Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 20 December 2018 - 08:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag skrev enkelt plock, självklart vet jag att det inte är en kvadratisk fyrkantsvåg som används vid digitalisering, men det visar ändå på problematik kring digitalisering av en analog signal. Och att denna digitala kvantisering inte följer tidsaspekt på samma sätt som amplitudsförändring. Men bilderna visar grovt på det felaktiga när man digitaliserar. Oavsett format. Mina erfarenheter är att det är här ex CDformatet där de små mikrodetaljerna försvinner. Inte det lilla ploppet eller plinket, men den ljudbild som visar hur fingrarna vinklas och smeker gitarren, inte bara hur den låter. Går att få fram på CD, men än mer på högre format. Som sagt, hjärnan spelar stor roll i tolkningen och fantasi kan också ersätta utebliven data med tidigare erfarenheter.  :)

Så man missar fingrarnas vinkel på Jimi Hendrix om man lyssnar via CD?

Om du vill kan jag posta några bilder ikväll från Adobe Audition, med t ex en 24/192 signal lågpassfiltrerad vid 20kHz. Kan redan nu avslöja att den kommer se exakt likadan ut i tidsled som en signal i 16/44.1.

Låter intressant

Postad 20 December 2018 - 09:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Vad har vinylen för tekniska fördelar gentemot CD? Om nu inte trådskaparen kört med vinyl innan så är det bra om han vet för och nackdelar så han inte förväntar sig för mycket.

Fast nu var ju inte det vad trådskaparen frågade om- det gällde platt och stel ljudbild med överflödig bas om jag inte missminner mig. Det handlar således inte om frågeställningen CD vs vinyl som tyvärr hela diskussionen nu har glidit över i. Ska vi försöka gå on-topic igen eller ska pajkastningen fortsätta?

Postad 20 December 2018 - 09:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Fast nu var ju inte det vad trådskaparen frågade om- det gällde platt och stel ljudbild med överflödig bas om jag inte missminner mig. Det handlar således inte om frågeställningen CD vs vinyl som tyvärr hela diskussionen nu har glidit över i. Ska vi försöka gå on-topic igen eller ska pajkastningen fortsätta?

Det kan ju va på det sättet att det inte är nåt fel på hans utrustning. Vinyl låter annorlunda än digital ljud. Han kanske är missnöjd men vinylljudet när han jämför med digital källa. Då bör han få veta nackdelarna men vinyl gentemot tex CD.

Postad 20 December 2018 - 09:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Sorry men nej, bilderna visar inte hur digitalt ljud fungerar, och är därför inte bara lite, utan totalt felaktiga.

Du verkar undvika de två klippen jag postade längre upp som stålmannen undviker kryptonit (om vi nu ska nörda som du skrev ;) ).

Om du vill kan jag posta några bilder ikväll från Adobe Audition, med t ex en 24/192 signal lågpassfiltrerad vid 20kHz. Kan redan nu avslöja att den kommer se exakt likadan ut i tidsled som en signal i 16/44.1.

skratt. ska kika på dem. Kanske är det uppdelningen i amplituden som jag efterlyser, inte tidsaspekten, återkommer om det isf.  :huh:  

Postad 20 December 2018 - 10:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det kan ju va på det sättet att det inte är nåt fel på hans utrustning. Vinyl låter annorlunda än digital ljud. Han kanske är missnöjd men vinylljudet när han jämför med digital källa. Då bör han få veta nackdelarna men vinyl gentemot tex CD.

När trådskaparen redovisar att det felar på så många parametrar så handlar det troligen inte om defekta pressningar- om vi sen kikar i hans inlägg längre ner att spelaren plockar upp resonanser/stomljud från underlaget så ökar sannolikheten ytterligare att spelaren måste justeras och kopplas bort från underlaget så mycket det går. Någon skrev något om att det kunde röra sig om en transportsäkring- tror det är ganska osannolikt då jag, vad jag kan se, inte upptäcker att en sådan finns på spelaren på bilderna jag har sett av den.

Spelarens plint är gjord i MDF och den väger 5,4 kg- hyfsat stabilt bygge och redo för en bättre pickup än den som sitter på vid leverans, Audio Technica AT-440MLb verkar fungera mycket bra ihop med spelaren t.ex.. Viktigt att tänka på pickupens höjd om man tänker titta efter annan pickup, tonarmen har inte justerbar VTA(=Vertical Tracking Angle) så man får kika på att experimentera med annan matta med annan tjocklek till skivtallriken så att man får till höjden. Däremot så är fötterna under den inte av någon vidare kvalitet. Tror på lösningen:

- Bra dämpning under spelaren- förslagsvis IKEA Aptitlig med enklare dämpfötter under, tänk på att slaktblocket väger c:a 3,5 kg så dämpfötter som klarar runt 10 kg är nödvändiga
- Se till att spelaren kommer i våg
- Justera in pickupen i längd- och sidled med hjälp av en protractor
- Justera nåltrycket med hjälp av en nålvåg
- Justera antiskating

Sen är man troligen hemma. Enkla åtgärder men som kan vara svåra att lösa för en nybörjare. Mitt tips till trådskaparen är att försöka få kontakt med någon lokalt som kan hjälpa honom med detta om det är för komplicerat att lösa själv.

Redigerat av GyroSE, 20 December 2018 - 11:12.

Postad 20 December 2018 - 10:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

skratt. ska kika på dem. Kanske är det uppdelningen i amplituden som jag efterlyser, inte tidsaspekten, återkommer om det isf. :huh:

Ja, 16-bit kan vara ett problem eller iaf en begränsning. 24-bit ger mycket större felmarginal. En modern ADC eller DAC använder alltid dither så effekten blir brus som påminner om kassettband (fast mycket lägre i nivå såklart). I teorin kan en gammal inspelning innehålla kvantiseringsdistorsion, men även det ligger rätt långt ner i nivå isåfall.

Har laborerat en del med det i Adobe Audition. Stänger man av dither blir kvantiseringsdisten väldigt tydlig med 8-bit sampling, men vid 16-bit är det svårt att höra. Risken finns dock att signalen i något led har haft en låg nivå vilket i praktiken sänker bitdjupet/upplösningen. Det är därför 24-bit alltid används i studio.

edit: 16-bit ger ca 65500 möjliga nivåer för signalen, medans 24-bit ger 16,7 miljoner.

Redigerat av Ageve, 20 December 2018 - 10:42.

Postad 20 December 2018 - 14:46

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 1

Tillbaka till trådskaparens fråga.

Refineded hur gick det får du nån ordning på problemet med vinylspelaren.

Vinyl låter inte alls skit, då är det nåt stort fel om det gör det.

Postad 20 December 2018 - 15:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

The vinyl format, obviously, has its own set of limitations: time constraint, poor mastering, inferior vinyl and so on. Take, for example, one of the classic LPs of an era, the Band´s 'Music From Big Pink.' At age 23, Bob Ludwig was an up and coming audio engineer at A&R Recording in New York. He was asked to create a test pressing of the Band's debut, and in the process he tried to capture what was on those master tapes. When he heard the final product, however, his ears were in for a surprise: "All the low, extreme low bass that I knew was there, was chopped right off."

It wasn't until many years later when he was called in to do a remastering of the album for compact disc that he found a note in the box of the original master tapes. It was written by the engineer who cut the actual disc for pressing, with the instructions to cut the low end, as it was apparently too much for the vinyl to handle, sometimes causing the needle to jump.

http://diffuser.fm/d...ter-than-vinyl/

Postad 20 December 2018 - 16:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

The vinyl format, obviously, has its own set of limitations: time constraint, poor mastering, inferior vinyl and so on. Take, for example, one of the classic LPs of an era, the Band´s 'Music From Big Pink.' At age 23, Bob Ludwig was an up and coming audio engineer at A&R Recording in New York. He was asked to create a test pressing of the Band's debut, and in the process he tried to capture what was on those master tapes. When he heard the final product, however, his ears were in for a surprise: "All the low, extreme low bass that I knew was there, was chopped right off."
It wasn't until many years later when he was called in to do a remastering of the album for compact disc that he found a note in the box of the original master tapes. It was written by the engineer who cut the actual disc for pressing, with the instructions to cut the low end, as it was apparently too much for the vinyl to handle, sometimes causing the needle to jump.
http://diffuser.fm/d...ter-than-vinyl/

Intet nytt. Ett mycket vanligt problem i slutet på 60- talet/början på 70- talet, skivspelarna och tonarmarna på den tiden var ofta "lättviktiga" vilket gjorde att de inte spårade så bra om musiken blev för komplex eller dynamikomfånget och då främst basen maxades- nålen hoppade helt enkelt ur spår. Det var förresten samme Ludwig som var master engineer när den första utgåvan av Led Zeppelin II pressades i USA- en utgåva som snabbt drogs in p.g.a. ovan beskrivna problem. Med en skivspelare av idag så spelar denna pressning utan några som helst problem och är troligen den mest välljudande utgåvan som finns av detta album vare sig det gäller vinyl eller CD.

F.ö. finns det mycket välljudande pressningar av 'Music From Big Pink' på vinyl där utgåvan från Mobile Fidelity som kom för några år sen är en av dem som sticker ut lite extra. Har ett par olika pressningar av den på vinyl men tyvärr ingen CD- utgåva. Men har den bara blivit remastrad efter konstens alla regler så lär den låta fint också på CD.

Redigerat av GyroSE, 20 December 2018 - 16:31.

Postad 20 December 2018 - 18:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1
Här är några bilder som utlovat.

edit: Råkade skriva fel i den ena bilden. Det ska vara 32/192, inte 24/192.

Bifogad fil  square_1khz_24_192.png   27.32K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  nersamplad_square_1khz_24_192.png   37.86K   0 Antal nerladdningar

Denna har alltså inte nersamplats, bara lågpassfiltrerats:
Bifogad fil  lowpass_square_1khz_24_192.png   42.88K   0 Antal nerladdningar

Här är ett exempel med musik.

Chris Stapleton - Broken Halos, inzoomat in absurdum ;)

Den vita markeringen är 1 millisekund, och originalet är 24-bit, 96 kHz från HDtracks.com. Klippet är mitt i en transient, där det finns mycket information i diskanten.

Ett av klippen har resamplats till 16-bit, 44.1 kHz och sedan tillbaks till 24/96 igen. Det andra är orört.

brokenhalos-1644.png brokenhalos-2496.png

Här är ännu ett exempel, som visar hur en nersampling från 24/96 till CD-format förändrar signalen.

Första bilden visar originalet (Chris Stapleton - Millionaire) i 24/96.

Den andra bilden visar vad som händer när man nersamplar till 16/44.1 och sedan tillbaks till 24/96 igen.

Den tredje visar skillnaden mellan originalet, och den som har varit och vänt i CD-format. Det är verkligen all skillnad som finns. Under 22kHz är det brusgolvet hos 16-bit som syns, och över 22 kHz är det informationen som har gått förlorad vid nersamplingen från 96 till 44,1 kHz.

millionare-2496.png millionare-16-44.png

millionare-skillnad.png

Som ni ser finns det ingen information över -100dB i nivå som går förlorad upp till 22 kHz, och det finns inte heller någon digital trappstege...

Tolka det inte som att jag tycker att högupplöst är meningslöst. Köper alltid det när det finns, om mastern är lika bra eller bättre då jämfört med CDn.

edit: Om bildlänkarna inte funkar i mobilen, välj full version av forumet...

Redigerat av Ageve, 21 December 2018 - 09:11.

Postad 20 December 2018 - 19:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Tillbaka till trådskaparens fråga.
Refineded hur gick det får du nån ordning på problemet med vinylspelaren.
Vinyl låter inte alls skit, då är det nåt stort fel om det gör det.

Vill också höra från trådskaparen om han fått ordning på ljudet, vinyl låter inte skit

Postad 21 December 2018 - 16:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vill också höra från trådskaparen om han fått ordning på ljudet, vinyl låter inte skit

Antingen har han/hon fått till ljudet och sitter och lyssnar, eller så ligger spelaren på tippen ;)

Redigerat av Ageve, 21 December 2018 - 16:06.

Postad 21 December 2018 - 17:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag skickade ett pm så får vi se om det blir nåt svar

Postad 21 December 2018 - 17:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Så man missar fingrarnas vinkel på Jimi Hendrix om man lyssnar via CD?

Låter intressant

Du har helt enkelt inte hört skillnaden. Är glad för din skull.  :)

Postad 21 December 2018 - 18:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

På gång redan?

Postad 21 December 2018 - 18:20

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
...

Postad 22 December 2018 - 10:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Ingen kommentar till bilderna jag postade?

Det du ser på sista bilden är hela den skillnad som finns, som sagt, dvs brus en bit under -100dB upp till 22 kHz, och sedan informationen som saknas efter lågpassfiltreringen däröver.

Det är inte ett teoretiskt exempel eller "bara siffror och grafer". Den lägre samplingsfrekvensen tar inte bort något inom det hörbara området. Sen kan man som sagt diskutera bitdjupets betydelse. Det är inte alls säkert att alla CD man spelar har omvandlats så bra som i mitt exempel, och speciellt på äldre skivor är det inte säkert att det verkliga bitdjupet är 16-bit.

Därför är det så bra med 24-bit. Ingen dither behövs, och nivån kan justeras utan risk för borttappad ljudinformation eftersom det finns 256 gånger mer information till att börja med.

Redigerat av Ageve, 22 December 2018 - 10:40.

Postad 22 December 2018 - 23:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ingen kommentar till bilderna jag postade?

Det du ser på sista bilden är hela den skillnad som finns, som sagt, dvs brus en bit under -100dB upp till 22 kHz, och sedan informationen som saknas efter lågpassfiltreringen däröver.

Det är inte ett teoretiskt exempel eller "bara siffror och grafer". Den lägre samplingsfrekvensen tar inte bort något inom det hörbara området. Sen kan man som sagt diskutera bitdjupets betydelse. Det är inte alls säkert att alla CD man spelar har omvandlats så bra som i mitt exempel, och speciellt på äldre skivor är det inte säkert att det verkliga bitdjupet är 16-bit.

Därför är det så bra med 24-bit. Ingen dither behövs, och nivån kan justeras utan risk för borttappad ljudinformation eftersom det finns 256 gånger mer information till att börja med.

Jag har ägt flera grymt fina CD-spelare samt bättre varianter på dvd, t o m Meridian. Men inget gav mig lika mycket detaljer såsom när det mastrats en bra bit över 44khz. T o m Metallica får fram fler detaljer i 24/192 trots hård komprission och limiter i produktionsleden.

Postad 23 December 2018 - 00:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har upplevt samma sak på ett flertal album, men inte alla. Det beror mer på mastring än formatet i sig. Men 24-bit är som sagt en klar fördel. Man får helt enkelt studiomastern, eller ja, köper ganska dyrt men ändå ;)

Högre samplingsfrekvens än 44.1 kHz ger dock inte mer information inom det hörbara området, men det kan ju finnas en hörbar skillnad ändå om det har funnits brister vid inspelning, mixning och/eller mastring.

Det gäller dock att ha koll innan man köper. Det finns tyvärr många album i högupplöst format som kommer från en dålig master eller remaster. På äldre album får man då mycket bättre ljud med en äldre CD-utgåva. På nytt material är det lika bra att köpa den högupplösta. I värsta fall är det ingen skillnad, men sämre är inte särskilt sannolikt.

Redigerat av Ageve, 23 December 2018 - 01:07.

Postad 23 December 2018 - 09:03

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Jag ser att de senaste versionerna av Cubase, Wavelab och Nuendo spelar in med max 32 bitar och använder 64 bitar när man jobbar med ljudfilerna. Bara för att visa var utvecklingen på denna punkt är idag.

Postad 23 December 2018 - 09:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag har ägt flera grymt fina CD-spelare samt bättre varianter på dvd, t o m Meridian. Men inget gav mig lika mycket detaljer såsom när det mastrats en bra bit över 44khz. T o m Metallica får fram fler detaljer i 24/192 trots hård komprission och limiter i produktionsleden.

Tråden handlar om vinyl.

Postad 23 December 2018 - 09:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag ser att de senaste versionerna av Cubase, Wavelab och Nuendo spelar in med max 32 bitar och använder 64 bitar när man jobbar med ljudfilerna. Bara för att visa var utvecklingen på denna punkt är idag.

Adobe Audition arbetar också med 32-bit float, för att inte degradera kvaliteten när ett stort antal filter, EQ osv appliceras. Att göra det med 16-bit precision är inte särskilt smart. Om man sänker nivån på en 16-bit fil med ca 6dB har man tagit bort 1-bit av upplösningen.

Det är lite ironiskt att tekniken som används till ljudhantering nuförtiden är på ”Nasa-nivå”, och sen används den till att få så dåligt ljud som möjligt.

24-bit ger ett brusgolv på -144dB, utan dither. En enda analog komponent, t ex en resistor har ett brusgolv på runt -140dB.

Redigerat av Ageve, 23 December 2018 - 09:52.

Postad 23 December 2018 - 09:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Adobe Audition arbetar också med 32-bits precision, för att inte degradera kvaliteten när ett stort antal filter, EQ osv appliceras.
Det är lite ironiskt att tekniken som används till ljudhantering nuförtiden är på ”Nasa-nivå”, och sen används den till att få så dåligt ljud som möjligt.
24-bit ger ett brusgolv på -144dB, utan dither. En enda analog komponent, t ex en resistor har ett brusgolv på runt -140dB.

Kanske dags för vinylprat igen i tråden

Postad 23 December 2018 - 10:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Kanske dags för vinylprat igen i tråden

Är det inte bättre att svara på de frågor som ställs efterhand?

Postad 23 December 2018 - 23:03

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0

skratt. ska kika på dem. Kanske är det uppdelningen i amplituden som jag efterlyser, inte tidsaspekten, återkommer om det isf. :huh:

16-bitar räcker alltså till kvantifiering i 65,536 nivåer. Jag vet inte exakt hur brett ett vinylspår är, men vi kan väl alla vara överens om att det är ungefär "jävligt smalt". Då kan man ju föreställa sig hur otroligt små skillnader på spåret det blir om man ska kunna bräcka det, det är inte rimligt.

Postad 23 December 2018 - 23:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

16-bitar räcker alltså till kvantifiering i 65,536 nivåer. Jag vet inte exakt hur brett ett vinylspår är, men vi kan väl alla vara överens om att det är ungefär "jävligt smalt". Då kan man ju föreställa sig hur otroligt små skillnader på spåret det blir om man ska kunna bräcka det, det är inte rimligt.

Men hör man skillnad så hör man. Håller med dig att digitalsnacket inte alltid håller för verkligheten. Men skillnad är skillnad.

Redigerat av PML73, 23 December 2018 - 23:25.

Postad 23 December 2018 - 23:13

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Hör skillnad på vad och på vilket sätt? Skillnad mellan vinyl och CD? Ja det finns ju, det var ju det jag ville säga. CD är är alltså _mycket_ bättre. Sen kan man ju gilla det som är (tekniskt) sämre.

Postad 23 December 2018 - 23:18

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Grejen är, jag har inte ens nämnt dither än...

Postad 23 December 2018 - 23:27

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Grejen är, jag har inte ens nämnt dither än...

Dither är Dither och den går att höra. Det blir liksom bredare ton, om än inte trovärdig i mina öron. Det hörs. Samma sak som att säga att rörsteg gör ljudet bättre bara pga deras heltonsdistortion. Men alla som har hört skillnad hör den skillnaden.

Sedan så är det ju en väldig skillnad på en CD som a spelas på en dvd eller CDspelare av genomsnittspris kontra ex meridian. Vad är då hifi i dess begrepp? När meridian fullständigt detroniserar all annan cdåtergivning.

Redigerat av PML73, 23 December 2018 - 23:31.

Postad 23 December 2018 - 23:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Hör skillnad på vad och på vilket sätt? Skillnad mellan vinyl och CD? Ja det finns ju, det var ju det jag ville säga. CD är är alltså _mycket_ bättre. Sen kan man ju gilla det som är (tekniskt) sämre.

Jag vänder på det, måste man gilla det för att det är tekniskt bättre?

Postad 23 December 2018 - 23:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Dither har som uppgift att bredde det som är tunt. Alltså en förvrängning. Att efterlikna ev analoga effekter. Är det hifi?

Postad 24 December 2018 - 00:04

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0

Jag vänder på det, måste man gilla det för att det är tekniskt bättre?

Nej det var ju exakt det jag skrev. Sen tycker jag att man alltid ska vara skeptisk till varför man hör saker. Väldigt många ggr på forum som dessa så hör folk det som dom förväntar sig att höra.

Postad 24 December 2018 - 00:09

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0

Dither är Dither och den går att höra. Det blir liksom bredare ton, om än inte trovärdig i mina öron. Det hörs. Samma sak som att säga att rörsteg gör ljudet bättre bara pga deras heltonsdistortion. Men alla som har hört skillnad hör den skillnaden.

Sedan så är det ju en väldig skillnad på en CD som a spelas på en dvd eller CDspelare av genomsnittspris kontra ex meridian. Vad är då hifi i dess begrepp? När meridian fullständigt detroniserar all annan cdåtergivning.

Vill sticka ut hakan här och påstå att det finns många bra uppspelning möjligheter av den data som finns lagrad på en CD.
Nu ska jag inte låtsas vara någon expert på området, men jag tror inte riktigt du förstår funktionen av dither?

Postad 24 December 2018 - 00:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ren objektivt så är CD vida överlägset LP. Dock så är det förvånande hur bra en riktigt bra LP-press kan låta, ca 100 år efter den simpla tekniken uppfanns.
Rent subjektivt så är en riktigt fin vinylutgåva, i bra skick och med bra avspelningsprylar, det roligaste att spela och det som ger mig mest. 

Till exempel Trentemöller's album "The Last resort" som är en gammal favorit. Har CD-utgåvan rippad på HD och så har jag 2-LP utgåvan, graverad av Nilesh Patel. LP-utgåvan låter utsökt, mitt ex är väldigt tyst och fin. När jag jämför dessa två utgåvorna så är det väldigt små skillnader. Vissa kan vara färgningen av ljudet från vinyl-mediet, medans andra är skillnader i mastering. 
Så skulle jag testa en anläggning eller visa en polare hur en viss låt på albumet låter om man spelar det jäkligt starkt, så skulle jag välja CD-rippen. Men för egen njutning, så skulle jag välja LP versionen. Då den ger ett mervärde som jag gillar. 

Postad 24 December 2018 - 00:30

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Jag för inget krig mot att spela vinyl. Gillar själv "ceremonin" som följer. Men jag stör mig på att det är en etablerad "sanning" idag att vinyl skulle vara bättre, som bygger på missuppfattningar av digitala signaler och sampling samt att man sticker huvet i sanden gällande de fel som vinylspelande medför.

Postad 24 December 2018 - 11:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Dither är Dither och den går att höra. Det blir liksom bredare ton, om än inte trovärdig i mina öron. Det hörs. 

Dither har som uppgift att bredde det som är tunt. Alltså en förvrängning. Att efterlikna ev analoga effekter. Är det hifi?

Nej, dither är ett brus vid extremt låg nivå (för 16-bit) som används för att undvika kvantiseringsdist vid den digitala 0-nivån. Det utökar dessutom dynamikomfånget så att toner under formatets teoretiska brusgolv kan återges, dvs strax under -100dB.

Det har absolut ingenting att göra med att "bredda det som är tunt". Det låter exakt som helt vanligt brus på t ex kassettband, fast väldigt mycket lägre i nivå.

Att säga att dither försämrar ljudet är faktiskt lite tramsigt i sammanhanget, eftersom vinylens motsvarighet (brusgolv, surface noise osv) ligger på -50-60dB, i bästa fall -65dB på en riktigt bra skiva uppspelad i en dyr/bra spelare. Det är ca 56 gånger högre i nivå än ditherbruset på CD, och då är det alltså best case scenario för vinyl.

24-bit ger utan dither ett brusgolv på -144dB, ca 8900 gånger bättre än en optimalt pressad vinyl. Med dither är det runt 18000 gånger bättre än vinyl, men det behövs inte eftersom ingen analog elektronik eller ens enskild komponent kommer ner i -144dB, dvs grundbruset i anläggningen (och inspelningen) är alltid högre än den digitala 0-nivån.

Trots det, finns det de som påstår att vinyl låter bättre än 24-bit  :rolleyes:

Vill man höra hur dither låter, väldigt tydligt, så är det bara att göra en konvertering till 8-bit i t ex Adobe Audition. Spoiler: Det brusar som ett kassettband.

Redigerat av Ageve, 24 December 2018 - 11:52.

Postad 24 December 2018 - 12:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Ageve,

Men Dither hörs. Och används slarvigt av producenter för att bredda/mjuka upp ljudbilden. För att sudda bort de digitala artefakterna du nämnt. Det hörs.

Postad 24 December 2018 - 13:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nej, det breddar inte ljudbilden, och det suddar inte bort något heller.

Och sen, hur hör du det, dvs hur vet du att det du lyssnar på är ditherbrus? Det finns ju så enormt många andra möjliga källor till brus. T ex har många bra försteg SNR på runt 100dB. Om du inte vet hur ditherbrus låter, kan jag ladda upp ett exempel, med 8-bit där det är väldigt tydligt. Det ska då naturligtvis inte förväxlas med 16-bit där det ligger enormt mycket lägre i nivå, men som sagt, man hör iaf hur det låter.

Kan också ladda upp ett 16-bit exempel, där volymen är kraftigt ökad i efterhand, vilket gör att brusgolvet höjs.

Förstår inte, eftersom du gillar vinyl och förmodligen då också det brus och diverse dist det ger, som är så väldigt mycket högre i nivå. Att ditherbrus försämrar ljudet är ännu en av alla myter om digital ljudåtergivning. Det är tvärtom. Dither appliceras förövrigt sist i kedjan, dvs när studiomastern resamplas från t ex 24/96 till 16/44.1. Tidigare i kedjan behövs inte dither, och för det mesta är det också tveksamt om det ens behövs på CD, eftersom få inspelningar har ett så lågt brusgolv. Men de finns ju, och därför finns också dither.

En sak är säker iaf - om man spelar in från vinyl till CD-format, då behövs det garanterat ingen dither ;)

Vad är då hifi i dess begrepp? När meridian fullständigt detroniserar all annan cdåtergivning.

Det bästa sättet att spela upp ljud från CD, är i FLAC-format eftersom det har CRC-checksummor. 

Meridian utvecklade förövrigt MLP-formatet som används på DVD-Audio, och senare till Dolby True HD (Meridian Lossless Packing, fungerar som FLAC).

Redigerat av Ageve, 24 December 2018 - 13:36.

Postad 24 December 2018 - 13:32

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0

Ageve,

Men Dither hörs. Och används slarvigt av producenter för att bredda/mjuka upp ljudbilden. För att sudda bort de digitala artefakterna du nämnt. Det hörs.

Dither används för att minska kvantifieringsfel. Det är ganska lätt att hävda att mha dither så kommer du närmre ursprungskällan. Hörs dither? Det är möjligt, men jag hör det inte iaf. Dither låter som brus, och sannolikt är att din utrustning eller mikrofonbrus från inspelning dränker det. Tror att du har fel bild av vad det gör och hur rekonstruktion fungerar och vilka brister som finns.

Postad 24 December 2018 - 19:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag för inget krig mot att spela vinyl. Gillar själv "ceremonin" som följer. Men jag stör mig på att det är en etablerad "sanning" idag att vinyl skulle vara bättre, som bygger på missuppfattningar av digitala signaler och sampling samt att man sticker huvet i sanden gällande de fel som vinylspelande medför.

Finns mig veterligen ingen etablerad sanning runt detta förutom möjligtvis i vissa "militanta" (analoga) kretsar. Brister finns i vinylformates värld vilka kan förminskas betydligt om man klättrar en bit upp på uppgraderingsstegen. men det är bara att konstatera att man aldrig blir av med de tekniska problemen helt. Däremot kan vi vara rörande överens om att vinyl kan låta fantastiskt bra och till den grad att den digitala världen har problem att hänga med ibland. Men det är en annan fråga som vi inte ska grotta ner oss i här...

God Jul på er!

Postad 24 December 2018 - 22:31

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 1

Finns mig veterligen ingen etablerad sanning runt detta förutom möjligtvis i vissa "militanta" (analoga) kretsar. Brister finns i vinylformates värld vilka kan förminskas betydligt om man klättrar en bit upp på uppgraderingsstegen. men det är bara att konstatera att man aldrig blir av med de tekniska problemen helt. Däremot kan vi vara rörande överens om att vinyl kan låta fantastiskt bra och till den grad att den digitala världen har problem att hänga med ibland. Men det är en annan fråga som vi inte ska grotta ner oss i här...

God Jul på er!

Tycker att man hör det hela tiden, framförallt från folk som är musikintresserade dvs folk som köper musik. Det som säljs är ju typ bara vinyl nu, iaf i butik i Stockholm där jag bor.
God jul!

Postad 25 December 2018 - 01:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Däremot kan vi vara rörande överens om att vinyl kan låta fantastiskt bra och till den grad att den digitala världen har problem att hänga med ibland. Men det är en annan fråga som vi inte ska grotta ner oss i här...

God Jul på er!

Nja, det håller inte jag med om. Vinyl kan låta riktigt riktigt bra, men det är aldrig så att en vanlig CD skiva skulle ha problem att leverera lika bra och bättre.

Postad 25 December 2018 - 07:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Nja, det håller inte jag med om. Vinyl kan låta riktigt riktigt bra, men det är aldrig så att en vanlig CD skiva skulle ha problem att leverera lika bra och bättre.

Som sagt vill inte grotta ner mig i det här, jag respekterar din åsikt- jag har min åsikt och inget/ingen lär kunna rucka på det. Läs längre upp- allt hänger på hur en och samma skiva av respektive format är mastrad. Det är där CD- mediet allt som oftast brister tyvärr och får mig att föredra vinyl när jag ska sitta ner och spisa plattor.

Redigerat av GyroSE, 25 December 2018 - 08:28.

Postad 25 December 2018 - 11:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

En parameter som vinylens egenljud (surface noise) gör att mediat känns uråldrigt.

Postad 25 December 2018 - 12:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Då man varit med om utvecklingen från vinyl till att CD kom, som vi tyvärr har tappat bort historien om, kan ha varit 1980, 1981 eller 1982 där 1982 stöds av de flesta källor. I början lät CD skivorna illa då man råkade ut för problem man inte tänkt på i början. Det tog några år innan de tekniska problemen var övervunna och CD skivan lät som man hade tänkt sig.

Innan CD så skedde även utveckling på vinylsida där olika slipningar av nålen i pick-upen provades under årens lopp och även olika material i nålen. Dessa landvinningar finns kvar i de pick-uper vi kan köpa idag. Remdrift var standard tills direktdriften kom. I båda fallen är de hur bra man gör skivspelaren som avgör hur bra det låter som hur mycket av mekanismen som går in i vinylljudet. Skivspelare med remdrift kan ha problem med att hålla jämn drift av skivtallriken och direktdrift kan ha för mycket motorljud.

När bara vinyl fanns så spelade vi över dessa direkt till rullbandspelare för att ha så lite knaster som möjligt på inspelningarna.

Jag har ungefär lika många vinylskivor som CD-skivor, ca 300 var, och lyssnar på båda och kan inte säga att upplevelsemässigt att någon är bättre eller sämre än den andra. På vinylskivor man mer fritt lägga ihop låtar och mixa så de går in i varandra medan CD skivan som ska markera ut dem har som standard en 2 sekunders paus mellan låtarna så de är svårare ha olika mixningar på dem. Man kan bara lägga in en markering och ta bort pausen men det är mer jobb att göra så.

Postad 25 December 2018 - 12:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Att vinylen lever för närvarande är i högsta grad påtagligt.
Kommer det att finnas en stor marknad för vinyl när denna generationens hifi entusiaster går i pension? "Troligen inte".

Även om jag inte nyttjar min skivspelare själv sedan länge så har jag stor förståelse för varför man väljer att satsa på detta.
Främsta anledningen som jag ser det handlar om sättet att konsumera musiken/lyssna. Det är faktiskt ganska rogivande att sätta på och lyssna igenom en hel skiva. Problemet är det samma nu som då man skaffade sig skivspelare från första början. De skivor som är så genomgående bra att de är värda att köpa är för visso rätt många men det finns också gott om skivor med enstaka höjdarlåtar och resten kan man vara utan.

Vad gäller kvalité så är jag beredd att hålla med föregående inlägg, jag har haft många fina musikstunder med båda varianterna dvs. både digitalt & analogt ljud.

Att det ofta finns en koppling mellan bra analogljud och dyra skivspelare är tyvärr hyfsat sant. Mycket av de diskussioner om materialval, mystiska vibrationsdämpande matrial etc. härstammar förmodligen från alla de fenomen man brottats med genom åren kring vinylspelare. 

Men sedan finns det ju också folk som säger att är ljudet digitaliserat så låter det likadant på alla uppspelningsenheter.
Något jag själv inte skulle skriva under på. Det hade ju naturligtvis varit praktiskt inte minst om man vill jämföra vinyl mod CD.
Men tyvärr blir det en jämförelse mellan två obestämda ting och det låter sig inte göras.

Att båda teknikerna har vissa begränsningar är det dock relativt lätt att komma överens om.

Postad 25 December 2018 - 12:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Här kommer som utlovat några korta exempel på hur dither låter.

Det är ett bakgrundsbrus helt enkelt. Att sen ljudet överlag är mycket sämre, beror såklart på att det är 256 gånger sämre än CD.

16-bit original från CD (Mark Knopfler - Golden Heart):

Bifogad fil  goldenheart_16bit.wav   2.39MB   6 Antal nerladdningar

Resamplat till 8-bit med dither, och sen tillbaks till 16-bit igen:

Bifogad fil  goldenheart_8bit.wav   2.39MB   7 Antal nerladdningar

16-bit original från CD (John Kilzer - Stone Zoo):

Bifogad fil  stonezoo_16bit.wav   3.1MB   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  stonezoo_8bit.wav   3.1MB   4 Antal nerladdningar

16-bit original från CD (Jennifer Warnes - Big Noise New York):
Bifogad fil  bignoisenewyork_16bit.wav   3.18MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  bignoisenewyork_8bit.wav   3.18MB   7 Antal nerladdningar

Att jag resamplar tillbaks till 16-bit igen, är för att undvika problem vid uppspelningen, dvs att något annat än den verkliga skillnaden påverkar ljudet.

Det sista klippet låter sämst, eftersom inspelningen har störst dynamik. Förutom i transienterna används runt 100 samplingsnivåer till att representera ljudet, vilket inte direkt låter bra ;)

Stänger man av dither vid 8-bit konverteringen, så hörs kvantiseringsdistorsionen istället, tydligast vid det tysta partiet i början:

Bifogad fil  bignoisenewyork_8bit_utan_dither.wav   3.18MB   1 Antal nerladdningar

8-bit: 2^8 = 256 möjliga nivåer

16-bit: 2^16 = 65536 möjliga nivåer

edit: Är inte hemma för tillfället, så det fick duga med en äldre version av programmet, när det hette Cooledit. Det har inte riktigt samma precision i konverteringen som det nyare Adobe Audition.

Redigerat av Ageve, 25 December 2018 - 13:40.

Postad 25 December 2018 - 12:48

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

En parameter som vinylens egenljud (surface noise) gör att mediat känns uråldrigt.

Det må vara ett uråldrigt format, fast ändå, det låter oförskämt bra i sina bästa stunder- det är svårt att bortse från det. Så är fallet även när det gäller CD- skivor- i sina bästa stunder är det riktigt bra men de där bästa stunderna har jag upplevt mer sällan med CD- formatet.

Att vinylen lever för närvarande är i högsta grad påtagligt.
Kommer det att finnas en stor marknad för vinyl när denna generationens hifi entusiaster går i pension? "Troligen inte".

Även om jag inte nyttjar min skivspelare själv sedan länge så har jag stor förståelse för varför man väljer att satsa på detta.
Främsta anledningen som jag ser det handlar om sättet att konsumera musiken/lyssna. Det är faktiskt ganska rogivande att sätta på och lyssna igenom en hel skiva. Problemet är det samma nu som då man skaffade sig skivspelare från första början. De skivor som är så genomgående bra att de är värda att köpa är för visso rätt många men det finns också gott om skivor med enstaka höjdarlåtar och resten kan man vara utan.

Vad gäller kvalité så är jag beredd att hålla med föregående inlägg, jag har haft många fina musikstunder med båda varianterna dvs. både digitalt & analogt ljud.
Att det ofta finns en koppling mellan bra analogljud och dyra skivspelare är tyvärr hyfsat sant. Mycket av de diskussioner om materialval, mystiska vibrationsdämpande matrial etc. härstammar förmodligen från alla de fenomen man brottats med genom åren kring vinylspelare. 

Men sedan finns det ju också folk som säger att är ljudet digitaliserat så låter det likadant på alla uppspelningsenheter.
Något jag själv inte skulle skriva under på. Det hade ju naturligtvis varit praktiskt inte minst om man vill jämföra vinyl mod CD.
Men tyvärr blir det en jämförelse mellan två obestämda ting och det låter sig inte göras.

Att båda teknikerna har vissa begränsningar är det dock relativt lätt att komma överens om.

Sant det du skriver om vilken uppspelningsenhet man använder sig av- mycket väsentlig parameter när det gäller båda formaten.

Redigerat av GyroSE, 25 December 2018 - 12:49.

Postad 25 December 2018 - 13:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Som sagt vill inte grotta ner mig i det här, jag respekterar din åsikt- jag har min åsikt och inget/ingen lär kunna rucka på det. Läs längre upp- allt hänger på hur en och samma skiva av respektive format är mastrad. Det är där CD- mediet allt som oftast brister tyvärr och får mig att föredra vinyl när jag ska sitta ner och spisa plattor.

Well, åsikter är en sak men fakta är den att CD är överlägsen vinylskivan.
1. Spelar du in en vinylskiva på CD så kommer du inte kunna skilja på CDn och vinylen pga att CD är så mycket mer transparent än vinylen.
2. Graverar du och pressar upp en vinylskiva från en CD så kommer de inte låta lika då vinylen påverkar ljudet.

Sen kan man föredra hur vinylen påverkar. Men vinylen gör inget som inte CDn kan göra minst lika bra.

Postad 25 December 2018 - 14:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

För den som vill hitta förklaringar till varför man kan uppleva skillanden och varför detta inte bara är en fråga om extremfall och vad som är teoretiskt bäst.

https://www.nyteknik...a-vinyl-6369935

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.