Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 October 2010 - 22:43

Unregistered468b3446
  • Unregistered468b3446
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tyvärr saknar jag fortfarande min N8 trots att den skickades 2:a oktober. Efter ett antal samtal till Nokia Shop fick jag äntligen ett tracking nr och kunde konstatera att paketet legat hos UPS i Helsingfors sedan 7/10. Fortfarande har ingen därifrån hört av sig. Jag har ringt dem två gånger och båda gångerna har dom lovat att det ska ringas tillbaka... Urusel service är bara förnamnet....

Bifogar kommentar från till en kanske inte helt objektiv eller insatt person som jag läste på IDG

Inte riktigt top-notch...
2010-10-15 20:51
Jämfört med konkurrenterna har N8 låg upplösning, liten skärm, fet kropp, långsam processor, lite minne, dålig batteritid, dåligt utbud av appar, kass browser och halvdant OS...men bra kamera och bra uppkopplingsmöjligheter via hdmi.Peekabo

Redigerat av Unregistered468b3446, 15 October 2010 - 22:47.

Postad 15 October 2010 - 22:43

Unregistered1428
  • Unregistered1428
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Någon som märkt av att ringsignal samt smssignal blir väldigt dämpad om telefonen ligger med skärmen upp (kameran ner) på en plan yta, t.ex bord el bok osv ?

Väldigt irriterande

Postad 15 October 2010 - 22:47

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Tyvärr saknar jag fortfarande min N8 trots att den skickades 2:a oktober. Efter ett antal samtal till Nokia Shop fick jag äntligen ett tracking nr och kunde konstatera att paketet legat hos UPS i Helsingfors sedan 7/10. Fortfarande har ingen därifrån hört av sig. Jag har ringt dem två gånger och båda gångerna har dom lovat att det ska ringas tillbaka... Urusel service är bara förnamnet....

Bifogar klipp från till en kanske inte helt objektiv eller insatt person...
Jämfört med konkurrenterna har N8 låg upplösning, liten skärm, fet kropp, långsam processor, lite minne, dålig batteritid, dåligt utbud av appar, kass browser och halvdant OS...men bra kamera och bra uppkopplingsmöjligheter via hdmi.Peekaboo

Du måste logga in som medlem på IDG.se för att kunna posta i artikelforumet.

Låter som någon som är biased.
Den är inte så dålig som denne individ får det att framstå som.

Någon som märkt av att ringsignal samt smssignal blir väldigt dämpad om telefonen ligger med skärmen upp (kameran ner) på en plan yta, t.ex bord el bok osv ?

Väldigt irriterande

Nej, men du bör dock komma ihåg att högtalaren sitter bredvid kameran, så det kan ha någonting med det att göra.

Postad 16 October 2010 - 07:52

Chercherlavague
  • Chercherlavague
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Bifogar kommentar från till en kanske inte helt objektiv eller insatt person som jag läste på IDG

Jämfört med konkurrenterna har N8 låg upplösning, liten skärm, fet kropp, långsam processor, lite minne, dålig batteritid, dåligt utbud av appar, kass browser och halvdant OS...men bra kamera och bra uppkopplingsmöjligheter via hdmi.Peekabo

Visst är den lite fetare än exempelvis HTC Wildfire, man den känns ändå greppvänligare och "gosigare" och slinker paradoxalt nog lättare ned i fickan. Den var nog den mest positiva överraskningen för mig, att den är så smidig.
Vad gäller den inbyggda webläsaren; det finns Opera Mobile att ladda ned. Där var jag till en början besviken för det gick osannolikt segt. Sedan gick jag in under inställningar i Opera och bockade AV Turboinställningen, och då gick det plötsligt snabbare! Jag tycker att N8 växer för varje dag, däremot så saknar jag vissa appar men det kommer att växa med tiden. Som Appleanvändare tycker jag däremot att menysystemet inte är vidare logiskt; det tar tid att komma in i det.

Postad 16 October 2010 - 08:16

TeTaK
  • TeTaK
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Den inbyggad är väldigt bra för att var i telefonen och klippa ihop klippen och skriva lite text. Men det är en bit till Adobe Premiere odyl. Exempel; Stabilisera, andra effekter fräcka och mindre fräcka, Jobba med högdager och skuggor, färg och kontrast. Och övergångar.
Förr har man inte haft en tanke på att greja med film från telefonen, men nu behöver man inte släpa med sig en filmkamera.

Nu konverterar jag i MS Moviemaker till WMV i 720P därefter importerar i Adobe Preimere, en omväg jag gärna sluppit

/L

Går det inte att köra en capture direkt ifrån N8 till Adobe Premiere om du kopplar den till datorn?
Vore käckt då du slipper konvertera innan...

Postad 16 October 2010 - 08:29

Das Zie
  • Das Zie
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Frågar igen, ingen som använt N8:an som moden till datorn?

Postad 16 October 2010 - 08:37

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Idag fick jag ett generalhäng på min N8. Kunde inte göra nånting med den, prövade att ringa, det gick men vibrator + musik hängde sig den med så nu får jag lyssna på Fu*k You hela tiden. Fick sätta en tejpbit över högtalaren. Kan inte skruva bort batteriet då jag inte har en så liten torx. Får gå till telia med den, det kommer att bli en hel del tittande på mig varför jag spelar samma låt hela tiden ;)
Någon anna som haft samma problem?

Postad 16 October 2010 - 08:49

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Idag fick jag ett generalhäng på min N8. Kunde inte göra nånting med den, prövade att ringa, det gick men vibrator + musik hängde sig den med så nu får jag lyssna på Fu*k You hela tiden. Fick sätta en tejpbit över högtalaren. Kan inte skruva bort batteriet då jag inte har en så liten torx. Får gå till telia med den, det kommer att bli en hel del tittande på mig varför jag spelar samma låt hela tiden ;)

Provat med omstart? Håll in power knappen ca 8sek.
eller: http://www.allabouts...r_salute_do.php
eller:
Code to reset the Nokia n8 mobile
1.- Basic Reset or Soft Reset Nokia n8

This option restores the .ini files from the ROM.
Does not erase data (photos, videos, documents) or applications from
a third party. Key Code *# 7780 # (click this combination of keys on the
keyboard in the mobile)
2.- Total Reset or Hard Reset for nokia n8

This option restores the original operating system from the ROM.
Formats the C: partition and deletes all data including the memory
card. Key Code *#7370# (click this combination of keys on the keyboard
in the mobile)

Important: To proceed to reset, the battery must be full and the

mobile device connected to the charger. If during the course of reset,
the mobile stop receiving electricity it can ruin the internal flash
memory of the mobile device and stop function.

Postad 16 October 2010 - 08:56

Larentius
  • Larentius
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Går det inte att köra en capture direkt ifrån N8 till Adobe Premiere om du kopplar den till datorn?
Vore käckt då du slipper konvertera innan...

Tack för tipset. Men provat Arkiv/Hämta media från/Flip, AVcHD, Kameror och Mobiler/
Får ett importfönster där min telefon identifieras som Nokia n8-00. Men både filmer i HD & SD tolkas som fps 500..

/L

Postad 16 October 2010 - 08:59

TeTaK
  • TeTaK
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Men provat Arkiv/Hämta media från/Flip, AVcHD, Kameror och Mobiler/
Får ett importfönster där min telefon identifieras som Nokia n8-00. Men både filmer i HD & SD tolkas som fps 500..

/L

Vet inte vilken version av Premiere du använder men i pro versionen ska man kunna köra en capture direkt ifrån enheten okomprimerat. Testa dig fram...

Postad 16 October 2010 - 08:59

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Redigerat av hemtman, 16 October 2010 - 09:00.

Postad 16 October 2010 - 09:18

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Gick och köpte en N8 på Teliabutiken igår. Har satt i SIM och laddat telefonen. Någon som vet hur man på enklaste sätt för över kontakter från den gamla telefonen (Sony Ericsson med Tele2-abb) till Nokian?

Andra tips om hur man kommer igång, dvs. vilka inställningar bör man se över omgående? Saker man bör fixa, typ skapa konto hos Ovi etc? Känner mig lätt förvirrad. Min första smartphone och min första Nokia på många många år.

Postad 16 October 2010 - 09:42

cossiejeppe
  • cossiejeppe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
jag hittar verkligen inget sätt att stänga av wlanet helt på, har lyckats få så det står wlanskanning avstängd men så fort jag kommer hem från jobbet tex så kopplar den upp mej iaf på min router? sen har jag fått ändra igen o samma sak händer! vill kunna välja som jag gjorde med n95an wlan eller telia surfport, drar ju mängder med batteri! annars är jag mer nöjd än det går!

MVH

Postad 16 October 2010 - 10:26

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Frågar igen, ingen som använt N8:an som moden till datorn?

Funkar fint, använder Tele2..

Postad 16 October 2010 - 10:33

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Provat med omstart? Håll in power knappen ca 8sek.
eller: http://www.allabouts...r_salute_do.php
eller:
Code to reset the Nokia n8 mobile
1.- Basic Reset or Soft Reset Nokia n8

Tack för hjälpen det gick alldeles utmärkt

Postad 16 October 2010 - 10:51

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Gick och köpte en N8 på Teliabutiken igår. Har satt i SIM och laddat telefonen. Någon som vet hur man på enklaste sätt för över kontakter från den gamla telefonen (Sony Ericsson med Tele2-abb) till Nokian?

Andra tips om hur man kommer igång, dvs. vilka inställningar bör man se över omgående? Saker man bör fixa, typ skapa konto hos Ovi etc? Känner mig lätt förvirrad. Min första smartphone och min första Nokia på många många år.

Kan inte riktigt ge dig några generella tips. Utan vad du borde göra är helt enkelt att utforska telefonen och bekanta dig med den.
Sedan beror det ju på vad du vill göra med den.

jag hittar verkligen inget sätt att stänga av wlanet helt på, har lyckats få så det står wlanskanning avstängd men så fort jag kommer hem från jobbet tex så kopplar den upp mej iaf på min router? sen har jag fått ändra igen o samma sak händer! vill kunna välja som jag gjorde med n95an wlan eller telia surfport, drar ju mängder med batteri! annars är jag mer nöjd än det går!

MVH

Du kan flytta wlanet från Internet till WAP. Då kommer ingenting att automatiska koppla upp sig mot det.

En annan sak jag märkt är att telefonen är jävlig med att koppla upp sig mot wlan och paketdata, men den vill aldrig koppla ifrån. Detta är problematiskt i situationer med dålig signal, då den drar ström som tusan.
Vid bra signal drar den knappt någonting alls.

Postad 16 October 2010 - 12:29

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

En annan sak jag märkt är att telefonen är jävlig med att koppla upp sig mot wlan och paketdata, men den vill aldrig koppla ifrån. Detta är problematiskt i situationer med dålig signal, då den drar ström som tusan.
Vid bra signal drar den knappt någonting alls.

join the club...

jag har helt tagit bort mitt WLAN från telefonen, det är helt j#vla trasigt i min mening. har jag inlagt mitt WLAN hemma på telefonen kopplar den upp sig automatiskt hela tiden utan att det går att stänga av typ och den drar ström utav h3lvete.. jag laddar visserligen väldigt sällan ner saker via ovi store osv så det funkar bra utan WLAN.

har mailat nokia-supporten om detta men de har inte svarat ännu.

det är det enda negativa jag hittat i denna telefon hittills. hoppas de löser detta snart med nån buggfix.

Postad 16 October 2010 - 12:50

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

join the club...

jag har helt tagit bort mitt WLAN från telefonen, det är helt j#vla trasigt i min mening. har jag inlagt mitt WLAN hemma på telefonen kopplar den upp sig automatiskt hela tiden utan att det går att stänga av typ och den drar ström utav h3lvete.. jag laddar visserligen väldigt sällan ner saker via ovi store osv så det funkar bra utan WLAN.

det är det enda negativa jag hittat i denna telefon hittills. hoppas de löser detta snart med nån buggfix.

Flera som haft samma problem inklusive jag och det som tar bort automatisk uppkoppling är att göra en fabriksåterställning. Gör en säkerhets kopia först.

Postad 16 October 2010 - 12:53

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
såg precis nu när jag kopplade telefonen till datorn att det via ovi suite fanns nya themes att ladda hem (under programuppdateringar), midnight hette det och fanns i fyra färger (med svart som grundfärg). riktigt snyggt och fräscht måste jag säga, bättre än de som ligger förinstallerade på telefonen!

rekommenderas

Flera som haft samma problem inklusive jag och det som tar bort automatisk uppkoppling är att göra en fabriksåterställning. Gör en säkerhets kopia först.

hmm jag har redan gjort en sån, det hjälpte inte.

gjorde du en via menyerna eller med den där "knapptryckningen". jag gjorde tidigare en med radering eller vad det hette?

Postad 16 October 2010 - 13:17

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Ville bara fråga er som tycker att telefonen är rapp om ni testat några andra touchmodeller?

Jag var inne och pillade på N8 häromdagen på The Phone House men blev helt förskräckt när jag upptäckte hur dålig respons skärmen hade. När jag bläddrade mellan de tre(!!) hemskärmarna tog det ca 0,5-1 sekund innan skärmen förflyttades i sidled! Herregud, det är 2010, vad är det frågan om?

Finns det några mjukvaruuppdateringar redan nu som tar bort det här laggandet? Det var ju sån jäkla hets när HTC Hero kom och man gnällde över laggandet mellan skärmarna, men det är ju ingenting jämfört mot N8, hur kommer det sig att detta inte tagits upp tidigare?

Hade en Galaxy S i andra handen och där var skärmen nästan före fingret, snabbt, bra respons, mjukt och fint, helt perfekt!

Nu blev jag tyvärr återigen avskräckt från att köpa en N8!!

Postad 16 October 2010 - 13:25

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

join the club...

Nja, när jag är hemma och uppkopplad mot mitt wlan drar den i princip ingenting. Däremot på tunnelbanan blir det problem då den använder paketdata eftersom det kan vara dålig signal. Däri ligger det största problemet.

Ville bara fråga er som tycker att telefonen är rapp om ni testat några andra touchmodeller?

Jag var inne och pillade på N8 häromdagen på The Phone House men blev helt förskräckt när jag upptäckte hur dålig respons skärmen hade. När jag bläddrade mellan de tre(!!) hemskärmarna tog det ca 0,5-1 sekund innan skärmen förflyttades i sidled! Herregud, det är 2010, vad är det frågan om?

Finns det några mjukvaruuppdateringar redan nu som tar bort det här laggandet? Det var ju sån jäkla hets när HTC Hero kom och man gnällde över laggandet mellan skärmarna, men det är ju ingenting jämfört mot N8, hur kommer det sig att detta inte tagits upp tidigare?

Hade en Galaxy S i andra handen och där var skärmen nästan före fingret, snabbt, bra respons, mjukt och fint, helt perfekt!

Dra fingret över skärmen och max en halv sekund senare byter den skärm. Jag ser inte problemet. Skärmen är väldigt responsiv, även om den inte fattar att du trycker på vissa saker ibland.
Detta är by design som jag förstår. Och ingenting att klaga på tycker jag.

Postad 16 October 2010 - 14:18

CEdlund
  • CEdlund
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
http://dailymobile.s...e-for-nokia-n8/

Läs. Varför finns den inte tillgänglig i Sverige? Har någon kommit runt det och testat programmet?

Postad 16 October 2010 - 14:24

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nu frågar jag bara rakt ut.

Nån som vet ett mailprogram man kan ha i mobilen som kan både hämta mail och stödja minst 2 konton?
Jag hittade typ Ovi Mail via Ovi Store Top Apps
men den verkar hela tiden hänga sej vid installation (säger att mail funktionen inte stödjs), vet inte riktigt hur jag ska få det att funka på N8. Jag ska testa byta operatör, ska ner och inköpa telia kontantkort för att testa om det blir nån skillnad. Nån som har nån erfarenhet av detta eller Ovi Mail?

Annars kom med förslag på andra mailprogram man kan använda som ni fått att funka.

Redigerat av Yobo1987, 16 October 2010 - 14:25.

Postad 16 October 2010 - 14:28

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Programmet som finns i telefonen fungerar fint. Dock ej på Tele2 kort. Du får byta till en annan operatör, ställa in det, och sedan byta tillbaka.

Postad 16 October 2010 - 14:55

jullan27
  • jullan27
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Skärmen på min telefon har inte några som helst problem, men visst det går inte att jämföra med ex iphone ( som jag har erfarenhet av.) N8 är en väldigt smidig telefon tycker jag. Den du testade kanske inte var "slutprodukten"?

Postad 16 October 2010 - 15:14

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

By design. Gillar du inte det eller UI:t i övrigt och vill ha mer bling bling så kör SPB Mobile Shell.

SPB Mobile Shell 3.7 for the Nokia N8
http://www.youtube.c...h?v=IzUeDABMmo8

Spb Mobile Shell 5.0 Demo on Nokia N8
http://www.youtube.c...h?v=vdFifrFKc7Y

Redigerat av Kemi, 16 October 2010 - 15:17.

Postad 16 October 2010 - 15:15

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Läs. Varför finns den inte tillgänglig i Sverige? Har någon kommit runt det och testat programmet?

Förmodligen finns det väl inget svenskt tangentbord än.

Postad 16 October 2010 - 16:35

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Programmet som finns i telefonen fungerar fint. Dock ej på Tele2 kort. Du får byta till en annan operatör, ställa in det, och sedan byta tillbaka.

Menar du "Mail For Exchange"?

Jag lyckas skapa ett konto där. Men jag kan bara skicka mail inte ta emot. Finns bara synkronisera, inte hämta mail.
Hur får ni det att funka?

Jag har skapat 2 konton (Glocalnet) via ett Telia kontantkort jag köpt idag. Men jag får inte upp kontoinställningar (vilken server den ska hämta och skicka ifrån). Sen finns det som sagt ingen meny för att ansluta, bara synkronisera. Så hur gör man för att kunna ta emot mail och läsa på mobilen när man inte har nån dator inärheten?

Postad 16 October 2010 - 16:40

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Det fungerar fint. Du behöver bara skapa inställningarna och lägga till den på hemskärmen. Den kommer automatiskt att hämta mail. Synkronisera betyder också att den kollar efter nya mail och sådant.

Postad 16 October 2010 - 16:41

bookl
  • bookl
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tja,

Hur ser era kamera-sensorer ut, är de centrerade bakom linsen eller sitter de snett/på ena sidan? Har sett exemplar av N8an där sensorn inte riktigt sitter där den ska.

Postad 16 October 2010 - 16:50

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det fungerar fint. Du behöver bara skapa inställningarna och lägga till den på hemskärmen. Den kommer automatiskt att hämta mail. Synkronisera betyder också att den kollar efter nya mail och sådant.

Nu har jag gjort det. Ok har lyckats skicka mail från datorn som telefonen snappar upp.
Tack för hjälpen.

Men fungerar detta även utan WLAN och om jag är bortom datorn och användander WAP?

Postad 16 October 2010 - 17:07

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Nån som vet om Garmin Mobile XT för Symbian finns att köpa nuförtiden? Har sett att det funkar på N8 och skulle vilja kunna köra friluftskartan på telefonen. Hittar bara piratversioner när jag söker och Garmins egen sida verkar ha plockat bort all info. Andra tips på programvaror för kartor tas annars tacksamt emot...

Postad 16 October 2010 - 17:26

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort det. Ok har lyckats skicka mail från datorn som telefonen snappar upp.
Tack för hjälpen.

Men fungerar detta även utan WLAN och om jag är bortom datorn och användander WAP?

Även om jag inte har provat detta så finner jag inte att detta är omöjligt. Det måste ju gå.

Postad 16 October 2010 - 17:32

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Temaeffekter, testade o köra utan temaeffekter o shit va skum telefonen vart, laggi o hoppi kändes som man inte hade nån koll över hemskärmarna. Vilket läge föredrar ni?
Är det nån som kommer ihåg om telefonen levereras med tema på eller av?

Postad 16 October 2010 - 17:34

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Föredrar på. Gillar effekter.
För mig levererades telefonen utan temaeffekter.

Postad 16 October 2010 - 18:19

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Även om jag inte har provat detta så finner jag inte att detta är omöjligt. Det måste ju gå.

Jag har provat att via WLAN och via WAP skicka mail mellan datorn och telefonen. Det funkar. Äntligen, TACK.

Edit: Jag har försökt göra en säkerhetskopia nu på mobiltelefonen men jag vet inte om det fungerar som det ska. Den förbereder och går sen vidare med att skapa säkerhetskopia. Stapeln går hela vägen (ser ut som 100%), men sen händer inget. Den bara står i evigheter med full stapel. Jag kan antingen vänta eller trycka avbryt. Hur lång tid ska det ta? Jag vågar ju inte avbryta då den förmodligen blir ofullständig. Men hur länge ska man vänta?

Redigerat av Yobo1987, 16 October 2010 - 18:20.

Postad 16 October 2010 - 18:22

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Gör det någonting? Kolla t ex resursövervakaren eller process monitor. Om den gör någonting, låt den fortsätta. Annars avbryt. Jag vet att en dator var superseg på att ta en säkerhetskopia och en annan var jättesnabb.

Postad 16 October 2010 - 18:35

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
SPB mobile shell 5.0 håller på att utvecklas. Här är nåt som visar upp kraften i GPU:n på N8:an:
http://www.youtube.c...player_embedded

Postad 16 October 2010 - 18:48

Probert24
  • Probert24
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har haft min nu i 5 dagar och min har inga problem alls är jag lyckligt lottad eller? Drar jag fingret över displayen för att bläddra mellan sidorna tar det max 0.2 sek innan nästa är på plats. En polare som sitter med en Hero tyckte den var ruskigt snabb och betydligt mer kvick än hans. Nu vet jag inte om den är kvick eller inte eftersom detta är den första "Smartphone" jag haft.

Postad 16 October 2010 - 19:01

Intresserad
  • Intresserad
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Har haft min nu i 5 dagar och min har inga problem alls är jag lyckligt lottad eller? Drar jag fingret över displayen för att bläddra mellan sidorna tar det max 0.2 sek innan nästa är på plats. En polare som sitter med en Hero tyckte den var ruskigt snabb och betydligt mer kvick än hans. Nu vet jag inte om den är kvick eller inte eftersom detta är den första "Smartphone" jag haft.

Och vad jag hört så är den designad så att det kan bli en liten minimal fördröjning pga den kontaktwidget som finns. Den känner av om man sveper i kontakterna i widgeten eller mellan skärmsidorna. Det skulle ju vara mer irriterande att den byter sidor när man vill svepa i favoritkontakterna än den eventuella minimala fördröjning som sker nu.

Postad 16 October 2010 - 19:21

keflatbn
  • keflatbn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nu frågar jag bara rakt ut.

Nån som vet ett mailprogram man kan ha i mobilen som kan både hämta mail och stödja minst 2 konton?
Jag hittade typ Ovi Mail via Ovi Store Top Apps
men den verkar hela tiden hänga sej vid installation (säger att mail funktionen inte stödjs), vet inte riktigt hur jag ska få det att funka på N8. Jag ska testa byta operatör, ska ner och inköpa telia kontantkort för att testa om det blir nån skillnad. Nån som har nån erfarenhet av detta eller Ovi Mail?

Annars kom med förslag på andra mailprogram man kan använda som ni fått att funka.

Fick min mail att fungera utmärkt efter att jag konfigurerade mailkonton med teliarefill kort istället för mitt Tele2 kort. Sen efter å ha bytt tillbaks fungerade det utmärkt.
Kollar också efter någon annan mailklient då IMAP stödet inte är så bra i det medföljande mailprogram. Hittade ProfiMail som verkar rätt bra, dock ej gratis. Leter reviews nå innan jag hoppar på det.

Postad 16 October 2010 - 19:54

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Gör det någonting? Kolla t ex resursövervakaren eller process monitor. Om den gör någonting, låt den fortsätta. Annars avbryt. Jag vet att en dator var superseg på att ta en säkerhetskopia och en annan var jättesnabb.

Jo, det tog tid. Men den blev färdig tillslut. kan bero på att jag valde att den skulle skriva till 32 GB Class 2 kortet istället för mobilen. Samt att det var fler grejer på mobilen nu än när jag fick den. Nu är jag nöjd, har min säkerhetskopia.

Fick min mail att fungera utmärkt efter att jag konfigurerade mailkonton med teliarefill kort istället för mitt Tele2 kort. Sen efter å ha bytt tillbaks fungerade det utmärkt.
Kollar också efter någon annan mailklient då IMAP stödet inte är så bra i det medföljande mailprogram. Hittade ProfiMail som verkar rätt bra, dock ej gratis. Leter reviews nå innan jag hoppar på det.

Ok. Ja, jag fick den inbyggda mailen att funka till kostnaden av nytt Telia kontantkort (80:-). Använder det nu med mitt Tele 2 abonnemang och jag kan både skicka och ta emot mail.

Jätte nöjd.
Stort + till Nokia nu när mobilen funkar som jag vill.

Postad 16 October 2010 - 20:23

Jonrad89
  • Jonrad89
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Tja,

Hur ser era kamera-sensorer ut, är de centrerade bakom linsen eller sitter de snett/på ena sidan? Har sett exemplar av N8an där sensorn inte riktigt sitter där den ska.

Min sitter inte centrerad.
Den sitter lite länge upp på telefonen (om man har telefonen i normalt stående läge). Möjligtvis lite mot ena hörnan.

Undrar om det är detta som gör att jag ibland i svagt mörker kan se lite blå flimmer/störningar i video-läget.
Dock inte när jag väl filmat verkar det som, utan bara innan jag trycker på "spela in".

Postad 16 October 2010 - 20:33

Intresserad
  • Intresserad
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Finns det någon smidig app, att ladda ner eller inbyggd, som gör att man lätt kan slå av/på 3g och wlan?
Jag är ofta i trakter där mottagningen är dålig/mycket dålig, och i närheten av Norska gränsen...så jag vill enkelt kunna slå av 3g och dataanslutningar...vill ju inte att kostnad ska skena iväg och batteriet håller väl bättre om den inte fösöker söka efter 3g-nät hela tiden.

Postad 16 October 2010 - 20:53

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Finns det någon smidig app, att ladda ner eller inbyggd, som gör att man lätt kan slå av/på 3g och wlan?
Jag är ofta i trakter där mottagningen är dålig/mycket dålig, och i närheten av Norska gränsen...så jag vill enkelt kunna slå av 3g och dataanslutningar...vill ju inte att kostnad ska skena iväg och batteriet håller väl bättre om den inte fösöker söka efter 3g-nät hela tiden.

Inställningar/anslutbarhet/nätläge kan du välja att bara använda GSM

Postad 16 October 2010 - 21:19

Intresserad
  • Intresserad
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Inställningar/anslutbarhet/nätläge kan du välja att bara använda GSM

Tack! Har ju inte köpt N8:an än...men sånt är ju viktigt att det går :blink:
Synd bara att man inte kan ha en app så att man direkt kommer åt dessa inställningar.

Postad 16 October 2010 - 21:56

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Min sitter inte centrerad.
Den sitter lite länge upp på telefonen (om man har telefonen i normalt stående läge). Möjligtvis lite mot ena hörnan.

Undrar om det är detta som gör att jag ibland i svagt mörker kan se lite blå flimmer/störningar i video-läget.
Dock inte när jag väl filmat verkar det som, utan bara innan jag trycker på "spela in".

Jag ser blått flimmer typ en mm tjockt längs hela vänstra sidan (i liggande läge) när jag fotade med kameran igår. dock syntes inget på bilderna. Har inte provat att filma, men jag antar att det är samma sak där. Sen sitter kamera sensorn lite till höger. Märker att den inte sitter helt i mitten. Men liknande flimmer har jag märkt av med kompaktkameror i mörkt läge. Men det är aldrig nåt som synts på bilder eller filmer tagna med kameran.

För att byte ämne så har jag idag beställt 2 st tillbehör till min N8

Först och främst den svarta mobilväskan till bältet för att slippa ha den i fickan då den tar stor plats och jag inte vill att den ska repas av nåt annat (Nokia CP-518).

Sen den trevliga Mobilhållaren som går att ha i både liggande och stående läge för handsfree och navigation
(Nokia CR-122).

Bifogad fil(er)

Redigerat av Yobo1987, 16 October 2010 - 21:59.

Postad 16 October 2010 - 22:14

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

http://betalabs.noki...ype-for-symbian och sen den "hemliga" direktlänken för att lyckas ladda ner det hela.. http://nds2.betalabs...4-betalabs.sisx
tagen från källan till din länk ! :blink:

tyvärr finns bara 4 språk just nu, enligt nokias sida.. "English US, Spanish, Canadian French, and Brazilian Portuguese."
Så är det.

Postad 16 October 2010 - 22:15

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Några tips för snabba textinmatning i qwertyläge:
Aktivera textigenkänning (inställningar/inmatningsalternativ), föreslagna ord matas in med pil höger.
Välj inställningar under inmatningsalternativ och sätt Ordigenkänning på samt Textkorrigeringsläge till Visa föreslag (nån finlandssvensk som översatt?). Förslag till ord om du stavat fel matas in med mellanslag.
Vill du istället använda det du skrivit så klickar du på det så är det med i ordboken till nästa gång

Postad 16 October 2010 - 22:20

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

För att byte ämne så har jag idag beställt 2 st tillbehör till min N8

Först och främst den svarta mobilväskan till bältet för att slippa ha den i fickan då den tar stor plats och jag inte vill att den ska repas av nåt annat (Nokia CP-518).

Sen den trevliga Mobilhållaren som går att ha i både liggande och stående läge för handsfree och navigation
(Nokia CR-122).

Var hittade du CR-122? Hittar den inte på Nokias shop...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.