sAKEn: vad vill du ha sagt med den där länken?
Har du någon egen åsikt eller vill du bara provocera?
Han menar förståss att även recensenter kan ha fel, så nu ska jag recensera recensionen

Skämt åsido så ger jag inte mycket för just den recensionen. Den är 100% subjektiv
och ger endast information om vad en eller ett par människor tycker i ett öppet test
där säkerligen det faktum att en av utmanarna är svensk och billig gör sitt till placebon.
Självklart vill man i en svensk tidning kunna gå ut och säga att det svenska billiga alternativet
piskar dom utländska high end högtalarna på fingrarna, och då är det nog lätt hänt att det
är just det man hör.
Och heter det inte crash-cymbal? i texten benämner dom den som:
"den tunna ståltrumman som sitter överst på trumsetet och ger ett skönt, krispigt, metalliskt ljud"
I min referensvärld är det en cymbal och 98% av befolkningen vet vad det är och därför
behövs ingen vidare förklaring vilket tydligen artikelförfattaren tyckte behövdes.
Känns som att han som skrivit artikeln inte är så van vid att skriva hifi-relaterade artiklar...han
verkar bättre på att namedroppa halvokänd musik och citat

Ett annat fenomen som lyser igenom i artikeln är det faktum att han pratar om att
"dom är så detaljerade i mellanregistret och diskanten"...som gammal hifiräv
(jag dristar mig att kalla mig detta nuförtiden

) så är en initial fascination av detaljrikedom
i mellanregister och diskant ett tydligt tecken på att högtalaren har hissad diskant och/eller mellanregister, en
imponatorfaktor helt enkelt som i längden blir jobbig och onaturlig. Däremot högtalare
där ingenting sticker ut, som till en början kan uppfattas som t.om. tråkiga framförallt i jämförelse med
andra mer hissade högtalare, är dom som i slutändan brukar visa sig vara dom bästa (mest
realistiska) högtalarna.
Om personen i artikeln hade fått leva med högtalarna i 5 år, lyssnat mycket på musik och sedan fått
recensera dom igen tror jag att det skulle bli ett helt annat resultat.
//Håkan