ingen kommer att klara ett blindtest ? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |