Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BTB (Blacker Than Black)

109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 juni 2005 - 20:46

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Jag kan faktiskt inte se någon skillnad på utökad eller videosvärta så länge sändare och mottagare matchar varandra i hanteringen.

Postad 09 juni 2005 - 23:22

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Tack Outermountain! :rolleyes:
Antar att utvidgad är då 16-235.
Standard 0-255

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, förmodligen tvärtom :o

Expand/utvidga/etc. "klipper" allt under digitalt 16 och över digitalt 235 och "expanderar" ut den kvarvarande signalen enligt PC standard till 0-255

Man bör alltså INTE använda läget expand om man vill behålla all information i filmen.

För att förtydliga:

För DVD film via DVI är det 16-235 som man vill ha, detta är normalläge i de flesta fall.

mvh

/Pär

<{POST_SNAPBACK}>

Det är detta som jag byggde mina slutsatser på (Standard->Standard= BÄST), SAMT det det är detta som gör mej förvirrad ang. standard/utvidgad, eftersom Perra1 säger tvärtom, till det Ticko och även jag trodde, eller var det ett skämt från Perra1's sida?

:ph34r:

Postad 10 juni 2005 - 00:51

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Jag håller inte med Outermountain - om värden UNDER digitalt 16 klipps bort så kommer det som populärt kallas "shadow detail" att upplevas mycket platt och i det närmaste som macroblocking då områden med värden under digitalt 16 och digitalt 16 kommer att få samma värde. Samma sak kommer att hända vid värden över 235. Detta beror endast delvis på kalibrering, vilket innebär att man i princip måste kalibrera under optimal svärtenivå och även klippa i vitvärden.

Normalt så kalibrerar man för att uppnå optimal visning för både Blacker than Black (BTB) och Whiter than White (WTW) - men oavsett detta med kalibrering, hur många har en riktigt kalibrerad display här på Prisjakt och andra forum? Min gissning är att mindre än 10% har detta - fler kanske anser sig ha det, men jag har nog tillräckligt på fötterna när det gäller kalibrering för att påstå att en klar minoritet har detta. Detta innebär att om man inte har en perfekt kalibrerad bild där man kan ta hänsyn till BTB eller WTW så kommer bristen av detta data att påverka bilden i negativ riktning.

Här är en bild från "The talanted Mr. Ripley" 34:03 in i filmen (tack till Stacey Spears för alla bilder). Den visar skillnaden mellan att konvertera 16-235 to 0-255 (dvs expand - här gjort med PowerDVD) och att skicka luma värdena oförändrade (utfört med Sonic Cineplayer), dvs värden under 16 och över 235 finns kvar.

http://www.component..._1106144036.jpg

Vad man ser är att ytor på den "expanderade" signalen kommer att ha ett betydligt lägre bilddjup eftersom större delar av bilden kommer att vara kodade som lika - dessa skillnader kommer i princip att se ut som "macroblocking".

Här är en bild som visar var i bilden data under digitalt 16 och över digitalt 235 finns, detta är markerat som vitt.

http://www.component..._1106144165.jpg

Och slutligen - om det är så att argumentationen slinker in på att detta endast är en scen ur en film så har även Stacey Spears samlat statistikdata från 682 scener för 94 filmer - hur mycket data som är kodat under digitalt 16 och över digitalt 235, samt skillnaderna om man klipper vid dessa värden.

http://www.component..._1106144301.jpg

Hoppas att detta förtydligar skillnader mellan att visa BTB och WTW och inte.

mvh

/Pär

edit: bildfix

<{POST_SNAPBACK}>

Utifrån Perra1's utlägg, skulle jag också vilja tolka in följande.

BTB & WTW får man ENDAST om man kör standard (dvs 16-235) -> standard, eftersom DVD skapas i det formatet. :ph34r:

Kör man utökad (0-255) -> utökad, så får man förluster, kanske inte okulärt synbara men mätbara om inte annat. Det kan ju bli en förbaskat bra bild i alla fall. :rolleyes:

Är det den tolkning ni andra också gör? :o

Postad 10 juni 2005 - 11:10

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
En undring till...

För DVD-spelare, projektorer, etc. som i produkt-specar påtalar att de har BTB-support, vad betyder den klaimen egentligen? Att de kör video-nivåer i standard-läge?

Test-center som testar BTB & WTW,
(t ex http://www.hometheat...h&articles=all)

då antar jag att dom bara testar det med enheter som kan köra video-nivåerna i standard-läge? eftersom det endast är med dom man kan teoretiskt få till äkta BTB/WTW.

???

hmmm

Postad 05 september 2005 - 17:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Hej, hoppas inte denna tråd har fallit bort men jag chansar ändå. Har läst igenom den lite löst, och det mesta är överkurs för mig som amatör.
Så jag frågar:

Har en Viewpia 32" LCD med dvi, nu vill jag ju gärna köra den med en dvd spelare med dvi utgång. Vad ska dvd spelaren då ha för "svart grejjs", för att det ska passa bäst???? OBS: vanlig dvd spelare med dvi, inte HTPC.

Det jag sett i tråden handlar mest om Plasma och Projje, men nån av er kanske vet vad som gäller för LCD.

MVH / Mikael

Postad 09 september 2005 - 09:32

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Okey så vilken dvd spelare ska man ta då till en Samsung Plasma, Denon 1920 eller Philips DVP-9000S, vilken kommer att gär korrekt svärta??

Postad 13 september 2005 - 14:23

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Hur är det med HTPC? Sänder den data- eller videosvärta?

Postad 13 september 2005 - 19:05

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Hur är det med HTPC? Sänder den data- eller videosvärta?

<{POST_SNAPBACK}>

troligtvis till 99.9% Data-svärta, dvs 0-255

HTPC = DATOR = 0-255

Såvida inte grafik-kortet kan sättas till video-svärta 16-235 men det är rätt sällsynt om ens förekommande.

Postad 23 september 2005 - 14:39

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Datorer skickar den svärtan du vill ha. Går nämligen att styra till 100% :) Använd inte bildkontrollerna bara för ljus kontrast osv. Datorn är bara 8bitar medans din bildvisare säkert har minst 10bitar iaf.

/K

Postad 29 december 2005 - 14:53

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Ett tag sen någon skrev i denna tråd, känns som det är dags igen. Jag har nämligen en liten fråga.

Har en LG 42PX4R och en Marantz DV6600. Om man kollar på DVE för att kalibrera bilden, så finns ju bilden med tre streck. Om jag på DVD:n ställer in displayformatet på YCbCr så ser jag alla tre strecken om jag ökar ljusstyrkan. Ställer jag in den på RGB-normal så ser jag bara två av dessa. Ställer jag den på RGB-enhanced så ser jag inget streck överhuvudtaget.

Frågan är ju då den. Tyder detta på, vilket jag fått för mig, att min DVD och plasma kan visa BTB? Det betyder ju i så fall att plasman föredrar videosvärta, inte datasvärta som dom flesta/alla plasmor påstås visa?

Jag är en rookie på allt sånt här, kan vara möjligt att svaret finns tidigare i tråden. Men nån som förstår sig på det jag skrivit kan väl kanske förklara lite snabbt.......... :angry:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.