Yamaha´s nya recivers 757, 657 , 557
341 svar till detta ämne
Postad 07 February 2006 - 21:24
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu joinar jag Yamaha-klubben. Fick hem min 657:a idag. Har inte hunnit testa så mycket än, men det är en solklar förbättring mot den jag hade innan. 
<{POST_SNAPBACK}> Hej. Välkommen till den klubben hoppas att du blir nöjd men ta god tid på dej för du kommer att upptäcka hur mycket det är att göra plus att stärkaren behöver lite inkörningstid. Ett tips till LÄS MANUALEN NOGA och testa allt.
ha det. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är uppfattat. Men om något dyker upp som jag inte fattar så frågar jag här, eller kanske skickar ett PM till dig Golf3.
Postad 07 February 2006 - 22:28
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Nu joinar jag Yamaha-klubben. Fick hem min 657:a idag. Har inte hunnit testa så mycket än, men det är en solklar förbättring mot den jag hade innan. 
<{POST_SNAPBACK}> Hej. Välkommen till den klubben hoppas att du blir nöjd men ta god tid på dej för du kommer att upptäcka hur mycket det är att göra plus att stärkaren behöver lite inkörningstid. Ett tips till LÄS MANUALEN NOGA och testa allt.
ha det. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är uppfattat. Men om något dyker upp som jag inte fattar så frågar jag här, eller kanske skickar ett PM till dig Golf3. 
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du göra men fråga här först, sen så hjälper jag dig om jag kan. 2 tips till: 1: Var noga med att du sätter varje kabel på rätt ingång. 2:VOLYMTRIMM: denna funktion så kan man höja ingångs volymen från varje enhet som är kopplad, jag upptäckte att denna vol.tr stod på det lägsta och det går att höja 6steg. Blev en väldig skillnad på vol, detta står i manualen på sidan för Set-up. Lycka till. Ha det
Postad 09 February 2006 - 19:30
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
 Hej på er.
Här kommer jag med ett ytterliggare inlägg och denna gång handlar det om Equalizer.
Som ni kanske har sett så finns det en 5-bands equalizer på rx-v757 och jag har hållit på och tveekat på detta i c:a 3 dagar och finner att detta är värt tiden att jobba med detta, men det ska jag säga att det kräver mycket tålamod och är ett tidkrävande pysslande.
Men det blev bättre bas på frontarna och även mer kraft i basen,på centern så blev ljudet klarare och fick en bättre framtoning så det kan faktiskt vara värt besväret,.... men tro inte att det är lätt för har man inte tålamod så hoppa över detta.
Har forsatt att tveka med Equalizen för centern och det gäller att den står bra för jag upptäcker att den påverkar hela högtalar systemet så det är inte alldeles meningslöst att hålla på med detta.
En annan sak är att equalizen står på O från fabriken för alla banden och detta gör att man inte får ut maxljud på stärkaren, ta t.ex att basen får ett bättre tryck och ett ljud, centern får nu en tydlig men fyllig framtoning och den mesta av basen går till mina frontar(då jag inte har en sub ännu) och även att man minskar ner basen eller nästan tar bort från centern gör att denna bas lägger sig i frontarna så visst det går det att förbättra ljudet ännu mer om man vill.
Jag gjorde så vid flera tilfällen när jag tittade på tv och ljudet kom endast i centern så såg jag till att göra förändringar så att detta ljud blev kraftigare,klarare och tydligare och när jag sedan gjorde jag ett DVD test med musik, och jag kan bara säga att det blev en helt annan upplevelse ljudet blev totalt mycket mer kraftfullt.
Jag har fått ljudet att bli så bra att vid 40 db är ljudet väldigt högt och basen är mycket kraftig så det finns mycket att ta ur i denna stärkare.
Ha det.
Redigerat av Unregistered1113, 18 February 2006 - 13:42.
Postad 13 February 2006 - 16:18
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Då var det beställt en Yamaha 657. Utnyttjade ett erbjudande från Komplett.se och passade även på att köpa en Pioneer DVR-433 (80gb hårddisk räcker gott för oss). Till våren kan det komma att bli ett par Kef iq5/iq7 med iq1 eller någon annan snygg och vettig högtalare (troligen fortfarande nöjd med 4.0 uppsättning). PSB ?
Mer väljud får bli en senare fråga då jag behöver ett ledigt rum (för Marantz PM7200 och vettiga stativare eller kanske Audiovector K3).
Det praktiska/designen tycks alltså ha vunnit över finliret tv... Tror det var vettigt då det ändå är omöjligt att finlira i vardagsrummet.
Postad 13 February 2006 - 18:34
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Då var det beställt en Yamaha 657. Utnyttjade ett erbjudande från Komplett.se och passade även på att köpa en Pioneer DVR-433 (80gb hårddisk räcker gott för oss). Till våren kan det komma att bli ett par Kef iq5/iq7 med iq1 eller någon annan snygg och vettig högtalare (troligen fortfarande nöjd med 4.0 uppsättning). PSB ?
Mer väljud får bli en senare fråga då jag behöver ett ledigt rum (för Marantz PM7200 och vettiga stativare eller kanske Audiovector K3).
Det praktiska/designen tycks alltså ha vunnit över finliret tv... Tror det var vettigt då det ändå är omöjligt att finlira i vardagsrummet. 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej. Jag får gratulera till inköpet pefre!! mycket trevligt, hoppas att du blir nöjd . ha det.
Postad 14 February 2006 - 09:57
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jajamen, grattis till inköpet Pefre! Då har vi ju nästan exakt samma grejer....i alla fall fram till våren.
Postad 14 February 2006 - 10:26
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Då har vi ju nästan exakt samma grejer.....
<{POST_SNAPBACK}>  Hehe... fick se att du även har en DVR-433H. Detta får vi dock diskutera på annat ställe om så behövs. Du skall även få ett tips på hur du döljer kabeln vid dörren via pm.
Postad 14 February 2006 - 20:08
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tjena!
Nu är jag väldigt nära en beställning från fynda.se. Blir ett paket med Dynavoice m-65 + center och surround. Till det tänkte jag en 657 eller 757 för att säkra framtiden. Först tänkte jag ta 657, men jag upptäckte nu att när man bygger ett eget hemmabiopaket på fynda skiljer det endast 200 :- (!) i pris mellan 657 och 757. Känns som om man borde slå till på en 757! Eller vad tycker ni?
Mvh //Nisse
Postad 14 February 2006 - 20:32
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Då har vi ju nästan exakt samma grejer.....
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe... fick se att du även har en DVR-433H. Detta får vi dock diskutera på annat ställe om så behövs. Du skall även få ett tips på hur du döljer kabeln vid dörren via pm. 
<{POST_SNAPBACK}>
du får gärna pm mej med ang. hur man gömmer kabel vi dörrar  jag behöver dra min sub-kabel genom dörr-hålet och sub-kabel-uslingen är dyr så man undviker längre längder
Postad 14 February 2006 - 21:16
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Tjena!
Nu är jag väldigt nära en beställning från fynda.se. Blir ett paket med Dynavoice m-65 + center och surround. Till det tänkte jag en 657 eller 757 för att säkra framtiden. Först tänkte jag ta 657, men jag upptäckte nu att när man bygger ett eget hemmabiopaket på fynda skiljer det endast 200 :- (!) i pris mellan 657 och 757. Känns som om man borde slå till på en 757! Eller vad tycker ni?
Fick ett liknande resultat när jag satt och räknade på en receiver och högtalare till ungarna på Fyndas hemsida. Då jag även var ute efter en inspelare så blev det bättre att gå på en 657a (för 3560kr) hos Komplett då de även hade bra pris på en DVR-433H. Hade inte detta dykt upp så hade det troligtvis blivit en 757a från Fynda då jag tycker de är mycket bra att ha och göra med. OT Perreb: Tar "kabeltricket" här i stället då jag ändå postar. Säkert många som kan detta men vet inte om det funkar överallt. Det handlar om att gömma kablen under tröskellisten. Ta bort denna (kan behöva bytas till en tjockare och dessutom kanske du inte får bort den utan att skada den). Borra från båda sidor dörrposten (precis i hörnet där golv och dörrlistmöts) snett ned mot tröskeln. Får inte kabeln plats under listen behöver du fräsa ett ur ett spår (tror det finns ihåliga lister?!?). Sätt dit den nya tröskellisten och kabellister på båda sidor dörrposten. Vips - helt osynlig kabel som passerar dörrposten den korta vägen. Ev. kommentarer via PM. Slut på OT.
Redigerat av Unregistered1013, 14 February 2006 - 21:18.
Postad 14 February 2006 - 22:45
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Gjorde lite beräkningar för att vara säker.
Komplett har schyssta priser om man jämför med Fyndas ord. priser.
657:an går för 3944 :- inkl. frakt på komplett och för 4595 :- på Fynda.
757:an går för 4939 :- inkl frakt på komplett och för 5595 :- på Fynda.
Relativt stor skillnad alltså!
Om man däremot plockar ihop ett paket på Fynda genom deras "Bygg din egen Hemmabio" (Vilket jag ska göra) blir det helt annorlunda. Beräknat i ett paketpris blir det på Fynda:
3995 :- för 657:an
och
4200 :- för 757:an
Som ni ser blir priset på 657:an jämförbart med Komplett's, och 757:an betydligt billigare än hos Komplett. Skillnaden mellan de två på Fynda blir som sagt också endast 200:- !!
Do the match! I'm going for the 757.
Hoppas någon har nytta av denna info, det har iaf jag! Ett klick från beställning
//TheBon
Postad 14 February 2006 - 23:04
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det låter ju väldigt bra det. Jag fick ju även min 657:a för 3560:- på komplett, men detta är i stort sett lika bra. Haha, vi blir fler och fler med Dynavoice M65 och Yammas senaste recievrar.
Postad 14 February 2006 - 23:12
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Nu är det beställt!
Blir lite orolig dock... Jag har inte fått någon bekräftelse eller kvitto, det blev bara blankt. Men det har dragits pengar från kontot. Finns heller inga ordrar lagda om jag loggar in på Fyndas hemsida...brrr.
Det löser sig säkert, men ändå!
Bara å vänta nu då!!
Postad 15 February 2006 - 00:29
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
 Hej
Ja detta är roligt att fler upptäcker Yamhan för det är en mycket prisvärd reciver.
Jag har haft min 757a ett tag nu och jag är väldigt nöjd.
Jag konstaterar att man gör verkligen en bra affär för ord pris är 6200:- för 757an så att köpa den under 5000:- är mycket stärkare för pengarna. Jag beställde inte via nätet utan köpte den i GBG i en hifi-butik och jag bet 4990:- för den svarta som då är dyrare än Titan.
Så grattis Thebon till ditt val och mycket nöje.
Jag tror att det löser sig, kolla direkt imorgon med dom så att du får det bekräftat via ett e-mail och får ett kvitto. Välkommen till Yamaha-klubben.
Detta kan låta tjatigt men när du får din stärkare i handen och upplever lite julafton och vill koppla allt med engång så läs manualen NOGA, vet att detta låter tjatigt men du kommer att upptäcka att den är till god hjälp för dig.
Lycka till.
Ha det.
Postad 15 February 2006 - 11:42
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej igen!
Jag vill bara meddela att jag faktiskt skickade tillbaka min stärkare. Möjligt att den kunde ha blivit bättre med en massa meck, men jag valde att skicka tillbaka den som sagt. Jag störde mig för mycket på att det lät tunt. Det var en väldig skillnad när jag jämförde mot min gamla.
Får tillbaka pengarna i dagarna här, och ska nu lite mer noggrant tänka över vad jag ska köpa. Just nu lutar det åt en Harman Kardon 335.
Postad 15 February 2006 - 12:46
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Just nu lutar det åt en Harman Kardon 335.
<{POST_SNAPBACK}>
Nog ett riktigt beslut. Även om det inte skall skilja alltför mycket i dessa prisklasser så verkar H/K fortfarande ha ett lite tyngre ljud vilket förhoppningsvis passar dig bättre.
Postad 15 February 2006 - 13:18
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tack för uppmuntran! Nu är allt löst med Fynda, Jocke ringde imorse och tydligen så hade det blivit något problem! Jag fick ange igen vad jag hade beställt, den infon hade inte kommit fram till Fynda. Som plåster på såren för "allt" krångel fick jag uppgradera gratis till ett par proson outtriggers till frontarna (m-65). Jag hade beställt vanliga spikes, men Jocke påpekade att det nog är lite för klena! Så med prov på god vilja slängde han med outtriggers istället!  All credit för det!!
Om allt går som det ska har jag grejorna innan helgen! Meka meka...
Förväntan är stor då detta är mitt första hemmabiosystem! Har inte varit i närheten innan ens!
Är faktiskt säker på att jag blir nöjd! 757 för 4200 spänn är ju helt ok!
//TheBon
Postad 15 February 2006 - 14:42
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Jag har upptäckt en underlighet med min nya 757. Jag har tre olika enheter, DVD och digitalbox på komponentingångarna och så en Philips Streamium på kompositvideoingång - den signalen konverteras alltså av 757:an till komponentvideo innan den skickas ut till min projektor på komponentvideoutgången.
När jag byter från en komponent-insignal (t ex DVD) till min Streamium är utsignalen till projektorn felsynkad (den flimrar och färgerna är helt fel). Om jag slår av och sätter på receivern igen försvinner problemet. Samma sak om jag switchar tillbaka till t ex DVD. Det hjälper inte att säga till projektorn att synka om, så problemet är orsakat av receivern.
Om jag startar hela systemet med kompositingången vald ser allt också bra ut. Det verkar som om videokonverteringen inte fungerar som den ska om jag byter insignalkälla med receivern igång. Undrar om detta är en svaghet i videokonverteringen eller ett problem med just min receiver?
/P-O
Postad 15 February 2006 - 17:24
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Jag har upptäckt en underlighet med min nya 757. Jag har tre olika enheter, DVD och digitalbox på komponentingångarna och så en Philips Streamium på kompositvideoingång - den signalen konverteras alltså av 757:an till komponentvideo innan den skickas ut till min projektor på komponentvideoutgången.
När jag byter från en komponent-insignal (t ex DVD) till min Streamium är utsignalen till projektorn felsynkad (den flimrar och färgerna är helt fel). Om jag slår av och sätter på receivern igen försvinner problemet. Samma sak om jag switchar tillbaka till t ex DVD. Det hjälper inte att säga till projektorn att synka om, så problemet är orsakat av receivern.
Om jag startar hela systemet med kompositingången vald ser allt också bra ut. Det verkar som om videokonverteringen inte fungerar som den ska om jag byter insignalkälla med receivern igång. Undrar om detta är en svaghet i videokonverteringen eller ett problem med just min receiver?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Jag har suttit och kollat i manualen för min 757a, men på samma gång så har jag inte en projje och jag behöver inte heller en digitalbox heller så min kunskap på detta är dålig men jag misstänker att du har redan kollat instr.b på sidan 62-64. Men så verkar det som att det är något som inte står på auto etersom det fungerar efter du har startat om stärkaren?? jag bara gissar som sagt....kan det vara att du inte har valt rätt ingång i set-up menyn i delen: A)I/O Assignment där man måste ha rätt ingång för att stärkaren ska känna igen sign från den del du har kopplat?? I sidan 64 så står det något under grå bakgrund en" Anmärkning" som kan vara till hjälp?? jag vet inte om det är till någon hjäp? men jag har försökt. Lycka till. Ha det
Redigerat av Unregistered1113, 15 February 2006 - 17:32.
Postad 19 February 2006 - 00:43
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej igen!
Jag har nu fått hem hela mitt paket! Fick det dagen efter jag beställde, allt utom centern som kom ännu en dag efter. Detta berodde dock på Posten. Grymt nöjd med Fyndas service!
Är nöjd med utrustningen, men jag har inte fått allt att funka som jag vill.
Just nu kör jag med en Xbox med optisk kabel till stärkarn (757). Problemet är att jag inte får surroundhögtalarna (dynavoice s-5) att fungera som tänkt. När jag testkör med "the Calibrator" på alla fem högtalare, är det bara frontarna och centern som svarar som de ska. När LS och RS testas låter det i Left resp. Right front, och inte i surroundhögtalarna!
Jag har kört YPAO på 757 och får ett varningsmeddelande (w-1). Detta beror enligt manualen på att polariteten är fel. Har dubbelkollat detta och jag har kopplat rätt, + till + och - till -. Det står också att detta meddelande kan dyka upp även om man kopplat rätt. Kollade i en annan tråd och yamahasupporten hade sagt (mer eller mindre) att detta kunde hända ibland men att det inte alltid var något fel. Det konstiga är att när jag kör YPAO så låter det klart och tydligt ur surroundhögtalarna, till skillnad från när jag kör "the Calibrator", då det bara låter ur frontarna och centern.
Kan detta bero på att xboxen inte skickar ut 5.1 signaler, vilket den borde via optisk!? Eller är det något annat som kan vara fel. Blir ju lite konfunderad när YPAO ger ett varnigsmed. också.
Hursomhelst får jag det inte att funka som jag vill, kan hända att det är något enkelt vilket jag hoppas. Är ingen van hemmabiofixare än!
Vet inte om detta passade i denna tråden, men det var den enda jag hade referens till just nu!
Är väldigt tacksam för hjälp och tips! vill gärna få igång maskineriet!
//TheBon
Postad 19 February 2006 - 14:03
Unregistered52aa5054
-
Unregistered52aa5054
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Någon som kör dessa förstärkare med Canal Digitals Combobox?
Skulle vilja köra boxen med förstärkarens fjärrkontroll men jag hittar inte boxens IR-koder i manualen. Är någon som vet vad man ska använda?
Postad 19 February 2006 - 15:28
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Efter lite pillande med inställningar på xboxen funkar det nu som det ska! Inställningarna på stärkarn var det inge fel på! Kanonnöjd med 757:an än så länge! Har inte mycket referenser, men ändå...
Postad 19 February 2006 - 17:03
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Efter lite pillande med inställningar på xboxen funkar det nu som det ska! Inställningarna på stärkarn var det inge fel på! Kanonnöjd med 757:an än så länge! Har inte mycket referenser, men ändå...
<{POST_SNAPBACK}>
Ok det verkar som det löser sig för dig . Jag har läst det förra inlägget med och just det här med olika boxar antingen fr t,ex olika tv-boxar eller annat så måste man se till att rätt ingång får rätt signal och som du upptäkte så är sällan problemt på stärkaren utan det brukar något annat. YPAO funktionen är dessvärre ingen bra lösning för jag har ett bättre ljud efter har gjort jobbet själv. Ett tips är att om du skulle få mer problem så gå gärna tillbaka i denna tråd och kolla för jag har gjort många inlägg om min 757a som kanske kan vara till hjälp. En sak är väldigt viktig att läsa ordentligt och det är SET-UP menyn i manualen för där står mycket viktiga saker som kommer vara till hjälp. Mvh
Postad 19 February 2006 - 20:11
thebon
-
thebon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det var faktiskt bra att ett problem dök upp! Nu har jag gått igenom stora delar av manualen och på så sätt löst problemet och lärt mig väldigt fort vad allt handlar om! Xboxen skickade från början ut analoga signaler, med det ändrat till digitalt gick allt bra! Om allt går felfritt är det lätt hänt att man blir bekväm. Självinlärning är den bästa inlärningen!
Jag har utgått från YPAO och utifrån dessa inställningar justerat så att det blir bättre. Vissa saker som tex avstånd stämmer alldeles utmärkt och behöver inte ändras på. Lite mer justeringar så kommer det bli kanon!
Jag är som sagt nybörjare i just den här svängen men man lär sig fort när man får pilla lite
Tack för tipsen, värt att komma ihåg! Nu är det bara uppstädning av kablar o.d som är kvar, annars riskerar man en omgång när sambon kommer hem senare i veckan...
//TheBon
Postad 19 February 2006 - 21:46
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej.
Varsågod det är ett nöje att hjälpa om jag kan när det gäller Yamaha 757 för då får man lite egna nya uppslag som andra testar men inte själv tänkte på.
Ja he he man får vara lite försiktig när det sambo/frun.....hmmmm
Mycket nöje.
mvh
Redigerat av Unregistered1113, 19 February 2006 - 21:48.
Postad 19 February 2006 - 22:19
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
hej, vad ska man ha för kontakter på högtalarkablarna till sitt 5.0 system? Kabeln skruvas fast direkt i högtalarna utan kontakter men jag är inte säker på vad det är för kontakter jag ska ha på kablarna för att ansluta dom till 757:an
Postad 19 February 2006 - 22:38
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
hej, vad ska man ha för kontakter på högtalarkablarna till sitt 5.0 system? Kabeln skruvas fast direkt i högtalarna utan kontakter men jag är inte säker på vad det är för kontakter jag ska ha på kablarna för att ansluta dom till 757:an
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har själv tänkt att skaffa banankont från fynda.se för jag själv vill ha riktiga kontakter så det kanske är nått . jag håller just nu på att kolla detta. mvh
Postad 20 February 2006 - 10:03
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Är väl så att det är lite lurigt att få dit bananer i receivern (har skrivits en del om detta tidigare). Personligen ser jag ingen vits med bananer såvida man inte kopplar om ofta eller för det estetiska. Sistnämnda gäller då sällan receiverns baksida får man hoppas med alla kablar.
Postad 20 February 2006 - 13:10
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Är väl så att det är lite lurigt att få dit bananer i receivern (har skrivits en del om detta tidigare). Personligen ser jag ingen vits med bananer såvida man inte kopplar om ofta eller för det estetiska. Sistnämnda gäller då sällan receiverns baksida får man hoppas med alla kablar. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är inte problemfritt pefre och funktionsmässigt så är det kanske ingen skillnad. Men ändo så när man tittar så finns en tanke och det är att kablarna kommer ut lite från stärkaren så man kan "samla ihop kablarna" bättre men det är min personliga uppfattning  och sedan precis som du säger så är det en mest estetisk ide men det blir rätt snyggt faktiskt mvh.
Redigerat av Unregistered1113, 20 February 2006 - 13:12.
Postad 20 February 2006 - 19:45
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är inte problemfritt pefre och funktionsmässigt så är det kanske ingen skillnad. Men ändo så när man tittar så finns en tanke och det är att kablarna kommer ut lite från stärkaren så man kan "samla ihop kablarna" bättre men det är min personliga uppfattning och sedan precis som du säger så är det en mest estetisk ide men det blir rätt snyggt faktiskt
mvh.
<{POST_SNAPBACK}>
om man inte kör banan, hur är det då tänkt? Hur monterar man baner på kabeln? Löda?
Postad 20 February 2006 - 20:26
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
[quote name='perreb' date='Feb 20 2006, 19:45 '] [quote name='Golf3' date='Feb 20 2006, 14:10 '][quote name='Pefre' date='Feb 20 2006, 10:03 '] [QUOTE]om man inte kör banan, hur är det då tänkt? Hur monterar man baner på kabeln? Löda?] <{POST_SNAPBACK}> [/quote]  Som jag har förståt så är det så att man monterar kabeln ifrån toppen av kontakten och att det finns en skruvfattning på kontakten  men jag är inte själv säker för jag håller på att titta på detta så detta är en liten gissning. Lödning ? bra fråga !! vet ej? Hmmmm.....Jaha en grej till att kolla? OK Mvh Golf3
Redigerat av Unregistered1113, 20 February 2006 - 20:28.
Postad 20 February 2006 - 21:43
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
[quote name='Golf3' date='Feb 20 2006, 21:26 '] [quote name='perreb' date='Feb 20 2006, 19:45 '] [quote name='Golf3' date='Feb 20 2006, 14:10 '][quote name='Pefre' date='Feb 20 2006, 10:03 '] [QUOTE]om man inte kör banan, hur är det då tänkt? Hur monterar man baner på kabeln? Löda?] <{POST_SNAPBACK}> [/quote]  Som jag har förståt så är det så att man monterar kabeln ifrån toppen av kontakten och att det finns en skruvfattning på kontakten  men jag är inte själv säker för jag håller på att titta på detta så detta är en liten gissning. Lödning ? bra fråga !! vet ej? Hmmmm.....Jaha en grej till att kolla? OK Mvh Golf3  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Det beror naturligtvis på vilken typ av banankontakter ni har köpt. Själv tycker jag inte att det är värt besväret, banankontakterna sticker ju ut så det blir mindre utrymme bakom receivern och dessutom är de flesta banankontakter rätt fula. Dessutom sumpar man garanterat garantin om man tar bort "barnskydden". Ska det dessutom bli bra krävs krympslang och lödanslutna bananer. /P-O
Postad 20 February 2006 - 23:31
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej politby.
Jag märker på både dej och Prefre att ni tycker det är lite onödigt att krångla med recivern för detta och som jag förstår så är det svårt att få det bra. Jag har visserligen bra med utrymme bak för stärkaren så det är inget stort problem på det viset, jag visste faktiskt inte att man riskerade "garantin" på stärkaren om man gör det....hmmm  OK jag tackar för tipsen.
Mvh Golf3
Postad 21 February 2006 - 14:09
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
Fick min 757'a förra veckan och är mycket nöjd, YPAO fungerade 100% och den ställde in allt sånärsom perfekt, det roliga var att YPAO ställde den nästan exakt som jag hade min gamla 620 (tog ett ett år att få prefekta inställningar på 620,n :-) sen var ju equalizern ett lyft!
Kör någon med Frontarna för närvarokänsla (annars Zone2) blir det bättre ljud?
Jag har 2 irritations moment dock som jag undrar om någon annan har?
1) frontarna blir väldigt vasssssa när man spelar CD med 757, funderar på att skaffa JBL´s Nortridge E-80 som är av lite mjukare karaktär.
2) OSD när man kör komponent tar bort bilden och OSD menyn flimmrar väldigt mycket, tycker mig se en liten liten tendens till flimmer i DVD filmer oxo, nån som har detta på sin CRT projj?
Postad 21 February 2006 - 14:33
liket
-
liket
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
[quote name='politby' date='Feb 20 2006, 21:43 '] [quote name='Golf3' date='Feb 20 2006, 21:26 '] [quote name='perreb' date='Feb 20 2006, 19:45 '] [quote name='Golf3' date='Feb 20 2006, 14:10 '][quote name='Pefre' date='Feb 20 2006, 10:03 '] [QUOTE]om man inte kör banan, hur är det då tänkt? Hur monterar man baner på kabeln? Löda?] <{POST_SNAPBACK}> [/quote]  Som jag har förståt så är det så att man monterar kabeln ifrån toppen av kontakten och att det finns en skruvfattning på kontakten  men jag är inte själv säker för jag håller på att titta på detta så detta är en liten gissning. Lödning ? bra fråga !! vet ej? Hmmmm.....Jaha en grej till att kolla? OK Mvh Golf3  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Det beror naturligtvis på vilken typ av banankontakter ni har köpt. Själv tycker jag inte att det är värt besväret, banankontakterna sticker ju ut så det blir mindre utrymme bakom receivern och dessutom är de flesta banankontakter rätt fula. Dessutom sumpar man garanterat garantin om man tar bort "barnskydden". Ska det dessutom bli bra krävs krympslang och lödanslutna bananer. /P-O <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Ta bort barnskydden? Vilka barnskydd? Varför skulle man sumpa garantin för att man använde banankontakter? ...för att stoppa i banankontakter i högtalarutgångarna på Yamaha *57 så är det bara trycka till lite på högtalarskruvarna, så blir det ett hål. Det känns rätt konstigt om man skulle tappa garantin när det inte står något om det i manualen och när det är byggt för att man ska kunna ha bananer i. Banankontakter använder man för att det är smidigt och snyggt. Att stå baki recievern och försöka pula ned en kabel i ett litet hål för att sedan hålla den på plats medan man skruvar tycker jag är onödigt besvärligt. Man behöver inte löda eller ha någon krympslang för att det ska fungera bra. Jag har då inte gjort det och det fungerar hur bra som helst för mig.
Postad 21 February 2006 - 14:41
grisen
-
grisen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det var ju löjligt att garantin skulle sluta gälla,den kontakten fyller ju en funktion med syfte att fästa bananpluggen i!!!
Det är bara att ta loss plastpluggen!
Postad 21 February 2006 - 15:42
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
Finns andra trådar som tar upp användningen av banankontakter. https://www.minhembi...showtopic=44288
Postad 21 February 2006 - 23:34
Unregistered728352e1
-
Unregistered728352e1
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej igen Jaha nu kan jag konstatera att kalibrerings micen kan man hoppa över helt för inställningarna blev sämre än när jag gör det manuelt,detta med micen är bara till personer som inte kan /vill göra jobbet själv eller finner att läsa manual är för jobbigt. Detta är min uppfattning efter att provat YPAO funktionen på min rx-v757. Gjorde om inställningarna manuelt igen med ett mycket bättre resultat
SÅÅÅ ta GOOOD tid på er och sätt er in i grejorna som ni har och på samma gång lär er något för det finns INGEN genväg till ett bra resultat.
Ha det. 
<{POST_SNAPBACK}>
Har jag missat något? Så här tolkar jag manualen: Med YPAO justeras frekvensgången på alla kanaler separat med en 7-bands parametrisk equaliser, där gain, frekvens och q-värde justeras. Manuellt kan man endast justera centerkanalen med en 5-bands grafisk equaliser, där frekvensbanden varken är justerbara i frekvens eller bredd. Har jag fel eller är det jag som inte har hittat möjligheten att själv justera den parametriska equalisern för alla kanaler. Jag körde YPAO på min RX-V657 och jag tyckte det var ett oerhört lyft ljudmässigt. Den upptäckte dessutom att jag kopplat vänster sidohögtalaren i fel fas. Snabbt och enkelt var det dessutom.
Postad 22 February 2006 - 00:33
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej igen J Ha det. 
<{POST_SNAPBACK}>
Har jag missat något? Så här tolkar jag manualen:
Med YPAO justeras frekvensgången på alla kanaler separat med en 7-bands parametrisk equaliser, där gain, frekvens och q-värde justeras. Manuellt kan man endast justera centerkanalen med en 5-bands grafisk equaliser, där frekvensbanden varken är justerbara i frekvens eller bredd.
Har jag fel eller är det jag som inte har hittat möjligheten att själv justera den parametriska equalisern för alla kanaler.
Jag körde YPAO på min RX-V657 och jag tyckte det var ett oerhört lyft ljudmässigt. Den upptäckte dessutom att jag kopplat vänster sidohögtalaren i fel fas. Snabbt och enkelt var det dessutom.
<{POST_SNAPBACK}>
helt korrekt tolkat, den 5 bands grafiska eq. styr endast centern men i detta när man gör ändringar så märkte jag att resten av h-syst blev påverkat . Vill göra ett tillägg här och det är att jag upptäckte att den inte körde ingång volym på fullt från DVD,CD ,osv(Kolla inlägg volmtrim) och då måste man öka den ordinarie vol mera för att få utt ljudet. Står dessa på max så blir vol kraftigare, en sak till är att hur den tjusterade högt d.vs DB- nivån som ska gå ut i högt är inte heller bra (i mitt fall så ställde den alla på samma DB nämligen 6db+) men när jag sedan ökar surrond till 10db+ och front till 7db+ och cent till 7.5db+fick jag mer av surrondlj än innan och samtidigt så får surronhö mer framtoning + att cent ligger en halv db högre för att den ska en tydligare framtoning och inte drunkna i front ljud. jag håller på fortfarande och pillar med allt på stärkaren men jag är sån att jag letar hela tiden efter förbättringar i ljud o annat osså lär man sig en massa på vägen. Jag körde precis som du Ypao och tyvärr så blev det sämre i mitt fall men fungerar det för dej så är ju det bra så det är bara att önska grattis till det. Jag har märkt på vissa inlägg så utgår en del från ypao inställningen för sedan bättra på det och få ett bättre resultat, och det tror jag är en narturlig väg att gå. Mvh Golf3
Redigerat av Unregistered1113, 22 February 2006 - 22:42.
Postad 22 February 2006 - 09:52
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Det var ju löjligt att garantin skulle sluta gälla,den kontakten fyller ju en funktion med syfte att fästa bananpluggen i!!! Det är bara att ta loss plastpluggen! 
<{POST_SNAPBACK}>
Grejen är att en apparat av den här typen får ingen CE-märkning om man kan använda banankontakter, eftersom banankontakter passar så bra i våra väggkontakter (220V) menar man att det finns risk att små barn kan dra ut bananerna ur en receiver och stoppa in dem i ett 220V uttag. Visserligen rätt osannolikt att tvååringen ska krypa in bakom racket och göra detta, men man menar tydligen att risken finns. Om man tar bort eller på annat sätt fixar till plastpluggarna har man alltså tagit bort en av förutsättningarna för CE-märkningen och då skulle jag tro att Yamaha kan vägra uppfylla garantin eftersom apparaten modifierats från originalskicket. Jag skulle inte ta den risken i alla fall. /P-O
Postad 22 February 2006 - 09:57
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Fick min 757'a förra veckan och är mycket nöjd, YPAO fungerade 100% och den ställde in allt sånärsom perfekt, det roliga var att YPAO ställde den nästan exakt som jag hade min gamla 620 (tog ett ett år att få prefekta inställningar på 620,n :-) sen var ju equalizern ett lyft! [snipp]
2) OSD när man kör komponent tar bort bilden och OSD menyn flimmrar väldigt mycket, tycker mig se en liten liten tendens till flimmer i DVD filmer oxo, nån som har detta på sin CRT projj?
<{POST_SNAPBACK}>
OSD-bilden via komponent är rätt suddig, det håller jag med om, och att bilden försvinner är trist. Jag har ett annat problem: jag får ingen OSD-visning (förutom om jag tar upp inställningsmenyn och då får jag som sagt bara en grå bakgrund, ingen videobild) när jag kör min DVD eller digitalbox, vilka går via komponent in. När jag kör min Streamium, som går via komposit in och konverteras till komponent ut, får jag OSD. /P-O
Postad 22 February 2006 - 12:13
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
OSD-bilden via komponent är rätt suddig, det håller jag med om, och att bilden försvinner är trist. Jag har ett annat problem: jag får ingen OSD-visning (förutom om jag tar upp inställningsmenyn och då får jag som sagt bara en grå bakgrund, ingen videobild) när jag kör min DVD eller digitalbox, vilka går via komponent in. När jag kör min Streamium, som går via komposit in och konverteras till komponent ut, får jag OSD.
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Ok skönt, då vet jag att det inte var fel på min stärkare iallfall Bara inställningar i komponent OSD här oxo, Funkar med OSD i S-video läge. Sidan 17 i den svenska PDF manualen beskriver exakt åt vilka håll du kan konvertera video signaler. Antar att Yamma sparat in några tusen på att ta en billigare videokonverterare som inte klarar video overlay i HDTV upplösningar, snålt!
Redigerat av Zaptor, 22 February 2006 - 12:15.
Postad 22 February 2006 - 22:39
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej.
Jag har en undran om det här med komponent till stärkaren via streaming är för att ni kör en Projje? för det är fler som just har haft problem med stärkaren(657,757) när det handlar om komp.k... det verkar som det är lite knepigt med detta.
Mvh. Golfaren.
Postad 22 February 2006 - 22:49
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hej. Jag har en undran om det här med komponent till stärkaren via streaming är för att ni kör en Projje? för det är fler som just har haft problem med stärkaren(657,757) när det handlar om komp.k... det verkar som det är lite knepigt med detta.
Mvh. Golfaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inga problem med komponent bilden, det är overlayen för OSD som inte funkar med bild från video källan (antingen video eller OSD, inte båda samtidigt) funkar i s-video läge dock. Detta gäller nog vad du än kör för system, projj, crt, lcd osv. Är osäker på vad du menar med "via streaming" ?
Postad 22 February 2006 - 23:58
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
hej Zepto.
jag har läst att endel använder något som streamar men jag vet faktiskt inte själv så det är en del i den undran jag har..sorry jag kanske var lite otydlig för jag använder scart mellan dvd-tv så detta med komp.k har jag ingen erfarehet av. sedan coax mel stärkare och dvd.
Tack för svaret annars man lär sig nya saker helatiden.
mvh. Golfarn.
Redigerat av Unregistered1113, 22 February 2006 - 23:59.
Postad 23 February 2006 - 00:58
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
hej Zepto. jag har läst att endel använder något som streamar men jag vet faktiskt inte själv så det är en del i den undran jag har..sorry jag kanske var lite otydlig för jag använder scart mellan dvd-tv så detta med komp.k har jag ingen erfarehet av. sedan coax mel stärkare och dvd.
Tack för svaret annars man lär sig nya saker helatiden. mvh. Golfarn.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Du får bättre bild med komponent än med Scart, klarar din tv/projj komponent ska du definitivt köra detta från din DVD. Sen sköter ju Yamman all omkoppling så man slipper välja "input" på TV'n hela tiden, oxo behöver man bara en sladd tack vare video konverteringen. Det enda jag "streamar" är filmer från min server till Xbox media center ( Länk) som sen skickar bilden via komponent om man nu kan kalla det streamande komponent /Z
Postad 23 February 2006 - 01:25
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej. Zepto.
Ja det är nog det jag har läst i inläggen här och då har det varit problem med att stärkaren inte har kört signal från dator via streaming till projjen, jag tror t.o.m att det var i denna yamma tråd.... hmmmm. Ok då förstår jag lite mer.
Tack för info om komp.k.... lite mer saker att fundera på.
mvh Golfarn.
Redigerat av Unregistered1113, 23 February 2006 - 01:28.
Postad 23 February 2006 - 08:48
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Hej. Jag har en undran om det här med komponent till stärkaren via streaming är för att ni kör en Projje? för det är fler som just har haft problem med stärkaren(657,757) när det handlar om komp.k... det verkar som det är lite knepigt med detta.
Mvh. Golfaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inga problem med komponent bilden, det är overlayen för OSD som inte funkar med bild från video källan (antingen video eller OSD, inte båda samtidigt) funkar i s-video läge dock.
Detta gäller nog vad du än kör för system, projj, crt, lcd osv.
Är osäker på vad du menar med "via streaming" ?
<{POST_SNAPBACK}>
OK, slutsatsen verkar vara att x57 inte kan lägga in OSD overlay på en komponentinsignal, men däremot på komposit och s-video, när man kör komponent ut. Det verkar alltså som om OSD-overlayen läggs på insignalen i stället för på utsignalen, aningens ologiskt eller hur? Fler teorier? Jag har skickat frågan till Yamaha support men inte fått svar ännu. /P-O
Postad 23 February 2006 - 12:42
Zaptor
-
Zaptor
-
Användare
-
-
110 inlägg
Bra P-O!
Ser fram emot att höra Yammas förklaring till detta
"For budget reasons the light at the end of the tunnel had to be shut off."
Postad 23 February 2006 - 20:01
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Hej.
Ja det ska bli intressant och se vad yamaha har att säga.
Mvh.Golfarn.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|