Lunboy:
Med din signatur borde du definitivt ha Bi-Wire

Redigerat av GrodanB, 27 oktober 2003 - 15:45.
Postad 27 oktober 2003 - 14:55 ![]() Lunboy: Med din signatur borde du definitivt ha Bi-Wire ![]() ![]() ![]() Redigerat av GrodanB, 27 oktober 2003 - 15:45. Postad 27 oktober 2003 - 18:07 När jag ritade bild 1 så var det endast utifrån instruktionerna som du givit glarre!Du antyder att det ska kunna flyta ström mellan + på ingången och - på ingången utan att det går genom delningsfiltret. (Kanske inte blev som du menade då?) Att högpassfiltrets utgångar inte används är ju pga att filtret sitter i en högtalare som jag antar att han inte vill skruva sönder. Vi är ju överens om att det "bara" går höga signaler i kabeln. Det är ju sättet att visa det som vi diskuterar. Eller hur? Frågan från början var ju om signalen delades där bi-wire-kabeln delades eller om ett hp-filter "bränner" bort låga signaler. Vi är ju även överens om att det inte släpps in i kabeln från början. Det sker alltså ingen bränning av lågfrekventa ljud i ett hp-filter. Jag anser att det bästa sättet att visa detta bör utföras med följande koppling. Där oscilloskåpets ingångar har så pass högt motstånd att det inte påverkar mätningen. Postad 27 oktober 2003 - 18:32 Redigerat av zvedberg, 27 oktober 2003 - 18:35. Postad 27 oktober 2003 - 18:40 Men om man ser oscilloskåpet som nått som kan visa hur stömmen se ut. Även om det nu egentligen inte kan det. Då bör denna uppkoppling vara mer pålitlig då man använder både in och utgångarna på filtret. Postad 27 oktober 2003 - 18:55 Postad 27 oktober 2003 - 19:04 Men då börjar det blir lite omständigt bara för att förvissa sig om att bi-wiring inte bara fördubblar kabelns area. Men det är nog det mest korrekta sättet. /@dde Postad 27 oktober 2003 - 19:18 Är det inte smidigast att bara koppla in en Amperemätare mellan tex + kabeln och högtalarterminalen. Då ser man ju direkt det vi är ute efter nämligen hur stor ström som flyter genom kabeln. Sedan gör man samma sak med det andra kabelparet och jämnför skillnaden. Postad 27 oktober 2003 - 20:12 Jovisst, men en vanlig amperemeter klarar inte att mäta en signal som är såpass komplex som det du skickar till en högtalare. De flesta amperemetrar är gjorda för att mäta likström eller enkla växelströmmar med sinusform, som t.ex. de 50Hz som finns i vägguttaget. Dessutom kan man ju med en spektrumanalysator se frekvensgången och därmed precis se vilka frekvenser som finns i de båda kabelparen. I vilket fall som helst krävs det ganska dyra grejor för att kunna mäta sådant här.Är det inte smidigast att bara koppla in en Amperemätare mellan tex + kabeln och högtalarterminalen. Redigerat av zvedberg, 27 oktober 2003 - 20:13. Postad 27 oktober 2003 - 20:20 Vilket ju borde innebära att billigaste sättet är att koppla in högtalare nr 2 i serie på ingångarna till högtalaren. Det avslöjar ju direkt om det finns en fullrange signal där. Postad 27 oktober 2003 - 21:00 Absolut!Vilket ju borde innebära att billigaste sättet är att koppla in högtalare nr 2 i serie på ingångarna till högtalaren. Postad 29 oktober 2003 - 01:36 Postad 29 oktober 2003 - 10:42 du kan bi-wira med alla förstärkare, det är dina högtalare som ska kunna bi-wira, men sedan om det blir ngn skillnad det vete kattsingen, enklast vore väl om du lånade kablar och låter öronen bestämma. Postad 30 oktober 2003 - 20:30 Jag hörde en klar skillnad med biwiring, ljudet blev lite öppnare och fick lite högre upplösning. Skillnaden var dock väldigt liten men väl hörbar. Jag testade genom att be två polare (i detta fall flickvän och hennes kompis) att hålla blecken i sin position bakom högtalaren medans biwire-kabeln var ansluten med bananer. På så vis går det ju att skruva loss blecken från terminalerna utan att lossa kabeln, eller att stänga av musiken. Jag satt sedan och lyssnade och sade helt enkelt till när de båda vännerna skulle skruva bort bläcken. Skillnaden var som sagt väldigt liten men väl hörbar. Har man en kabel man är nöjd med och vill upggradera lite till kan det deffinitvt löna sig med biwiring, altså köpa på sig en längd till. Ska man däremot köpa helt ny kabel så rekomenderar jag att i stället för att lägga ex. 2000:- på en biwire-kabel lägga 2000:- på en singlewire, pris/prestande blir oftast bättre (för att aldrig säga aldrig). Och förresten, jag håller med om att signalen delas upp vid förstärkaren. Det blir ju en sluten krets i separata frkvensområden med biwiring, att dessa båda kretsar sedan matas med samma källa är en annan sak. Men det påverkar inte förhållandet i kabeln. Höga och låga frekvenser beter sig olika i en ledare och det är det man kan undvika med biwiring, hörbart eller inte...prova... Postad 19 januari 2004 - 14:03 Var helt inne på att det fungerade som Glarre förespråkade, men har nu ändrat uppfattning ![]() Till min fråga, kan man köra Bi-wiring med A & B utgångarna på en förstärkare? Eller det kanske blir Bi-amping? T.ex. man kopplar A utgången till lågpassfiltret och B utgången till högpassfiltret och sedan ställer in på förstärkaren så att den skickar höga frekvenser till ena och vice versa. Skulle detta bli bra? Eller blir det för stark ström till de höga frekvenserna? Postad 19 januari 2004 - 14:38 Postad 19 januari 2004 - 14:56 Får nog testa vanlig Bi-wiring i stället. Postad 19 januari 2004 - 17:34 Det spelar ingen som helst roll om man kopplar från A och B eller om man bara kopplar från A. A och B är ju bara två olika kontakter till samma slutsteg. Det enda som händer är att strömmen delas upp inuti förstärkaren istället för utanför. Postad 29 januari 2004 - 23:39 Jag funderar själv på att biwira min lilla "hembio" Jag har nu en Noname kabel från SIBA till frontarna, funderar på att köpa Supra Ply 3.4, men vad rekomenderar ni jag använder Supra till basen eller diskanten?(känns onödigt att köpa dubbelt med Ply direkt eftersom jag inte vet om priset är motiverat) MVH Johan Postad 30 januari 2004 - 00:26 Från början har man från vänster utgång (VU) till vänster högtalare (VH) 2 st kablar. en för + och en för - . i denna kablen flyter det en ström på 1 A (för att göra det enkelt) . När denna ström når högtalaren händer vadå? Strömmen delas väl vid filtret (en del till HP och en del till LP) utifrån vilka olika impendanser som de olika filtren erhåller beroende på bl.a. frekvensen. Bi-wire då. Alltså kopplar man 4 kablar från Left (2 - och 2 + ) dom som är + kopplar man till + på HP och + på LP och likadant med - då såklart. För att dela upp strömmen innan den når filtren. alltså det flyter olika ström i de olika +kablarna. Men borde inte fördelningen bli detsamma som när man delar strömmen i högtalaren? Eller är det så att det är kablens impedans och skit som ändras beroende på vilken frekvens den transporterar och därmed blir kablen teoretisk sett bättre. fattar helt enkelt inte. pucko ![]() Postad 30 januari 2004 - 07:21 Postad 30 januari 2004 - 12:16 Om du inte har A och B-kanal på förstärkaren går det lika bra att koppla precis som du skulle gjort med 2 kablar, med skillnaden att du kopplar 2 kablar till varje utgång. Postad 01 mars 2004 - 19:54 ![]() Frågan e ju dock om jag verkligen lärde mej något, eller bara blev dummare.. ![]() Dock vill jag klämma in en annan fråga här, Bi-Wire har vi ju snackat rätt mycket om.. men, Bi-AMPING.. vad är det? ![]() Postad 01 mars 2004 - 20:12 Man använder till exempel ett separat fyrkanalsslutsteg för att driva två frontkanaler. Från stärkarens preout vänster kanal går via Y-kabel signalen till två ingångar på slutsteget. Sedan kopplar man dessa två slutstegs utgångar till var sitt terminalpar på högtalaren. Likadant för höger kanal. ![]() Postad 01 mars 2004 - 20:29 Det finns ett annat alternativ till Bi-amping enligt följande: LF-steget (basen + mellanregister) kopplas in på den förstärkaren/slutsteget som har mest uteffekt. Samt HF-delen (diskanten) kopplas in på den andra. Dock brukar det vara så att det extra slutsteget brukar ha mera effekt än förstärkaren så i praktiken kopplar man in LF-delen på på slutsteget (eftersom basfrekvenser suger mera kraft) och HF-delen på förstärkaren. /Anders Postad 01 mars 2004 - 21:23 yamaha rx-v540 ? Och ska jag koppla kablarna till ingång A och B eller bara A? Postad 01 mars 2004 - 21:29 Postad 02 mars 2004 - 00:49 Är kablarna gjorda för hög/låg passfilter eller spelar det ingen roll hur man kopplar det sålänge det är som på bilden(på sida 1). kollar på Supra Rondo 4x2.5 och kankse än ännu värre fråga: När ni snackar om A och B så menar ni "Front A R/L" och "Front B R/L" på förstärkaren va? om så är fallet, det det någon förbättring att köra så än som på bilden(sida 1). ![]() Redigerat av Unregistered157694b9, 02 mars 2004 - 01:05. Postad 02 mars 2004 - 12:23 Postad 02 mars 2004 - 13:18 Nja, jag har sett specialliserade bi-wire sladdar med lite olika ledare för diskant/bas, men exakt vad man ska klassa det som har jag ingen aning om. Postad 02 mars 2004 - 22:04 Nerevarine Alla kablar funkar nog till alla signaler men kan vara olika bra. ![]() ![]() ![]() ![]() Postad 03 mars 2004 - 14:42 Visserligen så har jag ca 12m kabel till varge högtalare så att gå ifrån en 12 meter lång, 2.5 kvadratmillimeter (ja, jag hittar inte den lilla tvåan =P) tjock kabel till 2*2.5 var ett lyft, men det måste ju vara tackvare det minskade motståndet, 2.5 till 5.0 är en viss skillnad ![]() Skillnaden blev som så många andra har uppleft det, tydligare diskant och bas, renare och lättare ljud Postad 03 mars 2004 - 16:09 Det är nog bäst det! Jag blev jäkligt förbannad! ![]() Neee...var bara för att rätta till det jag skrev så, gjorde ju knappast speciellt mycket. Postad 03 mars 2004 - 18:21
TARA Labs har i en av sina rekommendationer för en specifiks kabels användningsområde bla. skrivit "Use for: Single run bi-wire convenience in high-resolution systems. Don`t use for: High-end bi-wire capable speakers that would benefit from separate HF and LF cable runs" Om ni dessutom kollar fjärde raden i kostruktions fakta för kabeln på länken nedan RSC® Reference Bi-wire Så kan man läsa "Positive/negative run for each channel, separated into LF & HF conductor paths". Jag vet inte vad TARA Labs menar med det, jag har själv ställt samma fråga i detta forumet med hänvisning till ovansående fakta, men fick inget svar då heller. (Det var faktiskt min första fråga ![]() Men det verkar ju onekligen som att det finns Bi-Wire kablar som har separata HF och LF ledare. Har dessutom hört av någon att basljud leds bättre i ledare med få och tjocka trådar, och vice versa för det högfrekventa ljudet. Hurvida detta är sant eller ej vet jag inte, men den som vet får gärna göra ett inlägg och upplysa mig och andra intressenter hur det egentligen står till. ![]() Perra kanske... /Jim Sorry såg inte Berri´s beskrivning av kardelerna innan. Redigerat av DrunkenMaster, 03 mars 2004 - 18:24. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |