Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Momitsu V880N *

232 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 november 2004 - 21:50

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Ny Firmware igen.

Release Version : 07-87-041105-01-MMS-108-000
Release Date : 5 November 2004, 12:00 +8GMT

*Added HDTV 1080i 50Hz video output
*Use Traditional Chinese font (Big5)
*Color attributes control available to use in movie/music/photo and VCD/DVD mode
*"Play" key have the same function as "Enter" key in DVD menu
*Volume range change to 0-6.

Postad 10 november 2004 - 12:05

film e livet
  • film e livet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ni kan ta bort HDCP och Macrovision på denna model genom hemliga menyn.

Jag funderar på att ta hem etta ntal av 880 utan nätverk då det är inte snabbt nog. Finns det intresse så säg till

/Jörgen

vad skulle du ta för en sådan spelare?

mvh

Johan

Postad 12 november 2004 - 20:27

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Nu har dom fått upp en webshop!

http://www.momitsu.nl

Postad 13 november 2004 - 00:00

DanielP
  • DanielP
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Fem frågor:

1.) Ni som har beställd den i USA, har ni inte haft problem med att koppla den till vårt elnät (syftar på 110/220V).

2.) Vet någon hur den är ljud och bildkvalitetsmässigt jämfört med Denon DVD-2910. Skulle egentligen hellre vilja ha Denon 2910, men rent funktionsmässigt har V880N mer att erbjuda.

3.) Hackar det när kameran går sidledes när man kör 720p över DVI?

4.) Är Layer-breaken märkbar?

5.) Hur ser det ut rent garantimässigt eftersom det verkar saknas försäljare i Sverige?

Postad 30 november 2004 - 14:05

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Fick min igår från taipeipc.com. Tog 6 dagar i leveranstid och de märkte den som "sample" så ingen tull eller moms.

Kostade 400 USD med frakt.

Var väldigt nöjd när jag öppnade kartongen, väl emballerat, var med dvi och komponent kabel och spelaren kändes rejäl och inte plastig eller nåt i den stilen.
Första negativa var att det inte satt någon skyddsfilm på displayen så det var lite smårepor, men inget man inte kan leva med.
Fjärren var som tidigare nämt inte den bästa.

Kopplade in den och var nöjd när jag fick bild via dvi, blev jättesugen på att prova med nån bra film och trycker på open.
Luckan åker ner i fronen men släden rörde sig bara nån cm, kikar lite närmare och märker att dvd läsaren sitter monterad lite snett så släden tar i fronten, så det blir tydligen att skruva isär den och rätta till felet.

Så i mina ögon verkar inte kvaliteten är den bästa, men är det inget mer problem så blir den säker kanon.

Såg förresten att momitsu.nl sänkt priset med 50 € på den.

Postad 30 november 2004 - 19:19

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag beställde en Momitsu V880N från holland i förrgår. Ska bli spännande att få testa!

Frågade även om Video In modulen, den kommer tydligen till våren, finns tyvärr inte nu påstår Momitsu i Holland. Sitter det någon Video In modul på din spelare Mammuth?

Vore perfekt att få köra svhs, dvb-s kort och x-box via spelaren ut till projektorn genom DVI :P

Postad 30 november 2004 - 22:44

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag beställde en Momitsu V880N från holland i förrgår. Ska bli spännande att få testa!

Frågade även om Video In modulen, den kommer tydligen till våren, finns tyvärr inte nu påstår Momitsu i Holland. Sitter det någon Video In modul på din spelare Mammuth?

Vore perfekt att få köra svhs, dvb-s kort och x-box via spelaren ut till projektorn genom DVI :P

Svar på min egen fråga från Momitsu:

V880N will support Video input module in the future.
We are working on it. Currently it is unavailable now.

Best Regards,
Momitsu Customer Support

Postad 01 december 2004 - 09:39

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Fick ordning på min igår, dvd läsaren var skruvad i bottenplåten på spelaren.
Den verkade ha fått en lite smäll eller nåt under för plåten vid det ena främre skruvhålet buktade upp lite vilket medförde att läsaren blev för hög i ena hörnet och inte kunde komma ut.

LEXX: Som sagt ingen video in modul

DanielP:

1.) Ni som har beställd den i USA, har ni inte haft problem med att koppla den till vårt elnät (syftar på 110/220V).

Spelarens nätdel kan matas med 100-240V 50/60Hz och det är en vanlig apparatkabel (sån som används till datorer mm) så anslutningen är heller inga problem.

Jag har även uppfattat det som att den Europeiska har en scart utgång, men är inte helt säker.
Min har det iaf inte, trots att jag köpte den som hette "europe ver". på taipeipc men det kanske bara var den medföljande elkabeln de syftade på.

Man kan iaf se att platsen för scarten finns i chassit.

Postad 04 december 2004 - 20:07

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag har en "vanlig" 880 och en Nec XM2 hade en Custom DVI från Avsforum för NTSC men när jag försökte med en 75Hz för Pal fick jag bilden för långt till höger :)
Jag lyckades med att flytta bilden tillbaka i Nec'en men det funkade inte i Emumannens CR4V880 :unsure: jag gjorde förmodligen fel ;)
Men resultatet blev lysande , jag var lite kritisk mot Nec'en innan men nu är den som jag vill ha den. En bra kombo med V880 & en 1024*768 16:9.

Postad 10 december 2004 - 23:28

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Så har jag fått hem min Momitsu V880N :)

Några frågor...

Jag kör DVI mellan min V880N och Sharp XV-Z10000U. Har provat att köra 720p och 1080i genom att switcha med TV mode knappen på fjärren. Det finns dessutom möjlighet att ändra video signal via video settings i menyn. Tycker dock inte att det ger någon förändring...? Påverkar det inte DVI signalen, eller? Vilket alternativ borde man välja, DVI720p, DVI1080i, HDTV, ... :)

Hur få man reda på de optimala inställningarna för projektorn vilka ska fyllas i under menyn DVI Setup? Antar att det är viktigt att dessa inställningar blir rätt? I menyn står det just nu Video Width=640 och Video Height=480 (förutom övriga parametrar), projektorn rapporterar dock 1080i.

Blir inte riktigt klok vad skillnaden är mellan TV mode knappen, Video Settings och DVI Setup.

I övrigt en väldigt trevlig spelare. Jag betalade 2850 inkl. frakt från Momitsu i Holland. Mitt exemplar har dock inte heller scart utgång, inte för att jag sörjer det direkt.

Fjärren är (vilket andra i forumet tidigare sagt) undermålig. Har dessutom problem med att knapparna inte tar ibland, funderar på om batteriet de skickade med är dåligt.

Postad 12 december 2004 - 11:03

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hur få man reda på de optimala inställningarna för projektorn vilka ska fyllas i under menyn DVI Setup? Antar att det är viktigt att dessa inställningar blir rätt? I menyn står det just nu Video Width=640 och Video Height=480 (förutom övriga parametrar), projektorn rapporterar dock 1080i.

Finns ett smidigt litet program som EmuMannen skrivit (CR4V880), AVS Forum

Blir inte riktigt klok vad skillnaden är mellan TV mode knappen, Video Settings och DVI Setup.

TV mode växlar mellan de olika video output inställningarna.
Upplösningen man ställer in i video settings är den som kommer vara på när man startar om dvdn, alltså typ en default inställning.
I dvi setup kan man ställa in en egen upplösning som sedan går att välja i video setting.

I övrigt en väldigt trevlig spelare. Jag betalade 2850 inkl. frakt från Momitsu i Holland. Mitt exemplar har dock inte heller scart utgång, inte för att jag sörjer det direkt.

Ok, jag klarar mig också utan scarten. Det var ju inte av den anledningen man köpte den. Frågan är då om det är nån skillnad på de olika versionerna.

Postad 12 december 2004 - 21:56

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hmm.... jag lyckas inte komma in i den "magiska" menyn med 9713, det står bara Invalid. Jag kör senaste firmware. Har ännu bara kunnat ändrat värdena under DVI setup menyn

En annan grej. Subtitlarna blir rätt kantiga, dock inte bilden. Jag kör i 1080i. Sedan hackar det en del när bilden sveper. Antar att jag inte lyckats ställa in spelaren riktigt med custom DVI settings.

Postad 13 december 2004 - 09:05

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Hej Alla!

Skulle vara trevligt med bild på era spelare.

Postad 13 december 2004 - 13:29

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hmm.... jag lyckas inte komma in i den "magiska" menyn med 9713, det står bara Invalid. Jag kör senaste firmware. Har ännu bara kunnat ändrat värdena under DVI setup menyn

Tror inte den hemliga menyn finns på denna spelare, tror det var till V880. I V880n har de lagt in dvi setup i vanliga menyn.

En annan grej. Subtitlarna blir rätt kantiga, dock inte bilden. Jag kör i 1080i. Sedan hackar det en del när bilden sveper. Antar att jag inte lyckats ställa in spelaren riktigt med custom DVI settings.

Kantiga subtitles upplever jag också, vet inte vad det beror på.
Angående hackningar vid bild svepningar får du ställa in så du har 50Hz till pal material och 60Hz till ntsc.

Jag har problem med att allt material över 2,5Mbps i bitrate hackar som ******** vid streamning. Har testat med ett flertal olika nätrverks kablar, både korsad direkt mellan dator och spelare och med en switch och två raka kablar. Även provat med flera datorer.
Är det nån annan som upplever detta problem eller vet nån inställning nånstan som kan fixa detta. Rent logiskt borde inte en dataström på 2,5Mbps hacka på ett 100Mbps full duplex nät.
Verkar nästan som problemet ligger i att spelaren har för litet buffertminne eller nåt.
Flyter all film bra för er över nätverk?

Postad 13 december 2004 - 13:45

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Tror inte den hemliga menyn finns på denna spelare, tror det var till V880. I V880n har de lagt in dvi setup i vanliga menyn.

Kantiga subtitles upplever jag också, vet inte vad det beror på.
Angående hackningar vid bild svepningar får du ställa in så du har 50Hz till pal material och 60Hz till ntsc.

Jag har problem med att allt material över 2,5Mbps i bitrate hackar som ******** vid streamning. Har testat med ett flertal olika nätrverks kablar, både korsad direkt mellan dator och spelare och med en switch och två raka kablar. Även provat med flera datorer.
Är det nån annan som upplever detta problem eller vet nån inställning nånstan som kan fixa detta. Rent logiskt borde inte en dataström på 2,5Mbps hacka på ett 100Mbps full duplex nät.
Verkar nästan som problemet ligger i att spelaren har för litet buffertminne eller nåt.
Flyter all film bra för er över nätverk?

Ok, ska testa köra 50 Hz för pal, tror jag kör 60 Hz nu. Annars är jag helnöjd med bild kvaliten, den är verkligen bra!!

Johannes:
Skulle gärna lägga upp ett par bilder om jag ägde en digitalkamera... kanske blir en Julklapp till mig själv i Jul... måste bara rådfråga lite först:D

Jag har inte testat att streama film ännu, endast MP3 och webbradio och det fungerade utan problem, men det är ju bara max 200 Kbps, så illa vore om det inte fungerade :blink:

Kan göra en test ikväll att köra lite Xvid, DivX, VCD, SVCD, mm. Verkar konstigt om det inte gick att streama detta, vad är då tanken bakom nätverksingången. Återkommer med resultat! Vad körde du för typ av format/storlek/codec när du fick fel mammuth?

Postad 13 december 2004 - 14:03

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det som hackade var mpeg 2 med bitrate högre än 2,5Mbps.

Det besta vore om du kunde prova att streama en vob fil från en dvd, funkar detta för dig vet jag garanterat att nåt är fel hos mig.

Postad 13 december 2004 - 16:07

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Det finns ett fel i senaste firmware´n som gör att streamning funkar kasst.
Jag backade tillbaka och kan nu streama det mesta utan problem igen.

JockeB: Jag kör oxo Nec XM2, vad kör du för upplösning ?
Jag har provat som FAN med olika custom resolutions, utan att riktigt bli nöjd.
För NTSC kör jag bara DVI 720P (60hz).
För PAL har jag provat med 1024*768 i 50hz & 75hz men inte varit nöjd, får svarta kanter runt om vissa filmer, samt att skärmen ju går i sitt "dataläge" vilket ger väldigt ljus bild och mindre bild inställningar.

Så försökte jag köra 720P i 50hz eller 75hz för mitt pal matrial, men de har inte gått nå vidare det heller.

Så just nu har jag en trimmar-pause o kör allt i standard DVI 720P.

/Niklas

Redigerat av da.king, 13 december 2004 - 16:27.

Postad 13 december 2004 - 16:57

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ok. Tackar så hemskt mycket för den infon, ska prova det direkt när jag kommer hem från jobbet.
Dum som man var flashade man den innan man ens hade testat den, så jag tog förgivet att det var nåt hårdvarufel när jag aldrig sett det fungera.

Postad 13 december 2004 - 18:49

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Ok. Tackar så hemskt mycket för den infon, ska prova det direkt när jag kommer hem från jobbet.
Dum som man var flashade man den innan man ens hade testat den, så jag tog förgivet att det var nåt hårdvarufel när jag aldrig sett det fungera.

Har testat med senaste firmware´n nu. Det hackar helt klart, knepigt. Någon som felanmält till Momitsu?

Jag laddade in firmware´n från oktober och då fungerar allt perfekt. Tyvärr var jag tvungen att skriva in alla custom inställningar, nätverk, media server, mm igen.. usch så jobbigt! Varför försvinner allt detta vid flashning, man drar sig för att uppdatera... :)

Har testat de flesta formaten nu, även DVD vob:ar (fullstora 8 GB rippade från DVD) över mitt 100 Mbps nätverk (via switch), inga som helst problem med att det hackar nu :lol:

Lika imponerad som tidigare är jag av bildkvaliten, den är underbar!!

Däremot har jag lite krångel med att jag får 4:3 format på bilden när jag kör vobarna, måste manuellt switcha med zoom knappen för att få 16:9 format... någon annan som har det problemet? Problemet uppstår inte när jag kör XVid, DivX och SVCD.

Samma problem med kantiga subtitlar i vobarna. B)

Kanske borde göra ett test med Radiolan också, har dock bara 10 Mbps. Vore bra om man slapp nätverkskabeln i vardagsrummet!

Redigerat av Unregistered123dbc1c, 13 december 2004 - 19:13.

Postad 14 december 2004 - 08:30

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Testade också den lite äldre firmwaren igår kväll och visst löste det alla problem med hackningar.
Som sagt vore det väldigt bra om det rapporteras till momitsu om det inte redan är gjort, antar att det inte skadar om det är flera som påpekar det.

Postad 18 december 2004 - 00:45

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Det är rapporterat och dom jobbar på det.
Jag har även fått bekräftat att de ska slänga in Component 720P @ 50hz (om man vill ha ryckfri bild med PAL matrial o kör 720P via component).

Via DVI är det ju custom reso som gäller om man vill ha 50/75hz.

/N

Postad 18 december 2004 - 02:17

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Bilden från Momitsun verkar lite ljussvagare jämfört med bilden från PC m TheaterTek.
Något jag saknar på Momitsun är just möjlighet att ställa in ljusstyrka, kontrast, mättnad etc.

Finns det ingen brightness, contrast eller color-inställning när man kör via DVI? Detta anser jag livsnödvändigt, det finns på min Yamakawa 375 och det verkar konstigt att det inte finns på den nya Momitsun? :blink:

Edit: stavfel

Det verkar som brightness, contrast and saturation justeringar e på g med en ny firmware.
Och video input modulen snart klar.

Saxat härifrån http://www.dtvforum....40

Vet inte var de har fått det ifrån bara...

"This firmware release has brought some really great new features. Firstly the support for 1080i @50Hz via component and DVI which works well. However only 1080i 50Hz support was added. The next release will include 576p and 720p 50Hz support.
This firmware has also added the brightness, contrast and saturation adjustments like the V880 has, but the control over these settings seem much better than on the V880.
Although these are great features and most users would jump at the upgrade, this firmware version seems to have introduced a problem with MP4/DivX/AVI/MPG playback. The problem is that when playing some of these file types whether from a disc or over the network, many files that used to play fine, now play slow and choppy, basically unwatchable.
These things can happen from time to time, and this problem will be fixed as soon as possible with a new firmware release. Therefore if you do use your V880N to regularly play these types of media files, and not just DVDs then I would suggest you wait till the next release which will fix the issue, have all these new features, and most likely more. This is due very soon and I will post once I know.
We have also been informed that the video input kit for the V880N only, is almost ready for release. Unfortunalty it will not be in time for Christmas, but should be available not too long after new year.
This optional kit, plus all the new and old features of the V880N makes this player one of the most flexible and feature packed DVD/Media/Network player on the market. And now with the Christmas special pricing like the V880-DX, it is fantastic value too."

Postad 01 januari 2005 - 18:39

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Ny firmware släppt!

ska ladda hem o testa!

/N

Postad 03 januari 2005 - 23:25

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Fick en massa konstiga frågor när jag skulle beställa från momitsu.nl

will email you the invoice right away. For the invoice I need the following information:

Fully (company) name and address

Legal national VAT number (if possible, for example from the company which you’re working for or owning), so I don’t need to pass you on the Dutch VAT.

Important note: the proforma invoice name + address must match with the VAT number

The shipping costs to Sweden are € 37,- ex. VAT (Swedish islands will be extra charged)

After receiving the payment by bank transfer we will immediately ship the V880N.

Postad 04 januari 2005 - 01:24

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

will email you the invoice right away. For the invoice I need the following information:

Legal national VAT number (if possible, for example from the company which you’re working for or owning), so I don’t need to pass you on the Dutch VAT.

Important note: the proforma invoice name + address must match with the VAT number

The shipping costs to Sweden are € 37,- ex. VAT (Swedish islands will be extra charged)

After receiving the payment by bank transfer we will immediately ship the V880N.

Hej Max Power

Inte konstigt. De undrar om du vill handla på egen firma eller eventuell annan registrerad svensk firma så att de kan undvika lägga på holländsk moms, s.k. swedish vat nr (brukar vara SE+org nr+01). Du eller den svenska firman blir sedan momsskyldig för svensk moms. Alternativt handlar du som privat person och låter de lägga på den holländska momsen.

De vill ha förskottsbetalning för att skicka DVD spelaren. Detta kan du göra genom internetbank och ange det faktura nr du erhåller elektroniskt från Momitsu.

Jag har själv handlat min spelare från momitsu i Holland och det fungerade utan problem.

Postad 04 januari 2005 - 03:11

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Hej Max Power

Inte konstigt. De undrar om du vill handla på egen firma eller eventuell annan registrerad svensk firma så att de kan undvika lägga på holländsk moms, s.k. swedish vat nr (brukar vara SE+org nr+01). Du eller den svenska firman blir sedan momsskyldig för svensk moms. Alternativt handlar du som privat person och låter de lägga på den holländska momsen.

De vill ha förskottsbetalning för att skicka DVD spelaren. Detta kan du göra genom internetbank och ange det faktura nr du erhåller elektroniskt från Momitsu.

Jag har själv handlat min spelare från momitsu i Holland och det fungerade utan problem.

Tack!

Postad 04 januari 2005 - 11:27

nizze
  • nizze
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jo, vet man hur den där videoinmodulen kommer att funka (länk) det låter väldigt spännande!
Ni som har en spelare, går det att få ut flera bildsignaler samtidigt? typ man kör 720p till projjen och vill kunna mata en s-videosignal till tv:n utan att gå in i spelarens menyer o mickla. Har en kiss dp-500 som inte klarar det så man är lite sugen på nåt annat B)

Postad 04 januari 2005 - 19:57

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
tyvärr innehåller nya firmware samma bugg som förra, vilket ger problem vid nätverksuppspelning. Detta skall tydligen vara på gång att fixas dock.

Det fina med nya firmware är 50HZ för 720P och 1080i, både via DVI och component. Tyvärr tyckte jag att DVI bilden var konstigt vid 50hz, massa pixels och färgblur/färgsjok.

/N

Postad 04 januari 2005 - 22:55

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jepp, buggen med laggande video över nätverk är kvar.

Är däremot verkligen nöjd med 720p 50Hz via dvi.
Har testat med custom resulutions ett antal gånger men min pt-ae500 har aldrig gett nån bild, men detta färdiga läge funkar fint.
Har däremot inte hunnit testa kvaliten, bara testat om det funkar.

//Mammuth

Postad 05 januari 2005 - 20:50

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
hm... den totala kostnaden med frakt och moms blev €401.15 från momitsu.nl
Är inte det lite dyrt? tycker jag har sett några här som har fått billigare.

Postad 06 januari 2005 - 16:46

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
mammuth: testa en pal film, och sen kör med 720P 50hz, kolla igenom nån film med bra kvalitet lite, jag märkte rätt fort att färgerna är galna...inte fel men det pixlar ihop sig till stora områden med samma färg...nästan som om den bara hade 65000 färger istället för 16 miljoner om du förstår.

jag testade "the rock", typ kapitel 4 eller va det är när dom är ute på ön, och den panorerar förbi den stora fyren/tornet, då ser himlen helt galen ut.
även på solupgången ser det kasst ut.
Ändrar man till 60hz, är det borta...sjukt...

samma sak med 1080i vid 50hz.

prova du.

/N

Postad 06 januari 2005 - 20:43

Mooney
  • Mooney
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är nästan övertygad att köpa en Momitsu 880N då den verkar ha allt utom WMV9 support, vilket inte känns så viktigt ännu iallafall.

Det är bara en sak jag undrar över och det är det som nämns här lite då och då som kallas HDCP. Vad sjutton är det för nåt? Kopieringsskydd? Jag har precis införskaffat en Sony HS50 och tänkte använda Momitsun till den kopplad med en DVI -> HDMI kabel på 5m. (eller mer om det finns, men det kanske är max)

Är det någon som vet om detta kan ställa till problem? HDCP sägs väl vara ett problem just vad gäller övergången mellan DVI och HDMI?

Tack

Postad 07 januari 2005 - 08:49

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

mammuth: testa en pal film, och sen kör med 720P 50hz, kolla igenom nån film med bra kvalitet lite, jag märkte rätt fort att färgerna är galna...inte fel men det pixlar ihop sig till stora områden med samma färg...nästan som om den bara hade 65000 färger istället för 16 miljoner om du förstår.

jag testade "the rock", typ kapitel 4 eller va det är när dom är ute på ön, och den panorerar förbi den stora fyren/tornet, då ser himlen helt galen ut.
även på solupgången ser det kasst ut.
Ändrar man till 60hz, är det borta...sjukt...

samma sak med 1080i vid 50hz.

prova du.

/N

Låter ju riktigt illa detta.

Ska testa med en film ikväll, hittils har jag bara testat i setupmenyn.
Får hoppas att det kommer en ny fungerande firmware snart.
Kan iaf vara nöjd med att firmwareuppgraderingarna är smidiga.

//Mammuth

Postad 07 januari 2005 - 12:22

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Går det att uppdatera firmware medelst en CD bränd med firmwarefilen ? Eller MÅSTE spelaren vara kopplad i nätverk med en PC som i sin tur är uppkopplad på nätet ?

Just nu står apparaterna lite illa till, enda datorn med internetuppkoppling är en Mac. Och på den går det inte att installera Momitsu Media Center.

Provade om Momitsun kunde läsa firmwareupdate från en inkopplad USB pendrive, men se det gick inte.....

Thomas

Postad 07 januari 2005 - 13:02

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Går det att uppdatera firmware medelst en CD bränd med firmwarefilen ? Eller MÅSTE spelaren vara kopplad i nätverk med en PC som i sin tur är uppkopplad på nätet ?

Just nu står apparaterna lite illa till, enda datorn med internetuppkoppling är en Mac. Och på den går det inte att installera Momitsu Media Center.

Provade om Momitsun kunde läsa firmwareupdate från en inkopplad USB pendrive, men se det gick inte.....

Thomas

Tror det bara går att uppdatera genom nätverk men man måste inte ha nån pc.
Det räcker att spelaren har access till internet.
Vad har du för typ av uppkoppling? Använder du en router eller nåt?

Du kan kan ju även lägga upp en lokal webserver, antar att det finns nåt program för det till mac.
Sen lägger man filen där och en sida med koden
<A href="08-07-041105-01-MMS-108-000.bin" update>Uppdatera</A>
Sen är det bara att genom att trycka på url knappen på spelaren och skriva in sökvägen till denna sidan och sen klicka på länken.

//Mammuth

Postad 07 januari 2005 - 13:06

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Borde kanske gå att lägga in html filen och bin filen på en skiva eller usb minne, om man bara lyckas ladda html filen med browsern i spelaren.

Postad 07 januari 2005 - 14:49

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Thomas: MMC finns nu till Linux och Mac, men som sagt behöver du inte ha den för att uppdatera, du behöver bara surfa in på uppdaterings sidan med spelarens webläsare och klicka på filen.

Mammuth: jag har nu provat fler filmer, för mig är bilden med 50hz kass, både i 720P och 1080i. Testade sagan om ringen, kapitlet där Gandalf kommer till "shrine" och frodo sitter vid ett träd, när han ställer sig upp och dom zoomar in på hans ansikte. kolla ansiktet, för mig är det inte snyggt!

testade via component oxo, samma sak när man kör 50hz där.

/N

Redigerat av da.king, 07 januari 2005 - 14:49.

Postad 07 januari 2005 - 15:17

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok.
Jag såg att de kommenterat detta även på avsforum så det verkar inte bra. Men det låter som det kommer fixas.

Får väl testköra lite nu i helgen när man har lite tid över. Nog lika bra att hålla sig till den gamla hackfria versionen och ha ryck i pal-filmer tills det kommer en version som är felfri.

//Mammuth

Postad 10 januari 2005 - 11:30

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
mammuth: jag kör 720P @ 60hz via DVI till min plasma, och det sjuka är att jag har fan inga ryck....om jag kör 1080i @ 60hz har jag feting ryck, men inte på 720....skumt...

men såklart vill man ju iaf att 50hz ska funka oxo...

/N

Postad 10 januari 2005 - 15:35

mammuth
  • mammuth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok.

Har labbat lite med det där för ett tag sen och då tyckte jag att NTSC material hackade mer i 50Hz än PAL gjorde i 60Hz, men det kanske var inbillning också.

Vi får helt enkelt hoppas på att det kommer en ny firmware snart.

Postad 16 januari 2005 - 11:17

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
da.king:

Tack, jag har laddat ner MMC för MAC. Fungerar bra, men, tyvärr kommer jag fortfarande inte åt nätet med Momitsun för att uppdatrera firmware. Även fast Macen är uppkopplad o Momitsun ansluten till Macen via nätverk. Fildelning o internetdelning är på, så jag vet inte vad mer det är som jag kan ha missat ?

Thomas

Postad 17 januari 2005 - 09:52

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Thomas: Koppla dvd´n direkt till switchen istället, så den har direktkontakt med din internet uppkoppling, inte "via" en dator.

/N

Redigerat av da.king, 17 januari 2005 - 09:52.

Postad 18 januari 2005 - 11:45

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Tyvärr finns det ingen "switch"...det måste gå via datorn. Det BORDE fungera det också ? Kanske kan jag ta med spelaren till nån som har ett nätverk med router, jobbet är en möjlighet.

Postad 18 januari 2005 - 16:47

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Tyvärr finns det ingen "switch"...det måste gå via datorn. Det BORDE fungera det också ? Kanske kan jag ta med spelaren till nån som har ett nätverk med router, jobbet är en möjlighet.

Det skulle du kunna göra, men om jag va dig skulle jag avakta tills det kommer en riktigt bra firmware.
Det har kommit lite nya bra videolägen m,m men streamingen funkar fortfarande inte bra där.

så just nu ere ingen ide o uppgradera.

/N

Postad 19 januari 2005 - 10:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det jag saknar o som tydligen har kommit redan på "gammal" firmware, är möjlighet att justera kontrast. ljusstyrka o färgbalans. Bilden från Momitsun är något mörk jämfört med vad jag får från HTPC (TheaterTek software o Radeon 7500 grafik). Annars riktigt bra bild med bra flyt i återgivning.
Kör med 720p o 75Hz bildfrekvens till en CRT projje via VGA konvertern som följde med spelaren.

Postad 19 januari 2005 - 14:35

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Det jag saknar o som tydligen har kommit redan på "gammal" firmware, är möjlighet att justera kontrast. ljusstyrka o färgbalans. Bilden från Momitsun är något mörk jämfört med vad jag får från HTPC (TheaterTek software o Radeon 7500 grafik). Annars riktigt bra bild med bra flyt i återgivning.
Kör med 720p o 75Hz bildfrekvens till en CRT projje via VGA konvertern som följde med spelaren.

tror inte det finns på en firmware där streamingen oxo funkar.

/N

Postad 20 januari 2005 - 12:03

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Hej, jag har en Pioneer PDP-435HDE (som kör 1024x768) och funderar på att köpa en Denon 1910.. men nu såg jag att den här spelaren ska klara 768p i 50Hz?

Har någon testat 768p (50Hz) mot en plasma som kör samma upplösning? Gör det någon större skillnad överhuvudtaget? Jag menar, materialet som visas är ju ändå uppsamplat från DVD så bilden kan väl vara lika suddig?

Min TV har sämre inställningsmöjligheter när den får 1024x768 på VGA-porten, men om det är samma sak om jag skulle konvertera till HDMI-porten vet jag inte.
Finns det schyssta möjligheter till bildkalibreringar när man spelar över DVI?

Hur hör Hz klarar den på DVI egentligen?

Postad 21 januari 2005 - 00:04

wizzie
  • wizzie
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Äntligen har den landat! Först av allt vill jag tacka da.king för hjälpen med hemtagandet av 2 st V880N, nästa gång vi ses bjuder jag på en bira!

Har inte hunnit prova så mycket än men det jag har testat är kanon!

720p och 1080i via component till projen var bägge riktiga höjdare :)

Enda jag kan klaga på är att fronten var blå(!) och att det inte fanns SCART på den, men men detaljer detaljer..... :(

En liten fråga bara, någon som vet om det finns DVI-I till SCART(RGB) kabel att få tag i
och i så fall var? Sökt runt lite men inte hittat något ännu.

Som sagt helnöjd och tack igen da.king.

Redigerat av wizzie, 21 januari 2005 - 00:06.

Postad 21 januari 2005 - 00:26

JiTe
  • JiTe
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Var beställde du ifrån?

På momitsus sida står det ju att den ska ha scart.

http://www.momitsu.nl/v880n/specs.html

Vad fick du för total kostnad på 1st spelare?

Postad 24 januari 2005 - 14:39

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Wizzie: bara kul med fler som har den :-)

Ang SCART så ska den enl spec ha det, men det verkar inte riktigt ha gått fram för dem jag sett har ej haft det. Mig spelar de dock ingen roll, men kan va bra o känna till.

Designan lämnar en del att önska, och fjärrkontrollen är under all kritik, så jag rekomenderar att använda nån multifjärr.
Behöver du DVI-I -> scart för att koppla den till en TV förutom projektorn eller ? och kan du inte använda s-video istället ?

Jag har skapat en bild som visar bildproblemen med 720P och 1080i vid 50hz, vore kul om ni andra kan testa om ni har samma problem (om ni använder nya firmware´en), jag har oxo skickat denna till momitsu.

/N

Redigerat av da.king, 24 januari 2005 - 14:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.