* Officiell tråd - BBK/Oppo DV971H *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
Postad 02 mars 2005 - 10:46
..Detta kommer att vålla problem när HDTV kommer, jag gissar att man då vill koppla denna via DVI till Projje/Plasma/LCD och då får nog DVD:n nöja sig med komponent. (Väldigt få Projjar har fler än en DVI in).
...Synd att behöva byta ut DVD:n då, för att Faroudja Chippet inte jobbar på komponentutgången

Postad 02 mars 2005 - 23:59
Postad 03 mars 2005 - 01:24

Vissa andra problem kanske går att fixa till med inställningarna. Röd och gul blöder som en splatterfilm.
Den passar fint till mitt system rent estetiskt och den svarar på fjärren som om det var dess enda uppgift i livet. Jag blev faktiskt glatt överraskad över fjärren. Den är fjäderlätt, svagt upplyst och med massor av identiska knappar men räddas av en silverlooken och snabbheten. Jag kan nog trivas med den. Deinterlacingen sköter den fantastiskt mycket bättre än panasonic AE700:an som ändå är rätt ok. DivX kodar den av mycket bättre än min xbox så där kan jag inte klaga heller.
är det bekräftat att underscan och PAL/60Hz-problemen blir lösta med en firmware? Får jag inga definitiva svar så byter jag till en Panasonic s97 innan ångerperioden gått ut.
Jag kör självklart med DVI-HDMI.
Redigerat av Unregistered94f939c2, 10 mars 2005 - 11:11.
Postad 03 mars 2005 - 08:35
Postad 03 mars 2005 - 10:36
Postad 03 mars 2005 - 12:14
//Dive

Postad 03 mars 2005 - 12:26
Du sa att du testat en spelare ifrån Hembiobutiken som hette ngt 792H. Vilken är det? Kan inte hitta ngn sådan spelare.
//Dive
971H ska det nog vara.
Postad 03 mars 2005 - 12:45
På DivXs hemsida finner man en massa fina trailers i den upplösningen.Om jag hade en DivX film med upplösningen 1280x720 så skulle jag testa
Postad 03 mars 2005 - 18:52
. Gilels vet du exakt var det sker i denna film?
Har du testat att inte skala upp bilden
Postad 04 mars 2005 - 00:07
Postad 04 mars 2005 - 07:51
har du några tidpunkter för när lagerbytet sker i Hero så jag kan testa?
Såg även att du hade samma utgåva av Shrek och Minority Report som mig. Om du har tiderna för lagerbyte på dessa filmer i huvudet ;-) så får du gärna ge mig dem så jag kan kolla hos mig.
Postad 04 mars 2005 - 11:11
1. När man skiftar mellan de olika lägena på dvi-utgång. 576i 720p och 1080i så ser jag inte vilken det är på LCD-skärmen dvs ngn typ av info text. Ska det vara så eller?
2. Hur vet man vilken Firmware som ligger i burken? Och vilken är den senaste i så fall?
Mvh Dive

Postad 04 mars 2005 - 16:06
Postad 07 mars 2005 - 06:38
Postad 09 mars 2005 - 03:10
Postad 09 mars 2005 - 06:22
Tyvärr kan jag nu konstatera att dom dåliga lagerbytena på min maskin är helt åt ****. Den byter inte bara lager, den hoppar dessutom 10-15 min längre fram i filmen. Det gäller alla filmer jag testat. Jag hoppas att jag fått ett måndagsex.
Min funkar perfekt vid lagerbyten, märker ingenting.
Postad 09 mars 2005 - 09:16
Tyvärr kan jag nu konstatera att dom dåliga lagerbytena på min maskin är helt åt ****. Den byter inte bara lager, den hoppar dessutom 10-15 min längre fram i filmen. Det gäller alla filmer jag testat. Jag hoppas att jag fått ett måndagsex.
Min funkar perfekt vid lagerbyten, märker ingenting.
Samma här, märker inget vid lagerbyten. Du får utnyttja garantin på ditt exemplar.
Postad 09 mars 2005 - 09:59
I så fall....är ni nöjda med bilden? Själv kör jag med en jättebillig Denver dvd och proggresiv scan på componentkabel och är inte nöjd med bilden...får inte till skärpan.........tänkte eventuellt köpa en BBK och köra med DVI anslutningen.....kan den rekommenderas???
Anders
Postad 09 mars 2005 - 22:21
Är det noen andre her som och har det problem med BBK 971, at subtitles kommer 5-10 sekund för tidlig? Har skjedd meg med to xvid/divx- filmer jag har bränt ut for at titta på. Jag har selv lagt på subtitles. Har testat det först i min computer, og da er subtitles i sync. Är det noen her som kan hjelpa meg med detta problemet? Vil veldig gjerna ha svenska subtitles.
Postad 09 mars 2005 - 23:52
Är ju riktigt läckert att göra egna Xivd från DVD och lägga på subs. funkar klockrent!
Postad 10 mars 2005 - 10:45
Jag spenderade just dom senaste 30 minuterna i telefor med BBK:s folk. Dom har en finfin attityd och verkar väldigt service-minded. Jag berättade om alla mina problem med spelaren och dom erbjöd sig att byta ut den och betala frakten.

Han ville också att jag skulle skicka ett email med en lista på alla saker som jag haft problem med. Han skulle sen prata med teknikerna. Jag tror att det vore en bra idé om alla som har problem med 971H skickade mig ett PM med era problem. Då kan jag sammanställa en lista just som Evert gjorde med panasonic s97. Det vore nog bra om ni skriver vilka utgångar ni använder (DVI/komponent osv...) och vad ni har för bildvisare.
Dom var verkligen trevliga och när jag frågade om företaget sa han att dom tog det lite försiktigt och inte ville sälja sina spelare hos ladorna eller på konsum/ica. Dom satsar på små handlare som kan ge bra service istället. Jag tipsade honom om att prisjakts forum kan vara ett bra sätt att ta pulsen på marknaden så vi kanske får se honom här...
Postad 10 mars 2005 - 11:20
Har du provd spelaren med avi-format med srt.texter? Det er det enaste jag har provd. Har tankat de ner från nättet, og lagd til subs själv. Som jag har funnit på undertexter.se och lignande siter.Kan det vara en firmware-sak?Jag har vanlig 971, ikke 971H.
Postad 10 mars 2005 - 15:04
Det är avi-format på filerna (avi är ju generellt format som kan vara allt från DV till Xvid) sen har jag bara lagt ner .srt filerna i samma katalog d.v.s. roten.
För mig har det även funkat att lägga massor av filer på en dvdskiva och massor av .srt-filer. Därefter kan jag då välja vilken srt-fil jag vill ska spelas upp till vilket filmklipp. Kan ha att göra med firmware faktiskt.
En fråga till dig som ha vanlig 971:an, kan den skicka 1080i via komponentkontakten?
Har en kompis som har en CRT-skärm (38") som bara klarar att ta 1080i via komponent och han vill ha en DVD som hanterar detta.
Redigerat av nippe, 10 mars 2005 - 15:06.
Postad 10 mars 2005 - 16:24
Ok, då får jag skicka en mail til bbk tror jag. :-) tackar for hjälp!
Jag har ingen aning när det gjeldar frågan din. Jag har den koblet opp til en liten och (begynner å bli) gammel tv på mitt sovrom. :-) brukar kun scart-kontakt til den.
Postad 10 mars 2005 - 16:51
mvh martin
Postad 10 mars 2005 - 17:06
Hynatron:
Det är avi-format på filerna (avi är ju generellt format som kan vara allt från DV till Xvid) sen har jag bara lagt ner .srt filerna i samma katalog d.v.s. roten.
För mig har det även funkat att lägga massor av filer på en dvdskiva och massor av .srt-filer. Därefter kan jag då välja vilken srt-fil jag vill ska spelas upp till vilket filmklipp. Kan ha att göra med firmware faktiskt.
En fråga till dig som ha vanlig 971:an, kan den skicka 1080i via komponentkontakten?
Har en kompis som har en CRT-skärm (38") som bara klarar att ta 1080i via komponent och han vill ha en DVD som hanterar detta.
Nej den kan bara det genom dvi.
Postad 11 mars 2005 - 01:54

Postad 11 mars 2005 - 09:07
QUOTE(nippe @ Mar 10 2005, 15:04 )
Hynatron:
Nej den kan bara det genom dvi.
Tvivlar på detta svar då 971:an (OBS: inte H-modellen) saknar DVI-utgång.
mr hunta: Nej, det som följer med är en löjligt kort och dåligt DVI-sladd.
Redigerat av nippe, 11 mars 2005 - 09:08.
Postad 11 mars 2005 - 13:01
Jag tvivlar iofs starkt på att den skulle klara av det. Men man kan ju prova!
Som MrWolf sa finns det filmsnuttar att tanka hem från divx egna sida.
Postad 11 mars 2005 - 15:56

Postad 11 mars 2005 - 16:48
"I'm using the DVI output into a Dtronics active converter- this is NOT one of those little DVI to VGA dongles that the video card folks supply, to convert DVD-I to VGA; this player only outputs DVI-D."
Så det er sikkert inte tilräckligt med et adaptorkabel.
Postad 11 mars 2005 - 17:02
Postad 15 mars 2005 - 11:03
Trist.. Ganska väntat, men trist.Jag har provat köra HD-snuttarna som finns på Divx hemsida, men den vill inte visa någon bild utan fastnar i menyn när man trycker på Play-knappen.

Postad 18 mars 2005 - 20:46
Mr Huhta - Du får väl köpa ett DVI-ingångskort till Marqeen!

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 18 mars 2005 - 21:41.
Postad 19 mars 2005 - 18:19
Postad 24 mars 2005 - 12:56
Jag var nära att köpa en Samsung DVD-HD745 men beslöt att låta bli på grund av att den inte klarar av utökt svärta.
Efter att jag har provat BBKn ett par dagar via DVI - bara med dvd-skivor som den visar betydligt bättre och mer brusfritt än min gamla Samsung M105 via s-video-kabel - upptäcker jag ett par problem:
Det mest irriterande är att den på vissa dvd'er har problem at "Sync subtitles to frames" som det kallas och illustreras här til höger:
Detta kanske er borta nu med nya firmwaren från Oppodigital. - efterprovas nu...

Men även detta klarar den av bättre än den gamla Samsungen.
På avsforum beskrivs ett annat problem, som kallas dålig Y/C timing.
Detta er borta nu med nya firmwaren från Oppodigital.
som visar seg som på den bifogade filen (credits från Hellboy - med ökat kontrast)
MITT FEL - filmen ser ut så där. Det ser ut på samma sätt med nya firmwaren.
Derimot har jag inte konstaterat underscan, utan bara lite pixel cropping.
Detta er kanske gjord med flit och bör inte sees som ett problem.
EDIT: Röd tekst är kommentarer fter installation av nya firmwaren från Oppodigital.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Boye, 17 april 2005 - 22:56.
Postad 26 mars 2005 - 14:52
Redigerat av hynatron, 26 mars 2005 - 15:12.
Postad 29 mars 2005 - 08:50
Upptäckte att när jag skalar upp bilden till 720p@60Hz och 1080i@60Hz så får jag färgstickningar (röda och gröna ränder dyker upp i bilden). Dessa går att få bort genom att ställa skärpan på hög, ljusstyrka på +11 samt kontrast på +1 (eller var det skärpa +1 och kontrast hög?)
Har även märkt att underskanningen och bruset blir mindre om man kör 720p istället för 1080i.
Någon som har haft samma problem som jag?
Postad 05 april 2005 - 13:36
OPPO OPDV971H DVI DVD Player Firmware Upgrade Release Notes
Version: OP971-2-0404
Release Date: April 5, 2005
This release of firmware addressed the following issues:
Fixed pixel cropping
Improved Y/C delays via DVI and component outputs
Corrected the mislabeled Sharpness/Contrast/Brightness control options.
Added Saturation control as an option. (Contrast is black level. Brightness is whitest white level. Sharpness is clarity level to which clear, distinguishable details of an image are rendered. Saturation is the color level.)
Corrected PAL 720p and 1080i output at 50Hz instead of 60Hz
Fixed AVI aspect ratio stretching by enabling Wide-SQZ mode for DivX AVI files, supporting the following 6 resolutions: 720x480, 720x576, 704x480 704x576, 352x240 and 352x288
This release added the following new features:
Automatically closing the tray when pressing the POWER button on the player unit to power off
Enabled DTS decoding through analog connection in addition to digital connection
Zoom and Angle on-screen-displays are set to disappear after 5 seconds. The 'Pause" is set to stay on screen to remind the user of the pause mode, based on the user input.
Added more zoom options: 1.2x, 1.3x, 1.5x, 2.5x, and 3.5x, in addition to the original 2x, 3x, 4x, ½x, 1/3x & ¼x options. This allows letterbox to fill the screen with a non-anamorphic widescreen DVD.
Pressing the Backward key skips to the beginning of the chapter; pressing it again skips to the beginning of the previous chapter.
Added Saturation control as an option.
This release changed the following default setting:
Changed the default setting of Subwoofer to 'off" on the Speaker Setup Page.
Man kan ju hoppas att samma firmware kommer till BBK:n
Postad 06 april 2005 - 13:49
Får ni någon ordning på mjukvaran till spelaren??
Postad 07 april 2005 - 08:37

Beställde BBK;n och LINDY-kabeln den 5:e april.....Dvd;n kom dagen efter och kabeln idag, 7:e, från England.....hur smidigt kan det bli????
Postad 07 april 2005 - 18:29
Gör det då någon skillnad om jag ändrar på upplösningen till 1080 på BBK;n?
Tycker det är svårt att se skillnad eftersom jag får lov att stoppa filmen varje gång jag skall ändra på dvd;n. Vad kör ni för inställning? Hur gör jag för att ändra mellan 50 och 60 Hz?
Har ni ändrat några fler inställningar på dvd;n eller kör ni rakt av?
Anders
Postad 10 april 2005 - 22:09
/Samuel
Postad 11 april 2005 - 11:31
Ni som ägen en BBK971H, hur bra är den med repiga skivor? Min lastgamla Sony NS-400 är ju rena mardrömmen att hyra filmer med eftersom den tokdör vid väldigt små repor.
Postad 11 april 2005 - 18:06

Upplever också mkt underscan och en väldigt ryckig bild (rycker till åt vänster titt som tätt...) vid 720P och 1080i. Ska se om jag hittar nån nyare firmware att stoppa i den...
/Samuel
Postad 16 april 2005 - 22:49
Tänkar nu att uppdatera med den nyaste Oppo-firmware och få den Panny-killer jag drömda om

Detta er gjord nu nu. Jag er hemskt nöjd

Redigerat av Boye, 17 april 2005 - 23:01.
Postad 17 april 2005 - 16:43
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar