Men det är min mening....
Nu tänker jag självklart ta en andra titt på 500'an nån annanstans,men om det blir nån av dessa blir det ändå z2'an pga lenshift...
/ippo
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 09 February 2004 - 19:03
Fast om man gör sina inköp i denna prisklassen efter andras tycke,utan att ha skaffat sig en egen uppfattning har man antingen för mycket pengar eller (ursäkta mig nu,) är bra osmart!
Men det är min mening.... Nu tänker jag självklart ta en andra titt på 500'an nån annanstans,men om det blir nån av dessa blir det ändå z2'an pga lenshift... /ippo Postad 09 February 2004 - 19:24
Att sanyon kostar mer är iaf. inte en gåta för mig, det är ju bara att titta på den, ÄVEN I AVSTÄNGT SKICK.
Sen när man sätter igång den så är det ju uppenbart! Och sen att vara så patetiskt paraniod att man på fullaste allvar tror att det är en jättekonspiration mot Panasonic och att nästan alla säljare medvetet saboterar demningarna är ju bara löjlig. Jag tvivlar inte på att man ev. verbalt försöker "styra" kunden till den mer förtjänst fyllda dealen, men INTE på detta sätt, hur lätt är inte det för dom att bli avslöjade??? Då får dom ett rykte om att vara bedragare eller inkompetenta, eller BÅDE och! Tror inte dom vill det... Pannan har ju varit billigare än sanyon hela tiden, priset hade ju dumpats på sanyon om den varit sämre än pannan, ett faktum. Innan Ae-500 kom (i sverige)så var det ett jäkla tjat om hur bra den är, nu har den kommit och visat sig vara mindre bra än vad man trodde, ACCEPTERA DET! Jag var nästan helt inställd på Pannan INNAN jag fick se den ihop med Z2, det är väl ingen dålig projje om jag ska vara helt ärlig MEN i jämförelse med Z2 så blev den. Postad 09 February 2004 - 20:17
Edit: Text borttagen då det TYDLIGT var ett personangrepp på Dr. Death.
Redigerat av Petesapie, 09 February 2004 - 21:03. Postad 09 February 2004 - 20:30
???
Var inte meningen att spräcka den spännande konspirations-bubblan... Scandinavian: Antar att du äger en Panasonic? Och det är väl ganska självklart att jag skriver vad JAG tycker, eller ska jag skriva om vad du tycker? Ang. att jag aldrig skulle tillföra något håller jag ju självklart inte med om, även omdet nu skulle vara så så ärdet väl bättre än att sitta och sprida lögner och förtal som vissa andra gör. Kan ifos. hålla med om att jag ibland kan vara lite dålig på att "linda in" mina inägg så att dom passar även den känsliga skaran. Men om allting blir bättre för dig om jag ställer mig i Ae500 skaran och hurrar, och anser att den är så bra bara för att den är nån tusing billigare så kan jag väl göra det för din skull... Ps. jag vill inte ha en egen tråd. Postad 09 February 2004 - 20:41
Vill inte ha nåt krig, vi lägger ner pajkastningen...
Edit: felstavning, som vanligt... Redigerat av Dr. Death, 09 February 2004 - 20:46. Postad 09 February 2004 - 20:42
Uj vilken stämning det var här då
Egentligen borde man kanske kolla hur pannan verkar, men jag har ju införskaffat en Z2 och en Yamakawa och är himla nöjd så känns inte aktuellt än på ett par år och då lär det ju vara annat som gäller. Cool stor bild alltså Postad 09 February 2004 - 20:46
>Jag har aldrig skrivit om någon konspiration, det påstår du! Det jag skrev var hårda fakta som du inte kan spekulera i. Simple!
>Nej, jag äger inte en 500 och inte du heller vad jag förstått. >Meningen med mina inlägg var att man inte kan lita på setupen i demorummen av olika anledningar. Mina misstankar blev sedan bekräftade. Om det sen beror på tidbrist, okunskap eller att handlaren vill framhäva en annan produkt kan säkert variera. Anmärkningsvärt dock att det var just när Panasonicen skulle ställas in som den eventuella tidsbristen uppkom (och aldrig återkom tydligen). När det blir dags för mig att välja en projektor igen (hade en LCD för 10 år sedan, den skulle du fått testa, grym svärta - eller inte!) så blir det inte för att en handlare råkar favorisera något märke. Postad 09 February 2004 - 20:56
Scandinavian: Efter ditt påhopp på Dr.Death så kommer jag nu att utdela en varning till dig. Personliga påhopp är INTE tillåtna på Prisjakt.nu. Läs på reglerna till nästa gång. Alla har rätt att säga SIN åsikt. Sen om man tycker någon är citat "helt slut i huvudet" får man hålla för sig själv.
Sluta med pajkastningen nu annars stängs denna tråd! Postad 09 February 2004 - 21:01
Scandinavian:
Jag har faktiskt ägt en Ae-100, i en vecka, köpte grisen i säcken och var helt övertygad om att den skulle vara bättre på allt än min dåvarande(fortfarande) projje Sanyo PLV-30, det enda som var bättre var att den var tystare och att den var äkta Widescreen. Lät en polare ta över köpet. Jag anser att alla pannorna har en liknade bildtyp, fast givetvis är ju både ae-300 och ae-500 mycket bättre, men karaktären är den samma på alla tre. JAG gillar inte den grön-tintade "svärtan" som JAG tycker är mycket sämre på pannorna, sen så JAG att de uppfattas som lite suddiga och ur focus hur man än vrider och fixar med den. Ang. att tro på alla tester man läser har man ju lärt sig den hårda vägen genom åren att man inte skall göra. I så fall skulle jag ägt en Ae-500 för flera månader sedan och gråtit blod nu... Och jag tycker att du är orättvis när du mer eller mindre påstår att ingen bryr sig om att ställa in pannan av den ena eller andra orsaken, skulle du själv göra så eller, om inte varför skulle dom göra det, flera butiksinnehavare är säkert lika intresserade av att tweaka pannan som av att trimma Z2, du vet, intresse... Postad 09 February 2004 - 21:38 ...vad jag menar är att det är ju lätt att en produkt blir bortvald, om många skriker att den är skit. case Postad 09 February 2004 - 22:10
..Och här kommer en Panna 500-ägare in och ger sin åsikt...
Jag har min i taket med ett vogel 4010-stativ och får en rätt kraftig tilt, så jag keystonade bilden -8. Tyckte att bilden var suddig och otydlig... Så jag rätade upp projen och lyfte duken (ja, jag vet, kompromiss) och jag trodde då att jag skulle få en krsistallklar och krispig bild, men icke... Jag satt för en kvart sedan och skulle kolla på en film. Gnuggade mig i ögonen och försökte få se en klar bild... Andrade färger, ställde om fokus osv... Inget hjälper! Det är som att jobba i Photoshop och lägga på blur på bilden. Oskarp, luddig man får verkligen anstränga sig för att se anletsdrag... Jag fattar inte varför, upplevde det inte så vid demningen och inte när jag satte upp projjen heller. Jag har pratat med min radiohandlare och skall eventuellt byta min Panna mot en Z2:a. Men tilläggas ska att jag är skeptisk mot den också. Det ska tydligen vara en kass de-interlacer på den (matar med supra s-video, har bara det på dvd:n). Övertyga mig gärna att jag kan ha den uppochner i taket utan att få dammprobs, att jag inte får screendoor på 100" på 3,5 m avstånd, och att VB inte existerar... Då akn jag fortfarande ha mitt Vogelfäste och använda lens-shift (vilket inte ska påverka bildkvaliteten väl?) Fan, hade jag vetat detta om att ksffa proj hade jag aldrig börjat, det som en gång (läs:början av december) skulle vara ett litet ljudsystem för en 7-8000 har nu landat i över 40000... HJÄLP! Postad 09 February 2004 - 22:40
Jag uppfattade Z2:an som bättre ÄVEN med s-video.
Faktum är att den sämsta bilden jag såg på Z2:an var när man matade den med component interlaced, KONSTIGT, jag vet, men så fort det kom prog. signal så blir det ögon-godis! S-video kan uppfattas som lite "pixlig" men jag tror att man ev. kan ställa in detta till det bättre i menyn, tilläggas ska att den nya mjukvaru-uppgraderingen inte var installerad på det demo ex. jag såg på, vet inte om den har släppts än? Postad 11 February 2004 - 13:30
Lirsa:
Jag har min Z2 på ett sånt stativ i taket och med duken hyfsat lågt (se mitt galleri, har inte bildhöjden i huvet). Ganska mycket lens shift i vertikalled och ingen keystone. Funkar kanon! Ingen suddighet i hörn eller liknande. Tror detta problem endast finns vid ganska hård lens shift horisontellt. VB lider jag lite av de första 20 - 30 minutrarna men jag har å andra sidan inte uppgraderat min ännu. Hoppas på att detta ska bli bättre då! Började titta på projjen med S-VHS signal men nu har jag köpt en 668a och kör komponent och PS. Kan bara säga att bilden blev BETYDLIGT mycket bättre. Mer tryck i färgerna och ingen pixlighet alls enligt min åsikt Har en 190 bred 16:9-duk och tittar på ca 3,8 m. Postad 11 February 2004 - 16:28
Gå till en handlare och titta på båda projektorerna och handla sedan gärna av dom istället för att titta i butiker och sedan handla på nätet - att vi får möjlighet att jämföra är i mina ögon värt en del extra pengar.
Jag tvekade mellan Z2 och 500 men efter att ha sett båda samtidigt, tycker jag personligen bättre om 500 - uppfattade den som mindre "pixlig". Det måste ha varit fel inställning på den 500 som kördes på CC, för skillnaden tycker jag knappt var märkbar. Skillnader jag upplever mellan dom: 500 är mycket tyst och Z2 extremt tyst. Z2 har lensshift vilket är praktiskt men rent logiskt borde försämra bilden en aning. Z2 har bättre garantier. 500 har scart in och ger riktigt bra bild och det är rätt praktiskt. 500 är aningen smidigare i formatet. 500 lär ha 5000h på lampan i lowmode mot 4000h för Z2 Efter att ha läst en massa tester på nätet och jämfört dom intill varandra bestämde jag mig för 500 som inhandlades på Sontec i Sthlm för ca två veckor sen och jag är mycket nöjd efter 60h användande! Men det är bara min åsikt! /John PS Hade säkert varit nöjd med en Z2 också! DS Postad 11 February 2004 - 16:33 HA HA HA!!! Förlåt att jag skrattar men det är bara det att jag känner igen mig så väl i det där och det finns det nog flera här som gör! När snöbollen börjar rulla så är det svårt att stoppa den... Postad 11 February 2004 - 16:37 Jag vet inte om det säger något egentligen men på Price Japan så kostar z2 och ae500 lika mkt... Det var ju grymma överpriser på z2 här i Sverige i början men de börjar i alla fall hamna mer rätt nu men jag kan ändå förstå om marginalerna på ae500 är mindre fortfarande... Postad 11 February 2004 - 16:49
"Att sanyon kostar mer är iaf. inte en gåta för mig, det är ju bara att titta på den, ÄVEN I AVSTÄNGT SKICK."
??? "Pannan har ju varit billigare än sanyon hela tiden, priset hade ju dumpats på sanyon om den varit sämre än pannan, ett faktum." Priset HAR dumpats på z2: den kostade 23 tusen i början men nu kostar den 18 tusen. Det tog bara två månader för priset att dumpas med 5 tusen kronor. Ae500 har däremot legat på drygt 15tkr hela tiden... "Innan Ae-500 kom (i sverige)så var det ett jäkla tjat om hur bra den är, nu har den kommit och visat sig vara mindre bra än vad man trodde, ACCEPTERA DET!" Detta är ju faktiskt lite komiskt. Detsamma gäller ju i minst lika hög grad om z2:an. Det var ett jäkla tjat om den också och den har verkligen inte levt upp till förväntningarna utan dras med mängder av kvalitetsproblem... Postad 11 February 2004 - 16:56 Precis så är det! Tycker det är löjligt att folk drar så stora växlar på det som visas på mässorna. Men samtidigt tycker jag det är väldigt tråkigt att det inte satsas mer från utställarnas sida... Postad 11 February 2004 - 17:28
Tråkigt om projektorköpare gick till CC och såg en taskigt inställd 500 och sedan inte köpte. Klart säljarna vill sälja en produkt som ger högre marginal, ingen tvekan om saken
Postad 11 February 2004 - 17:39
Jag ska nog slå till på en kalibrerad AE500 från pipro.de....
Jag är övertygad om att den passar mig bättre... Postad 11 February 2004 - 18:00
Jösses vilka hårda ord. Efter flera månaders letande så har man hört både det ena och det andra av säljare när det gäller projektorer. Panasonic får utstå mycket
skitsnack kan jag lova. Efter ett par veckor i olika butiker så bestämmde jag mig för att aldrig köpa en Panna men så blev jag lite snål och slank dit ändå. Nu sitter man här med en 500:a och är supernöjd. Med lite inställningar och testande är bilden kanon. Superskarp och underbara färger. Men det är väldigt viktigt med matningen. Själv tycker jag Scart och Komponent är som natt och dag (kör med en Yamaha s540 btw)... Ingen Z2:a jag sett har visat bild som märkbart är bättre. Upplever ingen/väldigt lite VB efter flickertweak. Smoothscreen gör ju bilden väldigt mjuk så slänger man bara ett snabbt öga kanske det skulle kunna uppfattas som oskarpt men det är det inte (åter igen med rätt inställningar). Skulle inte vilja stänga av det för allt här i världen! Redigerat av Unregistered9280cc58, 11 February 2004 - 19:08. Postad 11 February 2004 - 18:22
nCo: Du har så rätt, det snackas en hel del skit om Panna500 i detta forum, helt orättfärdigat anser jag. Det ÄR en fantastisk projektor i en bra prisnivå. Bilden är GRYM och jag matar som sagt med progressive komponent, minimalt med VB. Nöjd som f-n.
Postad 11 February 2004 - 19:04 Antar att du menar smoothscreen istället för screendoor. Hur stor skillnad är det mellan komponent och scart tycker du? Vad skiljer bildmässigt? Redigerat av Unregistered1ff325c1, 11 February 2004 - 20:08. Postad 11 February 2004 - 19:10
Oj rättat...
Scarten ger mig taggigare kanter till skillnad från komponent. Tydligast på vissa färger iofs, mest rött. Postad 11 February 2004 - 19:17 Men kör du komponenten progressivt? isånnafall kan du ju inte jmf med scart, blir ju äpplen och påron då! Men kör du interlaced så är det ju mera relevant! Det tyder iof bara på att din dvd är mkt sämre än 500:an att konvertera från komponent till rgb. Postad 12 February 2004 - 10:38
Här är en tråd som kan utvecklas till något intressant på AVS :
AE500 vs. Z2 Hittils så delar väl de flesta min åsikt som jag skrev om i denna tråd några sidor tillbaka, skillnaden mellan dessa är minimal med liten fördel till AE500an. Jag anser fortfarande att det inte finns någon anledning till att Z2an ska kosta mer än Panasonicen, men det verkar ju inte vara en delad mening när man läser denna tråd. Redigerat av Unregistered4bb56cbc, 12 February 2004 - 10:38. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |