Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Cambridge Produkter?

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2004 - 08:53

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Kan ju bara säga att azur 540D kommer bli ett givet köp! :D  Men om jag har förstått rätt; finns grejjerna hos HiFi-klubben för granskning eller?

iallafall i Götet... Ska ta mig en tur till klubben i Uppsala i helgen och se om de kan erbjuda mig en ny leksak eller inte... :D

Postad 03 March 2004 - 09:15

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Lite OT har väl aldrig dödat ngn...  :D

Tror det bara är SR som har DAB sändningar i sverige faktiskt - men nu börjar ju elektroniken bli så pass billig så att man kan ha både analog och digital radio i samma burkar  så då kanske DAB äntligen slår....

Läs HÄR om digitalradio på SR... Ganska bra information faktiskt!

DAB går inte att lyssna på utanför storstadsområdena som det är nu. SR ville inte betala Terracom så mycket som de begärde för att sända, så sändningsområdet minskades för några år sedan.

Jag är inte särskilt imponerad av ljudet i DAB, det hörs att det är ett reducerat format (i dagligt tal säger man komprimerat, men det är faktiskt reducerat, precis som med MD och MP3). Det låter "plattare" och mindre naturligt, märks särskilt om man lyssnar på akustisk musik. Det kanske blir bättre nu när fler och fler av SR's stationer går över till helt digital produktion? Det jag hört hittills har dock inte imponerat.

Kajsa

Postad 03 March 2004 - 18:28

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Jag var inne hos Hifi-Klubben i Göteborg idag på en hastig visit och tittade på både 540D samt 540R och pratade lite med en av killarna i butiken. Nu hade just den här personen inte hunnit bekanta sig med systemet in i detalj men vissa åsikter och kommentarer hade han. Eftersom jag är mest intresserad av bild så var det jag ställde frågor om men jag passade även på att klämma lite på receivern.

För det första så är detta vansinnigt snygga produkter, inget snack om den saken. Borstad front, samma med fjärrkontrollerna (som är bland de läckrare jag har skådat). Bägge produkterna kändes betydligt med gedigna i sin fysiska struktur än Cambridges tidigare produkter. Det jag hakade upp mig på var volymkontrollen till receiver som kändes lite lätt plastig och oprecis, men detta är mycket en smaksak.

Sedan frågade jag vad försäljaren tyckte om 540D. Hans åsikt var att detta var inom Cambridge ett stort kliv uppåt på alla punkter (vad skulle han annars säga :D ). Men när jag började ställa lite frågor om de tekniska specarna och hur spelaren förhöll sig mot t.ex. Sony 930 som ligger i samma prisklass ja då blev det annat ljud i källarn. Det var bra det Cambridge hade presterat, men det fanns andra spelare i samma prisklass som gjorde bättre ifrån sig. Summan av kardemumman var att detta är en bra medelspelare i det lägre skiktet, med ett fruktansvärt snyggt yttre. Jag skulle utan problem kunna skaffa kitet enbart på dess design.

Receivern hann jag tyvärr inte utforska i detalj men det är på samma nivå som spelaren, en god mellanreceiver enligt försäljaren. Vi pratar inte ett kraftmonster. Ungefär det svar jag hade förväntat mig. Dock blev jag förvånad över hur liten den var, det var inga större storleksskillnader mellan receivern och DVDn. Och DVDn var inte dunderstor heller, vi snackar snarare om slimmade designprodukter här.

Jag skall tillbaka dock för en mer ingående granskning snart, måste få prata med någon som hade mer koll. Den här killen var inte dunderinsatt, men å andra sidan var ingen av dem jag pratade med i butiken det, produkterna är för nya och har inte utsatts för jämförelsetester med butikens eller marknades andra produkter ännu men detta kommer att ske var svaret.

Postad 03 March 2004 - 19:16

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0
hmmm intressant rapport, får nog ta en egen sväng förbi HiFi-klubben för en granskning av de här produkterna framför allt azur 540D. Vad gäller NS930:n så har ju den fått väldigt bra betyg i alla tester, men är å andra sidan är den ett par hundralappar dyrare. Det skulle vara intressant att göra en test mellan dessa två.

Postad 03 March 2004 - 20:27

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Jag skall tillbaka dock för en mer ingående granskning snart, måste få prata med någon som hade mer koll.

Jag hoppas du väljer att lyssna och titta SJÄLV också och sen ge oss en rapport av DINA intryck. :P

Jag litar inte riktigt på de där försäljarna... :lol:

Postad 04 March 2004 - 04:02

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0

Jag skall tillbaka dock för en mer ingående granskning snart, måste få prata med någon som hade mer koll.

Jag hoppas du väljer att lyssna och titta SJÄLV också och sen ge oss en rapport av DINA intryck. :P

Jag litar inte riktigt på de där försäljarna... :lol:

Way ahead of you. Killen gav mig inte ett 100% intryck vad gäller kompetens, plus att jag fick inte svar på hälften av de frågor jag hade. Så visst skall det bli ett mer ingående besök med tittning på olika spelare och se skillnader samt lyssna på receivern.

Postad 04 March 2004 - 11:40

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Att det skulle bli samma pris på 540D som DV57/DV55 verkar ju inte stämma om man jämför internationella priser mellan dessa produkter.

Ex. i Kanada DV55 - $349 (1.964 kr)
540D - $489 (2.752 kr)

Postad 04 March 2004 - 12:11

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Att det skulle bli samma pris på 540D som DV57/DV55 verkar ju inte stämma om man jämför internationella priser mellan dessa produkter.

Ex. i Kanada DV55 - $349 (1.964 kr)
540D - $489 (2.752 kr)

fast som det framkommit tidigare i denna tråd är 540D efterföljaren till DV300 som kostade 5-6000:- :lol:

Postad 04 March 2004 - 13:50

Unregisteredaf36c41a
  • Unregisteredaf36c41a
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Wpelle:
som jag har förstått det använder Cambridge precis samma låda (kanske inte så lika som på hifiklubben, dom BÖR ha rätt siffror på framsidan :lol:, men det är nog inte så konstigt som dom använder samma bild där.

För övrigt undrar jag om nån varit in på Klubben i Uppsala och sett om dom azur förstärkarna (inte recievrarna alltså) kommit in där? Om nån lyssnat på dom skulle vara trevligt att få lite respons med...!

Mvh Arnold

Postad 04 March 2004 - 14:18

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Wpelle:
som jag har förstått det använder Cambridge precis samma låda (kanske inte så lika som på hifiklubben, dom BÖR ha rätt siffror på framsidan :lol:, men det är nog inte så konstigt som dom använder samma bild där.

För övrigt undrar jag om nån varit in på Klubben i Uppsala och sett om dom azur förstärkarna (inte recievrarna alltså) kommit in där? Om nån lyssnat på dom skulle vara trevligt att få lite respons med...!

Mvh Arnold

jag tänkte försöka hinna dit på lördag....

Postad 04 March 2004 - 16:00

wpelle
  • wpelle
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Inga förstärkare direkt, men man får väl anse den här tråden som officiell Azur-tråd. CD-spelarna har nu gjort entré hos Hifiklubben:

CAMBRIDGE Azur 640C CD-spelare

Postad bild

Specifikationer:
Fjärrkontroll
24-bit/192kHz DA-omvandlare (Wolfson WM8740)
2 digital utgångar (optisk och koaxial)
Separat strömförsörjning för analog- och digitaldel
Spelar CD-R/RW
Mått: 43x7x31 cm (BxHxD)
Nettovikt: 4,6 kg

CAMBRIDGE Azur 540C CD-spelare

Postad bild

Specifikationer:
Fjärrkontroll
24-bit/192kHz DA-omvandlare (Wolfson WM8716)
2 digitala utgångar (optisk och koaxial)
Spelar CD-R/RW
Mått: 43x7x31 cm (BxHxD)
Nettovikt: 4,6 kg

Redigerat av wpelle, 04 March 2004 - 16:01.

Postad 04 March 2004 - 16:03

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Wpelle:

Mvh Arnold

jag tänkte försöka hinna dit på lördag....

Mejlade å frågade...

Svaret blev:

Hej Mats!

Dessa har precis dykt upp på vårt huvudlager, jag har ingen inne i butik just nu, men nästa fredag bör jag ha dessa inne för demo. Du kan självklart boka en redan nu om du så önskar...

Mvh Andreas

Hi-Fi Klubben
Sysslomansgatan 14 753 11 Uppsala

Postad 04 March 2004 - 16:20

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Woohoooo!! Dom har kommit!! Helt jekla najs!! :lol:

Bye bye disponibelt belopp !.. hahahah.. Här ska det bokas... :P

Postad 04 March 2004 - 16:59

Unregisteredb5ff4dbf
  • Unregisteredb5ff4dbf
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej jag är ny här men jag är väldigt intressard av 540D. Jag har inte möjlighet att testa den själv så det blir nog att lita på era andra omdömen. Men jag kommer inte bli besvinken det är jag säker på för jag kör med Playstation 2 som dvdspelare och sämre än den kan den inte vara.

Så jag väntar med spänning på era rapporter från hifiklubben :lol:

Postad 05 March 2004 - 14:47

Unregistered7d64c2d6
  • Unregistered7d64c2d6
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ser mycket trevlig ut...

Redigerat av Unregistered7d64c2d6, 05 March 2004 - 14:49.

Postad 05 March 2004 - 16:55

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0
Har varit och tittat lite närmre på DVD 540D idag och det blev tyvär lite av ett antiklimax :) . Jag jämförde 540D med en DENON 2200 (ok dubbelt så dyr men just därför ännu mer intressant jämförelse). Först kördes DVD 2200:an och bilden var som väntat mycket bra, inga konstigheter knivskarp bild ända in på små detaljer. Därefter kopplades DVD 540D in och vid en första anblick så kunde jag inte se någon skillnad, förutom en lite grynigare bild. När vi sedan kom till ett väldigt krävande ställe i Gladiator så blev bilden något otroligt pixlig det kändes som om Azuren körde i hälften så hög upplösning som Denonen. Små detaljer såg ut som ett på ett gammalt Luxur-tvspel. Om vi däremot stängde av progressive scan blev bilden betydligt bättre :( . Detta måste betyda att det satt betydligt bättre deinterlacer i projektorn än i DVD 540D...

EDIT: OBS! Alla intryck av bildkvaliteten är från component-utgången.

Har märkt att jag har blivit något otroligt kräsen på sistone vad gäller bildkvalitet, men när till och med min polare hoppar till i soffan när han märkte skillnaden så måste jag nog ta mig en extra tänkare...

Det blir nog tyvärr ingen DVD 540D ;) , utan får nog spara till en DENON 2200 eller Pioneer DV668....
Blev annars mycket välbemött på HiFi-klubben under mitt besök.

Redigerat av Photek, 05 March 2004 - 17:17.

Postad 05 March 2004 - 17:17

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Photek: Hur var ljudet på 540D, om du testade..?

Postad 05 March 2004 - 17:20

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0

Photek: Hur var ljudet på 540D, om du testade..?

Testade bara bilden, då den var mest intressant för mig.

Postad 06 March 2004 - 05:31

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Lite det jag befarade, att när det kommer till videobiten hos Cambridge så handlar det om en snygg förpackning men ett mindre bra innehåll.

Postad 06 March 2004 - 08:50

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0
Det var verkligen tråkigt att höra :)

Postad 07 March 2004 - 12:10

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Hmmm... man måste ju jämföra med något i samma pris för att det skall vara rättvist. Klart att en dubbelt så dyr pryl är bättre. Men visst, det är nog inte främst för bildens skull man köper Cambridge. Deras expertis torde vara ljud.

Själv var jag och kollade på den lokala hifi-klubben men de hade inte fått in något. NAD's nya receiver-modeller verkade jävligt bra men de är också dyrare och det är en annan tråd.....

Postad 07 March 2004 - 22:05

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
hmmm

Att jämföra 540D med 2200 var lite orättvist tycker jag - det är ju 2 helt skilda prislägen och även i teknologisk mening... Denonen har ju en dubbelt så snabb videodac - det vore ju ett under om cambridge hade lyckats få till en lika bra bild till under halva priset.....

Jag tänkte jämföra NAD 533 och 540D nästa helg då Uppsalaklubben har fått sina exemplar av 540:an - tror det är en lite mer rättvis jämförelse.... :)

Postad 07 March 2004 - 23:26

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0
Även om jag inte hade jämfört spelaren så hade jag ändå tagit bort spelaren från min inköpslista då jag tycker bilden var riktigt dålig på vissa ställen.

Citerar mig själv:

När vi sedan kom till ett väldigt krävande ställe i Gladiator så blev bilden något otroligt pixlig det kändes som om Azuren körde i hälften så hög upplösning som Denonen. Små detaljer såg ut som ett på ett gammalt Luxur-tvspel.

Men har ni en riktigt bra projje att para ihop med 540D så rekommenderar jag att stänga av progressive scan då det gav en betydligt bättre bild.

Postad 08 March 2004 - 09:01

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Photek: Men utan PS på en 32" CRT TV då??? det är det jag är intresserad av...

Du har inte några reflektioner om du jämför med en spelare i samma prisklass???

Jag får helt enkelt vänta å se vad jag tycker i helgen men jag skall försöka att inte jämföra med 2200:an för då kommer jag oxo vilja ha dem - och det har jag inte råd med.... :)

Redigerat av Matsen, 08 March 2004 - 09:02.

Postad 08 March 2004 - 11:53

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

• 486 inlägg
  • 0
Hann tyvärr inte testa spelaren på en CRT-TV :) ...
Själv tycker jag att det är betydligt svårare att se skillnad på DVD-spelare när man kopplar in dem till en CRT TV (alltså interlaced) med RGB-scart. Så om du skall köra utan progressive så tror jag du kommer bli nöjd då jag uppfattade bilden som mycket bra med med just progressive scan avstängt. Antagligen är det deinterlacern som de har snålat in på...kunde inte se denna pixlighet med t.ex. H/K 506LE...

EDIT: CENSUR! stavfel ;)

Redigerat av Photek, 08 March 2004 - 12:31.

Postad 08 March 2004 - 12:34

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Om jag skulle ha valt så hade jag sparat ett par hundralappar till och köpt en Sony 930. Jag blev faktiskt besviken på 540D. Precis som Photek skriver kan nästan vilken spelare som helst se bra ut på en 32" CRT med rätt signalöverföring och förutsättningar. Men jag tycker man skall tänka ett steg längre. Om man någon dag vill ha projektor, vill man då uppgradera sin DVD-spelare en gång till, eller är det bättre att köpa en lite dyrare spelare som har de förutsättningarna som krävs? Men vet man å andra sidan med sig att det är CRT som gäller ja då tycker jag man skall ta sig en personlig titt på 540D för något snyggare för de pengarna får man inte.

Postad 08 March 2004 - 12:54

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Tyvärr så är ju 930:an en SACD spelare och om jag ska välja bort ett av multikanalformaten så är det ju st SACD då jag tror mer på DVD-Audio... Men annars verkar ju 930:an med sin 108MHz/12bitars videoDAC en riktigt fin spelare - har dock inte sett den live heller...

PS lär ju faktiskt bli aktuellet även för mig i framtiden men som jag ser mina teknikinvesteringar just nu så blir det en 32"-CRT TV och en projektor om sådär 5 år då jag har byggt mitt drömhus :) , fast jag har ju sneglat på Pannas 32PD30 (CRT) och den har ju PS via komponent så då är ju det faktiskt viktigt att DVD-spelaren kan ge en bra PS-signal...

F_n oxo... jag som började se ett slut på beslutsångesten!!

Postad 08 March 2004 - 13:38

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0

Matsen, den tar aldrig slut ;) :D :D det dyker alltid upp nya saker runt hörnet. Hopplöst intresse det här :)

Postad 08 March 2004 - 13:52

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Matsen, den tar aldrig slut :D :D :D det dyker alltid upp nya saker runt hörnet. Hopplöst intresse det här :)

så sant som det är sagt....

Men det blir nog en 540D om jag inte blir alltför besviken - får nöja mig med den tills jag skaffar mig en projektor. När den dagen väl kommer lär det ha blivit en ny "DVD-standard" med bättre teknik så då lär man behöva investera i en ny leksak iallafall... ;)

Det är svårt att hitta en snyggare spelare än 540D i dagens läge och till det priset! Sedan akn man förmodligen diskutera prestandan till fan kommer å hämtar en!! :D

Postad 10 March 2004 - 03:23

Unregisteredb5ff4dbf
  • Unregisteredb5ff4dbf
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hur är det med regionfriheten i 540D? Jag har för mig att DV57 va regionfri från bröjan men hur är det med denna?

//Christoffer

Redigerat av Unregisteredb5ff4dbf, 10 March 2004 - 03:27.

Postad 10 March 2004 - 08:54

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Cambridge kommer regionsfria från fabrik... :wub:

Postad 11 March 2004 - 18:46

Unregistered90ae58a8
  • Unregistered90ae58a8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hallå

Jag slog till på en 540D förra fredagen.

Har testat den under ett antal filmer och måste säga att jag är lite besviken på den progresiva bilden spelaren presterar. Jag har en Iscan sedan tidigare så det innebär inget problem för mig (bara att behålla iscanen :) ).

Med andra ord Iscanen spöar skiten ur 540D när det gäller den progresiva bilden.

Däremot så tycker jag bilden i övrigt är mycket bra och ljudet spelaren presterar rockar stenhårt!! Klart, distinkt bas, och väldigt len och fin diskant tilsammans med min Arcam Avr100.

Jag vet inte om man skall vara förvånad eftersom bara en iscan video processor när den kom kostade 12000kr.

Nåväl det var mitt utlåtande, jag ångrar verkligen inte mitt inköp, för det priset tycker jag prestandan är mycket bra (ja förutom progresiva bilden då)..

Postad 11 March 2004 - 18:50

Unregistered90ae58a8
  • Unregistered90ae58a8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Oj då, glömde att spelaren ibland i progresive läge visar bilden som NTSE på ej NTSE kompatibel tv.

Ni vet "randigt".

Ända sättet jag har hittat att bli av med problemet är att reboota maskinen:-(

Postad 11 March 2004 - 20:41

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Lucifer: Skönt att du är nöjd, förrutom PS-delen då...

Det verkar som om dom har snålat in på den delen - men för 3 papp så måste dom väl snåla in någonstans....

Har du jämfört med några andra spelare???

Postad 12 March 2004 - 13:34

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Home Cinemas test på 540D

:P

Postad 12 March 2004 - 18:01

Unregisteredb5ff4dbf
  • Unregisteredb5ff4dbf
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Home Cinema verkar väldigt nöjda med 540D och det låter ju bara bra. Det blir nog en 540D denna helgen tror jag. Syn att inte PS va bra men det är ju inget jag behöver idag och så är ljudet viktigare än bilden. Bra att de är regionsfri från fabriken med

/Christoffer

Postad 13 March 2004 - 17:25

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
Är det någon som gjort ett ordentligt test av AZUR 540R, är relativt sugen på den för den är så otroligt snygg enligt mig :P

Postad 14 March 2004 - 02:46

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
I got one.....

Fast jag har inte kopplat in min 540d än... har varit fullt upptagen med andra saker idag och igår!

Men jag testade 540D mot Nad 533 - båda plockade jag upp ur kartongerna själv så det var 2 st oinspelade spelare jag lkte med... Tyvärr var jag på klubben kl 17,40 så jag fick köra på övertid för att testa det jga villle!!!

Båda maskinerna uppfyllde mina bildkrav på CRT (testade på Loewe) men jag tyckte mig se en skillnad i skärpa till Cambridge fördel - vet inte om det var inbillning eller ej för skillnaden var marginell isåfall.

Ljudmässigt (nad förstärkeri och Eidence 470) så vete F_A_N om jag kunde höra skillnad... Båda lät riktigt bra!!!

Men nu får vi tänka på att det var 2 oinspelade spelare som jag testade så det kan ju skilja duktigt när de är inspelade men jag orkar inte vara utan DVD längre så det blev en 540D.... :D Utseendet och kvalitetskänslan vann mot NAD:en....

Postad 14 March 2004 - 03:33

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

I got one.....

Fast jag har inte kopplat in min 540d än... har varit fullt upptagen med andra saker idag och igår!

Men jag testade 540D mot Nad 533 - båda plockade jag upp ur kartongerna själv så det var 2 st oinspelade spelare jag lkte med... Tyvärr var jag på klubben kl 17,40 så jag fick köra på övertid för att testa det jga villle!!!

Båda maskinerna uppfyllde mina bildkrav på CRT (testade på Loewe) men jag tyckte mig se en skillnad i skärpa till Cambridge fördel - vet inte om det var inbillning eller ej för skillnaden var marginell isåfall.

Ljudmässigt (nad förstärkeri och Eidence 470) så vete F_A_N om jag kunde höra skillnad... Båda lät riktigt bra!!!

Men nu får vi tänka på att det var 2 oinspelade spelare som jag testade så det kan ju skilja duktigt när de är inspelade men jag orkar inte vara utan DVD längre så det blev en 540D....    :lol:  Utseendet och kvalitetskänslan vann mot NAD:en....

Jag vill inte låta otrevligt eller något, men vad exakt hör du skillnad på? :D

Jag har lyssnat på majoriteten av Cambridges produkter och i min åsikt låter alla dåligt, inte för att jag ogillar ljudprofilen, utan för att ljudprofilen är dålig.

Sony NS930 för en 2000kr spelar skjortan av azurseriens cd/dvd-spelare i musik.
Film har jag inte jämför med.

Edit: Angående diverse test av hifitidningar så anser jag att det är fullständigt meningslöst att lita på vad en tidning skriver, möjligtvis som en referens till om man inte riktigt vet vad man vill ha och letar efter en riktning att förfölja..
Hifitidningar är helt enkelt för icke-objektiva, inte bara att dom favoriserar en specifik produkt eller ett företag utan att dom oftast "glömmer" att nämna nackdelar i en produkt dom anser är bra respektive glömmer att nämna fördelar i en produkt dom anser är dålig.
Sedan så verkar många i diverse hifitidningar ha varierande grad av vad dom anser är välljud. Jag anser inte att man kan lita på en person som testar produkter som inte har en bra förmåga att höra nyansskillnader i ljud.

Redigerat av nox, 14 March 2004 - 03:38.

Postad 14 March 2004 - 10:02

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på majoriteten av Cambridges produkter och i min åsikt låter alla dåligt, inte för att jag ogillar ljudprofilen, utan för att ljudprofilen är dålig.

tyckte jag sa att jag INTE hörde skillnad på NAD 533 och Cambridge 540D....

Nu har jag kopplat in min nya DVD och har lyssnat på ett par skivor - tycker att hela registret får sig ett lyft gemtemot min gamla DENON CD-spelare. Mer detaljerat och mer klart.... På Tracy Chapmans underbara skivor så blir liksom dynamiken ännu bätttre!! :lol:

Kan du få tag på en Sony 930 för 2000:- så är det bara att slå till eftersom det är en lusentapp under listpris!!

Har inte lyssnat/sett 930 själv så den kan jag inte uttala mig om - dock så har jag testat andra sony spelare och de är trevliga - men då jag inte hört dem i min anläggning så kan jag inte veta om de är bättre eller sämre.

Vi har alla olika smak angående ljud å bild - så det är helt ok om du tycker att Azuren låter skit, jag däremot är än så länge mer än nöjd!!!

Postad 14 March 2004 - 22:05

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

tyckte jag sa att jag INTE hörde skillnad på NAD 533 och Cambridge 540D....

Nu har jag kopplat in min nya DVD och har lyssnat på ett par skivor - tycker att hela registret får sig ett lyft gemtemot min gamla DENON CD-spelare. Mer detaljerat och mer klart.... På Tracy Chapmans underbara skivor så blir liksom dynamiken ännu bätttre!! :P

Kan du få tag på en Sony 930 för 2000:- så är det bara att slå till eftersom det är en lusentapp under listpris!!

Har inte lyssnat/sett 930 själv så den kan jag inte uttala mig om - dock så har jag testat andra sony spelare och de är trevliga - men då jag inte hört dem i min anläggning så kan jag inte veta om de är bättre eller sämre.

Vi har alla olika smak angående ljud å bild - så det är helt ok om du tycker att Azuren låter skit, jag däremot är än så länge mer än nöjd!!!

Det jag menade var att jag undrar om du hör skillnader över huvudtaget :P
Det är möjligt att modellen var NS730. Hur som helst är listpriset på den strax under 2kkr (1995kr osv).
Om du är nöjd så är det ju bara att gratulera :lol:

Självklart har alla olika smak angående ljud och bild, det är där ljudprofilen kommer in. Men det jag försökte förmedla var att dom inte lyckats med sin egen ljudprofil, inte att jag ogillar ljudprofilen i sig.

Postad 22 April 2004 - 05:13

Unregisteredc786ddee
  • Unregisteredc786ddee
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Tja, jag håller inte direkt med dig Nox. Jag var in till Hifiklubben i måndags för att främst lyssna på Thule IA60b och ville jamföra med 640-modellen. Så här gick det:

Jag blev lite fundersam när jag var på besök hos Hifi-klubben för att lyssna på Cambridge Azur 640 och Thule IA60BSE. Jag var mycket nyfiken på Thule dels för att den är balanserad, verkar kraftfull och inte att förglömma rätt snygg design .

Thulen kördes förstås balanserad med Thules cd 150B och Cambridgen kördes obalanserat med samma cdspelare.

Detta var enligt försäljaren djupt orättvist då han faktiskt föredrog Nads BBE integrerade jämfört med Cambridgen då han lyssnat även om han ansåg att Cambridgen var mer "transparent". Men som den trevliga prick han var så körda han igång demot. Vi tappade nog hakorna båda två. Jag ansåg att på dom två låtar vi spelade om och om igen var det ingen tvekan. Cambridgen var bättre. Thulen var mörk på gränsen till dov och otydlig där cambridgen var betydligt mer detaljerad och "luftig". Den ena låten var en tuffare rocklåt av för mig okänt band och den andra en vacker vis-sång med akustiska gitarrer.

Cambridgen förmedlade musiken bättre i båda fallen. Nu borde inte detta vara någon överaskning för mig egentligen att Thulen inte lät särskilt bra då jag aldrig hört Thule elektronik låta bra men att Cambridgen skulle vara att föredra obalanserat och med den prisskillnaden trodde jag inte. Faktum var att säljkillen verkade uppenbart omtumlad även han. Inte ett ord till Thulens försvar..

Nu vet inte jag om det berodde på motståndet men jag måste lyssna runt lite mera och hittar jag inte något som känns rätt i maggropen går jag tillbaka och köper Cambridgen. Fast jag begriper fortfarande inte att Thulen kunde besegras så lätt på sin egen bakgård.

Postad bild

Har betydelsen av balanserat överdrivits?? På min SAT-kombo som jag ägde i några år lät det mycket bättre balanserat. Har Thule verkligen äkta balansering?? Som sagt, jag fick mig en fundering.

Postad 22 April 2004 - 09:51

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
jag är fortfarande nöjd med min Cambridgespelare - den har fungerat klockrent faktiskt. För 3 papp så tror jag inte man kan få mycket bättre maskin - framförallt inte snyggare. :lol:

Har dock inte införskaffat några DVD-Audio skivor än så jag har lite kvar att utforska! :P

Brickman: Skoj test du gjorde - framförallt så är det skoj att se att dyrast alltid inte är bäst, och ännu roligare att även försäljaren inte hade några dumma bortförklaringar... :lol:

Postad 24 April 2004 - 14:46

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Sådann.. =) Nu har jag också blivit ägare till en Azur-del.. Blev stärkaren 640A... Har inte hunnit packa upp den ännu.. Hockeyn börjar ju snart..! Så det får vänta.. Kanske.. :)

Hade en massa problem (egentligen bara ett) med min nuvarande stärkare.. Enligt min egenhändiga felsökning visade det sig att ingångarna glappar! inte så trevligt.. När stärkaren står helt vanligt så slutar högerkanalen ibland.. flyttar man högerdelen antingen inåt eller ut från väggen så kommer ljudet tillbaks.. i vissa lägen.. så har ja hållt på i ett halvår nu.. Fick aldrig en lugn stund till att njuta av musiken.. nu i slutet tröttnade jag rejält och köpte en tennisboll som kastades på stärkarens högerdel för att få ljudet tillbaks.. Funkade utmärkt förrutom att ingångsväljaren (relästyrda knappar) sitter där!

Skulle egentligen bli en Arcam eller Rotel stärkare.. Men 640:n e klart billigare..

edit (tillägg): Så har Sverige vunnit och jag har kopplat in stärkaren.. :)

Upptäckte när jag kopplade in allt att det är glapp i CD:ns utgångar ;) Mindre trevligt.. Inget jag upptäckte när jag felsökte i den.. :( Kopplade in min gamla stärkare hos en polare så jag fick bekräftat att det är glapp i den också.. och det var det som tur var. Så jag köpte inte en ny i onödan.. Men nu blir det en ny spelare istället för högtalare..!

Någon som har 640A och har den inspelad?.. Hur upplever ni ljudet? Stärkaren i butiken idag var tydligen inte helt inspelad.. Men jag var lite krejsi och köpte en sån iaf..! Oinspelad så är den väldigt otrevlig att lyssna på.. Blir självklart bättre sen.. och med alla inställningar "raka" så är den inte alls varm i ljudet..!

Redigerat av Unregistered26281, 25 April 2004 - 12:27.

Postad 24 April 2004 - 23:24

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Einevallski - Varifrån har du fått att Cambridge ska vara varm i ljudet? ;) eller missförstod jag dig?
Cambridge är en engelsk stärkare och ska också ha den karaktäristiskt "engelska" ljudkaraktären som i alla tider varit åt det mer kalla, strama, luftiga & detaljrika hållet. Om Cambridge lyckats med att skapa sin "ljudkaraktär" bra låter jag dock andra uttala sig om...eftersom jag ej lyssnat på denna nya Azurserie :(

Inspelning är förvisso viktigt, men det gör inte underverk. Lite "mjukare" kan en stärkare bli, men det handlar då om ytterst små nyansskillnader...& inte alls lika stora skillnader som mellan oinspelade/inspelade högtalare.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 April 2004 - 00:05.

Postad 25 April 2004 - 12:36

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Einevallski - Varifrån har du fått att Cambridge ska vara varm i ljudet?  :D eller missförstod jag dig?

Skrev kanske lite otydligt.. Jag bara konstaterade att hittills var den inte varm i ljudet.. Jämfört med min gamla stärkare.. Vilket jag tycker är bra.. =) Jag uppskattar hellre detaljerat och luftigt ljud än alldeles för varmt som min gamla Denon hade..! Så mycket fina instrument jag har missat från High Fidelity plattorna ;)

Än så länge är stärkaren inne på sin nionde timma!

Postad 25 April 2004 - 14:31

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
OK! Då är jag med... :D

Mvh JB

Postad 30 April 2004 - 11:51

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
e det bara jag och Matsen (540D) som har Azur grejor?

Nu har min 640A spelat in 70 timmar.. Nu känns basen mycket bättre.. Även om det, med tonkontrollerna raka, inte finns så mycket bas att hämta! Men det behövs INTE skruvas mycket på basen för att det ska bli ett märkbart tillskott av den varan! Nu är ju inte mina högtalare några basmonster så det är helt förståeligt att det inte är så mycket bas.. Men ska förhoppningsvis byta ut dom i slutet på sommaren =)

Postad 02 May 2004 - 19:23

Gäst_Mattiass_*
  • Gäst_Mattiass_*
  • 0
Jag köpte 640A för ett tag sedan, men jag bytte den senare mot en NAD320BEE. Jag var väldigt nöjd till en början, men räckvidden var så hemskt dålig på fjärren så jag bytte. Sen föredrag jag ljudet i NAD även om det inte var några monstruösa skillnader.. I övrigt vackra skapelser, de nya Azur.

Postad 03 May 2004 - 12:21

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jag köpte 640A för ett tag sedan, men jag bytte den senare mot en NAD320BEE. Jag var väldigt nöjd till en början, men räckvidden var så hemskt dålig på fjärren så jag bytte. Sen föredrag jag ljudet i NAD även om det inte var några monstruösa skillnader.. I övrigt vackra skapelser, de nya Azur.

Apropå fjärren...

...Hur tyckte du det var att ändra volymen via fjärrkontrollen? Lite slappt?

Trycker man snabbt på uppknappen en gång så drar den iväg relativt snabbt för att liksom glida iväg ett tag till efter att man släppt knappen! Riktigt dåligt..!

Egentligen så är hela volymkontrollen kass.. När man vrider på volymratten så känns den väldigt slappt..!

Det enda jag är missnöjd med än så länge.. Nästan så jag ångrar köpet pga av detta..!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.