Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell - REL Storm 5 tråd *

119 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 september 2006 - 17:10

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Ja då lämnar även jag in en ansökan om medlemsskap till REL Storm 5 klubben <_<
Idag så beställde jag en Storm 5 i det underbara träslaget valnöt av min lokala handlare och den närmaste veckan kommer förmodligen att bli väldigt lång :\

Förhoppningarna är högt ställda, stativarna är ganska rappa i svängarna så det ställer lite krav på subbasen, men risken att jag blir besviken känns inte så stor, REL kan sin skit.

DIY a.k.a hembygge vad är det, in i vardagsrummet?!! nä blä blä ;)

Nej tacka för fjärrkontroll, hög och lågnivå simultant och garanterat kanon-intergrering med frontarna, det är det som är grejen, iaf för mig som skall använda subbasen väldigt mycket till musik. På det området anser jag att det inte finns ett enda hemmabygge som överhuvudtaget går att jämföra med t.ex REL`s Storm 5 och prisklasser uppöver.

Postad 20 september 2006 - 16:20

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Kanske skall ta och lämna rapport nu efter att jag har spelat in min Storm 5`a.

Jag hade ganska högt ställda krav och förväntningar, och som jag misstänkte så infriades dem allihopa utan problem, faktum är att jag inte kan komma på en enda sak den skulle kunna göra bättre..
Det spelar ingen roll överhuvudtaget vad jag lägger i för skiva, subbasen följer med i allt, hårdrock, klassiskt, techno och akustiskt mm mm. Har även hunnit med att se några filmer och givetvis så fixar den även det på ett fenomenalt sätt. Men just akustiska skivor fick sån oerhörd rymd så att man nästan tappar andan.

Att intergrera den med stativarna vad också en barnlek, bara att följa instruktionerna och lyssna med öronen, den är 100% osynlig vid stereolyssning och illusionen att frontarna gör hela jobbet är perfekt.
Rekomenderas starkt!

ps. ett litet minus kanske skulle vara att valnöts-fanèren var en aningens ljusare än vad mina övriga KEF högtalare har, men det är då också det enda :P

Postad 23 september 2006 - 11:04

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Ursäkta OT i rel tråden:
Sant om kommersiella subbar tycker jag!! Vilka summor!! Subbor är ju som gjort att diy:a.  Att bygga en subb med siffror som slår tex. denna rel på fingrarba är ju busenkelt och kostar en tiondel. Lägg märke till att de enger nedre frekvens "in room"  Vilket är lite beige då rummet lägger på (kommer inte ihåg exakt) +12db runt 20hz. Såna siffror åstadkommer du för ca tretusen på diy sidan och då med pwm stärkare.

MEN det är ju lite svårare med integrationen, rel subbarna är ju genomtänkta och låter mkt bra.

#
#
#

Så varsågoda att käbla lite på mig, jag tål det  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Apropå Subwoofer käbbel... :o Vilken sub man behöver beror på flera saker..
1.) Hur stort är lyssningsrummet, har öppen planlösning som ökar volymen?
2.) Till vad använder man subben, Musik eller Film?
3.) Nivån på övrig investering. Man skaffar nog inte en 35k sub om resten kostar ca:20k.

Fördyrande omständigheter är stort rum och musik. Är det Film som gäller i första hand duger en sub som har bra siffror på pappret. (Vilket jag har just nu, enorma explosioner, tryckvågor som känns, knappt hörbara. Subben låter väldigt illa till musik. Jag måste stänga av eländet då)
Nedan om denna sub som ej klarar musik men har siffror. Det bästa mätverktyget är dock Öronen.
Average SPL 25-62 Hz: 107.9 dB
Average SPL 20-62 Hz: 105.9 dB
Bass Extension: 20 Hz @ 96 dB SPL
Maximum Output: 114.6 dB SPL @ 32 Hz

Here's the 10% THD limit SPLs in 7500 cubic foot room:
20 Hz 96 dB SPL
25 Hz 102 dB SPL
32 Hz 114.6 dB SPL (system at maximum)
40 Hz 111.8 dB SPL (system at maximum)
50 Hz 108.1 dB SPL
62 Hz 103.1 dB SPL

Jag har just nu hittat en bra kandidat som uppfyller allt, REL StentorIII!! Blir lite avundsjuk när det finns vissa här som har dubbelt av det goda, eller hur mrVoodoo? ;)

Jag funderade tidigare på 2st Storm5 eftersom rummet är stort. Har insett att det troligen är värt det lilla extra till 1 st Stentor istället. Resten av anläggningen är väl värd denna sub...

Postad 23 september 2006 - 12:02

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Riktigt dubbelt är det dock inte, det ena är "bara" en Stentor II, men jag överdriver inte om jag säger att även den låter snuskigt bra. Tillsammans spelar dom helt fantastiskt, det bästa jag hört i basväg. Den botten dom bygger ut är utan dess like, något den borde vara också kanske om vi ser till prislappen ;)

Men jag rekommenderar helt klart stentorn (oväntat va? :D ), har kört en Strata själv och det är två väldigt åtskiljda subbar. Stratan var inte ens nära den typen av pondus, närvaro och "o-anstängdhet" som stentorn kan visa på. Något som är svårt att se på produktbilderna är hur stor Stentor III'an egentligen är, RIKTIGT stor, de 55kg'na den väger in på kanske skvallrar lite om bygget också.

Per_We, du lär inte ångra dig om du får vantarna på en Stentor, vare sig det är en Stentor II eller Stentor III.

Postad 23 september 2006 - 13:46

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
[B]

Riktigt dubbelt är det dock inte, det ena är "bara" en Stentor II, men jag överdriver inte om jag säger att även den låter snuskigt bra. Tillsammans spelar dom helt fantastiskt, det bästa jag hört i basväg. Den botten dom bygger ut är utan dess like, något den borde vara också kanske om vi ser till prislappen  ;)

Men jag rekommenderar helt klart stentorn (oväntat va? :D ), har kört en Strata själv och det är två väldigt åtskiljda subbar. Stratan var inte ens nära den typen av pondus, närvaro och "o-anstängdhet" som stentorn kan visa på. Något som är svårt att se på produktbilderna är hur stor Stentor III'an egentligen är, RIKTIGT stor, de 55kg'na den väger in på kanske skvallrar lite om bygget också.

Per_We, du lär inte ångra dig om du får vantarna på en Stentor, vare sig det är en Stentor II eller Stentor III.

<{POST_SNAPBACK}>

Med all respekt till originaltråden, Storm 5. Stentor är ju trots allt Storebror...
-Kanske att det behövs en STENTOR tråd? Eller en REL tråd? Har man halkat in på REL så ser man ju fördelar som ingen annan tillverkare erbjuder! Har man börjat med de mindre så är det ju naturligt att uppgradera inom REL familjen synkat med övrig utrustning förstås, --->Studio i topp.

Jag har kollat runt på olika forums där det finns alla sorters debatter gällande subwoofers. Om man har stort rum, krav på bra musiksub som klarar att spela DETALJERNA i basen så är helt klart StentorIII ett givet val.

* mrVoodoo * - Är skillnaden stor mellan 2 och 3? Ljudmässigt, tekniskt..
Jämförelse Stentor, Velodyne DD-15, Studio
Stentor Review i HomeCinemaChoice
Stentor "test" i Stereotimes

Hade rummet varit slutet rum på max 20 kvadrat så hade jag nog nöjt mej med Storm 5

Redigerat av Per_We, 23 september 2006 - 13:58.

Postad 26 september 2006 - 19:32

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Visst finns det alltid bättre saker därute, jag kanske var lite otydlig men för den pengen och den fysiska storleken på lådan man lägger på Storm 5`an så får man en väldigt trovärdig bas, jag är fortfarande lika ohyggligt nöjd, största bekymmret just nu är att hitta fina akustiska inspelningar :huh:

Jag tycker förövrigt det är väldig intressant att höra åsikter och synpunkter från ägare av övriga REL modeller, även mindre och större, vem vet vad framtidens behov kommer att vara? :blink:

Postad 16 oktober 2006 - 16:03

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Trevligt, låter ju possitivt det också. B) Hur REL subbarna funkar och hur de integreras bäst känner jag till väl, då jag ägt min nuvarande REL Q150E i ett och ett halvt år nu. Kör givetvis högnivå till musik (och film, kör låg och högnivå samtidigt då).

Och jag förstår om du har lite problem om du behöver dela så högt....jag delar nu min vid ca 40Hz, vilket blir helt perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Givetvis högnivå till musik? Kan nån berätta lite mer om fördelar och nackdelar, skillnader mellan hög- och lågnivå?

Postad 16 oktober 2006 - 17:46

Unregisteredd480d8c6
  • Unregisteredd480d8c6
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
En skillnad är att du via högnivå plocka ut signalen i "slutet" av kedjan, efter slutsteget, precis som övriga högtalare. Kör du lågnivå plockar du ut signalen mellan försteg och slutsteg. Eventuell färgning/karaktär mm som uppkommer via slutsteget uteblir alltså till subben. En nyansskillnand skulle kunna uppstå.

Själv är jag dock skeptisk till att man skulle kunna få fram någon skillnad, färgar slutsteget så mkt att det skull bli hörbart i basregistret bör man nog se över sitt slutsteg :angry:

Jag har dock själv kopplat mina subbar via högnivå (rel-subbar kan tilläggas). Jag var en gång i tiden förmodligen ännu mer anti-sub än du varit dimmolto. Men sedan jag själv börjat experimentera med riktigt subbar är jag helt frälst. Det basfundament man får med en rejälsubb har jag ännu inte hört på någon högtalare på "rätt" sida 100 000 kronors-sträcket. Faktrum är att jag har faktiskt inte hört nån alls B)

Kul att du börjat fundera på sub iaf, jag var ju faktiskt först att tips om sub i din tråd om högtalre med tryck ;)

Postad 17 oktober 2006 - 11:07

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag har läst en del här om Storm 5 och blivit otroligt trissad :D Speciellt ifrån Nevevarine's recensioner hehe.

Själv har jag RS8 högtalare och funderade lite på REL Stampede ihop med dessa. Velodyne gick bort efter en del läsning. Men har ju hört så mkt fantastiskt om Storm 5 nu. Är det dumt att köpa en sub som kostar mer än mina frontar? :unsure: Mitt rum är 25kvm och för övrigt ganska kalt. Kanske en 8" räcker?

Finns det några jämförelser mellan de båda? Kanske är det värt att lägga de extra 6k på en Storm 5 ändå.

Ska bli fantastiskt ändå att koppla på en sub och lägga på lite skön trance!!! :rolleyes:

EDIT* Förresten. Läste att Storm 5 har balanserad högnivåingång. Detta borde ju passa mig perfekt då jag har en Primare A30.1 balanserad förstärkare.

Redigerat av dimmolto, 17 oktober 2006 - 14:23.

Postad 19 oktober 2006 - 16:10

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
dimmolto: då blir du inte ensam om att ha en dyrare subwoofer jämfört med frontarna :D
Men vad gör man om man vill ha stativarnas fina 3D-bild och detaljrikedom men ändå ha en riktigt tight och rumskopplande bas?

ps. kör på Storm 5:an, den är värd dom extra 6k, den spelar med så mycket mer auktoritet samt betydligt mycket högre än Stampede..

Postad 20 oktober 2006 - 04:57

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag säger bara... oh... my.. god! :lol:

Var på Lasses Hifi i Falun och provlyssnade Storm 5an ihop med RS8. Vilken bas. Jag har aldrig hört nåt liknande. :lol: Det lät riktigt j*vla super bra. Precis det sound jag har letat efter.. Avgrundsdjup charmerande kontrollerad bas som integrerades perfekt med resterande ljud.

Det roliga var att när jag stängde av subben, mitt i en låt, lät det som om jag hade en klockradio framför mig. Inget emot RS8orna. Jag är mkt nöjd med dem, men vilken helhet man fick med Storm 5an som basunderstöd. Hur ska man klara sig utan denna maskin, som för övrigt var estetiskt smickrande?

Imorgon lördag beställer jag en. I svart! B)

Vad menar du A_Li? Förlorar du 3D-bild?

Postad 20 oktober 2006 - 19:20

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Kanske var lite luddig, nej jag förlorar ingenting, tvärtom :)
Jag gillar sättet som en trevlig stativare spelar musiken på men jag gillar samtidigt rejäl bas som kan koppla rummet, så enda lösningen för mig är just en trevlig stativare och en Storm 5`a, det ger mig en väldigt tight och komplett ljudbild över hela registret och allt till en rimlig slant.

Postad 20 oktober 2006 - 23:14

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Coolt! Känns som nästa steg för mig med. Vad har du för stativare? Och vad är egentligen fördelarna?

Postad 22 oktober 2006 - 11:31

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
dimmolto: Den balanserade högnivå-ingången är som jag förstått det inte till för att köra från en balanserad stärkare...inte enbart så iaf...men här kan jag ha fel. Som jag förstått det har den balanserade ingången något att göra med när man ville köra två subbar...står i manualen något om att man kopplar den till enbart en kanal, dock nämner dom i samma samanhang "differential output".

Men iaf, jag har också en balanserad förstärkare, så jag fick koppla lite speciellt. Istället för att den svarta kabeln från subben jordas på en negativ pol av högtalarutgångarna så satte jag den till höljet på en RCA kontakt (alltså den negativa punkten i en RCA kontakt, inte själva mittpinnen). Sedan satte jag RCA kontakten på en ledig ingång på förstärkaren...och jordade på så vis.

Detta är tipset jag fick från min butik, och som jag kört i tre år med mina REL subbar. Fungerar utmärkt. Som sagt så tror jag den balanserade ingången är tänkt att användas bara när man har två subbar, så dom tar varsin kanal...men jag tycker det hela är lite märkligt...kanske bara väldigt dumt skrivet i manualen, vad vet jag.

Iaf, jag får kliva ur denna fina klubb nu...min Storm 5:a är såld. Den är fortfarande den bästa subben jag någonsin hört när det gäller musik, bara det att jag den senaste tiden börjat ända åsikt om sub och musik en del. Började som ett test när jag lånade hem Audiovector Mi3 Signature...lite för att se hur jag tyckte dom klarade sig på egen hand...och efter en helgs testande så kändes det som att jag givetvis vann en del djup med subben, men att jag ändå förlorade lite snabbhet...även om subben är grymt snabb, och jag testade att dela riktigt lågt...ända ner till 25 Hz, samt med rätt låg nivå, så hängde den inte helt på Signaturerna, vilket ledde till lite slöare bas.

Iaf...jag har väl samtidigt blivit lite mindre djupbas-junkie, så slutsatsen blev den att jag kan klara mig utan sub, lägger hellre de pengarna på frontarna...så nu ska det bli Signature här hemma. Måste ändå säga att Signaturerna hanterar lågbasen, iaf ner till 30 Hz riktigt jäkla snyggt...en snabbhet där ihop med min Thule som jag inte tror någonsin är möjlig ur en sub.

Men vem vet...kanske börjar jag leka med dubbla subbar eller något i framtiden...men nu så kör jag utan.

Postad 22 oktober 2006 - 18:30

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Oj, där ser man!

För övrigt inget dåligt subval antar jag? Jag kör mycket trance och antar att den kommer till sin rätt med subben. Får den nästa vecka hoppas jag :)

Postad 22 oktober 2006 - 22:03

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Nej, inget dåligt val alls. Hade jag bara känt för sub just nu hade det inte funnits något annat alternativ att överväga. Den är brutal och snabb.

Postad 29 november 2006 - 11:50

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jaa vad säger man :)

Jag kan rekommendera Storm 5 till alla som vill ha bas. Helt underbar burk!

Postad 30 november 2006 - 09:03

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Det låter bra, jag har precis lagt vantarna på en begagnad. Får hem den nästa vecka och väntar otåligt :)

Postad 26 september 2007 - 18:57

Unregistered0578bc15
  • Unregistered0578bc15
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tjena!
är det fortfarande denna sub som gäller eller?
ska köpa ny subb o denna verkar vara så bra på alla sätt o vis. dock så har jag inte fått lyssna på den men jag har läst mycket mycket om den och så är jag en godtrogen person =)

tänkte bara höra med er experter om det har kommit nån ännu bättre/värre
och vad är R505 och dom för nånting? är det nyare modell eller vad?

och en sista fråga vad är det som gör så det blir 10 000kr dyrare o köpa stadium 3 mot storm 5??
och är det värt? mitt rum är på 18kvm men jag ska ha större rum i nästa hus. det ska ligga på c:a 25 - 30kvm.

MVH/
Wellander

Postad 01 september 2009 - 23:30

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Ett litet tips för den som är intresserad av denna fantastiska sub.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.