Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

I vilken höjd har ni era surroundhögtalare?

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: I vilken höjd har ni era surroundhögtalare? (889 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 19 November 2006 - 10:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Dom är Dipoler.
Såvitt jag vet så har jamo 2 olika sådana 3-kantiga surround-högtalare (en större modell och en mindre) och om jag inte mte minns fel så består den mindre varianten av 3 element (inalles). 2 riktade åt ena hållet (bas och diskant) och det tredje elementet riktat åt andra hållet (bredbands-element).

Detta råkar också vara jamos svaghet och samtidigt en styrka.

Bredbands-elementet spelar i motfas, men har kraftigt begränsat frekvens-omfång både i den övre delen av registret och i den lägsta delen av registret. Begränsningarna innebär i praktiken att man inte får någon "dipol-effekt" i dessa områden medan dipol-effekten är som bäst i mellanregistret. Nu råkar det också vara så att mellanregistret i ett frekvens-omfång täcker den delen av registret där vår hörsel är som känsligast.

Bra, men som sagt man går inte hela vägen med denna typ av dipoler.

Fördelen med bredbandselementet kraftigt begränsade resurser i basområdet är att basen inte behöver bli nämnvärt lidande av att spelas upp av två element i motfas. Det som händer när man spelar bas i motfas med två intill-liggande element är att ljudet ifrån varje element "tar ut" ljudet ifrån det andra elementet. Bas-återgivningen blir m.a.o. näst intill obefintlig i en dipol-konstruktion där även basen återges i motfas.

Detta slipper man till viss del med Jamos dipoler, tack vare begränsningarna i bredbands-elementets frekvensomfång.

Smart!

Det tråkiga är att den översta diskanten inte heller blir återgiven i motfas av bredbands-elementet och i detta fallet så är det mer kritiskt. Bas är svårt att riktnings-bestämma, men det är inte diskant.

En annan tråkig grej med jamos konstruktion m.h.a. bredbandselement är att den "karaktäristika" som bredbands-elementet har (d.v.s. hur det låter ensamt) nästan aldrig stämmer helt och hållet med karaktäristikan som 2-vägs delen har (den sida med både bas och diskant-element). Vid de ställen i frekvens-omfånget som bredbands-elementets uppträdande inte överenstämmer exakt med hur två-vägs delen uppträder så faller också dipol-effekten.

Jag har själv provat ett par Jamo-surrar av denna typen och jag tycker att de fungerar bra trots allt. En av de bättre dipol-surrarna jag har hört (IMHO).

Men personligen så föredrar jag "omnipol-surrar"...
De är lätta att placera och ger praktiskt taget lika "omslutande" ljud som dipoler, men med avsevärt bättre skärpa i ett stereo-scenario...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.