nä man får nog kika på en äkta bildrörs tv om man ska va felfri (så gott som iallafall)
förvirrad och bekymrad blivande projektor köpare.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Tronskiftet är på väg, DLP spöar CRT...
Startad av
Tomas L
, Feb 09 2004 23:20
260 svar till detta ämne
Postad 04 April 2004 - 22:19 nä man får nog kika på en äkta bildrörs tv om man ska va felfri (så gott som iallafall) förvirrad och bekymrad blivande projektor köpare. Postad 04 April 2004 - 22:27
merry>> Alltså, det gnabbande som försiggår här är av den hårklyvande sorten. Alltså, jag är rätt säker på att du blir nöjd med vilken av de senaste hembioprojjarna som du än väljer.
Yppersta, yttersta kvalitet kostar såklart en hel del och även den har kompromisser, men om du frågar mig så kan man få en heeeeeelt ok biobild med projje för under 20.000:- idag. Antingen man väljer LCD eller DLP. Se'n att jag och vissa andra älskar att petitessimetra sig kring en massa smådetaljer är faktiskt inte så mkt att bry sig om för en blivande "projje-oskuld". Postad 04 April 2004 - 22:31 Fast så länge man anger att det är ens egen uppfattning och inget annat så måste det väl ändå vara ok? Jag har ju knappast påstått att det är ett faktum att DLP, LCD och CRT är si eller så i förhållande till varann. Tror faktiskt att de flesta förstår skillnaden mellan personlig uppfattning och faktum, men jag kan ha fel... Postad 04 April 2004 - 22:32
jag vart i extas när jag såg en 2 år gammal proj som jag fick låna hem och då bestämde jag mig för att jag skulle minnsan ochså ha en . sagt o gjort så sladda man in på forumet och börja läsa , och som sagt nu är förrviringen total.
Postad 04 April 2004 - 22:51 Okej då! Jag låter det gå för denna gång då Det där med kontrasten var en liten test - som du löste på ett fint sätt. Respekt! Postad 05 April 2004 - 00:19
merry, Den tekniken som jag anser gör dom flesta "rätt" än är fortfarande CRT tekniken. DLP närmar sig helt klart men något man tröttnar på är dom helt onyanserade personer som försvarar sina DLP över allt annat. Samma tugg har man hört i åratal nu.
Postad 05 April 2004 - 13:18 Helt rätt, CRT är väl helt klart den intressantaste tekniken idag om man har ett dedikerat biorum och själv är tekniker. Framförallt eftersom dessa ofta går att köpa till mycket låga priser som begagnade. Själv så är jag dock inte tillräckligt insatt i olika CRT för att kunna komma med värdefulla jämförelser. CRT har liksom aldrig varit intressant för mig eftersom jag kör min proj som en TV. Postad 05 April 2004 - 16:08
CRT har liksom aldrig varit intressant för mig eftersom jag kör min proj som en TV.
då ska jag inte ha en crt alltså om man inte kan använda den som tv. Postad 05 April 2004 - 17:28
Men hallå, det är väl trots allt CRT som lämpar sig BÄST av de tre vanligaste teknikerna, att användas som tv???
Betydligt längre livslängd på rören än vad det är på en lampa till lcd/dlp! + Att det är den tekniken som liknar en vanlig tv mest, det enda är väl storleken som kan vara lite jobbig i så fall! Postad 05 April 2004 - 17:58
Dr. Death>> Exakt. CRT är ypperligt för TV-bruk, bara man är lite försiktig med inbränningar och inte låter t.ex. testbild stå på i många-många timmar.
Använde själv min f.d. CRT som TV och till film i två år och det fungerade utmärkt. Rädslan kring kanalloggor etc. är betydligt överdriven... Postad 05 April 2004 - 18:56
Själv så ställde jag in min CRT utan ens manual! Jag läste lite på forumet. Visst, det går säkert att få ut ÄNNU mer men jag har en bild nu som är bättre än det mesta annat jag sett.
Just nu ser jag på hockeyn med min CRT och det funkar skitbra. Så detta stämmer icke. Postad 05 April 2004 - 19:34
fy faen vad ee det är på hockyn
jag ska sriva ett mejl och klagapå tv4 annars går det bra i matchen Postad 05 April 2004 - 20:02
Ja, hoppas att HV vinner (sorry nin
Postad 28 April 2004 - 17:36
CRT eller DLP? Tjaa, skilda åsikter blev det iaf. Verkar iaf som om SXRD verkligen blir att räkna med oxå. Många har säkert läst denna tråd redan men för er andra: Sony Qualia Impressions & Pictures
(lite jobbig tråd dock, lite väl mkt tjafs ibland...) Lite kommentarer från DocDVD (ISF snubbe som förmodligen har testat det mesta) samt DanFrancis ("CRT ******"):
Kan ta en sån...tack! På köpet får man även en vikt som ligger i crt-klass. Vad som är intressant är att båda dessa herrarna accepterade att Qualia inte går såå tokdjupt i svärtan som t.ex. Sharp 12000 och framförallt CRT men ändå så upplevde de bilden som kanske den "bästa någonsin". Hmm... Postad 29 April 2004 - 16:19
Hmm, det finns flera frågetecken kring denna teknik, SXRD är reflektiv LCD liksom LCOS och D-ILA. (Samsung kallade det fLCD en gång i tiden) Problemet är att det har varit VÄLDIGT svårt att få volym på tillverkningen, nästan alla lanseringar av produkter som använder denna teknik har drabbats av förseningar och många planerade produkter har skrotats. Samsung tröttnade och valde DLP istället, Philips har visat ett antal prototyper med LCOS och her haft en LCOS projektions-TV på sin hemsida länge, men jag har aldrig sett någon i butik eller läst att någon TV verkligen har levererats till kund.
Sony sägs i tråden ha levererat 20 st projektorer till hela USA och kommer bara att leverera ytterligare 10-15 resten av året. Det största problemet med SXRD är priset, $27.000. Då krävs också en lins som kostar $3.000. Tekniken är mycket lovande, det har den iofs varit i 3-4 år, och den har nu kontrastvärden nära DLP, 3000:1. Många hävdar att det är film som är referensen när det gäller svärta, inte crt-projektorer. I så fall så har både DLP och SXRD nått referens, LCD är inte så fasligt långt bort med lite trixande och tweakande. Det som är mest spännande med denna teknik är att Intel kommer att börja tillverka LCOS chip, dom har kaxit gått ut och lovat projections-TV med LCOS-chip för $1.000 till kommande jul. Intel kan ju tillverka chip i stora volymer... Detta är till nytta för oss kunsumenter, konkurrens ger prispress. TI har visat upp nya DLP-chip som klarar att visa 1920x1080 och 1280x720 fast själva chippet egentligen har lägre upplösning. Fungerar det utan en massa konstigheter så behöver inte DLP projektorer med full HD bli så vansinningt dyra vid introduktionen. Postad 29 April 2004 - 18:24
Problemt med LCoS som jag ser det är att inget är direkt standardiserat när det gäller uppbyggnad av en bra light engine(som Ti gjorde med DLP och Epson med LCD), och som du säger Thomas förmågan
att tillverka volyms serier. Intels fabriks linjer är en perfekt match för lcos tekniken, tillskillnad mot exv om de valt DMD tillverkning. Frågan är väl om Intel kan vara ansvarig arktitet för hela konstruktionen, vilket jag inte tror och frågan är vem som hjälper dem, JVC eller hitachi. Sen är marknadsavdelning alltid lika rolig, men det är ju en annan sak. När man visar upp en 50" plasma och säger "Så här ser det ut LCOS!!, snart så!" http://www.theinquir.../?article=14169 När det gäller SXRD blir man ju gråhårig på Sonys upplägg, vad vill de?, och hur skall de komma dit. 2:a generationen Qualia blir intressant(are). De måste bara plocka hem lite pengar från folk som inte mår illa av att spendera dem just nu btw, när vi ändå snackar CR och LCD teknik, har Epson slagit till med en rolig sak. Med deras nya TW10H säger de en konterast på 800:1 och sen ett uttlande om 2700:1, deras TW500 på 3400:1. Om man läser lite mer finstilt sen är det skilland på! en frame vid iris off, full ljusstryka inget filter vs allt stäng. mkt mkt nödvändig siffra att veta =) http://www.i-love-ep...ptw500/5002.htm Postad 30 April 2004 - 10:04
Intressant att se att den här meningslösa diskussionen fortfarande pågår.
Till de som blir avskräckta och tänker "oj jag vågar inte satsa på en digital projektor när det verkar vara så här illa även i prisklassen 50kkr" så kan man bara säga, oroa er inte! Har ni ingen tidigare erfarenhet som vant er med t.ex. CRT-svärta så kommer ni att bli imponerade av bildkvaliteten, även i de mörka scenerna. Men att säga att det handlar om marginella skillnader, hårklyveri, när man jämför CRT svärta och svärta från de digitala projektorer som går lös för under 100,000 kr och, ja faktiskt också de som kostar mer, är inte riktigt sant. Det är stor skillnad på grundsvärtan mellan dessa digitala småttingar och de stora analoga bestarna. Bortser man från skillnaden i grundsvärta, så börjar det bli marginella skillnader. Kom dock ihåg att även på bio är grundsvärtan skyhögt ljusare den grundsvärta man får från en CRT (p.g.a. avsaknaden av projicerat ljus). Redigerat av MovieFanatic, 30 April 2004 - 10:10. Postad 30 April 2004 - 11:36
Aero: Den där Epson-länken var inte så lätt att förstå
Moviefanatic: Jag tror ingen blir avskräckt av en diskussion i sig, men man kan lära sig en del och få insikt i hur andra tänker. Precis som du är inne på kan man inte bara stirra sig blind Så snart det blir lite ljus i en scen så har dom digitala projektorerna klart bättre konstrastvärden än crt, den s k ansi-kontrasten är sämre på en crt vilket i jämförelse ger en blaskigare bild. Sedan kan man naturligtvis sakna den där totala nedsläckningen som crt kan ge när allt ljus släcks, som t ex i LOTR när grottöppningen rasar. Man kan också önska att utvecklingen gick fortare och att priserna sjönk snabbare, vi får väl se vad Intel har i kikaren. Men nu har även SRXD nått så långt att bilden av vissa (inbitna crt-anhängare) anses som bättre än från CRT. Postad 04 May 2004 - 08:10
Nu har DocDVD lagt upp en riktig review av Qualia 004. Sexy!
Iövrigt kan jag inte tänka mig annat än att Sony ror iland med SXRD-projektet förr eller senare. Sony har ALLTID varit de som velat köra med sin egna teknik (eller iaf sett till att få licenspengar för densamma) och varumärken. Detta är Sonys bidrag till front och bakprojektion (inte minst nu efter att de outsource:at Hi-LCD) och de lär se till att det blir en gångbar teknikbas i likhet med Trinitron, Walkman, Playstation etc etc. Håller med Tomas L om att Qualia 004 SXRD inte verkar vara något annat än (förutom att hela serien är en show-off då) ett forskningsprojekt för tekniken, allt för att den ska mogna och lanseras på bred front i framtiden. NÄR detta händer får dock vara osagt, verkar som det tar lite längre tid än vad man själv trott iaf. Värst vad alla nya Super High-End digitalprojjar är ruskigt ljusstarka föresten. Kan verkligen bara bero på att Superbowl-finalen går på dagtid i USA... Postad 04 May 2004 - 10:13
Mycket imponerande recension! Får man önska ett "rimligt" pris till nästa modell? Eller att dollarn går ned till 1 kr? Redigerat av Tomas L, 04 May 2004 - 20:20. Postad 05 May 2004 - 17:59 Ja, som sagt, detta har folk sagt i flera års tid nu. Bästa vore om man fick se en själv och avgöra sen. Postad 06 May 2004 - 15:42
Det är sant att tillverkare av digitala projektorer i flera års tid har utsett efterträdaren till både crt-projektorer. Men nu är det användare, ja t o m inbitna crt-entusiaster som står för lovorden. "That must mean something" Priset är högt, men som konstateras i länken; det är ändå bara halva priset jämfört med en jämförbar ny crt-projektor. En sak är dock säker, priset kommer att sjunka på den digitala projektorn... Postad 07 May 2004 - 04:58
Ingen som taenker paa det faktum att det blir faerr o faerr leverantoerer av CRT bildroer eller servicestaellen foer CRT? CRT blir paa sikt motsvarigheten till skivspelaren (LP) i audiovaerlden, en del tycker att den aer baest, men det aer faa....
Aer sjaelv aennu saa laenge CRT entusiast, men undrar vad som haender naer 3 chip DLP kommer.... Redigerat av Unregistered106e586d, 07 May 2004 - 05:06. Postad 07 May 2004 - 06:14 Nej, det har varit använder och recensenter som sagt detta i åratal. Sedan av en eller ett par säger detta om Sony's nya maskin säger inte något, speciellt eftersom alla verkar inte lika impade när man läser på avsforum. Sedan är det ju denna projektor inte speciellt liten så då försvinner det som är CRT's största problem, storleken. Postad 10 June 2004 - 08:07
Det spelar ingen roll HUR bra DLP är så länge regnbågseffekten inte försvinner. Man ska kunna TITTA på film också (jag tror t o m det är meningen med en projje)...
Så, tills den dagen - DLP är bra, men oanvändbart. Tyvärr. Postad 10 June 2004 - 08:35
Jag antar att jag är lyckligt lottad isåfall..Tänker på att jag skulle sitta nöjd och SE på filmen med t.ex Optoma H30 eller t.o.m. 2x spinn på hjulet..Jag ser regnbågarna men knappast så de stör mig...
Mvh En glad (föredetta) DLP användare... Redigerat av Unregistered1586716f, 10 June 2004 - 08:35. Postad 10 June 2004 - 14:47
Håller med till 100%. Postad 10 June 2004 - 16:04
Det är inte fel på DLP-tekniken, det är fel på de som inte kan se den utan att störas.
Jag har turen att tillhöra de som inte störs av det alls. "Lider" med de som inte kan med DLP, eftersom de missar nåt bra. För visst vore det fint om ni slapp se färgflimmret... (Sen är det säkert så att min hjärna har så låg uppdateringshastighet att jag inte hinner se färgflimmret och därför inte störs av det) Postad 10 June 2004 - 21:16
Min kompis har en Sony G70 och har problem med regnbågar på DLP:er. Dock säger han att min Sim2 har de lägsta regnbågseffekterna, han får dem ett par gånger per film vilket han inte tycker är speciellt störande eftersom de inte är grova regnbågar utan små.
Min gamla första generations Plus DLP fick han regnbågar hela tiden och kraftiga sådana. Så jag vet inte hur relevant regnbågsdiskussion är på de dyrare DLP projektorerna.. Postad 10 June 2004 - 22:40
Det här med regnbågar går att justera så att de syns mindre ganska lätt. Har man tillräcklig ljusstyrka från sin DLP-projj så tjänar man rejält på att sänka kontrasten.
Jag har faktiskt haft CRT, LCD och DLP-projj och om man ser till helheten tycker jag att DLP har flest fördelar. Det som saknas jämfört med en CRT är svartnivån och regnbågar. Å andra sidan är en DLP både enkel och kan oftast matas med HDMI/DVI och på så sätt ge en otroligt ren bild. Men änsålänge finns ingen teknik som är helt felfri/problemfri. Postad 26 October 2004 - 16:55
Visste inte riktigt var jag skulle skriva det här, så jag grävde fram den här gamla tråden istället.
Intressanta iakttagelser på avsforum från Art Sonneborn (som har stackade G90:s) av theblands Qualia, verkar som om det verkligen bara är svärta/kontrast som CRT kan göra bättre än digitalprojar i nuläget. Rolig läsning hursomhelst: http://www.avsforum....threadid=462069 Postad 27 October 2004 - 13:45
Det relevanta i recensionen var att scener med low APL såg överraskande bra ut på Qualia enligt ägaren av en G90 doublestack. I endast ett fåtal scener upplevdes den faktiska gråheten i det svarta som ett problem.
När Qualia eller liknande projektor kopplas med ytterligare ett moduleringssteg så som auto-iris eller ännu bättre då tror jag att man kan faktiskt säga att tronskiftet är ett faktum. Därefter kommer crt att ha pris/prestanda på sin sida för en lång tid framåt dvs tills reservdelar börjar bli dyra. Redigerat av Unregistered59b6c723, 27 October 2004 - 16:05. Postad 27 October 2004 - 16:11
Pär
Lite mer än så kan du väl säga, pleeeeeeeease. Enligt Projectorcentral har Mitsubishi hc900 en dynamisk iris och den finns ju redan nu. Hur förklaras annars 3500-4000:1? Du kanske kan svara på följande utan att någon blir förbannad. Jag tror fler blir glada än förbannade och låt oss maximera lyckan. Ex. Kommer den adaptiva iris som du talar om till enkel eller trechips dlp? Vilken upplösning har projektorn, 480,576,720 eller högre? Postad 27 October 2004 - 16:22 Läste du tråden mrking? Självklart är kontrast och svärta otroligt viktigt, men samtidigt är det det enda som CRT kan göra bättre (och i Qualians fall är skillnaderna tydligen inte särskilt stora längre). När någon som har det en CRT-setup i världsklass blir så imponerad av färgäkthet, klarhet och detaljrikedom hos en digital projektor måste väl det betyda någonting? Det finns ju trots allt ingen perfekt projektor, och man tvingas oavsett ekonomi till avväganden och kompromisser. När bildkvalitén sedan nått den nivå som den gjort i theblands respektive Art Sonneborns hembiografer handlar det snarast om tycke och smak. Absolut svärta och skyhög kontrast eller bättre färger/klarhet/detaljrikedom? Inget självklart val vill jag nog påstå, även om jag skulle valt stackade G90:s själv då jag bara ser film. Hade det funnits tillgång till HDTV i Sverige kanske jag hade valt Qualian istället. Alltså: jag menade absolut inte att förringa CRT på något sätt, hade jag haft möjliget så hade jag skaffat en själv. Kände bara att tråden appelerade till tekniknörden/videofilen i mig och ville att fler skulle få möjlighet att läsa den Postad 27 October 2004 - 16:52
Den totala extasen kan vara ett faktum om tekniken som kallas Eclipse används i en modifierad Qualia. Det finns antydningar till att något sådant är på gång. Jag spekulerade på avsforum att flixels används för att åstadkomma detta. Ägaren bakom företaget som jobbar med Eclipse hoppade in och skämtade i tråden.
Nämnas kan att en JVC sx21 utrustad med Eclipse klarade absolut svärta. Redigerat av Unregistered59b6c723, 27 October 2004 - 16:54. Postad 27 October 2004 - 21:27
Har inte sett ngn av de fantastiska DLP:er med adaptiv Iris etc. som ni refererar till här. Själv har jag en sketen LCD sedan en tid tillbaka. CRT funkade inte för mig av rent ergonomiska skäl, men bildkvalitén var ohyggligt hög.
Kan inte ha DLP av vissa regnbågsfärgade skäl... Ville bara säga några ord om svärta/kontrast... Det som jag tycker att CRT ger, vilket ingen digital projje som jag har sett ger, är ett enormt djup och en oslagbar inlevelse i bilden. Det "värsta" som jag har jämfört sida vid sida är en Cine7LT CRT och en Marantz S2 DLP. Vid den jämförelsen så upplevde jag DLP:n som skarpare men CRT:n var enormt överlägsen ändå, eftersom jag med den hamnade "inne i filmen". Med DLP:n så "såg jag bara på film". Det är svårt att beskriva med siffror och tekniska data, men CRT ger en så enormt mkt mer naturlig bild än några digitala projjar som jag har sett - hittills. Fast visst är skärpa och geometri ett genomgående problem med CRT. Frågan är bara hur stor roll det spelar vid filmtittande med DVD som källa... HDTV - tja det är ju en annan femma. Postad 28 October 2004 - 07:52
Hmm...undrar om det finns något slags neurofysiologisk förklaring till det där. Eller är det bara en fråga om psykologi - förväntningar? Postad 28 October 2004 - 08:00 Enkelchip TI kommer med sin lösning för detta Q1 och jag har talat med ett par tilverkare som kommer med sina projektorer under Q1/Q2 - det blir både högupplöst och lågupplöst, men de första kommer troligtvis att ligga på 720 paneler mvh /Pär Postad 28 October 2004 - 08:36 Very cool. Hmm, undra vilka det rör sig om? Yamma och Sharp känns som troliga kandidater, dags att ersätta 1100 och 12000 snart. NEC borde göra en comeback nångång oxå... Postad 28 October 2004 - 09:06
PerraJ
Jag har aldrig fått klarhet i vad Dynamic black egentligen är för någonting. Det lanserades som ett begrepp vid årets CES. Den här nyheten som du talar om är det dynamic black eller har den ett annat namn. Du säger ju att tekniken har med TI att göra. Postad 28 October 2004 - 09:10 Nej det tror jag inte... Det har snarare att göra med att det skiljer ca 30.000 gråskalesteg mellan det svartaste och det vitaste på CRT:n och att det bara skiljer några tusen på DLP:n. Detta gör såklart att bilden blir enormt mycket plattare på DLP:n. Jämför med att högtalare A spelar enbart mellan 150 Hz och 5.000 Hz (DLP:n), medans högtalare B spelar mellan 10 Hz och 30.000 Hz (CRT:n). Även om högtalare B t.ex. har en lägre detaljrikedom på varje mätpunkt och t.ex. inte kan spela lika högt så ger det överlägsna totala omfånget en betydligt trevligare och naturligare upplevelse. Postad 28 October 2004 - 09:21 Intressant.Enkelchip Jag frågade PD-folket (via Trond här på forumet) om adaptivt iris på Model One för ett par månader sedan och fick svaret att TI hade visat tekniken men att det skulle dröja innan den blev tillgänglig och jag fick intrycket att det skulle ta längre tid än 6-7 månader. Jag hoppas innerligt att någon av de "billigare" modellerna kommer med adaptivt iris snabbt så det inte bara finns i värstingarna. Finns det anledning att hoppas/tro att Mitsubishi även uppdaterar sin HC2000 med adaptivt iris, de har ju uppenbarligen tekniken redo ?!? Varför måste de andra vänta på TI's lösning? Postad 28 October 2004 - 09:44
150 Hz och 5.000 Hz (DLP:n), 10 Hz och 30.000 Hz är en lite svajande jämförelse då On/Off kontrasten är högre på en DLP än vad den någonsin kan bli på en CRT.
Däremot om du hade sagt att frekvensbandet är ihopklumpat och medelvärdesbildat med jämna mellanrum, och där emellan "nollat" hade jag köpt liknelsen. Att ett tränat öga kan se ungefär 128 nyanser av grått (vid sidan av varandra) är relativt belagt - Däremot är frågan hur många gråskalor man kan se i en rörlig bild fortfarande öppen, det har ingen kunnat svara på! Alla av mig kända undersökningar gäller bara i statiska bilder. Att förmågan att rendrera färger har med bitupplösning att göra håller jag med om, men om man tror att det "bara" är antalet gråskalor som betyder något lurar man sig själv IMO. mvh /Pär Postad 28 October 2004 - 09:46 Har redan sagt för mycketIntressant. mvh /Pär Postad 28 October 2004 - 10:10 Antar att du menar att ANSI-kontrasten är högre på DLPerna, för många CRTer har väl bättre on/off-cr än 3000:1 ??
Intressant igen, tänkte inte på det Postad 28 October 2004 - 22:38
ON/OFF i ANSI-sammanhang är väl ett mått på ljusstyrka och inte omfång?
Att en DLP är ljusstarkare än en CRT är ju ingen nyhet... 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |