"THX Select" är den lägsta nivån i av LucasArts "kvalitetscertifiering", högsta nivån heter väl nu Ultra2. "THX Cinema" är väl en uppspelningsmode som man kan ställa in en THX-reciever i och då få vissa förbestämda inställningar gjorda. Alltså äpplen och päron.
* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 14 november 2004 - 11:11
"THX Select" är den lägsta nivån i av LucasArts "kvalitetscertifiering", högsta nivån heter väl nu Ultra2. "THX Cinema" är väl en uppspelningsmode som man kan ställa in en THX-reciever i och då få vissa förbestämda inställningar gjorda. Alltså äpplen och päron.
Postad 14 november 2004 - 12:07
Jag har också 1300-modellen och de känns som att förbättringen skulle bli marginell om man bytte till en 1500/2500.Hmm nu börjar ju uppgraderingsdj*vulen växa :-) - Jag har en 1300 idag - Finns det någon vits med att upgradda till en 1500??
Lite bättre skulle det nog bli, men inte så mycket att de är värt att byta.
Jag väntar hellre till det kommer en lillebror till deras värsting....

Postad 14 november 2004 - 18:18

Längtar tills den kommer

Postad 14 november 2004 - 21:41
Postad 16 november 2004 - 01:57
Har jag fel, eller jag tyckte mig läsa nånstans att 1500/2500 OSD utseendet skulle vara föbättrat och finare jämfört med 1400/2400 med vacker text och behaglig grafik ?? OSD´n ser precis lika tråkig ut här som med min förra 1400, svart bakgrund och vit tråkig text. (inställning ?)
Sen får jag inte till det med EX spåret i både Dolby och DTS. På 1400:an kunde man välja EX avlyssning även fast filmen man spelade var i 5.1. Hur göra ?
Skall labba mer imorgon, men hitills känns det rätt att jag avbokade Denon 3805 för att ta Y-1500 istället. Kunde inte motivera prisskillnaden på över 3500:-. Sen är den ju sjukt billig hos Hembiobutiken.Com.
Postad 16 november 2004 - 08:18
Har jag fel, eller jag tyckte mig läsa nånstans att 1500/2500 OSD utseendet skulle vara föbättrat och finare jämfört med 1400/2400 med vacker text och behaglig grafik ?? OSD´n ser precis lika tråkig ut här som med min förra 1400, svart bakgrund och vit tråkig text. (inställning ?)
Detta gäller tyvärr bara 2500:an

Mvh
The Reaper
Postad 16 november 2004 - 19:15

Postad 16 november 2004 - 23:52
Postad 17 november 2004 - 00:10
Har du angivit i inställningarna att du kör med 5.1 så kommer den kanalen att mixas in i dina 2 surroundare istället för att köras i "bak" kanalen.Nån som har koll hur man ställer in DD/DTS-ES på vanlig 5.1 kodning ?
Postad 17 november 2004 - 00:28
Med 1400an gick det med en enkel knapptryckning så vips hade man ES i displayen när man lyssnade på vanligt 5.1 spår. Jag har 7.1 högtalaruppsättning och förstår inte riktigt vad du menar ?Har du angivit i inställningarna att du kör med 5.1 så kommer den kanalen att mixas in i dina 2 surroundare istället för att köras i "bak" kanalen.Nån som har koll hur man ställer in DD/DTS-ES på vanlig 5.1 kodning ?
Postad 17 november 2004 - 00:51
Jag har ett 7.1 system med fyra dipoler från Magnat. Samma tillverkare, men olika storlek och typ av högtalre runt om. Jag körde min första kalibrering med front som anpassning. Tyckte det lät sådär. Skall testa flat som inställning senaret.
Vad tycker ni låter bäst ? Flat, front eller nått annat ?? Jag vet att detta är mkt beroende på högtalaruppsättningen, men vill höra era intryck vad som är genomgående bäst.
//Flippermatt
Postad 20 november 2004 - 13:02
Du kan ju inte ha den i ugnen...Förstärkaren blir ju så varm att man skulle kunna steka ägg på den!

Postad 20 november 2004 - 15:42
min kommer i början på nästa vecka

Postad 23 november 2004 - 21:50

har hunnit lyssnit lite på musik och några filmsnuttar
och kan säga att jag är GRYMT nöjd redan nu utan att ha sett en hel film ...
wow säger ja bara ... nu gäller bara att bläddra igenom de lilla instruktionsboken

kraft verkar finnas hur mycket som helst ... iallfall så de räcker för mig ... man kan dra på ganska högt om ja säge så , har ej gjort de själv ännu då ja tycker de ej behövs.... men kraft de finns

återkommer med fler intryck ...
Redigerat av Unregistered850f6856, 23 november 2004 - 21:52.
Postad 23 november 2004 - 23:15
vad har du för högtalare?Så nu står den äntligen här hemma Yamaha 1500 svart !!!!!!!!!!!!
![]()
har hunnit lyssnit lite på musik och några filmsnuttar
och kan säga att jag är GRYMT nöjd redan nu utan att ha sett en hel film ...
wow säger ja bara ... nu gäller bara att bläddra igenom de lilla instruktionsboken![]()
kraft verkar finnas hur mycket som helst ... iallfall så de räcker för mig ... man kan dra på ganska högt om ja säge så , har ej gjort de själv ännu då ja tycker de ej behövs.... men kraft de finns![]()
återkommer med fler intryck ...
Skriv gärna mer så fort du testat lite, min svarta 1500 har legat i sin kartong i en månad nu, väntar på högtalarna...
Postad 23 november 2004 - 23:24
Dino_ Posted den Nov 20 2004, 10:31
Förstärkaren blir ju så varm att man skulle kunna steka ägg på den!
Her vil nå jeg si det tvert motsatte. Min gamle H/K AVR430 var direkte brannfarlig pga varmeutviklingen. Yamahaen er iskald sammenlignet med den
Postad 24 november 2004 - 19:47
Postad 25 november 2004 - 11:29
manualen så verkar det inte vara värt mödan att uppgradera
eller nån som gjort ett byte till en 1500 från en 1400 som kan kommentera?
Däremot om man har en 1300 idag så finns det massor av skäl att uppgradera:
- Dolby Prologic IIx
- THX EX / THX Cinema
- YAPO
Jag tycker 'Dolby Prologic IIx' är det bästa/största som hänt på ljudformats
sidan på mycket länge, det är en lysande upplevelse med 7.1 högtalare.
YAPO funkar kanon för mig med lite olika storlekar på fullskaliga
högtalare runtom. Att YAPO skulle vara snabbare i 1500 spelar ingen
roll, det är ju knappast något man gör varje dag...
Redigerat av rickardl, 25 november 2004 - 16:47.
Postad 25 november 2004 - 17:23
Postad 25 november 2004 - 19:53
Har inte tid just nu ,att skriva mer om yamaha 1500 än att yamaha svikare(som har inte trot på yama och gått till andra märke) kommer att få ångerst när de hör på den.
(har haft den i ca 1 vecka och lovar att den är ..............hittar inga ord för prisklassen).
Postad 25 november 2004 - 23:37
Postad 27 november 2004 - 21:48
Postad 29 november 2004 - 15:14
Undrar om 1500 kommer palla ett par:
CERWIN-VEGA V-12F Högtalare
eller
CERWIN-VEGA CLSC-12 Högtalare
eller
CERWIN-VEGA V-15F Högtalare
eller
CERWIN-VEGA CLSC-15 Högtalare
Sitter och undrar om den kommer att palla hela suroundsettet i samma serie på ovanstående med sub i samma tum.
Fan så svårt det ska vara att bestämma vad man ska köpa.
Postad 29 november 2004 - 18:08
Jag var på Hifi-klubben och kopplade in min Y-1500 till ett par CW CLSC-215 dvs Cerwins stora 2x15" bas högtalare...Kan inte ni ta ett "foto" "screenshot" på GUI på 1500 så man får se om det är en dramtatisk skilnad?´
Undrar om 1500 kommer palla ett par:
CERWIN-VEGA V-12F Högtalare
eller
CERWIN-VEGA CLSC-12 Högtalare
eller
CERWIN-VEGA V-15F Högtalare
eller
CERWIN-VEGA CLSC-15 Högtalare
Sitter och undrar om den kommer att palla hela suroundsettet i samma serie på ovanstående med sub i samma tum.
Fan så svårt det ska vara att bestämma vad man ska köpa.
Tja det kom ljud och det lät inte illa men det var knappast det extrema tryck som de kan prestera med full kraft. Men det kändes som man förlorade poängen med att köpa Cerwin eftersom de ska pumpa luft och inte stå och små fisa..
Postad 29 november 2004 - 18:18
EDIT: Föresten, har du möjlighet att ta ett kort/screenshot på GUI´n på 1500?
Vill se om det är så dramatisk skillnad till 2500:ans, tack.
Redigerat av Punani Lover, 29 november 2004 - 18:19.
Postad 29 november 2004 - 18:30
Sorry men den ligger under matbordet i orginallådan i väntan av flytt (15:e dec) och orkar därför inte baxa fram och skruva, kalla mig lat om du villOk. Frågan är om dom sitter och fjärtar även med dom utan dubbla basar.. 2 basar kan jag fatta att den inte pallar att driva, men 12 eller 15 singel..

Nä men ärligt talat har jag för mycket att göra.. jobba, flytt, äta, styrelsemöte, handla, kanske sova, sitta här och skriva.. bla blaha...
Men det finns väl fler än jag som har en, eller?
Postad 29 november 2004 - 18:33
Kom nyss på att "GUI´n" nog är inställningsdisplayen som finns på Y-1500 om man kopplar in skärm till den, right?Sorry men den ligger under matbordet i orginallådan i väntan av flytt (15:e dec) och orkar därför inte baxa fram och skruva, kalla mig lat om du villOk. Frågan är om dom sitter och fjärtar även med dom utan dubbla basar.. 2 basar kan jag fatta att den inte pallar att driva, men 12 eller 15 singel..
Vill se om det är så dramatisk skillnad till 2500:ans, tack.![]()
Nä men ärligt talat har jag för mycket att göra.. jobba, flytt, äta, styrelsemöte, handla, kanske sova, sitta här och skriva.. bla blaha...
Men det finns väl fler än jag som har en, eller?
Postad 30 november 2004 - 12:56
Det kommer direkt till den TV du kopplar den till om jag fatta det rätt.
Postad 30 november 2004 - 14:52
vilken utgång, vilken kabel?beror på va du menar med "skärm".
Det kommer direkt till den TV du kopplar den till om jag fatta det rätt.
Postad 01 december 2004 - 21:40
nu är de så att när jag startar 1500 så är de ett otroligt högt ljud !!!!!!!!!!!!!!!!!! och de går ej att sänka de .... hur ska ja göra vad kan de vara de fortsäter så och är tvungen att stänga av tillsist
tacksam för svar
p.s jag är j..vligt nöjd med denna förstärkare de finns verkligen gott om kraft ...
Mmmmmmmm
Postad 01 december 2004 - 22:46
Verkar konstigt, min startar alltid på mute...har nu testat en del och nu börjat prova multichannel med dvd audio,
nu är de så att när jag startar 1500 så är de ett otroligt högt ljud !!!!!!!!!!!!!!!!!! och de går ej att sänka de .... hur ska ja göra vad kan de vara de fortsäter så och är tvungen att stänga av tillsist
tacksam för svar
p.s jag är j..vligt nöjd med denna förstärkare de finns verkligen gott om kraft ...
Mmmmmmmm
Ge den en jävel...

Postad 01 december 2004 - 23:06
den e grym denna .. SUPERNÖJD nu fattas bara nya högtalare
Postad 04 december 2004 - 10:41
Kollade in GUI´n, det är en grå bild med vit text, texten är pixlig och stor. Inte snyggt men man ser tydligt vad det står och det är enkelt att navigera.Ok. Frågan är om dom sitter och fjärtar även med dom utan dubbla basar.. 2 basar kan jag fatta att den inte pallar att driva, men 12 eller 15 singel..
Känns som detta kvittar då man bara gör sina inställningar här, det är ju inte som en dvd där bilden visas så fort man inte har en skiva i...
Postad 04 december 2004 - 18:52
Har du testat med micken än? Blev det bättre eller?kanske kopplat något fel ska kika lite mera .... kikat i bruksisens men ej hittat något... de går att dra på VÄLDIGT hög volym
den e grym denna .. SUPERNÖJD nu fattas bara nya högtalare
Väntar på en fin resention av 1500:an...

Postad 04 december 2004 - 20:52
har iallfall kopplat bort multichannel misstänker någon felkoppling.. ska kika vidare på de
återkommer i morgon med fler recensioner
Postad 05 december 2004 - 16:10
och sett lite snuttar av olika filmer ....
säger bara WOW vilken skillnad man tror man har fått helt nya högtalare de låter fantastiskt bra !!!!!
slog igång en av mina favvo filmer "the league" kan bara säga att de låter helt grymt med ypao vilken skillnad så jäkla bra de kunde bli trodde ej de kunde bli bättre än i början men oj vilken skillnad det blev ...
en liten fråga anågende ypao: när man gjort klart de så står det " warning w-1 out of phase " vad är de ? någon som vet ?
annars kan jag bara säga att de låter grymt efter ypao riktigt grymt.....

Redigerat av Unregistered850f6856, 05 december 2004 - 20:48.
Postad 05 december 2004 - 16:33
Har haft min 2500 i ett par dagar, och är väldigt imponerad av hur YPAO ställde in ljudet!
Postad 05 december 2004 - 18:16
Läs manualen sidan 30.Japp då har man kört YPAO
och sett lite snuttar av olika filmer ....
säger bara WOW vilken skillnad man tror man har fått helt nya högtalare de låter fantastiskt bra !!!!!
slog igång en av mina favvo filmer "the leauge" kan bara säga att de låter helt grymt med ypao vilken skillnad så jäkla bra de kunde bli trodde ej de kunde bli bättre än i början men oj vilken skillnad det blev ...
en liten fråga anågende ypao: när man gjort klart de så står det " warning w-1 out of phase " vad är de ? någon som vet ?
annars kan jag bara säga att de låter grymt efter ypao riktigt grymt.....
Står så här:
Speaker polarity is not correct. This message may appear depending on the speakers even when the speakers are connected correcly.
Check the speaker connections for proper polarity (+ or -).
Postad 05 december 2004 - 20:39
men den e grym

Mmmmmm
Postad 05 december 2004 - 20:56
This message may appear depending on the speakers even when the speakers are connected correcly.ok får ta en titt då ... men när man testar signalen som går igenom alla högtalare så låter de ju ok ? men ja ska kika då ....
men den e grym![]()
Mmmmmm
Som sagt det behöver ju inte vara något fel... men du kan ju kolla efter iaf...
Redigerat av Badguy, 05 december 2004 - 20:57.
Postad 05 december 2004 - 22:43

Min RX-V 2500 og høytalere XTZ 99 W2MT blir i morgen sendt fra leverandøren i Sverige i morgen!
Fikk anbafalt at de passet godt sammen!
Desverre så virker det som at Norge ligger "litt" etter når det gjelder nye ting, da de jeg har henvent meg til ikke vet at det er kommet en RXV 2500! Der de vet noe så er prisen usammenlignbar med den som er i Sverige!
Hva er de vanligste feilene ferskinger( sånne som meg) gjør nå de skal koble seg opp første gangen??
Da tar jeg det som en selvfølge at bruksanvisningen/ manualen er åpnet og lest litt i!
Vil takke for et lærerikt forum, da jeg har tilbringt et viss antall timer for å sjekke ut forskjellige produker.
PS: Gleder meg svært mye til å koble opp mine egne produkter og vil helst være "føre var" med å unngå å gjøre noen bommert!
Håper at der går bra og forstå/ lese Norsk
Postad 07 december 2004 - 18:38
Lycka till!
Postad 07 december 2004 - 21:38
men nu behöver ja tips på högtalare till denna supermaskin får väl lägga de i högtalare tråden ...
Alla som funderar på att köpa en yamaha , tveka inte köp den ni kommer ej att ångra er
Postad 09 december 2004 - 15:09
Funtar på o köpa en 1500 eller en 750.
Lutade tills alldeles nyligen mot en 1500 då jag upptäckte följande:
1500 har "bara" 5.1 lågnivå in, medans 750 har 7.1

Är detta någonting man ska hänga upp sig på?
Vad kan man behöva en 7.1 lågnivå in till?
Mvh Preddan
Postad 10 december 2004 - 22:23
Märker man någon skillnad på ljudet om man kör i THX läget? (1500)
Postad 11 december 2004 - 13:02
Sedan knappt en vecka är även jag ägare till en 1500. Jag vill dela med mig av några tidiga lyssningsintryck. 2 kanals musiklyssning först. Det är främst här som agnarna skiljs från vetet menar jag. Jag bör nämna att jag jämför den med min tidigare receiver en HK AVR 80 (ett ca 7 år gammalt HK flaggskepp, föregångare till 85:an och 8500). Det kan konstateras att HK´n var vassare i basregistren. Den spelade fylligare och med mer pondus i basen utan att tappa i kontur (detta är ju också ett HK kännetecken och ett av deras starkaste kort). Yamman är inte dålig i basregistret men når helt enkelt inte upp till min gamla HK. Däremot spelar den mjukare och bättre både i mellan och övre register. Jag kan ännu inte avgöra vilken som låter bäst (har inte hunnit lyssna tillräckligt ännu) men det är nog mycket en fråga om tycke och smak. Kraft saknas inte heller. Min gamla HK gick att skruva upp rejält HÖGT innan den började ge sig med distorsion som följd. Detta är ju också ett HK kännetecken med deras sparsamt specade (Watt mässigt) men strömstarka receivrar. Yamman verkar dock till min stora glädje vara lika "råstark" som HK´n. Jag kan nämna att HK är specad till 2x85 + 3x60 HK-Watt (har jag för mig). Vad gäller multikanal så är det inte lika svårt att utse en vinnare. Yamman är klart bättre på de flesta parametrar. Det märks att det har hänt en del på 7 år med bättre processorer och ljudformat. Tilläggas bör också att jag har ännu inte kört YPAO. Jag återkommer när jag har lyssnat in mig lite mera.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar