Nu behöver jag verkligen hjälp att förstå. Min absoluta favorit 355 är helt puckad just nu!
Jag upptäckte igår när jag kikade på en DVD att talet kom från min vänstra bakhögtalare och det tyckte ju jag var konstigt. Klickade på Surround Modes på min fjärr och upptäcker att Auto Select - AVR Selects Best Mode är valt. Under detta så finns Virtual Surround och Stereo som är valbart. Resten är ej markerbara/valbara. Fel på DVDn tänkte jag då. In med en BD och upptäcker till min förskräckelse att det är samma fel. Testar med musik som är rippad från en CD till min PS3 och upptäcker att jag kan då välja Logic 7 Movie. Alltså när jag spelar vanlig musik beter 355an sig som vanligt men när jag spelar DVD eller BD så blir ljudet någon form av Virtual Surround. (Även när jag spelar).
Tänkte då att det kanske var den senaste uppgraderingen av PS3 som spökade så jag tänkte att jag kunde testa att uppgradera även HKn. Sagt och gjort så har jag lyckats på bort alla små buggar som varit men inte detta problem.
Tog och lusläste manualen och hittade följande:
Surroundlägen.
När receivern tar emot en Dolby Digital eller DTS
signal, sker omkopplingen till rätt surroundläge
automatiskt till det första val som finns på
skivan. I de flesta fall fungerar detta utmärkt,
men det kan finnas tillfälle då du själv vill välja
vilket läge som skall vara grundinställningsläget.
Om du vill att det förval som finns på skivan skall
gälla, behöver du inte göra någonting. Låt inställningen
för grundinställningen vara i läge ON.
För att valet av surroundläge skall vara det som
senast användes av Dolby Digital eller DTS, gör
följande. Tryck på / KnapparnaDså att det
blå markörfältet markerar raden Default
Surround Mode. Tryck på OK-knappen
Foch på ‹/› knapperna Eså att
OFF visas. Inställningen ändras. Tryck på OKknappenFigen
för att bekräfta den nya
inställningen. Receivern kommer nu att välja det
surroundläge som användes senast och inte
skivans förval.
Denna funktion gäller inte vid PCM eller analoga
signaler. Med dessa in-signaler kommer alltid
det surroundläge som användes senast, för just
denna ingång, att väljas.
Om du vill göra andra justeringar, tryck då på /
KnapparnaDtills det blå markörfältet
markerar önskad inställning. Om du inte vill göra
några fler inställningar, tryck då på OSD
knappenLför att gå ur meny-systemet.
Jaha, det måste det vara! Läser och försöker hitta bilder på hur det ska se ut men i helv....Jag finner det INTE!
Så, nu har jag en PS3, senaste firmware, och en HK 355, senaste firmware, där jag har lyckats komma åt en inställning som gör att jag inte kan välja Logic 7 Movie eller de andra 2 Surround Modes när jag spelar en DVD, BD eller ett PS3 spel. PS3an har jag testat att köra på PCM och på bitstream och det är ingen skillnad. När jag spelar en DVD t.ex. så står det Dolby Digital på HKn men klickar jag upp menyn finns inte flervalet i Surround modes och samma ljud kommer i alla högtalare.
Någon som kan hjälpa mig att förstå?
Tack!
Macke
Svaret jag fick av Jocke på HK:
Jag känner igen fenomenet och har kollat med Sony om det. Det är så att den signal som PS3 skickar ut är kodad på ett speciellt sätt så det går inte att göra andra val på receivern, som du uppmärksammat. Det går från andra källor men PS3 skickar ut en signal via HDMI som gör det omöjligt. Det går dock och gå runt det genom att anlsuta PS3-ljudet via optiskkabel också. Då fungerar det.
Redigerat av mevensso, 31 augusti 2010 - 23:02.