Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalare som klarar sig utan sub

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SVS Ultra Tower (Golvhögtalare) 8 9 (4) 23 990:-
Elac BS 263 (Surroundhögtalare) 8 (0) Inga priser
Dynaudio Xeo 2 (Surroundhögtalare) 6 7.5 (1) 9 990:-
3 relaterade trådar

Postad 02 January 2017 - 09:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Hörselminnet är ganska begränsat. Det märker man om man gör lite blindtester. Ju längre tid mellan testen, desto svårare att höra en skillnad.

Om man lyssnar snabbt på en ny högtalare så är det korttidsminnet som kommer ihåg den specifika ljudkaraktären och det minnet falnar snabbt. Däremot om man lyssnar in en ljudkaraktär under en längre tid så sitter det minnet i långtidsminnet.

Postad 02 January 2017 - 12:30

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Jag slår ett slag för Klipsch senaste Reference Premiere serie. Den tycker jag flyger under radarn lite i välljudande sammanhang. Känns som Klipsch aldrig varit med i samtal för riktigt välljud, men ljudet man får för pengarna är makalöst.

Sitter själv på Klipsch RP-160M och klarar mig utan problem i ett relativt stort vardagsrum som inte är akustisk-reglerat på något sätt. Otroligt tryck i botten och en riktigt välljudande horndiskant. För ca 6000:- är det på riktigt bra ljud.

Ska försöka få till en runda till i några butiker och då titta på dessa.

Målet är att hitta 2-3 olika att testa hemma. Har svårt att riktigt höra skillnad när högtalarna inte finns i samma rum i butiken. Kanske dessutom är kopplade till olika förstärkare.

I min jakt på högtalare så tar jag dels till mig tips här men läser också recensioner. Något som gör livet otroligt svårt är betygsättningen, både i professionella recensioner men även här.
Anledningen är nämligen att priset alltid tas med i beräkningen.:

Hur bra är tex. en högtalare som fått betyget "finns inget bättre ljud för 5000 kr" jämfört med en högtalare som kostar 11000 kr och bara får 4 av 5 stjärnor.

Jag har inte satt en budget och skulle gärna betala 13000 kr för en högtalare som låter otroligt mycket bättre än en för 7000 kr. Men om båda får 5 av 5 har jag svårt att värdera vilka/vilken jag ska låna hem för test.

I en perfekt värld skulle det så klart finnas tid till att lyssna på väldigt många olika högtalare i olika prisklasser, men det blir svårt att hinna med...

Nog om mina små problem för idag...😁

Postad 02 January 2017 - 14:27

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Ska försöka få till en runda till i några butiker och då titta på dessa.

Målet är att hitta 2-3 olika att testa hemma. Har svårt att riktigt höra skillnad när högtalarna inte finns i samma rum i butiken. Kanske dessutom är kopplade till olika förstärkare.

I min jakt på högtalare så tar jag dels till mig tips här men läser också recensioner. Något som gör livet otroligt svårt är betygsättningen, både i professionella recensioner men även här.
Anledningen är nämligen att priset alltid tas med i beräkningen.:

Hur bra är tex. en högtalare som fått betyget "finns inget bättre ljud för 5000 kr" jämfört med en högtalare som kostar 11000 kr och bara får 4 av 5 stjärnor.

Jag har inte satt en budget och skulle gärna betala 13000 kr för en högtalare som låter otroligt mycket bättre än en för 7000 kr. Men om båda får 5 av 5 har jag svårt att värdera vilka/vilken jag ska låna hem för test.

I en perfekt värld skulle det så klart finnas tid till att lyssna på väldigt många olika högtalare i olika prisklasser, men det blir svårt att hinna med...

Nog om mina små problem för idag...😁

Titta på KEF R300 den kostar runt 13k.

Leta hellre en populär finlysningshögralare som får 4/5, som är mer allround de andra modeller som får högre brukar ibland favoriseras utav recensenter.

Det brukar vara en instegsmodell i 5k strecket när det gör tester i diverse tidningar. När man går upp till nästa modell inom serien som är runt 10k för stativhögtalare. Är det invändiga som är förbättrat. Bättre filter, högtalakabelanslutning, finare material på elementen och så vidare. Sedan när man närmar sig seriens exklusiva modell då allt på en nivå där det låter bra rakt igenom och det som då avgörs är personens egna preferenser därför kan man säga att upp till en viss prisnivå blir det bättre sedan handlar det mer om petitesser.

Postad 02 January 2017 - 18:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Hörselminnet är ganska begränsat. Det märker man om man gör lite blindtester. Ju längre tid mellan testen, desto svårare att höra en skillnad.

Om man lyssnar snabbt på en ny högtalare så är det korttidsminnet som kommer ihåg den specifika ljudkaraktären och det minnet falnar snabbt. Däremot om man lyssnar in en ljudkaraktär under en längre tid så sitter det minnet i långtidsminnet.

I teorien stämmer detta, eller om man bara lyssnar lite på måfå.

Om man däremot lagar ett system för vad man ska lyssna efter så är det lättare att komma ihåg, så ja man kommer inte ihåg ljudet i sig, men man kommer ihåg sin egen bedömning.

Konkret exempel: 5 snabba basslag med massa annat som händer i bakgrunden.

Högtalare A : Basen låter nästan som en lång baston.

Högtalare B: Man hör 5 konkret åtskilda toner och dessutom 5 separata fysiska ljudtryck mot kroppen.

Det finns många liknande exempel och jag har funnit en "potrfolio" som passar mig och som är egenskaper jag värdesätter av ett system.

Självklart kan det aldrig bli perfekt för det är kanske olika rum, olika förstärkare, och det kan till och med vara att allt är likadant men att man har lite högre eller lägre volym mellan lyssningarna....men ett typ av system för att komma ihåg vad man upplevde där och då hjälper väldigt mycket.

Postad 02 January 2017 - 19:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Om man däremot lagar ett system för vad man ska lyssna efter så är det lättare att komma ihåg, så ja man kommer inte ihåg ljudet i sig, men man kommer ihåg sin egen bedömning.

Högtalare B: Man hör 5 konkret åtskilda toner och dessutom 5 separata fysiska ljudtryck mot kroppen.

Det finns många liknande exempel och jag har funnit en "potrfolio" som passar mig och som är egenskaper jag värdesätter av ett system.
Självklart kan det aldrig bli perfekt för det är kanske olika rum, olika förstärkare, och det kan till och med vara att allt är likadant men att man har lite högre eller lägre volym mellan lyssningarna....men ett typ av system för att komma ihåg vad man upplevde där och då hjälper väldigt mycket.

Haha...

Postad 02 January 2017 - 23:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Jag var iallafall och lysnnade på Gold 300 en gång til och drog ut dom lite mer från väggen. Kan konkludera med att dom inte klarar sig utan sub, om man nu vill höra dom lägsta frekvenserna. Däremot passar detta system meg väldigt bra som helhet när man kan få en center med exakt samma uppsättning element som i en front (inte samma låda dock) och för mig passande bakhögtalare plus att deras 15" sub är helt galet liten, tror den var 43x43x40 (ett 15" element är ju nästan 40cm!).

Postad 03 January 2017 - 00:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Inte bara "kanske" hänger på olika rum. Det är så, helt enkelt. Dålig akustik kommer onekligen att få en bra sub att låta som crap om den hamnar i fel rum. Det enda man kan göra är att skaffa sig basabsorbenter. Eller flera subwoofrar plus absorbenter vilket är det bästa. 

Postad 03 January 2017 - 01:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Nu missförstår du, man kan ju testa 2 eller flera par högtalare i samma rum. Poängen är att det är många parametrar att ta hänsyn till och med en referens med sin egen cd med olika typer passager som man känner gott och sitter i långtidsminnet med sin egen anläggning dessutom så är det lättare att vara säker på skillnader mellan lyssningar. Vad dom skillnaderna beror på får man försöka lista ut och ja rummet i förhållande till system kan vara en stor faktor men detta är ju grundläggande kunnskap.

Postad 03 January 2017 - 02:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad baserar du detta på?

Postad 03 January 2017 - 03:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Nu missförstår du, man kan ju testa 2 eller flera par högtalare i samma rum. Poängen är att det är många parametrar att ta hänsyn till och med en referens med sin egen cd med olika typer passager som man känner gott och sitter i långtidsminnet med sin egen anläggning dessutom så är det lättare att vara säker på skillnader mellan lyssningar. Vad dom skillnaderna beror på får man försöka lista ut och ja rummet i förhållande till system kan vara en stor faktor men detta är ju grundläggande kunnskap.

Inte grundläggande för gemene man. Jag ser hela tiden exempel på folk som köper nya högtalare för att de tröttnat på ljudet. Vad de tröttnat på, utan att veta det, är akustiken. Jag lovar dig, folk fattar inte akustik för fem öre. Det är inte bara en myt att man smällde upp äggkartonger i replokalen. Jag gjorde det i våran källare. Skitdåligt ljud!

En del har dock tur och har bra akustik utan att de vet det. Vill du ha bra akustik och samtidigt se lärd ut så ska man skaffa sig böcker från golv till tak och på alla väggar. Jag har varit hemma hos ett par som hade så. Jisses vilket torrt och bra ljud. Angenäm efterklang var det också. Basen satt som smäcken och diskanten var len som en hamsterpung. 

Postad 03 January 2017 - 08:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1

Vad baserar du detta på?

Fakta om korttids och långtidsminnet.

Postad 03 January 2017 - 08:34

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Sa pandion 2 kan spela väldigt mycket för att vara en stativare men kanske blir lite väl dyrt?

Postad 03 January 2017 - 21:07

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Sa pandion 2 kan spela väldigt mycket för att vara en stativare men kanske blir lite väl dyrt?

Ja, lite i dyraste laget.

När jag under de senaste veckorna lyssnat (mer uppmärksamt) både vid filmtittande samt till musik har jag upptäckt något som förvånat mig. När jag tittat på olika actionfilmer tycker jag att ljudet är riktigt bra, fint tryck och med bra bas (givet de små högtalarna).
Men vid musiklyssnande (stereo) saknas helt plötsligt "fylligheten" och basen känns tam, "blöt" och bullrig (om någon förstår vad jag menar?)

Givet skillnaderna mellan fem högtalare som spelar "actionfilm" vs två som spelar musik slog det mig att det kanske, förutom lite mer och bättre bas, är ett "större" ljud jag är ute efter...

...och då kanske jag kanske ska provlyssna några golvhögtalare när jag ändå är igång.

Ps: nästa tråd kanske kommer att heta "mindre golvhögtalare som ger stort ljud och bra bas" 😅

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 03 January 2017 - 21:19.

Postad 03 January 2017 - 21:12

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

När jag under de senaste veckorna lyssnat (mer uppmärksamt) både vid filmtittande samt till musik har jag upptäckt något som förvånat mig. När jag tittat på olika actionfilmer tycker jag att ljudet är riktigt bra, fint tryck och med bra bas (givet de små högtalarna).
Men vid musiklyssnande (stereo) saknas helt plötsligt "fylligheten" och basen känns tam, "blöt" och bullrig (om någon förstår vad jag menar?)
Givet skillnaderna mellan fem högtalare som spelar "actionfilm" vs två som spelar musik slog det mig att det kanske är, förutom lite mer och bättre bas, är ett "större" ljud jag är ute efter...
...och då kanske jag kanske ska provlyssna några golvhögtalare när jag ändå är igång.
Ps: nästa tråd kanske kommer att heta "mindre golvhögtalare som ger stort ljud och bra bas"

Kolla då på dynaudios mindre golvare....emit30 el excite x34. :)

Postad 04 January 2017 - 00:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Givet skillnaderna mellan fem högtalare som spelar "actionfilm" vs två som spelar musik slog det mig att det kanske, förutom lite mer och bättre bas, är ett "större" ljud jag är ute efter...

Ps: nästa tråd kanske kommer att heta "mindre golvhögtalare som ger stort ljud och bra bas"

Absolut skall du kolla golvare också.

Att betänka är dock att golvare är relativt sett dyrare så får det inte kosta mer med en golvare så får man i regel en bättre stativare än golvare för pengarna.

Ett stort ljud nämner du och det kan ju betyda lite olika saker. Du får självklart mer bas från en stor golvare men större ljud på något annat sätt får man inte.

Vad gäller stor ljudbild så är mina personliga erfarenheter snarare den att de är tvärt om. 

Oavsett vad du till slut väljer så fundera först på hur du tänker placera dem innan du slår till. Alla högtalare med basport riktad bakåt behöver komma ut från väggen om det skall låta bra.

Redigerat av Blåtand, 04 January 2017 - 00:30.

Postad 04 January 2017 - 00:32

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Ifall en högtalare klarar sig utan sub beror helt på ens krav. Men jag kan lova att det blir dyrare än du tror om du skall köpa golvare som klarar att återger riktigt bra och djup bas. Sedan om det är bra bas du är ute efter så är kravet nästan alltid att man får bygga om sitt rum lite. Men detta kommer från någon som har ganska höga krav så det behöver inte betyda att det är så för dig. Men om du har möjligheten så är det extremt prisvärt att fixa sitt rum. 

Postad 04 January 2017 - 10:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Att betänka är dock att golvare är relativt sett dyrare så får det inte kosta mer med en golvare så får man i regel en bättre stativare än golvare för pengarna.
Ett stort ljud nämner du och det kan ju betyda lite olika saker. Du får självklart mer bas från en stor golvare men större ljud på något annat sätt får man inte.
Vad gäller stor ljudbild så är mina personliga erfarenheter snarare den att de är tvärt om. 

Oavsett vad du till slut väljer så fundera först på hur du tänker placera dem innan du slår till. Alla högtalare med basport riktad bakåt behöver komma ut från väggen om det skall låta bra.

En del är faktiskt designade för att stå nära bakvägg, som tex. vissa SA. Men generellt stämmer det förstås att de mår bra av att stå en bit ifrån, ibland en bra bit dessutom.

Redigerat av laddie15, 04 January 2017 - 10:43.

Postad 04 January 2017 - 11:10

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Det ska jag definitivt ta med i beräkningarna. Men även placering verkar vara subjektivt. Läste ett test av en högtalare där det stod att den lät bäst ca 70 cm ut från väggen. I manualen stod att den var konstruerad för att stå mot väggen.😯

Överlag är jag överraskad hur mycket olika åsikter det finns kring ljud och högtalare, förstärkare m.m. De verkar dessutom finnas väldigt många olika åsikter om vad som har betydelse för ljudkvaliteten, watt, kablar, förstärkare...

Inte för att det inte finns olika åsikter om en bra bild men det verkar vara lättare att enas om hur "en bra bild" ser ut. :)

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 04 January 2017 - 11:11.

Postad 04 January 2017 - 11:24

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Det ska jag definitivt ta med i beräkningarna. Men även placering verkar vara subjektivt. Läste ett test av en högtalare där det stod att den lät bäst ca 70 cm ut från väggen. I manualen stod att den var konstruerad för att stå mot väggen.

Överlag är jag överraskad hur mycket olika åsikter det finns kring ljud och högtalare, förstärkare m.m. De verkar dessutom finnas väldigt många olika åsikter om vad som har betydelse för ljudkvaliteten, watt, kablar, förstärkare...

Inte för att det inte finns olika åsikter om en bra bild men det verkar vara lättare att enas om hur "en bra bild" ser ut. :)

Det finns en anledning till att det finns så många tusentals sidor kabeldebatter på olika hifi-forum :)

"Problemet" är väl att man när det kommer till bild kan koppla på en sensor och helt enkelt mäta många av de parametrar som nästan alla är överens om är viktiga, så som kontrast, färger osv. Här är man ju inte riktigt när det kommer till ljud, men ju bättre mickarna blir ju mer undrar jag om vi inte kommer att röra oss i den riktningen. Och så fort man försöker mäta så kommer ett gäng och hävdar att örat faktiskt kan höra mycket mer saker än man mäter, och att mätningarna därför är fel :P

Att kunna läsa recensioner i stil med dem man hittar om t.ex. grafikkort vore ju rena drömmen, och hade nog gjort underverk för priserna i branschen... 

Redigerat av jaQoB, 04 January 2017 - 11:31.

Postad 04 January 2017 - 16:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det finns en anledning till att det finns så många tusentals sidor kabeldebatter på olika hifi-forum :)

"Problemet" är väl att man när det kommer till bild kan koppla på en sensor och helt enkelt mäta många av de parametrar som nästan alla är överens om är viktiga, så som kontrast, färger osv. Här är man ju inte riktigt när det kommer till ljud, men ju bättre mickarna blir ju mer undrar jag om vi inte kommer att röra oss i den riktningen. Och så fort man försöker mäta så kommer ett gäng och hävdar att örat faktiskt kan höra mycket mer saker än man mäter, och att mätningarna därför är fel :P

Att kunna läsa recensioner i stil med dem man hittar om t.ex. grafikkort vore ju rena drömmen, och hade nog gjort underverk för priserna i branschen...

"Problemet" är först och främst att det sannolikt är mer individuellt vad vi uppfattar som en "bra" ljudåtergivning än bra bild.
Sedan är det allmänt känt att det inte alls är enkelt att mäta ljud på ett korrekt sätt. Det har inte bara med rummet att göra, utan I minst lika hög grad hur vi tar in och uppfattar ljud. Ett "konstgjort huvud" är en metod som används, men kan ju tex. inte kompensera för olika öronformer osv.
Det är alltså på inget vis vetenskapliga tillkortakommanden som gör att tillverkare kompletterar mätningar med lyssning, tvärtom. :)

Postad 04 January 2017 - 18:16

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Passade på att lura in frun på hifiklubben innan vi skulle till Ica tidigare idag.

Av de högtalare som finns på klubben gillar jag utseendet på B&W bäst så vi lyssnade på:

- CM1 S2
- CM1 S2 + DALI SUB
- CM8 S2

Frun sågade alternativet med sub eftersom det lät som den bara stod "och förde oväsen". Det lät verkligen som att den levde sitt eget liv. Eftersom vi bara kan placera en sub på ett ställe hemma i vardagsrummet så känns det lite optimistiskt att tro att det skulle bli mycket bättre hemma. Frun tyckte också stativ såg märkligt ut.
Golvhögtalaren tog inte helt oväntat hem matchen. Jag sa inte emot. Har ju mest tittat på stativare eftersom golvhögtalare tidigare "varit uteslutet" enligt henne. :)

Gillar CM8 S2 + centern, men att gräva så djupt i fickorna i januari är inte så kul... Får se hur det går. Inte heller kul att vänta när man blivit sugen.. 😅

Postad 04 January 2017 - 19:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

En del är faktiskt designade för att stå nära bakvägg, som tex. vissa SA. Men generellt stämmer det förstås att de mår bra av att stå en bit ifrån, ibland en bra bit dessutom.

Ännu en gång har man tänkt mer än man orkar skriva, visst har du rätt.
Kanske skulle skrivit att alla högtalare med bakåt riktad basport är tänkta att stå på ett visst avstånd relativt bakomvarande vägg.

I 98,5% skall avståndet vara mer än obetydligt och i vissa extremfall över 1 meter. Märkväl att jag påpekade att DS skulle tänka igenom placering före.
Jag glömde också att nämna att olika rum kommer att ställa krav på hur de skall placeras i det unika fallet då alla begränsningsytor kommer att påverka på något sätt.

Jag såg ditt senare inlägg också: och med tanke på att du tar upp det där med att fabrikanten även lyssnar på sin konstruktion så är ju just SA ett lysande typexempel på att det kan bli bra om man låter en panel med musikintresserade faktiskt lyssna innan man väljer ut vilken konstruktion som skall börja produceras.
System Audios Pandion 2 och dess större syskon låter i mina öron betydligt bättre än deras tidigare konstruktioner,  i alla fall alla som gjorts med små långslagiga bas element. Kanske att fler skulle ta efter, vet inte riktigt hur man löste ekonomin i det projekt man bedrev kring Pandion men det kan ju inte blivit dyrare för SA än om man låtit sina egna ingenjörer göra hela jobbet själva. 

Postad 04 January 2017 - 20:09

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

"Problemet" är först och främst att det sannolikt är mer individuellt vad vi uppfattar som en "bra" ljudåtergivning än bra bild.
Sedan är det allmänt känt att det inte alls är enkelt att mäta ljud på ett korrekt sätt. Det har inte bara med rummet att göra, utan I minst lika hög grad hur vi tar in och uppfattar ljud. Ett "konstgjort huvud" är en metod som används, men kan ju tex. inte kompensera för olika öronformer osv.
Det är alltså på inget vis vetenskapliga tillkortakommanden som gör att tillverkare kompletterar mätningar med lyssning, tvärtom. :)

Jag tror du bekräftade min poäng ;)

Postad 04 January 2017 - 20:12

gflar
  • gflar
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag är mycket intresserad av dessa (Teenage Engineering OD-11) Skulle köpa själv om jag inte redan haft Sonab OD-11.

https://www.prisjakt...t.php?e=2971291

Går djupt, kan placeras både på bänk och golv. Har fått mycket bra kritik av ägare/medlemmar på Faktiskt.se.

OBS! Pris/styck

PS. Tycker dom är skitsnygga oxå. Särskilt i vitt.

Redigerat av gflar, 04 January 2017 - 20:14.

Postad 04 January 2017 - 22:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag är mycket intresserad av dessa (Teenage Engineering OD-11) Skulle köpa själv om jag inte redan haft Sonab OD-11.

Går djupt, kan placeras både på bänk och golv. Har fått mycket bra kritik av ägare/medlemmar på Faktiskt.se.

OBS! Pris/styck

Utseende är ju förvisso alltid en smaksak. Men vilket jobb de gjort, och vad smart att konsultera Ingvar Öhman. En liten oansenlig burk man knappt ser därnere på golvet, men jäklar vad den presterar! Helt klart den mest omskakande upplevelsen jag varit med om från såpass små volymer. Som sagt, gillar man designen så är detta något man bara måste uppleva. :)

Postad 04 January 2017 - 23:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ännu en gång har man tänkt mer än man orkar skriva, visst har du rätt.
Kanske skulle skrivit att alla högtalare med bakåt riktad basport är tänkta att stå på ett visst avstånd relativt bakomvarande vägg.
I 98,5% skall avståndet vara mer än obetydligt och i vissa extremfall över 1 meter. Märkväl att jag påpekade att DS skulle tänka igenom placering före.
Jag glömde också att nämna att olika rum kommer att ställa krav på hur de skall placeras i det unika fallet då alla begränsningsytor kommer att påverka på något sätt.

Jag såg ditt senare inlägg också: och med tanke på att du tar upp det där med att fabrikanten även lyssnar på sin konstruktion så är ju just SA ett lysande typexempel på att det kan bli bra om man låter en panel med musikintresserade faktiskt lyssna innan man väljer ut vilken konstruktion som skall börja produceras.
System Audios Pandion 2 och dess större syskon låter i mina öron betydligt bättre än deras tidigare konstruktioner, i alla fall alla som gjorts med små långslagiga bas element. Kanske att fler skulle ta efter, vet inte riktigt hur man löste ekonomin i det projekt man bedrev kring Pandion men det kan ju inte blivit dyrare för SA än om man låtit sina egna ingenjörer göra hela jobbet själva.

Japp, Pandion är faktiskt rätt enastående. Men visst undrar man lite hur de där projekten funkar. Ställer alla ingenjörer och andra inblandade liksom bara upp för nöjes skull eller? Vore ju rena drömmen för vilket affärsdrivande företag som helst. :)

Postad 07 January 2017 - 17:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Fakta om korttids och långtidsminnet.

Har du länkar till dessa studier?

Postad 10 January 2017 - 19:14

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

OBS! Pris/styck

Ser riktigt trevliga ut.

Jag har kommit lite närmare ett beslut och på short list finns just nu Dynaudio M30 + M15 (center) och B&W CM8 S2 + CM S2 Center.

M30 kanske är för stora men det märker vi när vi lånar hem och provar. Någon som har något klokt att säga om dessa två alternativ?

Postad 10 January 2017 - 19:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Ser riktigt trevliga ut.

Jag har kommit lite närmare ett beslut och på short list finns just nu Dynaudio M30 + M15 (center) och B&W CM8 S2 + CM S2 Center.

M30 kanske är för stora men det märker vi när vi lånar hem och provar. Någon som har något klokt att säga om dessa två alternativ?

Rätt stor skillnad på dessa så lyssna ordentligt innan köp, ta dig den tid som behövs för att fatta rätt beslut.

Postad 22 January 2017 - 22:22

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Passar på att slänga iväg en fråga:

Någon som har något att säga om Triangle Elara LN-05?

https://www.hembiobu...le-elara-ln-05/

Postad 23 January 2017 - 14:31

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Passar på att slänga iväg en fråga:

Någon som har något att säga om Triangle Elara LN-05?

https://www.hembiobu...le-elara-ln-05/

Ja. är bara en triangle som varit bra och den är bra, titus ez.

På hembiobutiken titta på monitor audio mr4.

Sedan är denna trevlig och lite udda i utseende med lutad framsida.

http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=8008

Postad 23 January 2017 - 22:51

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Ja. är bara en triangle som varit bra och den är bra, titus ez.

På hembiobutiken titta på monitor audio mr4.

Sedan är denna trevlig och lite udda i utseende med lutad framsida.
http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=8008

Tack för synpunkt och tips!

Postad 23 January 2017 - 23:05

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Som alla säkert insett vid detta laget så velar jag fram och tillbaka mellan olika alternativ. Trodde inte att jag skulle få så svårt att bestämma mig. :)

Tittade inledningsvis på stativhögtalare och hittade många som jag gillade både ljudmässigt och till utseendet. Men när jag fått demat stativare och golvhögtalare så kom jag på varför jag kanske ska välja de senare. Jag tycker nämligen att man "känner" musiken i kroppen, även på lägre volymer, vilket jag inte gör med stativare även om de låter superfint. Vet inte om det enbart har med basen att göra men jag har ännu inte hittat en kombination med stativare + sub som kan matcha upplevelsen.

Någon som delar min känsla?

Postad 24 January 2017 - 04:59

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Mycket beror även på rummet. HAr märkt att ibland kan stativare nästan fungera bättre än golvare.
Men visst är det väl så att du oftast får mer botten med golvare.
Jag kör oxå helst utan sub till musik.

Postad 24 January 2017 - 09:55

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

En perfekt integrerad subwofer mot en stativare, har en väldigt potent botten, och spelar bra genom hela frekvensregistret.

Allt handlar om nivå på utrustningen, akustiken och just integrationen.

Produkter i övre mellanklass brukar generellt ge bra "bang for the buck", det man får välja är högtalare och subwofer utefter ens egna ideal.

Postad 24 January 2017 - 11:46

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

En perfekt integrerad subwofer mot en stativare, har en väldigt potent botten, och spelar bra genom hela frekvensregistret.

Allt handlar om nivå på utrustningen, akustiken och just integrationen.

Produkter i övre mellanklass brukar generellt ge bra "bang for the buck", det man får välja är högtalare och subwofer utefter ens egna ideal.

Är det så att bättre högtalare och subwoofers integreras bättre än vad lite billigare ditos gör eller handlar det mer om akustik och placering av subwoofern?

Postad 04 February 2017 - 19:35

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Tack till alla som svarat på mina frågor och kommit med synpunkter i denna tråd. Igår fick vi äntligen hem våra nya högtalare. Det skulle ta för lång tid att berätta varför det tillslut blev just B&W CM8 S2 + Center men en anledning är att de var "de enda" frun tyckte såg okej ut.

Jag var lite osäker på hur min förstärkare, en Denon 1300W, skulle klara högtalarna. Inte minst eftersom det på nätet ofta talast om kraft, watt och stryka som något som dessa högtalare gillar. Att säljarna på HiFi-klubben dessutom sinsemellan har helt olika uppfattning i ämnet hjälper knappast en lite vilsen köpare.

Jag lyckades tillslut hittade en säljare som tog sig tid att dema högtalarna tillsammans med Denons X1300W(den jag alltså har hemma) och en Denon X7200W som kostar ca 22000kr mer än min samt har lite mer kraft.

Vi lyssnade på olika typer av musik och tittade lite på film. Efter ca 30 min tittade jag på honom och han sa:

- ja alltså, det är ju inte vid all typ av musik eller film man kan höra skillnad.

Och han hade rätt, varken han eller jag kunde höra någon som helst skillnad dem emellan. Det gjorde att jag inte känner någon direkt press att byta ut den just nu.

Nu har inte hunnit lyssna så mycket än men bolibompa har aldrig låtit bättre. :)
Skämt å sido, det låter väldigt bra så långt. Har bara hunnit kalibrera dem samt testa olika avstånd från bakvägen samt med och utan pluggar.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 04 February 2017 - 20:48.

Postad 04 February 2017 - 20:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Grattis

Postad 04 February 2017 - 22:02

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Tack till alla som svarat på mina frågor och kommit med synpunkter i denna tråd. Igår fick vi äntligen hem våra nya högtalare. Det skulle ta för lång tid att berätta varför det tillslut blev just B&W CM8 S2 + Center men en anledning är att de var "de enda" frun tyckte såg okej ut.
Jag var lite osäker på hur min förstärkare, en Denon 1300W, skulle klara högtalarna. Inte minst eftersom det på nätet ofta talast om kraft, watt och stryka som något som dessa högtalare gillar. Att säljarna på HiFi-klubben dessutom sinsemellan har helt olika uppfattning i ämnet hjälper knappast en lite vilsen köpare.
Jag lyckades tillslut hittade en säljare som tog sig tid att dema högtalarna tillsammans med Denons X1300W(den jag alltså har hemma) och en Denon X7200W som kostar ca 22000kr mer än min samt har lite mer kraft.
Vi lyssnade på olika typer av musik och tittade lite på film. Efter ca 30 min tittade jag på honom och han sa:
- ja alltså, det är ju inte vid all typ av musik eller film man kan höra skillnad.
Och han hade rätt, varken han eller jag kunde höra någon som helst skillnad dem emellan. Det gjorde att jag inte känner någon direkt press att byta ut den just nu.
Nu har inte hunnit lyssna så mycket än men bolibompa har aldrig låtit bättre. :)
Skämt å sido, det låter väldigt bra så långt. Har bara hunnit kalibrera dem samt testa olika avstånd från bakvägen samt med och utan pluggar.

Huvudsaken är att du e nöjd. :)

Postad 04 February 2017 - 22:20

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Först och främst grattis!

Sedan är det där med watt.
Hade en förstärkare på 2x80w. Spelade aldrig fullt ut på den. **** vad kraft det var.
Byte till 2x20w. Räcker mycket långt men det kan ta slut. Men rent ljudmässigt var det ingen skillnad om jag spelade normal till hög volym.
Köpte sedan än primare på 2x50w tror jag det var. Ingen större ljudskillnad här heller. Men kunde spela mycket högt igen.
Samtidigt som primaren köpte jag en till förstärkare på 2x20w. Konstigt denna gav lite mer pondus i basen, inte mycket men då det märktes. Kunde även spela hyfsat högt.

Postad 04 February 2017 - 22:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Först och främst grattis!

Sedan är det där med watt.
Hade en förstärkare på 2x80w. Spelade aldrig fullt ut på den. **** vad kraft det var.
Byte till 2x20w. Räcker mycket långt men det kan ta slut. Men rent ljudmässigt var det ingen skillnad om jag spelade normal till hög volym.
Köpte sedan än primare på 2x50w tror jag det var. Ingen större ljudskillnad här heller. Men kunde spela mycket högt igen.
Samtidigt som primaren köpte jag en till förstärkare på 2x20w. Konstigt denna gav lite mer pondus i basen, inte mycket men då det märktes. Kunde även spela hyfsat högt.

Upplever aldrig att mina 20W inte räcker. Använder nog i stort sett aldrig mer än runt 10, och då spelar jag mer än tillräckligt högt. 90-95dB räcker gott för mig. :)

Postad 05 February 2017 - 08:20

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Ja, det där med watt är ju intressant och att man kan spela högre med mer kraft är logiskt. Men även om det var bra för plånboken så irriterande det mig att jag inte kunde höra skillnad mellan två förstärkare ur så helt olika prisgrupper.
(Nu kunde inte säljaren på HiFi-klubben det heller vilket på något sätt var skönt)

Jag menar, det bara måste vara skillnad. Måste. :)

Watten eller kraften är en sak men nog måste alla andra fina komponenter i en väldigt mycket dyrare maskin ge resultat?
(en del recensenter pratar om skillnader som natt och dag mellan olika produkter.)

Det kan så klart vara så att jag inte lyssnat tillräckligt på musik och på tillräckligt många olika förstärkare för att ha lärt mig höra skillnaden. Alternativt influensan som slagit ut hörseln. :)

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 05 February 2017 - 08:25.

Postad 05 February 2017 - 08:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ja, det där med watt är ju intressant och att man kan spela högre med mer kraft är logiskt. Men även om det var bra för plånboken så irriterande det mig att jag inte kunde höra skillnad mellan två förstärkare ur så helt olika prisgrupper.
(Nu kunde inte säljaren på HiFi-klubben det heller vilket på något sätt var skönt)

Jag menar, det bara måste vara skillnad. Måste. :)

Watten eller kraften är en sak men nog måste alla andra fina komponenter i en väldigt mycket dyrare maskin ge resultat?
(en del recensenter pratar om skillnader som natt och dag mellan olika produkter.)

Det kan så klart vara så att jag inte lyssnat tillräckligt på musik och på tillräckligt många olika förstärkare för att ha lärt mig höra skillnaden. Alternativt influensan som slagit ut hörseln. :)

På samma sätt blev jag besviken på primaren. En för 2500kr spöade en för 10000kr.

Postad 05 February 2017 - 12:32

Unregistered42051
  • Unregistered42051
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

På samma sätt blev jag besviken på primaren. En för 2500kr spöade en för 10000kr.

- Nu kör ju jag med aktiva högtalare, men visst är det så att den billiga kan "matcha" dina högtalare på ett bättre sätt, eller helt enkelt att du gillar ljudbilden bättre. Skit i priset och kör det du gillar. Många dyrare förstärkare har ju inte bättre komponenter, men däremot jäkligt dyra lådor med graverade logotyper och annat som kostar fläsk. Gäller naturligtvis inte alla. Tycker du det är bättre är det ju din "sanning" och det är ju den som räknas för dig.

Redigerat av Unregistered42051, 05 February 2017 - 12:39.

Postad 05 February 2017 - 12:49

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

https://www.hembiobu...ra-tower/?s=svs

Dessa klarar sig utan sub! Härliga burkar!

Postad 05 February 2017 - 12:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Sen handlar det ju om hur hög eller låg känslighet ens högtalare har, hur lågt de går ner i ohm, och hur högt man ämnar att spela, plus hur många högtalare som ska drivas av förstärkaren/recivern, 2st eller 7st eller 11st?

En Denon 1300W kan inte under några omständigheter driva ett par CM8 S2 fullt ut, och adderar man center och fyra surround så kommer nog recivern stänga ner sig, sålänge man inte spelar på ytterst moderata nivåer då.

Att man sedan inte får uppleva den fulla ljudkvalitet som dessa högtalare kan leverera med en mer tillräcklig förstärkare är ju också en stor kompromiss (anser jag).

Att man får ljud ur högtalarna är ju en sak, men mitt tips till dig TS är att när du lyssnat någon månad med nuvarande förstärkare, så låna sedan hem en tvåkanals förstärkare för runt 15-20k och sätt dig ner och lyssna igen.. om du inte hör någon skillnad då så är du i fel hobby och jag är skyldig dig en resa till Maldiverna  ;)

Postad 05 February 2017 - 13:54

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Sen handlar det ju om hur hög eller låg känslighet ens högtalare har, hur lågt de går ner i ohm, och hur högt man ämnar att spela, plus hur många högtalare som ska drivas av förstärkaren/recivern, 2st eller 7st eller 11st?

En Denon 1300W kan inte under några omständigheter driva ett par CM8 S2 fullt ut, och adderar man center och fyra surround så kommer nog recivern stänga ner sig, sålänge man inte spelar på ytterst moderata nivåer då.

Att man sedan inte får uppleva den fulla ljudkvalitet som dessa högtalare kan leverera med en mer tillräcklig förstärkare är ju också en stor kompromiss (anser jag).

Att man får ljud ur högtalarna är ju en sak, men mitt tips till dig TS är att när du lyssnat någon månad med nuvarande förstärkare, så låna sedan hem en tvåkanals förstärkare för runt 15-20k och sätt dig ner och lyssna igen.. om du inte hör någon skillnad då så är du i fel hobby och jag är skyldig dig en resa till Maldiverna  ;)

Du är knappast ensam om dessa åsikter att en Denon 1300W inte kan driva dessa högtalare samt att man inte får ut all prestanda ur högtalarna med denna förstärkare. Och det kan till och med vara så att du och andra som delar dessa åsikter har rätt. :)

Men ännu har inte någon säljare lyckats dema en hembioförstärkare som låter bättre än min Denon 1300W vid en direkt jämförelse, och om jag inte kan höra någon skillnad är det lite svårt att motivera inköp av en ny förstärkare. Men jag lovar att anta din utmaning och låna hem ett monster till förstärkare om ett tag. Kom gärna med förslag! Dock måste det vara en hembioförstärkare och i så fall den du anser vara den "minsta" jag behöver.

ps: Igår när vi såg film så var volymen på 14 av 100 så lite marginal finns det säkert. ;)

Redigerat av Unregisteredb386fc24, 05 February 2017 - 14:01.

Postad 05 February 2017 - 14:15

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Att man får ljud ur högtalarna är ju en sak, men mitt tips till dig TS är att när du lyssnat någon månad med nuvarande förstärkare, så låna sedan hem en tvåkanals förstärkare för runt 15-20k och sätt dig ner och lyssna igen.. om du inte hör någon skillnad då så är du i fel hobby och jag är skyldig dig en resa till Maldiverna ;)

Hur förklarar du att jag hör skillnad på förstärkare. En 2500kr med mindre watt spöade en med mer watt som kostade 10000kr.

Byte av förstärkare kan göra skillnad men har ofta inget med watt eller kostnad att göra. Är min erfarenhet.

Redigerat av Ochåäö, 05 February 2017 - 14:17.

Postad 05 February 2017 - 14:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är det så att bättre högtalare och subwoofers integreras bättre än vad lite billigare ditos gör eller handlar det mer om akustik och placering av subwoofern?

Akustik och placering är A och O. Både för dyra och billiga.

Postad 05 February 2017 - 14:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3255 inlägg
  • 0

Du är knappast ensam om dessa åsikter att en Denon 1300W inte kan driva dessa högtalare samt att man inte får ut all prestanda ur högtalarna med denna förstärkare. Och det kan till och med vara så att du och andra som delar dessa åsikter har rätt. :)

Men ännu har inte någon säljare lyckats dema en hembioförstärkare som låter bättre än min Denon 1300W vid en direkt jämförelse, och om jag inte kan höra någon skillnad är det lite svårt att motivera inköp av en ny förstärkare. Men jag lovar att anta din utmaning och låna hem ett monster till förstärkare om ett tag. Kom gärna med förslag! Dock måste det vara en hembioförstärkare och i så fall den du anser vara den "minsta" jag behöver.

ps: Igår när vi såg film så var volymen på 14 av 100 så lite marginal finns det säkert. ;)

det är alltid upp till lyssnaren att avgöra vad som passar en och vad som låter bäst, :)

Dock är din volym på 14 i den skalan (motsvarande -65db i den skalan), extremt lågt även för de som är ljud skygga, så nåt stämmer inte om du får normal lyssningsnivå i film redan så lågt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.