Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DLP, regnbågar och Eyestrain

209 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2005 - 15:54

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Vet inte om det är rätt tråd att fråga om hjälp i, men men.

Det är så att jag har köpt en BenQ PE5120 (DLP), och jag får eyestrain efter ca 20 min, jag ser inga regnbågar utan får bara ont i ögonen.
Hur kan man motverkar detta? eller måste man byta till LCD?
Eller skippa projje överhuvudtaget? :)

Postad 17 January 2005 - 16:08

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0

Det är så att jag har köpt en BenQ PE5120 (DLP), och jag får eyestrain efter ca 20 min, jag ser inga regnbågar utan får bara ont i ögonen.
Eller skippa projje överhuvudtaget?  :)

Testa att sänka skärpan om du inte redan gjort det, blir mjukare för ögonen. Funkade för mig. Kolla även så att du inte krämat på för mycket eller lite på någon inställning.

Postad 17 January 2005 - 18:55

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0

Eller skippa projje överhuvudtaget?  :D

Testa att sänka skärpan om du inte redan gjort det, blir mjukare för ögonen. Funkade för mig. Kolla även så att du inte krämat på för mycket eller lite på någon inställning.

Manuellt på projjen eller i menyn??
Hoppas det fungerar för mig också..

Är LCD lättare för ögonen att titta på?

Postad 17 January 2005 - 22:26

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Crille99:
Skärpan ändras lämpligtvis via de digitala inställningarna "i" projjen, och de kan ju vara både i DVD och projje. Men du kanske skall lämna tillbaka den innan det är för sent om du redan nu upplever eyestrain, så finns den en reell risk att det inte blir bättre. Och ju längre du väntar desto mindre får du ju om du skall sälja. Nu kanske du till och med kan utnyttja öppet köp.

Lcd:er sägs ju vara snällare mot dem som upplever eyestrain.
Men be mig inte rekomendera någon i den prisklassen för det är jag allt för dåligt insatt i. Men du får vara beredd att det kanske blir "lite plattare" bild jämfört med benq:en, men har man ont av den så....

Redigerat av Unregistered241397ab, 18 January 2005 - 08:50.

Postad 17 January 2005 - 23:44

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Crille99:
Jag tar mig friheten att klippa ditt svar i klubbtråden:

Satte på economic mode, och svish så blev huvudvärken genast bättre.(kom på att det inte var ögonen som gjorde ont utan huvudet)

Skönt att se att det inte var någon fara för dig, då jag tror att du skulle fått svårt att hitta bättre bild för de pengarna. (givetvis är det då underförstått att du inte skall lida fysiskt... :( )

Som sagt var, bra för dig :D

Postad 18 January 2005 - 03:01

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Man bör INTE ändra på fokuset på projektorn för att "sänka" skärpan eftersom det påverkar (negativt) bilden i övrigt.

Redigerat av nin, 18 January 2005 - 03:01.

Postad 18 January 2005 - 08:49

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
nin:
Nu när jag tänker efter lite mer så har du helt rätt, jag ändrar i mitt svar ovan.

Skärpan finns ju att ändra digitalt i Projjen och/eller DVD:n

Postad 18 January 2005 - 11:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Raderat... Se nedan.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 19 January 2005 - 16:21.

Postad 18 January 2005 - 12:05

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Det är lugnt, Arioch. Vi vet att du bara är en pjåskig hypokondriker och att Krasse är en ...ovanligt känslig och fin kille. :D

Nja, det känns rätt bra att ha fått lite kött på benen. Hittills har det bara varit spekulationer, hokuspokus och lekmannateorier egentligen.
Jag uppskattar framför allt Tuppences inlägg som var mer faktadrivet än något jag läst tidigare i ämnet.

Postad 18 January 2005 - 12:06

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Crille99:

Vad händer om du dricker en eller två starköl innan du tittar på film med projjen??
mindre eyestrain eller??

Postad 18 January 2005 - 12:31

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Greve_G:
Nu har ju Crille99 inte sagt att det var eyestrain utan huvudvärk, men han får väl svara för sig själv om att han blir gladare och trevligare med ett par öl innanför västen :( .

Arioch:
Du får säga vad du vill (inom vissa ramar... ) och vi skall givetvis bemöta dig med den respekt och hänsyn som du visar och förtjänar. Det har på sina håll varit en väldigt låg nivå på inläggen, men jag hoppas att sandlådekrigen skall sluta och att vi får se inlägg från "en glad Arioch"
Man kan ju bara hoppas att denna tråd har fått upp folks ögon om att DLP tekniken KAN vara till problem för vissa, men att det "stora köttberget" inte verkar lida så värst mycket om ens något. (Man inte skall alltså inte köpa grisen i säcken sas, utan testa först)
Men bara för att vi inte lider betyder det inte att vi skall finna oss i att Texas Instr. inte utvecklar deras teknik. Synd bara att tråden inte kommit fram till de mer bakomliggande orsakerna till dessa baksidor av DLP tekniken, men vi kanske skall "joina" Prisjakt" med något forum för läkare (och psykologer... :D ?)

KarlXII:
Ibland kommer vissa inlägg som bara är för bra :rolleyes:

Postad 18 January 2005 - 15:16

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0

Crille99:

Vad händer om du dricker en eller två starköl innan du tittar på film med projjen??
mindre eyestrain eller??

Haha, jag antar att "mitt" problem uppstod för att projjen var för ljus på så nära håll (3m). Så när jag satte den på economic mode och körde ner skärpan i menyn så försvann huvudvärken.
Jätteskönt att det löste sig iallafall. :D

Postad 18 January 2005 - 16:06

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Tänkte bara slå ett litet slag för ambient light igen (med avseende på eyestrain, inte RBE). Detta är info ang en "uppfinning" som Philips gjort med nya CRT-TV modeller. Det fanns dock redan när jag var barn, mamma satte upp en liten svag lampa bakom TV:n och det märktes på en gång att det blev behagligare att titta. :D

Ambient light KAN man ha vid filmvisning också. Det bästa borde vara att ha filduken en bit från bakomvarande vägg (rullduk eller fast duk monterad så att det blir ett avstånd till väggen på några cm). Med svag ljuskälla BAKOM duken så blir det en fysiologiskt bra ljussituation UTAN att det blir nämnvärt ljusspill på duken!

Saxat från Philips:

Ambilight 2 technology creates a whole new viewing experience
Ambilight technology was first introduced to consumers in Philips' 2004 FlatTV line. This back-lighting system built into the back of the TV improves perceived picture quality and delivers a more immersive viewing experience, all with less eye strain for the viewer. The technology analyzes – in real time – the incoming television signals and produces background lighting to match images displayed on the screen.

Ambilight 2 is a further evolution of Ambient Light Technology offering new additional viewing modes. On top of the original Ambilight functionalities, this new version also provides a two-channel left and right adaptation of colors connected to left and right colors shown on the screen (stereo), whereas the original Ambient Light Technology simultaneously adapts colors on both sides (mono).

In other words, the image on the screen can even more completely immerse the viewer as it links the color and intensity changes even more directly to what appears on screen on each side, individually. Ambilight 2 also boasts improved light output, more saturated colors and more customization possibilities with four active viewing modes (sport, relaxed, action, personal), versus two (dynamic, relaxed) from the original Ambilight.

Ambient lighting makes an impressive contribution to the overall viewing experience and adds a new dimension, completely immersing the viewer in the content being watched. The technology creates a unique ambience and results in more relaxed viewing, improved perceived picture detail, contrast and color and provides an even richer, more personalized experience. The science behind Ambilight is well known, and revolves around the working of the human eye, which performs poorly when stressed in response to a single light source such as a TV in a dimmed room. Backlighting the television properly, with no glare, relaxes the eye and allows the perception of all of the detail and color.

Redigerat av Unregisteredca13620a, 18 January 2005 - 16:07.

Postad 18 January 2005 - 21:16

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Själv anser jag att ambient light förstör mer än göt nytta. Svärtan, kontrasten, etc blir sämre. Bättre mer en projektor som inte överdriver ljusflödet då.

Postad 18 January 2005 - 23:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Nin, har du kollat plasmor med Ambilight?

Jag bara undrar, för jag har inte det...

Arioch, jag tänker inte kommentera ditt inlägg eftersom det ofelbart kommer att leda till att även denna tråden spårar ur. Jag startade tråden för att det var fullständigt omöjligt att diskutera de olika dlp-fenomenen på saklig nivå i alla de andra trådarna jag deltagit i...

Istället för att svara, så kan du väl ta dej en funderare på varför alla de andra trådarna har spårat ur!

Min gissning är att det beror på att diskussionerna har handlat om vem som sa vad och vad han menade med det istället för ämnet som sådant.
Jag hade uppskattat om åtminstone denna tråden kan fortsätta att handla om ämnet och inte allt annat...

Postad 19 January 2005 - 07:38

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Ambient light: En mycket svag ljuskälla BAKOM duken lär störa väldigt lite och kan faktiskt ÖKA upplevelsen av kontrast. Inte den mätbara kontrasten men UPPLEVELSEN av kontrast.

Är ljuskällan FRAMFÖR duken - ja, då har man ju mer av en bildförstörare.

Risk för urspårning: Man får konstatera att personer har känt sig missförstådda eller rent av kränkta när upplevelser har ifrågasatts och så låta det stanna vid det. No further comments!

Om nu urspårningen ändå sker så får väl intresserade ev starta en ny tråd.

Redigerat av Unregisteredca13620a, 19 January 2005 - 09:13.

Postad 19 January 2005 - 09:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Raderat... Se nedan.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 19 January 2005 - 16:21.

Postad 19 January 2005 - 10:12

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Arioch:
Helt rätt TI skall lösa detta, men om vi som deras kunder inte sätter "press" på dem så lär inget hända. Och som det känns nu så är vi som kundgrupp inte så speciellt enade i varken orsak, verkan eller handlingssätt. Därför vill jag fortsätta en konstruktiv disk. om DLP-fenomenen.

Alla:
Risken med skriftliga forum är just det att man inte ser ansiktsuttrycken på den som skriver och kan på så sätt läsa in andra känslor än vad som menades. Om alla bara kunde slappna av lite så skulle de flesta trådarna vara "lite trevligare"...

Sedan så skulle det vara bra om detta eviga revirpinkande/rättfärdigande av att just sitt eget köp är bäst kunde sluta. Det som är bra för mig är nödvändigtvis inte bra för någon annan. (fast jag är ju givetivs bäst i allt, för det säger min mamma... :blink: )

Postad 19 January 2005 - 11:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tack Arioch.

Än finns det hopp! :blink:
Vill du så diskuterar jag gärna med dej via PM istället...
Kanske kan vissa frågetecken rätas ut på så sätt utan att det berör denna tråden...

Redigerat av Unregistered959, 20 January 2005 - 00:32.

Postad 19 January 2005 - 14:56

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
krasse, Nej, inte plasmor, men vi snacka väl projektorer här?

Sylvester, Det funkar ju inte riktigt så men duk och projektor att man kan ha Ambient light bakom duken, för den kommer också förstöra svärta och kontrast eftersom ljuset kommer reflekteras på duken.

Postad 19 January 2005 - 15:57

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0

Sylvester, Det funkar ju inte riktigt så med duk och projektor att man kan ha Ambient light bakom duken, för den kommer också förstöra svärta och kontrast eftersom ljuset kommer reflekteras på duken.

Kanske har du rätt, men jag föreställer mig att en väldigt svag ljuskälla (typ 1-2 sådana där små lampor som sitter i ljusslingor) bakom en duk inte skulle kuna reflekteras runt i rummet (och tillbaka mot dukens framsida) så pass att det stör. Jag kanske får tillfälle att testa någon gång, you might be right.

Redigerat av Unregisteredca13620a, 19 January 2005 - 15:58.

Postad 19 January 2005 - 16:14

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Sylvester, Det funkar ju inte riktigt så med duk och projektor att man kan ha Ambient light bakom duken, för den kommer också förstöra svärta och kontrast eftersom ljuset kommer reflekteras på duken.

Kanske har du rätt, men jag föreställer mig att en väldigt svag ljuskälla (typ 1-2 sådana där små lampor som sitter i ljusslingor) bakom en duk inte skulle kuna reflekteras runt i rummet (och tillbaka mot dukens framsida) så pass att det stör. Jag kanske får tillfälle att testa någon gång, you might be right.

Om man inte ser en film som till stor del är väldigt mörk så går det visst!!
Fast det är ju naturligtvis ingen 60Watts lampa vi pratar om nu, själv har jag en sån här stor uppåtriktad golvlampa med halogenlampa och dimmer som man kan ställa ner ljusstyrkan på tills man får börja gissa sig till om den är på eller inte.
Den brukar jag faktiskt ha på ibland när jag mer strötittar på tv via projjen och en liknande ljuskälla bakom duken kan för vissa göra mer nytta än skada (en viss skada på svärtan gör den ju däremot alltid).

Sonys kommande Dark screen (eller vad den nu heter) löser ju även detta problem!

Redigerat av Unregistered4b026b86, 19 January 2005 - 16:16.

Postad 19 January 2005 - 16:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Krasse>> Jag vill verkligen inte förstöra din tråd. Jag raderar mina tidigare inlägg och kommer kanske att starta en egen tråd i ämnet ngn gång... Så slipper du känna att din tråd är sabbad.

Postad 19 January 2005 - 18:05

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Ambient light?
Visst, det kanske "förstör" lite svärta men vad gör inte det?
Ska man vara riktig petnoga ska ju allt i rummet vara mattsvart, inklusive ansiktena på de som kikar. Är inte hela duken mörk, utan vissa partier är starkt belysta, så ger återskenet i rummet en klar belysning av duken.

Den här jakten på den perfekta svärtan går lite för långt ibland. När man hellre kikar efter hur mörkt projektorn klarar att gå utan att kika efter hur den hanterar högdagrar är man lite snett ute tycker jag.

Viss är det kul om den är bra på bägge, men det är ju lika trist med en proj som klarar becksvart, men visar eld som vitgula blaffor och himmel utomhus som ett odefinerbart ljust sjok...

Själv hävdar jag den upplevda kontrasten blir högre med lite fondljus, dessutom är det mycket behagligare för ögonen.
Det var väl det vi diskuterar här va....regnbågar och eyestrain och hur man kan lindra det. :blink:

Postad 19 January 2005 - 18:29

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Exakt, den UPPLEVDA kontrasten blir bättre och det väl ändå den som är mest intressant?

Postad 19 January 2005 - 21:15

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Exakt, den UPPLEVDA kontrasten blir bättre och det väl ändå den som är mest intressant?

Nja, den verkliga kontrasten blir ju sämre. Sedan så är ju valet enkelt, man kan ha hur mkt ljus man vill i rummet, men då känns det lite meningslöst att folk byter upp till nyare och nyare projektorer som har bättre kontrast och svärta, när man ändå förstör den när man kollar.

Själv så kör jag absolut ingen ambient light alls, för jag ser direkt en negativ påverkan på bilden. Själv så har jag tejpat för alla LED's som kan störa med ströljus. Kommer inom snart att måla väggarna mörka, lila eller blått. Taket kommer bli svart och golvet är rätt mörkt.

Som sagt, om man inte vill ha bra kontrast och svärta så kan man ju köpa en billig projektor och vara nöjd IMO.

Postad 19 January 2005 - 22:14

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Lite svårt att förstå det där med "verklig" kontrast, att den skulle vara viktigare än den "upplevda" kontrasten. Det är väl människor som tittar på filmen och inte mätinstrument? :P

Sedan är det väl också så, som någon skrev, att ströljuset som kommer tillbaka på duken typ när Gandalf tänder staven i Morias grottor (via reflexioner ut i rummet), förstör betydligt mer än vad en ljuskälla med säg, ett stearinljus ljusstyrka, skulle placeras bakom (ej framför) duken.

Men detta är för all del inget att bråka om. Verkligen inte. Må var och en bli salig på sin fason. Dock vill jag bestämt hävda att risken för ansträngda ögon minskas med lite svagt ambient ljus på det sättet som jag och andra föreslagit. Iris adapterar bättre då.

Redigerat av Unregisteredca13620a, 19 January 2005 - 22:16.

Postad 20 January 2005 - 00:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Krasse>> Jag vill verkligen inte förstöra din tråd. Jag raderar mina tidigare inlägg och kommer kanske att starta en egen tråd i ämnet ngn gång... Så slipper du känna att din tråd är sabbad.

Jag bara startade tråden, men den har hittills varit informativ och saklig och jag tycker det är bättre så än som de tidigare trådarna har spårat ur. Jag följer ditt goda föredöme och raderar således mitt utbrott också.

Som jag nämnde i mitt redigerade inlägg så hoppas jag att eventuella missförstånd mellan oss kan redas ut via PM istället för att låta fler trådar spåra ur...

Ha det!

Postad 20 January 2005 - 14:24

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Lite svårt att förstå det där med "verklig" kontrast, att den skulle vara viktigare än den "upplevda" kontrasten. Det är väl människor som tittar på filmen och inte mätinstrument? :P

Sedan är det väl också så, som någon skrev, att ströljuset som kommer tillbaka på duken typ när Gandalf tänder staven i Morias grottor (via reflexioner ut i rummet), förstör betydligt mer än vad en ljuskälla med säg, ett stearinljus ljusstyrka, skulle placeras bakom (ej framför) duken.

Upplevde kontrast är ju stort sett samma sak. Om det svarta inte finns p g a massa ljus man har i rummet så är ju kontrasten förstörd redan.

Sedan, två fel blir aldrig ett rätt. Visst, man får ljusreflektioner från duken som stutsar tillbaka via väggen, det är därför man ska ha så mörka väggar som möjligt. Men det blir ju inte bättre av att också ha ett konstant ljus som förstör hela tiden och ännu mer den scenen, eller hur?

Jag har inget emot att folk har ambient light, men man ska veta vad det gör med bilden också, och att byta projektor för bättre svärta och kontrast är ganska meningslöst IMO.

Postad 20 January 2005 - 16:48

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Nin:

Jag har inget emot att folk har ambient light, men man ska veta vad det gör med bilden också, och att byta projektor för bättre svärta och kontrast är ganska meningslöst IMO

Om man nu verkligen gillar ambient light så ger ju en ny projje fortfarande bättre svärta med samma ljuskälla (i samma rum/förutsättningar/etc.) , men det är väl kanske lite hårklyveri.... :P

Jag personligen ser iaf lite skillnad när ljuset kommer diffust bakom eller direkt framför. Den mätbara svärtan kanske är den samma, (vilket jag inte tror den är) men den upplevda är bättre när ljuset kommer bakifrån. Men det är min åsikt...

Postad 20 January 2005 - 20:26

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Hur målar en DLP upp bilden egentligen? kör den inte alla grundfärger på varje stillbild? Jag läste någonstans tidigare i tråden att RBE kunde upplevas om bilden hade förflyttat sig mellan färgintervallerna i projektorn men hinner den inte köra alla färger på varje stillbild?

Postad 20 January 2005 - 20:58

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Det är väl snarare om BLICKEN hinner förflytta sig mellan färgintervallerna. Då blir de olika delfärgerna av exempelvis en vit stjärna representerade på olika delar av näthinnan.

Postad 20 January 2005 - 22:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nin:

Jag har inget emot att folk har ambient light, men man ska veta vad det gör med bilden också, och att byta projektor för bättre svärta och kontrast är ganska meningslöst IMO

Om man nu verkligen gillar ambient light så ger ju en ny projje fortfarande bättre svärta med samma ljuskälla (i samma rum/förutsättningar/etc.) , men det är väl kanske lite hårklyveri.... :)

Jag personligen ser iaf lite skillnad när ljuset kommer diffust bakom eller direkt framför. Den mätbara svärtan kanske är den samma, (vilket jag inte tror den är) men den upplevda är bättre när ljuset kommer bakifrån. Men det är min åsikt...

Ja, men som sagt, om man har något ljus som förstör svärtan så kommer svärtan aldrig bli bättre än vad det ljuset förstör, oavsett vilken projektor man kör med. En CRT ger inte kolsvart svärta om man har ambient light oavsett om bilden som den skickar är helt svart eller ej.

Postad 20 January 2005 - 22:45

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Nin:

Ja, men som sagt, om man har något ljus som förstör svärtan så kommer svärtan aldrig bli bättre än vad det ljuset förstör, oavsett vilken projektor man kör med. En CRT ger inte kolsvart svärta om man har ambient light oavsett om bilden som den skickar är helt svart eller ej.

Helt rätt, men jag tycker nog att man inte skall stirra sig blind på att allt skall vara kolsvart och reflexfritt. Det är ju trots allt den mest filmlika bilden som vinner i längden (vilket talar väl för CRT:erna) T.om. på den lokala Filmstaden är det inte kolsvart i lokalen, utan där har de (pga brandmyndigheterna??) lite ledljus, och inte har de några svarta stolar/golv/tak/väggar heller. Och bortser man från alla "idioter" som förstör min filmupplevelse (med prassel och tissel) så tycker iaf jag att bilden där är det som jag strävar efter att få hemma.

Om lite "ströljus" från rätt håll finns i rummet, och man inte störs av det så kan det ju knappast vara "fel", även om "de lärde" säger något annat (om de nu säger det.)

Kan man i praktiken komma fram till en riktig svart färg då så fort det finns en strimma av ljus i bilden som man projecerar så påverkas väl nyansen av svart?
Kanske ett svart hål kunde hjälpa oss :) nej det kommer bara att stöka till bland våra filmer :(

Nu skall jag nog försöka att komma tillbaka till topic.....

Redigerat av Unregistered241397ab, 20 January 2005 - 22:46.

Postad 20 January 2005 - 22:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag har exprimenterat lite med ett svagt (fondljus) bakom duken...har en dryg meter fritt bakom. Tycker att det ökar den upplevda kontrasten...antar att ögonen ställer om sin ljuskänslighet mht det ökade ljuset mot ögonen, så att mörkt upplevs mörkare. Det lyser endå inte upp mitt rum så mycket.

Postad 20 January 2005 - 22:52

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
aakee:
För att då återknyta till topic. Såg du RBE innan och tycker du isåfall att det har blivit mindre synbart eller mer eller ingen skillnad? Samma fråga kan gälla eyestrain, fast jag antar att du inte har DLP:n om du lider av eyestrain?

Postad 20 January 2005 - 23:13

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

aakee:
För att då återknyta till topic. Såg du RBE innan och tycker du isåfall att det har blivit mindre synbart eller mer eller ingen skillnad? Samma fråga kan gälla eyestrain, fast jag antar att du inte har DLP:n om du lider av eyestrain?

Nix.

Jag har aldrig sett en enda färg av en regnbåge med min XVZ201E. Jag är nog extremt okänslig. Har lyckats få fram det(bara så jag förminner det) med en gammal Plus DLP, sittandes 1meter från en 1,8m bred duk, i helt nedsläckt, samtidigt som jag flckar med blicken mm.

Eye strain: Hade ingen aning om att det fanns, innan jag läste om det här. Har inte hört nån prata om det IRL.

Enda personen som upplever RBE med min projje(i min bekantskapskrets) är min svägerska...där är det ganska tydligt att hon bara ser RBE om det är nedsläckt...med minsta lilla ljus så försvinner det.
Hon har inga problem med Eye strain, iallafall. De skaffade en likadan projje som jag har, efter att ha kollat på lite olika. Inga stora problem mao.

[Edit] Med 'Inga stora problem mao' menar jag att min svägerska inte har det, annars hade de inte köpt en DLP. Givetvis finns det folk som har stora problem med det, 'just 4-the reckord' så ingen debatt behöver uppstå om det.
[slut_edit]

Fondljusgrejjen började jag med när vi skulle se om det minskade RBE(efter att ha läst på prisjakt)..tyckte att det inte är helt fel. Men jag kör inte med det alltid..gillar endå på nåt sätt när det är helmörkt.

Redigerat av AAKEE, 20 January 2005 - 23:17.

Postad 20 January 2005 - 23:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Som jag skrev i mitt inledande inlägg så har jag aldrig sett RBE tidigare och vid första titten på brorsans Toshiba projje så såg jag heller inga regnbågar. Detta trots att jag försökte provocera fram dom.

Men när vi mörkade rummet totalt så tog det inte lång stund innan de första regnbågarna visade sej och efter det så tog det inte många minuter innan jag blev riktigt besvärad av dom.

Min gissning är att det har stor betydelse om det finns "strö-ljus" i rummet eller inte. En sak jag kom på så här i efterhand är att brorsans rum är ganska ljust (trots att det är en källar-lokal). Vitt tak och delvis vita väggar (panel på halva vägghöjden). Vid mörkläggningen så blev det alltså en del ljus som föll tillbaka på duken och kontrasten var med andra ord inte den bästa tänkbara under dessa förutsättningar. Det jag kom till att tänka på nu i efterhand är att väggarna måste ju också ha "blinkat" på samma sätt som duken!

Med ströljus i rummet så lyses väggarna upp av ljus som INTE blinkar (glödlampor) och jag har en känsla av att detta KAN ha stor betydelse för om man upplever RBE eller inte. Har man svartmålade väggar så är det ju bara duken som "blinkar" i takt med att bilden uppdateras med färginnehållet, har man ströljus (arrangerat så att så lite av ljuset hamnar på duken) så får man ju en liknande effekt som med svarta väggar, nämligen att det blinkande ljuset inte syns lika tydligt.

Tar man hänsyn till det någon kallade för "ögats samplingsfrekvens", så tycker iallafall jag att tanken på blinkande väggar är intressant. Det kan ju vara en bidragande orsak till varför vissa lätt ser RBE och andra inte även med samma projje. Det kanske är möjligt att RBE (och kanske framförallt "eyestrain") inte alls upplevs lika tydligt i ett rum med t.ex. terrakotta-färgade väggar...

Hur målar en DLP upp bilden egentligen? kör den inte alla grundfärger på varje stillbild? Jag läste någonstans tidigare i tråden att RBE kunde upplevas om bilden hade förflyttat

Den frågan ställde jag också tidigare, utan resultat.

Min tanke (verkar vara samma som din) grundar sej på att vissa hävdar att de kan se RBE utan att behöva flytta blicken. T.o.m. när de "fixerar" blicken på en punkt i duken.
Stämmer detta så måste det ju logiskt sett bero på att de olikfärgade delbilderna inte exakt överlappar varandra. Detta innebär också att om motivet rör sej snabbare på duken så ökar också RBE-effekten vilket verkar ha bekräftats av många som ser RBE. De brukar ju påpeka att det t.ex. just vid snabba panoreringar eller liknande "blixtrar" extra mycket regnbågar.

Jag är tämligen säker på att ögats rörelser har stor betydelse för om man upplever RBE eller inte, men om ovanstående stämmer och det går att se RBE även om man låser blicken, kan det bero på något annat än att de olikfärgade delbilderna INTE överlappar varandra?

Svar på detta är inte bara önskvärt utan också mycket intressant (IMHO)...

Postad 21 January 2005 - 01:21

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Krasse:

Jag är tämligen säker på att det inte finns DLP-projjar som ligger efter med färg-
hjulet.

Om hjulet skulle ligga efter skulle det synas tydligt vid minsta rörelse på bilden.
det skulle bli en miss färgning både framför som bakom objektet som rör sig.

En bild med bara en primär färg skulle flämta som ett stroboskop...

Postad 21 January 2005 - 08:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Krasse:

Jag är tämligen säker på att det inte finns DLP-projjar som ligger efter med färg-
hjulet.

Om hjulet skulle ligga efter skulle det synas tydligt vid minsta rörelse på bilden.
det skulle bli en miss färgning både framför som bakom objektet som rör sig.

En bild med bara en primär färg skulle flämta som ett stroboskop...

Stämmer. Detta eftersom varje delbild, frame, ritas upp flera gånger. Och varje gång beskrivs delbilden med R,G och B sekventiellt.

Dvs på en 4x spinnare ritas en delbild ut med RGB-RGB-RGB-RGB. Rätt omöjligt att en delbild skulle beskrivas som enbart röda, grön eller blåa då, eller hur? :)

edit: omformulering

Redigerat av pacman, 21 January 2005 - 08:11.

Postad 21 January 2005 - 11:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag pratar om överlappningen av delbilder inte att en frame enbart skulle ritas upp av en färg. Det är ju inte som att motivet först ritas upp av t.ex. den gröna delbilden för att sen HELA motivet skulle bytas ut och ritas upp av nästa färg.

Jag menar att oavsett om motivet är rörligt eller ej så borde ju varje frame ritas upp av alla färg-fälten på färg-hjulet INNAN nästa frame (där motivet har flyttat sej någon millimeter) visas.

Men grejen är den, att om ovanstående stämmer, så borde det logiskt sett vara OMÖJLIGT att se regnbågar med en fixerad blick! Ändå så finns det dom som hävdar att dom kan se regnbågar när blicken är fixerad i en punkt på duken.

OM det nu är så att de olikfärgade delbilderna SKA överlappa varandra perfekt oavsett om motivet är i rörelse eller ej, så betyder det ju att projjen är felaktig eller defekt om regnbågar syns även då blicken är fixerad!

Vore det inte intressant att veta hur det ligger till vad det gäller dessa överlappande delbilder? Det öppnar ju för möjligheten att få delar av RBE-problemet åtgärdat på garanti!

Som sagt. Det som måste klarg-göras först är OM alla delbilder verkligen SKA överlappa varandra (det kanske finns projjar, framförallt med många segment på färg-hjulet, som inte lyckas med detta till hundra procent)

Nästa sak som måste klargöras är OM RBE uppstår TROTS fixerad blick, när motivet rör sej...

Postad 21 January 2005 - 12:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Grejjen är väl den att det mänskliga synsystemet under vissa förhållanden antagligen KAN uppfatta förändringar i väldigt höga frekvenser?
Menar alltså att även om uppdateringen totalt går i 300 Hz, vilket väl borde betyda att man "byter färg" i 100 Hz (för det är väl inte 300 Hz per färg man talar om på en DLP med 300Hz?).
Det är sannolikt inte alls omöjligt för en människa att då och då uppfatta att man "byter färg", även om det sker på en hundradels sekund.
Detta skulle isf betyda att man egentligen behöver en hjulhastighet som är betydligt högre. Hur snabbt går de snabbaste DLP-hjulen i dagsläget?
Anledningen till att du, Krasse, såg regnbågar då allt ströljus släcktes kan ju helt enkelt vara att ditt synsystem då fick mkt mer "resurser" över till att analysera bilden från projjen - att det distraherades mindre av ljuset runt omkring.
Din hjärna förmådde helt enkelt att "se snabbare" då enbart projektionen syntes..?

Om denna teori stämmer så kan man ju definitivt se RBE även med helt med fixerad blick. Isf betyder det att man ibland "ser tillräckligt snabbt" för att ändå uppfatta att man byter färg...

Däremot är jag skeptisk till tanken att man över huvud taget skulle kunna fixera sin blick på en punkt särskilt bra. Tror inte att vi är kapabla till det. Ögonen rör sig nog hela tiden lite då de är öppna... Alltså blir alla teorier som innefattar detta moment lite väl teoretiska. :)

Postad 21 January 2005 - 13:44

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Jag tror att ögat måste röra sig för att man ska kunna uppfatta RBE.

Undrar om den här killen har problem med RBE....? :)
Postad bild

Postad 21 January 2005 - 16:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Det är möjligt att det är så, men försök att hålla ögonen helt stilla längre stund än ngn sekund... Jag kan inte det iaf. :P :)

Postad 21 January 2005 - 19:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Det är möjligt att det är så, men försök att hålla ögonen helt stilla längre stund än ngn sekund... Jag kan inte det iaf. :P :)

Håller med. Det är fel sätt att angripa problemet. Att försöka få fram att bara om man stirrar som en galning i ambient light så slipper man RBE låter...hmm..ja, jag vet inte, men inte bra.

Postad 21 January 2005 - 19:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Om denna teori stämmer så kan man ju definitivt se RBE även med helt med fixerad blick. Isf betyder det att man ibland "ser tillräckligt snabbt" för att ändå uppfatta att man byter färg...

Jag TROR inte att det är möjligt att se dessa färg-skiftningar med helt fixerad blick OM överlappningen av de olikfärgade delbilderna är perfekt.
Och det borde den väl vara (framförallt på pausad bild)?

Anledningen till att jag inte tror det är möjligt, beror på den kvardröjande effekten i syncellerna. Om däremot blicken flyttas en liten aning så att inte samma synceller belyses med exakt samma del av motivet så förändras ju saken.

Vad det gäller att hålla blicken fixerad så tycker jag inte att det verkar vara speciellt svårt, men jag behöver en fast punkt att fästa blicken på.
När man ser på film så har man ytterst sällan några fasta punkter att fästa blicken på, så under tiden man ser på film så tror jag det är praktiskt taget omöjligt att hålla blicken helt stilla...

Postad 21 January 2005 - 19:40

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Eh...diskuterar ni det här med att fixera blicken för att utröna mekanismerna bakom RBE eller försöker ni komma på en "behandling" (att hålla blicken blick still...) ?

Man kan ju inte hålla blicken exakt still om man tittar på film med projektor. Möjligen kan man låta bli att ha en onödigt stor duk så att man inte behöver flacka med blicken mycket. :)

Postad 21 January 2005 - 20:03

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Betyder detta att man bör se färre RBE om man är avslappnad? (med eller utan hjälpmedel såsom öl... :) )
För mig är det nästan tvärtom iaf, de få gånger som jag ser RBE är när jag halvligger/halvsover. Sitter jag "normalt" däremot så syns de väldigt sällan.
Ambientljuset däremot har jag inte kollat så värst noga om det påverkar positvt eller ej, men jag tror det är bra med lite ljus för att mildra kontrastchocken som kan komma.

Postad 21 January 2005 - 21:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Eh...diskuterar ni det här med att fixera blicken för att utröna mekanismerna bakom RBE eller försöker ni komma på en "behandling" (att hålla blicken blick still...) ?

Man kan ju inte hålla blicken exakt still om man tittar på film med projektor. Möjligen kan man låta bli att ha en onödigt stor duk så att man inte behöver flacka med blicken mycket. :)

Eftersom vissa hävdar att RBE syns även då blicken är fixerad så skulle jag vilja få bekräftat OM de olikfärgade delbilderna VERKLIGEN överlappar varandra till hundra procent eller om tekniken tillåter bilden att uppdateras under tiden som färg-hjulet gör ett varv.

DMD-chippet "blinkar" ju först fram bilden i en färg, sen nästa färg och slutligen den sista av de tre grundfärgerna. Vissa projjar har hög "spin" (d.v.s. hög hastighet på färg-hjulet och/eller många olikfärgade segment på färg-hjulet).
Jag kan tänka mej att det kanske finns projjar där den bild som ska "blinkas" fram av dmd-chippet ibland hinner uppdateras innan färg-hjulet har gjort ett fullt varv (eller innan alla de olikfärgade segmenten har hunnit visas åtminstone EN gång).

Vete sjutton hur jag ska förklara vad jag menar...:P

Tänk så här:

Film består av en mängd stillbilder. Rörelser i filmen uppstår genom att t.ex. ett motiv inte ligger exakt på samma ställe i två närliggande "frames", ju högre hastighet på rörelsen desto större skillnad på motivets position i två frames.

DLP-tekniken skapar en "färg-glad" bild genom att första visa bilden i en färg, sen nästa färg och slutligen den sista av de 3 olika grundfärgerna.

Tänk om den frame som SKA visas (och ritas upp av de olika grundfärgerna) hinner uppdateras INNAN alla grundfärgerna har hunnit att "säga sitt". En konsekvens av detta skulle kunna påminna om bilden ifrån en crt-projje där konvergensen inte stämmer till hundra procent, men med en avsevärd skillnad.
Med dlp-teknik skulle felet bara synas under ett extremt kort ögonblick!

Jag tror inte min beskrivning ovan måste stämma överens med hur dlp-tekniken fungerar i verkligheten, men när man numera säljer projjar med allt högre "spin", vilket ofta betyder fler färgade segment på färg-hjulet så har jag en känsla av att tekniken ibland kanske "klickar" och en "frame" ibland faktiskt hinner uppdateras (och motivet hinner flytta på sej) innan färg-hjulet har hunnit visa de segment som bilden ska byggas upp av.

Anledningen till denna "känsla" jag har kommer av att flera har hävdat att de utan problem ser RBE UTAN att blicken har flyttats, t.o.m. när de koncentrerar sej på att hålla blicken fixerad!

Det borde ju inte vara möjligt att se RBE med en fixerad blick om alla de olikfärgade "delbilderna" verkligen överlappade varandra till hundra procent!

Tänk på att dmd-chippet måste ju faktiskt vara helt släckt när skarven mellan två färger på färg-hjulet sveper förbi chippet. Det minsta lilla att bilden ligger kvar på dmd-chippet så kommer ju helt plötsligt "fel" färg reflekteras av chippet!

Grejen är att om man kan påvisa att vissa har projjar har problem med "synkningen" mellan färg-hjulets segment och dmd-chippet så borde det ju vara ett fall för reklamation! Det kan ju också förklara varför vissa inte ser några regnbågar ALLS på en projje medan andra ser väldigt mycket regnbågar med en annan projje av samma modell.

Det är DÄRFÖR som jag tycker det kunde vara intressant att få veta mer om hur tekniken fungerar och om den typ av fel jag försökt förklara kan uppstå i verkligheten!

Redigerat av Unregistered959, 21 January 2005 - 21:43.

Postad 22 January 2005 - 03:09

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Krasse:

Hmm... Jag tror att jag förstår vad du menar.

Har hitta ett fenomen som påminner om det du hänvisar till.
Vet inte om det bara är min proj eller om det är allmänt med
den gamla firmawaren. (har infocus sp4805)

Det uppstår följande:

Om man ser på "Hitta Nemo" hela vägen från början så kommer det
fram ett skumt fenomen i sekvensen där Nemo och kompisarna ser båten.
Nemos pappa (kommer inte ihäg vad han heter nu)kommer rusande och
skäller på nemo att det är farligt. När pappan simmar in mellan Nemo
djupet blir det massor med "skugg artefakter." Ungefär som om dmd-chippet
inte hinner uppdatera och det bildas en svart skuggbild efter hela tiden.

Om man hoppar till sekvensen direkt så uppstår inte problemet alls...

Tillbaks till ditt exempel...

Om dmd-chippet skulle lagga så tror jag att det borde synas mer tydligt.
borde bli ett flimrande eller blixtrande i bilden... typ sån som sp4805
tydligen fåt i den nya firmawaren...

Däremot att enstaka pixlar laggar tror jag att sanolikheten är mer vanlig
än dmd-chip tillverkaren vill erkänna. Och lagget borde säkert uppstå i
vissa extrem då dmd-chippet får jobba extra hårt...

Men att man ser rgb i stillbilder tror jag mer har med att ögats samplings-
frekvens samman faller med en jämnt delbar pulsbredd i bilden... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.