Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 13 July 2013 - 13:22
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Jag gör det igen (i artikeln finns hänvisningar till ett vetenskapligt test där man kan se hur likvärdiga kablar ger olika resultat. Det beror på att man aldrig kan se kablar som isolerade delar av ett system - utan som en del av sammanhanget
http://www.eetimes.c...?doc_id=1274851
I detta fall delningsfiltret i högtalaren. Skillnaderna är mätbara. Det stödjer min tes att det fortfarande finns många fenomen man inte kan mäta - än - och därför borde vara lite ödmjuk inför vad som upplevs. Placebo är stark, visst, men den är också nyckfull. Är det ingen verklig förändring så hävdar jag att man kommer att uppleva "placebon" väldigt olika vid olika tillfällen. Det är så jag försöker ta bort placebo-intryck. Verkliga förändringar ligger kvar, även när man är trött, sitter "fel", spelar med en annan volym osv osv. Jag har ett par CDn och LP som "inlyssnade" referenser. Kan dom lyssningsmässigt innantill. Har det skett en verklig förändring i systemet så kommer det fram via dessa referenser. Valde t.ex rör till CDns utgångsteg mha av dessa. Är fullständigt likgiltig för olika märken osv. utan litar enbart på min egen upplevelse. Jag hör numera skillnad mellan högtalarkablar. Men kan inte avgöra om det är en ljudkvalitetsskillnad. Det är en otroligt liten nyansskillnad som motsvarar att man t.ex vrider upp volymen ett litet steg. Det finns andra, effektivare sätt att lägga pengarna på för att få bättre ljud. Men skillnad är det!
Din länk är felaktig . . . för jag kommer bara till huvudsidan.
Postad 13 July 2013 - 13:26
ModerJord
-
ModerJord
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
En sak som ofta glöms bort när man talar om kablars inverkan är kontaktdonen. Deras kvalitet och lödningen av dem har (självfallet) en större inverkan än själva kabeln. Tyvärr är det inte så att ett högt pris garanterar att de är bra, eftersom de flesta ändå monteras av stressade halvslavar i något gudförgätet land i Asien.
Postad 13 July 2013 - 13:38
Otroligt att denna "debatt" pågår fortfarande. Upplevelser hit och dit, vattenisoledare kablar (!!)?. Inte konstigt att kabel industrin går bra. Det spelar ingen roll vad någon "upplever" i högtalarkablar går det ström som är en mätbar enhet, punkt slut.
Upplevelsen är allt. Mätresultat på sin höjd en intressant vägledning. Det finns t.ex en anledning varför många som lyssnat på rör får svårt att överge denna väg. Det beror inte på att rör "mäter" särskilt bra ur klassisk mening. Men de ger en ofta en bättre upplevelse och det är väl det viktigaste? (Jag sålde förresten min T-amp. Inte för att den var tekniskt underlägsen utan för att den lät så j-vla kasst. Den klarade inte heller laster under 4 Ohm utan stängde av hela tiden. Snacka om bortkastade pengar - åt andra hållet. Billigt OCH dåligt )
Postad 13 July 2013 - 13:56
Postad 13 July 2013 - 22:15
ModerJord
-
ModerJord
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Förvisso är ljudupplevelsen viktigare än rena mätresultat, som i fallet med rörförstärkares övertoner. -MEN- om du inte kan se några skillnader i mätresultaten mellan två kablar är upplevelseskillnaden placebo. Och angående artikeln du länkar är det ingen nyhet att de som är riktigt seriösa med ljud inför en diskret krets med impedansanpassning för att slippa oönskade samverkningar i systemet förstärkare-kabel-högtalare.
Postad 14 July 2013 - 09:35
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag hör numera skillnad mellan högtalarkablar. Men kan inte avgöra om det är en ljudkvalitetsskillnad. Det är en otroligt liten nyansskillnad som motsvarar att man t.ex vrider upp volymen ett litet steg. Det finns andra, effektivare sätt att lägga pengarna på för att få bättre ljud. Men skillnad är det!
Även om du inte vet att kabeln har blivit utbytt?
Postad 14 July 2013 - 12:58
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Jag gör det igen (i artikeln finns hänvisningar till ett vetenskapligt test där man kan se hur likvärdiga kablar ger olika resultat. Det beror på att man aldrig kan se kablar som isolerade delar av ett system - utan som en del av sammanhanget
http://www.eetimes.c...?doc_id=1274851
I detta fall delningsfiltret i högtalaren. Skillnaderna är mätbara. Det stödjer min tes att det fortfarande finns många fenomen man inte kan mäta - än - och därför borde vara lite ödmjuk inför vad som upplevs. Placebo är stark, visst, men den är också nyckfull. Är det ingen verklig förändring så hävdar jag att man kommer att uppleva "placebon" väldigt olika vid olika tillfällen. Det är så jag försöker ta bort placebo-intryck. Verkliga förändringar ligger kvar, även när man är trött, sitter "fel", spelar med en annan volym osv osv. Jag har ett par CDn och LP som "inlyssnade" referenser. Kan dom lyssningsmässigt innantill. Har det skett en verklig förändring i systemet så kommer det fram via dessa referenser. Valde t.ex rör till CDns utgångsteg mha av dessa. Är fullständigt likgiltig för olika märken osv. utan litar enbart på min egen upplevelse. Jag hör numera skillnad mellan högtalarkablar. Men kan inte avgöra om det är en ljudkvalitetsskillnad. Det är en otroligt liten nyansskillnad som motsvarar att man t.ex vrider upp volymen ett litet steg. Det finns andra, effektivare sätt att lägga pengarna på för att få bättre ljud. Men skillnad är det!
Håller förstås med dig allt det du skriver. Har samma erfarenhet och de olärda bör lyssna på dom som kan det här.
Postad 14 July 2013 - 16:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Håller förstås med dig allt det du skriver. Har samma erfarenhet och de olärda bör lyssna på dom som kan det här.
Som olärd har jag frågat dig som kan detta men aldrig fått nåt svar på frågorna jag ställt
Postad 14 July 2013 - 19:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Som olärd har jag frågat dig som kan detta men aldrig fått nåt svar på frågorna jag ställt 
Har du inte lärt dig den enkla sanningen att troll ALDRIG svarar på direkta frågor? Troll svarar bara med fler frågor och ser till att ösa fler vedträn på brasan när tillfälle ges. Därav av att man ser bäst till att kväva elden ( trollen) så gott det går.
Redigerat av masse70, 14 July 2013 - 19:31.
Postad 14 July 2013 - 20:27
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Har du inte lärt dig den enkla sanningen att troll ALDRIG svarar på direkta frågor?
Troll svarar bara med fler frågor och ser till att ösa fler vedträn på brasan när tillfälle ges.
Därav av att man ser bäst till att kväva elden ( trollen) så gott det går.
Dom som tar åt sig fakta från dom som vet vad det handlar om, de är värda ett svar.
Postad 14 July 2013 - 20:53
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Dom som tar åt sig fakta från dom som vet vad det handlar om, de är värda ett svar.
Personligen tycker jag alla som har en uppriktig fråga är värda ett svar. Att per automatik kalla sina egna upplevelser för fakta är ju inget som främjar en respektfull och intressant debatt. För det krävs ett mått av ödmjukhet. Håller du inte med?
Postad 14 July 2013 - 21:04
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Personligen tycker jag alla som har en uppriktig fråga är värda ett svar. Att per automatik kalla sina egna upplevelser för fakta är ju inget som främjar en respektfull och intressant debatt. För det krävs ett mått av ödmjukhet. Håller du inte med? 
Jo jag håller med, det är flera som bör bli ödmjuka i sina antagande men det är lätt att fara iväg och bli oförskämd och det sker tyvärr allt för ofta när man tror sig veta vad som är rätt eller fel. Allt är inte sant för att många har blivir hjärntvättade i sin tro.
Postad 14 July 2013 - 21:09
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Allt är inte sant för att många har blivir hjärntvättade i sin tro.
EXACTAMENTE!
Postad 14 July 2013 - 21:18
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
EXACTAMENTE!
Precis ;-) Vi som har experimenterat har en grund att stå på. Dom som har bildat sin åsikt av allt dravel andra påstår har inget att komma med i denna tråd.
Redigerat av Leif B, 14 July 2013 - 21:19.
Postad 14 July 2013 - 21:29
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Har du inte lärt dig den enkla sanningen att troll ALDRIG svarar på direkta frågor?
Troll svarar bara med fler frågor och ser till att ösa fler vedträn på brasan när tillfälle ges.
Därav av att man ser bäst till att kväva elden ( trollen) så gott det går.
Jo, jag vet att man inte skall mata trollen. Vill bara visa mer tydligt att det är troll på tråden. Det är rätt, dom svarar aldrig på direkta frågor. Undrar vad trollet får ut av detta?
Postad 14 July 2013 - 21:30
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Jo, jag vet att man inte skall mata trollen. Vill bara visa mer tydligt att det är troll på tråden. Det är rätt, dom svarar aldrig på direkta frågor. Undrar vad trollet får ut av detta?
Någon måste ju stoppa allt dravel om att kablar inte gör någon skillnad.
Postad 14 July 2013 - 21:34
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Precis ;-) Vi som har experimenterat har en grund att stå på. Dom som har bildat sin åsikt av allt dravel andra påstår har inget att komma med i denna tråd.
Där har du onekligen en poäng. Folk som enbart lutar sig mot vad andra säger bör kanske dra ner på sturskheten.  Men då måste jag också fråga om du alltid är säker på att det är faktiska skillnader, eller om du ibland är osäker på om det kan bero på andra faktorer? Jag tänker, förutom givetvis placebo, på tex lätta positionsändringar och andra rent fysiska avvikelser som hindrar en säker analys.
Postad 14 July 2013 - 21:34
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Någon måste ju stoppa allt dravel om att kablar inte gör någon skillnad.
Bättre att stoppa trollandet och låta seriösa medlemmar diskutera teknik
Postad 14 July 2013 - 21:39
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Där har du onekligen en poäng. Folk som enbart lutar sig mot vad andra säger bör kanske dra ner på sturskheten. Men då måste jag också fråga om du alltid är säker på att det är faktiska skillnader, eller om du ibland är osäker på om det kan bero på andra faktorer? Jag tänker, förutom givetvis placebo, på tex lätta positionsändringar och andra rent fysiska avvikelser som hindrar en säker analys.
Naturligtvis flyttar man inte runt grejerna när man jämför olika kablar. De måste såklart ha samma förutsättningar. Man måste separera de enskilda delarna och inte ändra fler än en parameter åt gången.
Redigerat av Leif B, 14 July 2013 - 21:40.
Postad 14 July 2013 - 22:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Naturligtvis flyttar man inte runt grejerna när man jämför olika kablar. De måste såklart ha samma förutsättningar. Man måste separera de enskilda delarna och inte ändra fler än en parameter åt gången.
Och frågan kvarstår; Är du alltid säker på att det är faktiska skillnader? Händer det verkligen inte att du någon gång är osäker, eller rent av finner en annan förklaring till en skillnad. Ta bara en så enkel sak som att vrida lite på huvudet tex. Finner det en smula märkligt om du aldrig är osäker, för det är nog de flesta av oss tom. när vi provar väsentligt vitalare delar än kablar.
Postad 15 July 2013 - 00:06
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Precis ;-) Vi som har experimenterat har en grund att stå på. Dom som har bildat sin åsikt av allt dravel andra påstår har inget att komma med i denna tråd. Du som (otroligt nog) kallar andra för "olärda" och hävdar att du har en lång erfarenhet och en grund att stå på får då gärna förklara varför du, för inte för allt för länge sedan, startade en kabeltråd och där ställde nybörjarfrågor? Det verkar vara ett typiskt exempel på "troll-beteende" och så länge du inte förklarar detta så kommer väldigt få av de som läser denna tråd att ta dig på allvar.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 July 2013 - 00:07.
Postad 15 July 2013 - 01:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag har alltid hört skillnad på kablar men det är inte lätt. Kanske jag har en begåvning men det verkar finnas fler så jag är inte ensam...
http://www.youtube.com/watch?v=ycrBWk2zyW8
Postad 15 July 2013 - 07:45
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Det är verkligen fascinerande att det finns de som orkar köra vidare och lägga energi på en tråd som jag tror alla vet inte kommer leda till någon vart. Tror ni att den andra sidan kommer att ge sig - eller gillar ni bara att gräva skyttegravar och tjafsa?
Postad 15 July 2013 - 08:39
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Det är verkligen fascinerande att det finns de som orkar köra vidare och lägga energi på en tråd som jag tror alla vet inte kommer leda till någon vart. Tror ni att den andra sidan kommer att ge sig - eller gillar ni bara att gräva skyttegravar och tjafsa?
Jag kan bara ta mig själv som exempel. Det är väl en 10 till 12 år sedan så ville jag få lite bättre ljud. Pratade med gubbarna på hifiklubben och kom hem med ett par nya högtalarkablar. Var jättenöjd med det nya ljudet i någon månad, sedan så började jag känna att effekten avtog så jag gick ner till hifiklubben igen och då pratades det i termer att systemet inte är bättre än dess svagaste länk och signalkablar också är idé att byta. Kände inte för det vid tidpunkten så jag åkte hem och började läsa på lite och insåg att jag hade upplevt ett solklart fall av placeboeffekt. Hade jag varit mer påläst hade jag inte slängt de första pengarna i sjön. Vad har då det med detta att göra? Jo när de största kabelkramarna för för stort spelrum så spelar kablar så jäkla stor roll och ger luftigare eller varmare ljud eller något annat trams. Jag säger inte att det inte skulle finnas folk som ev skulle höra någon liten skillnad i ljudet men sanningen är att den i så fall är så jäkla liten så jag tror inte det finns någon som egentligen tycker den är befogad med tanke på de enorma pengar det kan kosta. Så jag tycker att det är bra att det finns folk som orkar, de kanske inte ändrar på de som de diskuterar emot men det finns många som också bara är inne och läser som tänker en vända till
Postad 15 July 2013 - 09:15
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Och frågan kvarstår; Är du alltid säker på att det är faktiska skillnader? Händer det verkligen inte att du någon gång är osäker, eller rent av finner en annan förklaring till en skillnad. Ta bara en så enkel sak som att vrida lite på huvudet tex. Finner det en smula märkligt om du aldrig är osäker, för det är nog de flesta av oss tom. när vi provar väsentligt vitalare delar än kablar.
Visst kan en del saker påverka bedömningen av lyssningsresultatet. vi är ju inte mer än människor med känslor och påverkade av yttre faktorer som t.ex. synintryck, humör , trötthet och andra saker som kan påverka oss i lyssningsstunden. Är man utvilad koncentrerad och öppen för att ta emot sina hörselintryck så bör ju var människa kunna höra skillnaden om förutsättningarna fnns. MEN jag har iofs förstått att många människor inte kan sortera eller höra skillnaden i en del tester som har skett hemma hos mig. Man kanske måste ha en viss förmåga och ha det intresset och även övat upp det under lång tid för att uppskatta de förändringar som detta med olika kablar kan ge. Men man måste acceptera att inte alla uppskattar och kan höra skillnader. Jag säger nu inte att jag är unik, men det är vi kanske egentligen allihop, det kan ju faktiskt vara som så att vi alla uppfattar ljud på olika sätt. Jag menar att det är ju faktiskt så att vi alla vill ha ljudet på olika sätt och t.o.m. föredrar det på vårt eget sätt.. En del vill ha mycket bas (stora högtalare, dunka dunka ljud) och någon annan föredrar ett mer detaljerat och klarare ljud (mer åt de analytiskta hållet). Visst vi har alla en förmåga att uppfatta ljud mellan 20 hz och 20000 hz. Men våra öron ser inte exakt likadana ut. Att öronens utformning påverkar resultatet av ljudintrycket är ju känt. Den som upplever ett ljud vara ljust (mer styrka på högre frekvensregistret) behöver inte vara ljust för alla. Våra öron är väldigt känsliga instrument som vi bör vara rädda om. Men hur som helst så har vi vår tro om hur det ska låta och dessa är olika för oss alla. Om vi nu går in i min värld och jämför högtalarkablar med varandra så tittar jag och jämför med olika kabelkonstruktioner mot varandra. Ärligt så kan kablar ha en massa olika sådana och det finns då olika värden i dessa konstruktioner. Dvs man kan faktiskt mäta en viss skillnad mellan dessa. Jag kan inte höra någon skillnad mellan 2 kablar som har samma konstruktion och metall. Om vi nu tar en vanlig kopparledare med flertrådigt utseende så spelar det ingen roll om den kostar 5000 kr eller 50 kr per meter för skillnaden är nästan omöjlig att höra. Placebo kan i viss mån förekomma här där man kan bli påverkad av priset (dyrast måste vara bäst) och en mer fördelaktigt utseende (snyggast är bäst) på den mer påkostade kabeln. Men i grund och botten så har dom samma förutsättning att leverera ett liknade ljud. Tittar vi på 2 kablar med olika konstruktion och material så förändras villkoren. Här finns det en teoretisk möjlighet att det skulle vara en typ av skillnad av ljudet i slutändan om förutsättningarna är de rätta. Dvs att elektroniken, högtalarna och personen i fråga har förmågan att kunna höra och kunna uppleva skillnaden. För mig själv så påverkar allt från vilket håll man sticker in nätverkskontakten i strömuttaget och vilka kablar och vilken typ av elektronik man använder. Allt spelar roll för det slutliga resultatet. Rummets påverkan är även stort och får inte glömmas bort. Att placera högtalarna rätt kan ta väldigt lång tid för slutresultatet. Inte för närma bakväggen, inte för tätt ihop, lagom in vinklade m.m. Du frågade om huvudets placering, det är otroligt viktigt var man sitter i rummet och i min värld så ska man sitta exakt i mitten mellan högtalarna med en placering så att öronen är exakt riktade mot högtalarna med samma avstånd och riktning. Det är väl först när man har kommit dit som man bör ge sig hän för att bedöma olika kablar. Att någon sitter helt offside mellan högtalarna som i ett hörn i ett rum gör ju att förutsättningarna helt kommer snett. Att sätta t.ex. 5 personer i samma rum på olika platser i rummet för att bedöma skillnader på kablar fungerar ju inte. Ljudet upplevs ju helt olika från början om man sitter på olika platser i rummet. För det första upplevs stereokänslan helt annorlunda om man sitter i ett hörn eller mitt emellan högtalarna och för det andra så förändras styrkan i olika frekvenser var i rummet man är. Man kan inte höra de skillnader som en kabel förmedlar på samma sätt med olika placeringar i rummet för att ett lyssningsrum påverkar slutresultatet. Ni vet ju säkert att vissa frekvenser förstärks eller minskar med olika placeringar i rummet. I en blindtest ska varje person testas i en optimal placering mellan högtalarna och var för sig och inte i en grupp. Alla ska ha optimala förutsättningar i en sådan test. Visst det kommer att ta tid att genomföra men so what, det får väl göra det då.
Redigerat av Leif B, 15 July 2013 - 09:39.
Postad 15 July 2013 - 09:44
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Dom troende är nog redan förlorade men det kanske sitter en och annan "fencesitter" och läser tråden och då är det nästan vår "skyldighet" att upplysa dessa personer om detta humbug och trams. Gäller all woowoo och newage trams förövrigt.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 July 2013 - 09:45.
Postad 15 July 2013 - 09:45
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
LeifB: Du tror inte det kan vara din hörselskada som spelar in när du tror dig höra alla dessa skillnader?
Redigerat av Pinnen, 15 July 2013 - 09:46.
Postad 15 July 2013 - 09:48
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
LeifB: Du tror inte det kan vara din hörselskada som spelar in när du tror dig höra alla dessa skillnader?
Min hörselskada har jag fått på senare år och lägger naturligtvis inte grunden för mina åsikter. Mina åsikter om detta påvisas från den tiden min hörsel var helt ok. Förstår ju att det kan missuppfattas.
Postad 15 July 2013 - 10:00
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Till Leif B: Du skrev nyligen ett svar här på ca 500 ord! Sen i vissa fall så kan du inte svara på en rak fråga som skulle kräva kanske 10 ord till svar.
Postad 15 July 2013 - 10:14
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Till Leif B: Du skrev nyligen ett svar här på ca 500 ord! Sen i vissa fall så kan du inte svara på en rak fråga som skulle kräva kanske 10 ord till svar.
Ja visst är det märkligt hur man blir behandlad om man är mottaglig.
Postad 15 July 2013 - 10:30
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Låt mig citera vissa delar ur ditt långa inlägg utan radbryt... Om vi nu går in i min värld och jämför högtalarkablar med varandra så tittar jag och jämför med olika kabelkonstruktioner mot varandra. Ärligt så kan kablar ha en massa olika sådana och det finns då olika värden i dessa konstruktioner. Dvs man kan faktiskt mäta en viss skillnad mellan dessa.
Bara för skoj skull så kontrollmätte jag två olika kabeltyper: ELQRB 2x1,0 (endast ena ledaren mätt): 1 meter = 0,2 ohm och ca 200 meter = 4,4 ohm EQQXBU 4x2x0,5 (endast ena ledaren mätt): = 1 meter = 0,2 ohm och ca 180 meter = 4,5 ohm Detta är alltså två stycken olika tjocka kabeltyper med olika material. Ledningsresistansen är således identisk. Tyvärr har jag inga högtalarkablar att kontrollmäta på jobbet, men kan göra det när jag kommer hem ikväll. Har dock svårt att tro att det är någon större skillnad Frågan är, skulle det vara stor skillnad i ljudupplevelse om man jämför dessa två mot varandra? För mig själv så påverkar allt från vilket håll man sticker in nätverkskontakten i strömuttaget och vilka kablar och vilken typ av elektronik man använder.
Varför skulle man vilja sticka in en RJ-45 i strömuttaget? Inte för närma bakväggen
Ja, tacka fan att din anläggning låter nedstämd om du förnärmar väggarna i rummet  i min värld så ska man sitta exakt i mitten mellan högtalarna med en placering så att öronen är exakt riktade mot högtalarna med samma avstånd och riktning.
Du måste ha en riktigt skev högtalarplacering jämfört med alla andra, eller så har du konstiga öron. Tar inte högtalarna ut varandra när dem är placerade mitt emot varandra? Man kan inte höra de skillnader som en kabel förmedlar på samma sätt med olika placeringar i rummet för att ett lyssningsrum påverkar slutresultatet.
Så en kabel kan inte bara påverka olika frekvenser i kabeln, den kan även påverka spridningen? Min hörselskada har jag fått på senare år och lägger naturligtvis inte grunden för mina åsikter. Mina åsikter om detta påvisas från den tiden min hörsel var helt ok. Förstår ju att det kan missuppfattas.
Men du pratar ju hela tiden om ATT du hör skillnader, inte att du HAR HÖRT skillnader tidigare. Hur ska du ha det egentligen, i din värld?
Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 July 2013 - 10:32.
Postad 15 July 2013 - 10:41
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Låt mig citera vissa delar ur ditt långa inlägg utan radbryt... Bara för skoj skull så kontrollmätte jag två olika kabeltyper: ELQRB 2x1,0 (endast ena ledaren mätt): 1 meter = 0,2 ohm och ca 200 meter = 4,4 ohm EQQXBU 4x2x0,5 (endast ena ledaren mätt): = 1 meter = 0,2 ohm och ca 180 meter = 4,5 ohm
Detta är alltså två stycken olika tjocka kabeltyper med olika material. Ledningsresistansen är således identisk.
Tyvärr har jag inga högtalarkablar att kontrollmäta på jobbet, men kan göra det när jag kommer hem ikväll. Har dock svårt att tro att det är någon större skillnad
Frågan är, skulle det vara stor skillnad i ljudupplevelse om man jämför dessa två mot varandra?
Varför skulle man vilja sticka in en RJ-45 i strömuttaget?
Ja, tacka fan att din anläggning låter nedstämd om du förnärmar väggarna i rummet 
Du måste ha en riktigt skev högtalarplacering jämfört med alla andra, eller så har du konstiga öron. Tar inte högtalarna ut varandra när dem är placerade mitt emot varandra?
Så en kabel kan inte bara påverka olika frekvenser i kabeln, den kan även påverka spridningen?
Men du pratar ju hela tiden om ATT du hör skillnader, inte att du HAR HÖRT skillnader tidigare. Hur ska du ha det egentligen, i din värld?
Du skojar väl med dina påstående eller spelar du oförstående?
Postad 15 July 2013 - 10:48
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Du skojar väl med dina påstående eller spelar du oförstående?
Vissa saker är påståenden, vissa saker är ren fakta och vissa saker är motfrågor till dina påståenden. Sedan finns det iofs ett citat om förnärmade väggar som det ligger en viss ton av skoj i
Postad 15 July 2013 - 11:18
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Vissa saker är påståenden, vissa saker är ren fakta och vissa saker är motfrågor till dina påståenden.
Sedan finns det iofs ett citat om förnärmade väggar som det ligger en viss ton av skoj i 
Lite humor skadar inte eller hur ?!! Det ska ju vara skoj det här med musik, men musik låter väl alltid bäst live och rent akustiskt. Att vi sen försöker återskapar ljudet i våra vardagsrum och med varierande resultat är en helt annan sak för vi kommer ju i regel inte i närheten av verkligheten även om vi stundtals kan glädjas och njuta av det även i vårt hem. Med tanke på detta så ska det väl tilläggas att kabelns påverkan känns som en bagatell i sammanhanget.
Redigerat av Leif B, 15 July 2013 - 11:21.
Postad 15 July 2013 - 11:33
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Lite humor skadar inte eller hur ?!! Det ska ju vara skoj det här med musik, men musik låter väl alltid bäst live och rent akustiskt. Att vi sen försöker återskapar ljudet i våra vardagsrum och med varierande resultat är en helt annan sak för vi kommer ju i regel inte i närheten av verkligheten även om vi stundtals kan glädjas och njuta av det även i vårt hem. Med tanke på detta så ska det väl tilläggas att kabelns påverkan känns som en bagatell i sammanhanget.
Är du politiker till vardags eller?
Postad 15 July 2013 - 14:08
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Bara för skoj skull så kontrollmätte jag två olika kabeltyper: ELQRB 2x1,0 (endast ena ledaren mätt): 1 meter = 0,2 ohm och ca 200 meter = 4,4 ohm
Att mäta resistansen på en 1 meter kabel är svårt. Det blir missvisande om man inte har proffsutrustning. Bättre att räkna fram resistansen. När jag räknar fram resistansen på en 1 meter kopparkabel som är 1 mm i kvadrat så hamnar jag på 0,018 ohm. Däremot så hamnar du rätt när du mäter på 200 meter. 4,4/200 = 0,022 ohm. Stämmer bättre.
Redigerat av Buddypresley, 15 July 2013 - 14:09.
Postad 15 July 2013 - 14:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Vissa använder nätverkskabel som högtalarkabel p.g.a. att den är tvinnad och detta skall minimera induktansen i kabeln. Men dom kablar jag sett är uppbyggda med 8 st. ledare på 0,2 mm2. Kopplas kabeln 4 + 4 så hamnar man på en kabelarea som är 0,8 mm2. Lite klent. Nån som testat?
Postad 15 July 2013 - 18:50
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Vissa använder nätverkskabel som högtalarkabel p.g.a. att den är tvinnad och detta skall minimera induktansen i kabeln. Men dom kablar jag sett är uppbyggda med 8 st. ledare på 0,2 mm2. Kopplas kabeln 4 + 4 så hamnar man på en kabelarea som är 0,8 mm2. Lite klent. Nån som testat?
Ja jag har testat. Man ska använda den ena av de tvinnade kablarna till + och den andra till - i de 4 olika paren för att då hålla nere induktansen. Nackdelen är att det behövs fler ledare för att öka arean men visst kommer det ljud ur endast en kabel. Det låter hel ok faktiskt, men det är ingen nackdel att t.ex. använda 3 eller 4 sådana kablar och fläta dom med deras skal på eller skala av den.
Redigerat av Leif B, 15 July 2013 - 18:52.
Postad 15 July 2013 - 20:47
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Undrar när Leif BS, 982banan och ev fler troll skall börja begripa det enkla faktum att även en väldigt tunn och enkel högtalarkabel är tillräckligt bra vid de längder man har i ett vardagsrum, och att förlusterna med SAMTLIGA kablar likvärdiga eller bättre än dessa är såpass små att de är FÖRSUMBARA, dvs återgivningen blir OPÅVERKAD även om skillnaden KAN vara enkelt mätbar.
De flesta här verkar tillräckligt klyftiga för att begripa dessa enkla och helt korrekta sanningar, medan ett par enstaka troll tjafsar på utan att vare sig HA eller vilja skaffa sig någon som helst kunskap i ämnet...
Redigerat av Unregistered277056c3, 15 July 2013 - 20:49.
Postad 15 July 2013 - 21:32
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Även om man inte har de tekniska kunskaperna så kan man, som i så många andra fall, komma långt genom att använda logik och vanligt sunt förnuft. I detta fall ifrågasätter det sunda förnuftet bl.a. varför det för ljud i hemmiljö skulle krävas exceptionella elektriska ledare när det oftast inte är några som helst problem i andra sammanhang (t.ex. i studios under massor av år).
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 July 2013 - 21:35.
Postad 15 July 2013 - 23:34
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Visst kan en del saker påverka bedömningen av lyssningsresultatet. vi är ju inte mer än människor med känslor och påverkade av yttre faktorer som t.ex. synintryck, humör , trötthet och andra saker som kan påverka oss i lyssningsstunden. Är man utvilad koncentrerad och öppen för att ta emot sina hörselintryck så bör ju var människa kunna höra skillnaden om förutsättningarna fnns. MEN jag har iofs förstått att många människor inte kan sortera eller höra skillnaden i en del tester som har skett hemma hos mig. Man kanske måste ha en viss förmåga och ha det intresset och även övat upp det under lång tid för att uppskatta de förändringar som detta med olika kablar kan ge. Men man måste acceptera att inte alla uppskattar och kan höra skillnader. Jag säger nu inte att jag är unik, men det är vi kanske egentligen allihop, det kan ju faktiskt vara som så att vi alla uppfattar ljud på olika sätt. Jag menar att det är ju faktiskt så att vi alla vill ha ljudet på olika sätt och t.o.m. föredrar det på vårt eget sätt.. En del vill ha mycket bas (stora högtalare, dunka dunka ljud) och någon annan föredrar ett mer detaljerat och klarare ljud (mer åt de analytiskta hållet). Visst vi har alla en förmåga att uppfatta ljud mellan 20 hz och 20000 hz. Men våra öron ser inte exakt likadana ut. Att öronens utformning påverkar resultatet av ljudintrycket är ju känt. Den som upplever ett ljud vara ljust (mer styrka på högre frekvensregistret) behöver inte vara ljust för alla. Våra öron är väldigt känsliga instrument som vi bör vara rädda om. Men hur som helst så har vi vår tro om hur det ska låta och dessa är olika för oss alla. Om vi nu går in i min värld och jämför högtalarkablar med varandra så tittar jag och jämför med olika kabelkonstruktioner mot varandra. Ärligt så kan kablar ha en massa olika sådana och det finns då olika värden i dessa konstruktioner. Dvs man kan faktiskt mäta en viss skillnad mellan dessa. Jag kan inte höra någon skillnad mellan 2 kablar som har samma konstruktion och metall. Om vi nu tar en vanlig kopparledare med flertrådigt utseende så spelar det ingen roll om den kostar 5000 kr eller 50 kr per meter för skillnaden är nästan omöjlig att höra. Placebo kan i viss mån förekomma här där man kan bli påverkad av priset (dyrast måste vara bäst) och en mer fördelaktigt utseende (snyggast är bäst) på den mer påkostade kabeln. Men i grund och botten så har dom samma förutsättning att leverera ett liknade ljud. Tittar vi på 2 kablar med olika konstruktion och material så förändras villkoren. Här finns det en teoretisk möjlighet att det skulle vara en typ av skillnad av ljudet i slutändan om förutsättningarna är de rätta. Dvs att elektroniken, högtalarna och personen i fråga har förmågan att kunna höra och kunna uppleva skillnaden. För mig själv så påverkar allt från vilket håll man sticker in nätverkskontakten i strömuttaget och vilka kablar och vilken typ av elektronik man använder. Allt spelar roll för det slutliga resultatet. Rummets påverkan är även stort och får inte glömmas bort. Att placera högtalarna rätt kan ta väldigt lång tid för slutresultatet. Inte för närma bakväggen, inte för tätt ihop, lagom in vinklade m.m. Du frågade om huvudets placering, det är otroligt viktigt var man sitter i rummet och i min värld så ska man sitta exakt i mitten mellan högtalarna med en placering så att öronen är exakt riktade mot högtalarna med samma avstånd och riktning. Det är väl först när man har kommit dit som man bör ge sig hän för att bedöma olika kablar. Att någon sitter helt offside mellan högtalarna som i ett hörn i ett rum gör ju att förutsättningarna helt kommer snett. Att sätta t.ex. 5 personer i samma rum på olika platser i rummet för att bedöma skillnader på kablar fungerar ju inte. Ljudet upplevs ju helt olika från början om man sitter på olika platser i rummet. För det första upplevs stereokänslan helt annorlunda om man sitter i ett hörn eller mitt emellan högtalarna och för det andra så förändras styrkan i olika frekvenser var i rummet man är. Man kan inte höra de skillnader som en kabel förmedlar på samma sätt med olika placeringar i rummet för att ett lyssningsrum påverkar slutresultatet. Ni vet ju säkert att vissa frekvenser förstärks eller minskar med olika placeringar i rummet. I en blindtest ska varje person testas i en optimal placering mellan högtalarna och var för sig och inte i en grupp. Alla ska ha optimala förutsättningar i en sådan test. Visst det kommer att ta tid att genomföra men so what, det får väl göra det då.
Jag köper förvisso tanken att man kan vara mer eller mindre tränad att upptäcka olika skillnader. Men det faktum att det måste till så speciella förhållanden för att upptäcka eventuella skillnder mellan kablar, får mig att undra över värdet vid normal musiklyssning. Allt som inte tillför återgivningen någon vid normal lyssning saknar väl relevans? I vart fall för musiken. Att man sedan tycker det är kul att analysera kablar som ett särintresse är ju en annan sak.
Postad 16 July 2013 - 06:56
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Även om man inte har de tekniska kunskaperna så kan man, som i så många andra fall, komma långt genom att använda logik och vanligt sunt förnuft. I detta fall ifrågasätter det sunda förnuftet bl.a. varför det för ljud i hemmiljö skulle krävas exceptionella elektriska ledare när det oftast inte är några som helst problem i andra sammanhang (t.ex. i studios under massor av år).
För min del är tweaks roligt. Gillar att prova mig fram till vad som låter bäst.
Postad 16 July 2013 - 07:03
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Jag köper förvisso tanken att man kan vara mer eller mindre tränad att upptäcka olika skillnader. Men det faktum att det måste till så speciella förhållanden för att upptäcka eventuella skillnder mellan kablar, får mig att undra över värdet vid normal musiklyssning. Allt som inte tillför återgivningen någon vid normal lyssning saknar väl relevans? I vart fall för musiken. Att man sedan tycker det är kul att analysera kablar som ett särintresse är ju en annan sak. 
Naturligtvis har långt ifrån alla det intresset att skapa den miljö som krävs för att få ur den maximala kapaciteten som en stereo kan ge. Vet många som köper dyra prylar och ställer högtalarna på helt fel plats. Vilken waste of money är inte de då? De extrapengar man betalar för dyr utrustning måste man ta vara på eller så kan man lika väl köpa billiga grejer och lyssna på musik när man är i rörelse i hemmet. Kan knappt tänka mig t.ex. att xyzzyxyzzy är en aktivt lyssnande medlem här på forumet. Men tjafsa och spänna musklerna det kan han ;-)
Redigerat av Leif B, 16 July 2013 - 07:07.
Postad 16 July 2013 - 07:24
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
För min del är tweaks roligt. Gillar att prova mig fram till vad som låter bäst.
Men hur kan du nu sitta och prova dig fram med olika tweaks i och med ditt påstående nedan? Och hur tusan kan du njuta av en "perfekt återgivning"? Min hörselskada har jag fått på senare år och lägger naturligtvis inte grunden för mina åsikter. Mina åsikter om detta påvisas från den tiden min hörsel var helt ok. Förstår ju att det kan missuppfattas.
Och så var det högtalarnas placering igen då.... Vet många som köper dyra prylar och ställer högtalarna på helt fel plats. Vilken waste of money är inte de då? Kan knappt tänka mig t.ex. att xyzzyxyzzy är en aktivt lyssnande medlem här på forumet. Men tjafsa och spänna musklerna det kan han ;-)
Kan du förklara ditt påstående nedan för mig, jag anser att högtalarna tar ut varandra om du sitter mitt emellan dem med elementen spelandes rakt mot varandra. det är otroligt viktigt var man sitter i rummet och i min värld så ska man sitta exakt i mitten mellan högtalarna med en placering så att öronen är exakt riktade mot högtalarna med samma avstånd och riktning.
Postad 16 July 2013 - 07:37
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Men hur kan du nu sitta och prova dig fram med olika tweaks i och med ditt påstående nedan? Och hur tusan kan du njuta av en "perfekt återgivning"?
Och så var det högtalarnas placering igen då....
Kan du förklara ditt påstående nedan för mig, jag anser att högtalarna tar ut varandra om du sitter mitt emellan dem med elementen spelandes rakt mot varandra.
Jag tror du misstar dig på vad jag menade där. Ideal lyssningsposition är att sitta i en bildad triangel mellan högtalarna med ett avstånd av 1,18 ggr avståndet mellan högtalarna. Behövs kanske en bild för att förstå.
Postad 16 July 2013 - 08:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag tror du misstar dig på vad jag menade där. Ideal lyssningsposition är att sitta i en bildad triangel mellan högtalarna med ett avstånd av 1,18 ggr avståndet mellan högtalarna. Behövs kanske en bild för att förstå.
Ja, kan du inte skicka in en bild på ditt lyssningsrum och din utrustning. Du har väl en kamera?
Postad 16 July 2013 - 08:51
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Du måste verkligen vara politiker. För 125 gången (av 125 möjliga) undviker du att svara på frågorna. Men lägg gärna upp en bild på ditt perfekta lyssningsrum och din perfekta utrustning. Efter alla dina påståenden så börjar det bli dags för upp till bevis.
Postad 16 July 2013 - 09:11
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Nej låt Leif B vara det är klart han hör skillnad på sina super grejer i sitt super rum.
Riktigt påkostade saker antar jag eftersom han inte har råd med någon form av kamera eller äns en mobiltelefon med kamera.. Lite synd då han skulle kunna visa oss olärda hur en riktig anläggning och rum ska se ut.
Personligen tycker jag att om man besitter dessa kunskaper bör man på ett forum hjälpa varandra
gärna med bilder då många av oss verkar ha svårt att ta till oss dina lärorika ord..
Men för mig skulle det funka med skapliga kort från av dina vänners mobilkamera.
Postad 16 July 2013 - 09:59
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Undrar när Leif BS, 982banan och ev fler troll skall börja begripa det enkla faktum att även en väldigt tunn och enkel högtalarkabel är tillräckligt bra vid de längder man har i ett vardagsrum...
Sant, men inte helt sant. Jag refererar till Roger Russel på McIntosh Lab. Om högtalarkabelns resistans inte är högre än 5% av högtalarens nominella impedans så är man på den säkra sidan. En 4 ohms-högtalare skall då ha en kabel med högst 0,2 ohms resistans. 5 meter 0,75 mm2 lampsladd(koppar) duger inte då i detta fallet för resistansen är 0,24 ohm. Går man ner till 0,5 mm2 så blir resistansen 0,36 ohm. 0,2 mm2 blir 0,9 ohm. Kör man med 2,5 mm2-kabel så klarar man sig i dom allra flesta vardagsrum med råge. Så länge som kabellängden är max 15 meter till en 4 ohms-högtalare!
Postad 16 July 2013 - 13:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag tycker denna videon är rätt passande.
http://youtu.be/T69TOuqaqXI
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|