Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer VSX-AX3/5i *

399 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2004 - 23:30

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Du kan köra analogt från dator (2 vanliga rca sladdar) .. du kan göra koax digital och optisk digitalt också.

OK, Tack, öppnar fler möjligheter igen. För att köra RCA alt koax eller optiskt, vad ska min pc ha för utgångare/programkort? Har en lite äldre upphottad burk (PackardBell) där ljudet är integrerat kabel/anslutningsmässigt via bildskärmens anslutning i burken. Installera typ Creative 5.1??

Postad 07 May 2004 - 23:36

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
kommer på mig själv. kan förmodligen hitta svaret i HTPC. Tack ändå

Postad 16 May 2004 - 13:13

Unregistered825cee05
  • Unregistered825cee05
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nån som vet om det går att få tag på AX3 billigt i tyskland fortfarande? Hittar den inte på getwinners.de som det refereras till tidigare i tråden.

Postad 16 May 2004 - 14:00

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
jorå på TSN Versand finns den för 635 euro

Postad 16 May 2004 - 17:02

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
AX3:an finns på www.ecpon.de för 600 euro. Har för mig de tar 35 euro för frakt.

Postad 17 May 2004 - 18:48

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Det var ett schyst pris!, har någon handlat från www.ecpon.de förut, är dom pålitliga?

Postad 04 June 2004 - 11:54

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Ok, nån vetskap om hur den låter till B&W?

Kör AX3:an med B&W DM604 S2 o det låter mycket bra. Bi-ampningen låter bra vid musik lyssning. Vid film märkte jag skillnad mot min gamle Yamaha DSP A2. Lite mer detaljerat o som sagt bättre musik återgivning. Yamahan hade kanske mer tyngd i basen men Pioneeren låter bra den med. Svårt o utnyttja basen till max ändå när man bor i lägenhet o har småbarn.

Edit: Tycker den låter neutral mot det ljusare hållet men inget som stör med B&W

Redigerat av Pete, 04 June 2004 - 11:55.

Postad 04 June 2004 - 13:25

Unregistered0b4fd033
  • Unregistered0b4fd033
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

AX3:an finns på www.ecpon.de för 600 euro. Har för mig de tar 35 euro för frakt.

588 euro vilket blir enligt forex 5 308,41 SEK

Sjukt billigt! <_<

Nu blev denna genast intressantare än Yamaha 1400 :huh:

Postad 09 June 2004 - 09:57

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tjena, fick min AX3:a igår och den var stor bra mycket större än min yamaha 630 (ganska väntat men ändå!).

Jag har Qln högtalare i front, center och surround och en Jamo D6 THX subwoofer. Jag körde auto setup (måste ju se vad den kan) och den gjorda alla mina högtalare till large. Jag ändrade så mina front var large och mina surr och center var small. Inga problem den gjorde de ändringar den ville.

Sedan testade jag med T2 DTS versionen och jag märkte direkt att min subwoofer knappt var med den kom bara igång när det verkligen skulle smälla... Eftersom jag har en TXH subwoofer kopplade jag den till thx ingången på subben och satte volym till hälften och full frekvens. Jag provade även att koppla in dem med en Y-kabel till de "vanliga" ingångarna.

Nu spelade jag inte väldigt högt för det var rätt sent och jag bor o bostadsrätt... Eftersom subben bara var med korta stunder så stänger den av sig hela tiden så tar det nån sekund innan basen kommer igång.... Jag såg att den hade satt ner min sub till -8 i ljudnivå....

Har någon annan upplevt detta? Hur har ni andra ställt in era system jag har alltså stora frontar i ett 5.1 system och en stor sub. Skall jag använda min thx ingång på subben el den vanliga?

Har någon testat och sett om det är skillnad på att köra 6 el 8 ohm, jag har 4 ohm´s högtalare.

Första intrycket annars var att den har grymma inställningsmöjligheter och att jag fick dra upp ljudet mycket mer än på min yamaha gick aldrig under -35 på den, men det antar jag bara är en skillnad mellan märkena, för det finns helt klart kraft.

Postad 19 June 2004 - 20:56

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Snart får jag också ansluta mig till skaran som har Pioneer stärkare :rolleyes:
Avbeställde min 3805 som tog för lång tid, tog istället pioneer ax5 med tillhörande ilink dvd.

Har läst tidigare i tråden att KEF och pioneer trivs tillsammans, så det bådar ju gott. Att steget inte är i vassaste laget gör mig inget, köpte nyligen ett rotel 1075 som får hjälpa till.

Dock det jag ville fråga var om någon har lyssnat på skilnaden med eller utan ilnik inkopplat?

Postad 19 June 2004 - 22:43

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

ManicMiner Skapat: Feb 21 2004, 01:26

Er det noen som har erfaringer med AX3/5 og 4 ohms høytalere? Jeg vurderer å kjøpe en AX3 men er litt usikker på hvordan det vil fungere sammen med mine høytalere da de alle er på 4ohm (Blue Diamond, Black Vector og Image 40)

Livar upp denna fråga igen. Enligt manualen ska högtalare 6-16 ohm användas. Fabriksinställd på 8 ohm, ändringsbar till 6 ohm. är det kört då att använda högtalare specad till 4 ohm?

Postad 19 June 2004 - 23:26

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Snart får jag också ansluta mig till skaran som har Pioneer stärkare :rolleyes:
Avbeställde min 3805 som tog för lång tid, tog istället pioneer ax5 med tillhörande ilink dvd.

Du får gärna skriva en rad sen om vad du tycker. Var själv inne på den banan först med ax5i o 868:an. Tog ax3 istället till min 656:an som inte var gammal. Hade blivit "liv i luckan" om jag bytat dvd igen. :)

Postad 20 June 2004 - 09:16

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Självklart! Men jag tror dock att det kommer dröjja innan jag får dvdn (868an), såg i en annan tråd att det var leverans först i september... Hoppas dock attt pioneer rycker upp sig. Ax5an borde dock koma lite snabbare :rolleyes:

Postad 20 June 2004 - 22:56

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
ni som haft ax5:an ett tag kan inte ni skriva och beräta om denna maskins ljudbild.

jag funderar på att köpa den på torsdag,men jag har alldrig lyssnat på den rejält i stereo lyssning,men på bio var den ju helt suverän....och det är alltid roligt att höra vad andra tycker om sina grejjer som man själv ska inhandla.

var finns den i lager??finns den i lager??vad rekomenderas att köpa den???

Postad 22 June 2004 - 00:07

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

ManicMiner Skapat: Feb 21 2004, 01:26  

Er det noen som har erfaringer med AX3/5 og 4 ohms høytalere? Jeg vurderer å kjøpe en AX3 men er litt usikker på hvordan det vil fungere sammen med mine høytalere da de alle er på 4ohm (Blue Diamond, Black Vector og Image 40)

Livar upp denna fråga igen. Enligt manualen ska högtalare 6-16 ohm användas. Fabriksinställd på 8 ohm, ändringsbar till 6 ohm. är det kört då att använda högtalare specad till 4 ohm?

Jag har ett par CV AT-100, specade till 4 ohm som frontar och har inte märkt nåt problem än så länge. Center och surround är CV AT-80 resp AT-40 och de är ju specade till 6 ohm.
Kan väl kanske bli värre för nätdelen i stärkaren om samtliga är på 4ohm..

Postad 23 June 2004 - 11:23

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Om man har högtalare på 4-6 Ohm, vad ska Ohm-ställaren stå på?

Postad 24 June 2004 - 23:53

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min AX5'a ;) Det låter sketabra det lilla jag lyssnat! Har inte hunnit sätta mig in i allt utan har provat lite av varje för att se att allt funkar som det ska.

Jag har ett frågetecken.
När jag kör DVD-Audio multikanal så får jag bara ut 2 stereo. Kör jag SACD får jag multikanal. Nån som upplevt samma sak? Har provat The Eagles - Hotel Californai och The Best Of R.E.M.

Postad 25 June 2004 - 00:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Finns det inte både stereo och multikanalsspår då?
Så är det på min Metallica skiva iaf

Postad 26 June 2004 - 14:15

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jo visst finns det. Jag väljer surround playlist, men stärkaren spelar bara upp den i stereo. Det står i displayen DVD-Audio 96kHz.

Postad 26 June 2004 - 19:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vad kör du för överföring? Fire-wire antar jag?

Postad 27 June 2004 - 11:42

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ja Firewire/i.Link

Postad 29 June 2004 - 00:25

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
du melmac kan inte du vara så bussig att du skriver så mycket som du bara orkar om ax5:an ljudintryck,kvalitetsintryck etc.det skulle vara kanon schysst om du orkade(ville)göra detta.jag har nämligen beställt en sådan maskin nu(torsdags)
så det skulle ju vara kanon om ngn ville ge en utförlig privat recension.
(jag har ju köpt grisen i säcken)(har jag ngn anledning att avbeställa??)

tackar på förhand-michael.

Postad 29 June 2004 - 13:44

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte ge någon jätte-recension eftersom jag inte hunnit "lyssna igenom" monstret.

Innan hade jag en Denon AVR-3300 på 5x105W tillsammans med Dali's blåa serie, den med 909'orna. Dessa högtalare var något mörka i klangen och som många skrivit här, de lät lite "lådiga". AX5'an var det som behövdes för att få dessa högtalare att spela ut. Det blev ljusare, öppnare och luftigare. Nackdelen är nu att man hör hur dåligt Pre-mastrade vissa Cd är. Men de som är bra gjorde låter fantastiskt bra. DVD-Audio och SACD låter också kanon!

I.link, förutom DVD-Audio fenomenet som jag skrev innan om, är kanon. Stärkaren o DVD spelaren (757Ai) hittar varandra direkt och börkar "snacka"

Auto-kalibreringen fungerade över förväntan. 3 av mina högtalare står i hörn, vilket ökar basen ett par dB, och detta rättade kalibreringen till. Avståndet blev perfekt uppmätt. Jag själv fick att det var 4.5 m till mina frontar, stärkaren fick det till 4.5 och 4.6 m. Det stämde när jag kontrollmätte ;) .

Det som jag lite reagerat på är Pro-Logic och Pro-Logic II. Tycker att mycket låter från surround-kanalerna jämfört med min Denon. Även när jag stänger av auto-kalibreringen så låter det rätt mycket. Antagligen En vanesak med en ny förstärkare med nya DAC'ar m.m.

Kraftmässigt kan jag inte uttala mig om ännu, normallyssning sker vid ca -20 på volympotten, vilket är ungefär samma som innan. Finish och yttre kvalitet är mycket bra, jag är impad! Högtalarterminalerna blev jag lite konfunderad över, tyckte de såg något klena ut. Men det var tvärtom när jag undersökte närmare, det var dessutom lättare att koppla än med Denon'en. Volymkontrollen, multi-joggen m.m på framsidan känns ordentligt och inte plastigt.

Fjärrisen är ett tungt as med många knappar. Så många att jag inte orkat sätta mig in i allt. Jag fick inte den till att funka tillsammans med min TV (Philips).

Filmljud har jag inte kollat så mycket ännu, kommer till helgen nu. Även om jag bara kör 5.1 (med frontarna bi-ampade) så tänds DD-EX indikeringen i displayen, det har skrivits här på forumet att det eventuellt inte gör det vid 5.1 uppsättning.
DTS 96/24 har jag inte kunnat prova, vill gärna ha tips på bra skivor till det.

Det var allt för denna gång. :)

Postad 29 June 2004 - 14:03

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Trevlig läsning Melmac

Postad 29 June 2004 - 18:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Tackar :)

Postad 29 June 2004 - 18:41

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Kan man göra olika inställningar för subben, typ olika delningsfrekvenser vid musik/bio läge?

Postad 29 June 2004 - 20:45

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ingen aning, har ingen sub, men....

Enligt manualen ska man i alla fall kunna ställa in nått som heter PLUS. Man kan helt enkelt plocka all bas som egentligen ska gå till Center o front, o låt dem gå till subben istället.

Vad jag kan utläsa ur manualen så får du subben att jobba i "Stereo" läge, medans det bara är frontarna i "Direct" läge.

Det finns även "Crossover Network" där man kan ställa in vilka frekvenser som ska skickas till subben och vilka som ska skickas till resterande. Har man Large inställt så skickas signalen till dem också verkar det som.

Postad 29 June 2004 - 23:34

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
jag fick min idag.....faan va kul det är med nått nytt hemma........väldigt fint bygge denna maskin,min gammla hk 5500 ser ruskigt dålig ut i jämförelse...

Postad 30 June 2004 - 07:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
"pryl-bögen" vakanr inom en! :)

Postad 30 June 2004 - 23:12

Unregisterede6084e72
  • Unregisterede6084e72
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjo jag köpte idag en AX5i, jag hade för ett par år sedan en 737 pioneer...
Dock blev min rotel förstärkare och denna stulen, först nu som jag börjat
köpa tillbaka lite utrustning.. Kommer att köpa en Pioneer DVD längre fram,
lånat en så länge för att testa..

Allt verkar funka jättebra, grymt imponerad...
Kört Air studios auto-setup (var tvungen att köra med fix, så den tar ju 5 min).
Jag har dock 2 frågor å en massa underfrågor ;) ..

1. Jag har endast 5.1 högtalare, men när man ställer in högtalarna så måste
man aktivera Surround högtalarna, delvis den högra, vänstra högtalarna.
Dessa har jag ju inte?... Men om de inte är aktiverat så kan jag inte ställa in
Mina Rear högtalare.. När man sedan kör testerna så funkar allt, men självklart
hör jag inget på sidohögtalarna... Missar jag inte en massa ljud? Kan man inte
få dem integrerade i de bakre?

2. När jag kör Air autosetup så mullrar min subwoofer jättebra (Yamaha Sw800).
När man kollar på inställningarna som den gör så sätter den subben på -10db..
+ Jag Subben aktiveras INTE när man tittar på film? Jag har testat att öka dbn,
samt sätta subben på PLUS... men icke.. har jag missat någon inställning?

Kjam alla!

Bästa hälsningar
Nicklas Forsberg
http://www.nalf.it

Postad 30 June 2004 - 23:20

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
svårt för mig att svara eftersom jag ej har ngn subba just nu(vanlig subba har jag ju i och för sig)men erkänn att maskinen var över förväntningarna när man väl har den hemma!!??skriv och berätta om du får ihop det.....

Postad 01 July 2004 - 06:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet Nalfaren
Ska se om jag inte kan svara på din första fråga om jag förstått den rätt.
Som du beskriver det så verkar det som om du kopplat in dina surroundhögtalare på rear-kanalerna, dessa är enbart till för att användas till din 6e och 7e högtalare i 7.1.
Testa att sätta dom i left och right surround istället.
Sedan kan du använda rear utgångarna för att bi-ampa dina fronthögtalare vilket kan bli ett riktigt lyft med vissa modeller.
För att komma på hur du skall göra detta, titta på sidan 39 & 75. (edit: Detta är taget från manualen som kan laddas ner på Pioneers hemsida. Möjligt att sidorna inte stämmer till 100% med pappersupplagan här kommer länken till online manualerna med Manual )

Lycka till ;)

På fråga 2 tror jag att du har subben alldeles för högt. Testa att dra ner volymen på subwoofern när du kallibrerar den. Att den står på -10 när setupen är klar indikerar att den står alldeles för högt. Autokallibreringen vill antagligen sänka din subwoofer mer än vad förstärkare klarar av så istället slår den ifrån den för att inte skada anläggningen... Det är var jag tror. Testa att dra ner subben så att efter kallibreringen kommer den närmare 0 ... +-några gör inget, men så länge den inte går i taket eller i botten.

Redigerat av Martin.M, 01 July 2004 - 06:07.

Postad 01 July 2004 - 07:02

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Det Prova att leka med "Crossover network" , tror det heter "Brytfrekvensnät" på svenska.
Prova även "Bass Peak Level" eller "Toppnivå för basen"

Postad 02 July 2004 - 00:04

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
hallå hallå!!!!

måste bara säga att det äntligen känns som man har hittat det perfekta hjärtat i hemmabioanläggningen med ax5i (i klassen)det verkar vara en mycket fin produkt att ha i centrum, sen är det ju bara att ge den allt vad den vill ha,
kvalitets kablar-tung dvd-FINA högtalare-även ett mycket påkostat fint silvrigt
stereo steg.....så tror jag att man får en VÄLDIGT fin anläggning för dessa pengar
försteget måste jag säga verkar grymt-väldigt stabilt bygge-sen så har den ju all dennna sköna senaste tekniken som får en att må bra(den är faktiskt smått imponerande avancerad)det enda negativa då som jag har att säga om denna
KLIMP är ju att den inte avkodar plx,men det gör inte mig ngt när man får allt detta andra för 12 loppor.........eller vad säger ni??? ;)

vad menas med range comp???kul åveta eftersom jag är på jobbet och glömde min instruktionsbok........

Postad 02 July 2004 - 05:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
avancerar: Kolla ett par inlägg upp så har du en länk till manualen ;) Varför jobba när man kan plugga lite stärkare B)

Postad 02 July 2004 - 07:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att skivbolagen ännu en gång har visat att de vill göra allt för att få konsumenterna att bli förbannade.

Jag skrev ju att i.Link och DVD-Audio surround inte funkade. Det gör det visst. Enligt Pioneer support beror det på om skivan har kopieringsskydd eller inte. Vissa DVD-Audio tillåter inte digital överföring av ljudet. Jäkligt märkligt då att 192/24 och 96/24-stereo går att köra, men inte surround. Ingert borde ju gå då tycker man.
Best Of R.E.M. går att spela upp i surround med 96/24 upplösning. Men inte The Eagles - Hotel Califronia, för den har det jäkla skyddet.

Kan ju vara så att The Eagles är en gammal pressning och inte är kompatibel med i.Link. SKa maila skivbolaget o spy lite galla över dem. ;)

Postad 02 July 2004 - 12:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Detta var något nytt för mig!! .. Då sjönk ju dessa nya format i mina ögon, visserligen har jag än bara möjligheten att köra dom analogt men man vill ju kunna köra digitalt.. =/

Postad 02 July 2004 - 14:00

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Ingenting är som väntans tider sägs det, men inte ett ord har jag hört om hur plågsamt det kan vara!

Läste några inlägg upp att man kan beställa AX3 från Tyskland rätt billigt så jag gjorde slag i saken och sålde min D1011 för att få loss pengar. Nu är en AX3 beställd och jag har blivit lovad att den ska vara framme innan nästa helg.

Men det är så låååångt dit och hålet i mitt rack är så stooort... Jag kan ju inte ens kolla på en rulle nu utan att sakna den, och allt slölyssnande kommer från ett par sunkiga datorhögtalare som jag fick gräva fram ur ett skåp här. Jag liiider... B)

Men, det finn i alla fall ett slut på väntans tider. Nästa helg ska jag kolla på massa filmer med automatirkt kalibrerat ljud. Ska bli rätt skönt! ;)

//Johan

Postad 02 July 2004 - 14:08

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Bilbo, är verkligen autokalibreringen värd skillnaden? Alla jag pratat med säger att det är den enda skillnaden mellan Ax3 och D1011-modellen? (mer en fråga om du vet om det är andra skillnader, första frågan är ju lite meningslös eftersom du i så fall tycker att det är värt skillanden hrm.....)

not till mig själv: Sluta impulshandla saker ;)

Postad 02 July 2004 - 14:20

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Japp, för mej är nog autokalibreringen värd arbetet. Det blev ingen prisskillnad för mej, så där är det inget. Det är mest att vara utan receiver helt en kortare tid som är jobbigt.

Köpte min D1011 för 6900 för fyra månader sedan, sålde den nu för 6000. Köper AX3 för ~5900-6000 beroende på valutan, så jag är rätt nöjd.

Skillnader utöver autokalibreringen är att AX3 har en optisk digital ingång på framsidan och jordad ström in, men i övrigt ska det vara samma.

Nu återstår bara att vänta i ca en vecka utan musik till innan den är på plats...

//Johan

Postad 03 July 2004 - 16:15

Unregisteredb3471759
  • Unregisteredb3471759
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Jag skrev i högtalartråden om att min kompis lyckats spränga sina diskanter 2ggr på sina Jm Lab electra 946.
Jag fick förmodligen svaret där med att förstärkaren klippte,fick förklarat vad som menas med klippa där också.
Han har en Pioneer vsx-ax3 eller föregångaren till denna.
Han använder sig av bi-amping.
Kan det finnas något annat som spelar in kanske?

Postad 05 July 2004 - 09:11

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Kan det finnas något annat som spelar in kanske?

En felkälla kan vara signalkällan matar receivern med. Volymen på utgången kan variera från maskin till maskin, specellt om det är lite billigare enheter.
Detta förutsätter dock att den matas med analoga signaler och inte S/PDIF.

En annan faktor är lyssningsvolymen, gillar han att kräma på rejält så är de flesta receivers för svaga. Ett seperat slutsteg är isåfall att föredra.
Är t.ex. impedansen för låg på högtalarna kan det medföra att receivern inte orkar med. Har tyvärr ingen erfarenhet av den receivern eller de högtalarna, så dessa punkter är rätt generella och inte specifikag för utrustninen.

Postad 05 July 2004 - 10:54

Unregisteredb3471759
  • Unregisteredb3471759
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Ok.
Förmodligen är hans förstärkare för klen.
Men jag tycker att om man bi-ampar som han gör borde de räcka.
De blir ju 200w.
De blir ju 100w till mellanregister och diskant,och 100w till basen.
Fast jag har för mig att de skrevs i något annat inlägg att de blev mindre ampere när man bi-ampade från en förstärkare.
De borde ju också kunna vara en bidragande faktor till han spränger dom.

Postad 05 July 2004 - 13:27

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Jag tror din kompis bör komplettera sin anläggning med ett slutsteg!
Spontant känns det väldigt konstigt att han lyckats spränga diskanterna två gånger.
Receiverns slutsteg borde inte bottnas vid normal lyssning, men de högtalarna kanske har en svår impedanskurva som gör kombinationen olämplig?

Som sagt, ett separat slutsteg är tipset.

Postad 06 July 2004 - 14:23

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Lite mer upptäckter: :blink:

Min Philips-TV går visst att köra från AX5'ans fjärr. Det korkade är att man använder inte de knapparna som det står "TV Volume" och "TV-channel" på utan track+ och track-. Förmodar att TV-knapparna funkar med Pioneers egan prylar. De gick inte heller att programmera.

Ingen auto-sparning av de starkaste radiokanalerna. Det tycker jag e kasst. Det hade till och med min gamla Denon.

As-smart med "System-Off"! Alla prylar man programmerat in, stänger av sig med en knapp-tryckning. Smidigt!

I'll be back :D

Postad 09 July 2004 - 20:34

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Fick hem min ax5a idag ;)

Måste bara säga att kaliberingssystemet var kanon. Går inte ens att komma i närheten med en vanlig ljudtrycksmätare.
Gick iaf inte på min gammla denon, den hade dock iof bara 1db intervaller...

Jag fick dock ganska lite bas i bioljud, helst i THX läget.
Det kanske beror på att jag inte gillar o köra högtalarna som small.
Vilka lägen föredrar ni som kör med ax3/5?

Postad 10 July 2004 - 00:05

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Vilka lägen föredrar ni som kör med ax3/5?

Mina högtalare står på Large. Blev inställda på det av AX3:an. Bi-Ampat frontarna plus att jag har baslåda. Bioljudet tycker jag har bra bas. Musikljudet från cd har lite mindre bas men där kör jag inte baslådan heller.

Har testat THX läget nån gång men annars kör jag det vanliga läget med alla högtalarna kalibrerade.

Postad 10 July 2004 - 14:28

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Alla mina blev också large, men vad jag har förstått så blir dem automatiskt ställda som small om man kör i THX läget.
Lär testa mera idag. Märkte precis att man kunde ha baslådan på olika volymer i surround läge och i stereo läge, så det löser sig nog :blink:

edit: verkar som att thx ljudet kan vara skönt ibland, inte så påfrestande anvädning av bakhögtalarna.

Redigerat av Unregistered5d5ce8d0, 10 July 2004 - 14:34.

Postad 12 July 2004 - 14:21

Unregisteredfce03283
  • Unregisteredfce03283
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem med att få AX3 att ta banankontakter eller är det bara jag som har tummen mitt i handen? Inget problem på slutsteget eller högtalarna men på AX3 verkar det helt omöjligt att få i dem :D

Postad 12 July 2004 - 14:46

Tekko
  • Tekko
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Nått som verkar för stort/litet ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.