Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 14 januari 2011 - 10:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
En hel vetenskap. Men det låter bättre när man får till puppan så det stämmer. :blink: .
Vi vanliga dödliga behöver inte bry oss om formlerna bakom utan kan tryggt lita på de
jiggar/mallar som är bygger på dessa.

Postad 14 januari 2011 - 11:15

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

En hel vetenskap. Men det låter bättre när man får till puppan så det stämmer. :blink: .
Vi vanliga dödliga behöver inte bry oss om formlerna bakom utan kan tryggt lita på de
jiggar/mallar som är bygger på dessa.

Det blir ju så att när nålspetsen rör sig utefter en radie och inte tangentiellt med skivspåret så blir inställningen oavsett hur man gör alltid en kompromiss. Det gäller bara att hitta den kompromiss som ger bäst ljud, dvs minimum spårdistorsion över så stor del av skivan som möjligt. En tangentialarm har ju inte dessa problem då nålen rör sig vinkelrätt och i linje med centrum av skivtallriken

Postad 14 januari 2011 - 11:41

Unregistered0b8c7f7c
  • Unregistered0b8c7f7c
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Uppgradering av Rega Planar 2:

Planerar hur jag skall uppgradera min Rega Planar 2 och behöver lite råd hur jag skall göra detta på bästa sätt. I dagsläget så är den helt original förutom Origin Live's bakvikt och en Denon DL-110 puppa.

Uppgradering 1
Den första uppgraderingen blir Groovetracer's subplatter och deras skiva i akryl. Har inte riktigt bestämt mig vilken av deras tre subplatter modeller jag skall välja. Det skiljer bara 61$ mellan deras top of the line till basmodellen. Å andra sidan så vill jag inte spendera för mycket pengar på skivspelaren, det är själva lyssnandet och samlandet som är det centrala i mitt vinyl-intresse.

• Akrylplatta: 189$
  • Subplatter: 189-250$ (beroende på modell)

Totalt: 2032kr med standard subplatter. 2508kr med reference subplatter.
10% rabatt som gäller vid köp av båda produkterna är inräknat.

Uppgradering 2
Andra delen av uppgraderingarna rör armen. En kraftigt bidragande orsak till valet av Planar 2 är det stora utbudet av uppgraderingsmöjligheter av RB250-armen och att dessa lyfter ljudet betydligt. Följande fem uppgraderingar av armen är intressanta:

• Inre kablage (Prio 1)
  • Yttre kablage (Prio 1)
  • Blästra armen (likt Michell's TecnoArm, prio 2)
  • Borra armen (likt Michell's TecnoArm, prio 2)
  • Byta/justera armlyften (behövs en 1.2mm hexnyckel som jag inte hittar på nätet, prio 3)

Problemet är att dessa uppgraderingar av armen är dyra och efter flera timmars sökande inte riktigt fått klart för mig om hur mycket av uppgraderingarna jag kan göra själv eller om det är bäst att låta ett proffs göra hela jobbet. Är osäker om det är smart att själv montera isär armen för blästring, borrning och byte av kablage. Har för mig att man måste kalibrera lagren vid montering.

Ett alternativ skulle vara att skicka in armen till Origin Live för modifikationerna. Pundet har gått ner så priset är inte så farligt längre.

• Internal Rewire: 77£
  • External Rewire: 77£
  • Slotted arm tube: 87£

Totalt: 2453kr (exkl. armlyften)

Uppgradering 3:
Måla om hela plinten i svart. Med hjälp av stencil spreja ett motiv i nedre högra hörnan på plinten där logon sitter i dagsläget och sedan lägga flera lager tålig lack. Har inte hittat någon stencil som jag gillar. Kom gärna med förslag på valet av produkter och tillvägagångssätt. Har knappt grundläggande kunskaper i målande & lackering.

Kostnad: Okänd, under 400kr skulle jag gissa.

Uppgradering 4:
Regas egna motoruppgradering och drivbälte. Motorn ger från sig missljud. Bältet är gammalt och behöver bytas ut.

Motor (Prio 4): £78.99
Bälte (Prio 4): £19.99
Totalt: 1018kr (valutakurser.se)

Två frågor:
Har funderingar på orginal-mattan till glasskivan. Den verkar laddad med statisk elektricitet och varje gång jag lägger på en skiva blir vinylsidan mot mattan dammig oavsett hur mycket jag dammsuger mattan. Har ni någon idé hur kan man lösa detta temporärt tills jag byter ut glasskivan och mattan mot akryl? I början var det inte ovanligt att mattan delvis följde med när jag lyfte av en skiva, det problemet har dock blivit bättre med tiden.

En annan fundering gäller RIAA-steget. När jag jordar denna i elementet uppstår brum. Vad kan detta bero på och hur löser man detta?

Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få.

Redigerat av Unregistered0b8c7f7c, 15 januari 2011 - 12:02.

Postad 14 januari 2011 - 12:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Tanto: Vad gäller armen tycker jag du ska köpa en färdigmoddad, tex Technoarm
eller Origin Live. Särskilt att byta kabage kan gå åt ****. Lägg din Rega arm åt
sidan eller sälj den till en Technics 1200á ägare. Moddade armen finns det annars
alltid en efterfrågan på.

Gör ett sök efter begagnade Techo/Origin Live armar. Sett dom till salu då och då.

Postad 14 januari 2011 - 15:01

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Tanto: førsäkra dej om att lagrerna er OK, innan du ev sätter igång och lägger ner pengar på arm uppgr. Men det vet du
kanske redan, har inte själv erfaring med det, men det er sånt man läser om att gamla/slitna/førstørda Rega lager kan vara
obotligt också isåfall visst.

Postad 14 januari 2011 - 15:22

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Sen bör man ta sig en funderare över vad totalkostnaden för uppgraderingarna blir-
och ställa detta mot vad man får för skivspelare om du säljer Regan + dessa kostnader.

Men jag förstår dig fullt ut om du vill kolla vad man kan tweaka ut av den du har. :)

Postad 14 januari 2011 - 18:00

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Tack för alla tips. Ska testa med Rega Baerwald alignment protractor och se om det blir någon skillnad. Annars är jag riktigt nöjd med min Rega RP1. Vinyl är riktigt roligt och ljudet är mycket mysigare än digitalt.

Spelas det mycket rockmusik ser jag ingen anledning att inte köpa Regas egna pickuper. Köp en med 3punktsfäste så hamnar den rätt hur du än gör!!!!!

Postad 14 januari 2011 - 19:08

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Kör moddade Riiat efter en veckas uppvärmning. Den har
gjort att jag kan lyssna på vinyl ca 10 dB lägre med samma
behållning. Fy fn vad mkt skräp jag haft genom åren.
Nu kan jag med handen på hjärtat bekänna att de första
åren föll jag för vinylens mysighet = det som belackarna
hävdar.

Det här är nåt annat. Öppna lädret! :)

Postad 14 januari 2011 - 22:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Kör moddade Riiat efter en veckas uppvärmning. Den har
gjort att jag kan lyssna på vinyl ca 10 dB lägre med samma
behållning. Fy fn vad mkt skräp jag haft genom åren.
Nu kan jag med handen på hjärtat bekänna att de första
åren föll jag för vinylens mysighet = det som belackarna
hävdar.

Det här är nåt annat. Öppna lädret! :)

Vad är det du skaffat dig?

Postad 15 januari 2011 - 13:10

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Äh, bara ett moddat PS Audio Riaa från Usa som gav mig en släng av hifihybris igår. ;)

Men för mig som gammal volymmissbrukare är det nåt stort att kunna gå
ner i nivåer som inte är hälsovådliga. Behagligare ljud men ändå mer detaljer
och holgrafi.

Postad 15 januari 2011 - 16:46

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Äntligen är skivspelaren uppe igen på ny vägghylla, Tre veckor utan vinyl är lång tid.. Väntar nu bara på den lite finare skivpucken från Vpi sen är det lugnt ett tag. Låter spännande med ditt moddade riaa Bongo.

Postad 17 januari 2011 - 07:56

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej,

ÄNTLIGEN har jag tagit mig själv i nackskinnet och skaffat mig en pickup som inte boar längst ner i budgetsegmentet!
Fick i fredags hem min Shure m97xE Audiophile som jag ropade hem för det ringa priset av 557 riksdaler (inkl. frakt).
Så morgondagen har jag tänkt att tillägna montering och pyssel av denna.

Det jag har lite funderingar på då är:

1. Den medföljande protractorn, är den att föredra eller ska jag använda mig av någon annan?
2. Hur justerar jag anti-skatingen korrekt på min Akai AP-002 (se bild)?
3. Hur lång kan inspelningstiden rimligtvis vara?
4. Har jag gjort ett bra köp (pris/kvalitet/kompatibilitet)? :blink:

Postad bild

Skulle det finnas någon underbart vänlig själ som kan krafsa fram en bruksanvisning till svarven så skulle jag dessutom vara evigt tacksam!

/Linus

Postad 17 januari 2011 - 23:01

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Hej,

ÄNTLIGEN har jag tagit mig själv i nackskinnet och skaffat mig en pickup som inte boar längst ner i budgetsegmentet!
Fick i fredags hem min Shure m97xE Audiophile som jag ropade hem för det ringa priset av 557 riksdaler (inkl. frakt).
Så morgondagen har jag tänkt att tillägna montering och pyssel av denna.

Det jag har lite funderingar på då är:

1. Den medföljande protractorn, är den att föredra eller ska jag använda mig av någon annan?
2. Hur justerar jag anti-skatingen korrekt på min Akai AP-002 (se bild)?
3. Hur lång kan inspelningstiden rimligtvis vara?
4. Har jag gjort ett bra köp (pris/kvalitet/kompatibilitet)? ;)

Postad bild

Skulle det finnas någon underbart vänlig själ som kan krafsa fram en bruksanvisning till svarven så skulle jag dessutom vara evigt tacksam!

/Linus

Finns det någon möjlighet att se några värden på antiskatingen. Ser ingen sådan på bilden. Om det finns någon skala så skall värdet på antiskatingen motsvara nåltrycket. Skatingen drar PU in mot mitten. Desto mera nåltryck desto kraft inåt. Antiskatingen skall motverka dennakraft.Inget kritiskt värde. Finns ingen skala så ställ in den på känn. När du lyfter armen skall den ha en svag tendens att glida utåt. Men inte fara ut långt.

Det går inte att se vilken protractor som är medsänd. Vilken protractor som helst är bättre än att försöka ställa in på känn. Men även detta går. Men finns info tidigare i tråden. Protractorns syfte är att minimera nålens genomsnittliga vinkelfel mot spåret med tanke på att båda spåren skall läsas av samtidigt. Min är inställd med Baerwald,tror jag den heter.

Har lite ansvisningar på mitt galleri.

Postad 18 januari 2011 - 08:53

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att se några värden på antiskatingen. Ser ingen sådan på bilden. Om det finns någon skala så skall värdet på antiskatingen motsvara nåltrycket. Skatingen drar PU in mot mitten. Desto mera nåltryck desto kraft inåt. Antiskatingen skall motverka dennakraft.Inget kritiskt värde. Finns ingen skala så ställ in den på känn. När du lyfter armen skall den ha en svag tendens att glida utåt. Men inte fara ut långt.

Det går inte att se vilken protractor som är medsänd. Vilken protractor som helst är bättre än att försöka ställa in på känn. Men även detta går. Men finns info tidigare i tråden. Protractorns syfte är att minimera nålens genomsnittliga vinkelfel mot spåret med tanke på att båda spåren skall läsas av samtidigt. Min är inställd med Baerwald,tror jag den heter.

Har lite ansvisningar på mitt galleri.

Tyvärr så har jag inte hittat några streck eller skala någonstans, det enda som finns är en markering på den högra sidan på den laterala motvikten (lateral balance weight). Lyckades googla till mig lite info nu på morgonkvisten.

"The lateral balance weight is to compensate for the "S" shape of the arm which tends to shift the mass of the tonearm towards the side of the "S", thus distributing the weight of the assembly in an unbalanced way at the vertical arm bearings. As a result, it is always placed on the opposite side of the "S". The reason it can be moved is to allow for different headshell + cartridge weigh combinations."

Bifogad fil  DSC_0160.JPG   2,17MB   0 Antal nerladdningar

"The further you move the ring with the little protuding rod to the right, the higher will the anti-skating force will be. If there are no markings on the little shaft where the ring / rod combo slides, you may need a test record to set your anti-skating accurately."

Bifogad fil  DSC_0159.JPG   2,18MB   0 Antal nerladdningar

Jag har dessvärre ingen test skiva, hur märker jag om anti-skatingen är för hög/låg?

Har tidigare använt mig utav Bearwald jag med, men tänkte mer om den medföljande kanske var bättre anpassad till pickupen.

Bifogad fil  DSC_0166.JPG   1,97MB   0 Antal nerladdningar

Herrejösses vilket snajdigt inlägg jag fick till med både bilder och tillhörande text! ;)

Postad 18 januari 2011 - 20:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hejsan. Lite bråttom men tror att din protractor är en Stevenson alignment protractor.

Kan finnas skäl att den är medsänd. Den faktiska inställningsmöjligheten kan vara begränsad på grund av skalets utformning. Om jag förstår saken rätt kommer du med denna protractor få bättre avspelning mot slutet av skivan jämfört med Baerwald. Så se det som en smaksak. På de två nollpunkerna skall nålspetsen placeras och själva PU och nålen skall vara parallela med linjerna. Men är ju inte bekant med denna protractor.
Se svaret innan om anstiskating. Läs på mitt gallarei och försök förstå kraften. Det skall finnas en svag tendens hos tonarmen att glida utåt. Se när du lyfter PU från skivan. Värdet behöver inte vara exakt. Annars testskiva somde skriveromi anvsiningarna. Men skall löpa nu.

Postad 19 januari 2011 - 19:59

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Funderar som bäst på vilket Riaa-steg som passar min Rega/Goldring-kombination?

Jag har en Rega P7 utrustad med en Goldring 2300, och den låter bra....men det kliar i uppgraderingstarmen.... (det gör det väl iofs alltid). Jag har funderat på att byta ut försteget mot ett rörsteg (hade hemma en Synthesis Magnum 50 som jag verkligen gillade - men den var för klen och saknade inbyggt Riaa och hörlursutgång....)

Så jag prioriterar PRAT, jag har inga problem med att det inte är helt neutralt - för mig kommer upplevelsen av musiken i första hand och huruvida det mäter "rätt" eller inte är underordnat. Har haft ett gott öra till Musical Fidelitys produkter sedan länge och ska försöka låna hem

Någon som har jämfört den med

?

Andra alternativ i prisklassen upp till 4k? Begagnat är inga problem, kommer i första hand köra MM men kanske MC om något/några år....

Postad 19 januari 2011 - 20:05

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Heed Questar verkar ju gillas av många här på forumet. Har dock inte lyssnat själv!

Postad 19 januari 2011 - 20:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Jag ger mig själv min examenspresent nu: Rega P3-24 är beställd i knallröd färg tillsammans med svart PSU.

Hultin, jag stod mellan två modeller "Musical Fidelity X-LPS V8 och HEED Audio Questar. Questar har fått många fina omdömen och valet föll på detta RIAA i slutänden, jag ångar mig definitivt inte, det blir ett fint köp för dig.

Bifogad fil  513_m.jpg   16,73K   0 Antal nerladdningar

:P

Du kan spana in mitt album "Analog Love" så ser du detta RIAA och kan läsa lite mer om det.

Redigerat av Glidtassen, 19 januari 2011 - 20:12.

Postad 19 januari 2011 - 23:28

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jag har en Rega P7 utrustad med en Goldring 2300, och den låter bra....men det kliar i uppgraderingstarmen.... (det gör det väl iofs alltid). Jag har funderat på att byta ut försteget mot ett rörsteg (hade hemma en Synthesis Magnum 50 som jag verkligen gillade - men den var för klen och saknade inbyggt Riaa och hörlursutgång....)

Så jag prioriterar PRAT, jag har inga problem med att det inte är helt neutralt - för mig kommer upplevelsen av musiken i första hand och huruvida det mäter "rätt" eller inte är underordnat. Har haft ett gott öra till Musical Fidelitys produkter sedan länge och ska försöka låna hem

?

Andra alternativ i prisklassen upp till 4k? Begagnat är inga problem, kommer i första hand köra MM men kanske MC om något/några år....

Jag har sen några år tillbaka använt Pro-jects Tubebox II, vilken kanske inte är helt neutral - men passar fint till min P7/Exact spelare. Lite fylligare, typiskt rörljud. Jag spelar en hel del rock/metal, mår bra av lite rörvärme. Fixar även MC-pickuper!!

Postad 20 januari 2011 - 09:15

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

?

Tjena Hultin

Jag skulle välja v-lps pga priset för dom är identiska med olika lådor dock. Jag har provat en hel del riaa och Musical är det som är helt klart det roligaste jag provat med en sån spelglädje o lufttighet så stampa takten börjar omgående vilket jag tycker är en viktig del av upplevelsen.
Har dock en liten uppmaning med tanke på x-lps så finns det ju en extern strömdel att köpa till. Men man kan alltid bygga en egen vilket ger mycket gott slutresultat.
Jag skall faktiskt ta hem detta riaa igen o låta det gå en match mot mitt nuvarande riaa o se her det står sig. Dock är det ett x-lps med tokmoddad strömdel med otroligt fina kondingar mm.
Så mitt svar blir att jag troligen skulle välja detta 9 av 10 gånger.
Ha det gött mvh Jas
Ps jag har faktiskt inte haft heed hemma, det kan också vara ett bra riaa men jag har inga referenser till det.

Lycka till.

Postad 20 januari 2011 - 10:22

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Hej

Tack för alla intressanta svar. Har tittat på V-lps och funderat en del - det finns ju även en extern strömförsörjning till den också....(som kostar en del...). Frågan är om man ska ersätta väggbulan med en annan strömmatning....
Hmm...

Ska som sagt låna hem X-LPS och testa i helgen. Återkommer med synpunkter på den.

Postad 20 januari 2011 - 10:39

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Hej

Tack för alla intressanta svar. Har tittat på V-lps och funderat en del - det finns ju även en extern strömförsörjning till den också....(som kostar en del...). Frågan är om man ska ersätta väggbulan med en annan strömmatning....
Hmm...

Ska som sagt låna hem X-LPS och testa i helgen. Återkommer med synpunkter på den.

Du kommer ha en rolig helg !
Ang bulans vara eller inte vara kan jag med egna tester bara säga att en strömbox är att föredra dock är dom som man köper riktigt dyra i jämnförelse med diy varianten som i sin tur är svår att hitta fina komponenter till.
Det som är bra med x-lps är att man kan sätta in fina kondingar även inne i lådan för ytterligare stabilitet.
Men börja du med helgens aktiviteter o lyssna om du överhuvudtaget gillar den typen av sound som Musical har.
Ha D

Postad 21 januari 2011 - 07:07

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ett besök på stockholms mässan kanske inte vore så dumt för alla som gillar vinyl. Klistrar in lite text från mässans hemsida.

Inbjuden gäst och föredragshållare under mässan är Michael Fremer. Han är en världskänd vinylguru samt sedna många år skribent i Stereophile. Michael är även mycket uppskattad för sina lärorika och underhållande föredrag om konsten att få maximalt ur vinylåtergivningen. Föredragen skall ses på en möjlighet för alla vinylentusiaster att få en utomordentlig bra insikt i hur du bästa optimerar vinylutrustningen. Det blir visning både i tal, bild och musik. Dessutom är Michael en mycket humoristisk och underhållande föreläsare. Det blir två sittningar per dag, och vår gissning är att intresset blir stort eftersom detta är första gången Michael gör detta i Sverige. Planera in detta i god tid så att du får med dig föredraget under mässdagarna.

Missa inte detta!!!!

Postad 21 januari 2011 - 20:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ett besök på stockholms mässan kanske inte vore så dumt för alla som gillar vinyl. Klistrar in lite text från mässans hemsida.

Inbjuden gäst och föredragshållare under mässan är Michael Fremer. Han är en världskänd vinylguru samt sedna många år skribent i Stereophile. Michael är även mycket uppskattad för sina lärorika och underhållande föredrag om konsten att få maximalt ur vinylåtergivningen. Föredragen skall ses på en möjlighet för alla vinylentusiaster att få en utomordentlig bra insikt i hur du bästa optimerar vinylutrustningen. Det blir visning både i tal, bild och musik. Dessutom är Michael en mycket humoristisk och underhållande föreläsare. Det blir två sittningar per dag, och vår gissning är att intresset blir stort eftersom detta är första gången Michael gör detta i Sverige. Planera in detta i god tid så att du får med dig föredraget under mässdagarna.

Missa inte detta!!!!

Låter ju som som nått man inte bör missa. Men när är det?

Postad 21 januari 2011 - 20:35

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Du kommer ha en rolig helg !
Ang bulans vara eller inte vara kan jag med egna tester bara säga att en strömbox är att föredra dock är dom som man köper riktigt dyra i jämnförelse med diy varianten som i sin tur är svår att hitta fina komponenter till.
Det som är bra med x-lps är att man kan sätta in fina kondingar även inne i lådan för ytterligare stabilitet.
Men börja du med helgens aktiviteter o lyssna om du överhuvudtaget gillar den typen av sound som Musical har.
Ha D

Så ja... nu finns dessa saker hemma...
Bifogad fil  MFx2.jpg   78,34K   0 Antal nerladdningar

Har inte kopplat in dem ännu... först en skiva med Rotelförsteget för att ha en referens att utgå ifrån. Sedan en lyssning med V-LPS:en....

Postad 21 januari 2011 - 21:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Rega P3-24

Jag har precis börjat spela med min nya Rega P3-24 efter att tidigare ägt en Rega P2, och skillnaden är stundtals helt enorm.

Missförstå mig inte, Rega P2 är en bra instegsmodell – men uppenbarligen har en del hänt mellan denna och 24:an.
När jag levde med min P2:a visste jag inte vad sakande, kanske på gott och ont? Men när jag väl inhandlat nya spelaren fick skivsamlingen ett nytt affektionsvärde, och jag gissar att ingenting kommer att bli sig likt.
Ikväll spelades Thin Lizzy’s - Jailbreak som jag tidigare bara hört som cd-version. Jag har ansett mig kunnat skivan utan och innan, men det visade sig vara en missuppfattning. Det är snart dags att återigen vända sida på svartplätten och fortsätta dumflina.

Rega P3-24 har ett enormt välljud över sig, fruktansvärt medryckande stampa takten känsla. Transienter kommer fram, basen är rapp och fast samtidigt som musiken fått en annan timing och rytm. Med Regas billigare spelare flyter gärna basen ut till ett blurrigt kaos, vidare saknar dessa också tempo. Med P3-24:an är förhållandet annorlunda: Musiken får ett tacksamt driv, enskilda stämmor och nyanser kommer fram i musiken och varje ton klingar ut på ett vilsamt sätt. Bakgrunden har fått mer svärta, och musiken känns mer sammanhållen och lekfull.

Nu kommer det definitivt dröja innan jag spelar cd-skivor igen!

;)

Redigerat av Glidtassen, 21 januari 2011 - 21:04.

Postad 21 januari 2011 - 21:09

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
;) :) Var det samma skiva? Det känns som en stor, mycket stor skillnad att spela på V-LPS eller det inbyggda steget i Roteln... (och då tyckte jag för några år sedan att det inte var någon större skillnad mellan Roteln och en Phonobox mk1)

Riktigt riktigt bra. Hmm...ska lyssna mer i morgon (måste sänka volymen nu eftersom barnen ska sova....).

Redigerat av hultin, 21 januari 2011 - 21:11.

Postad 21 januari 2011 - 21:24

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

;) :) Var det samma skiva? Det känns som en stor, mycket stor skillnad att spela på V-LPS eller det inbyggda steget i Roteln... (och då tyckte jag för några år sedan att det inte var någon större skillnad mellan Roteln och en Phonobox mk1)

Riktigt riktigt bra. Hmm...ska lyssna mer i morgon (måste sänka volymen nu eftersom barnen ska sova....).

Kul att du uppskattade första intrycket med testet av riaa. Det blir oftast roligt att lyssna till det för det har sådan spelglädje.
Ha det fortsatt roligt men ställ dig gärna frågan om det är så här du vill att det skall låta för att det är skillnad är det ingen tvekan om.
HaD mvh jas

Postad 21 januari 2011 - 21:43

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Ska koppla tillbaka till Roteln i morgon bitti för att få tillbaka jämförelsen. Det som jag känner som en svårighet blir ju att se till att det inte är volymskillnader jag lyssnar till...
Mellan X-LPS och V-LPS borde det inte vara nivåskillnader, men jag har inte hunnit lyssna på skillnaderna mellan dem ännu. Det får bli morgondagens övning... (frun ska bort på förmiddagen... undrar vad jag ska göra då? ;) )
Fast man kanske borde städa på morgonen...

Postad 21 januari 2011 - 22:35

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Ska koppla tillbaka till Roteln i morgon bitti för att få tillbaka jämförelsen. Det som jag känner som en svårighet blir ju att se till att det inte är volymskillnader jag lyssnar till...
Mellan X-LPS och V-LPS borde det inte vara nivåskillnader, men jag har inte hunnit lyssna på skillnaderna mellan dem ännu. Det får bli morgondagens övning... (frun ska bort på förmiddagen... undrar vad jag ska göra då? ;) )
Fast man kanske borde städa på morgonen...

Om du nu har möjlighet att låna dessa riaa så skulle mitt råd till dig vara att inte lägga så stort fokus på att jämnföra dom emellan. Det finns många som tycker det är bra med A-B test men jag delar inte den teorin helt utan brukar i lugn o ro under lång tid bara spela mycket musik utan att spettsa öronen o leta efter förändring för det kommer att visa sig ändå. Man märker efter ett par dagars lyssning vad man finner mer njutbart. För när man under en längre tid lyssnat på den nya delen så märker man störst förändring när man sedan byter tillbaka till det man hade innan o då kan man avgöra vad man tyckte passade sin smak bäst.

För hur många har inte tagit hem nya prylar kopplar in den o lyckats döma ut den innan tio minuter trots att den inte ens blivit lite varm o således inte kunnat göra ett vettigt jobb.

Du får givetvis göra det som passar dig bäst men att städa o lira skivor borde ju vara en bra start imorrgon.

Ha det gött mvh Jas

Postad 22 januari 2011 - 08:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Mina kära vänner

Jag har inte skrivit mycket i forumet detta halvår, och som jag tidigare nämnt har detta berott på mitt examensarbete. Min sista termin skrev jag en C-uppsats som tog över mitt liv totalt. Skolan slutade den 14/1 och jag hade sedan några veckor tillbaks börjat gått på anställningsintervjuer.

Jag fick jobb efter andra intervjun, vilket gjorde att jag kunde börja heltid fördelat på två skolor i Stockholm som bildlärare. Detta är den främsta anledningen till att jag varit sval med inlägg och inte heller uppdaterat min sida.

Tråden närmar sig nu sin två-årsdag, och jag startade den i mars 2009. Efter vad jag förstått har den bidragit till många fina meningsutbyten, hjälpt många nybörjare med insikter beträffande det analoga mediet. Tråden har växt till sig snabbt delvis för att den är förhållandevis tolerant beträffande innehåll. Men primärt har den uppmuntrat till att avhandla ”Tillbehör & Tweaks”.

För mig personligen har tråden varit värdefull, och verkat pedagogiskt där jag fått hjälp av nyvunna bekanta med mina funderingar. Men vad jag känner starkast för är hur vi tillsammans respekterat varandras inlägg och fört städade och nyanserade resonemang.

Jag önskar er alla en fin fortsättning på det nya året, och att vi tillsammans kan hjälpa nykomlingar inom denna underbara hobby.

Mvh Tassen

Redigerat av Glidtassen, 22 januari 2011 - 09:54.

Postad 22 januari 2011 - 09:49

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
En fin tråd du har startat Tassen :) og dessutom helt krångel fri!!!

Postad 22 januari 2011 - 09:54

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Mina kära vänner

Jag har inte skrivit mycket i forumet detta halvår, och som jag tidigare nämnt har detta berott på mitt examensarbete. Min sista termin skrev jag en C-uppsats som tog över mitt liv totalt. Skolan slutade den 14/1 och jag hade sedan några veckor tillbaks börjat gått på anställningsintervjuer.

Jag fick jobb efter andra intervjun, vilket gjorde att jag kunde börja heltid fördelat på två skolor i Stockholm som bildlärare. Detta är den främsta anledningen till att jag varit sval med inlägg och inte heller uppdaterat min sida.

Tråden närmar sig nu sin två-årsdag, och jag startade den i mars 2009. Efter vad jag förstått har den bidragit till många fina meningsutbyten, hjälpt många nybörjare med insikter beträffande det analoga mediet. Tråden har växt till sig snabbt delvis för att den är förhållandevis tolerant beträffande innehåll. Men primärt har den uppmuntrat till att tala om ”Tillbehör & Tweaks”.

För mig personligen har tråden varit värdefull, och verkat pedagogiskt där jag fått hjälp av nyvunna bekanta med mina funderingar. Men vad jag känner starkast för är hur vi tillsammans respekterat varandras inlägg och fört städade och nyanserade resonemang.

Jag önskar er alla en fin fortsättning på det nya året, och att vi tillsammans kan hjälpa nykomlingar inom denna underbara hobby.

Mvh Tassen

Välkommen tillbaka. Är bara här då och då. Men lägger in någon skiva då och då på tråden Vinylsamlare. Så det vore trevligt att få se dig där med någon skiva och kommentar om omslagen. Finns mycket intressant

I någon mån aktiv på Faktiskt.se. Blev indragen i en längre debatt om vetenskaplighet. Tonen var ibland rå och utan hjärta. Men det får man ibland acceptera. Men jag blev kvardröjande.

Tonen på ett forum eller i en tråd är jätteviktig. Men det finns de som anser sig vara vid vägs ände och som börjar agera polis för den rätta vägen. Och det kan bli rätt trista föreställningar. Men tycka olika är helt ok för mig.

Redigerat av Kronkan, 22 januari 2011 - 09:57.

Postad 22 januari 2011 - 10:12

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Mina kära vänner

Tråden närmar sig nu sin två-årsdag, och jag startade den i mars 2009. Efter vad jag förstått har den bidragit till många fina meningsutbyten, hjälpt många nybörjare med insikter beträffande det analoga mediet. Tråden har växt till sig snabbt delvis för att den är förhållandevis tolerant beträffande innehåll. Men primärt har den uppmuntrat till att avhandla ”Tillbehör & Tweaks”.

Mvh Tassen

Det här har varit den tråd som jag har kommit tillbaka till oftast - och det har varit roligt att kunna ta del av andras erfarenheter och att få dela intresset med andra. Jag måste erkänna att det faktiskt är lite förvånande att det är på webbplatsen minhembio.com som vinyltråden lever och frodas, jämfört med andra forum... (Jag har fått fler svar på mina funderingar om riaasteg här än vad jag fått på andra forum...)
Utan den här tråden så hade jag inte fått tag i vare sig nålvågen eller Onzow Zero Dust... (men jag hade kanske inte heller ansett det som nödvändigt heller... :) )

Jag hoppas att tråden fortsätter sitt liv och att vi som deltar i diskussionerna fortsätter med samma intresse för vinyltillbehör.

Postad 22 januari 2011 - 12:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Skön tråd. Lite av en fredad plats. :)

Min vinylsamling har fått nya dimensioner.
Väldigt förvånad vad en modifiering kan göra. Ska tydligen vara mer "rör-lik"
i mellanregistret bland annat. Well, i så fall gick en gammal fördom i kras. :)

Postad 22 januari 2011 - 16:55

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Detta handlar egentligen inte om ett regelrätt tweak, mera om hur man kompletterar en "färdigtweaked" spelare med kringutrustning för att hitta ett specifikt ljud. ( I detta fallet: kraftfullt, drivet, detaljerat, men ända förlåtande mot dåliga inspelningar)
Att bygga en anläggning som i första hand ska spela rock/hårdrock/metal, är inte helt lätt. Köpa dyrt/fint behöver inte betyda att man blir nöjd.
Dessa inspelningar kan vara av hög kvalitet, men ofta ganska risiga ( då fel anläggning gör att det låter kasst)
Vill gärna dela med mig av hur min anläggning byggts, av komponenter som enl- mig tillsammans gör det riktigt roligt att lyssna på rock n roll.

Börjar med pickup, & slutar med högtalare:

Rega Exact - Rega P7 - Project Tubebox II - Nad T785 - Monitor Audio Rx8 - Sunfire TS EQ12 Signature. Allt ihopkopplat med Audioquest & Qed kablar.

Nära det perfekta rock n roll ljudet...

Redigerat av Jörgen A., 22 januari 2011 - 19:12.

Postad 22 januari 2011 - 19:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag har suttit i två dagar med haksläpp.

Jag trodde inte att det skulle vara så påtagliga skillnader mellan min gamla och min nya svarv. Men insåg även att förtom alla detaljer i ljudbilden så handlar Regas finare spelare om någonting annat; de lyfter fram mer själ ur musiken, vilket kan låta flummigt. Det handlar inte bara om separation och register, musiken presenteras och svänger på ett helt annorlunda sätt.

Postad 22 januari 2011 - 23:27

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Trevligt att du är nöjd med nya spelaren. En härlig känsla när man byter någonting i stereohyllan och man tycker att allt ramlar på plats!

Postad 23 januari 2011 - 14:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag vet att Groovetracer säljer dessa, kan det vara ett alternativ till Tecnoweight?

Jag har för mig att Groovetracer kostar mer pengar, men designmässigt gillar jag dessa bättre.

Bifogad fil  groove.jpg   28,14K   0 Antal nerladdningar

Postad 23 januari 2011 - 14:39

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Fast i uppgraderingstankarna? :) Fast det är vi ju alla...
Men frågan är om det är skillnad mellan att köra med Groovetracers vikt eller en Rega Tungstensvikt?

Sitter och funderar på hur stor skillnad det är mellan X-LPS (V8) och V-LPS.... Det känns som om man får lite mer drag från V-lps än med x-lps... Frågan är om jag inte skulle föredra det i längden? (Sedan kan man ju säga att det är en viss prisskillnad mellan dem också - ska lyssna lite mer och sedan gå tillbaka till Roteln sent ikväll...)

Postad 23 januari 2011 - 14:58

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Först vill jag säga, att jag är glad att så många är intresserade av vinyl här på forumet ..

Själv har jag mycket mycket mer att lära av er, än vad jag kan tillföra och läser denna och de andra
trådarna med mycket stort intresse ..

Jag är mycket nöjd med min svarv, men undrar natúrligvis som alla er andra hur mycket bättre det skulle
kunna låta om man uppgraderade lite här och där ..

Sitter och funderar på hur stor skillnad det är mellan X-LPS (V8) och V-LPS.... Det känns som om man får lite mer drag från V-lps än med x-lps... Frågan är om jag inte skulle föredra det i längden? (Sedan kan man ju säga att det är en viss prisskillnad mellan dem också - ska lyssna lite mer och sedan gå tillbaka till Roteln sent ikväll...)

Jag har en V-LPS och är mycket nöjd med den. Låter så klart mycket bättre än det som sitter i de olika flerkanalsförstärkarna jag har och har haft. Jag vet inget bättre, då jag aldrig testat något bättre
och blir därför glad att du inte skapar några uppgraderingstankar, genom att du också tycker att
V-LPS låter bra och kanske tom bättre än X-LPS :)

Forsätt skriv och berätta .. jag läser så gärna allt ni skriver ..

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1939, 23 januari 2011 - 15:05.

Postad 23 januari 2011 - 15:07

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Jag är mycket nöjd med min svarv, men undrar natúrligvis som alla er andra hur mycket det skulle
kunna låta om man uppgraderade lite här och där ..

Jag har en V-LPS och är mycket nöjd med den. Låter så klart mycket bättre än det som sitter i de olika flerkanalsförstärkarna jag har och har haft. Jag vet inget bättre, då jag aldrig testat något bättre
och blir därför glad att du inte skapar några uppgraderingstankar, genom att du också tycker att
V-LPS låter bra och kanske tom bättre än X-LPS :)

Vilken som är bättre vet jag inte just nu, ska lyssna lite mer på varierande musik ikväll (ska ut och träna en sväng först), men appropå uppgradering så vet du väl om att det finns en PSU till V-serien? ;)

Postad 23 januari 2011 - 15:10

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

Vilken som är bättre vet jag inte just nu, ska lyssna lite mer på varierande musik ikväll (ska ut och träna en sväng först), men appropå uppgradering så vet du väl om att det finns en PSU till V-serien? :)

Din rackare ;)

Nu var jag tvungen att titta på den ..

Edit: Den kostar tyvärr mer än Riiasteget (1900 kr)
Man måste ha minst 2 V - enheter om man skall få ekonomi för ett sådant köp
Man kan ju driva 3 st V-enheter med en psu ...

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1939, 23 januari 2011 - 15:34.

Postad 23 januari 2011 - 18:12

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Ajajaj..har jag förlett dig in på dåliga tankar nu eller ;)
Ska kanske prova hem den och se hur bra den är (och vilken skillnad den gör...). Just nu så får jag inte lyssna alls på vinylen eftersom frun ska vika tvätt i vardagsrummet och titta på TV samtidigt.... :)
Men håller fast vid att V-LPS är den mer prisvärda av de två - men ska inte låsa fast något definitivt ännu...

Postad 23 januari 2011 - 18:23

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

Just nu så får jag inte lyssna alls på vinylen eftersom frun ska vika tvätt i vardagsrummet och titta på TV samtidigt.... :)

Det finns två lösningar på det problemet

Antingen bygger man en större tvättstuga med tv, till frugan

Eller gör man om så att man får ett eget musikrum

Det sistnämnda känns mer rätt att lägga pengarna på ;)

Maveric :D

Ps .. vad säger ni om kablarna .. är det värt att lägga pengar på bättre kablar än
typ två par Qed á 500 kr ?

Redigerat av Unregistered1939, 23 januari 2011 - 18:42.

Postad 23 januari 2011 - 18:44

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Frestande att bygga till lekstugan på tomten så att man får 15m2 eget utan att någon annan stör sig... fast då blir man verkligen asocial (fast om man bygger ut tvättstugan åt frun så blir man väl kallad för mansgris....)

Eget musikrum hägrar....fast inte i det här huset, men man kan ju alltid flytta...

Postad 23 januari 2011 - 22:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Har Rega en separat vikt i tungsten, eller syftade Hultin på Tecnoweight?

Det finns flera olika bakvikter, men frågan är huruvida dessa tillför något?

Postad 23 januari 2011 - 22:40

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har Rega en separat vikt i tungsten, eller syftade Hultin på Tecnoweight?

Det finns flera olika bakvikter, men frågan är huruvida dessa tillför något?

P7 & P9 har tungsten. Tror även att gamla P3 (planar??) hade detta!

Postad 24 januari 2011 - 15:01

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
En fråga till Glidtassen eller andra som kör med Knosti:

Vätskan börjar tryta så jag köpte isopropylalcohol och sterilt vatten idag. Kan man spä ut den vätskan som finns kvar av Knostivätskan (ca halva flaskan kvar) eller är det dumt då den du är "förbrukad"?

Jag har bara diskmedel med citrus hemma och ni skriver att det rekomenderas tre droppar diskmedel. Kan man ta med "smak" eller ska det vara plain?

Postad 24 januari 2011 - 15:37

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

En fråga till Glidtassen eller andra som kör med Knosti:

Vätskan börjar tryta så jag köpte isopropylalcohol och sterilt vatten idag. Kan man spä ut den vätskan som finns kvar av Knostivätskan (ca halva flaskan kvar) eller är det dumt då den du är "förbrukad"?

Jag har bara diskmedel med citrus hemma och ni skriver att det rekomenderas tre droppar diskmedel. Kan man ta med "smak" eller ska det vara plain?

Diskmedlet kan jag inte svara för (det är tassens blandning) men vätskan du har kvar kan du nog blanda ihop med den nya vätska utan större problem. Häll över den via ett kaffefilter så bör du bli av med det sista skräpet.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.