Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alien vs. Predator

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2004 - 09:26

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Alla med lite sunt förnut kunde ju listat ut att denna film skulle bli en katastrof. Vad tänkte de på när de gav Paul W.S. Anderson äran att regisera :D . Han har ju inte gjort en enda bra film innan varför skulle han göra det nu ;)

Postad 14 August 2004 - 09:29

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Med "lite" tur kommer det en Unrated Directors "uncut" på DVD om ett par månader där filmen har mycket mindre klipp och PG13 lampan är släckt och en ny R lampa bländar oss.

Postad 14 August 2004 - 11:32

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Det bryr jag mig inte om för fem öre. Det är som sagt karaktären Ripley jag gillar och anser ska piska Alien-stjärt , Weaver har jag inga direkta åsikter kring.

Du säger alltså att du inte bryr dig om att hon var med och sabbade 3:an? Nu vet jag förstås inte hur mycket input hon hade, men enligt vad som sägs ska hon ha ställt en rad med krav på storyn i filmen för att vara med. Hon är dock co-producer i 3:an.

Dessutom blir det lite tröttsamt med Ripley vs Alien i 5+ filmer. Nä, fram med någon ny bra ide istället. Det är trots allt monstrena som det handlar om.

Postad 14 August 2004 - 12:17

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
William Gibsons script till Alien 3 var en sisådär 3000 gånger bättre. Dock var ju Ripley inkluderad i det med.
Fick det utskrivet när det var aktuellt. Så om ni inte hittar det på nätet, så får jag väl se om jag kan få ner det på fil igen.

/Jim

Postad 14 August 2004 - 12:23

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Snacka om att filmupplevelsen blir förstörd när det sitter icke-läskunniga sjuåringar raden ovanför och frågar sin mamma "vad hände nu?", "vem är det?", "dog han?" för att sedan kasta begagnat godis på oss andra seriösa filmtittare.

...och anledningen till att man vill ha en hembio har vi här!

Postad 14 August 2004 - 12:28

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Det bryr jag mig inte om för fem öre. Det är som sagt karaktären Ripley jag gillar och anser ska piska Alien-stjärt , Weaver har jag inga direkta åsikter kring.

Du säger alltså att du inte bryr dig om att hon var med och sabbade 3:an? Nu vet jag förstås inte hur mycket input hon hade, men enligt vad som sägs ska hon ha ställt en rad med krav på storyn i filmen för att vara med. Hon är dock co-producer i 3:an.

Nån som sett den oklippta versionen av trean? Måste säga att efter ha sett den, så steg den från en svag 2:a till en stark 4:a ... nästan 4.5 av 5 stjärnor.

Helt plötsligt så blev allt så förbaskat mkt mer logiskt när man får se den halvan av filmen som de klippte bort.

(Jag tänker ändå se AvP på bio :D )

Postad 14 August 2004 - 12:46

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Nån som sett den oklippta versionen av trean? Måste säga att efter ha sett den, så steg den från en svag 2:a till en stark 4:a ... nästan 4.5 av 5 stjärnor.

Helt plötsligt så blev allt så förbaskat mkt mer logiskt när man får se den halvan av filmen som de klippte bort.

(Jag tänker ändå se AvP på bio :D )

Är det den oklippta du syftar på som är med i Alien Legacy boxen?
Jag såg den och det var VÄLDIGT mycket som var annorlunda.. Till det bättre.

Postad 14 August 2004 - 12:50

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Är det den oklippta du syftar på som är med i Alien Legacy boxen?
Jag såg den och det var VÄLDIGT mycket som var annorlunda.. Till det bättre.

Tror att MrWorf syftar på Alien Quadrilogy versionen?

Alien 3 (Quadrilogy ver1) 111min
Alien 3 (Quadrilogy ver2) 139min
Alien 3 (Legacy ver) 115min

/Jim

Redigerat av DrunkenMaster, 14 August 2004 - 12:56.

Postad 14 August 2004 - 22:01

Unregistered4797a166
  • Unregistered4797a166
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Snacka om att filmupplevelsen blir förstörd när det sitter icke-läskunniga sjuåringar raden ovanför och frågar sin mamma "vad hände nu?", "vem är det?", "dog han?" för att sedan kasta begagnat godis på oss andra seriösa filmtittare.

...och anledningen till att man vill ha en hembio har vi här!

Precis! Det blir till att fixa den här filmen på DVD och se med grabbgänget. Det osar riktig "grabb-gängsfilm" om detta verk. Appropå serien jag postade innan så tycker jag ändå att regissören till denna film inte misslyckades helt med "Resident Evil" då den faktiskt var hyfsad och hade ett visst underhållningsvärde.

Något som imponerade mig i trailern var alla effekterna, och det kommer bli kul att få se lite olika typer av Rovdjur - men jag kommer att sakna Arne, Ripley & Co:

Postad 14 August 2004 - 22:07

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Appropå serien jag postade innan så tycker jag ändå att regissören till denna film inte misslyckades helt med "Resident Evil" då den faktiskt var hyfsad och hade ett visst underhållningsvärde.

Håller med.
Jag hade inga höga förhoppningar om Resident Evil innan jag såg den men jag tycker det är en helt ok film.

Postad 14 August 2004 - 22:16

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
DVD Times har recenserat filmen och det är väl bara att konstatera faktum; Paul W.S. Andersson har tillsammans med 20th Century Fox lyckats sabotera hela filmen totalt genom bristande regi och PG-13-stämpel. Jag vill inte döma ut filmen innan jag själv sett den men när samtliga recensioner säger samma sak bådar det knappast väl. Det är bara att hoppas på en unrated Director´s Cut men det är väl knappast troligt. Enda positiva är att vi med all sannolikhet kommer att få se filmen på R1 innan den ens har haft sin biopremiär i november här i Svea Rike.

AvP Review @ DVD Times

Postad 14 August 2004 - 22:35

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Paul W.S. Andersson har tillsammans med 20th Century Fox lyckats sabotera hela filmen totalt genom bristande regi och PG-13-stämpel.

Glöm inte heller att han har skrivit storyn också, så han är ansvarig för det mesta i filmen.

Den har iaf 5.9 på IMDB med drygt 600 röster
http://www.imdb.com/title/tt0370263/
Vilket är rätt hyfsat med tanke på de kassa recensionerna.

Mer som jag tycker verkar dåligt:
1. Predators gillar inte kyla, varför förlägga pyramiden på antarktis istället för i en djungel? Verkar ologiskt.
2. Turbocykel för Alien-födelse för att få filmen att fungera tidsmässigt.
3. Skak-kamera och MTV-klippning i actionsekvenser.

Om han Paul Anderson är ett stort fan av Alien / Predator - genren, varför bryter han då mot dess etablerade monster-regler (1:an och 2:an ovan)

Postad 14 August 2004 - 22:46

Unregistered1f1b8a24
  • Unregistered1f1b8a24
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Alla här vet väl redan att det spelar ingen roll om dom fixar ett bra manus, en vettig story och bra regissör osv. Nuförtiden är det bara massa fåniga dataanimationer i filmerna...
Såna kan aldrig ersätta en kille som Arnold i högform med cigarr i mungipan!!! :D
Det finns inga riktiga actionhjältar på bioduken längre. Ingen Arnold, Stallone, Dolph eller van Damme... :D

Postad 14 August 2004 - 23:42

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Nuförtiden är det bara massa fåniga dataanimationer i filmerna...
Såna kan aldrig ersätta en kille som Arnold i högform med cigarr i mungipan!!!  :D

Jag tror faktiskt inte att dom ersatt människorna med data-animationer i AvP :D :P

Postad 14 August 2004 - 23:49

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Det där är ju iofs en sanning med modifikation i dagens Hollywood då fler och fler scener innehåller CG-kopior av skådespelare. George "jag är tokig i bluescreens" Lucas hade ett antal scener i Episode II då McGregor byttes ut mot en digital kopia. Men jag förstår din poäng Tysken77. :D

Jag måste säga att jag faktiskt föredrar en kille i en monsterkostym likt de i Aliens än de rena datorspektakel AvP verkar innehålla.

Postad 15 August 2004 - 09:05

Unregistered1f1b8a24
  • Unregistered1f1b8a24
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Såna kan aldrig ersätta en kille som Arnold i högform med cigarr i mungipan!!!  :P

Jag tror faktiskt inte att dom ersatt människorna med data-animationer i AvP :D :rolleyes:

Så du menar att arnold är med och välpumpad igen?? Är inte han guvernör numera??? :D

Redigerat av Unregistered1f1b8a24, 15 August 2004 - 09:06.

Postad 15 August 2004 - 17:31

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

Såna kan aldrig ersätta en kille som Arnold i högform med cigarr i mungipan!!!  :P

Jag tror faktiskt inte att dom ersatt människorna med data-animationer i AvP :D :rolleyes:

Så du menar att arnold är med och välpumpad igen?? Är inte han guvernör numera??? :D

Han menade väl snarare NÄR Arnold var i toppform.

Postad 19 August 2004 - 21:16

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
För att återgå till topic, efter en screening av filmen fanns Anderson samt andra medverkande för att svara på publikens frågor. Bland de frågor som ställdes kom ett stycke mycket intressant info fram.

About the studio's cutting of the film, which he had no control over, he said, and I quote, "All of the best scenes were cut." Anderson was obviously very annoyed at the way the film was released. However, this was not purely because of the PG-13 limitation, which incidentally, the studio enforced THREE WEEKS before the release date! It was always going to be R until then. Part of the reason for the cutting was that some of the effects were not ready by the time the release date came around. The effects team had very little time to do anything.

As far as the content that was cut, apparently we see all those who die, die on screen, but he also said that there is a sub-plot that we will have to wait for on DVD. Yes there will be an R-rated Director's cut DVD although they don't know the release date yet.

Spännande värre. Läs hela intervjun här.

Postad 19 August 2004 - 21:29

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

As far as the content that was cut, apparently we see all those who die, die on screen, but he also said that there is a sub-plot that we will have to wait for on DVD. Yes there will be an R-rated Director's cut DVD although they don't know the release date yet.[/i]

Gött, dettta gör att man kanske kan se på filmen nu utan att bli allt för besviken.

Postad 19 August 2004 - 22:30

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Känns inte som om filmen kommer bli så mycke bättre bara pga att man får se när dom dör. Förstår inte riktigt varför ni så gärna vill se unrated versionen, jag säger inte att jag inte vill se den, men som sagt, jag tror inte filmen blir bättre pga mer blod och slem.

Postad 20 August 2004 - 00:55

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Det SKA vara massor av blod, frätskador, lemlästade och flådda kroppar.
Det är ju dessa monsters "trademarks"... :huh:

Fast jag kan ju hålla med om att det inte för handlingen framåt i sig.

Postad 04 September 2004 - 13:37

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Kan nu efter att precis ha sett filmen, säga att jag väntar ivrigt på Directurs Cut utgåvan. Det finns en hel del frågor som ställs men man får inget svar.

Historian då? Joda, jag som har läst en hel del om dessa varelser i diverse serie tidningar kan säga att jag gillar den skarpt. Men den kunde ha blvit så mycket bättre om dom fått mera tid samt inte haft 11 år. Knappt inget blod, inte alls mycket frätskador. Halva filmen går ut på att samla ihop en bunt människor, dröjer ett bra tag innan fighten kommer igång och tar slut allt för fort.

Men jag gilla filmen iallafall! ;) Kommer bli ett givet köp på DVD!

*Edit, stavfel*

Redigerat av Nomad, 04 September 2004 - 13:38.

Postad 04 September 2004 - 13:42

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Dock har jag börjat inse att man skall ta Anderson´s löften om Director´s Cut med en kraftig nypa salt. Han har lovat liknande Editions till Event Horizon OCH Resident Evil men några Director´s Cut av dessa har jag ej sett röken av. Men jag hoppas naturligtvis på en när det gäller AvP.

Postad 04 September 2004 - 13:46

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Dock har jag börjat inse att man skall ta Anderson´s löften om Director´s Cut med en kraftig nypa salt. Han har lovat liknande Editions till Event Horizon OCH Resident Evil men några Director´s Cut av dessa har jag ej sett röken av. Men jag hoppas naturligtvis på en när det gäller AvP.

Typiskt. Jag som verkligen hoppats på det! Jaja, hoppet får leva vidare.

Postad 05 September 2004 - 17:02

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Efter att ha kollat på den officiella siten för AvP så måste man nog springa iväg å kolla på filmen synd med PG13 men det får man tydligen leva med.

Vad man får se på div. trailers och dokument. om filmen så verkar ju den ganska bra. Har tidigare inte varit så mycket för den här typen av filmer men efter att ha läst på denna sidan och dessutom sett Pitch Black (påstår inte att det är samma filmtyp) så blir man mer och mer sugen på att kolla upp vad man missat får nog jaga ner till Videobutiken å hyra Alienfilmerna...

Det känns som en helt ny värld öppnas upp!

;) :lol:

Postad 05 September 2004 - 21:44

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Det känns som en helt ny värld öppnas upp!

;)  :lol:

Det gör det med! :lol:

Postad 10 September 2004 - 14:45

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Har sett filmen, GROVT besviken!!!

För puttinutti, för lite blod/skräck/splatter och bara en massa smaklös/dålig action (inget illa om action i sig).

Fanns kanske ett par enstaka sekunder där man fick den där härliga känslan man får när två uppskattade giganter från två olika filmer möts.

Jason vs. Freddy gjordes bättre!

Postad 16 September 2004 - 23:13

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Freddy vs Jason är riktigt mycket sämte än Alien vs Predator!!

Gillade A vs P ganska mycket.
Visst den kunde ha gjorts bättre.
Men den va ändå bättre än vad jag vågat hoppats på.

Och en Directors Cut skulle kunna vara riktigt mycket bättre...

Postad 23 September 2004 - 09:58

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
I Januari släpps den på DVD men det kommer inte att komma nån dir. cut. Det enligt The Digital Bits.

Postad 23 September 2004 - 10:26

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Vad otippat, ytterligare en gång Anderson lovar en Director´s Cut och löftet ej infrias. :rolleyes:

Postad 23 September 2004 - 13:57

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Jaha.. Det är ju bara så himla typiskt :rolleyes:

Postad 23 September 2004 - 19:56

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Läste själv vad som stod på The Digital Bits vilket är följande:

We're made to understand that this will not be the recently rumored "director's edition" because there really isn't much unreleased footage. You might get a little more blood, but that's about it.

Något kryptiskt med andra ord.

Postad 23 September 2004 - 20:17

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Så här säger Davis DVD att omslaget kommer att se ut. Den som lever får se.

Postad 23 September 2004 - 20:34

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Ja det där är ju planschen i princip....de får gärna köra på det, den är mycket snygg.

Postad 23 September 2004 - 20:41

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Såg denna rulle igår.
Jag kan inte rekommendera denna, då den saknar den där
krypande obehags känslan man fick i filmerna där dessa
monster inte möts.
Kan nog inte ge mer än en 2:a i betyg. :)

Postad 23 September 2004 - 20:45

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Som Alien/Predator-fan blir det nog till att köpa denna rulle trots dess uppenbara brister. Jag har inte sett den själv så det är svårt att komma med kritik men det verkar onekligen som att Anderson & C:o "dropped the ball" med detta projekt helt klart. Men vem vet, jag kanske diggar den stenhårt i januari? Oddsen verkar dock vara emot mig.

Postad 28 September 2004 - 14:11

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Och som ni alla vet så gäller det att krama ur oss konsumenter så mycket pengar det går därför släpper dom nu Alien and Predator, en samlingsbox med bägge filmerna i.

Postad 28 September 2004 - 15:17

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1869 inlägg
  • 0
Inte för att jag tänker köpa den (mmm...Quadrilogy), men är det bioversionen eller Director's cut på Aliens?

Postad 28 September 2004 - 17:53

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0

Och som ni alla vet så gäller det att krama ur oss konsumenter så mycket pengar det går därför släpper dom nu Alien and Predator, en samlingsbox med bägge filmerna i.

Suck vad tragiskt rent ut sagt. ;) Så här skriver DVD Answers om utgåvan:

To celebrate the release of Alien vs Predator, Fox has announced an Aliens and Predator boxset which includes the single-disc editions of Aliens (the Quadrilogy disc) and Predator (with remastered DTS sound).

Postad 28 September 2004 - 19:13

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Herrejäklar så patetiskt?! ;)

Men, eftersom denna utgåva är på väg, så måste jag bara fråga varför de valt Aliens och inte Alien?!

Postad 28 September 2004 - 19:16

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Mer action i Aliens? ;) Kan faktiskt inte riktigt motivera Fox val.

Postad 29 September 2004 - 05:37

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

Herrejäklar så patetiskt?! ;)

Men, eftersom denna utgåva är på väg, så måste jag bara fråga varför de valt Aliens och inte Alien?!

Kanske för att om man ser till spelserien med namnet Alien vs Predator, så är hela Alien samt marinsoldat-biten taget från Aliens. Det är väl även den versionen dom eftersträvat lite i filmen Alien vs Predator.

Postad 29 September 2004 - 22:39

pixelplus
  • pixelplus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
man behöver ju inte köpa alla boxar som kommer ut heller.. B)

Postad 30 September 2004 - 07:45

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1869 inlägg
  • 0
Liger ju något i det påståendet även om det kanske kommer som en nyhet för en del av våra medlemmar...

Fortfarande lär nog en del mormödrar läsa på dottersonens önskelista och köpa en kopia av Alien Predator i tron att det är AVP...

Postad 13 October 2004 - 00:50

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
The Digital Bits rapporterar följande:

Sources are telling us that 20th Century Fox expects to release Alien vs. Predator on 1/25/05 as a single-disc theatrical edition. There will be some extras, still TBD, but look for an alternate opening and a couple of deleted scenes at least.

Postad 16 October 2004 - 09:52

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Nu har cd-wow lagt upp R3an med realese date 23 November. :D
cd-wow

Edit 40:- billigare på den nya länken, bara 130:-

Redigerat av Unregistered962, 16 October 2004 - 15:16.

Postad 16 October 2004 - 16:16

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Det är verkligen WOW på det priset som gäller, och ett betydligt tidigare releasedatum än R1 är ju ett extra plus.

Postad 22 October 2004 - 22:47

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Lite specar på R1an, verkar som man måste köpa den också om inte R3an får DTS.
Dvd Answers rapporterar följande:
The disc will be available to own from the 25th January next year, and should set you back around $29.98 in total. The film will be presented in 2.35:1 anamorphic widescreen along with English Dolby Digital 5.1, English DTS 5.1, French Dolby Digital 5.1 and Spanish Dolby Surround tracks. Extras will include an audio commentary by Paul Thomas Anderson, Lance Henriksen and Sanaa Lathan, a second commentary by Alec Gillis, Tom Woodruff Jr. and John Bruno, an alternate opening version of the film, an AVP Making of Featurette and three deleted scenes entitled The Other Mexico, O Sole Mio and Predator Humour. Completing the package will be an Inside Look at Mr and Mrs Smith and Elektra, a Darkhorse AVP Comic Covers Galley containing sixty-five stills and DVD-ROM features containing Darkhorse's first edition of the AVP comic book and an exclusive look at the first 16 pages of the up-coming AVP graphic novel.

Postad 23 October 2004 - 01:24

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Frågan är om DTS räddar denna film när i princip samtliga omdömen indikerar på att den är bärare av statusen Total Skit.

Postad 23 October 2004 - 01:32

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Frågan är om DTS räddar denna film när i princip samtliga omdömen indikerar på att den är bärare av statusen Total Skit.

Du har väl en egen åsikt? Jag tycker den var ganska bra, sen att den får DTS gör ju bara saken bättre ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.