Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(303)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation TV 2013 1GB
(Spelkonsoler)
|
8
|
(10)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) 500GB (inkl. Killzone Shadow Fall) 2013
(Spelkonsoler)
|
9
|
(5)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Pro 2016 1TB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(101)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 4 (PS4) Slim 500GB 2016
(Spelkonsoler)
|
9
|
(48)
|
3 945:- |
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg)
|
3 år sedan |
Playstation Pro (2679 inlägg)
|
5 år sedan |
Hårddiskbyte PS4. (284 inlägg)
|
5 år sedan |
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm. (27 inlägg)
|
7 år sedan |
Playstation 4 kameran (119 inlägg)
|
9 år sedan |
Star Wars: Battlefront (DICE) [PC|X1|PS4] (696 inlägg)
|
9 år sedan |
PS4 + SingStar + Wireless mic? (1 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation 4, Problem och lösningar (490 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4 - ljudproblem via Optical (6 inlägg)
|
10 år sedan |
PS4: Priser, förbokningar, bundles mm (4173 inlägg)
|
10 år sedan |
Spelkonsollstips (6 inlägg)
|
10 år sedan |
Playstation Vita TV (72 inlägg)
|
10 år sedan |
Handkontrollens (fick)lampa [PS4] (261 inlägg)
|
10 år sedan |
Titan one adapter för ps4 mm. (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Netflix + PS4 + Marantz/Denon-förstärkare och DD+ (2 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 21 February 2013 - 08:30
Postad 21 February 2013 - 08:33
Vad ni hakar upp er om minnet. Visst är det trevligt med mycket och snabbt ram, men ni låter som de som går på elgiganten och köper en "speldator" med massor av minne men som har ett integrerat grafikkort som klarar 10fps.
Minnet kommer inte vara någon begränsning det är säkert, men det är mycket viktigare vad cpun och framförallt gpun klarar av.
Om Microsoft kör med DDR3 och dedikerat supersnabbt minne för AA igen så kommer de ändå att hänga med prestandamässigt då det är högst osannolikt att minnet sätter begränsningen. Det kommer ju inte vara spel i 4K upplöning med 4K texturer och 32x AA/AF.
Sen har minnespriserna sjunkit rejäljt öven för GDDR5. Tycker dock de överdrev med 8GB, men det verkar ju fungera när varannan person fortfarande verkar tro att minnet är allt.
Känslan är att Microsofts konsoll kommer bli en tusenlapp biligare och det luktar problem igen för Sony att sälja bra pga. prissättning.
Annars visade det sig att läckorna hade rätt. Kan nog utgå ifrån att läckorna stämmer bra även för nästa Xbox. Så lär bli två likvärdiga system med PS4 lite snabbare på papperet, men mest troligt rätt mycket dyrare.
Känns som de kommer få sälja den dyrare än MS eller sälja den med förlust. De har mao inte lärt sig ett dugg av förra generationen
Postad 21 February 2013 - 08:40
Postad 21 February 2013 - 08:41
Postad 21 February 2013 - 08:57
Känns som de kommer få sälja den dyrare än MS eller sälja den med förlust. De har mao inte lärt sig ett dugg av förra generationen
Skulle jag nog påstå de har. Visst är GDDR5 dyrare än DDR3 men det är isf den enda stora kostnadsskillnaden. 360 vs PS3 var liksom extremt stor skillnad i hårdvara (HDD, BD, CELL, WiFi, BT, HDMI med mera - allt dyrt var med från början).
Tror Sony, om nu MS kör DDR, kan ligga 50/100 USD bakom utan att det känns så hårt. PS3 var liksom fel från start till slut i kostnadsskillnad. GDDR5 kommer ha en kraftigt minskande gap mot DDR3 över tiden.
Redigerat av PalmiNio, 21 February 2013 - 08:57.
Postad 21 February 2013 - 09:01
Nja, det är ju inte alls säkert att dom vet hur själva "kåpan" ska se ut. Eller så vet dom det men som Palminio sa tidigare så vill dom ha lite krut att bränna av mot MS på E3 också.
Precis de har ändå gott om månader kvar att bygga upp kunderna. Att de presenterar såhär tidigt visar bara att de har varit ute länge, inget kändes påskyndat som med PS3.
Det känns som att Sony denna generation har lyssnat på utvecklarna och byggt därefter.
Intressant är att detta är första generationen där en konsols GPU har mer minne än ett toppmodernt PC kort har. Nvidia TITAN har 6Gb GDDR5 och kan anta att OS delen för PS4 max tar 1Gb.
Postad 21 February 2013 - 09:05
Postad 21 February 2013 - 09:08
Såg ut som skit streamat, men när man gottar ner sig i 1GB/minut så ser det inte helt tokigt ut. Ser fram emot konsolen, får väl bli ett köp som vanligt i höst!
Postad 21 February 2013 - 09:10
På GT satt dom och prata om att sony måste vinna tillbaka hardcore gamers som gick till xbox under förra generationen.
Det första sony visar upp ser ut som ett wii portat barnspel och tredje grejen va move-trams.
Capcoms demo var en bra in gameplay fejk men snygg som fan
Postad 21 February 2013 - 09:19
http://www.youtube.c...d&v=6kJkiwDeWqQ
Watch Dogs gameplay 1080p:
http://www.gamersyde...y-29579_en.html
Killzone trailer (non gamplay) 1080p:
http://www.gamersyde...r-29581_en.html
Knack, svårt att se gameplay men 1080p:
http://www.gamersyde...r-29578_en.html
Postad 21 February 2013 - 09:40
Tror att MS kommer köra med 12GB DDR3.
Det Sony försöker göra med Gaikai är lite som Spotify och Netflix, dvs en streamingtjänst för spel. Att ha tillgång till PS1, PS2 och PS3 spelbibliotek i Vitan, mobilen, plattan eller smartTVn.
Väldigt smart och bra drag av Sony, ska bli spännande.
- Capcom trailern såg nästan för bra ut, ljuset och partiklarna i luften, grymt snyggt.
- Killzone är utan tvekan i klass med Crysis 3 på PC
-Remote Play ala Wii U har också mycket potential. Hoppas på full stöd och inte som det är idag då det endast stöds av ett fåtal spel.
Längtar redan i GDC och E3.
Postad 21 February 2013 - 09:52
Mja.
Tycker känslan av Sonys presentation var att dom faktiskt lärt sig och blivit ödmjuka. Förra generation kom dom och sa "Detta är Cell och det är fantastiskt bra!". Om jag inte missminner mig så var många utvecklare kritiska just till minnet och en främmande "arkitektur". Många här i trådarna hyllade t.ex. MS X-box för deras "enklare" val av hårdvara. Och Sony framtoning var ju en helt annan. Sen angående prissättning är det alltid intressant vad som är lyckat eller ej men folk köper iPhone i drivor och de går loss på 5000 kr, men visst, många köper de med en avbetalningsmodell.
Men allt kommer avgöras av spelen och de lär vi få se fler av till E3
Postad 21 February 2013 - 09:59
Mja.
Tycker känslan av Sonys presentation var att dom faktiskt lärt sig och blivit ödmjuka. Förra generation kom dom och sa "Detta är Cell och det är fantastiskt bra!". Om jag inte missminner mig så var många utvecklare kritiska just till minnet och en främmande "arkitektur". Många här i trådarna hyllade t.ex. MS X-box för deras "enklare" val av hårdvara. Och Sony framtoning var ju en helt annan. Sen angående prissättning är det alltid intressant vad som är lyckat eller ej men folk köper iPhone i drivor och de går loss på 5000 kr, men visst, många köper de med en avbetalningsmodell.
Hur mycket Sony än har velat förr så är inte Sony i närheten av Apple vad gäller viljan att betala mer.
Sony har länge haft en arrogant marknadssyn där de är premium och det vill folk betala för. Syns rätt tydligt på TYV sidan där de tappar mark hela tiden till koreanerna.
Så tror inte Sony kan ta ut något större pris mot Microsoft. Men vi ska betänka att PS3 hade 200 USD i skillnad mot 360 (299 vs 499 och 399 vs 599).
Nackdelen dock är att GDDR5 och bättre GPU tror inte jag är tillräckligt för att skapa en uppenbar skillnad i spel som får folk att tänka - "ja men det där är lätt värt 100 dollar mer"
Däremot om de får Gaikai rätt och MS inte utvecklare Live mycket mer så kan jag se premium värde där istället.
Sen kommer det nog komma ner till den enkla frågan: Vad kommer det att kosta att använda konsolernas onlinetjänster?
Postad 21 February 2013 - 10:02
Postad 21 February 2013 - 10:08
Är mycket peppad! Plötsligt känns current gen-maskinerna uråldriga. Men en sak bekymrar mig: Det var så mycket prat om nedladdning och instant play att jag blev lite orolig för att de ska visa sig överge fysiska media helt och hållet. Om de gör det måste priserna pressas rejält i jämförelse med dagens PSN-priser. Jag är helt övertygad om att de höga priserna på nya spel idag fungerar enbart tack vare andrahandsmarknaden. Snappade någon upp något som tyder på att fysiska media kommer att finnas kvar?
Som jag hela tiden har sagt - fysiska format är en börda för utvecklarna och plattformsägarna.
Alla var ju så himla anti - "men orkar ladda ner 50Gb innan de kan spela?"
Idiotiskt att förutsätta att gamla problem inte går att lösa/optimera.
Men du behöver inte vara orolig - vi kommer få se spel på skiva också men samtidigt tror jag nog att du kan räkna kallt med att spelen på PSN kommer vara billigare som ett incitament för folk att ladda ner istället.
Redigerat av PalmiNio, 21 February 2013 - 10:10.
Postad 21 February 2013 - 10:10
Mja.
Du kan ju köpa en konsol på avbetalning också, så det finns alternativ för dem som inte vill hosta upp med hela summan direkt. Själv sparar jag pengar på Gamestop. Bytte för ett par månader sedan in min PS3:a mot en 360 när de hade ett löjligt bra erbjudande och hade tänkt spara ihop till en Superslim, men nu väntar jag in PS4:an istället. :-)
Postad 21 February 2013 - 10:15
Däremot om de får Gaikai rätt och MS inte utvecklare Live mycket mer så kan jag se premium värde där istället.
Och oddsen på att ms inte utvecklar live är....?
Tror ms presentation blir lite samma av det man såg inatt.
Bättre och mer kinect (stereo ps eye)
Bättre live experience med större antal partners och samarbeten.
Onlive för spelen du alltid velat spela (gaikai/sony)
etc etc
Det som är intressant är dom två sakerna som sticker ut från sony
8gb och bungies sängbyte
Fortsatt tidsexklusiva banor i cod?
Postad 21 February 2013 - 10:23
Och oddsen på att ms inte utvecklar live är....?
Tror ms presentation blir lite samma av det man såg inatt.
Bättre och mer kinect (stereo ps eye)
Bättre live experience med större antal partners och samarbeten.
Onlive för spelen du alltid velat spela (gaikai/sony)
etc etc
Det som är intressant är dom två sakerna som sticker ut från sony
8gb och bungies sängbyte
Fortsatt tidsexklusiva banor i cod?
Klart de kommer utveckla Live
Bungie har inte hoppat i Sonys säng, de har bara valt att ligga med båda
Tiden då fristående studios utvecklar för bara 1 konsol är förbi. På sin höjd får vi se lite exklusivt content så som Bungie nu signat med Sony. Hela spel som blir inklusive är bara idiotiskt ur en ekonomisk syn.
Bungie såg man nästa som självklart - blev själv mer förvånad av Blizzard även om Diablo 3 var en liten downer.
Postad 21 February 2013 - 10:33
Postad 21 February 2013 - 10:39
Postad 21 February 2013 - 10:51
Nu blir det säljstart samtidigt på xbox och ps4 (om man får tro ryktena, vilket man bör eftersom dom hittills prickat in typ allt
) och jag tror inte sony gör om missen att dom ska ligga på hyllor bredvid varandra men att ps4 kostar 100$ mer än xbox.
På GT satt dom och prata om att sony måste vinna tillbaka hardcore gamers som gick till xbox under förra generationen.
Det första sony visar upp ser ut som ett wii portat barnspel och tredje grejen va move-trams.
Capcoms demo var en bra in gameplay fejk men snygg som fan
GT är ju helt fel ute där. Det Sony behöver göra är expandera sin användarskara. Inte försöka hålla sig kvar i den lilla skara av sk hardcoregamers. Det är helt fel väg att gå. Mer casual samt göra det lättare för mindre utvecklare att släppa sina spel är rätt väg att gå.
Det nämndes, vad jag vet, inget om bakåtkompatibilitet. Men jag förmodar att de kommande exklusiva PS3-titlarna (GoW, The Last of Us, Beyond: Two Souls) kommer att gå att ladda ner till PS4:an, även om det inte är möjligt att spela PS3-utgåvorna på den...
De nämde ingenting om bakåtkompabilitet men det finns inte en chans att PS4an kan emulera Cell så isf blir det streaming genom gaikai för gamla titlar.
Postad 21 February 2013 - 11:06
Intressant är att detta är första generationen där en konsols GPU har mer minne än ett toppmodernt PC kort har. Nvidia TITAN har 6Gb GDDR5 och kan anta att OS delen för PS4 max tar 1Gb.
Fast mängden minne betyder ju inte allt, snabbheten på minnena är det mest avgörande. Ett Geforce GTX Titan har en bandbredd på 288GB/S, PS4 grafikkort kommer ha 176GB/S. Men visst är det ändå rätt imponerande för en konsol. Minnena kommer nog ha en klock runt 800 MHz i PS4, skulle dock mer likna grafikkortet vid ett Geforce 660-670 fast med mer minne.
Postad 21 February 2013 - 11:10

The GPU contains a unified array of 18 compute units, which collectively generate 1.84 Teraflops of processing power that can freely be applied to graphics, simulation tasks, or some mixture of the two.
8GB GDDR5 176GB/s unified
Quote:
Immediate Gameplay
PS4 radically reduces the lag time between players and their content. PS4 features “suspend mode” which keeps the system in a low power state while preserving the game session. The time it takes today to boot a console and load a saved game will be a thing of the past. With PS4, gamers just hit the power button again and are promptly back playing the game at the exact point where they left off. Additionally, users can boot a variety of applications including a web browser when playing a game on PS4.
PS4 also enables games to be downloaded or updated in the background, or even in stand-by mode. The system takes it one step further by making digital titles playable as they are being downloaded. When a player purchases a game, PS4 downloads just a fraction of the data so gamers can start playing immediately, and the rest is downloaded in the background during actual gameplay.
Quote:
DUALSHOCK®4 features a light bar on the top with three color LEDs that illuminate in various colors. The light bar illuminates to match the color of characters in a game to offer a simpler, more friendly way to identify players, even when playing side by side. The light bar also changes patterns during gameplay to provide useful information to gamers, such as when a character is critically low on health or has taken major damage.
Quote:
Combined with the Mono Headset that will be bundled with PS4, gamers will also be able to chat with friends playing online, while hearing sound effects from the controller in hand.
Postad 21 February 2013 - 11:12
Förstår inte riktigt varför man behöver mer än 2-4GB grafikminne för 1080p men det kanske ngn expert här kan förklara för mig.
Jag har 1GB grafikminne på min PC och den hänger med bra i 1080p
Redigerat av Unregistereddc471864, 21 February 2013 - 11:12.
Postad 21 February 2013 - 11:18
GT är ju helt fel ute där. Det Sony behöver göra är expandera sin användarskara. Inte försöka hålla sig kvar i den lilla skara av sk hardcoregamers. Det är helt fel väg att gå. Mer casual samt göra det lättare för mindre utvecklare att släppa sina spel är rätt väg att gå.
De nämde ingenting om bakåtkompabilitet men det finns inte en chans att PS4an kan emulera Cell så isf blir det streaming genom gaikai för gamla titlar.
Kollar lite recaps nu och det verkar som att gaikai kommer göra det möjligt att via streaming spela alla äldre Playstation-spel, vilket för min del betyder att jag inte behöver återinförskaffa en PS3:a för att kunna spela de sista stora PS3-titlarna. Så nu är det bara att spara pengar och införskaffa en PS4:a dag ett!
Är för övrigt mycket nöjd med att namnet inte blev Orbis utan helt enkelt Playstation 4. Helt rätt!
Postad 21 February 2013 - 11:21
Jag tror att WiiU får svårt att konkurrera. Casual kommer behålla gamla Wii och Core kommer gå på äkta next gen; PS4 eller krysslådan.
Mitt sug efter WiiU är lika med noll men man är ju taggad inför PS4.
Postad 21 February 2013 - 11:23
Fast det tror jag inte då Sony den här gången har valt en "systemarkitektur" som är betydligt mer vedertagen och därmed underlättar enormt för utvecklarna.Nu ligger bollen hos spelutvecklarna. Risken är väl att det tar betydligt längre tid och att det blir dyrare att utveckla spel med så hög grafisk detaljrikedom.
Postad 21 February 2013 - 11:24
Nu ligger bollen hos spelutvecklarna. Risken är väl att det tar betydligt längre tid och att det blir dyrare att utveckla spel med så hög grafisk detaljrikedom.
Jag tror att WiiU får svårt att konkurrera. Casual kommer behålla gamla Wii och Core kommer gå på äkta next gen; PS4 eller krysslådan.
Mitt sug efter WiiU är lika med noll men man är ju taggad inför PS4.
Indeed. Kommer bli väldigt tungt för Nintendo nu.
Postad 21 February 2013 - 11:25
Ni som kan sånt här, om man kommit så långt som att man kan presentera en konsol på det sättet Sony gjorde, innebär det att konsolen går att börja bygga imorgon eller är det fortfarande saker som måste utvecklas på den?
Postad 21 February 2013 - 11:28
Bungie har inte hoppat i Sonys säng, de har bara valt att ligga med båda
(tids-?)Exklusivt material till Destiny är att ligga med sony tycker jag.
Postad 21 February 2013 - 11:31
Man kan nog räkna med att det blir 8GB för grafik och resten.Man kan nog räkna med att det blir 4GB för grafik och 4GB för resten.
Det är ju lixom poängen med ett unified minne.
Postad 21 February 2013 - 11:34
Man kan nog räkna med att det blir 8GB för grafik och resten.
Det är ju lixom poängen med ett unified minne.
Gör dig inte dum. Du vet vad jag menar. Spelen behöver RAM också. Du kan inte använda allt till grafik.
Ja, jag börjar bli rejält trött på att en spelkonsoll blir nerdränkt av en massa skräp och ska integrera med social networks och en massa skit. Jag hoppas verkligen att man inte behöver ha maskinen online för att spela spelen, då kanske man slipper en massa Facebook skit m.m. som ploppar upp överallt
Det vore så kul om Sony sa "Fuck that Shit" och satsade 110% på att göra en renodlad SPELkonsoll igen.
Men jag är väl gammalmodig
Edit: Trots detta är jag vansinnigt sugen på en maskin, efter att ha sett KillZone demon
Redigerat av Svante Skoog, 21 February 2013 - 11:37.
Indeed. Kommer bli väldigt tungt för Nintendo nu.
Knappast. De går sin egen väg som vanligt. Finns många miljoner spelare som vill spela deras spel. Det räcker med det.
För min del så blir det iaf Wii U och PC närmaste 2 åren sen eventuellt PS4 sen när de släppt ngt riktigt smaskigt spel.
Högsta prio är Oculus Rift + ett fett PC grafikkort och sen köra Star Citizen och Elite nästa år
Redigerat av Unregistereddc471864, 21 February 2013 - 11:36.
Postad 21 February 2013 - 11:35
Du får nog läsa vad jag skrev igen.Gör dig inte dum. Du vet vad jag menar. Spelen behöver RAM också. Du kan inte använda allt till grafik.
Redigerat av pacman, 21 February 2013 - 11:35.
Postad 21 February 2013 - 11:41
Does the PlayStation 4 always need to be connected to the internet, I asked?
"You can play offline, but you may want to keep it connected," he suggested. "The system has the low-power mode - I don't know the official term - that the main system is shut down but the subsystem is awake. Downloading or updating or you can wake it up using either the tablet, smartphone or PS Vita."
http://www.eurogamer...rnet-connection
Postad 21 February 2013 - 11:45
Postad 21 February 2013 - 11:49
Postad 21 February 2013 - 11:50
Sure, vi visste väl inget med säkerhet, men med tanke på att där smög fram info nu och då så känns det inte som nåt bombnedslag precis. Dom gör som dom brukar göra, fast med lite mer ödmjukhet kanske.
Ska bli intressant att se Microsofts svar. Nintendo har förmodligen hamnat i den situationen dom var i med gamecube, vilket är trist, men kommer åtminstone få åtnjuta deras spel.
Bra att veta att den inte tvingar en till att vara online, det är nåt som driver mig till vansinne på många Xbox 360 spel.
Vilka xboxspel tvingar dig till att vara online (förutom specifika onlinespel då)?
Jag har inte stött på ngt.
Men bra med bakgrundsnedladdning osv skulle testa gt5 häromdagen på ps3 men fick vänta 3 timmar innan jag ens kunde göra ngt med konsollen för den skulle ladda ner en miljard uppdateringar.
Ang kontrollerna så skulle det ultimata vara om dom kunde sälja 2 varianter där en anammar xboxkontrollerns placering av spakarna och styrkorset.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 February 2013 - 11:51.
(tids-?)Exklusivt material till Destiny är att ligga med sony tycker jag.
Pengar är pengar. Sony har nog fått hosta upp en slant för det.
Sen kommer det ner till vad det är för något content. Samtidigt finns det inte som inte hindrar dem från att släppa helt annat content för nästa Xbox exklusivt.
Postad 21 February 2013 - 11:51
Ja just det den har en liten touch screen också. Antagligen för lättare navigering.
Postad 21 February 2013 - 11:52
Nej exklusivt material brukar ju inte vara ngt som man normalt blir speciellt upphetsad av.Pengar är pengar. Sony har nog fått hosta upp en slant för det.
Sen kommer det ner till vad det är för något content. Samtidigt finns det inte som inte hindrar dem från att släppa helt annat content för nästa Xbox exklusivt.
Och som du säger man kan ju "ligga" med båda och presentera ngt annat exklusivt material till xboxen :-)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 February 2013 - 11:53.
Postad 21 February 2013 - 11:54
För oss som betalar för GB (fortfarande vanligt utomlands på hemma fronten), kan man helt styra över när/var/hur Ps4'an ska ladda ner saker.
Postad 21 February 2013 - 11:57
Känns det ändå inte ganska tråkigt? Var väl inte precis någon större överraskning (förutom 8gb ddr5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (era ord inte mina
)). Känns som att dom egentligen bara presenterade saker vi hade väntat oss.
Blir lite så när rykten som spridits i 2 månaders tid visar sig stämma.
Man blir helt enkelt inte överraskad, tyvärr.
Det märktes klart att de följt ryktesspridningarna för han pointade ut 8Gb GDDR5 kraftigt.
Redigerat av PalmiNio, 21 February 2013 - 11:58.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker.
18 bilder
6 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?