Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Kablar, detta eviga tjat. Varför tar det inte slut?

297 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 19 April 2016 - 20:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlĂ€gg
  • 5

Kör du vindkraft?

Bytte till elavtal med vindkraft för ett tag sen, och jag har bara en kommentar om ljudet:

Blown away!

Postad 19 April 2016 - 21:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2485 inlĂ€gg
  • 1

Bytte till elavtal med vindkraft för ett tag sen, och jag har bara en kommentar om ljudet:

Blown away!

Luftigare blÄsinstrument? ;)

Postad 19 April 2016 - 23:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 2
Jag kör bara vindkraft nÀr det Àr sydliga vindar, för ett varmare ljud. NÀr det Àr nordliga vindar sÄ lÄter mÄnga högtalare som klipsch, och det tycker jag inte riktigt om.

Postad 20 April 2016 - 16:47

Ljudligt
  • Ljudligt
  • ForumrĂ€v

• 546 inlĂ€gg
  • 1

Jag tror ni vet vad jag menar med luftigt. Alla instrument hörs mycket tydligt och Àr vÀl Ätskilda i ljudbilden, luft mellan instrumenten utan att det grötar ihop sig till en ljudmatta.

Jag tillhör vÀl Grupp 2 men kÀnner inget behov att jag mÄste bevisa detta och Àr nöjd med att jag kan fixa till ljudet sÄ jag blir belÄten :) .

SÄ lÀnge jag hör skillnad kommer jag att agera dÀrefter vad gÀller min anlÀggning.

Postad 20 April 2016 - 18:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr helt rimligt att bevisbördan ligger pÄ grupp 2. Att visa att skillad inte finns kan vem som helst demonstrera men att bevisa skillnad har ingen klarat Àn i kontrollerade tester.

Problemet Ă€r att det gĂ„r inte att bevisa att skillnad inte finns, "you can't prove a negative". Det Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen  :) . Dom enda som kan bevisa att dom har rĂ€tt Ă€r grupp 2. Ett vĂ€l genomfört test dĂ€r man faststĂ€ller skillnad med rimlig konfidens, sĂ„ Ă€r det klart.

Och, mig veterligen, finns inget sÄdant test. Sedan fÄr var och en dra sina slutsatser av det.

Om man ÀndÄ tror pÄ skillnader sÄ ser jag inget problem med det. Det finns mÄnga som tror pÄ olika saker utan verifierbara bevis :) .

Redigerat av Mr_Tom, 20 April 2016 - 18:32.

Postad 20 April 2016 - 18:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlĂ€gg
  • 0
Med luftigt ljud antar jag att man syresÀtter signalen pÄ nÄt sÀtt, alternativt lyssningsrummet?

Kanske Àven att man sÀtter högtalarna lÀngre isÀr för att fÄ mer luft mellan dom?

Postad 20 April 2016 - 18:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlĂ€gg
  • 3

TillrÀckligt luftigt?

Postad 20 April 2016 - 19:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 0

Problemet Ă€r att det gĂ„r inte att bevisa att skillnad inte finns, "you can't prove a negative". Det Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen  :) . Dom enda som kan bevisa att dom har rĂ€tt Ă€r grupp 2. .

Jag menade att vem som helst kan visa (inte bevisa) att skillnad inte finns.

Postad 20 April 2016 - 19:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

TillrÀckligt luftigt?

attachicon.gifempty-head2.jpg

attachicon.gifSticker_Air_Head_medium.gif

Nu skall vi inte vara elaka :) ;) .

Jag menade att vem som helst kan visa (inte bevisa) att skillnad inte finns.

Okey, en liten skillnad i ordval som jag missade :) .

Postad 20 April 2016 - 20:29

Ljudligt
  • Ljudligt
  • ForumrĂ€v

• 546 inlĂ€gg
  • 1

Samma gamla visa. Jag hör skillnad, ni hör inte skillnad. LÄt oss lÀmna det och Äter till topic.

Redigerat av Ljudligt, 20 April 2016 - 20:50.

Postad 20 April 2016 - 21:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Samma gamla visa. Jag hör skillnad, ni hör inte skillnad. LÄt oss lÀmna det och Äter till topic.

Det lÄter bra. Och topic var om du instÀmmer i att det Àr du (eller grupp 2) som har bevisbördan :) ?

Postad 20 April 2016 - 21:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 1

Du upplever skillnad. Om du ska fortsĂ€tta hĂ€vda att du HÖR skillnad sĂ„ tycker jag du Ă€r sĂ„ god och antar Zartoks utmaning.

Postad 20 April 2016 - 21:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlĂ€gg
  • 0

Med luftigt ljud antar jag att man syresÀtter signalen pÄ nÄt sÀtt, alternativt lyssningsrummet?

RĂ€cker det inte med en iPad Air?

Postad 20 April 2016 - 21:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Du upplever skillnad. Om du ska fortsĂ€tta hĂ€vda att du HÖR skillnad sĂ„ tycker jag du Ă€r sĂ„ god och antar Zartoks utmaning.

Nu skall jag kanske inte vara grinig, men Àmnet för den har trÄden Àr inte Zartoks utmaning :) .

Postad 20 April 2016 - 21:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 0

Sant, fast det Àr ju iofs inte Ljudligts fasfel heller. Inte första gÄngen han kommer in i en trÄd och gör en "hit and run" och det provocerar lite (och att jag kÀnner mig tvungen att svara dÄ Àr ju iaf lite OT med tanke pÄ trÄdens titel) ;)

Men point taken!

Postad 20 April 2016 - 21:43

Ljudligt
  • Ljudligt
  • ForumrĂ€v

• 546 inlĂ€gg
  • 1

Du fÄr kalla det vad du vill. Men jag hör med öronen. HÄller jag för öronen hör jag inte :)

Det lÄter bra. Och topic var om du instÀmmer i att det Àr du (eller grupp 2) som har bevisbördan :) ?

Det dÀr med bevisbördan Àr ju bara hypotetiskt. Ingen har nÄgonsin bevisat detta och skulle dÄ inga Äsikter fÄ uttryckas? Detta gÀller förstÀrkare, Dac:ar, kablar, nÀtfaser, tweaks , rum, högtalare med mera. Det Àr mycket svÄrt att bevisa dessa saker. Inte ens forskare kan bevisa detta sÄ jag tycker det Àr för mycket begÀrt av nÄgon som har lyssnat sig fram till ett resultat. Om nÄgon kan bevisa nÄgot Àr det bra. Annars fÄr man bara tro vad man vill om Äsikten och dra de slutsatser man sjÀlv vill. Blindtester Àr ju heller inga bevis som Àr odiskutabla.

Sant, fast det Àr ju iofs inte Ljudligts fasfel heller. Inte första gÄngen han kommer in i en trÄd och gör en "hit and run" och det provocerar lite (och att jag kÀnner mig tvungen att svara dÄ Àr ju iaf lite OT med tanke pÄ trÄdens titel) ;)

Men point taken!

Jag provocerar inte. Jag talar om vad jag har upplevt. Om du upplever det provocerande sÄ Àr det upp till dig! ;)

Postad 20 April 2016 - 21:54

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 2

Det dÀr med bevisbördan Àr ju bara hypotetiskt. Ingen har nÄgonsin bevisat detta och skulle dÄ inga Äsikter fÄ uttryckas? Detta gÀller förstÀrkare, Dac:ar, kablar, nÀtfaser, tweaks , rum, högtalare med mera. Det Àr mycket svÄrt att bevisa dessa saker. Inte ens forskare kan bevisa detta sÄ jag tycker det Àr för mycket begÀrt av nÄgon som har lyssnat sig fram till ett resultat. Om nÄgon kan bevisa nÄgot Àr det bra. Annars fÄr man bara tro vad man vill om Äsikten och dra de slutsatser man sjÀlv vill. Blindtester Àr ju heller inga bevis som Àr odiskutabla.

Du fÄr sjÀlvklart uttrycka Äsikter. Men nÀr du sÀger "Äter till topic" sÄ förutsatte jag att det var vad du menade. Denna trÄden Àr inte platsen för dina upplevda skillnader.

Men frÄgan om bevisbördan tycker jag inte Àr hypotetisk. Du kanske skulle lÀsa första inlÀgget :) . FrÄgan om bevisbördan Àr poÀngen med diskussionen.

Postad 20 April 2016 - 22:04

Ljudligt
  • Ljudligt
  • ForumrĂ€v

• 546 inlĂ€gg
  • 1

Du fÄr sjÀlvklart uttrycka Äsikter. Men nÀr du sÀger "Äter till topic" sÄ förutsatte jag att det var vad du menade. Denna trÄden Àr inte platsen för dina upplevda skillnader.

Men frÄgan om bevisbördan tycker jag inte Àr hypotetisk. Du kanske skulle lÀsa första inlÀgget :) . FrÄgan om bevisbördan Àr poÀngen med diskussionen.

Det finns helt enkelt inga helt tillförlitliga bevis att frambringa. Den som kan frambringa bevis fÄr vÀl göra det. DÀrmed sÀger jag bÄde Grupp 1 och Grupp 2.

Tro mig nÀr jag sjÀlv har sökt efter bevis men inte hittat nÄgra varken för eller emot (alltsÄ riktiga objektiva bevis). Har du nÄgra konkreta bevis sÄ Àr jag intresserad.

Tills bevis finns (pÄ riktigt) sÄ fÄr jag lita pÄ min hörsel.

Postad 20 April 2016 - 22:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 3

Det finns helt enkelt inga helt tillförlitliga bevis att frambringa. Den som kan frambringa bevis fÄr vÀl göra det. DÀrmed sÀger jag bÄde Grupp 1 och Grupp 2.

Tro mig nÀr jag sjÀlv har sökt efter bevis men inte hittat nÄgra varken för eller emot (alltsÄ riktiga objektiva bevis). Har du nÄgra konkreta bevis sÄ Àr jag intresserad.

Tills bevis finns (pÄ riktigt) sÄ fÄr jag lita pÄ min hörsel.

MEN! Det Àr ju du och resten med din uppfattning som sitter med makten att just bevisa att det gÄr att höra skillnad. Fattar du verkligen inte det? Det rÀcker som sagt med att du visar upp dina fÀrdigheter sÄ Àr diskussionen över. Problemet Àr ju att du och ALLA andra med samma uppfattning som dig antingen misslyckats i tester eller helt enkelt inte stÀller upp.

Att jag ska bevisa att du inte hör skillnad Àr bÄde omöjligt och ovetenskapligt.

Jag provocerar inte. Jag talar om vad jag har upplevt. Om du upplever det provocerande sÄ Àr det upp till dig! ;)

Nejdu. Nu sĂ€ger du att "upplevt" skillnad. Det skrev du inte innan. Att du upplever skillnad tror jag pĂ„. Det Ă€r INTE samma sak som att faktiskt HÖRA skillnad. Jag Ă€r helt övertygad om att din upplevelse försvinner om du inte lĂ€ngre vet vilken kabel som Ă€r ansluten. Du har alla möjligheter att motbevisa mig. Eller hur?

Har jag bara missförstĂ„tt dig? Är du överens om att det du upplever kan vara inbillning orsakad av förvĂ€ntningar?

Postad 20 April 2016 - 22:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 3
Tjatet tar aldrig slut sÄ lÀnge som gruppen med superhörsel inte vill demonstrera sin förmÄga.

-Jag kan höra skillnad.
-Jaha, men bevisa det dÄ...
-NÀÀ.

Postad 21 April 2016 - 06:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr mycket lÀtt att bevisa att man kan en sak, man gör det och s sen har man bevisat det. Det finns massa blindtest som har visat att inga skillnader har hörts, det finns inga blindtester som visar att skillnader har hörts. Jag postade ett blindtest tidigare med det hÀr och utmaningen har varit uppe och gjorts pÄ The amazing meeting (miljonutmaningen). Den grupp som sÀger att det Àr humbug har lagt fram mÀngder av bevis. Med statistik kan man mycket enkelt fÄ fram bevis som inte Àr slumpartade, kan man en sak sÄ kan man den.

Jag har sjÀlv flera gÄnger pÄstÄtt att jag kan bÀnkpressa 100 kilo, om nÄgon erbjöd mig att slÄ vad om det sÄ hade jag tagit det pÄ en gÄng, nÀr det Àr sÄna summor som erbjuds. Det eftersom jag inte Àr det minsta tveksam pÄ min egenskap att bÀnkpressa 100 kilo.

Om nÄgon stÀller fram en sÄdan utmaning med en sÄ bra möjlighet som den jag givit sÄ kommer jag ta den direkt. Jag skulle ta den för 15.000 ocksÄ, lÀtt!

Postad 21 April 2016 - 06:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Du fÄr kalla det vad du vill. Men jag hör med öronen. HÄller jag för öronen hör jag inte :)

Nej, du hör inte med öronen, du hör med hjĂ€rnan. Öronen fĂ„ngar upp ljudet, anpassar ljudnivĂ„n och leder det till innerörat dĂ€r det omvandlas till elektriska impulser som leds vidare till hjĂ€rnan via hörselnerven.

"I hörselcentrum sÀtts sedan informationen om ljudets frekvens samman med annan information som ljudets styrka, tidsaspekter och lokalisation. Detta vÀvs i sin tur samman med andra sinnesintryck, minnen med mera, sÄ att vi kan tolka och uppleva ljudet."

Med andra ord finns det vÀldigt mÄnga faktorer som sammantagna innebÀr att tvÄ personer kan uppleva ett ljud pÄ olika sÀtt.

Denna diskussion som ni för bygger pÄ att alla mÀnniskor har en hörselfunktion som fungerar pÄ samma sÀtt och ger en exakt lika upplevelse för alla som lyssnar pÄ ett ljud.

SÄ Àr inte fallet.

Redigerat av agpath, 21 April 2016 - 06:59.

Postad 21 April 2016 - 07:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 1

Denna diskussion som ni för bygger pÄ att alla mÀnniskor har en hörselfunktion som fungerar pÄ samma sÀtt och ger en exakt lika upplevelse för alla som lyssnar pÄ ett ljud.

Det gör den vÀl inte alls? Den bygger ju pÄ att SAMMA person ska kunna avgöra skillnad mellan tvÄ kablar. Inte om tvÄ OLIKA personer uppfattar samma ljud pÄ olika sÀtt.

Postad 21 April 2016 - 08:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Det gör den vÀl inte alls? Den bygger ju pÄ att SAMMA person ska kunna avgöra skillnad mellan tvÄ kablar. Inte om tvÄ OLIKA personer uppfattar samma ljud pÄ olika sÀtt.

PÄ samma sÀtt kan olika personer avgöra skillnaden mellan ljud i olika hög grad. Det Àr fullt möjligt att en person kan höra en skillnad som en annan person inte kan höra. Det behövs inga kablar för att konstatera detta

Postad 21 April 2016 - 08:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 0

PÄ samma sÀtt kan olika personer avgöra skillnaden mellan ljud i olika hög grad. Det Àr fullt möjligt att en person kan höra en skillnad som en annan person inte kan höra. Det behövs inga kablar för att konstatera detta

Ja, men nu handlar detta om kablar.

Postad 21 April 2016 - 08:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Ja, men nu handlar detta om kablar.

TÀnk följande teoretiska resonemang:

Person 1 kan uppfatta frekvenserna x, y och z. Ett ljud som innefattar dessa 3 frekvenser leds genom 2 olika kablar. Kabel A leder frekvenserna x, y och z. Kabel B leder, av nÄgon anledning, endast frekvenserna x och y.

Person 1 kan dÄ höra en skillnad mellan kabel A och kabel B.

Person 2 kan endast uppfatta frekvenserna x och y. Ett ljud som innefattar frekvenserna x, y och z leds i kablarna A och B. Kabel B har en brist som gör att frekvensen z inte gÄr igenom. Detta kan dock Person 2 inte uppfatta.

Person 2 uppfattar sÄledes exakt samma ljud frÄn kabel A respektive B.

AlltsÄ, person 1 uppfattar en skillnad som person 2 inte kan höra.

Postad 21 April 2016 - 08:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 1

SjĂ€lvklart har vi olika kĂ€nslig hörsel och olika förmĂ„ga att höra skillnad, det Ă€r det nog ingen som sagt emot (i.a.f. inte jag). 

NÄgonstans gÄr dock grÀnsen för vad som Àr mÀnskligt möjligt och vad som hör till serietidningarnas vÀrld. Jag (och empirisk data) hÀvdar att höra skillnad pÄ kablar tillhör den senare kategorin. Det stÄr vem som helst fritt att motbevisa det.

TÀnk följande teoretiska resonemang:

PÄhittat hypotetiskt resonemang som inte har nÄgon anknytning i verkligheten. Vid de frekvenserna vi pratar om mÄste du aktivt konstruera kabeln fel (jÀttefel) och dÀrmed skapa ett filter för att det du sÀger ska intrÀffa.

TillÀgg:

AlltsÄ, person 1 uppfattar en skillnad som person 2 inte kan höra.

Nu Ă€r vi hĂ€r igen kĂ€nner jag. Om det Ă€r sĂ„ att person 1 kan höra en skillnad sĂ„ Ă€r det ju bara att visa det? Person 2 behöver ju inte HÖRA den för att bli överbevisad.

Redigerat av Loco.spk, 21 April 2016 - 08:38.

Postad 21 April 2016 - 08:46

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlĂ€gg
  • 0

Svaret pĂ„ trĂ„dens frĂ„ga i titeln "varför tar det inte slut?" verkar i alla fall vara: för att folk anvĂ€nder sig av höra istĂ€llet för uppleva. Och för att Ljudligt med fler tror sig höra (alltsĂ„ uppleva) med enbart öronen.

Postad 21 April 2016 - 09:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 0

Svaret pĂ„ trĂ„dens frĂ„ga i titeln "varför tar det inte slut?" verkar i alla fall vara: för att folk anvĂ€nder sig av höra istĂ€llet för uppleva. Och för att Ljudligt med fler tror sig höra (alltsĂ„ uppleva) med enbart öronen.

Det tar inte slut p.g.a. att den hörbara skillnaden inte Ă€r bevisad.

Postad 21 April 2016 - 09:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr dÀrför som jag anvÀnde mig av "uppfatta" och inte höra. Upplevelser och uppfattningar görs i hjÀrnan och inte i örat.

Postad 21 April 2016 - 10:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Nu Ă€r vi hĂ€r igen kĂ€nner jag. Om det Ă€r sĂ„ att person 1 kan höra en skillnad sĂ„ Ă€r det ju bara att visa det? Person 2 behöver ju inte HÖRA den för att bli överbevisad.

Bra pÄpekande. Jag menade förstÄs att Person 2 inte kan "uppfatta" samma ljud. Uppfattningen Àr nÄgot som Àr programmerat i hjÀrnan. Jag gÄr inte in pÄ varför person 2 inte kan "höra" vissa ljud eller frekvenser.

Detta blir lite som med synen. Om du tittar pÄ en fÀrgbild sÄ upplever du en bild. Om en annan person som Àr röd-grön-blind tittar pÄ samma bild sÄ upplever denne bilden pÄ ett annat sÀtt och vet kanske inte ens om det. Den röd-grön-blinde kan sen titta pÄ en annan fÀrgbild i en annan fÀrgskala och dÀr ser ni samma bild.

Redigerat av agpath, 21 April 2016 - 10:01.

Postad 21 April 2016 - 10:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 1

Detta blir lite som med synen. Om du tittar pÄ en fÀrgbild sÄ upplever du en bild. Om en annan person som Àr röd-grön-blind tittar pÄ samma bild sÄ upplever denne bilden pÄ ett annat sÀtt och vet kanske inte ens om det. Den röd-grön-blinde kan sen titta pÄ en annan fÀrgbild i en annan fÀrgskala och dÀr ser ni samma bild.

Ja jag förstÄr det men jag anser att det Àr en helt annan diskussion (dock en vÀldigt spÀnnande och nÀr det gÀller ljud och bild högst relevant sÄdan).

Detta handlar ju om att SAMMA person genom att byta kabel hör en skillnad. UngefÀr som att titta pÄ nÄgot genom en ofÀrgad glaslins för att sedan byta den mot en annan ofÀrgad glaslins och hÀvda att det blev skillnad pÄ fÀrgerna (en skillnad man förstÄs inte vill bevisa att man ser).

Postad 21 April 2016 - 11:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Detta handlar ju om att SAMMA person genom att byta kabel hör en skillnad. UngefÀr som att titta pÄ nÄgot genom en ofÀrgad glaslins för att sedan byta den mot en annan ofÀrgad glaslins och hÀvda att det blev skillnad pÄ fÀrgerna (en skillnad man förstÄs inte vill bevisa att man ser).

Det jag försöker fÄ fram Àr att samma person kan uppleva en skillnad pga att hjÀrnan Àr programmerad till att tro att det Àr en skillnad. DÄ upplever man ocksÄ en skillnad, Àven om denna inte finns rent ljudmÀssigt.

Postad 21 April 2016 - 11:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 0

Det jag försöker fÄ fram Àr att samma person kan uppleva en skillnad pga att hjÀrnan Àr programmerad till att tro att det Àr en skillnad. DÄ upplever man ocksÄ en skillnad, Àven om denna inte finns rent ljudmÀssigt.

Placebo alltsĂ„. Det fenomenet utesluter man genom blindtest.

Postad 21 April 2016 - 11:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 0

Jaha, var det det du menade, det var inte riktigt det du skrev tycker jag :) Isf Àr vi ju helt överens.

Postad 21 April 2016 - 11:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Jaha, var det det du menade, det var inte riktigt det du skrev tycker jag :) Isf Àr vi ju helt överens.

Jag erkÀnner att jag for ut i mycket teoretiskt tÀnkande, men detta var min poÀng.

Placebo alltsĂ„. Det fenomenet utesluter man genom blindtest.

Precis

Postad 21 April 2016 - 16:16

Ljudligt
  • Ljudligt
  • ForumrĂ€v

• 546 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det jag upplever kan sÀkert pÄverkas av vetskapen om vad jag spelar pÄ. Detta gÀller ju alla ingÄende komponenter i anlÀggningen.
Och det vore intressant att veta om alla omdömen som ges hÀr pÄ forumet Àr verkliga eller pÄverkade av förvÀntanseffekter. Men dÄ skulle man ju behöva blindtesta alla omdömen som görs för denna sÄ kallade förvÀntanseffekt finns överallt dÀr omdömen görs, inte bara kablar.
Det hade varit kul att göra ett sÄdant test men jag kommer nog att arrangera detta hÀr hemma med de grejor jag lyssnar pÄ dagligen. Verkar vara ett roligt semester projekt.

Postad 21 April 2016 - 17:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det jag upplever kan sÀkert pÄverkas av vetskapen om vad jag spelar pÄ.

Starkt att du faktiskt erkÀnner att det kan vara sÄ.

Detta gÀller ju alla ingÄende komponenter i anlÀggningen.

RÀtt. DÀremot Àr det ju Inte alla delar dÀr förvÀntningar utgör 100% av skillnaderna vilket jag hÀvdar att det gör nÀr det gÀller kablar.

Det hade varit kul att göra ett sĂ„dant test men jag kommer nog att arrangera detta hĂ€r hemma med de grejor jag lyssnar pĂ„ dagligen. Verkar vara ett roligt semester projekt. 

Gör det, men gör dig sjÀlv en tjÀnst och gör det pÄ rÀtt sÀtt. DÀr kan sÀkert Zartok hjÀlpa dig med vad du bör göra och inte göra eftersom han nog har tÀnkt igenom sitt eventuella test rÀtt noga.

Postad 21 April 2016 - 18:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det jag upplever kan sÀkert pÄverkas av vetskapen om vad jag spelar pÄ. Detta gÀller ju alla ingÄende komponenter i anlÀggningen.
Och det vore intressant att veta om alla omdömen som ges hÀr pÄ forumet Àr verkliga eller pÄverkade av förvÀntanseffekter. Men dÄ skulle man ju behöva blindtesta alla omdömen som görs för denna sÄ kallade förvÀntanseffekt finns överallt dÀr omdömen görs, inte bara kablar.
Det hade varit kul att göra ett sÄdant test men jag kommer nog att arrangera detta hÀr hemma med de grejor jag lyssnar pÄ dagligen. Verkar vara ett roligt semester projekt.

Starkt att du öppnar för den möjligheten. Det tycker jag förtjÀnar respekt :) .

Min erfarenhet Àr att förvÀntanseffekt eller placebo (eller vad man vill kalla det) finns överallt och gÀller nog egentligen allting. Men nÀr man sedan byter till blindtest för kablar sÄ försvinner de upplevda skillnaderna. Man fÄr ingen konfidens över den som slumpen ger i testet. Notera, för kablar, testar man högtalare sÄ finns sÀkert ocksÄ förvÀntan men dÄ kan man dessutom vid blindtest fÄr hög konfidens sÄ det Àr inte bara förvÀntan.

Och rent vetenskapligt sÄ hÀvdar jag att bara dom som tror pÄ skillnad kan bevisa att dom har rÀtt. Men dom har hittills inte lyckats :) . Personligen tycker jag det vore kul om dom lyckades. Som ingenjör Àr jag mera intresserad av varför det skiljer Àn om den gör det. Men det gÀller ocksÄ att ta frÄgorna i rÀtt ordning. Som tur Àr Àr jag inte elektroingenjör sÄ jag kan jobba med annat :) .

Postad 22 April 2016 - 09:39

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • AnvĂ€ndare

• 227 inlĂ€gg
  • 0
Verkar svÄrt med dessa kablar och att fÄ nÄgon att stÀlla upp pÄ ett test. Men jag förstÄr dem pÄ ett sÀtt. Om jag bara gÄr pÄ mig sjÀlv sÄ tycker jag att mina högtalare kan lÄta helt annorlunda frÄn en dag till en annan ibland, utan att jag gjort nÄgon Àndring. Det Àr sÄ tydligt sÄ jag sitter bara ock kliar mej i huvudet. TÀnk dÄ att blanda in kablar ocksÄ...och kunna vara sÀker...
Men kan det vara sÄ att ljudet ur en högtalare förÀndras om det tex blir nÄgra grader varmare i rummet, eller om man spelat pÄ mkt hög volym lÀnge? Finns sÀkert fler faktorer, men ni som Àr gurus pÄ detta kanske kan fÄ det att klarna :-) Eller Àr detta ocksÄ placebo...?

Postad 22 April 2016 - 09:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

• 3407 inlĂ€gg
  • 0

Ett högtalarelement förÀndras definitivt vid Àndrad vÀrme. Det gÄr t.o.m. att ange temperatur nÀr man simulerar högtalare av den anledningen. En temperaturskillnad pÄ nÄgra grader ska dÀremot inte vara mÀrkbart.

Det du sÀger tyder snarare pÄ att andra omstÀndigheter gör att du upplever ljudet som annorlunda. Jag brukar sÀga att en stadig whisky och fredagkvÀll Àr ett par av de bÀsta ljudförbÀttrarna man kan hitta ;)

Postad 22 April 2016 - 19:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Verkar svÄrt med dessa kablar och att fÄ nÄgon att stÀlla upp pÄ ett test. Men jag förstÄr dem pÄ ett sÀtt. Om jag bara gÄr pÄ mig sjÀlv sÄ tycker jag att mina högtalare kan lÄta helt annorlunda frÄn en dag till en annan ibland, utan att jag gjort nÄgon Àndring. Det Àr sÄ tydligt sÄ jag sitter bara ock kliar mej i huvudet. TÀnk dÄ att blanda in kablar ocksÄ...och kunna vara sÀker...
Men kan det vara sÄ att ljudet ur en högtalare förÀndras om det tex blir nÄgra grader varmare i rummet, eller om man spelat pÄ mkt hög volym lÀnge? Finns sÀkert fler faktorer, men ni som Àr gurus pÄ detta kanske kan fÄ det att klarna :-) Eller Àr detta ocksÄ placebo...?

Om jag sÀger sÄ hÀr :) , jag har hört skillnad pÄ högtalare som varit igÄn i nÄgra timmar och blivit rejÀlt uppvÀrmda. Samma sak med förstÀrkare, kör dom nÄgon timme sÄ trafon och övrigt blir varmt. Men notera, nu pratar jag om upplevelser och subjektiva skillnader. Inga blindtester, konfidensintervall och liknande finesser. DÀrmed inte sagt att upplevelsen Àr falsk :) .

Loko.spk nÀmner whiskey, kanske inte riktigt min grej men rödvin och pizza pÄ fredag kvÀll kan ocksÄ pÄverka saker. Nu Àr det OT men jag tillÄter mig det pÄ en fredag kvÀll :) .

Min poÀng och en del av tanken bakon trÄden Àr att jag tycker musik och film skall vara kul. Just kablar brukar av nÄgon anledning alltid leda till diskussioner och hÄrda ord. Personligen har jag inget problem men att nÄgon "tror" att det Àr skillnad mellan kablar. Men nÀr man "vet" att det Àr skillnad sÄ krÀver jag lite mera.

Ser man pÄ vetenskapliga arkiklar sÄ finns oftast referenser. Det finns ocksÄ ofta ett "krav" att man skall ge sÄ mycket info kring ett experiment att man skall kunna upprepa det. Det rÀcker inte med "once off", det skall kunna repeteras. Ett berömt undantag, om jag minns rÀtt, Àr Einsteins artikel om den speciella relativiteteteorin. Den hade inga referenser, det var nÄgot helt nytt.

Åter till Ă€mnet.

Som jag tolkar det hela sÄ har ingen egentligen falsifierat mitt pÄstÄende att dom som tror pÄ skillnad mÄste bevisa sin idé. Dom har, mig veterligen, inte lyckats hittills men det betyder inte att dom bevisligen har fel. DÀremot sÄ kommer dom som inte tror pÄ skillnad inte framÄt.

En dag kanske vi fÄr ett slutligt svar pÄ frÄgan om kablar men jag tvivlar. Diskussionen har pÄgÄtt nÄgra decennier. Det trÄkiga Àr att den ofta leder till hÄrda ord.

Postad 23 April 2016 - 00:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Det finns ett slutgiltigt svar, bara det att det inte godtas. Nollhypotesen spikas fast hÄrdare för varje gÄng det hÀr testas. Det Àr lite som att frÄga sig om jorden Àr rund eller platt. Det finns ett slutgiltigt svar, men det tas inte emot av alla :D

Postad 23 April 2016 - 09:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

• 785 inlĂ€gg
  • 0

Det finns ett slutgiltigt svar, bara det att det inte godtas. Nollhypotesen spikas fast hÄrdare för varje gÄng det hÀr testas. Det Àr lite som att frÄga sig om jorden Àr rund eller platt. Det finns ett slutgiltigt svar, men det tas inte emot av alla :D

Det finns ocksĂ„ en vĂ€ldigt stor skillnad. Och det Ă€r du sĂ€kert medveten om :) .

Mwn jag kan ju rikta en frĂ„ga till dig Zartok. Du har din kabelutmaning. Varför Ă€r det sĂ„ viktigt att avgöra frĂ„gan? Du har ju sjĂ€lv drivit pĂ„ diskussionen med din utmaning. Om nĂ„gon vill "tro" att det finns skillnad, so what :) ?

Redigerat av Mr_Tom, 23 April 2016 - 09:59.

Postad 23 April 2016 - 10:02

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

• 664 inlĂ€gg
  • 0

Om nÄgon vill "tro" att det finns skillnad, so what :) ?

Problemet Àr vÀl egentligen att dom som tror pÄ detta Àven försöker fÄ andra mÀnniskor att gÄ pÄ bluffen.

Postad 23 April 2016 - 11:17

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0
Intressant, denna diskussion skulle lika gĂ€rna kunna handla om religion.. "Bevisa att gud finns". Även biten med att "fĂ„ andra mĂ€nniskor att gĂ„ pĂ„ bluffen" Ă€r ju lite passande. (Om man anser att det Ă€r en bluff vill sĂ€ga)

Postad 23 April 2016 - 13:45

GĂ€st_982jan_*
  • GĂ€st_982jan_*
  • 0

Nej, du hör inte med öronen, du hör med hjĂ€rnan. Öronen fĂ„ngar upp ljudet, anpassar ljudnivĂ„n och leder det till innerörat dĂ€r det omvandlas till elektriska impulser som leds vidare till hjĂ€rnan via hörselnerven.

"I hörselcentrum sÀtts sedan informationen om ljudets frekvens samman med annan information som ljudets styrka, tidsaspekter och lokalisation. Detta vÀvs i sin tur samman med andra sinnesintryck, minnen med mera, sÄ att vi kan tolka och uppleva ljudet."

Med andra ord finns det vÀldigt mÄnga faktorer som sammantagna innebÀr att tvÄ personer kan uppleva ett ljud pÄ olika sÀtt.

SÄ Àr inte fallet.

Äntligen nĂ„gon som har mer Ă€n gymnasiekunskaper i ellĂ€ra

Postad 23 April 2016 - 14:00

GĂ€st_982jan_*
  • GĂ€st_982jan_*
  • 0

Det finns en liknande debatt i musikvÀrlden. Kolla denna lÀnk t.ex. http://theproaudiofi...t-cable-debate/

LÀs slutsatsen. Jo, man kan höra en skillnad mellan olika kablar. Men det beror INTE pÄ kabeln. Det beror pÄ hur kabeln pÄverkar det system den sitter i. DÀrför Àr Zartoks utmaning vÀrdelös. En eventuell skillnad sÀger bara att det totala systemet har Àndrats just dÀr och dÄ. Inte nödvÀndigtvis nÄgon annanstans och motsatt. Om ingen skillnad pÄvisas dÀr sÄ kan den uppstÄ i nÄgot annat system.

SÄ svar pÄ frÄgan varför kabeltjatet fortsÀtter:

jo, det beror pĂ„ att debatten Ă€r kraftigt förenklad och att ett blindtest inte kan designas sĂ„ att det blir avgörande Ă„t nĂ„got hĂ„ll. DĂ€rför fortsĂ€tter "tjatet". 

Redigerat av 982jan, 23 April 2016 - 14:02.

Postad 23 April 2016 - 14:29

GĂ€st_982jan_*
  • GĂ€st_982jan_*
  • 0

och igen; det finns vetenskapliga artiklar som visar att kablar gör skillnad men Äterigen; det handlar om hur de pÄverkar systemet. I denna lÀnk finns en artikel som visar hur systemet förstÀrkare och högtalare totalt sett kan fÄ andra egenskaper pga kabeln. Det gÄr alltsÄ utmÀrkt att mÀta (för de som Àr lagda Ät det hÄllet).

http://www.aes.org/e...e.cfm?elib=5975

Postad 23 April 2016 - 14:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlĂ€gg
  • 3

Äntligen nĂ„gon som har mer Ă€n gymnasiekunskaper i ellĂ€ra

Hur mycket kunskap behövs för att förstÄ att ingen kommer att klara ett blindtest ?

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • More is Always Better
    johan b-lund
    2026-08-29 18:47:07
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.