Mvh Magnus
Sanyo Z2 vs Panasonic TH-AE500
Postad 12 November 2003 - 15:28
Mvh Magnus
Postad 12 November 2003 - 15:36
Verkar som man skulle kunna få till en jäkligt bra bild med DVI utgången från iScan Ultra och då från alla källor som är anslutna till den! Grå duk så borde väl svärtan bli ordentligt svart
Postad 12 November 2003 - 15:40
Nöjet är helt på min sida!Tack så hemskt mycket!! Stort tack för en mycket bra recension!!
Mvh Magnus
Ska se om jag hinner skiva ner en under kvällen!
Postad 12 November 2003 - 18:40
Bra initiativ och mycket trevlig läsning med intressanta iakttagelser även om det i skrift är oerhört svårt att förklara vad man har upplevt.
Såg att några nämnde grå duk och funderingar kring detta. Jag har även, efter tidigare inlägg, fått en del PM angående detta med gråa dukar, ljusflöde etc. så jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för en del att innan man handlar projjen kunna räkna lite på detta.
Okej, ni har handlat en projje med skyhögt värde på ljusflödet (ansi lumen) men vad innebär detta och hur många ansi lumen behövs för en viss dukväv, bildstorlek etc?
Visst, vill man ha den för att mest kolla på TV i belysta vardagsrum så krävs detta höga ljusflöde för att intensiteten av det reflekterade ljuset skall vara tillräckligt. Ska man däremot ha den för filmtittande så kan ljusstyrkan bli alldeles för hög. Speciellt då alla projektorer kräver ett kolsvart rum för att kunna visa svart. Varför? Jo, den svarta färgen kommer ju som sagt inte från projektorn utan är avsaknad av ljus och får då samma färg som filmduken, alltså grådaskig i ett upplyst rum oavsett ljusstyrkan på projjen. Att den upplevs som svart i ett upplyst rum beror oftast på ett högt kontrastförhållande på projjen, men svart är den inte.
Det är ju det ljus som reflekteras i duken och som träffar våra ögon som är det som avgör hur bilden upplevs. Intensiteten på detta reflekterade ljus mäts i foot-lambert och beror av a) ljusflödet som träffar filmduken b ) Storleken på bilden c) Filmdukens förstärkning (Gain).
För att få en uppfattning om vad som krävs så ligger en TV på omkring 30 foot-lambert medan en biograf enligt THX-certifieringen måste ligga på 16 ± 2 foot-lambert, alltså mellan 14-18 foot-lambert.
Så här räknar du ut vilket värdet på det reflekterade ljuset du kommer att få:
(Vi snackar nu om mörklagda biorum)
Du behöver veta:
1) Projektorns ljusstyrka mätt i Ansi lumen (kom ihåg att de flest projjar har
två värden beroende på vilket läge de körs i).
2) Filmdukens yta mätt i kvadratfot (kvadratmeter x 10.76 = kvadratfot)
3) Filmdukens förstärkning.
Ta projektorns ljusflöde i ANSI-lumen, dela detta värde med dukens yta i kvadratfot, multiplicera detta värde med dukens förstärkning.
Ex.
1) 1100 ANSI-Lumen
2) en 4:3 duk på 100” = 33.3 kvadratfot
3) förstärkning = 1.2
Alltså, (1100/33.3) x 1.2 = 39.6 foot-lamberts.
Detta är ju långt över vad en biograf presterar och även långt mer än en vanlig TV. Solglasögon på alltså.
Vänder man på det så kan du lätt räkna ut hur många ANSI lumens du behöver om du t.ex. har en 16:9 duk som mäter (230cm x 130cm), med gain 1.2 och vill ha omkring 16 foot-lambert ljusstyrka.
ANSI lumens = (foot-lambert x kvadratfot) / Gain
Foot-lambert = 16
Gain = 1.2
Kvadratfot = 2.3 x 1.3 x 10.76 = 32
ANSI lumens = (16 x 32) / 1.2 = 427 ANSI lumens
Säg att man nu vill ha bättre svärta och ersätter duken ovan med t.ex. en greyline-duk med en förstärkning på 0.8.
ANSI lumen = (16 x 32) / 0.8 = 640 ANSI lumens
Hälsningar, Tomas
Redigerat av Tomas_D700, 12 November 2003 - 18:43.
Postad 13 November 2003 - 08:13
Gissningsvis så kan det ha o göra med att Z2:an har haussats upp och förväntningarna har varit på topp, näst intill orimliga enligt mig.Tibby: Di skrev i en annan tråd att du nästan vart lite besviken på Z2?? Vad berodde detta på?
Tibby, som redan har en AE500 misstänker jag inte heller vill byta till en likvärdig projektor om det inte finns uppenbara brister med den nuvarande eller väldiga fördelar med den andra. Dessa drar jämt skägg i mångt och mycket, ingen är den andra överlägsen när man ser helheten utan smaken är personlig!
Min gissning är att båda projektorerna upplevs som lika bra och kommer helt klart att dela på stora delar av marknaden under det närmsta året.
För min egen del är det aktuellt med en Z2 - främst p.g.a. lensshift.
Förtroendeingivande i sammanhanget är att Sanyo har bra europa-garanti och finns representerade på detta forum.
Panasonics garantier är jag inte bekant med, men en AE100, som tidigare var i min ägo krånglade rejält och jag fick tyvärr inte någon större hjälp av Panasonic.
Jag är dock väldigt förvånad över att Epson TW200 inte har fått någon uppmärksamhet att tala om, men jag gissar på att det har med kontrastspecen att göra. Det sitter dock samma paneler i den och Z2:an men den saknar intelligent modulation av ljus etc. TW200 är en bra projektor trots avsaknad av DVI...
Postad 13 November 2003 - 09:14
Skulle jag byta, så är det p.g.a. lensshift på Z2:an!Gissningsvis så kan det ha o göra med att Z2:an har haussats upp och förväntningarna har varit på topp, näst intill orimliga enligt mig.Tibby: Di skrev i en annan tråd att du nästan vart lite besviken på Z2?? Vad berodde detta på?
Tibby, som redan har en AE500 misstänker jag inte heller vill byta till en likvärdig projektor om det inte finns uppenbara brister med den nuvarande eller väldiga fördelar med den andra. Dessa drar jämt skägg i mångt och mycket, ingen är den andra överlägsen när man ser helheten utan smaken är personlig!
Min gissning är att båda projektorerna upplevs som lika bra och kommer helt klart att dela på stora delar av marknaden under det närmsta året.
För min egen del är det aktuellt med en Z2 - främst p.g.a. lensshift.
Förtroendeingivande i sammanhanget är att Sanyo har bra europa-garanti och finns representerade på detta forum.
Panasonics garantier är jag inte bekant med, men en AE100, som tidigare var i min ägo krånglade rejält och jag fick tyvärr inte någon större hjälp av Panasonic.
Jag är dock väldigt förvånad över att Epson TW200 inte har fått någon uppmärksamhet att tala om, men jag gissar på att det har med kontrastspecen att göra. Det sitter dock samma paneler i den och Z2:an men den saknar intelligent modulation av ljus etc. TW200 är en bra projektor trots avsaknad av DVI...
Postad 15 November 2003 - 11:05
Postad 15 November 2003 - 12:16
Den kommer, den kommer........jösses vad denna tråden flackar fram och tbx.. Skriv ett nytt klart inlägg med summa summarum av det hela plz..
Postad 15 November 2003 - 13:12
Du skrev att ni också hade en AE300 med i testen, hur tycker du den står sig mot Z2 och AE500?
Blir när jag läser det du skrivit här lite rädd för att skaffa mig en AE500. Speciellt jobbigt att du tycker det är sämre svärta på AE500, samt att Vertical Banding syns tydligt på den.
Det som skrämmer med Z2 är dock följande.
1. Man har ingen spec på lamptiden, och jag har för mig att jag läsat att många hade problem med det på Z1:an?
2. Den verkar ha kassa chip för video hanteringen, jag hade tänkt mata den med diverse TVspel, och då kan man ju inte så ofta få en progressiv bild. Tyvärr...
Vilken projektor tycker du är snyggast av Z2 och AE500, kanske lite löjlig fråga men man ska ju faktiskt ha den mitt i vardagsrummet
Tacksam för svar...
Redigerat av zippiz, 17 November 2003 - 17:01.
Postad 15 November 2003 - 22:54
Tittade själv på Z2:an idag och blev inte överdrivet imponerad..var tex rejält med VB i ljusa scener. AE-500 pris känns ju riktigt lockande så det blir kanske en sådan man köper.
Postad 15 November 2003 - 23:18
Har beställt en Panasonic PT-AE500 från tyskland.
Jag undrar bara om det är den projjen som ni har testat här.
Undrar lite för den släpps inte förän ca 15 december i tyskland och här i Sverige finns den ju inte alls än så länge.
vart har du köpt din?
Har även hört att det är samma innehåll "nästan" i AE500 som i Z2án
iallafall samma lcd skärmar..
Postad 16 November 2003 - 03:18
Som sagt, det är Panasonic PT Ae-500 som säljs, inte Panasonic TH Ae-500..
Lätt att se skillnad, den förstnämnda har scart..
Postad 17 November 2003 - 03:58
Europeiska modellen som har Scart och 7 olika språk på menyerna (OSD)
http://www.areadvd.d...120030002.shtml
Panasonic TH Ae-500
Japanska modellen som inte har Scart och som har japanska menyer
http://www.areadvd.d...920030003.shtml
Postad 17 November 2003 - 06:33
Har hängt med sedan tråden öppnade.
Är lite otålig på den där sammanfattningen av testet. Undrar bara om den är på gång eller det inte blir någon
Mvh AB
Postad 18 November 2003 - 17:05
Postad 18 November 2003 - 17:12
Kan du iaf säga hur du upplever vertical Banding på din AE500? Hur upplevde du den innan du jämförde den med Z2 (vet att den är mer tydlig på AE500)
Är det illa, för mig är det just nu frågan om köp eller inte pga VB på AE500.
Postad 18 November 2003 - 17:17
Jag tycker helt klart att VB syns mycket väl på 500:an, helt klart mer än Z2:an.Ok, synd men jag förstår om dig.
Kan du iaf säga hur du upplever vertical Banding på din AE500? Hur upplevde du den innan du jämförde den med Z2 (vet att den är mer tydlig på AE500)
Är det illa, för mig är det just nu frågan om köp eller inte pga VB på AE500.
Postad 18 November 2003 - 17:21
Riktigt tråkigt, i mina ögon är det den klart största bristen som AE500 har.
Hur var det med svärtan om man jämförde med AE300?
Tack för att du svarar
Postad 18 November 2003 - 17:28
Jag upplever dom i både ljus och mörka scener tyvärr!! Å jag håller med dig, det är en STOR brist! Jag måste säga att jag upplever svärtan som klart bättre än 300:an, men dock inte så bra som på Z2:an tyvärrSer du det i alla lägen, eller är det mest i mörka/ljus scener?
Tack för att du svarar
Postad 18 November 2003 - 17:36
skönt att det är en bra linjedubblare i den, det är också en sak som är ganska viktig för mig, och min huvudsakliga anledning till att jag inte väljer Z2. + att man inte har en aning om hur länge lampan håller. Var väl ett problem med Z1 om jag inte missminner mig.
Trevligt att du upplever svärtan som bättre än 300, kör du den i low-läge, eller använder du dig av AI?
Har fått känslan av att du inte känner dig så nöjd med din AE500:a länge. Tråkigt om det är "bara" för att du jämfört med Z2.
Tror du ska vara ganska nöjd, lät som du var det i början. Bjud hem lite andra polare och låt dem imponeras av bilden!
Hur är det med VB, borde vara ett "fel" i panelerna som orsakar detta, eller? Låter i så fall konstigt att man kan bli av med dem på Z2 (genom inställningar service menyn).
Postad 18 November 2003 - 17:46
Jo, jag såg dom helt klart innan jag jämförde den med Z2:an , det var det första jag såg när jag startade den, min första tanke va, OJ, jag har nog råkat sätta en tummer på lensen eller något!!!??? MEn det hade jag TYVÄRR inte. Jag körde lite XBOX är om kvällen, och i just TV-spel ser man det ju extra tydlig p.g.a. att det många gånger är "ensfärgade" saker som visas!Riktigt surt det där med VB, inget du tänkte på i början innan du jämfört med Z2? (med risk för att vara tjatig
skönt att det är en bra linjedubblare i den, det är också en sak som är ganska viktig för mig, och min huvudsakliga anledning till att jag inte väljer Z2. + att man inte har en aning om hur länge lampan håller. Var väl ett problem med Z1 om jag inte missminner mig.
Trevligt att du upplever svärtan som bättre än 300, kör du den i low-läge, eller använder du dig av AI?
Har fått känslan av att du inte känner dig så nöjd med din AE500:a länge. Tråkigt om det är "bara" för att du jämfört med Z2.
Tror du ska vara ganska nöjd, lät som du var det i början. Bjud hem lite andra polare och låt dem imponeras av bilden!
Hur är det med VB, borde vara ett "fel" i panelerna som orsakar detta, eller? Låter i så fall konstigt att man kan bli av med dem på Z2 (genom inställningar service menyn).![]()
![]()
Jag kör bara den i low-läge, detta för att få ner fläktljudet till sp gott som icke hörbart.
Nja, det gör i våger lite, men jag börjar bli mer och mer nöjd med tanke på att dålig kritik som postas i Z2 och TW200 trådarna!!!!
Ska VERKLIGEN bli kul å läsa vad andra tycker om 500:an när dom har fått sina från tyskland!!!!
Postad 18 November 2003 - 17:57
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, kanske åka till Helsingborg o glutta på din?
Tänkte också köra min i low, vill ju som du skriver ha den så tyst som möjligt.
Har precis läst recensionen på bigscreen (ang. Z2) och saker som "Speciellt då Z2 inte har någon egen de-interlacer" får mig att vara säker på att det inte är den jag vill ha. Kommer ju också spela en del spel, och VB är nog ändå att fördra framför kass bild... kanske kan kisa så slipper man dem? haha...
Postad 18 November 2003 - 18:15
Kan inte uttala mig om 500:an men jag kan däremot säga att om du kör progressive scan från Xboxen till Z2:an så blir bilden kanon.Hade en 300 hemma på en kort visit i under sommaren, kan inte minnas någon som helst VB. Kanske minns jag fel, men jag skulle nästan ta en 300 med allt det innebär framför en maskin med för mycket VB.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, kanske åka till Helsingborg o glutta på din?![]()
Har precis läst recensionen på bigscreen (ang. Z2) och saker som "Speciellt då Z2 inte har någon egen de-interlacer" får mig att vara säker på att det inte är den jag vill ha. Kommer ju också spela en del spel, och VB är nog ändå att fördra framför kass bild... kanske kan kisa så slipper man dem? haha...
Helt otroligt bra till och med
Postad 18 November 2003 - 20:09
Du är välkommen!Hade en 300 hemma på en kort visit i under sommaren, kan inte minnas någon som helst VB. Kanske minns jag fel, men jag skulle nästan ta en 300 med allt det innebär framför en maskin med för mycket VB.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, kanske åka till Helsingborg o glutta på din?![]()
Postad 18 November 2003 - 20:21
Tibby, om du menar allvar så ska du veta att jag är bra sugen. Skulle vara riktigt grymt att få se en AE500, det är ju egentligen bara 20mil till Helsingborg från Växjö...
Postad 19 November 2003 - 08:32
Hej,Jag upplever dom i både ljus och mörka scener tyvärr!! Å jag håller med dig, det är en STOR brist! Jag måste säga att jag upplever svärtan som klart bättre än 300:an, men dock inte så bra som på Z2:an tyvärrSer du det i alla lägen, eller är det mest i mörka/ljus scener?
Tack för att du svarar. Men en sak som 500:an verkar piska skiten ur med är ju helt klart linjedubblingen, på den klarar 500:an jäkligt bra i alla lägen! Sen tycker jag att saknaden av lensshift på 500:an är lite jobbig, men efter att ha läst att den verkar påverka bilden negativt så kanske det inte gör så mycket i alla fall!
![]()
Kan nån förklara för mig som är grön vad det gäller projar vad lensshift är för något. Vad är det som Z2 klarar som inte 500 kan ?
Jag skall själv välja en proj antingen 500 eller Z2 och den måste sitta ganska högt upp. (har högt till tak)
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 19 November 2003 - 08:33.
Postad 19 November 2003 - 09:00
Lenshift förskjuter bilden vertikalt och horizontellt på optiskt väg så att inga pixlar förvrängs. Då behöver inte projjen sitta exact centrerad mot skärmen.Hej,
Kan nån förklara för mig som är grön vad det gäller projar vad lensshift är för något. Vad är det som Z2 klarar som inte 500 kan ?![]()
Jag skall själv välja en proj antingen 500 eller Z2 och den måste sitta ganska högt upp. (har högt till tak)
Z2:an har en otroligt bra lenshift. Och min Z2:a sitter på en byrå till höger om min soffa, (iväntan på takstativet), och linsen sitter utanför duken, men med lenshiften har jag förskjutit bilden så att den är perfekt centrerad på min 230 x 129 duk från 4 m avstånd. Vidare så förblir projjen helt vågrätt vid montering i tak, man behöver inte vinkla ned den för att bilden skall hamna på duken.
Postad 19 November 2003 - 10:24
Postad 19 November 2003 - 11:11
Postad 19 November 2003 - 11:39
En tanke bara ...2. Den verkar ha kassa chip för video hanteringen, jag hade tänkt mata den med diverse TVspel, och då kan man ju inte så ofta få en progressiv bild. Tyvärr...
Tacksam för svar...
Om den inte kan ta emot en interlaced signal och visa den bra, kan man då inte gå genom en dvd som kan leverera progressivt eller en dator???
Krångligt men kanske värt besväret!!?
Postad 19 November 2003 - 13:10
Så...hur högt upp kan jag sätta projjen om duken är ca 8o cm från golvet och den är 4 m bort ?Lenshift förskjuter bilden vertikalt och horizontellt på optiskt väg så att inga pixlar förvrängs. Då behöver inte projjen sitta exact centrerad mot skärmen.Hej,
Kan nån förklara för mig som är grön vad det gäller projar vad lensshift är för något. Vad är det som Z2 klarar som inte 500 kan ?![]()
Z2:an har en otroligt bra lenshift. Och min Z2:a sitter på en byrå till höger om min soffa, (iväntan på takstativet), och linsen sitter utanför duken, men med lenshiften har jag förskjutit bilden så att den är perfekt centrerad på min 230 x 129 duk från 4 m avstånd. Vidare så förblir projjen helt vågrätt vid montering i tak, man behöver inte vinkla ned den för att bilden skall hamna på duken.
Vad händer om jag monterar 500 på samma plats. Blir bilden sned då ?
Postad 19 November 2003 - 13:23
Beror ju på hur stor bild du ska ha. Det ska gå att skifta bilden ug en dukshöjd i höjdled, vilket borde ge att du ug kan sätta projjen mellan 3.30 och 4 meter upp.Så...hur högt upp kan jag sätta projjen om duken är ca 8o cm från golvet och den är 4 m bort ?
Vad händer om jag monterar 500 på samma plats. Blir bilden sned då ?
Postad 19 November 2003 - 17:44
"En tanke bara ...
Om den inte kan ta emot en interlaced signal och visa den bra, kan man då inte gå genom en dvd som kan leverera progressivt eller en dator???
Krångligt men kanske värt besväret!!?"
Nästan helt säker på att detta inte går, inte i någon DVD vad jag vet. :-(
Postad 20 November 2003 - 00:13
Postad 20 November 2003 - 04:28
Jag sa inte att det gick.... det var en fråga!Vaddå inte kan ta interlaced, jag kör digitaltv via component utan problem
Jag har fått intrycket av att det inte blir någon vidare bra bild om man matar den med en interlaced signal......
Hur får du ut component från digitalbox? scart->component adapter??
Postad 20 November 2003 - 09:37
Någon som vet om Panasonic 100, 200 eller 300:an, hade problem med VB eller har det dykt upp nu på 500?
(Usch och fy, vilken otäck grej)
/Henrik
Postad 20 November 2003 - 11:05
Alla (??) LCD-projektorer har VB, så det är inget nytt. Läs gärna mitt inlägg om VB, där bla Emumannen skrivit en del matnyttigt.
Visst det är inte roligt, men inget nytt som sagt.
Postad 20 November 2003 - 11:49
Postad 01 December 2003 - 15:33
Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 01 December 2003 - 15:33.
Postad 01 December 2003 - 15:54
Annars så tycker jag AE500 verkar vara en trevlig liten maskin, hoppas innerligt på att VB har blivit lite mindre med de nyare maskinerna (än de som importerades från Japan, din bla
Jag har beställt en AE500, gjorde det för ett par veckor sedan. Nu verkar det ju dock som de inte får hem den förrens mitten av december, och då ska den väl även komma till Sverige, så jag kanske avbokar o köper svenskt.
Z2 verkar trevlig på många sätt, dock verkar ju linjedubblaren vara riktigt dålig, och jag vill spela GC, PS2 och Xbox på min projektor. Dessutom har AE500 något mjukare bild om jag förstått det rätt, något som också är trevligt.
Sist men inte minst har jag blivit skrämd av att folk får in damm i sina Z2, att de har problem med focus, samt att brinntiden är ett stort ?
Den är ju otroligt tyst, och eftersom Z1 hade problem med lamptiden (???) så är jag rädd för att Z2 ska ha samma problem.
Blev lite längre än jag trodde, hoppas du orkade läsa
Hur blir det själv, beställt en Z2 ännu?
PS TW200 är också intressant, dock verkar inte bilden imponera + att den verkar lite för ljus DS
Postad 01 December 2003 - 16:21
Frågan är ju om den nya mjukvaran kan fixa till Z2:ans problem med icke PS-signaler, eller det hänger helt på Hårdvaran, om det är fallet så kommer jag absolut INTE köpa en, då jag precis som du spelar en del och äver kör en hel del vanlig TV på projen! Sen är det ganska kul att du nämner det där med damm i Z2:an, för det hade jag även i min ena 500:aHelt ärligt så pendlar det lite hela tiden, dock lutar det starkt mot en AE500 trots allt. Det som talar mest mot är att man måste hänga ner den så långt. Ja, lens shift hade varit riktigt trevligt :-(
Annars så tycker jag AE500 verkar vara en trevlig liten maskin, hoppas innerligt på att VB har blivit lite mindre med de nyare maskinerna (än de som importerades från Japan, din bla
Jag har beställt en AE500, gjorde det för ett par veckor sedan. Nu verkar det ju dock som de inte får hem den förrens mitten av december, och då ska den väl även komma till Sverige, så jag kanske avbokar o köper svenskt.
Z2 verkar trevlig på många sätt, dock verkar ju linjedubblaren vara riktigt dålig, och jag vill spela GC, PS2 och Xbox på min projektor. Dessutom har AE500 något mjukare bild om jag förstått det rätt, något som också är trevligt.
Sist men inte minst har jag blivit skrämd av att folk får in damm i sina Z2, att de har problem med focus, samt att brinntiden är ett stort ?
Den är ju otroligt tyst, och eftersom Z1 hade problem med lamptiden (???) så är jag rädd för att Z2 ska ha samma problem.
Blev lite längre än jag trodde, hoppas du orkade läsa
Hur blir det själv, beställt en Z2 ännu?
PS TW200 är också intressant, dock verkar inte bilden imponera + att den verkar lite för ljus DS
Jag väntar med STÖRSTA nyfikenhet på den nya mjukvaran och hoppas på att den kan rätta till de problemen som Z2:an tydligen lider av.
När det sen gäller dålig focus så hoppas jag även där att det är ett mindre tillverkningsfel som kan rättas till, av vad jag har förstått i Z2-tråden så verkar problemet uppstå när man hänger den upp och ner, och det borde bero på en dålig upphängning av optiken eller något, och det borde väl kunna fixas till på något sätt!!!???
Och om bara projen klarar 3000h så tycker jag det är helt okej för min del!
Jag är av den meningen att en en lampa med t.ex. 5000h har 100% ljusstyka när den är ny och kanske 40-50% vid 4999h, och en lampa med 3000h har 100% ljusstyrka när den är ny och kanske 60-70% vid 2999h. Något överdrivna siffror kanske, men i alla fall! Så är det med pickup:er till gamla LP-spelare i alla fall. Där var den många gånger bättre att köpa 2 lite billigare pickup:er med lägre livslängs i stället för en dryrare med något längre, för de billigare höll en högre ljudkvallitet i slutet! Så fick jag det förklarat för mig på det glada 80-talet i alla fall, men jag vet inte om det är sant! "Var ingen riktig HiFi-bög, så det var svårt för mig att avgöra skillnaden...
Men i alla fall...
Hur vidare det blir en Z2:a eller inte hänger helt på hur pass mycket den nya mjukvaran kan fixa till eller inte!
Den som väntar på något gott..... eller vad är det man säger???
Postad 01 December 2003 - 16:26
Jag som trodde att jag äntligen hade bestämt mig för en Z2a som nyårspresent...
Men det verkar på er som AE500an är en bättre projektor och det enda problemet är avsaknad av lensshift, något som jag inte behöver då jag ändå tänkt mig placera projektorn på en hylla bakom fåtöljerna...
Den kassa linjedubblaren i Z2an tänkte jag inte skulle vara något problem heller, då jag tänkt mata den med progessiv bild från xboxen via komponent och köpa en DVD spelare med progressiv DVI ut...
Men men, tur som jag har så hade jag tänkt vänta till nyåret och då borde AE500an vara mer tillgänglig så man får fler jämförelser.
Postad 01 December 2003 - 16:32
Om du inte är i behov av lensshift så är valet helt solklart om du frågar mig: PT-AE500E!!!Gah!
Jag som trodde att jag äntligen hade bestämt mig för en Z2a som nyårspresent...
Men det verkar på er som AE500an är en bättre projektor och det enda problemet är avsaknad av lensshift, något som jag inte behöver då jag ändå tänkt mig placera projektorn på en hylla bakom fåtöljerna...
Den kassa linjedubblaren i Z2an tänkte jag inte skulle vara något problem heller, då jag tänkt mata den med progessiv bild från xboxen via komponent och köpa en DVD spelare med progressiv DVI ut...
Men men, tur som jag har så hade jag tänkt vänta till nyåret och då borde AE500an vara mer tillgänglig så man får fler jämförelser.
Men om Sanyo lyckas fixas till problemen med sin nya mjukvara så ser kanske det hela lite anorlunda ut! Att vänta tills efter nyår är nog ingen dum idé!
Postad 01 December 2003 - 16:34
Så här står det på projectorcentralen om Sanyo.
"Sanyo is the only major projector manufacturer that does not quote lamp life specifications"
Som jag ser det så är det väl klart man kan göra den tystaste projektorn, men man vill ju också ha en som "vårdar" lampan, och ser till att den får tillräckligt med kylning för att hålla så länge som möjligt.
Finns ju någon här som skrivit i min tråd ang lamptid, fick ut 260 (har jag för mig) på sin Z1, så får det ju inte vara helt enkelt! Kanske tillfällighet, men jag har fått för mig (läst) att Z1 hade problem med lampan, och eftersom Z2 är tystare så är jag rädd att den har ännu större problem med kylningen. ??
Bara nojig kanske
Håller med dej om att det ska bli intressant att se hur mycket mjukvaran gör, iofs borde väl de finnas info om hur bra den linjedubblar på avsforum (i ntcs, som inte behöver fix?)
Postad 01 December 2003 - 16:47
Som tur är har alla olika behov när man köper en projektor så man får helt enkelt värdera vad man vill att projektorn skall klara av.
Som vanligt ska man se med sina egna ögon och inte bara gå på andras åsikter. Åsikter är alltid bra, men man måste ju själv SE vad som är bra och dåligt. Jag skall köpa en projektor då jag har råd, men jag skulle nog inte köpa en Z2;a NU även om jag hade pengarna. Jag vill MINST se 500;an "live" innan dess.
MVH Peter
PS. Detta inlägg är INTE riktat mot dig Tibby utan att felen som Z2 dras med är inte SÅ stora tycker jag. Vissa har problem, andra inte. Att barnsjukdomar finns på nya LCD-projar är inget ovanligt. De försvinner förhoppningsvis med tiden och det kommer de göra på 500;an med. Det ligger bara lite längre fram tiden jämfört med Z2;an skulle jag tro. DS.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?