*Officiell projektor DUK tråd*
Postad 30 November 2003 - 23:52
Postad 01 December 2003 - 00:00
Nån som provat å ramspänna tupplur? Resultat?
Postad 01 December 2003 - 00:07
ahhh!ekke:
Tja, det kanske kan bero på att de allra flesta MDF-skivor har en maxbredd på ca 120 cm.........![]()
(jodå, det finns med upp till drygt 180 cm bredd, men dom är dyra.....)
//Maths
Postad 01 December 2003 - 00:08
Postad 01 December 2003 - 07:59
Skall du ha en 16x9 du så blir största storleken 112x199 + 5 cm border runt omkring. Detta ger 90" diagonal.
90" är lagon med dagens upplösningar på 1280x720 om man skall sitta på 3-4 meter. Nästan för stort om man bara har en 480p projektor, då man behöver nästan 5 meter för att inte se pixlar på 90".
/Sören
Postad 01 December 2003 - 12:46
Hmm... kollade just med Beijer, dom säljer MDF-board 16mm tjocka, 244cmx183cm... där kostar dom bara 355:- inkl moms. Inte är det väl särskilt dyrt?ekke:
Tja, det kanske kan bero på att de allra flesta MDF-skivor har en maxbredd på ca 120 cm.........![]()
(jodå, det finns med upp till drygt 180 cm bredd, men dom är dyra.....)
//Maths
SÅ en sån ska jag köpa! Hur ska jag behandla den? Ska jag måla den med nåt? Vilken färg?
Postad 01 December 2003 - 14:56
Man måste måla flera lager och späda ut färger var gång och slipa fint efter att färgen har torkat också ... så det är ju ett litet projekt i sig!
men en liten lätt grå aktig färg kan nog vara att rekommendera
Postad 01 December 2003 - 15:12
Har försökt pumpa Netto om dessa projektordukar, men med negativt resultat
Postad 01 December 2003 - 15:56
Med tanke på deras policy är att man ska få svar inom 4 timmar tycker jag att det är otroligt svagt!
/Waller
Redigerat av hardware, 02 December 2003 - 08:23.
Postad 01 December 2003 - 16:54
Vet inte om detta stämmer men tycker det låter vettigt.
Postad 01 December 2003 - 17:42
Vattenpass är ett måste dock!!
/Sören
Postad 01 December 2003 - 19:36
Postad 01 December 2003 - 21:42
Är det någon som använder/har testat med en perforerad duk
jag är sugen på en men hur mycket tappar man i ljus styrka ??
är det 1,2 i gain på duken är det väll det även om den är perforerad ??
men jag känner att jag skulle behöva mycket med gain på duken i den storleken jag har tänkt mig jag har inte räknat på vilken gain jag skall ha men det borde bli mycket 280bred 16/9 ca 200 ansi från projen...
//Tomas
Postad 02 December 2003 - 02:33
hallo
Är det någon som använder/har testat med en perforerad duk
jag är sugen på en men hur mycket tappar man i ljus styrka ??
är det 1,2 i gain på duken är det väll det även om den är perforerad ??
men jag känner att jag skulle behöva mycket med gain på duken i den storleken jag har tänkt mig jag har inte räknat på vilken gain jag skall ha men det borde bli mycket 280bred 16/9 ca 200 ansi från projen...
//Tomas
Hejsan,
Om en viss gain anges så ska detta värde vara den verkliga förstärkningen. Om duken är perforerad så är alltså perforeringen en av faktorerna som leder fram till detta värde.
280cm bred 16:9 innebär en höjd på 157.5cm och en area på 4.4 kvm = 47.5 kvadratfot.
Standardvärdet för biografer och även THX rekommendationen när det gäller luminans är 16 +/- 2 fL (foot-lambert).
Din projje och en duk på 47.5 kv.ft. med gain 1.0 resulterar i en luminans på 200/47.5=4.2fL i ett mörklagt rum, vilket är alldeles för ljussvagt. Som referens så ligger en vanlig TV på omkring 30fL.
Vill du uppnå 16fL genom att ändra en variabel så har du tre alternativ:
1. öka dukens gain till 16/4.2=3.8 vilket inte direkt är att rekommendera pga den extremt snäva "tittvinkeln". Ni får sitta i en lång rad och kolla på film
2. minska dukens storlek till 200/16=12.5 kv.ft. vilket motsvarar en duk med bredden 143cm och höjden 81cm i 16:9 (med gain 1.0 alltså). Kanske inte den riktiga biokänslan direkt
3. öka projektorns ljusflöde till 16x47.5=760 ansi lumen. Tyvärr räcker det inte med att sätta i en starkare lampa
Vill du inte byta projje så är väl det bästa en kombination av 1 och 2.
Om projjen verkligen är på 200 ansi lumen kan du t.ex. köra på en duk med storleken 181cm x 102 cm (16:9) och med en gain på 1.6 vilket resulterar i exakt 16 fL.
Alternativt en gain på 2.0 och sikta in sig på 14fL som är det lägsta rekommenderade värdet. Detta resulterar i en duk på 217cm x 122cm, kanske den bästa kompromissen.
Vidare, en perforerad duk påverkar ljudet från de högtalare du placerar bakom den i viss mån. Speciellt högre frekvenser dämpas och gör att man tyvärr behöver någon form av equalizer för att kompensera detta. En del duktillverkare skickar med fasta sådana som helt enkelt kopplas in mellan högtalare och förstärkare.
Det finns andra lösningar än perforerade där duken kan liknas vid det skydd som sitter framför högtalarelementen. Dessa dukar påverkar knappt ljudet alls utan dämpar omkring 1dB över hela frekvensbandet. Bra att använda om man vill täcka hela väggen och placera samtliga högtalare bakom duken som på biograferna.
Här några okej länkar att börja med...
Allmän och bra information
Exempel på operforerad duk som inte påverkar ljudet speciellt
Redigerat av Tomas_D700, 02 December 2003 - 02:58.
Postad 02 December 2003 - 10:29
Postad 02 December 2003 - 15:31
Vill gärna ha hemmabion klar till jul!
Postad 02 December 2003 - 15:35
Jag har inte obegränsat med pengar så jag skulle vara glad om jag fick höra att det inte är så stor skillnad :9
Är verkligen tupplur modellen bra? Hur stor är skillnaden mellan ett lakan?
Men jag vill veta från någon som HAR testat både en bra och en tupplur och som kan ge ett utlåtande.
Postad 02 December 2003 - 15:46
Postad 02 December 2003 - 16:16
Jag hänger med hyfsat på ditt resonemang Tomas_D700, har för mig att du har nämts tidigare i denna tråd ang fL o THX. Det jag undrar över då är varför de flesta rekommenderar vit duk till min AE300 tex? Nu vet fortfarande inte jag vilken ljusstyrka min projje har o low-mode (800ansi i normal), men jag borde komma up i de 16fL som du nämt som thx-rek. Detta om jag har en dukbredd på ca 220cm.
Hej,
Mitt senaste inlägg var mer menat för TbX då han har en väldigt ljussvag projje samtidigt som han vill ha en väldigt stor bild.
Sådana här beräkningar stämmer förutsatt att alla värden är korrekta samt att några andra ljuskällor inte existerar.
Dukens gain samt bildytan är väl de enda riktigt säkra parametrarna.
Mörkläggningen däremot kan vara lite si och så, speciellt på sommaren då ströljus kan läcka in både här och där. En del tycker också om att ha lite "mysbelysning" även vid filmtittande. Vill man då behålla samma luminans så måste man kompensera genom högre ljusflöde från projektorn eller en duk med högre gain. Eller så kan det helt enkelt vara så att man föredrar en lite ljusare bild.
Detta kan vare några av många anledningar till varför man väljer eller rekommenderar en något vitare duk.
Sedan har vi THX gränsvärden på 14-18 fL som ju inte heller är något som vi måste följa. Enda gången du måste ligga inom dessa värden är när du får besök av någon från Lucasfilm som ska certifiera din hemmabio. Men då är det å andra sidan så mycket annat som skall vara fixat så det lär bli svårt i alla fall
Nej, anledningen till att jag nämner just 16 fL är att foot-Lambert inte direkt är en enhet som vi kan relatera till i dagliga livet. Vi vet kanske hur ljusstark bild vi vill ha men inte vilket värde det motsvarar.
Då kan det vara bra att veta att en vanlig TV ligger på omkring 30fL och biografer på 14 - 18. Alla vet ju att en TV är nästan smärtsam att titta på i ett helt mörklagt rum medan det är ett alldeles utmärk värde i dagsljus.
Det viktigaste är att vi ser till att inte hamna för lågt helt enkelt. 12fL skulle jag nog själv ha som absolut minimivärde.
Att kunna köra projjen på halvfart är också en anledning för många att ha en vitare duk. Detta ger ofta bättre svärta, sänker fläktljudet samt förlänger lampans livslängd så det är att rekommendera.
Den parameter som är svårast att kontrollera är projjens ljusflöde. Det enda vi egentligen vet är att det inte är lika högt som det angivna värdet. Dels för att det är ett viktig försäljningsargument och dels för att det antagligen är uppmätt under mycket speciella förhållanden och inställningar som aldrig blir aktuella vid filmtittande. Low-mode, film-mode, black-mode eller vad det nu kallas anges nästan aldrig vilket inte förenklar det hela.
I ditt fall sonyman så har du en duk på 29 kv.ft. med en grå duk som normalt har en gain på 0.8 så behöver du alltså ett ljusflöde på 580 ansi lumens.
Jag vet inte men är tveksam till att AE300 producerar detta i low-mode.
Du har alltså att antingen köra den i full-mode eller low-mode med vit duk.
De var lite funderingar till varför man rekommenderar en vit duk. Ta det för vad det är sonyman
Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2004 - 01:42.
Postad 02 December 2003 - 18:22
Förstår allt fu säger o för min del så skulle det vara bättre med en vit duk då jag har hittat en Screenmaster som verkar perfekt. Problemet är att jag inte vill köpa ny duk varje gång jag köper ny projektor, därför min envisa jakt efter hur ljusstark AE300 är i low-mode.
Ska leta ett tag till då tiden finns. Just nu kör jag gråmålat vilket fungerar bra på animerade filmer, men under vanliga spelfilmer så känns bilden lite mörk o livlös, hmm...!
Postad 02 December 2003 - 21:01
Tack för dina uttömmande och kunniga svar, mycket intressant att läsa. Dock känns det klurigt att räkna på det eftersom alla parametrar bör stämma ganska väl. Vad jag har förstått så stämmer sällan tillverkarens värden om luminans och kontrast så där jättebra med de verkliga
I Projectorcentrals test av Sanyo Z2 så rekommenderade de en duk med låg gain, hög kontrast och grå duk till Sanyo Z2:an. Detta särskilt om man inte har en svart inredning, vilket inte jag har i mitt vardagsrum. De menar att ljusa objekt i rummet reflekteras tillbaka in i duken om man använder en vit duk. En grå duk reflekterar inte detta omkringliggande ljus lika mycket, och därför får man högre kontrast i rum där man har reflekterande eller inderekt ljus om man använder en grå duk och inte en vit.
Vad säger du om detta Tomas? Passar en grå till min kommande PT AE500 i eco mode?
Testet hittar du på:
http://www.projector...anyo_plv_z2.htm
Postad 02 December 2003 - 22:10
Ingen som har testat båda sorterna?
Postad 03 December 2003 - 05:38
Hejsan,Tomas:
Tack för dina uttömmande och kunniga svar, mycket intressant att läsa. Dock känns det klurigt att räkna på det eftersom alla parametrar bör stämma ganska väl. Vad jag har förstått så stämmer sällan tillverkarens värden om luminans och kontrast så där jättebra med de verkliga
I Projectorcentrals test av Sanyo Z2 så rekommenderade de en duk med låg gain, hög kontrast och grå duk till Sanyo Z2:an. Detta särskilt om man inte har en svart inredning, vilket inte jag har i mitt vardagsrum. De menar att ljusa objekt i rummet reflekteras tillbaka in i duken om man använder en vit duk. En grå duk reflekterar inte detta omkringliggande ljus lika mycket, och därför får man högre kontrast i rum där man har reflekterande eller inderekt ljus om man använder en grå duk och inte en vit.
Vad säger du om detta Tomas? Passar en grå till min kommande PT AE500 i eco mode?
Testet hittar du på:
http://www.projector...anyo_plv_z2.htm
Det beror ju helt på vilken storlek du vill ha på duken. I testet snackar dom om optimal duk på 96" så jag antar att det är den storleken du menar. 96" är 27 kv.ft. och med en gain på 0.8 bör du ju ligga på omkring 470-500 ansi lumens nånstans. Som sagt så verkar ingen känna till ljusflödet i eco-mode...
Jag tror dock att det räcker till gott och väl. Som sagt, försök att få låna en duk alternativt få byta den mot en vit i värsta fall.
Postad 03 December 2003 - 22:14
Tänkte ramspänna en tupplur, men pga storleken på den så går det ju inte att få ut mer än ca 180cm bred bild, eller 81"
Nu ska jag köpa en AE500, och den ska vara rätt ljusstark samt ha tillräcklig upplösning för att klara en större bild.
MDF verkar vara ett rätt trevligt alternativ då skulle jag kunna få 213" och 96" istället.
Finns det ingen här som lämnat in sin MDF och fått den sprutlackerad? Helst vill man ju ha den rätt tunn, annars blir den ju riktigt tung. Vilken tjocklek rek. ni?
Postad 03 December 2003 - 22:39
Man får ju en lite uppfattning om storlekeken med hjälp av en tupplur, min är 180 bred. Men däremot om det ska vara en grå eller vit är svårare att välja..
Tänkte höra med er om det är någon som köpt duk och ramspänt och fått någon lite slatt över.. Vore väldigt bra om jag kunde få alternativt köpa den av dig.
Hör av dig via mail eller PM..
Mvh
Johan Holmgren
Postad 05 December 2003 - 01:30
Jag undrar om någon vet några billiga och bra ramspända dukar som man kan köpa? Blir det hiskeligt dyr frakt på dessa om de inte går att köpa här i Götet? Jag har kommit fram till att en ramspänd är bäst för mig eftersom jag vill få den så långt bort ifrån mig som möjligt samt att jag har en stor och tom vägg där jag kan sätta den. Är lite orolig för skrynklor och annat på de upprullningsbara alternativen...
Jag är väldigt ohändig och har varken tid eller lust att ramspänna själv...
Mitt rum är förövrigt helt vitt, är detta en stor nackdel? ... Funderar starkt på en grå duk eftersom jag gillar bra svärta!
Några tips?
Postad 05 December 2003 - 02:17
Jag sitter ochså i ett "vitt" rum, och jag kör med en S1500 målad MDF.
/Sören
Postad 05 December 2003 - 19:26
Jag har en fråga till er som har dukar uppe ...
hur har ni satt dem i höjdled...
mitt rumser ut så här uppifrån (ungefär):

om jag skall ha duken lite lägre, dukens undrakant en liten bit under ögonhöjd så kan jag endast ha en max 1.4metersbred bild på 3.4 meters avstånd.
Jag har alltså typ 2 alternativ:

från sidan skulle det bli nått i denna stil:

Är det värt att gå från en liten 1.4 m (eller mindre tom) bild till ca 1.8+ bredbild
man måste ju titta uppåt ganska mycket om duken skall vara över högtalarna som är 1 m höga ... risk för ont i nacken med en sådan "obehaglig" tittar position.
vad tycker ni ?
Postad 05 December 2003 - 19:33
Postad 05 December 2003 - 22:27
Hur som helst, det är lite svårt det där kanske flytta ut bokhyllorna?
Självklart beror du lite på hur man sitter i din soffa, jag har en soffa som man gärna sitter lite "liggande" i, då är det ju inte så farligt mo bilden är lite högre.
Det enda raka är väl egenligen att testa sig fram. Låt din projektor stå på några lådor (om du inte monterat den) och känn in vilket som känns bäst. Både i storlek och höjdled.
Har precis själv kommit fram till att jag vill ha en riktigt stor bild, är det hemmabio så är det, eller hur?
Kanske skrev mer frågor än svar här, sorry
Postad 05 December 2003 - 22:44
Om du menar att jag kanske skulle kunna flytta ut hyllorna närmare sidoväggarna så går det ej, dem står redan så långt ut som det går ...
jag får kanske göra en temporär duk och testa mig fram helt enkelt ... börja med den stora duken på nästan 2 meter
Postad 05 December 2003 - 22:52
Tänk på att en 160cm tupplur är 195 lång (alltså onödigt att köpa en 200cm bred)
Kan du inte helt enkelt flytta dina två bokhyllor, och ställa dem vid fönstret, dvs på var sida om fotöljen..?
Vad har du för höga högtalare? Själv sitter jag med Dali 909, och har samma problem som du
Postad 05 December 2003 - 22:55
Jeg ville kanskje gått for det første alternativet med 2 m bilden. Som det blir sagt er det jo kino!
Da jeg satt opp min DIY rammspennda duk på 220cm ( sitter 4m från duken ) kjørte jeg først max bildstorlek. Så gikk jeg ned til ca 160cm bredd for å se om bilden ble noe bedre, tex mindre prixler osv..
Men jeg, og min flickvenn fant ut at det var mye bedre med stort bilde. Det ga en mye mer "kino" følelse. Bildkvaliteten ble ikke noe særlig sämre selv om mjeg blåste opp bilden litt extra heller. Men det har jo helt sikkert noe med at jeg sitter 4 m unna og.
Har forresten en Hitachi PJ-TX10, som er min første projje.
Men nå slo det meg at jeg inte svarte helt på spørsmålet ditt
Duken min er 95 cm over gulvet, men det er ikke noe problem, er bare å lene seg litt tilbake i soffan on nyte
Postad 06 December 2003 - 16:07
oj är 160 tupplur 195 bred??
Så en duk som börjar 95cm ovan golv var inget problem ? DU fick inte ont i nacken av att titta uppåt ? då talar det mest för en nästan 2 meter bred duk ...
Hoppas jag kan inhandla min z2a lite efter jul då! så jag kan börja snicka ihop duken!
Postad 06 December 2003 - 23:16
Eller är det funktions dugligt med tupplur?
Postad 06 December 2003 - 23:57
ramspänd tupplur duger tillsvidare, sedan ska jag nog måla en duk i lite gråaktigton.
kanske en mdf ...
Postad 07 December 2003 - 05:39
Tjenare,Är det värt att gå från en liten 1.4 m (eller mindre tom) bild till ca 1.8+ bredbild
man måste ju titta uppåt ganska mycket om duken skall vara över högtalarna som är 1 m höga ... risk för ont i nacken med en sådan "obehaglig" tittar position.
vad tycker ni ?
Det är klart du ska köra på 2 meter
Som en referens så tillåter THX en vertikal tittvinkel på max 35 grader vilket innebär att översta delen av din duk skulle få sitta max 318cm över golvet om du sitter placerad 340cm från duken.
Film skall ses i skönt tillbakalutad ställning och då måste duken upp i höjd för att slippa borra in hakan i bröstet
Postad 07 December 2003 - 11:03
Det snackas en hel del om det här, jag vet vad det är men undrar var ni hittar all denna informationen?
Finns det någon form av kalkulator, där man kan se om man "passerar" genom att knappa in sina värden? (mått)
Postad 07 December 2003 - 12:02
Tomas d700 man tackar för infon
jag måste bara fråga när man räknar på duk storlek är det bara ansi lumen värdet som gäller eller kan man använda Peak Lumens värdet det skiljer ju lite på dom på mina projar :-)
bg801s =180 ansi 900lumen
bd1001 =200 ansi 1230lumen
jag bara undrar efter som man läser om dom som har 2,5meter bred bild 801'er
sitter dom i mörkret o kisar :-)
//Tomas
Postad 09 December 2003 - 20:52
Hehe läste idag lite grann i tidningen Computer Sweden...den var inte dags färsk men troligen en av dom senare
PS det måste gjort ont när han fick den iden hur han skulle göra
Postad 09 December 2003 - 23:27
Mmm, det har varit en tråd nånstans på forumet angående detta.. vet inte var den tog vägen dock =)En rolig liten nyhet bara..
Hehe läste idag lite grann i tidningen Computer Sweden...den var inte dags färsk men troligen en av dom senareEn 17årig MIT studerande köpte sig en projektor och tyckte att det borde ju gå att projecera utan att använda duk eller liknande så han rev ner den i delar och byggde om den så den projecerar på luft(ej dimma eller rök) låter skumt så jag läste vidare det stog att pga pending patent så kunde han inte gå in på detaljer men det handlade om luftströmmar som ljuset bryter mot
han hadde testkört på 15" , 48" och 150" och sa att 150" var max. allt var ju givetvis i 2D och inte 3D
kan inte tänka mig att den reflekterar ljus med grym styrka men det skulle fungera i ett mörkt rum vilket visar att snart har vi tekniken
borde få dukpriset att gå ner
![]()
Postad 10 December 2003 - 00:47
Var mäts den på projjar ? Är det vid gluggen, på 1m. eller vad?
Ljusstyrkan lär avta med avståndet om jag förstått saken rätt,
så om man vill räkna lite på foot lambert o.s.v. så bör man veta hur mycket ljus det
blir kvar på duken.
Någon som vet?
Har sökt men ej hittat någon debatt om detta
MR T
Postad 10 December 2003 - 01:11
https://www.minhembi...09&hl=star warsMmm, det har varit en tråd nånstans på forumet angående detta.. vet inte var den tog vägen dock =)En rolig liten nyhet bara..
Hehe läste idag lite grann i tidningen Computer Sweden...den var inte dags färsk men troligen en av dom senareEn 17årig MIT studerande köpte sig en projektor och tyckte att det borde ju gå att projecera utan att använda duk eller liknande så han rev ner den i delar och byggde om den så den projecerar på luft(ej dimma eller rök) låter skumt så jag läste vidare det stog att pga pending patent så kunde han inte gå in på detaljer men det handlade om luftströmmar som ljuset bryter mot
han hadde testkört på 15" , 48" och 150" och sa att 150" var max. allt var ju givetvis i 2D och inte 3D
kan inte tänka mig att den reflekterar ljus med grym styrka men det skulle fungera i ett mörkt rum vilket visar att snart har vi tekniken
borde få dukpriset att gå ner
![]()
denna kanske?
Postad 10 December 2003 - 07:08
Hej zippiz,zippiz Posted den Dec 7 2003, 11:03
THX...
Det snackas en hel del om det här, jag vet vad det är men undrar var ni hittar all denna informationen?
Finns det någon form av kalkulator, där man kan se om man "passerar" genom att knappa in sina värden? (mått)
Nej tyvärr finns det inte någon ”THX-kalkylator” som berättar om du passerar, men det mesta är väldigt enkelt att själv räkna ut. THX är ju som sagt en kvalitetsspecifikation med ett mycket stort antal parametrar både vad det gäller film, utrustning, produktion, lokaler etc. För din egen hemmabio behöver du inte bekymra dig om dessa, men de är en bra källa för information om man är rådvill eller kanske vill ha någon slags bekräftelse på att man inte är helt fel ute.
Du finner information lite här och var på nätet men THX hemsida och DOLBY hemsida är bra ställen att börja med. Som sagt, se det som ett hjälpmedel eller inspirationskälla men det är det du trivs med som gäller. Enda gången du verkligen behöver följa dessa ”regler” är om en busslast med grabbar från Lucas-film är på väg hem till dig.
Som ett exempel kan jag ju ta Luminansen som enligt THX skall vara 16 +/- 2 fL. Detta värde kommer egentligen från SMPTE (Society of Motion Picture Television Engineers) som rekommenderar 12 till 22 foot-lamberts för biografer, och 16 foot-lamberts +/-2 för så kallade referensbiografer.
Hej Tomas,TbX Posted den Dec 7 2003, 12:02
Hallo
Tomas d700 man tackar för infon
jag måste bara fråga när man räknar på duk storlek är det bara ansi lumen värdet som gäller eller kan man använda Peak Lumens värdet det skiljer ju lite på dom på mina projar :-)
bg801s =180 ansi 900lumen
bd1001 =200 ansi 1230lumen
jag bara undrar efter som man läser om dom som har 2,5meter bred bild 801'er
sitter dom i mörkret o kisar :-)
//Tomas
Ursäkta att svaret har dröjt, missade din fråga då tråden har blivit väldigt lång vilket jag är medskyldig till dock.
För LCD/DLP-projektorer är det ANSI Lumens som gäller, framför allt det verkliga värdet när alla dina egna bildjusteringar är klara vilket brukar bli bra mycket lägre än värdet i databladen.
Jag är ingen hejare på CRT-projjar men de skiljer sig ju kraftigt från LCD/DLP när det gäller hur de arbetar med ljusstyrkan. En LCD/DLP har ett fixerat ljusflöde som är detsamma oavsett om en vit eller svart bild visas. Det är ju detta som gör att LCD/DLP inte kan visa en svart bild som just svart utan man får hjälpa den på traven med t.ex. en grå duk eller att köra den på halvfart för att åtminstone få något som är mörkgrått.
En CRT däremot ändrar ju sitt ljusflöde efter behov och skall t.ex. svart visas så skickar helt enkelt inte en CRT något ljus till detta område och en total svärta uppnås oavsett duk, dvs. en ljusstyrka med värdet 0 och ett kontrastförhållande vid Full On/Off som går mot oändligheten då ljusstyrkan går mot noll (som LCD-ägare är jag nu grön av avund).
En CRT har inga häpnadsväckande värden när det gäller ANSI Lumens men har heller inget behov av detta då en helvit bild inte visas i praktiken. Till skillnad från LCD/DLP så är dess styrka istället att den kan sätta in krutet där det behövs, och denna förmåga mäter man i något som kallas ”peak white”. Man låter en CRT visa en vit ruta som upptar 10 % av filmduken medan återstående 90 % visas som svart, och sedan mäter man helt enkelt mängden ljus i detta område. Då en CRT kan släcka ned 90 % av duken och koncentrera hela sin kraft till de återstående 10 % så uppnås en ljusstyrka som är omkring fem gånger så hög som ANSI värdet. Eftersom CRT kan omfördela och koncentrera sina resurser så kan den, trots medelmåttigt ANSI-värde, upplevas som mycket ljusstark.
Om du sedan skall räkna med fulla ”peak white”-värdet vid beräkningar av dukstorleken vet jag helt enkelt inte. Du skall i vart fall inte räkna men ANSI-värdet när det gäller CRT.
En gissning är att värdet du bör räkna med ligger väldigt nära ”peak white” om än inte det fulla värdet.
Kanske någon CRT ”expert” kan hjälpa till att besvara detta???
Tjenare Mr.T,Mr.T Posted den Dec 10 2003, 00:47
Fråga: "Ansilumen"
Var mäts den på projjar ? Är det vid gluggen, på 1m. eller vad?
Ljusstyrkan lär avta med avståndet om jag förstått saken rätt,
så om man vill räkna lite på foot lambert o.s.v. så bör man veta hur mycket ljus det
blir kvar på duken.
Någon som vet?
Har sökt men ej hittat någon debatt om detta
MR T
Det är mycket enklare än så…
ANSI (American National Standard Institutes) har tagit fram en standard för att mäta antalet Lumens på ett sådant sätt att man skall kunna jämföra olika tillverkares värden.
Mätningen enligt ANSI sker i ett mörkt rum med vissa givna förutsättningar. Man får inte ”fuska” genom att ställa in maxvärden på allt utan det börjar med att en standardtestbild visas som är till för att ställa in rätt kontrast och ljusstyrka (nu vet jag inte under vilka kontrollerade former det sker men så ska det i vart fall gå till).
När projjen är färdigjusterad så övergår man till att visa en helt vit bild på en duk.
Denna bild delas in i 9 lika stora rektanglar och ljusstyrkan mäts i mitten på varje rektangel. Dessa värden, som mäts i Lux, adderas och delas med 9 för att få ett medelvärde. För att härleda vart lumens kommer ifrån så är [Lux=Lumens/m2], det medför ju att [Lumens=Lux x m2]. Värdet på (m2) i det här fallet är ytan på den projicerade bilden som alltså multipliceras med det genomsnittliga Lux-värdet och vipps så har man projektorns ANSI Lumen-värde. I och med detta så har filmdukens storlek ingen betydelse eftersom produkten [Lux x m2] alltid blir densamma.
Som direkt svar på din fråga så mäts ljusstyrkan i den projicerade bilden och inte vid ”gluggen” eller något speciellt avstånd.
Redigerat av Tomas_D700, 10 December 2003 - 07:09.
Postad 10 December 2003 - 11:51
Min undran kvarstår när det gäller avståndet.
Om projectorn sitter 2m. från duken och projicerar en 80” bild
allt. att proj. sitter 4m.(eller 10m. om optiken tillåter, för att spetsa till det "lite") ifrån och projicerar samma strl. 80”
Kommer det att skilja nämnvärt i ljusstyrka på duken?
eller förstod jag inte svaret korrekt
Postad 10 December 2003 - 15:13
Hej igen,Tack. Tomas för ditt utförliga svar om ansilumen.
Min undran kvarstår när det gäller avståndet.
Om projectorn sitter 2m. från duken och projicerar en 80” bild
allt. att proj. sitter 4m.(eller 10m. om optiken tillåter, för att spetsa till det "lite") ifrån och projicerar samma strl. 80”
Kommer det att skilja nämnvärt i ljusstyrka på duken?
eller förstod jag inte svaret korrekt
Avståndet projektor <-> duk spelar ingen roll utan det är enbart den projicerade bildens yta som behöver kontrolleras. Lux-värdet avtar ju med avståndet om ljusstrålens vinkel är konstant (zoomen i samma läge). Detta medför ju att i takt med att avståndet ökar så minskar det uppmätta Lux-värdet. Samtidigt ökar bildens yta proportionerligt och produkten [Lux x m2] kommer att vara konstant.
Det jag tror du undrar över är det fall när avståndet ökar men bildens storlek hålls konstant genom att låta zoomen kompensera för det ökade avståndet.
I och med det ökade avståndet så minskar ju Lux-värdet, men genom att zoomen sedan minskar ljusstrålens vinkel så koncentreras ljuset mer och det uppmätta Lux-värdet kommer att bli detsamma så länge bildens yta är konstant.
Postad 10 December 2003 - 17:17
Jag har en tupplur som är 2m bred och en panasonic pt-ae200 på 3meters avstånd¨...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
17 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?