Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - B&W Nautilus *

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bowers & Wilkins Nautilus 800 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 801 (Golvhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 802 (Golvhögtalare) 1 9.545454 (10) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 803 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus 804 (Golvhögtalare) 1 9.5 (9) Inga priser
B&W Nautilus 805 (Surroundhögtalare) 1 9.562498 (15) Inga priser
B&W Nautilus HTM1 (Centerhögtalare) 2 9 (4) Inga priser
B&W Nautilus HTM2 (Centerhögtalare) 1 9.222222 (8) Inga priser
B&W Nautilus SCM1 (Surroundhögtalare) 0 8.6 (4) Inga priser
Bowers & Wilkins Nautilus (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 20 November 2008 - 17:59

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt varför du citerar mig. Att B&W har centerhögtalare vet jag om (jag har ägt 2-3 olika hitills). Det jag är intresserad av är att ha 802or som LCR.

Nu i efterhand kan man fråga sig det, Men en sak är säker jag gjorde det varken för att vara elak eller med illvilja.

Han syftade nog på att htm1d är den centern som närmast skulle motsvara en 802:a. Den e ju tom större än 802 hehe.
Den är ju bestyckad med 3st 8"are.

BINGO!

Mvh.
Mats

Postad 20 November 2008 - 21:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag var lite onödigt gnällig. Det lutar förnärvarande åt att jag går från min idé om att köra med identiska högtalare fram och att jag faktiskt använder en renodlad centerhögtalare istället.

Postad 21 November 2008 - 18:35

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Då jag är verkligen intresserad av vikt:-) HTM1D väger 93 kg. Den kommer med inga hjul väl?

Fn vad jag måste skaffa mig biffiga vänner.Jag rör mig i krets som har väldigt klena muskler och är själv en klen sådan.

Postad 21 November 2008 - 18:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ta hemkörning så slipper du fundera på att börja träna. :)

Postad 21 November 2008 - 19:53

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
ja,ja,ja,, det är inte första gången man hör det :) men jag räknar inte med mirakel även om jag tränar,

Kronan försvagas ju, kommer priserna att uppjusteras?

Postad 24 November 2008 - 11:43

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
http://www.xtz.se/pd...bild_svensk.pdf

Postad 24 November 2008 - 12:13

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
sAKEn: vad vill du ha sagt med den där länken?
Har du någon egen åsikt eller vill du bara provocera?

Postad 24 November 2008 - 14:34

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

sAKEn: vad vill du ha sagt med den där länken?
Har du någon egen åsikt eller vill du bara provocera?

Han menar förståss att även recensenter kan ha fel, så nu ska jag recensera recensionen ;)
Skämt åsido så ger jag inte mycket för just den recensionen. Den är 100% subjektiv
och ger endast information om vad en eller ett par människor tycker i ett öppet test
där säkerligen det faktum att en av utmanarna är svensk och billig gör sitt till placebon.
Självklart vill man i en svensk tidning kunna gå ut och säga att det svenska billiga alternativet
piskar dom utländska high end högtalarna på fingrarna, och då är det nog lätt hänt att det
är just det man hör.
Och heter det inte crash-cymbal? i texten benämner dom den som:
"den tunna ståltrumman som sitter överst på trumsetet och ger ett skönt, krispigt, metalliskt ljud"
I min referensvärld är det en cymbal och 98% av befolkningen vet vad det är och därför
behövs ingen vidare förklaring vilket tydligen artikelförfattaren tyckte behövdes.
Känns som att han som skrivit artikeln inte är så van vid att skriva hifi-relaterade artiklar...han
verkar bättre på att namedroppa halvokänd musik och citat :wub:

Ett annat fenomen som lyser igenom i artikeln är det faktum att han pratar om att
"dom är så detaljerade i mellanregistret och diskanten"...som gammal hifiräv
(jag dristar mig att kalla mig detta nuförtiden ;)) så är en initial fascination av detaljrikedom
i mellanregister och diskant ett tydligt tecken på att högtalaren har hissad diskant och/eller mellanregister, en
imponatorfaktor helt enkelt som i längden blir jobbig och onaturlig. Däremot högtalare
där ingenting sticker ut, som till en början kan uppfattas som t.om. tråkiga framförallt i jämförelse med
andra mer hissade högtalare, är dom som i slutändan brukar visa sig vara dom bästa (mest
realistiska) högtalarna.
Om personen i artikeln hade fått leva med högtalarna i 5 år, lyssnat mycket på musik och sedan fått
recensera dom igen tror jag att det skulle bli ett helt annat resultat.
//Håkan

Postad 24 November 2008 - 18:44

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag känner inte mig provocerad något dyft.
Jämförande tester är värdelösa så länge som de inte är blinda. Den som recenserar på sådant sätt bör lyssna på resp högtalare utan att veta vad som är vad.

Nåväl jag är nyfiken på vilka marginaler HIFIklubben har när priset förblir detsamma när dollarn var under 6 och nu över 8 ;)

Feedback?

Postad 24 November 2008 - 19:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag känner inte mig provocerad något dyft.
Jämförande tester är värdelösa så länge som de inte är blinda. Den som recenserar på sådant sätt bör lyssna på resp högtalare utan att veta vad som är vad.

Nåväl jag är nyfiken på vilka marginaler HIFIklubben har när priset förblir detsamma när dollarn var under 6 och nu över 8 ;)

Feedback?

Är de inte från England? Pundet står inte så högt.

Postad 24 November 2008 - 19:29

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Precis, svenska pengarna har i stort sett legat still mot pundet sista halvåret i varje fall. Bra sida att titta på historiska kurser

Tidigare har det varit så att hifiklubben har haft relativt (i ett europeiskt perspektiv i varje fall) bra priser på B&W.

Postad 24 November 2008 - 20:17

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

http://www.xtz.se/pd...bild_svensk.pdf

Det jag hört av XTZ så har dom inte en suck mot någon B&W högtalare jag hört.

Mvh

Postad 24 November 2008 - 22:28

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Sedan skall man vara lite väl naiv om man tror att bara för ett företag är Engelskt i grunden per automatik innebär att man handlar varorna i pund.

Sedan kanske tillverkaren i sig använder an annan valuta för sina komponenter osv osv så valutaspekulationer är relativt komplext...

//Loofy

Postad 24 November 2008 - 22:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Sedan skall man vara lite väl naiv om man tror att bara för ett företag är Engelskt i grunden per automatik innebär att man handlar varorna i pund.

Sedan kanske tillverkaren i sig använder an annan valuta för sina komponenter osv osv så valutaspekulationer är relativt komplext...

//Loofy

Visst, men om högtalarna hade importerats från USA så hade dollarkursen spelat betydligt större roll, eller hur?

Postad 24 November 2008 - 22:39

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Pund har fluktuerat reellt mot båda kronan och dollarn. I somras köpte jag 850 pund för 10kkr. Botten notering för pund då som lägst under 12kr.
Jag avskyr monopol.

Dessutom tillverkas dessa högtalare i USA eller?

Postad 24 November 2008 - 22:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Dessutom tillverkas dessa högtalare i USA eller?

800-serien monteras i England, även elementen. Lådorna byggs i Danmark.

Postad 24 November 2008 - 22:49

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Visst, men om högtalarna hade importerats från USA så hade dollarkursen spelat betydligt större roll, eller hur?

Nix. Det beror ju på vad företaget använder för valuta i sina transaktioner! Låt säga att B&W använder USD i alla sina transaktioner med leverantörer och generalagenter - I ett sådant fall påverkas ju företaget av dollarkursen snarare än GPD.

Även om det skulle handla om GPD för B&W men allt material man köper från sina leverantörer använder USD så kommer ju leverantörernas listpris till B&W påverkas.

//Loofy

Postad 24 November 2008 - 23:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det jag hört av XTZ så har dom inte en suck mot någon B&W högtalare jag hört.

Mvh

Provlyssna något ut B&Ws 6** serie ... :wub: .....

Dock så känns ett byte från något i 800 serien oavsett ålder som ett nerbyte, men men, större under än så har skett ;)

Postad 25 November 2008 - 11:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Så du tycker 800 serien är sämre än XTZ ? :(

Postad 25 November 2008 - 12:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Han är Inofrälst.

De har som hobby att dissa högtalare efter 5 minuters lyssning i butik. Placering, rum, kringutrustning osv är bara
intressant (ett krav) när det gäller deras egna högtalare. I Martins fall är det extra intressant eftersom han hade
Klipch tidigare. Det är inte direkt det hifiintresserade väljer.

Postad 25 November 2008 - 13:13

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Nej det tycker han inte...han säger att ett byte FRÅN något i 800 serien (till valfri XTZ-högtalare) är ett nerbyte... så tolkar jag det iaf.

Postad 25 November 2008 - 14:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nej det tycker han inte...han säger att ett byte FRÅN något i 800 serien (till valfri XTZ-högtalare) är ett nerbyte... så tolkar jag det iaf.

Jo precis, det jag menar.

Jag skulle hellre välja vad som helst i 800-serien framför XTC.
Nu var det iofs ett tag sen jag lyssnade på XTC, har inte hört deras nyaste modeller, dom kanske är bättre.

Han är Inofrälst.

Absolut, det bästa jag har hört :(

De har som hobby att dissa högtalare efter 5 minuters lyssning i butik

Jasså? Det var en nyhet för mig.

Placering, rum, kringutrustning osv är bara intressant (ett krav) när det gäller deras egna högtalare.

Jasså? Jag tycker jag påpekar i tråd efter tråd att rum och placering är väldigt viktigt även om man inte har
Ino-högtalare, eftersom folk verkar tror att det bara är Ino som vill ha ett bra rum.

I Martins fall är det extra intressant eftersom han hade Klipch tidigare. Det är inte direkt det hifiintresserade väljer.

Oj, nu fick du många på forumet emot dig, men jag håller med. Därför jag bytte högtalare såklart.
Hade jag tyckt att Klipsch vore superbra hade jag såklart haft kvar dom.
Grymma till film men till musik tycker jag inte dom håller måttet riktigt.

Redigerat av Martin, 25 November 2008 - 15:12.

Postad 25 November 2008 - 15:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Sorry då missuppfattade jag dig Martin. :(

Postad 25 November 2008 - 15:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Både B&W och Ino tillverkar ju riktigt bra högtalare så det är väl inget att bråka om. Vissa gillar Audi, andra BMW...

Postad 25 November 2008 - 15:30

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Nu råkar ju BMW sopa mattan med allt vad Audi heter! Så det så! :(

Edit: och bara så att detta inte blir alltför OT... Me want 803D. Ugh ugh.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 November 2008 - 15:31.

Postad 25 November 2008 - 16:05

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Nu råkar ju BMW sopa mattan med allt vad Audi heter! Så det så! :(

Ja...eller så var det tvärtom...säger bara en sak: Audi RS6 :(

Edit: och bara så att detta inte blir alltför OT... Me want 803D. Ugh ugh.

Me to!!! (dom har till och med gått igenom WAF-filtret...nu är det bara det ekonomiska som är i vägen :D)

Postad 25 November 2008 - 16:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Oj, nu fick du många på forumet emot dig, men jag håller med. Därför jag bytte högtalare såklart.
Hade jag tyckt att Klipsch vore superbra hade jag såklart haft kvar dom.
Grymma till film men till musik tycker jag inte dom håller måttet riktigt.

Fast då missuppfattade du det jag skrev.

Att de inte är hifikorrekta betyder inte att ingen gillar ljudet. Det jag däremot blev förvånad över var din totala
vändning. Från party till analytiker :(

Alla måste inte köpa Ino (eller B&W för den delen). Tyvärr ser många Inoägare något slags egenvärde i att dissa
prylar som inte kommer från Ingvars källare, och viktigast av allt, deras teorier/regler om rättvis jämförelse av
högtalare glöms bort totalt när andra högtalare än Ino provlyssnas. Jag har jämfört 683 och 804s sida vid sida (med
RB-1080, inte en liten NAD på Hifiklubben) och vågar därmed påstå att det du skrev länge upp i denna tråden (och
i en annan tråd), helt enkelt inte stämmer. 804s vann givetvis jämförelsen, men inte med så enorm marginal som
jag trodde innan lyssningen. Den tydligaste skillnaden är att 804s är i stort sett befriad från "lådljud". De har också
ett klart större (bitvis riktigt imponerande) djup i ljudbilden.

Jag funderar på att köpa ett par 803S, men det gör jag isåfall pga ljudet, inte för att bli medlem i en hyllnings-
klubb med eget forum. :(

Postad 25 November 2008 - 23:30

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
ztx inlägget var lite tråkig humor bara :huh: Men som jag alltid säger så tar jag utan tvekan alla modeller i Matrix serie 3 för nya B&W 800 serien.

Redigerat av sAKEn, 25 November 2008 - 23:35.

Postad 26 November 2008 - 00:44

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Alla måste inte köpa Ino (eller B&W för den delen). Tyvärr ser många Inoägare något slags egenvärde i att dissa
prylar som inte kommer från Ingvars källare, och viktigast av allt, deras teorier/regler om rättvis jämförelse av
högtalare glöms bort totalt när andra högtalare än Ino provlyssnas.

Detta stämmer ju inte alls. Varför hittar du på saker? Jag har läst här ett tag och varje gång någon talar negativt om B&W så kommer du in och ska försvara och snacka upp det. Vad är skillnaden mot någon som gillar Ino? Tycker du hycklar rätt friskt där och vad jag förstår så har du inte ens hört någon Ino högtalare alls? Ja, jag räknar inte veteranhifi's uppställning för några år sedan eftersom det är som att lyssna på ett par B&W 800 direkt mot bakväggen. Så vad använder du för grund när du hela tiden påstår dessa saker?

Postad 26 November 2008 - 08:02

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Detta stämmer ju inte alls. Varför hittar du på saker? Jag har läst här ett tag och varje gång någon talar negativt om B&W så kommer du in och ska försvara och snacka upp det. Vad är skillnaden mot någon som gillar Ino? Tycker du hycklar rätt friskt där och vad jag förstår så har du inte ens hört någon Ino högtalare alls? Ja, jag räknar inte veteranhifi's uppställning för några år sedan eftersom det är som att lyssna på ett par B&W 800 direkt mot bakväggen. Så vad använder du för grund när du hela tiden påstår dessa saker?

Det han säger stämmer faktist till viss del...Jag skulle uttrycka det som att EN DEL inoägare VERKAR se ett slags egenvärde i att dissa prylar som inte kommer från Täby...även om det i många fall har skett med glimten i ögat :huh:
Även teorierna om rättvis jämförelse "glöms bort" lite grand när det gäller "det egna" märket (men sådan är man
ju funtad som människa, om det man själv har vinner ett test så är det såklart ett bra test :D )
Anledningen till detta kan säkert ligga i att många ino-ägare är tekniskt kunniga när det gäller högtalare eller i alla fall mycket intresserade av tekniken, vilket gör att man kan argumentera ner recensioner och tyckande ganska effektivt. Dock när det kommer en recension som man bara vill vara lite subjektivt glad över så ligger ju det där tekniska som man brukar använda sig av som ett moln och lurar...
Lite OffTopic kanske men det är sånt som händer så här tidigt på morgonen :lol:

OnT:
Hur många tycker att 803D är värda mellanskillnaden mot 803S? Jag siktar mot 803D men 803S kanske är i princip lika bra? Jag har ju aldrig kunnat jämföra bägge direkt mot varandra...

Postad 26 November 2008 - 08:19

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

OnT:
Hur många tycker att 803D är värda mellanskillnaden mot 803S? Jag siktar mot 803D men 803S kanske är i princip lika bra? Jag har ju aldrig kunnat jämföra bägge direkt mot varandra...

Har aldrig jämfört 803d mot 803s men iom att jag har ett par 804s så kan jag jämföra med dom.
Ruggigt mycket bättre detaljrikedom och luftighet i ljudet! Basen är juh självklart inte att leka med den heller då det handlar om 3st 7" så är det mycket mer djupbas (något jag saknar i 804s). Har spanat på ett par av 803orna jag med, vi kanske borde slå oss ihop o ta ett gruppköp? :huh:

Postad 26 November 2008 - 09:24

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Har aldrig jämfört 803d mot 803s men iom att jag har ett par 804s så kan jag jämföra med dom.
Ruggigt mycket bättre detaljrikedom och luftighet i ljudet! Basen är juh självklart inte att leka med den heller då det handlar om 3st 7" så är det mycket mer djupbas (något jag saknar i 804s). Har spanat på ett par av 803orna jag med, vi kanske borde slå oss ihop o ta ett gruppköp? :D

jag ska bara få ett högavlönat jobb och spara i ett tag...sen så är jag på på gruppköp :huh:

Postad 26 November 2008 - 09:27

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Vad jag förstår är det väl "bara" diskantelementet som är olika de båda? Personligen skulle jag välja D versionen om jag hade pengar. Jag misstänker att jag skulle slå mig själv flertalet gånger för att jag inte väntade några månader och köpte D om jag köpt S versionen och ångra detta. Gillar inte tanken på att man "kunde fått det där liiiiilla extra". :huh: I dessa prisklasser tror jag inte att prisskillnaden är enorm (även om det för en vanlig "dödlig" är enormt stort steg att ta bara att köpa en 803S.

Edit: Jag menar självlart att köpa ett PAR 803S.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 26 November 2008 - 09:28.

Postad 26 November 2008 - 09:55

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Vad jag förstår är det väl "bara" diskantelementet som är olika de båda? Personligen skulle jag välja D versionen om jag hade pengar. Jag misstänker att jag skulle slå mig själv flertalet gånger för att jag inte väntade några månader och köpte D om jag köpt S versionen och ångra detta. Gillar inte tanken på att man "kunde fått det där liiiiilla extra". :huh: I dessa prisklasser tror jag inte att prisskillnaden är enorm (även om det för en vanlig "dödlig" är enormt stort steg att ta bara att köpa en 803S.

Edit: Jag menar självlart att köpa ett PAR 803S.

Man får ett baselement till och ett större kabinett i 803D än i 803S utöver diskanten :D

Postad 26 November 2008 - 10:24

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Oops... ok då. Då säger jag att eftersom mycket är bättre och mer vill ha mer så väljer jag ändå 803D! :huh:

Postad 26 November 2008 - 10:27

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Ruggigt mycket bättre detaljrikedom och luftighet i ljudet! Basen är juh självklart inte att leka med den heller då det handlar om 3st 7" så är det mycket mer djupbas (något jag saknar i 804s). Har spanat på ett par av 803orna jag med, vi kanske borde slå oss ihop o ta ett gruppköp? :huh:

En fråga: vad har du för signalkälla och kablar :D till dina 804s?
Jag frågar eftersom jag saknar verkligen inte djupbas med mina...

/Andreas

Postad 26 November 2008 - 10:56

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

En fråga: vad har du för signalkälla och kablar :D till dina 804s?
Jag frågar eftersom jag saknar verkligen inte djupbas med mina...

/Andreas

Jag kontrar med att fråga er bägge om en mer relevant parameter:
Vad har ni för rum och hur är högtalarna placerade i rummet?
(väggmaterial, storlek på rummet, högtalaravstånd till bakvägg resp. hörn, lyssningsposition)
:huh:

Postad 26 November 2008 - 12:55

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Snowspace: det är bara att titta på mitt galleri :unsure: . Rummet är på ca 20 m2. Till vänster om det är det öppet till ett annat rum till som är ca 16 m2. Bakom högtalarna är det också öppet, ca 8 m2. Höjden är ca 2,45 m.

Rummet är akustiskt mycket bra, vilket bekräftades av lite mätningar som gjordes för några år sedan, speciellt basen hade inga speciella "peaks" eller dalar.

Om du spelar ett instrument i mitt stereorum låter det mycket bättre än t ex i hemmabiorummet (betongväggar där). Testad med både gitarr och trumpet och "diverse olika öron" ;)

När jag lyssnade på mina 804s på HiFiklubben i Karlstad tyckte jag att de saknade bas, men hos mig presterar dem både djup och punchig bas. Behöver absolut inte hämta upp "Hemmabios Velodynes" :D

/Andreas

Postad 26 November 2008 - 13:19

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Snowspace: det är bara att titta på mitt galleri :unsure: . Rummet är på ca 20 m2. Till vänster om det är det öppet till ett annat rum till som är ca 16 m2. Bakom högtalarna är det också öppet, ca 8 m2. Höjden är ca 2,45 m.

Rummet är akustiskt mycket bra, vilket bekräftades av lite mätningar som gjordes för några år sedan, speciellt basen hade inga speciella "peaks" eller dalar.

Om du spelar ett instrument i mitt stereorum låter det mycket bättre än t ex i hemmabiorummet (betongväggar där). Testad med både gitarr och trumpet och "diverse olika öron" :D

När jag lyssnade på mina 804s på HiFiklubben i Karlstad tyckte jag att de saknade bas, men hos mig presterar dem både djup och punchig bas. Behöver absolut inte hämta upp "Hemmabios Velodynes" :D

/Andreas

Visst är det trevligt när man har tur med rummet ;) I mitt nuvarande stereo/hemmabio/vardagsrum så har vi också grymt bra basakustik...högtalarna spelar helt sjukt djupt. Däremot högre upp i registren så håller jag på att vidta lite åtgärder pga betongväggar alldeles för nära högtalaren.
Har haft ynnesten att få testa mina nuvarande högtalare i inte mindre än 3 olika rum och har insett vilken ENORM skillnad rummet gör i framförallt basen, men även alla andra register.

Postad 26 November 2008 - 13:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Visste ni att det är Van Den Hul kablar som sitter inne i 800 serien ?
Fick veta det idag. :unsure:

Postad 26 November 2008 - 23:49

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Dom kablarna sitter även i matrix serien..

Postad 26 November 2008 - 23:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Okej inte illa. :)

Postad 27 November 2008 - 00:45

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Och för att kasta in en joker i leken så är det tämligen intressant att hifiklubben sveavägen har ett lyssningsrum som byggts med Ingvars input. Sedan finns det flera av hifiklubbens anställda som kör Ino hemma, primärt, alternativt sekundärt. Sen har de ju en rätt stor förmån att få jämföra med rätt mycket annat. Bland annat B&W-signaturen ska tydligen vara ruskigt bra även om den inte har all djupbas man kanske skulle önska sig. Men flera på klubben är inte främmande för Ino.

Och jag måste nog instämma till viss del med andra. Det finns vissa Ino-ägare som är tämligen aggresiva i sitt argumenterade, sedan finns det rätt många som är helt normalt funtade. Det är lite trist att en väldigt vokal minoritet ska behöva synas så mycket och faktiskt förstöra för de andra som knappt kan öppna käften utan att nästan bli påhoppade ibland.

Postad 27 November 2008 - 01:39

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Då kastar jag in ett ess i leken.. Jag är helt ärligt inte det minsta imponerad av nya 800 serien alls... Tycker att en hög som kostar från 100 lax och uppåt ska helt enkelt låta bra och se bra ut. Tycker att den mjuka fina basen som finns i matrix serien är som bortblåst..

Sen tycker jag att folk gråter för det lilla minsta i denna tråd..

Redigerat av sAKEn, 27 November 2008 - 01:40.

Postad 27 November 2008 - 08:56

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

...
Tycker att en hög som kostar från 100 lax och uppåt ska helt enkelt låta bra och se bra ut.
...

Ja låter bra gör dom ju :) ...speciellt 803D :unsure:
(och i motsats till Matrix-serien så ser dom nya bra ut också...)

Postad 27 November 2008 - 09:25

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Då kastar jag in ett ess i leken.. Jag är helt ärligt inte det minsta imponerad av nya 800 serien alls... Tycker att en hög som kostar från 100 lax och uppåt ska helt enkelt låta bra och se bra ut. Tycker att den mjuka fina basen som finns i matrix serien är som bortblåst..

Sen tycker jag att folk gråter för det lilla minsta i denna tråd..

Gråter?

Varför skall något som ser och låter förskräckligt för dig bli detsamma för någon annan? Är dina ögon och öron nöjda med måttet som XTZ erbjuder. Grattis, och billigt dessutom! Inte dåligt att ha mer pengar och använda de för annat.

Om alla tyckte att blondiner är det enda som man kan sätta sig på skulle väl brunetter dö ut (Det naturliga urvalet).
"Mångfald" heter det och ordet finns i många ordlistor att slå upp.
Audiofili och skönhet är i åskådarens öron och ögon.

Dessutom förstår jag inte varför du inte väljer en tråd om XTZ för att skriva dina iakttagelser? Det vore ju likvärdigt med att gå till Lexusowenerclub.com och visa sin SAAB?! Många kommer att stå stående med ovationer för dina iakttagelser då? SAAB är billigare och bättre bil, eller? Varför skall man betala 600 laxar för två ton metall som rullar på fyra gummimassor och går från punkt A till B?
För att kunna kasta ett ess i leken måste man tillåtas att sitta vid bordet!

Postad 27 November 2008 - 10:00

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Gråter?

Varför skall något som ser och låter förskräckligt för dig bli detsamma för någon annan? Är dina ögon och öron nöjda med måttet som XTZ erbjuder. Grattis, och billigt dessutom! Inte dåligt att ha mer pengar och använda de för annat.

Om alla tyckte att blondiner är det enda som man kan sätta sig på skulle väl brunetter dö ut (Det naturliga urvalet).
"Mångfald" heter det och ordet finns i många ordlistor att slå upp.
Audiofili och skönhet är i åskådarens öron och ögon.

Dessutom förstår jag inte varför du inte väljer en tråd om XTZ för att skriva dina iakttagelser? Det vore ju likvärdigt med att gå till Lexusowenerclub.com och visa sin SAAB?! Många kommer att stå stående med ovationer för dina iakttagelser då? SAAB är billigare och bättre bil, eller? Varför skall man betala 600 laxar för två ton metall som rullar på fyra gummimassor och går från punkt A till B?
För att kunna kasta ett ess i leken måste man tillåtas att sitta vid bordet!

Nu handlar väl denna tråd om B&W ? Det testet var ju B&W med i så jag fattar inte var du får luft ifrån och börjar grina om att jämföra saab med nåt annat...Det är ju en B&W med i det testet lr ? Läs innan du öppna din käft och börja klanka på folk. Jag förmodar att du har b&W för annars har du inte i denna tråd att göra tycker jag... Så låter ungefär din ton.. Men du är väl en sån där audifil som har säkert bra prylar för de ser man inte minst på ditt gallerie..

Redigerat av sAKEn, 27 November 2008 - 10:02.

Postad 27 November 2008 - 10:38

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
"Ger man sig in i leken får man leken tåla..."

Snowspace, vet du hur 803D står sig i förhållande till 802D och andra med Marlinhuvudet i mellanregistret? Hur står påverkan har det enligt dig? Någon annan som har lyssnat år gärna skriva svar också.

Postad 27 November 2008 - 10:59

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

"Ger man sig in i leken får man leken tåla..."

Snowspace, vet du hur 803D står sig i förhållande till 802D och andra med Marlinhuvudet i mellanregistret? Hur står påverkan har det enligt dig? Någon annan som har lyssnat år gärna skriva svar också.

Nej tyvärr, jag har ju aldrig fått tillfälle att seriöst lyssna på modellerna med marlanhuvud...dels för att hifiklubben i dom städer jag bott i inte har haft dom modellerna och dels för att marlanhuvudet inte kommit över WAF-tröskeln än...jag är även lite skraj för att habegäret ska slå klorna i mig och flytta upp mitt mål från 803D till någon av dom 6-siffriga modellerna :)
Men jag vill såklart lyssna på dom :unsure: Länge och seriöst, tillfället har bara inte dykt upp. Man skulle samla ihop ett gäng personer och fråga hifiklubben om man kan få ordna en seriös jämförelse mellan t.ex. 803D och 802D någon kväll...

Postad 27 November 2008 - 11:02

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Definitivt. Jag har inte heller hört Marlanhuvudet men är väldigt nyfiken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.