Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2012 - 21:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Spanmål är det som är mest tabu i LCHF, den höga och rafinerad kolhydratshalten höjer blodsockret och boostar insulinnivåer. Även om man inte äter enligt LCHF så bör man undvika spannmål ändå.

Nja, spannmål är väl just en sådan gröda som funnits länge länge i vår kost. mer korrekt är det att säga den raffinering av spannmål som vi har idag är relativt ny. Bröd har bakats i århundraden men då på betydligt mindre finmalt och osorterat spannmål. Jag vet inte när mänskligheten lärde sig skilja skal och kärna från varandra eller för den delen när folk i allmänhet hade råd att slänga bort en såpass stor del av spannmålet.

Live long and prosper. oavsett ditt val av kost.
Själv har jag idag njutit av hemgjord falafel. Kan väl vara LCHF om man plockar bort pitabrödet? Inte för att jag gjorde det.. nej nej.

Postad 17 February 2012 - 21:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

En annan busenkel fråga...
När man har party i ett LCHF-gäng, hur gör man då?
Får man dricka alkohol, äta snacks, godis, kakor etc.
Dvs vad får man äta/dricka vid festliga tillfällen enligt LCHF?

Alla gör som dom själva vill.

En fråga till dig, om man är på party hos dig, får man avstå snacks, godis, kakor etc pga att man följer LCHF?

Postad 17 February 2012 - 21:56

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Alla gör som dom själva vill.

En fråga till dig, om man är på party hos dig, får man avstå snacks, godis, kakor etc pga att man följer LCHF?

:D
Eller alkohol för den delen :D
Alkohol i form av vin och/eller sprit är helt ok ur LCHF-perspektiv...

Kör du LCHF nu Lacto eller är du fortfarande kvar på diskussionsnivå?

Funderar på att dra igång igen; börjar känna mig less på hur magen mår för tillfället, och sen bilr man ju påmind av lösningen varje gång man går in på MHB...

Postad 17 February 2012 - 22:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

.

Kör du LCHF nu Lacto eller är du fortfarande kvar på diskussionsnivå?

I stort sett gör jag det fast jag äter mer protein än vad som förespråkas. Igår åt jag lunch-buffé, slank då ner en pannkaka med grädde och sylt.

För några dagar sen köpte jag hem vitt mjukt tunnbröd, åt 3-4 st med bregott och ost, själva brödet var väldigt smaklöst och tråkigt, blev även ganska gasig och hård i magen efter, slängde dom resterande tunnbröden.

Postad 17 February 2012 - 22:27

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Ja absolut, tvingar aldrig i något mot dess vilja, har alltid massor med alternativ. Känner mina vänner och dukar upp efter deras respektives behov.
Som jag sa.... alla har vi en fri vilja och det ska man respektera, utan tvekan :)
Men... om jag kommer till din LCHF-fest, vad får jag då på bordet i egenskap av en LCHF-are?
Vad är en LCHF-fest?

Här kan du få inspiration.

http://www.alltomlch...en/lchf-snacks/

Postad 17 February 2012 - 22:43

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

gott utan tvekan.... knaprigt och kryddigt :)
vad för dricka?

Jag dricker inte alkohol, du kan väl dricka vin.

Postad 18 February 2012 - 12:39

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Och du kunde inte besvara en enda punkt jag ifrågasatte utan var tvungen att gå på med personangrepp, man kan ju undra vem som sitter med kunskapen...

Här kommer några svar:

1, Naturlig och bra kosthållning? Okej, ser du det som naturligt och bra att pumpa i sig tonvis med fetter under flera år får det vara helt upp till dig. Ett tips blir som sagt att gå till läkaren redan under år 2 för att kolla att dina blodkärl är ok. Naturlig? Vem eller vad får dig att tro att LCHF är naturlig? Bara för att en person påstår att det är naturligt, tror du på det då? Det finns inget som helst naturligt med LCHF, det är bara en namn på ngt som funnits hur länge som helst. Lär dig skillnad på vad som är naturligt. Att andas luft är naturligt, men inte att äta en diet som går ut på att man öser i sig fetter av olika slag.

2, Att du inte ens vet att BB testat liknande form som LCHF under diet innan 2005 säger mer om din kunskapsnivå än om ngt annat. Det värsta är att du blivit så pass lurad att du själv tror på vad du skriver. Att du dessutom försöker lura på andra dina konstigheter gör det nästan ännu värre...

3, Varför inte äta sent på kvällen: Allt är relativt vad som gäller för sent och framförallt vad man stoppar i sig. Återigen, stoppa inte i dig mer mat än du förbrukar. Sunt förnuft. För oss som tränar är det ingen som helst fara att äta nötkött och grönsaker sent på kvällen. Hade jag inte tränat hade jag nog aktat mig för att äta fet mat och fetter sent på kvällen då kroppen är inställd på lågkaloribörbrukning.

4, Äta 2-3 ggr om dagen: Proppar du i dig tonvis med fet mat kanske du står dig hela dagen, men återigen blir frågan hur dina blodkärl mår vid en sådan kosthållning. Och bygga muskler kan du fetkglömma. Kan tänka mig att du i bästa fall står på +/- 0 och inget annat.

5, Ditt tjat om läkare börjar bli ganska tröttsamt: Det finns garanterat ännu fler läkare som säger att du ska använda HJÄRNAN OCH SUNT FÖRNUFT istället för att tramsa runt med en larvig kosthållning som är fullständigt åt skogen. Jag förmodar att du knappt ens gått ur gymnasiet så mitt tips till dig borde att gå och fråga din skoldoktor om råd istället.

6, Varför dieten skan fasas ut: Jo pga att det är en fara för individens hälsa ju längre individen håller på med de här dumheterna. Ett enklare sätt är att se till att äta i paritet med vad man förbrukar. Svårare än så är det inte, men det verkar du har svårt att förstå.

7, Dina Ribs på Fridays lär innehålla en hel del socker bara så att du vet. Trodde att kolhydrater var mer eller mindre bannlyst vid LCHF, men där hade jag tydligen fel. Tror nog att din sås/ marinad på ribsen var tämligen söt. Du hade nog kunnat unna dig några pommes då du ändå åt marinerade ribs. Känns tämligen löjligt att du silar mygg men sväljer kameler ;)

Och till Squeezemaster: Att du är moderator frångår helt mitt förstånd. Larvigare snubbe får man ju leta efter, men du är säkerligen inte ens byxmyndig så jag förlåter dig för den här gången ;)

G

Postad 18 February 2012 - 13:06

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
http://suppversity.b...l-make-you.html

"In summary, a "simple carbohydrate manipulation" in the form of carb-fasting before dinner, improves hunger/satiety status, increases persistence in the weight loss process, and provides "better anthropometric outcomes, improved insulin sensitivity, improvement in metabolic syndrome parameters, less inflammation" compared to an identical low-calorie diet providing carbohydrates throughout the day in members of the Israeli Police with a baseline BMI level of >30. Whether the normal weight or even athletic part of the population can derive similar benefits from such an intervention does still have to be elucidated."

Martin Berkhan har ju sammarbetat med Lyle Mcdonald och andra forskargurus inom ämnesområdet. Jag skulle naivt lita på denna studie, även om den inte är baserad på tränade människor. Marginellt fungerar den säkerligen på oss tränade för kroppens biologiska massa bör väl lämpligen inte skiljas så radikalt.

"A recent study (2) shows that eating the majority of your carbs at night results in faster fat loss, improved satiety, better leptin levels and insulin sensitivity, and lower blood glucose. And since carbs stimulate the production of serotonin (3), you will sleep better too."

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2077351/
http://www.ncbi.nlm....pubmed/21475137

Summa summarun till mina goda vänner: "Insulinfasta" under dagen och ät kolhydrater efter träningen, samt mot kvällen. Det besparar muskelprotein för att hålla blodsockret stabilt vilket sparar muskelmassa och ger dig en bättre sömn enligt ovanstående forskningsresultat i relation till serotonin. Valnötter innehåller melatonin (kroppseget sömnhormon) vilket förbättrar sömnen och den biologiska klockans rytm vid intag på natten. Även värmd kasein (tryptofan utsöndras) hjälper från mjölk.

Kolhydratskällor som jag rekommenderar är växtbaserad Sojamjölk från välrennomerade Alpro (unna er chokladsmaken), Havremjölk (i sammarbete med Lunds forskning från Oatly), EKO juice på natten stimulerar kollagenet (morot,apelsin,äpple kombinerad smak från God morgon producenten vilket för övrigt är fullt EU/EKO certifierad) samt grönsaker & frukt, ex blåbär, svarta vinbär etc... Eko mjölk, valnötter etc etc...

Så kommer ni som jag upp i ett intag av ca 60-100g per dag av superba källor och får en väldigt bra hy. Tips är att dricka pytte juice på kvällen för stimulera kollagenets reperation vilket sker vid den tidpunkten. Och dagar när ni tränat hårt unnar ni er lite mer gram av kolhydrater ;D Perfekt för mig. Jag ligger nämligen på runt 80-100g på träningsdagar och 50g på icke-träningsdagar. Ta det inte extremt utan hitta som mig, en nivå som är psykiskt, ekonomisk och social hållbar i längden! :D

Redigerat av Unregistered1734, 18 February 2012 - 13:09.

Postad 18 February 2012 - 15:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Här kommer några svar:

1, Naturlig och bra kosthållning? Okej, ser du det som naturligt och bra att pumpa i sig tonvis med fetter under flera år får det vara helt upp till dig. Ett tips blir som sagt att gå till läkaren redan under år 2 för att kolla att dina blodkärl är ok. Naturlig?

Tycker du att det är naturligt att pumpa i sig kolhydrater under flera år?

Och som jag redan sa så är det flera läkare som rekommenderar denna kosthållning och dom har inte sett några dåliga kolesterol-värden snarare tvärt om.

Vem eller vad får dig att tro att LCHF är naturlig? Bara för att en person påstår att det är naturligt, tror du på det då? Det finns inget som helst naturligt med LCHF, det är bara en namn på ngt som funnits hur länge som helst. Lär dig skillnad på vad som är naturligt. Att andas luft är naturligt, men inte att äta en diet som går ut på att man öser i sig fetter av olika slag.

Den är ju betydligt naturligare än vad random person äter eller vad SLV rekommenderar.

Av vilken orsak anser du att den är onaturlig? Människan har ju ätit fett i c:a en miljon år, varför anser du och flera andra att nu år 2000 att det är dåligt?

2, Att du inte ens vet att BB testat liknande form som LCHF under diet innan 2005 säger mer om din kunskapsnivå än om ngt annat. Det värsta är att du blivit så pass lurad att du själv tror på vad du skriver. Att du dessutom försöker lura på andra dina konstigheter gör det nästan ännu värre...

Jag tror mycket väl att det finns BB som testat allt, dom jag känner som tävlat i BB BF AF har inte ätit LCHF och tidningen Body (B&K) har aldrig förespråkat det heller vad jag läst mellan 2000-2005.

Men om LCHF var populärt för byggare innan 2000 så var det väl det, det är inget jag läste om på nån LCHF-site, är konstigt att det inte nämnts.

3, Varför inte äta sent på kvällen: Allt är relativt vad som gäller för sent och framförallt vad man stoppar i sig. Återigen, stoppa inte i dig mer mat än du förbrukar. Sunt förnuft. För oss som tränar är det ingen som helst fara att äta nötkött och grönsaker sent på kvällen. Hade jag inte tränat hade jag nog aktat mig för att äta fet mat och fetter sent på kvällen då kroppen är inställd på lågkaloribörbrukning.

"Inställd"? Ja kroppen förbrukar mindre men ändå så mycket som den behöver, den stänger ju inte bara av för sakens skull som du försöker få det att låta som. Och som du sa "ät inte mer än vad du förbrukar" eller betyder "sen måltid" att man ätit mer än man förbrukat?

Men det är ju ganska intressant att nu för tiden när vi besitter DINA kunskaper så ska vi inte äta sent på kvällen men i en miljon år har människan ätit under alla tider på dygnet när det funnits tillgång så det vore ju konstigt att det skulle vara ohälsosamt. Så du menar att människokroppen har tagit skada under alla dessa år av sena matintag utan att man skulle märka det och försöka undvika det eller har evolutionen varit smart och anpassat oss att kunna äta när vi vill?

4, Äta 2-3 ggr om dagen: Proppar du i dig tonvis med fet mat kanske du står dig hela dagen, men återigen blir frågan hur dina blodkärl mår vid en sådan kosthållning. Och bygga muskler kan du fetkglömma. Kan tänka mig att du i bästa fall står på +/- 0 och inget annat.

Vet du vem Martin Berkhan är?

5, Ditt tjat om läkare börjar bli ganska tröttsamt: Det finns garanterat ännu fler läkare som säger att du ska använda HJÄRNAN OCH SUNT FÖRNUFT istället för att tramsa runt med en larvig kosthållning som är fullständigt åt skogen. Jag förmodar att du knappt ens gått ur gymnasiet så mitt tips till dig borde att gå och fråga din skoldoktor om råd istället.

Vet du vad, det är just det jag gör, använder sunt förnuft, det är din okunskap som får dig att inte se skogen för alla träden.

6, Varför dieten skan fasas ut: Jo pga att det är en fara för individens hälsa ju längre individen håller på med de här dumheterna. Ett enklare sätt är att se till att äta i paritet med vad man förbrukar. Svårare än så är det inte, men det verkar du har svårt att förstå.

Har du nån källa på att det skulle vara farligt efter en längre tid?

Vad har förbrukningen med saken att göra?

7, Dina Ribs på Fridays lär innehålla en hel del socker bara så att du vet. Trodde att kolhydrater var mer eller mindre bannlyst vid LCHF, men där hade jag tydligen fel. Tror nog att din sås/ marinad på ribsen var tämligen söt. Du hade nog kunnat unna dig några pommes då du ändå åt marinerade ribs. Känns tämligen löjligt att du silar mygg men sväljer kameler ;)

Eller så svalde jag myggen och silade bort elefanterna.

Och till Squeezemaster: Att du är moderator frångår helt mitt förstånd. Larvigare snubbe får man ju leta efter, men du är säkerligen inte ens byxmyndig så jag förlåter dig för den här gången ;)

Och personangreppen forsätter...

Postad 18 February 2012 - 15:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Hakuna

Studien med Poliserna är intressant men det hade varit mer intressant om dom även jämfört med endast intag av KH på morgonen eller inget intag alls, nu blev det endast spritt under dagen eller samlat på kvällen så frågan är ju vad som orsaka dom bra resultaten, äta kolhydrater på kvällen eller inte äta kolhydrater på dagen.

Såg nu att du också nämnde Berkhan.

Men havremjölk, anser du att det är bra, är ju som läsk?

Att juice stimulerar kollagenet, har du nån info om det?

Redigerat av Lactoferrin, 18 February 2012 - 15:38.

Postad 18 February 2012 - 18:26

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Havremjölk som läsk? Nej där får jag sätta dig mot väggen :D

Havremjölk har rådats av karolinska om dess antiinflammatoriska effekter (och tumörsänkande potentiella effekt av att blockera ut förhöjda fytoöstrogener) och betaglukaner som vattenlösliga fibrer har hyllats länge i media, om än marginell effekt är påtalad. Kan inte länka till så mycket studier då en omfattande kommer att presenteras av Oatlys (havremjölk producenten) forskarteam i LUND universitet mot våren. Sötad med typ 2g socker per dl (10g kolhydrater per 100ml) vilket gör den knappast som läsk. Högt antiinflammatorisk och radvis av hälsoegenskaper i samarbete med lunds universitet gör den betrodd i mina ögon, om än naivt :D

Vi pratar om 1-2 dl per dag. Där får vi nog ut mycket näring och lite socker (4g "onaturligt" tillsatt).
Vad gäller C-vitamin att stimulera kollagenet:

http://www.nutrition....connection.php
"Vitamin C – along with the amino acids proline and lysine – is essential for the formation of healthy collagen. Our body is continually manufacturing collagen to maintain and repair connective tissues lost to daily wear and tear. Without vitamin C, collagen formation is disrupted, resulting in a wide variety of problems throughout the body"

Dessutom förespråkar Leg. Läkare Helena Nyblom på Karolinska om att äta C-vitamin rikt på kvällen (trots lite blodsockerhöjning) för bättre hy då det stimulerar nattens tidpunktliga reperation av kollagenet. Detta eftersom C-vitamin är vattenlösligt och kissas ut flera gånger per dag. Man gör rätt i att fördela C-vitaminet under hela dagen och natten för bästa hy förespråkas därför.

Redigerat av Unregistered1734, 18 February 2012 - 18:26.

Postad 19 February 2012 - 13:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Förändras metabolismen när vi lever längre?

Ja, den förändras normalt ju äldre vi blir.

Men nu pratar jag mer om cancer och andra sjukdomar, som många hävdar att stenåldersfolk inte hade (hur de nu kan veta det). Det är liksom lite större risk att hinna utveckla t.ex. cancer om man lever i 80 år än om man lever i 30 år. Så det här att stenåldersfolk levde på en lchf-liknande kost (om de nu gjorde det) tycker jag är ett solkart icke-argument.

Postad 19 February 2012 - 17:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Så du är fortfarande inne på att det som åts när människor levde i 30-40 år är det som gäller nu när vi lever i 80 år?

Det är ju lite skillnad på hur många som hinner utveckla t.ex. cancer på 30-40 år jämfört med på 80 år, oavsett diet.

Ja, den förändras normalt ju äldre vi blir.

Men nu pratar jag mer om cancer och andra sjukdomar, som många hävdar att stenåldersfolk inte hade (hur de nu kan veta det). Det är liksom lite större risk att hinna utveckla t.ex. cancer om man lever i 80 år än om man lever i 30 år. Så det här att stenåldersfolk levde på en lchf-liknande kost (om de nu gjorde det) tycker jag är ett solkart icke-argument.

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma till, menar du att den mat dom åt då i 40år är ok men inte ok om man äter den i 80år, eller?

Postad 19 February 2012 - 17:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jag menar att en felaktig kost inte har lika stort genomslag om medellivslängden är 30-40 år jämfört med om medellivslängden är 80 år.

Således är det helt uppåt väggarna att tro att bara för att något fungerade på stenåldern (om det nu ens var en lchf-liknande kost som åts då, det är ju omtvistat, så det är inte ens säkert att den utgångspunkten stämmer) så fungerar det idag. Dvs det är ett argument som jag inte köper alls.

Postad 19 February 2012 - 17:56

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag menar att en felaktig kost inte har lika stort genomslag om medellivslängden är 30-40 år jämfört med om medellivslängden är 80 år.

Således är det helt uppåt väggarna att tro att bara för att något fungerade på stenåldern (om det nu ens var en lchf-liknande kost som åts då, det är ju omtvistat, så det är inte ens säkert att den utgångspunkten stämmer) så fungerar det idag. Dvs det är ett argument som jag inte köper alls.

Jag är övertygad om att det inte åts efter LCHF ramar men betydligt mer likt LCHF än SLV.

Så vilken diet enligt dig är det som gäller om man ska äta i 80år? Och varför kan man inte äta LCHF i 80år

Postad 19 February 2012 - 19:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jag säger inte att man inte kan äta LCHF under en längre tid. Vad jag är emot är när folk påstår att det skulle finnas fakta som backar upp att det faktiskt är bra i längden. Själv tror jag det är bra att äta lite av varje. Extremvarianter, av vilken kost som helst, tror jag inte på.

Postad 19 February 2012 - 19:31

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
trist att man kollar denna tråd lite då och då men alltid ska det diskuteras åt båda hållet, kan man inte bara få äta denna kost och må bra sedan få diskutera som i alla andra trådar med likgiltiga?

Vad är det som är så farligt med LCHF för dem som inte äter med denna metod att man måste bevisa saker hela tiden?

Har ätit denna kost till och från under ~4år , har gått ner från ~130kg till mina nuvarande ~85kg och mår väldigt bra, kollar mina värden ganska ofta pga magproblem och mina värden har aldrig varit dåliga

Postad 19 February 2012 - 22:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag säger inte att man inte kan äta LCHF under en längre tid. Vad jag är emot är när folk påstår att det skulle finnas fakta som backar upp att det faktiskt är bra i längden. Själv tror jag det är bra att äta lite av varje. Extremvarianter, av vilken kost som helst, tror jag inte på.

Jag har aldrig hört att nån sagt att det finns fakta som backar långtids-intag för det finns inte, lika dant som råden SLV har, där saknas det oxå fakta som backar upp men ingen har klagat på det så varför klaga på LCHF som är mer lik naturlig kost för människan än vad SLV förespråkar.

Är det verkligen så extremt med LCHF? Jag tycker SLVs råd är extrema.

Postad 21 February 2012 - 17:02

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Lite info som stod i dagens skvallerblaska:

Artikel 1: http://www.expressen...-kolhydraterna/

Artikel 2: http://www.expressen...lo---utan-diet/

Som vanligt ska man ta det hela med en nypa salt. Det skulle dock inte förvåna mig om mellan 2-4 års tid, då kommer flertalet skratta åt de här löjliga dieter vissa fåntrattar satte ett namn på under 2000 talet. Ungefär som på samma sätt som att vi gör oss lustiga över 80-talets midjekorta kavajer och neonkläder.

Snart tror jag sunt förnuft blir en trend igen. Då kan LCHF anhängarna med igenkorkade blodkärl, pga av för fet kosthållning, svara på varfför dom blev så lurade. Själv kommer jag att smålé men samtidigt bli irriterade för att de är de här människorna som kommer att belasta sjukvården framöver. Och det är jag som får betala för dom!

G

Postad 21 February 2012 - 17:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
http://svt.se/svt/ro...1&noembed=false

http://svt.se/2.2262..._fettkonsumtion

Postad 21 February 2012 - 17:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lite info som stod i dagens skvallerblaska:

Artikel 1: http://www.expressen...-kolhydraterna/

Artikel 2: http://www.expressen...lo---utan-diet/

Som vanligt ska man ta det hela med en nypa salt. Det skulle dock inte förvåna mig om mellan 2-4 års tid, då kommer flertalet skratta åt de här löjliga dieter vissa fåntrattar satte ett namn på under 2000 talet. Ungefär som på samma sätt som att vi gör oss lustiga över 80-talets midjekorta kavajer och neonkläder.

Snart tror jag sunt förnuft blir en trend igen. Då kan LCHF anhängarna med igenkorkade blodkärl, pga av för fet kosthållning, svara på varfför dom blev så lurade. Själv kommer jag att smålé men samtidigt bli irriterade för att de är de här människorna som kommer att belasta sjukvården framöver. Och det är jag som får betala för dom!

G

Glöm inte #1554.

Postad 21 February 2012 - 17:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Dietister tar jag alltid med en nypa salt, utbildningsmässigt fokuserar dom på sjuka människor av olika slag istället för friskvård/prestation.

Postad 21 February 2012 - 20:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Dietister tar jag alltid med en nypa salt, utbildningsmässigt fokuserar dom på sjuka människor av olika slag istället för friskvård/prestation.

Det mest tråkiga med dietister är att dom litar blint på sin utbildning och SLV som är grunden till utbildningen. Det är ganska sorgligt att personer som förhoppningsvis är väldigt intresserade av ämnet inte kan läsa och ta till sig nya studier och fakta.

Själv kommer jag att smålé men samtidigt bli irriterade för att de är de här människorna som kommer att belasta sjukvården framöver. Och det är jag som får betala för dom!

G

Du funderar inte på dom som börjar med LCHF som blir friskare och kan sluta med mediciner och fetmaoperationer vilket kostar samhället en massa pengar?

Postad 21 February 2012 - 20:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Du funderar inte på dom som börjar med LCHF som blir friskare och kan sluta med mediciner och fetmaoperationer vilket kostar samhället en massa pengar?

kan man inte bli fet om man äter LCHF?

Postad 21 February 2012 - 20:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

kan man inte bli fet om man äter LCHF?

Klart man kan men det är svårare, svårt att överäta vanlig naturlig mättande mat.

Postad 21 February 2012 - 21:53

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Samma med frukt. ;-)

Postad 21 February 2012 - 22:04

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Klart man kan men det är svårare, svårt att överäta vanlig naturlig mättande mat.

Om man inte behöver gå ner i vikt måste man då inte äta mindre än man brukar om man börjar med denna LCHF?

Eftersom man äter mer fett och knappt några kolhydrater och 1 gram fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier som 1 g kolhydrater

Protein kan ge en ganska stormättnadskänsla efter man ätit har jag läst om.

/Fredrik

Postad 21 February 2012 - 22:12

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Saxat ifrån en konversation från facebook från en av mina kompisar inom Sveriges Body buildar elit:
BB= Bodybuildaren ;) Hans grammatiska kunskaper håller defintivt inte samma nivå som näringskunskapern han besitter, ha ha.

BB -"ÅÅÅsåg på nyheterna att "experterna" varnar för lchf dieten... Dom säger att de visat sej öka blodfettera och hjärt kärlsjukdomar... De sa jag första gången jag hörde om den så kallade dieten"

BB -"Man blir ju inte imponerad av dess kunskap om kroppen och diet direkt"

"Borde dom väl fattat från första början....rimmar ju inte rätt!!!"

BB -"Exakt... Men folk e lata som s*tan... Och söker genvägar te allt.. Och säger någon att dom kan gå ner i vikt på korv och bacon så nappar dom direkt... Hahaha fatta att de inte finns genvägar... Hardcore e de som gäller och det kräver en jävla deciplin"

"Det känns ju ganska givet när man bara trycker i sig fett! Folk är dumma och lättstyrda av media... Hardcore lätt!"

"Såklart...men du får ju förstå att när Katrin Zytomierska med den mycket respekterade yrkestiteln "bloggare" säger emot så är det så..suck!"

"Känner jag mig nyfiken på XX diet, är ju hysteri av lchf nu känns de som!"

BB-"Hehe jaa de brukar va så... Själv brukar jag kolla om dom ser ut som dom lär... De gör dom oftast inte hehe"
Alla näringsämnena ska vara med.. en rekomendation är 15e till 20% fett och 50e% kolisar och 50e% protein... Och då ska fettet komma från fisk, oljor och dyligt... Inget direkt mättat fett med andra ord... Omega tre 8 g ca 8kapslar samt efamol 2kapslar... De ger epa och dha fettsyror samt gammalinolensyra som minskar blodfetterna och hjälper kroppen med dom flesta funktioner i cellerna"

"Suck att dom behövde folk att gå på denna jävla sk diet för att se att den va SKIT!!
Hoppas nu folk fattar att det finns inga genvägar.. Idioter!!!"

BB-"Ja lathet och okunskap e bakgrunden"

Ord och inga visor.

Lika sorgligt som det uppenbarligen är med dietister, vilka har bristande kunskap, är det att människor som knappt är torra bakom öronen och som har svårt att förstå vad olika ämnen har som funktion i kroppen yttrar sig i ämnet.

Jag är tämligen säker på att LCHF dravlet är borta inom 5 års tid och då kommer vi andra att skratta. Det är samma visa varje gång när det kommer upp ngt nytt inom kost. Bara för några år sedan var det Atkins. Är det ngn som hör om Atkins nuförtiden? Människan har inte förändrats speciellt mycket genom åren. Det som däremot skiljer är att flertalet människor idag inte bränner lika mycket kalorier som för 1000 år sedan. Vilket enkelt kan förklaras med jobb, transport, värme mm. Enklaste sättet blir således att anpassa sitt intag efter förbrukning, vilket många verkar ha problem med då det finns många trevliga och lättillgängliga frestelser nuförtiden.

Mao, låt sunt förnuft råda och glöm det här med LCHF. Det kommer resterande människor ha gjort inom 5 år, då det säkerligen har kommit en ny revoulutionerande metod igen, ha ha ha.

G

Postad 21 February 2012 - 22:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om man inte behöver gå ner i vikt måste man då inte äta mindre än man brukar om man börjar med denna LCHF?

Eftersom man äter mer fett och knappt några kolhydrater och 1 gram fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier som 1 g kolhydrater

/Fredrik

1 gram fett innehåller 9kcal och 1gram kolhydrater innehåller 7kcal har jag för mig att jag har läst någonstans.

Postad 21 February 2012 - 22:41

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
4 kcal innehåller 1 gram kolhydrater

Postad 21 February 2012 - 22:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

4 kcal innehåller 1 gram kolhydrater

Tvärt om..

/Fredrik

Du måste ingenting, du kan äta mindre, lika mycket eller mer.

Eftersom fett innehåller mer kalorier så blir det mindre mängd fett än kolhydrater, ungefär hälften så mycket.

Protein ger bäst mättnad, även fettet hjälper till med att ge mättnad.

1 gram fett innehåller 9kcal och 1gram kolhydrater innehåller 7kcal har jag för mig att jag har läst någonstans.

Alkohol och kroppsfett innehåller 7kcal.

Postad 21 February 2012 - 22:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Samma med frukt. ;-)

Du har helt rätt. Efter att ha käkat frukt a la 2000 kcal lär man kräkas innan man stoppar i sig ännu ett äpple.

Postad 21 February 2012 - 23:24

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Inlägg ifrån tidningen idag:

"Grädden i såsen och olika bantningsdieter kan leda till hjärtinfarkt.

I Västerbotten börjar kolesterolvärdena att stiga igen efter många års nedgång. Tv-kockar och bantningsdieter tros vara orsaken.

-Eftersom det onda kolesterolet är den viktigaste faktorn för hjärtinfarkt är det klart att vi är oroade, säger hjärtläkaren Kurt Boman till TT.

Sedan mitten av 80-talet får alla västerbottningar sin hälsa undersökt regelbundet. Bakgrunden var bland annat den stora sjuklighet i hjärt-kärlsjukdomar som fanns i länet.

Projektet har växt till ett av de största i sitt slag i världen och utvecklingen gick under många år åt rätt håll. Hjärt-kärlsjukdomarna minskade kraftigt tack vare bland annat minskad fettkonsumtion och ökad motion.

Nu har trenden vänt. Först för fettkonsumtionen för några år sedan, därefter för kolesterolvärdena - och snart fruktar man att antalet hjärtinfarkter också ska börja öka igen.

-Det är alltid en viss fördröjning från det kolesterolet stiger, säger Kurt Boman som är oroad över utvecklingen.

I dag stoppar västerbottningarna i sig lika mycket grädde, smör och bacon som när hälsoprojektet startade för 25 år sedan. Kolesterolvärdena är också på väg upp mot samma nivåer som då.

Allra mest har fettkonsumtionen ökat i åldersgruppen 30-40 år.

Tv-kockar med mycket grädde i såsen och olika bantningsdieter tros ligga bakom kolesterolökningen."

Antar att okunskapen sträcker sig till läkare också. Alla utom Lactos sk gurusar vet plötsligt ingenting om kost då han mer eller mindre sågar allt och alla som inte förespråkar bluffmetoder. Tur att det finns LCHF folk som verkligen vet vad vi människor behöver och som man kan ha roligt åt ;)

G

Postad 22 February 2012 - 06:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Antagligen stoppar dom i sig lika mycket kolhydrater också, då går det åt skogen.

Postad 22 February 2012 - 07:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Samma med frukt. ;-)

Brukar du inte överäta frukt? Har för mig att du säger att man ska äta 4000kcal fast man förbrukar 3000 eller nåt.

Postad 22 February 2012 - 08:24

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Överäta frukt? Det är väldigt svårt. ;-)

Minst 3000kcal skall man sikta på, mer om man tränar :-)

Eat more to live more!

Postad 22 February 2012 - 08:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Kan inte du skriva ner vilka och hur många frukter du äter på en dag?
Som leder till 4k kalorier intaget över ett dygn. Skulle vara kul att se hur det går till.

Postad 22 February 2012 - 09:10

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Jag äter inte enbart frukt nu, men visst, jag kan skriva ned vad jag skulle äta ungefär. Nu skriver jag upp ett dagsschema med större "måltider", dock så föredrar många att småäta hela tiden, men i alla fall.

Frukost: viktigt mål på dagen, så börjar med mycket kalorier. 15 bananer= ca 1500kalorier. Dessa är nice att köra i smoothie tillsammans med lite jordgubbar eller något.

Lunch: 5mango och fem persimoner. Ca 1500kalorier.

Mellanmål: (efter träning typ) dadlar och vatten (smoothie) funkar riktigt bra innan, medan och efter träning. Ca 1000kalorier.

Middag: Stor sallad, massa spenat, selleri, tomat, gurka, bla bla.. :-)

Man varierar ju frukt-sorterna lite efter säsongen osv (kanske inte lika mycket i Sverige... tråkig frukt här) och därmed möter alla behov förutom B12, som VÄLDIGT många köttätare ändå har brist i.

Nog sömn, minst 8timmar, jag föredrar 10-12. Svårt att sova tolv timmar ibland dock...
Nog med vatten. Beror ju på vilket klimat man lever i... men man ska väl alltid urinera klart! Om jag dricker nog så blir det runt 8-12gånger/dag.
Nog med socker,
För något år sedan ville jag gå ned i vikt, började kaloribegränsa osv men det gick inte något vidare. Om man gör detta så blir man sugen på massa onyttigt, det vill säga läsk, godis, chips, bla bla. I alla fall jag. ;-)
Så nu begränsar jag inte mina kalorier, äter när jag vill och så mycket jag känner för. Aldrig sugen på något onyttigt om jag äter nog. Aldrig!
Jag kan inte påstå att jag har den lägsta fettprocenten som finns, men det kommer. Jag tränar mig ned istället för att svälta mig ned. ;-)

Postad 22 February 2012 - 09:18

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Ok det där var intressant.
Jag tackar för att du tog dig tid att svara :)

Jag har aldrig testat men jag tror ärligt jag skulle kräkas om jag åt 15 bananer i ett intag :) Jag tycker jag gick nutz när jag förr hade med mig ett knippe bananer till jobbet och åt under dagen. Då tyckte jag att jag åt mkt bananer men det var väldigt långt ifrån 15 st. Dessutom inte vid samma tillfälle.

Postad 22 February 2012 - 09:24

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Nå, det tar tid att vänja sig... och töja ut magsäcken. ;-)

Gäller att äta frukterna mogna bara. Bananer skall vara väldigt brunprickiga och nästan skala sig själv. :-)

Jag får återkomma när jag har lite mer "frukt-kött" på benen. Sverige känns sådär när det gäller frukt. Får söka mig vidare ;-)

Postad 22 February 2012 - 12:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Överäta frukt? Det är väldigt svårt. ;-)

Minst 3000kcal skall man sikta på, mer om man tränar :-)

Eat more to live more!

Hur mycket förbrukar du om dagen?

Man varierar ju frukt-sorterna lite efter säsongen osv (kanske inte lika mycket i Sverige... tråkig frukt här) och därmed möter alla behov förutom B12, som VÄLDIGT många köttätare ändå har brist i.

Jasså?!

"Vitamin B12 måste tillföras kroppen via föda och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel (lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg)."

http://sv.wikipedia....iki/Vitamin_B12

Postad 22 February 2012 - 12:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Middag: Stor sallad, massa spenat, selleri, tomat, gurka, bla bla.. :-)

Gurka innehåller nästan inga kalorier alls, selleri innehåller minus kalorier, isbergsallad(?) nästan inga kalorier, spenat nästan inga kalorier. Blir svårt att nå 3000kcal med en sån måltid.

Postad 22 February 2012 - 13:06

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Du kanske missade mellanmålet? ;-)

Salladen innehåller inte mycket kalorier nej, skulle den det?

Något för dig Lacto,

www.youtube.com/watch?v=H20jbY7w7AE

Postad 22 February 2012 - 14:16

Unregistered276d62c1
  • Unregistered276d62c1
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Du kanske missade mellanmålet? ;-)

Salladen innehåller inte mycket kalorier nej, skulle den det?

Något för dig Lacto,

www.youtube.com/watch?v=H20jbY7w7AE

måste hålla med, skulle nog kräkas av 15 bananer, skulle iofs inte spela någon roll vad det var(15 äpplen, 15 baconbitar, 15 ägg osv) (:

Postad 22 February 2012 - 14:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Eftersom fett innehåller mer kalorier så blir det mindre mängd fett än kolhydrater, ungefär hälften så mycket.

Protein ger bäst mättnad, även fettet hjälper till med att ge mättnad.

Att protein ger bra mättnad har ändå med att göra hur snabbt eller långsamt proteinet är. Det går inte att generalisera så här... Tror de flesta vet att Fisk tas upp snabbare av kroppen än tillexempelvis rött kött. Det behöver man knappast vara einstein för att förstå. Återigen, Lacto och hans LCHF polare har som vanligt svar på allt och alla samtdigt som dom anser att i stort sett majortieten av alla läkare har fel. Ooops, glömde visst även att Bodybuildare och dietister tydligen inte heller kan ngt för deras kunskaper är helt förlegade och gammalmodiga.
Och Lacto som inte ens visste om att Bodybuildare provat LCHF innan 2000 talet. Här kommer han och proklamerar saker han inte har en aning om. Verkar dock vara ett typiskt kännetecken bland LCHF fans. Dvs att tala om ngt man inte har den blekaste aning om.

G

Postad 22 February 2012 - 17:04

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Antagligen stoppar dom i sig lika mycket kolhydrater också, då går det åt skogen.

Självklart är det så! Men det är fult av media att bland ihop LCHF med folk som börjat med att äta mera fett men som inte håller sig strikt till LCHF dieten. Om man vräkar i sig en massa fett och kolhydrater samtidigt så går det åt **** det behövs väl inte ens diskuteras.

Tycker de flesta människor samt media hakar upp sig på det där med fettet. Tanken med LCHF är ju knappast att man ska frossa i sig fett, det man däremot frossar i sig är väldig massa grönsaker! Det tycks "glömmas" bort i debatten...

Postad 22 February 2012 - 17:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är oundvikligt att man sväller upp som ett gödsvin om man inte håller sig rätt strikt.
Och det tror jag inte de personer gjort som gråter ut i media.

Postad 22 February 2012 - 17:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Nog sömn, minst 8timmar, jag föredrar 10-12. Svårt att sova tolv timmar ibland dock...
Nog med vatten. Beror ju på vilket klimat man lever i... men man ska väl alltid urinera klart! Om jag dricker nog så blir det runt 8-12gånger/dag

Personligen är jag ganska säker på att det INTE är bra att dricka så mycket vatten att du i princip måste kissa varje timme.

Jag har ju klagat lite på LCHF (är mest att jag är mot när något går så långt att det närmast kan liknas vid religiös övertygelse), men den här dieten låter inte sund.

Postad 22 February 2012 - 18:33

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Du kan ju inte jämföra det mot alla som pissar 2-3gånger/dag.. det är inte heller bra, eller? ;)

Det är ingen diet. Vad är det som inte är sunt? Jag tror att detta är det bästa man kan äta. (Som ni kanske förstått.)

Postad 22 February 2012 - 19:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Om inte LCHF sekten ska få sådana här påhopp beträffande fettet, då kanske man skulle tänkt på namnet innan.
Om det nu är så som du säger att man nu inte ska äta mängder med fett och i
stället äta grönsaker varför heter ni då inte LCHG om det nu är grönsakerna som är det väsentliga? Ytterligare ett strort frågetecken bland allt annat det här sektliknande fenomenet, vilket ändå snart är utdött, håller på med. Att man dessutom sågar hela läkarkåren känns också ganska tveksamt. Tänk att en anhängare som läst några fåtal böcker samt lite på nätet, vet mer om hur kroppens organ fungerar än en läkare som uppenbarligen läst tonvis med litteratur och som i vissa fall även forskar i kost? Världen är allt bra konstig ibland...

G

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.