Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

100 Hz antennkabel

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2008 - 18:04

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

är denna kabel från elgiganten en 100hz kqbel,å har den ferritkärna..antennkabeln

den är 3 meter å det passar mig bra..för de på kjell o co clickotronic är bara på 2 mter...

Det ser så ut, men jag kan inte heller hitta någon närmare specifikation för kabeln...

Postad 03 January 2008 - 18:25

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

är denna kabel från elgiganten en 100hz kqbel,å har den ferritkärna..antennkabeln

den är 3 meter å det passar mig bra..för de på kjell o co clickotronic är bara på 2 mter...

Det ser så ut, men jag kan inte heller hitta någon närmare specifikation för kabeln...

jag hittade den på en norsk sida å där står det.

Hama antenna cable with coax plug, 4-way shielded, 3 meter.
föresten....behöver man fortfarnde 100hz antennkabel om man kollar en digital tvbox emellan?eller gäller det bara om man kör analogt?

Høykvalitets antennekabel fra Hama. Lengde 3 meter. Kabelen er skjermet med 4 lag. Kabelen har integrerrt filter og gullkontakter. Spesielt designet for flat TV og digitale motakere.

om jag köper en sån kabel..behöver jag då köpa mantelströmfilter med?är det samma som feriter?

föresten....behöver man fortfarnde 100hz antennkabel om man kopplar en digital tvbox emellan?eller gäller det bara om man kör analogt?

Redigerat av Unregistered8244c3d5, 03 January 2008 - 18:37.

Postad 03 January 2008 - 23:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

om jag köper en sån kabel..behöver jag då köpa mantelströmfilter med?är det samma som feriter?

Ett mantelströmfilter förhindrar att "läckande" nätspänning vandrar vidare genom antenn-sladden till utrustning (jordloopar). Ett mantelströmfilter har alltså inget gemensamt med ferriter kring kabeln. Ferriter dämpar "common mode" signaler, d.v.s. störningar som ger exakt samma spänning i båda ledarna (tråden + skärmen) med avseende på polaritet (+/-).

Har man problem med brum eller liknande som härstammar ifrån jordloopar, så hjälper det alltså inte mycket om man använder ferriter på sin antenn-kabel. Då behöver man ett mantelströmfilter. har man däremot problem med "spökskuggor" och dålig signalkvalite i allmänhet, så hjälper det inte med ett mantelströmfilter. I dessa fallen så kan antennkablage med ferriter, förbättra situationen.

Var det är lämpligast att koppla in kabeln med ferriterna, vet jag inte. men jag hade nog kopplat in kabeln före den första elektroniken som tar emot antenn-signalerna. Detta för att få så ren signal som möjligt redan från början. Alternativet kan ju vara att koppla in den så sent som möjligt och precis före bildvisaren, men risken är att eventuella störningar redan i föregående komponenter, har gjort sitt för att degradera den svaga antennsignalen...

Postad 12 June 2008 - 17:41

Accord
  • Accord
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Den här sidan är rätt intressant för er som vill veta vilken ferritkärna ni ska köpa på typ ELFA:
http://www.howstuffw...Dec99/beads.htm

"All split beads now available are of 43 material which is the best overall material for 1-1000 MHz interference suppression"

På ELFAs hemsida kan ni söka på "Ferritblock för rundkabel", då hittar ni den som passar den här tråden bäst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.