Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DBoss LCD TV ?

215 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 januari 2005 - 17:04

majaji
  • majaji
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
se denna tråd

https://www.minhembi...=60&searchtime=

Postad 13 januari 2005 - 17:23

lasse77
  • lasse77
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

se denna tråd

https://www.minhembi...=60&searchtime=

Tack men jag har redan lustläst den tråden (t.o.m. kopplat den till denna tråd) men infon där känns ofullständig i och med att många säkerligen kan ha fått en bättre pli på sina grejer nu (första intryck).

Postad 14 januari 2005 - 00:09

Unregistereddbfe6dbd
  • Unregistereddbfe6dbd
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag fick min 32" Dboss igår, så det första omdömmet kan bara vara mycket nöjd.

Har kört analog RF signal från kabelvisions nät, så mottagningen visste jag innan att den inte den bästa men hyfsad på de flesta kanalerna. Ännu så länge se allt mycket bra ut och jag är helnöjd. Designen och utseendet gillar jag skarpt. stilren och välgjord utan att se billig ut. Bilden visar bra färger, hög kontrast och inga eftersläpningar, lättanvända menyer och helt ok ljud. svärtan är ju sämre än en crt men den är helt ok ändå. Alla LCD lider ju av dålig svärta i jämfört med crt. När det gäller DVD har jag kört scart RGB och bilden är mycket bra.

Jag har jämfört denna tv med Sharp och Philips värstingar. Deras bild och prestanda inte har varit bättre än Dbossen vad jag kan se. Men men, jag kan ha fel, allt är ju en smaksak men i tanke på att de är mellan 5000 och 10000kr dyrare än dbossen så anser jag att Dboss 32"a är mycket prisvärd.

Så lycka till med ert LCD köp. Från en hittils nöjd LCD-Tv ägare ;)

/Sibbe

Postad 14 januari 2005 - 07:55

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag får min DBoss 32" nu på måndag. ;)

Återkommer med mer info på tisdag.

Postad 14 januari 2005 - 14:59

Aemno
  • Aemno
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla!
Jag vill att någon tar lite bilder på sin dboss 32" så man kan få se lite bilder på den. Jag är 1cm från att beställa en sådan, men jag vill se lite bilder på den i vanlig miljö innan.

Postad 14 januari 2005 - 16:20

Unregistereddbfe6dbd
  • Unregistereddbfe6dbd
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej igen...

Jag har lagt upp några bilder på min Dboss 32" i mitt galleri. tog någon bild utan blixt också för att slippa reflektioner.

Hoppas det är till belåtenhet :)

/Sibbe

Redigerat av Unregistereddbfe6dbd, 14 januari 2005 - 16:21.

Postad 14 januari 2005 - 16:30

lasse77
  • lasse77
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hej igen...

Jag har lagt upp några bilder på min Dboss 32" i mitt galleri.  tog någon bild utan blixt också för att slippa reflektioner.

Hoppas det är till belåtenhet :)

/Sibbe

Bra jobbat, schysst!

Postad 14 januari 2005 - 18:51

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag är riktigt sugen på 32 tummaren och försöker hitta bästa pris.

Enligt Pricerunnner är buik.it billigast
http://se.pricerunne...v/276690/prices

men när man går till butik.it

http://www.butik.it/...?artnr=LT-32HLP
står det Diboss 32" LCD-TV Widescreen 1280x768 OSD (LT-32HLP)

...lite fel på upplösningen va, typo?

Är det någon som beställt från butik.it och fått rätt produkt?

Kanske man borde fråga butik.it men ni verkar ha sån koll :)

Postad 15 januari 2005 - 11:35

Aemno
  • Aemno
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej igen...

Jag har lagt upp några bilder på min Dboss 32" i mitt galleri.  tog någon bild utan blixt också för att slippa reflektioner.

Hoppas det är till belåtenhet :angry:

/Sibbe

Tackar så mycket!
Dock vill jag ha lite mer informativa bilder :(
så som under från sidan, närmare på knapparna på sidan.

Enligt min mening så är den inte så stilren så jag får väga lite på det :P

Postad 15 januari 2005 - 18:15

Unregisteredc48d5641
  • Unregisteredc48d5641
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hrm,
jag har funderat på att köpa en billig LCD-TV till köket, funderar på 26" som man kan få för 11,5k-10,5k som är j*vligt billigt för en 26" LCD...iaf

32" är bättre än 30", hur mycket skiljer sig 30" och 26"?

30" och 32" är också en egen serie samt de mindre modellerna är en för sig själv, hur mycket kan man tänka sig kvalitesskillnad?

Ja, vågar man köpa 26":an?

// peakk

Postad 15 januari 2005 - 22:19

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att jag läst på forumet att DiBoss 32" har bättre prestanda än 30". Fast å andra sidan kanske minnet sviker mig...  :angry:

Nej du minns rätt jag har sett båda brevdid varandra 32 är intressant, den andra ej...

Postad 16 januari 2005 - 12:47

Unregistered8d6a2e45
  • Unregistered8d6a2e45
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej

Köpte min Dboss 32" igår på inet.

Kan säga att tvn uppfyller mina förväntningar och lite till på RF signalen. Har ingen digitaltv-box...

Dessvärre fick jag ingen fjärrkontroll, strömkabel eller bruksanvisning med i kartongen. Har mailt dboss om detta och jag väntar mig snabb expediering.

Postad 16 januari 2005 - 18:31

smygarn
  • smygarn
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hrm,
jag har funderat på att köpa en billig LCD-TV till köket, funderar på 26" som man kan få för 11,5k-10,5k som är j*vligt billigt för en 26" LCD...iaf

30" och 32" är också en egen serie samt de mindre modellerna är en för sig själv, hur mycket kan man tänka sig kvalitesskillnad?

// peakk

Jag har en 26" som låne-TV medans min 32" är på rep. Om man jämför de båda så har den jag lånat en ganska ojämn bakgrundsbelysning.

Var också beredd på att det svarta blir lite grått.

Inga tendenser till eftersläpningar (Snabb responstid)

1280x768 i upplösning är antagligen bättre än 1366x768 om man ska köra den till datorn.

Den zoomade bilden kan flyttas i höjdled för att se texter, något man inte kan göra på 32" skärmen (Oerhört irreterande!) - annars hade den något sämre inställningsmöjligheter.

Ja det var allt jag kan säga just nu om 26" vs. 32" DBoss

Postad 16 januari 2005 - 18:42

Troed
  • Troed
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
När jag köpte var JME-Data billigare i butik än någon annan var över Internet ... 16995:- ... tänk på det när ni kollar med pricerunner.

F.ö är DiBoss eget väggfäste riktigt bra. Jag fick först ett rent skämt till universalfäste från JME-Data, men jag behövde inte mer än påpeka vilket skämt det var så gjorde de snabbt återköp på det och beställde DiBoss riktiga .. som dessutom var billigare :rolleyes:

Postad 17 januari 2005 - 08:09

Unregisteredc48d5641
  • Unregisteredc48d5641
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Hrm,

// peakk

Jag har en 26" som låne-TV medans min 32" är på rep. Om man jämför de båda så har den jag lånat en ganska ojämn bakgrundsbelysning.

Var också beredd på att det svarta blir lite grått.

Inga tendenser till eftersläpningar (Snabb responstid)

1280x768 i upplösning är antagligen bättre än 1366x768 om man ska köra den till datorn.

Den zoomade bilden kan flyttas i höjdled för att se texter, något man inte kan göra på 32" skärmen (Oerhört irreterande!) - annars hade den något sämre inställningsmöjligheter.

Ja det var allt jag kan säga just nu om 26" vs. 32" DBoss

Aja, hela bilden grötar inte ihop så fort teven visar något? Den är alltså tänkt som en köks-tv och den ska inte klara några coola explosioner och den ska visa nyheter och fotbollsmatcher(max)...

Jag vill bara ha det utklarat att 26:an inte är total skit!

// peakk

Postad 17 januari 2005 - 09:10

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Troed: Vad kostade DBoss eget väggstativ?

Får min Tv (32") idag, skall bli så kul! ;) :)

Postad 17 januari 2005 - 10:17

johwig
  • johwig
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
så fungerar den som första tv?, då jag vill gärna ha en större tv 32 utan att det tar plats. Tänkte jag skulle byta ut min vanliga 28" mot en platt

Postad 17 januari 2005 - 18:16

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
P.g.a. nackproblem av tv tittande i sängen blev jag tvungen att köpa en platt tv lite tidigare än planerat (måste få upp den i taket för att skona min nacke). Jag valde DiBoss 32 detta på grund av det låga priset i kombination med bra spec. Jag brukar alltid vilja se produkten i verkligheten innan ett köp, detta gick dock inte därför vill jag ge andra potentiella köpare lite info om hur jag upplever denna tv. Då jag fortfarande väntar på väggfästet har jag roat mig att köra DiBossen sida vid sida med en hyfsat bra 2 år gammal Sony 32 tum CRT. Båda två körda från samma signalkälla samtidigt genom billiga SCART kablar (tyvärr olika dock).

Vid normalt Canal Digital material tycker jag att DiBoss är aningen bättre under 30% av tiden, likvärdig under 40% och sämre under 30% av tiden. Den upplevs normalt aningen bättre vid ljusstarka utomhusscener(men nu jämför jag ju med en bra CRT) för att sedan bli allt sämre ju mörkare bilden blir. Vid riktigt mörka scener blir det en klart sämre bild än på CRTn. Men detta var ju väntat p.g.a. bristen på svärta på dagens LCD tv. Nu tycker jag dock inte att detta trotts allt är så allvarligt om man skall ha den för vanligt tv tittande med tanke på Canal Digitals usla kvalitet så finns det ju många andra kvalitetsbrister i bilden i alla fall och utan CRTn som referens tror jag att de flesta skulle vara ganska nöjda.

Har lagt upp ett antal bilder i mitt galleri dock var det förvånansvärt svårt att ta skarpa bilder men dom kanske kan vara av intresse i alla fall

Bild 1 (ddblixt) visar testbilden levererad av Canal Digital notera här att om man har ljust i rummet så upplever man att LCDn har bättre svärta än CRTn.
Bild 2 (dd). Samma som ovan men utan blixt.
Bild 3 (da). Digital Sony DiBoss matad med antenn signal. Inga som helst problem.
Bilderna 1,2och 3 är från Canal Digital.
Bilderna 4,5,6,7,8 är från ej progressiv DVD.
Bilderna 9,10,11,12 är från dator, D-sub. Ser ännu bättre ut i verkligheten är ett klart lyft jämfört med en CRT.
Bilderna 13, 14 är från Microsofts demo av 720p blir mycket bra i verkligheten man blir imponerad.

En mindre bra sak med DiBossen är att den inte skalar upp 4:3 format till 16:9 på ett bra sätt (vilket Sony gör mycket bra) man blir i bland tvungen att ta till 14:9. Detta upplever jag som det sämsta med DiBossen.

Ja jag tror att många kommer att bli nöjda med denna tv inte dom allra mest kräsna men de flesta. Är man inte så ”dum” så att man kör den sida vid sida med en bra CRT så uppvägs bristerna mer än väl av det mycket bra resultatet från dator samt formatet och vikten (Sony väger 64 kg och jag fasar redan för hur jag skall bära ner den som jag har i mitt sovrum).

Hur lägger jag in resten av bilderna???????? 20 får man väl ha?

Postad 19 januari 2005 - 08:59

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Bra test!

Tackar.

Jag väntar bara nu på att det kära Posten skall vaska fram min tv.
Den har fått "fötter" på deras terminal, tyvärr... <_< :blink:

Man får väl hoppas på att de kan springa ikapp den :lol:

Postad 19 januari 2005 - 11:10

Unregisterede470d260
  • Unregisterede470d260
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tjenare grabbar, även jag är intresserad av dboss 32"an men är det någon som vet vart, i stockholmsområdet, man gå och kolla på en, IRL så att säga. :blink:

Cheers

Postad 19 januari 2005 - 12:15

Unregistered3757f53c
  • Unregistered3757f53c
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
PC City i Sickla har dem att se live. Dock ingen analog signal, bara från burk.

Postad 19 januari 2005 - 12:41

Unregisterede470d260
  • Unregisterede470d260
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Man tackar och bockar. Det finns verkligen _inget_ som är enkelt när man skall till att bestämma sig för någon plasma/lcd :blink:

Postad 19 januari 2005 - 15:52

Aemno
  • Aemno
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Också intresserad av denna 32" TV, vad klarar de olika ingångarna? (vilka progressiva signaler kan den hantera)
-vad har den för bildlägen (dvs hur fyller den ut en 4:3bild på skärmen, har den smarta lägen för detta)
-hur många av scarten tar RGB

Är det ngn som vet var man kan hitta manualen till denna TV?

Ni som har Dboss rent allmänt, är ni nöjda?

Hör nog nämligen till dem som hellre köper en 30-32" LCD +proj istället för 42" plasma.

Jag har manualen till 32" aren i pdf.

Postad 20 januari 2005 - 01:35

Aemno
  • Aemno
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Bild 1 (ddblixt) visar testbilden levererad av Canal Digital notera här att om man har ljust i rummet så upplever man att LCDn har bättre svärta än CRTn.
Bild 2 (dd). Samma som ovan men utan blixt.
Bild 3 (da). Digital Sony DiBoss matad med antenn signal. Inga som helst problem.
Bilderna 1,2och 3 är från Canal Digital.
Bilderna 4,5,6,7,8 är från ej progressiv DVD.
Bilderna 9,10,11,12 är från dator, D-sub. Ser ännu bättre ut i verkligheten är ett klart lyft jämfört med en CRT.
Bilderna 13, 14 är från Microsofts demo av 720p blir mycket bra i verkligheten man blir imponerad.

Ja då har jag snackat med Testman och erbjöd mig att serva bilderna som han inte fick in på sitt galleri.
OBS! bilderna dd, da, 1 & 2 finns inte med i .zip filen, dessa hittar ni i Testmans galleri.
Jag har även lagt in den svenska manualen för tv:n.

Bild länkar: (dboss.zip, 4.35mb)
mirror1
mirror2
mirror3

Manual länkar: (LT-32HLP-SE.pdf, 993kb)
mirror1
mirror2
mirror3

Hoppas det smakar och tack Testman för bilderna!

Redigerat av Aemno, 20 januari 2005 - 01:45.

Postad 20 januari 2005 - 08:43

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Igår kväll så packade man upp sin DBOSS 32"

Måste säga att förpackningen ingav förtroende, inget skit här inte.
Sen när man väl fick upp skrället så slogs man utav att tv ser riktigt bra ut :P

Så blev det att koppla in lite sladdar.

Användarvänlig tv, lätt att jobba med. Både vad det gäller sladdar och vad det gäller att "kryssa" mellan menyerna.

Testade först tv-utbudet (ComHem) Lång antennsladd (10m) så bilden vart grynig.
Sen efter lite finjusteringar så vart det hyfsat. Skall köpa mig en antenn-förstärkare (signalfrstärkare) Så får vi se hur det blir sen.

Hyfsad svärta.

Sen öste vi in en DVD i HTPC´n (under construction) Vi körde via en vanlig dator-skärm-kabel. Mycket bra bild! Även här blev det ytterliggare lite bättre efter att man hade mixtrat med bilden lite.

Bättre svärta.

So far so good...

Tycker man kan sammanfatta den här tv:n så här: Skit in, skit ut / Bra in, bra ut.
Den verkar vara "kräsen" på kvaliten på signalen man stoppar in (som så mycket annat)

Jag tror jag kommer att bli nöjd med denna.

Postad 21 januari 2005 - 13:42

rage
  • rage
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Testade först tv-utbudet (ComHem) Lång antennsladd (10m) så bilden vart grynig.
Sen efter lite finjusteringar så vart det hyfsat. Skall köpa mig en antenn-förstärkare (signalfrstärkare) Så får vi se hur det blir sen.

Jag har en del problem med grynig bild på min D-boss.
När du talar om finjusteringar, vad exakt menar du då?

Postad 22 januari 2005 - 21:56

zollo
  • zollo
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
30" vs. 32"

Var på PC-city idag och kollade på d-boss.
I forumet har jag läst att 32" skulle vara klart bättre tackvare högre kontras.
Jag hade ändå mycket svårt att se någon skildnad (jag är dok igen expert).
Källan var DVD från dator via VGA eller DVI.

Nu börjar jag fundera på 30" igen...

Postad 23 januari 2005 - 00:03

Unregistereddbfe6dbd
  • Unregistereddbfe6dbd
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Någon frågade tidigare om bilder på anslutningar. Jag har lagt upp några nya bilder på min 32" Dboss. Ta en titt i mitt galleri...

Postad 23 januari 2005 - 02:02

Unregisterede470d260
  • Unregisterede470d260
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!

Någon frågade tidigare om bilder på anslutningar. Jag har lagt upp några nya bilder på min 32" Dboss.  Ta en titt i mitt galleri...

Flott, tackar :unsure:

Postad 24 januari 2005 - 08:58

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
rage: Finjusteringarna som jag gjorde va att gå in på "manuella inställningar" där kan man finjustera bilden något. Men för att det skall bli en större förbättring så rekommenderar jag att du köpre dig en signalförstärkare.

Bilden är fortfarande svagt grynig, och det är olika för de olika kanalerna.
Helt ok att se på. Det är först när du använder DBossen att se på film(dvd) med som den kommer till sin rätt. Där fungerar den alldeles utmärkt enligt mig, och jag har ännu inte testat den via dvi.

Postad 25 januari 2005 - 14:50

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen fått monterat tvn i sovrummet (saknar den dock lite i vardagsrummet).
Vill bara ge tipset att om man vill montera den i taket går det bra att som bas använda sig av DiBoss väggfästen plus en enkel konstruktion av plattjärn. Den lokala svetsfirman tog 300 kr för att göra dom. Se bilder.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tak1.jpg   176,49K   2 Antal nerladdningar

Postad 25 januari 2005 - 14:51

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
En bild till.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tak2.jpg   166,5K   2 Antal nerladdningar

Postad 25 januari 2005 - 15:40

Unregisteredda3dff6f
  • Unregisteredda3dff6f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått det att funka om man kör via dvi ingången? Själv har jag en denon 3910. och jag fick i början bild i 2 sekunder men sen försvann den. Nu får jag inte nån bild överhuvudtaget utan det står no signal hela tiden...

Jag har provat med en denon 1910 också och då står det också no signal.

Kanske dvi ingången som är trasig?

Postad 25 januari 2005 - 16:29

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Är det någon som har fått det att funka om man kör via dvi ingången? Själv har jag en denon 3910. och jag fick i början bild i 2 sekunder men sen försvann den.  Nu får jag inte nån bild överhuvudtaget utan det står no signal hela tiden...

Vad för kabel kör du och hur lång är den ?

Postad 25 januari 2005 - 19:28

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Tjena!
Nu har jag fått hem min LT-32HLP. Tv-bilden är lite grynig, men jag har ganska kass TV-signal också.
Hursomhelst RGB från PC ser väldigt bra ut ;), men när jag skall se en .AVI film så blir rutan där filmen skall synas (t.ex. Windows Media Player) bara svart. :)
Hmmm, jag känner igen det här men kommer inte på vad jag gör för fel?

tack

Redigerat av Izze, 25 januari 2005 - 19:29.

Postad 25 januari 2005 - 22:19

Unregisteredda3dff6f
  • Unregisteredda3dff6f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

FreddanB Posted den Jan 25 2005, 15:29

QUOTE (elcote @ Jan 25 2005, 15:40 )
Är det någon som har fått det att funka om man kör via dvi ingången? Själv har jag en denon 3910. och jag fick i början bild i 2 sekunder men sen försvann den. Nu får jag inte nån bild överhuvudtaget utan det står no signal hela tiden...

Vad för kabel kör du och hur lång är den ?

har en 2 meters supra samt en 2 meters roline tror jag den hette..

Jag har provat kablarna på andra plasma och lcdtvn med min dvd och det var inga problem..

Postad 27 januari 2005 - 20:30

juck-t
  • juck-t
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tjena!
Nu har jag fått hem min LT-32HLP. Tv-bilden är lite grynig, men jag har ganska kass TV-signal också.
Hursomhelst RGB från PC ser väldigt bra ut ;), men när jag skall se en .AVI film så blir rutan där filmen skall synas (t.ex. Windows Media Player) bara svart. B)

tack

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vet jag ju inte riktigt vad det är du kör med för dator, och främst grafikkort. Mina erfarenheter säger dock att lite äldre grafikkort iaf inte klarar av att visa just film på två skärmar samtidigt, varför man måste ställa in vilken man vill ha som "primary" d.v.s. den man vill visa bilden på. Vet att jag hade mycket problem innan jag löste det när jag var med om det första gången...

Postad 27 januari 2005 - 20:52

Troed
  • Troed
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

En mindre bra sak med DiBossen är att den inte skalar upp 4:3 format till 16:9 på ett bra sätt (vilket Sony gör mycket bra) man blir i bland tvungen att ta till 14:9. Detta upplever jag som det sämsta med DiBossen.

Umm ... va? Min 32" DiBoss skalar upp helt perfekt. Vad är det för problem du upplever?

Eller menar du att du vill ha ett "stretchläge" där man tar en bild i 4:3 och försöker utan att förvanska den för mycket fylla ut hela skärmen? Sådana lägen är jag bara glad om de försvinner .. :huh:

Postad 27 januari 2005 - 20:55

Troed
  • Troed
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Troed: Vad kostade DBoss eget väggstativ?

Jag fick nog lite rabatt eftersom JMEdata sålt ett skämt först - men Dustin säljer DiBoss eget stativ för .. uh .. 800:- om jag minns rätt.

(Jag får bara mailpåminnelser om denna tråden för typ vart 20:e inlägg eller nåt - ledsen att jag är sen med svaret)

Postad 28 januari 2005 - 08:35

Unregistered009704cb
  • Unregistered009704cb
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Kolla ADK-data, de verkar ha väldigt bra priser.

Köpte min DBOSS 32" där för 16120:- inkl frakt

Köpte även mitt väggstativ där för 447:- inkl frakt

Postad 01 februari 2005 - 10:29

Unregistereda2295c81
  • Unregistereda2295c81
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Har nu haft min DBOSS 32'' i knappt en vecka. Köpte den för 14990:- när Dustin hade sin kampanj i samband med mässan. :o

TVn känns gedigen och är, enligt min mening, snygg med metallfinish/silver i omramningen och svart glas (är nog nån plast egentligen men väldigt likt) runt LCD-panelen. Alla ingångar sitter bra samlat på baksidan så att det är lätt att få kablarna snyggt. Menysystemet och fjärren är mycket enkla och lättförståeliga. Menysystemet finns på svenska.

Men hur är då bilden? Tja, kan kort och gott sammanfattas med:

- Bra signal in = kanonbild <_<

- Dålig signal in = inte fullt så kanon :blink:

Detta gäller väl i iofs alltid, men till skillnad från t.ex min gamla Philips 32'' CRT (topmodell när den kom) så är DBOSSen helt klart "känsligare". Philipsen ger rätt bra bild med RF och snäppet bättre med scart från viasatboxen. Kopplad till datorn via s-video ger förstås Philipsen ingen bra bild, mkt pga dålig upplösning. DBOSSen ger kanon-bild via scarten (otroligt fina färger och bra tryck i bilden), men med vanlig analog RF blir det inte bra (suddiga konturer och känns allmänt "pixlig"). Kopplad till datorn via DVI (Connect3D Radeon 9600) ger DBOSS en helt fantastisk bild, men det var ju ganska väntat.

En annan grej som DBOSSen avslöjar är de olika kanalernas skillnader i kvalitet. Har inte kollat i detalj, men t.ex SVT 1 och 2 verkar ha betydligt bättre utsändning än många andra kanaler.

Det talas ju mycket om bristande svärta på LCD-paneler. Jag tycker dock att DBOSSen har en helt ok svärta, vilket förmodligen beror på det relativt höga kontrastförhållandet på 1000:1. Jämförde i butik mellan DBOSS 32'' och 30'' (som har 500:1) och 30:an skulle jag absolut inte köpa, betydligt mer urvattnad bild och grådassig svärta.

Känner mig än så länge helt nöjd med denna TV och tycker att den kan rekommenderas (dock ska du nog inte satsa på den om du endast har tillgång till analog signal via RF). Tre års garanti är också ett plus. Sedan ska man nog inte heller fövänta sig att dagens LCD-TV har bättre bild än en bra CRT-TV, där är vi inte ännu. De stora fördelarna för mig är

- Tunn och stilren 17 kg "tavla" som hänger på väggen istället för 75 kg klumpeduns
- Minst lika bra bild via DVB-S/T
- Perfekt som datormonitor
- Lång driftstid (sägs det ju i alla fall...)
- Kompletterar min projje perfekt eftersom jag nu kan dra ned duken framför :o

Nackdelar? Tja, egentligen inga än så länge. Skulle möjligen vara att den kunde vara litet ljusstarkare (egentligen ingen stor grej, vem tittar på TV direkt solljus?).

Postad 03 februari 2005 - 00:26

peka45
  • peka45
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,

Har nu funderat på att köpa en DBOSS 32" i 2 veckor. Hittade denna tråd idag och blev mycket glad över att se lite åsikter om den. (Som smålänning kan man ju inte göra några dåliga köp :D )

Ursäkta om jag är väldigt novis inom detta område vilket jag vet att jag är men vad menar ni med att det saknas komponent-ingång?

Jag har idag en skit-tv som jag bara har pluggat in en antennsladd i. Börjar dock tröttna på den. Funkar det bra med att bara plugga i en antennsladd?

Visst, har ju sen en DVD som jag kör via en scart. Ni har säkert svarat på detta tusen ggr men snälla, en förklaring på svenska.. :huh:

Vad menas med DVI?

Tusen tack till er alla som gör att köpet kommer garanterat att bli lättare.

Mvh
P-M

Postad 03 februari 2005 - 10:16

homernio
  • homernio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Även jag köpte en DiBoss 32" på mässan för 14995:-

Jag är nöjd med den hitills. Framförallt bilden från datorn.

En nackdel är att det tar lång till att växla mellan kanaler/enheter. Så den är ju inte speciellt zapp-vänlig.

PIP´ns alla lägen är kanon vid tipslördag :huh:

Postad 03 februari 2005 - 12:34

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Tjena!
Hursomhelst RGB från PC ser väldigt bra ut :D, men när jag skall se en .AVI film så blir rutan där filmen skall synas (t.ex. Windows Media Player) bara svart. :huh:

tack

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för grafikkort? Har du ett ATi kort så prova att dra in de senaste catalyst med Control Center. I CC har du en flik som heter video och sen Theatermode. Där går det att bestämma i vilken "skärm" som filmen ska visas. Prova att trixa lite där så ska det funka.

Redigerat av Yggdrasill, 03 februari 2005 - 12:34.

Postad 18 februari 2005 - 23:56

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
För att lyfta tråden lite kan jag säga att för några dagar sedan mailade jag svenska DBoss för att höra om de hade några mer uppgifter om kommande modeller. Mailet till dem skickades på en söndag kväll klockan 20:00, en timme senare hade jag fått svar, mycket imponerande!

"Tack för ditt intresse för DiBoss!

Ja, vi kommer att lansera ett par 40" TV modeller och minst en 46" i år.
Den första 40" kommer i Sverige om ca 2 månader.¨
Produktinfo skall läggas på hemsidan.
Priset under 40.000 kr kan vi säga i dagsläget.

Mvh
Didi"

Postad 19 februari 2005 - 14:11

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Vad har du för grafikkort? Har du ett ATi kort så prova att dra in de senaste catalyst med Control Center. I CC har du en flik som heter video och sen Theatermode. Där går det att bestämma i vilken "skärm" som filmen ska visas. Prova att trixa lite där så ska det funka.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena, jag körde från min lap först och det gick inte så bra.
Skitsamma, nu kör jag från min AIW9600pro med dubbla VGA och det fungerar kalasbra att köra DVD på LCD via ena VGA-utgången och vanlig datormonitor på andra VGA-utgången.

Som redan sagt, Bossen är kalas för DVD :D men inte lika bra för RF-tv ;)
Hursomhelst, sammanlagt är den helt ok :ph34r:

Postad 19 februari 2005 - 17:14

mil113
  • mil113
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har fasliga problem med att få min DBoss 32 att fungera med min DVI-utgång från datorn. Har prövat med såval DVI-D som DVI-I-kabel men på något magiskt sätt faller all rödfärg bort på vägen.

Märkligt nog fungerar kanalerna blå och grön men det gör ju ingen glad. Kan felet ligga i kabelvalet? Kan det vara så att det måste till en Dual Link-kabel? Borde inte behövas.

Eller är det fel på min DVI-ingång på TV:n?

Postad 19 februari 2005 - 17:38

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Jag tror inte att DVI fungerar mot Datorn prova VGA

Postad 24 februari 2005 - 00:57

neuronorm
  • neuronorm
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är lite av amatör på det här området, so bare with me: Jag kör just nu endats via vanlig antenn och 16:9 ger "stretch" bild för att fylla ut hela skärmen. Står valet mellan antingen skala ner och "förlora tum" eller ha "stretch" bild? Blir bilden också "stretch"(för utfyllnad av skärm) när man kopplar in PC via VGA uttaget?

Postad 24 februari 2005 - 08:00

Troed
  • Troed
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

PIP´ns alla lägen är kanon vid tipslördag  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Umm .. PIPn är ju riktigt dålig - man kan inte få två sändningar bredvid varandra med rätt proportioner. Detta är så allvarligt att jag hade tänkt "kräva" en mjukvaruuppdatering ifrån DiBoss .. är jag den ende som reagerat på det? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.