Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

2043 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 May 2018 - 17:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

att köpa så pass dyra kablar är ju visserligen vansinne, men det är nästan lika mycket galet att ha en vit högtalarkabel till sin dyra feta anläggning där de står "biltema" på, inte för ljudet, men har man en dyr anläggning kan man lägga lite mer än 3 kr metern för kabeln endast för utseendet då :), men visst, är alla kablar gömda, så   ,,,, men bara vetskapen att det ligger en biltema kabel dragen överallt, näääääää  :wacko:

Sen är de ju klart att man får mer i en bil om den kostar 5ggr mer på alla vis, de fattar ju alla...

Redigerat av hundrakg, 24 May 2018 - 17:42.

Postad 24 May 2018 - 18:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

att köpa så pass dyra kablar är ju visserligen vansinne, men det är nästan lika mycket galet att ha en vit högtalarkabel till sin dyra feta anläggning där de står "biltema" på, inte för ljudet, men har man en dyr anläggning kan man lägga lite mer än 3 kr metern för kabeln endast för utseendet då :), men visst, är alla kablar gömda, så   ,,,, men bara vetskapen att det ligger en biltema kabel dragen överallt, näääääää  :wacko:

Sen är de ju klart att man får mer i en bil om den kostar 5ggr mer på alla vis, de fattar ju alla...

På vilket vis är det galet att köpa en fullt godkänd kabel för 3kr/m bara för att man har en dyrare anläggning? Tappar man förståndet ju dyrare saker man köper?

Ich tydligen fattar inte alla detdär med bilen...

Postad 24 May 2018 - 18:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

som jag sa, med bil är ju skillnaden uppenbar i alla ledd..... men en kabel är de ju som jag sa: utseendet, samt för oss känsliga att de inte känns bra att veta att man har en sådan kabel dragen för en 100 lapp i sina väggar när anläggningen kostar 150.000:-, men visst har du rätt, man hör ingen skillnad, men de var inte de jag sa heller..

Redigerat av hundrakg, 24 May 2018 - 18:05.

Postad 24 May 2018 - 18:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

men visst, man kan ju köpa ett cd fodral för solskydd  i bilen där de står clas olson på med stora bokstäver när man precis hämtat sin ferrari, men jag hade nog lagt 5000:- på ett "ferrari cd fodral i skinn" än 29:- på clas olsons asea blåa fodral, men de är kanske bara jag ?  ^_^

skivorna låter inte bättre för de ligger i ferrari fodralet, men va fa...., ni fattar

Postad 24 May 2018 - 18:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

som jag sa, med bil är ju skillnaden uppenbar i alla ledd..... men en kabel är de ju som jag sa: utseendet, samt för oss känsliga att de inte känns bra att veta att man har en sådan kabel dragen för en 100 lapp i sina väggar när anläggningen kostar 150.000:-, men visst har du rätt, man hör ingen skillnad, men de var inte de jag sa heller..

Jo, att du hajjar det där med bilen är jag införstådd i. Dock tydligt att inte samtliga andra greppar det.

Men du skrev att det är nästan lika galet att köpa kabel för 3kr/m till en dyr anläggning, som det är att köpa en oskäligt dyr kabel i sig.

Och det påståendet är... tja... galet...

Postad 24 May 2018 - 18:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Jo, att du hajjar det där med bilen är jag införstådd i. Dock tydligt att inte samtliga andra greppar det.

Men du skrev att det är nästan lika galet att köpa kabel för 3kr/m till en dyr anläggning, som det är att köpa en oskäligt dyr kabel i sig.

Och det påståendet är... tja... galet...

jo, kan hålla med, lika galet är de ju inte,,,,,, men lite åt ferrari cd fodralet är de ju , tycker jag... men de flesta som har en ferrari eller maserati kanske har lite biltema grejor i bilen som syns, who knows?? vi är ju trots allt olika...

Redigerat av hundrakg, 24 May 2018 - 18:17.

Postad 24 May 2018 - 19:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

att köpa så pass dyra kablar är ju visserligen vansinne, men det är nästan lika mycket galet att ha en vit högtalarkabel till sin dyra feta anläggning där de står "biltema"

Har inte använt Biltemas högtalarkabel, men den kommer säkert från samma leverantörer som Hama, König osv. Det är ju inte så att Biltema har en egen kabelfabrik ;)

edit: Denna kör jag till anläggningen i sovrummet (B&W 685 S2 drivna av Rotel RB-1080), och den funkar naturligtvis utan problem. 10kr metern och den är OFC vilket många ”finkabeltillverkare” fortfarande använder som argument i marknadsföringen.

https://www.netonnet...5/229839.13712/

Redigerat av Ageve, 24 May 2018 - 19:58.

Postad 24 May 2018 - 20:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Har inte använt Biltemas högtalarkabel, men den kommer säkert från samma leverantörer som Hama, König osv. Det är ju inte så att Biltema har en egen kabelfabrik ;)

edit: Denna kör jag till anläggningen i sovrummet (B&W 685 S2 drivna av Rotel RB-1080), och den funkar naturligtvis utan problem. 10kr metern och den är OFC vilket många ”finkabeltillverkare” fortfarande använder som argument i marknadsföringen.

ingen aning vart billig kabel tillverkas, men troligt att de görs i samma fabrik för många märken...

ok, i sovrummet har du netonnets kabel, har du den i stora rummet också? eller du har liite finare där :)

Redigerat av hundrakg, 24 May 2018 - 20:12.

Postad 24 May 2018 - 20:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

är dock övertygad av att många köper en lite dyrare kabel när man har lite finare saker..... om inte för ljudet så för syns skull, eller bara känslan att man inte har de billigaste....... men jag kan ha fel? kan ju vara så att alla som köper dyra fina grejor i exklusiva hifi butiker direkt efter inköp av sin dyra anläggning kör till clas olson o köper kablar, ingen aning, och bryr mig inte heller....  inget jag skulle gjort i alla fall....

Postad 24 May 2018 - 20:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

ok, i sovrummet har du netonnets kabel, har du den i stora rummet också? eller du har liite finare där :)

Kör med Supra classic 4,0 till högtalarna, Supra sublink till subbarna och Monstercable RCA till slutsteget.

Postad 24 May 2018 - 20:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Kör med Supra classic 4,0 till högtalarna, Supra sublink till subbarna och Monstercable RCA till slutsteget.

se där ja, samma kabel som mig då,,,, jag valde denna kabeln till mina dali, mest då jag ej ville ha de billigaste, och en hel del för att de såg lite robusta ut... sen hade de någon fördel mer rent tekniskt, minns inte....

nääää, de billigaste vill man väl nog inte ha om man inte har de redan hemma,,,, hehe

Postad 24 May 2018 - 21:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag kan inte låta bli att fundera på en sak i sammanhanget.

Att det för många blir provocerande att köpa en kabel för 840.000 kr, det förstår jag. Det är väldigt mycket pengar oavsett vad det handlar om i en ljudanläggning.

Men om man tänker sig en mera normal nivå. Säg att billigaste kabel som fungerar kostar 3 kr/m (jag bara tar något), nästa steg i prisklass är 30 kr/m och sedan är 300 kr/m. Om jag antar att man behöver 10 m kabel så pratar vi om 30, 300 eller 3000 kronor.

Vad är då problemet med att inte välja det billigaste? Någon skrev tidigare (tror jag) att det var idiotiskt att betala mer än 30 kr/m, varför då?

Jag ligger själv någonstans i mitten men minns inte exakt för det var ett gäng år sedan. Jag tyckte det var lite snyggare med en kraftigare kabel.

Edit: Jag kan ju tillägga att jag är inte ute efter att provocera. Jag är mera nyfiken på varför någon bryr sig så länge vi inte pratar om absurda pengar.

Redigerat av Mr_Tom, 24 May 2018 - 21:08.

Postad 24 May 2018 - 21:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad är då problemet med att inte välja det billigaste?

Det enda problemet är väl att man gör av med mer pengar ;)

Någon skrev tidigare (tror jag) att det var idiotiskt att betala mer än 30 kr/m, varför då?

Vet inte vem som skrev det, men då är jag en idiot. Kan alltid vara intressant att veta.

Postad 25 May 2018 - 08:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Vet inte vem som skrev det, men då är jag en idiot. Kan alltid vara intressant att veta.

Det var jag som skrev men jag skrev inte "idiotiskt". Jag skrev en kommentar till en annan kommentar som handlade om "skämt" och jag tyckte att det var ett skämt att betala mer än 30 kr metern. Med detta menar jag att om man lägger dom pengarna så har man tillräckligt bra kabel. Sen om nån vill betala mer pga utseende och känsla är upp till dom. Men att en dyrare kabel skulle förbättra ljudet mot en "tillräckligt bra kabel" har ingen bevisat vad jag vet och ingen har velat ställa upp i utmaningen som funnits här under tre år.

Postad 25 May 2018 - 08:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hehe, jag försökte bara vara rolig, men det är långt ifrån alltid man lyckas. Om man är en "idiot" när man betalar 50kr metern måste man vara årets jubelidiot när man betalar 850 000 kr för en kabel  ;)

Redigerat av Ageve, 25 May 2018 - 08:46.

Postad 25 May 2018 - 10:19

matså
  • matså
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 1

Hehe, jag försökte bara vara rolig, men det är långt ifrån alltid man lyckas. Om man är en "idiot" när man betalar 50kr metern måste man vara årets jubelidiot när man betalar 850 000 kr för en kabel  ;)

Nja man måste spela in en Transparant kabel i 1000 timmar först innan det blir den fantastiska skillnaden. Nu kan jag höra allt som finns på fonogrammet. När jag provade kablarna på mina fina anläggning ( efter 1000 h), sa min hustru -Mats vad har du gjort? - Vadå gjort gummsan? -Dammsugarn städar mer perfekt, diskmaskinen diskar renare och dottern hjälper mer till. Så tack Transparant.

Postad 25 May 2018 - 14:09

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 2

...
Vad är då problemet med att inte välja det billigaste?
.

Jag tror att de flestas inställning är - inget. Det är inget problem alls. Köp vilka kablar du vill. Problemet uppstår när man försöker motivera prisskillnaden med ”bättre ljud” då det helt enkelt inte är sant. Annat ljud (dvs förändrat från originalsignal) med diverse motstånd eller som IS-sladde för liten tjocklek går att uppnå, men en för oförändrad ljudsignal med fullgod kvalitet räcker billiga kablar alldeles utmärkt.

Så - gillar du annat utseende, upplevd byggkvalitet eller rentav förändrat ljud så är det bara att slanta upp. Försök bara inte hävda att det förbättrar ljudet 😁

Postad 25 May 2018 - 20:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det var jag som skrev men jag skrev inte "idiotiskt". Jag skrev en kommentar till en annan kommentar som handlade om "skämt" och jag tyckte att det var ett skämt att betala mer än 30 kr metern. Med detta menar jag att om man lägger dom pengarna så har man tillräckligt bra kabel. Sen om nån vill betala mer pga utseende och känsla är upp till dom. Men att en dyrare kabel skulle förbättra ljudet mot en "tillräckligt bra kabel" har ingen bevisat vad jag vet och ingen har velat ställa upp i utmaningen som funnits här under tre år.

"Idiotiskt" var mitt felaktiga ordval, det tar jag på mig utan vidare och ber om ursäkt. Jag kollade inte tidigare inlägg ordentligt, beklagar :) .

Var gränsen går för en tillräckligt bra kabel vet jag inte riktigt. Jag har inte fördjupat mig i ämnet i detalj men gissningsvis så runt några tior per meter, alltså det du säger. Inga hundralappar och definitivt inga hundratusenlappar :) .

Jag kan inte utesluta att Transparent påverkar ljudet. Klumpen på kabeln borde göra något. Men hur skulle den kunna förbättra ljudet? Det förstår jag inte.

Jag tror att de flestas inställning är - inget. Det är inget problem alls. Köp vilka kablar du vill. Problemet uppstår när man försöker motivera prisskillnaden med ”bättre ljud” då det helt enkelt inte är sant. Annat ljud (dvs förändrat från originalsignal) med diverse motstånd eller som IS-sladde för liten tjocklek går att uppnå, men en för oförändrad ljudsignal med fullgod kvalitet räcker billiga kablar alldeles utmärkt.

Så - gillar du annat utseende, upplevd byggkvalitet eller rentav förändrat ljud så är det bara att slanta upp. Försök bara inte hävda att det förbättrar ljudet

Utseende och möjligen upplevt byggkvalitet (jag lät affären löda kontakterna för jag orkade inte själv :) ) där kan jag räcka upp handen som skyldig :) .

Förändrat ljud, där är jag mera skeptisk så det har jag inte betalat extra för.

Jag bryr mig inte så mycket vad folk lägger sina pengar på så länge det inte skadar någon annan. Men 840 000 :-, det blir lite provocerande. Vore det jag som hade möjligheten, köp  kabel för max 40 000:- om det känns viktigt och skänk resten till välgörenhet. Jag hoppas jag skulle agera så och jag tror jag skulle må bättre av det :) .

Redigerat av Mr_Tom, 25 May 2018 - 20:07.

Postad 26 May 2018 - 17:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2

Jag bryr mig inte så mycket vad folk lägger sina pengar på så länge det inte skadar någon annan. Men 840 000 :-, det blir lite provocerande.

Jag blir inte så provocerad av priset i sig. De som köper den (om nu någon gör det) har förhoppningsvis råd.

Det som provocerar mig är uttalanden i stil med "endast ett fåtal anläggningar kan göra den rättvisa" och liknande dumheter. Det är en kabel, och oavsett prislappen blir den aldrig mer än just det, en sladd.

Tillverkarna och återförsäljarna vill ju gärna bygga upp en myt runt produkter som dessa. Om marginalen är lika stor som på andra kablar, så kan de ju bjuda personalen på en resa jorden runt när de har sålt en kolfiber-padda  ;)

Postad 26 May 2018 - 17:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Hittade en gör-det-själv-guide på nätet för den som vill skapa en egen högtalarkabel med liknande egenskaper som Transparent Audio, fast till rimligt pris.

http://www.instructa...rence-XL-Speak/

Och där hittar vi också bilder på vad som sitter i klumpen på deras kablar: en spole på ena polen, samt en kondensator och motstånd i serie mellan polerna. Den där kabeln med en miniatyr av en sportbil på som kostar lika mycket som en riktig sportbil verkar ha någon aktiv krets.

Jag vet inte vad det hela ska vara bra för, men visst lär det i alla fall påverka ljudet. :P

Postad 26 May 2018 - 17:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Ageve,

Sant där. Men det lustigt hur folk som inte vill bli tillsagda något helst också talar om för andra hur det ligger till.

Postad 26 May 2018 - 17:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag blir inte så provocerad av priset i sig. De som köper den (om nu någon gör det) har förhoppningsvis råd.

Det som provocerar mig är uttalanden i stil med "endast ett fåtal anläggningar kan göra den rättvisa" och liknande dumheter. Det är en kabel, och oavsett prislappen blir den aldrig mer än just det, en sladd.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag blir inte heller så provocerad av priset i sig eller tycker synd om dom som blir "lurade". Dom har säkert pengar i överflöd. Men dom kunde ju använda sina pengar till vettigare är en "sladd".

Tillverkarna vill väl sälja så deras argument är väl som vanligt anpassade till det tänkta kundgruppen. Däremot så tycker jag att den typen av argument påverkar hela deras trovärdighet.

Redigerat av Mr_Tom, 26 May 2018 - 17:42.

Postad 26 May 2018 - 17:54

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ageve,

Sant där. Men det lustigt hur folk som inte vill bli tillsagda något helst också talar om för andra hur det ligger till.

Är det kommentaren riktad mot min frågeställning?

Redigerat av Mr_Tom, 26 May 2018 - 17:54.

Postad 26 May 2018 - 18:36

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Mr Tom,

Inte alls. Bara en generell sammanfattning av erfarenhet rent filosofiskt. Syftade inte på någon person alls, snarare på typ av personlighet. I sammanhanget som topic gäller så innefattas båda sidors förespråkare emellanåt.

Redigerat av PML73, 26 May 2018 - 18:37.

Postad 26 May 2018 - 18:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Mr Tom,

Inte alls. Bara en generell sammanfattning av erfarenhet rent filosofiskt. Syftade inte på någon person alls, snarare på typ av personlighet. I sammanhanget som topic gäller så innefattas båda sidors förespråkare emellanåt.

OK, då är det lungt :) .

Edit: Anledningen till att jag frågade var att kabeldiskussioner "ibland" blir lite hetsiga :) . Jag ville undvika missförstånd :) .

Redigerat av Mr_Tom, 26 May 2018 - 20:11.

Postad 28 May 2018 - 10:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant med en duell mellan Intelligent sounds kabel Silk 050S (bäst enligt dom) för 400 kr/m och Transparents toppmodell (bäst enligt dom) för 840 000 kr. :D

Blir väl som skönhetstävlingen i byn...ingen vann :D

Postad 28 May 2018 - 11:53

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
😂

Postad 02 June 2018 - 06:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2
Jag skulle faktiskt vilja se om kablar skulle fällas i en marknadsdomstol för påståenden som faktiskt inte är sanna. Vissa företag kör med falsk marknadsföring och tillskriver kvalitativa egenskaper till en kabel som helt enkelt inte finns där i större utsträckning än hos en vanlig kopparsladd.

Diskussionen om bilar däremot... Ja då ska vi ju prata om samma bil med badge swap. Inte två olika bilar. Det verkar någon här ha glömt :D

Ja, merän den visuella aspekten. Å andra sidan så marknadsförs inte dammsugaren för 800.000 med sitt utseende direkt.

Redigerat av Zartok, 02 June 2018 - 06:56.

Postad 02 June 2018 - 07:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Zartok,

Du skulle ju bli en globetrotter när utbildningen var klar. Vi behöver tonvis med människor inom sjukvård. Du och Takeo är välkomna på test hos mig. Mellan lakrits, audioquest och nordost. Mellan riaa och pu.

Postad 02 June 2018 - 09:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag skulle faktiskt vilja se om kablar skulle fällas i en marknadsdomstol för påståenden som faktiskt inte är sanna.

Det är väl bara att anmäla om man så vill.

Problemet är väl att i Sverge har ju den som anklagar bevisbördan. Jag antr att det skulle gälla även den har typen av mål. Och då blir det svårt :) .

Postad 02 June 2018 - 09:51

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Tidigare i tråden så hävdade något ljushuvud att all koppar bara är koppar. Eftersom det bara står koppar som innehåll. Här i Sthlm har det uppmärksammats av flera Rörfirmor fastighetsägare och besiktningsmän att kopparrören de facto inte är ren koppar som alla trott. När vi nu löder så blir nästan ingen lödning godkänd när den röntgas. Koppar liksom hårdflagnar. Inte alls som för 5år sedan eller tidigare.

Konsensus; lita inte på någon utan egen empiri.

Redigerat av PML73, 02 June 2018 - 09:55.

Postad 02 June 2018 - 11:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

OFC-koppar som används till kablar har en renhet på runt 99,99%.

Fast de är iofs rätt dyra. 13kr per meter.

Sen är ju chansen rätt stor att koppar härifrån levereras till både Transparent och Biltema...

https://www.svd.se/s...sta-koppargruva

Såvida de inte har en egen hifi-koppargruva då ;) 

Postad 02 June 2018 - 11:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok,

Du skulle ju bli en globetrotter när utbildningen var klar. Vi behöver tonvis med människor inom sjukvård. Du och Takeo är välkomna på test hos mig. Mellan lakrits, audioquest och nordost. Mellan riaa och pu.

Jag jobbar redan inom sjukvård, längst norrut :D
Test säger bara det som alla test säger, så det är lite lönlöst att testa :)

Ang bevisbördan så är det ju knepigt när de som bestämmer troligtvis inte förstår sig på vetenskapen. Det blir som att bevisa ett negativ, så gott som omöjligt.

Postad 02 June 2018 - 11:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ang bevisbördan så är det ju knepigt när de som bestämmer troligtvis inte förstår sig på vetenskapen. Det blir som att bevisa ett negativ, så gott som omöjligt.

Jurister, om det är dom du tänker på, är experter på juridik. När det gäller andra specialområden så frågar dom troligen experter inom dom områdena. Det är inget konstig med det. Man anlitar en rättsläkare för att beskriva dödsorsak, som ett exempel.

Problemet är att man inte kan bevisa en negativ och det tror jag att en jurist också förstår. Och då förstår juristen hur svårt det blir att driva målet.

Edit: Jag kan tillägga det att om frågan skulle gå till domstol så är jag inte säker på att huvudpunkten slulle vara om det är skillnad mellan olika kablar.

Redigerat av Mr_Tom, 02 June 2018 - 12:29.

Postad 04 June 2018 - 07:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Du och Takeo är välkomna på test hos mig. Mellan lakrits, audioquest och nordost. Mellan riaa och pu.

Det är säkerligen skillnad. Det visar att man inte skall ha för dålig kabel för vissa ändamål. Jag har själv sett att för dålig signalkabel i superkänsliga gasanalysinstrument gör skillnad på mätresultatet. Samma med om man hade för dålig antennkabel till TV:n förr.

Grejen med utmaning tycker jag var att nån skulle bevisa att en dyrare högtalarkabel lät bättre än en tillräckligt bra kabel för ett mycket lägre pris.

Redigerat av Buddypresley, 04 June 2018 - 07:19.

Postad 04 June 2018 - 18:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Du och Takeo är välkomna på test hos mig. Mellan lakrits, audioquest och nordost. Mellan riaa och pu.

Ser fram emot ett trevligt och intressant möte. Som jag skrev i PM så ligger bollen hos dig, bara att hojta till när du känner dig manad.

Postad 04 June 2018 - 19:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Takeo,

Hehe, ser fram emot en skön kväll innan eller i början på semestern. Svarven är inte i sitt bästa skick. Ska gå genom den så snart jag känner att jag har ro och tid för det.

Redigerat av PML73, 04 June 2018 - 19:13.

Postad 05 June 2018 - 15:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

För de 850 000 kronorna som Transparent-paddan kostar får man 35 564 flaskor Brooklyn IPA ;)

Dricker man en om dagen, räcker de i 97 år ;)

edit: om man bortser från bäst-före datum då...

Redigerat av Ageve, 05 June 2018 - 15:25.

Postad 05 June 2018 - 15:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Ageve,

Ingen dum prio det där...

Postad 06 June 2018 - 08:38

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 1

Tidigare i tråden så hävdade något ljushuvud att all koppar bara är koppar. Eftersom det bara står koppar som innehåll. Här i Sthlm har det uppmärksammats av flera Rörfirmor fastighetsägare och besiktningsmän att kopparrören de facto inte är ren koppar som alla trott. När vi nu löder så blir nästan ingen lödning godkänd när den röntgas. Koppar liksom hårdflagnar. Inte alls som för 5år sedan eller tidigare.

Konsensus; lita inte på någon utan egen empiri.

Då jag har jobbat på Rönnskärsverken som framställer koppar så gäller följande. Det är bara den renaste kopparn som de går att dra tråd av. Resten av kopparn gör man andra saker av som rör och plåtar.

Så i kablar är det alltså den bästa kopparn som går att framställa.

Även hur man drar tråd av koppar har jag läst om olika åsikter om hur det görs och hur det påverkar ljudet.

Postad 06 June 2018 - 10:47

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Det är väl bara att anmäla om man så vill.

Problemet är väl att i Sverge har ju den som anklagar bevisbördan. Jag antr att det skulle gälla även den har typen av mål. Och då blir det svårt :) .

Jag tror faktiskt inte att det stämmer i  det här fallet. Jag roade mig precis med att läsa en dom från marknadsdomstolen. Iofs rör det hälsokost men det finns ju rätt friskt med "hokus pokus-påståenden" där också, precis som i HiFi-branschen :)

Saxat från domskälen:

31Av särskild betydelse vid bedömningen av de i målet aktuella påståendena är kravet på att all marknadsföring ska vara vederhäftig. Det är den som ansvarar för en marknadsföringsåtgärd som har bevisbördan för att gjorda marknadsföringspåståenden är riktiga. Om det inte visas att påståendena i fråga är riktiga anses de vara vilseledande.

Hela domen finns att läsa här

https://lagen.nu/dom/md/2014:8

Nu är jag på långa vägar nån expert vad gäller juridiska frågor.....

Postad 06 June 2018 - 19:03

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt inte att det stämmer i  det här fallet. Jag roade mig precis med att läsa en dom från marknadsdomstolen. Iofs rör det hälsokost men det finns ju rätt friskt med "hokus pokus-påståenden" där också, precis som i HiFi-branschen :)

Nu är jag på långa vägar nån expert vad gäller juridiska frågor.....

Jag är inte heller någon jurist :) .

För brottsmål vet jag att åklagaren har bevisbördan. Han skall visa att den han anklagar är skyldig.

Civilrättsligt tror jag att den som påstår något skall bevisa att han har rätt. Jag tror det är en grundregel.

För marknadsdomstolen vet jag inte exakt vad som gäller. Marknadsföringen "skall vara vederhäftig". Man kan väl säga att om jag hävdar att min kabel är bättre än alla andra och den är det så är ju påståendet vederhäftigt. Då skall någon bevisa att det är fel :) . Lycka till :D .

Till viss del handlar det om vad marknadsföringen lovar. Vad lovar man egentligen i Opus Magnum-annonsen :) ?

Det kunde vara kul att ser vad som hände om man tog det till marknadsdomstolen. Men jag tror det är ganska hopplöst. Om någon är helt övertygad om att hans kabel är bättre så finns inget uppsåt att lura någon. Och det blir svårt att visa att han har fel. Hur kommer man vidare då :) ?

Redigerat av Mr_Tom, 06 June 2018 - 19:09.

Postad 06 June 2018 - 19:32

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Tidningen Sound & Vision har just publicerat ett test av högtalarkablar som först publicerades i tidningen Stereo Review för 35 år sedan. Det är bara tre kablar testade, men testet verkar synnerligen väl utfört och slutsatsen intressant. Kan läsas i sin helhet här.

Postad 06 June 2018 - 22:07

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag är inte heller någon jurist :) .

För brottsmål vet jag att åklagaren har bevisbördan. Han skall visa att den han anklagar är skyldig.

Civilrättsligt tror jag att den som påstår något skall bevisa att han har rätt. Jag tror det är en grundregel.

För marknadsdomstolen vet jag inte exakt vad som gäller. Marknadsföringen "skall vara vederhäftig". Man kan väl säga att om jag hävdar att min kabel är bättre än alla andra och den är det så är ju påståendet vederhäftigt. Då skall någon bevisa att det är fel :) . Lycka till :D .

Till viss del handlar det om vad marknadsföringen lovar. Vad lovar man egentligen i Opus Magnum-annonsen :) ?

Det kunde vara kul att ser vad som hände om man tog det till marknadsdomstolen. Men jag tror det är ganska hopplöst. Om någon är helt övertygad om att hans kabel är bättre så finns inget uppsåt att lura någon. Och det blir svårt att visa att han har fel. Hur kommer man vidare då :) ?

Att marknadsföringsmässigt hävda att en viss kabel, eller vad det nu än må vara för produkt, är bättre än alla andra utan att kunna styrka sitt påstående med relevant fakta är ju så långt ifrån vederhäftigt man kan komma  :huh:

Jag testar med en ny länk så blir det kanske tydligare :)

http://www.lwadvokat...nadsforing.html

Postad 07 June 2018 - 04:32

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Tidningen Sound & Vision har just publicerat ett test av högtalarkablar som först publicerades i tidningen Stereo Review för 35 år sedan. Det är bara tre kablar testade, men testet verkar synnerligen väl utfört och slutsatsen intressant. Kan läsas i sin helhet här.

Intressant och troligtvis det mest vetenskapliga test på kablar som publiceras. Här kommer sammanfattningen:

”So what do our fifty hours of testing, scoring, comparing, and listening to speaker cables amount to? Only that 16-gauge lamp cord and Monster Cable are indistinguishable from each other with music and seem to be superior to the 24-gauge wire commonly sold or given away as “speaker cable.” Remember, however, that it was a measurable characteristic—higher resistance per foot—that made 24-gauge sound different from the other cables. If the cable runs were only 6 instead of 30 feet, the overall cable resistances would have been lower and our tests would probably have found no audible differences between the three cables. This project was unable to validate the sonic benefits claimed for exotic speaker cables over common 16-gauge zip cord. We can only conclude, therefore, that there is little advantage besides pride of ownership in using these thick, expensive wires.”

Postad 07 June 2018 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Det var på den tiden som hifitidningar vågade göra sådana tester. Att det händer idag är inte särskilt sannolikt med tanke på hur många kabeltillverkare och återförsäljare det finns. Annonsintäkter är viktigare än fakta...

the Monster Cable company, not unreasonably, felt unfairly maligned as expressed in a letter to the author from Noel Lee.

Tillverkaren blev irriterad för att de inte hörde skillnad. Ovanligt...

Och nu skriver de såklart "not unreasonably" för att komma undan.

edit: Den tunnaste kabeln de använde i testen hade förresten samma dimension som IS-kabeln, dvs alldeles för tunn för att användas som högtalarkabel, speciellt vid en längd på 30 fot (~9m). Trots det kunde bara 3 av 15 urskilja den från en tjock Monstercable vid musiktesten.

Kanske är det så att IS läste den testen, och kom fram till att de nu hade en möjlighet att sälja en kabel som verkligen gör skillnad för ljudet, till det sämre såklart, men ändå ;)

Redigerat av Ageve, 07 June 2018 - 15:19.

Postad 07 June 2018 - 19:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Att marknadsföringsmässigt hävda att en viss kabel, eller vad det nu än må vara för produkt, är bättre än alla andra utan att kunna styrka sitt påstående med relevant fakta är ju så långt ifrån vederhäftigt man kan komma  :huh:

Jag är med men du missade nog min poäng :) . Jag skrev att jag hävdar att min kabel är bättre än andra och den är det, underförstått (där var jag otydlig) jag kan bevisa det. Rent hypotetiskt resonemang alltså.

Men det är intressant att den så påstår något i sim marknadsföring måste bevisa att han har rätt. Hur ofta fäller man någon på det i domstolen, undrar jag spontant.

Redigerat av Mr_Tom, 07 June 2018 - 19:28.

Postad 07 June 2018 - 20:06

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag är med men du missade nog min poäng :) . Jag skrev att jag hävdar att min kabel är bättre än andra och den är det, underförstått (där var jag otydlig) jag kan bevisa det. Rent hypotetiskt resonemang alltså.

Men det är intressant att den så påstår något i sim marknadsföring måste bevisa att han har rätt. Hur ofta fäller man någon på det i domstolen, undrar jag spontant.

Jag skulle nog säga reklam/marknadsföring som lovar vitt o brett utan bakomliggande fakta eller bevis blir fälld ganska ofta i domstol. Är ju bara att googla lite som hittar man snabbt rätt många exempel på detta. 

Postad 07 June 2018 - 20:29

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag skulle nog säga reklam/marknadsföring som lovar vitt o brett utan bakomliggande fakta eller bevis blir fälld ganska ofta i domstol. Är ju bara att googla lite som hittar man snabbt rätt många exempel på detta. 

Och då kommer man ju snabbt tillbaka dit där vi började. Har kabelfrågan provats i marknadsdomstolen?

Redigerat av Mr_Tom, 07 June 2018 - 20:29.

Postad 07 June 2018 - 20:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Och då kommer man ju snabbt tillbaka dit där vi började. Har kabelfrågan provats i marknadsdomstolen?

Tror inte det. De som köper dyra kablar vill bli lurade. De vill inte ifrågasätta ;) 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.