Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2713 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6.5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 18 June 2021 - 13:40

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det är en självklarhet att de inte vill eftersom dom inte kan svara på frågorna.

Man har ett revolutionerande filter som kan förändra en hel industri. Man har gjort något som inget annat företag har lyckats med fast de har enorma R&D avdelningar. Man påstår sig ha ett filter som är i princip ren magi, men vägrar mäta eller uppvisa några bevis för att så är fallet.

Om jag säger att jorden är platt så är det upp till mig att bevisa att så är fallet eftersom all vetenskap/fakta i ämnet säger att den är rund.

Tjena vilka av deras produkter har du testat då?

Postad 18 June 2021 - 14:04

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Tjena vilka av deras produkter har du testat då?

Jag påstod inte att jag varken testat, lyssnat eller ens sett produkterna. Men mitt tidigare inlägg är fortfarande lika relevant. Om man påstår att man kan leverera något som ingen annan i världen kan, varför bevisar man inte att så är fallet då? Alla skeptiker hade ju gått hem då, varit tysta och sedan beställt ett par IS burkar.

Jag hade sagt exakt samma sak oavsett produkt och företag. Om ett företag påstår något som uppenbarligen är orimligt så är det oftast så.

Om en biltillverkare påstår att deras bil är snabbast i världen, då är det upp till bevis som som gäller. Eller räcker det att jag säger att en Ford Mondeo från 2011 är snabbast runt ringen?

Postad 18 June 2021 - 14:16

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det hade gett IS möjlighet att förtydliga vad de menar med diverse saker som har diskuterats i tråden.

Mer konkret information = mindre spekulationer.

Säger inte att de måste det. Det är ju långt ifrån alla tillverkare som svarar på forum. Men de flesta tillverkare påstår inte saker som strider mot fysikens lagar heller. Det är såklart deras produkter och marknadsföringen som är anledningen till att vi skriver här.

Om de gjorde helt ok högtalare, och inte påstod att Proson kan bli highend med nytt filter, så hade denna tråden troligtvis inte funnits.

Redigerade mitt inlägg på förra sidan, men lägger till det här med ifall du missade det:

Man kan likna det med att en ny biltillverkare skulle dyka upp, som köper Tata Nano i Indien och byter ut växellådan. De marknadsför den sen som en av de bästa bilarna som finns, tack vara denna unika växellåda som löser bilens alla brister. Motor och chassi spelar ingen roll. Växellådan står för 80% av bilens prestanda.

attachicon.giforiginal.jpg

Om du anser att det inte är rimligt, så kanske du inser varför vi inte tycker att IS är seriösa.

Lockande men svårt att använda sådana liknelser tycker jag. En bil och en högtalare, en växellåda och ett delningsfilter.

Det som gör att jag är här över huvud taget är att jag själv äger en av deras produkter och har blivit mycket imponerad över detaljrikedomen och stereobilden av högtalaren. Och jag vet inte hur det skulle kunna vara så om högtalaren var en bluffprodukt. Jag har lyssnat på musik ur högtalare hela mitt liv, är 43 nu och har varierande erfarenheter från gamla JBL Wharfedale Cerwin Vega mfl (påstår ej att dessa märken är nåt highend) och massvis med studiomonitorer, datorhögtalare hörlurar och hörsnäckor.
De senaste 15 åren har jag försökt lyssna kritiskt på musik när jag jobbat med mixning. Jag har såklart fortfarande min smak när det gäller högtalare och säger inte att detta skulle göra mig till nåt proffs inom att avgöra vad som är bra eller dåligt (vem är det?) men att jag och min svärfar säkert hör olika saker när vi lyssnar på en högtalare. Han skulle säga ja hör ej skillnad på den och den..........
Jag har inte analyserat några andra högtalarföretag, men en sak har jag lärt mig av erfarenhet, och det är att stora företag lägger miljoner på marknadsföring som gör att de ”köper” sig nya kunder.
Apples airpods har en vinstmarginal på ca 60%, och jag tycker de låter bedrövligt (lite offtopic men ja, i viss mån inte)
Alla köper dem ändå, och de har andra användningsområden än musiklyssning, men enligt mig är det en snygg produkt som låter illa och kostar mer än dubbelt så mycket som den är värd.

Så om IS hade gjort lite snyggare högtalare med dyrare komponenter i och lagt några miljoner om året på marknadsföring och hade haft en bra strategisk plan för det så hade de säkert kunna sälja mycket mer högtalare.
Jag visste själv inte vad jag skulle stå på för ben när jag började med musik utan gick bara på vad andra sade, och hur stor % av marknaden som är så vet jag inte, men ganska stor verkar det som!

Folk som köper dyra högtalare kanske är mer. Benägna att lyssna och jämföra innan de köper, men ja har varit i rätt många rikemanshem via mitt jobb också där de köper sig en stil med vad allt det innebär.

Hade jag aldrig hört talas om IS innan jag såg den här tråden kanske jag också hade anslutit mig till många här o tyckt att allt såg högst skeptiskt ut, sen så är ju inte alla poster här sanna, utan det har spätts på en massa.
Men det verkar som att många är så fast beslutna om att IS är lallare att alla som skriver nåt positivt måste överbevisas, eller att deras produkt inte kan vara bra, och att alla som tycker det är duperade.

Jag påstod inte att jag varken testat, lyssnat eller ens sett produkterna. Men mitt tidigare inlägg är fortfarande lika relevant. Om man påstår att man kan leverera något som ingen annan i världen kan, varför bevisar man inte att så är fallet då? Alla skeptiker hade ju gått hem då, varit tysta och sedan beställt ett par IS burkar.

Jag hade sagt exakt samma sak oavsett produkt och företag. Om ett företag påstår något som uppenbarligen är orimligt så är det oftast så.

Om en biltillverkare påstår att deras bil är snabbast i världen, då är det upp till bevis som som gäller. Eller räcker det att jag säger att en Ford Mondeo från 2011 är snabbast runt ringen?

Ja fast att åka snabbt och mäta hastighet är inte detsamma som att mäta hur bra något låter, som kan vara en högst subjektiv sak. Annars skulle väl alla köpa den högtalaren som lät bäst?
Vilken är det

Postad 18 June 2021 - 14:25

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Ja fast att åka snabbt och mäta hastighet är inte detsamma som att mäta hur bra något låter, som kan vara en högst subjektiv sak. Annars skulle väl alla köpa den högtalaren som lät bäst?
Vilken är det

Du missar ju hela poängen. I'm out.

Postad 18 June 2021 - 14:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Men det finns vissa värden i en mätning av högtalare som visar om den kan eller inte kan låta bra. Låt oss säga såhär, alla högtalare som mäter bra - låter inte bra, men jag har aldrig hört en högtalare låta bra - som mäter dåligt. På samma sätt som att man enkelt kan mäta att en bil inte går i 300 km/h så kan en mätning visa om en högtalare har ljud nog i vissa frekvenser som kan uppfattas över hvud taget. Mätningen kan också visa om ljudet som kommer ut är rent eller inte.

IS använder inte den globalt vedertagna metoden för att mäta, utan har utvecklat sin egen mätmetod (TEM), jag vet inte om jag bara letar dåligt men jag hittar inga av dessa grafer eller diagrammer som beskrivs.

Postad 18 June 2021 - 14:40

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Du missar ju hela poängen. I'm out.

Jasså, ok !

Men det finns vissa värden i en mätning av högtalare som visar om den kan eller inte kan låta bra. Låt oss säga såhär, alla högtalare som mäter bra - låter inte bra, men jag har aldrig hört en högtalare låta bra - som mäter dåligt. På samma sätt som att man enkelt kan mäta att en bil inte går i 300 km/h så kan en mätning visa om en högtalare har ljud nog i vissa frekvenser som kan uppfattas över hvud taget. Mätningen kan också visa om ljudet som kommer ut är rent eller inte.

IS använder inte den globalt vedertagna metoden för att mäta, utan har utvecklat sin egen mätmetod (TEM), jag vet inte om jag bara letar dåligt men jag hittar inga av dessa grafer eller diagrammer som beskrivs.

Det är ju perfekt, då behöver du bara lyssna, om den låter bra så vet du att den mäter bra också!

Postad 18 June 2021 - 14:56

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Vilken energi du lägger ner cRiTza :D

Jag har svårt att tro att du inte på något sätt är iblandad i IS.

Postad 18 June 2021 - 15:08

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Vilken energi du lägger ner cRiTza :D

Jag har svårt att tro att du inte på något sätt är iblandad i IS.

I min första post skrev jag att jag var IS anhängare, fick ändra!

Postad 18 June 2021 - 15:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det är ju perfekt, då behöver du bara lyssna, om den låter bra så vet du att den mäter bra också!

Men det är ju inte så bara, eftersom dessa högtalare konstigt nog inte finns i alla HiFi butiker överallt, (vilket dom borde göra om dom nu utklassar allt som finns inom sina priser).

Eftersom det nu är lite krångligt att ta sig til en lyssning så läser man om produkten och ser om den verkar intressant. Billiga lådor med ett hemligt filter verkar inte så intressant att jag lägger ned timmar på att ta mig till ett ställe för att lyssna på dem, men om det presenterades lite mera konkreta saker och inte bara fluff så kanske det trots allt blir intressant. Det dumma är att man inte hittar en enda konkret sak om dessa högtalare som gör att dom verkar intressanta.

Det finns nog av seriösa tillverkare som kan presentera det mesta man undrar om, så de som enbart säger "tro mig vi är bäst" faller lixom ned på listan över ting man har lust att lägga tid på.

Dessutom kan en vanlig SPL-mätning ge en pekpinne på vilken typ som passar hemma hos en själv. Detta är också en av anledningarna till att t.ex Arendal/SVS/osv visar SPL-grafer på sina subwoofers. Alla är inte bäst på allting och flera modeller faller tvärt vid 25hz, men graferna ligger där ändå så man får ett hum om vad den presterar för prisen.

Postad 18 June 2021 - 15:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 2

Jasså, ok !

Så underbart, jag tycker vi inför det på det mesta som finns, allt från kylskåp till hus.
Och så skippar vi källkritik också :)

Bästa inlägget på länge!

Postad 18 June 2021 - 15:23

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Så underbart, jag tycker vi inför det på det mesta som finns, allt från kylskåp till hus.
Och så skippar vi källkritik också :)
Bästa inlägget på länge!

Haha håller med :)
Gärna hemkörning o installation med, så man slipper gå ut bland folk

Postad 18 June 2021 - 15:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 1

Haha håller med :)
Gärna hemkörning o installation med, så man slipper gå ut bland folk

Om man lever i sin egen värld så kan det vara väldigt passande :)

Postad 18 June 2021 - 15:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 4

Ja fast att åka snabbt och mäta hastighet är inte detsamma som att mäta hur bra något låter, som kan vara en högst subjektiv sak.

Men det finns vissa värden i en mätning av högtalare som visar om den kan eller inte kan låta bra.

Först säger du att det är svårt att mäta en högtalare. Då svarar jag att det är lätt. Då blir din konklusion att man istället bara ska lyssna? Vad med att svara på att det faktiskt går att mäta en högtalare, både frekvens, fas och distortion? Det borde ju vara stora nyheter för dig som inte ens visste att det gick?

Postad 18 June 2021 - 15:50

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Först säger du att det är svårt att mäta en högtalare. Då svarar jag att det är lätt. Då blir din konklusion att man istället bara ska lyssna? Vad med att svara på att det faktiskt går att mäta en högtalare, både frekvens, fas och distortion? Det borde ju vara stora nyheter för dig som inte ens visste att det gick?

Jag menade att du sade att en högtalare som låter bra inte kan ha dåligt mätvärde enligt dina erfarenheter, då sade jag att om du lyssnar och högtalaren låter bra så kan den enligt din logik inte ha dåliga mätvärden.
Därav min uppmaning att du skulle lyssna på en av deras högtalare så får du ju svaret!?

Postad 18 June 2021 - 15:59

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Om jag hade varit inblandad i IS och seriös så hade jag givetvis skickat in "deras" lösning för test till så många recensenter som möjligt.

Tänk vad det hade boostat försäljningen om det visat sig vara så mycket bättre mot andra tillverkare.

20år i branschen och inte ett HiFi test någonstans? :P  I rest my case.

Postad 18 June 2021 - 16:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Jag menade att du sade att en högtalare som låter bra inte kan ha dåligt mätvärde enligt dina erfarenheter, då sade jag att om du lyssnar och högtalaren låter bra så kan den enligt din logik inte ha dåliga mätvärden.
Därav min uppmaning att du skulle lyssna på en av deras högtalare så får du ju svaret!?

Att det går att lyssna vet vi ju redan, och nu vet du att jag också bor skitlångt ifrån närmaste IS-högtalare. Så då kan du väl mäta dina högtalare och lägga upp? Eller länka till dessa grafer som TEM hänvisar till?

Postad 18 June 2021 - 17:31

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Att det går att lyssna vet vi ju redan, och nu vet du att jag också bor skitlångt ifrån närmaste IS-högtalare. Så då kan du väl mäta dina högtalare och lägga upp? Eller länka till dessa grafer som TEM hänvisar till?

Fattar va du menar, såg inte ditt andra inlägg före jag skrev detta.
Du vill få en fingervisning innan så du med hjälp av den kan göra ett val.

Postad 18 June 2021 - 18:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 1

Fattar va du menar, såg inte ditt andra inlägg före jag skrev detta.
Du vill få en fingervisning innan så du med hjälp av den kan göra ett val.

Det görs en liknelse med en bil, och då säger du att en bil kan man mäta hur fort den går, men man kan inte mäta hur bra en högtalare är. Detta är fel, eftersom man kan mäta ganska många saker med en högtalare. Det är ingen skillnad på att hävda magiska kvaliteter på andra produkter gentemot högtalare, och bevisbördan står hos den som hävdar något som strider mot normalen.

IS menar att deras produkter presterar över eller i par med priset, och grunden till detta är hemligt. Det finns inga mätningar, inga recensioner, inga tester, helt enkelt ingenting som kan backa upp detta påstående. I tillägg har dom flesta som köpt (alla?) fått kraftigt rabaterade priser, och det ligger fortfarande "demo-ex" ute på minst 2 siter med halv pris? trots att dom knappt går runt för normalpris då filtret är så dyrt?

Jag skulle vilja gissa på att IS absolut har mätt både filter och högtalare många gånger, men att dessa mätningar inte ser så bra ut. Om dom såg bra ut så skulle dom existera. Nej istället har man hittat på sin egen mätmetod som ingen annan i hela världen känner till, och man presenterar givetvis ingen direkt info om detta utan säger som vanligt "lita på oss".

Förr i tiden var dom med på mässor men det har dom visst slutat med.

Postad 18 June 2021 - 19:45

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det är en självklarhet att de inte vill eftersom dom inte kan svara på frågorna.

Man har ett revolutionerande filter som kan förändra en hel industri. Man har gjort något som inget annat företag har lyckats med fast de har enorma R&D avdelningar. Man påstår sig ha ett filter som är i princip ren magi, men vägrar mäta eller uppvisa några bevis för att så är fallet.

Om jag säger att jorden är platt så är det upp till mig att bevisa att så är fallet eftersom all vetenskap/fakta i ämnet säger att den är rund.

Det är din åsikt.
Är det för dig omöjligt att tänka att ett mindre företag skulle kunna komma på någonting som ingen annan har gjort?
Det finns väl tusentals exempel på det? Innovationer sker varje dag......utan stora R&D avdelningar.

Sen att det är ren magi vet jag inte, men en liten chans finns väl att de har kommit på ett annorlunda sätt att mäta sig till hur man får ett rent o fint ljud?
Jag kan inte garantera att det är så eftersom de vill hålla sitt tillvägagångssätt hemligt (vilket inte heller är så konstigt tycker jag), men om någon vill ha andra bevis på att de har nåt bra utom det traditionella sättet (att lyssna) så blir det ju svårare.

Måste också fråga, detta är nytt för mig som inte håller på med hi-fi grejjer, tittar man bara på specar innan man köper nåt?
Man går inte in i en butik och lyssnar på 4-5 olika system och kanske lånar hem ett på prov som man gillar?
Varför är det så viktigt att IS måste publicera massa information om kurvor eller vad det nu är som folk verkar vilja ha?

Det görs en liknelse med en bil, och då säger du att en bil kan man mäta hur fort den går, men man kan inte mäta hur bra en högtalare är. Detta är fel, eftersom man kan mäta ganska många saker med en högtalare. Det är ingen skillnad på att hävda magiska kvaliteter på andra produkter gentemot högtalare, och bevisbördan står hos den som hävdar något som strider mot normalen.

IS menar att deras produkter presterar över eller i par med priset, och grunden till detta är hemligt. Det finns inga mätningar, inga recensioner, inga tester, helt enkelt ingenting som kan backa upp detta påstående. I tillägg har dom flesta som köpt (alla?) fått kraftigt rabaterade priser, och det ligger fortfarande "demo-ex" ute på minst 2 siter med halv pris? trots att dom knappt går runt för normalpris då filtret är så dyrt?

Jag skulle vilja gissa på att IS absolut har mätt både filter och högtalare många gånger, men att dessa mätningar inte ser så bra ut. Om dom såg bra ut så skulle dom existera. Nej istället har man hittat på sin egen mätmetod som ingen annan i hela världen känner till, och man presenterar givetvis ingen direkt info om detta utan säger som vanligt "lita på oss".

Förr i tiden var dom med på mässor men det har dom visst slutat med.

Ok jag menar inte att vissa saker inte går att mäta såklart, vet dock för lite om det för att säga vad man kan mäta och vad man har för nytta av det.
Vet inte heller om merparten av kunderna har fått kraftigt rabatterade priser, vart har du fått det ifrån?
Om de också hittat på en egen mätmetod borde de väl kunna skriva ut de mätningarna och säga att de var hur bra som helst lika gärna istället för att hålla det hemligt......

Om jag hade varit inblandad i IS och seriös så hade jag givetvis skickat in "deras" lösning för test till så många recensenter som möjligt.
Tänk vad det hade boostat försäljningen om det visat sig vara så mycket bättre mot andra tillverkare.
20år i branschen och inte ett HiFi test någonstans? :P I rest my case.

Ja det låter ju skumt tycker jag också, måste fråga varför de inte finns med i fler tester.

Även om IS publicerade mätdiagram och värden som då eventuellt skulle visa bra värden så kan de alltså låta sisådär som jag fattar det, men om deras värden visar dåligt så kan de inte låta bra? Är det inte missvisande ändå att ha dessa värden då, låter som att det är 50/50 även om de har bra värden?
Då skulle folk sitta på forumet o säga de har si eller så värden eller vad ska man jämföra.

Postad 18 June 2021 - 20:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Tänk så här, om bilen ifråga visade att den faktiskt kan gå i 300, så betyder inte det att den också kan svänga eller bromsa bra, men det är ganska mycke bättre än att inte visa något alls och det ger lite mer förtroende för att det som hävdas faktiskt kanske stämmer.

Att vara öppen och presentera korrekta data enligt metoder som går att återskapa är inte missvisande.

Postad 19 June 2021 - 03:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ok minns du hur de lät, har du nån recension?

Mitt första ahamoment var när jag och en kompis hade lånat ner en Event Opal studiomonitor som då kostade strax under 30.000 tror jag, till vår studio.
Vi a-b lyssnade på dem och var rådande överens om att IS högtalare lät mycket mer öppen och det lät som att den andra hade en våt tjock filt över sig. Var svårare att höra detaljer, som rumsklang t.ex. Däremot så hade event opal mer bas, då IS 8 pro mkII störtdyker vid 50Hz tyvärr.

Blev lite nyfiken och sökte lite. Det var high-end mässan i Stockholm 2010. Det var inte så mycket jag skrev mer än
"IS demon var verkligen inte något vidare och förtjänsten på dom högtalarna lär vara enorm. Är grymt besviken på ljudet från dom."
"Ja, det mesta dom spela när jag var där (5-6 låtar) lät jobbigt och deras påstående att man kan sitta vart som helst och det blir lika bra ändå är ju rent trams."

Postad 19 June 2021 - 08:03

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Blev lite nyfiken och sökte lite. Det var high-end mässan i Stockholm 2010. Det var inte så mycket jag skrev mer än
"IS demon var verkligen inte något vidare och förtjänsten på dom högtalarna lär vara enorm. Är grymt besviken på ljudet från dom."
"Ja, det mesta dom spela när jag var där (5-6 låtar) lät jobbigt och deras påstående att man kan sitta vart som helst och det blir lika bra ändå är ju rent trams."

Ok, tror aldrig IS hävdat att man kan stå vart som helat i ett rum och att det låter lika bra, blir väl som med alla andra högtalare, att basen hörs åt alla håll o diskanten är mer riktad. + att ju längre bort man kommer från högtalaren desto mer rumsljud hör man.

Postad 19 June 2021 - 08:14

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Ok, tror aldrig IS hävdat att man kan stå vart som helat i ett rum och att det låter lika bra, blir väl som med alla andra högtalare, att basen hörs åt alla håll o diskanten är mer riktad. + att ju längre bort man kommer från högtalaren desto mer rumsljud hör man.

Deras filter eliminerar rumspåverkan påstods det tidigare om jag minns rätt. Dock har dom väl ändrat i sina beskrivningar nu. Märkligt att ta bort en så revolutionerande egenskap om det nu inte var så att det bara var ljug 🙄

Postad 19 June 2021 - 08:32

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
jag kan bekräfta att högtalarna inte eliminerar rumspåverkan, men skulle vara kul att se vad de skrivit om det.
Det lilla jag vet om ljud så låter det som att det skulle behövas en drönare som ljudlöst flög med en högtalare bredvid sig vart du än gick i rummet för att få den effekten.

Postad 19 June 2021 - 10:58

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

jag kan bekräfta att högtalarna inte eliminerar rumspåverkan, men skulle vara kul att se vad de skrivit om det.
Det lilla jag vet om ljud så låter det som att det skulle behövas en drönare som ljudlöst flög med en högtalare bredvid sig vart du än gick i rummet för att få den effekten.

Det stod så förut på deras hemsida, kanske har denna tråd fått företaget att dra ner på sina lögner och det är ju positivt.

Postad 19 June 2021 - 11:23

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det stod så förut på deras hemsida, kanske har denna tråd fått företaget att dra ner på sina lögner och det är ju positivt.

Vänligen citera lögnerna!

Postad 19 June 2021 - 11:35

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
"Under förutsättning att akustiken inte ger extremt långa efterklangstider (mer än 2 sek) har den en mycket liten betydelse för vår ljudupplevelse. Detta beror på att hjärnan förväntar sig att akustiken finns där och snabbt identifierar dess karaktär och hjälper oss att bortse från den. Det innebär att vi kan fokusera på en primär ljudkälla även i ett odämpat rum och ändå kunna uppfatta vad som sägs."

"Intelligent Sounds högtalare samverkar mycket väl med den befintliga akustik som finns i lokalen. Ljudet från högtalarna är så exakt att även om det reflekteras från tak, väggar och golv så kommer ljudet fortfarande att vara lätt att ta till sig. Även i rum med ekande efterklang kan man få god behållning av ljudanläggningen när man använder Intelligent Sounds högtalare."

Postad 19 June 2021 - 12:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vänligen citera lögnerna!

Hela tråden handlar ju om det, dvs påståenden som inte byggs upp med fakta eller åtminstone trovärdig information.

Lite kul från deras pdf:

8.1 Dämpmaterial

De dämpmaterial vi använder oss av inne i högtalarlådan är oftast standardmaterial, vanligtvis Bubbelplast och/eller frigolit. Dessa material absorberar överskottsenergi i lådan vilket bidrar till att det utgående ljudet får den neutrala karaktär vi önskar.

Har aldrig sett en högtalare med bubbelplast eller frigolit, om de inte menar kartongen då. ;)

edit:

12.7 Lokalens akustik

Många lokaler har en mycket livlig akustik med besvärande efterklangstid. Det gör att alla
ljud ”hänger kvar” i lokalen under en tid innan de klingar ut. Det finns tillfällen där det är önskvärt med viss efterklang och andra då en efterklang upplevs som störande. Vi erbjuder lösningar som gör att du inte behöver speciell akustikreglering av din lokal. Vår ljudutrustning gör så att efterklang och förstärkt ljud samspelar till att bli en naturlig enhet.

Redigerat av Ageve, 19 June 2021 - 12:19.

Postad 19 June 2021 - 13:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Jo. Det finns en tråd på ett annat hififorum med bilder och beskrivning av en demo från IS i den nu nedlagda butiken "Lytterommet".

Låt meg citera en helt vanlig oberoende persons intryck från denna seansen:

"Da var det på tide med et besøk hos Lytterommet.no og den nye butikken med demo av Intelligent Sound høytalere,
Petter , konstruktøren bak Intelligent Sound høytalerene informerte om hva som skiller IS høytalerene fra tradisjonelle høytalere.
Kort fortalt ble det 4 timer med MYE ny lærdom (ivertfall for meg) regner med at det samme gjalt for mine meddeltakere,
Petter brukte mange enkle øvelelser der han prater i mikrofon og bruker det mest gjennkjennelige vi vet, nemmelig stemmen som referanse, han tar oss igjennom mange øvelser der vi får høre (og se) hva som skiller IS fra vanlige høytalere.
Det som er essensen er at vi alle ønsker et mest naturlig lydbilde både mht informasjonsmengde klang og og plassering av stemmen, når Petter står langt ut på siden av høytalerene og snakker høres IS,ene behagelig, avslappet og naturlig og viktigst stemmen hans kommer ut av munnen hans selv om lyden forsterkes igennom et musikkanlegg som befinner seg flere meter unna.
Når det byttes til vanlige høytalere (Sonus Faber) så blir det ikke like naturlig, det er klangforsjeller som er til å leve med men mye av kroppen mangler det blir mere stressende å høre på og hjernen forrvirres ved at lyden kommer fra et annt punkt enn munnen.

Petter demonstrerer mange slike øvelser og forklarer hvorfor det er slik, det har med fase å gjøre, han sier det er det grunnleggende problemet med alle høytalere , faktisk det at de ikke er faselinjær.

Flere øvelser viser oss at IS høytalerene er befriende fri for sweetspot vi rusler rundt i lokale og ender opp på lageret for å konstatere at vi fremdeles kan høre både rom og detaljer uten å se høytalerene, hmmmm rart
"

Redigerat av Demon Slayer, 19 June 2021 - 13:07.

Postad 19 June 2021 - 14:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Här står också att alla i soffan kan uppleva samma kvalitet:

https://www.thomasau...?v=f003c44deab6

Postad 19 June 2021 - 16:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3395 inlägg
  • 2

Lite kul från deras pdf:

8.1 Dämpmaterial

De dämpmaterial vi använder oss av inne i högtalarlådan är oftast standardmaterial, vanligtvis Bubbelplast och/eller frigolit. Dessa material absorberar överskottsenergi i lådan vilket bidrar till att det utgående ljudet får den neutrala karaktär vi önskar.

Har aldrig sett en högtalare med bubbelplast eller frigolit, om de inte menar kartongen då. ;)

Detta hade jag missat, men det är ju ett klockrent exempel på att de inte har en susning om vad de pysslar med. För att absorbera ljudenergi (omvandla till värme) bör materialet ha öppna celler. Stoppar de in frigolit så har de egentligen bara minskat lådans storlek. Bubbelplast skulle rent teoretiskt kunna agera membranabsorbent för något visst frekvensomfång men det låter som ett totalt galet designval så jag antar att de inte vet vad de pysslar med även där.

Postad 19 June 2021 - 16:24

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 2

så jag antar att de inte vet vad de pysslar med även där.

Jo! Det gör dom nog!

Överblivet förpackningsmaterial? Kostar ju ingenting att använda! :P

Postad 19 June 2021 - 16:29

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 1

In Intelligent Sound, packing material comes wrapped in loudspeaker.

Postad 19 June 2021 - 16:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3395 inlägg
  • 0

Jo! Det gör dom nog!

Överblivet förpackningsmaterial? Kostar ju ingenting att använda! :P

Ja, det kan ju faktiskt vara på den nivån.

Haha, touché!

Postad 19 June 2021 - 18:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Mer kul info från deras pdf:

"Allt ljud är bärare av information och i den informationen finns upplysningar om ljudkällan. Alla ljudkällor sätter luft i rörelse genom att producera tryckvågor och mycket av den information vi tar emot består enbart av ljudintryck. En naturlig ljudkälla, en människa, en fågel, en fors eller ett akustiskt instrument, sprider en sammanhängande, likartad och enhetlig information om sig själv. Ljudet sprids från ljudkällan i alla riktningar. Beroende på var lyssnaren befinner sig kan ljudet upplevas ha varierande klangbalans (förhållandet mellan bas, mellanregister och diskant). Detta kan vi till exempel höra om vi jämför ljudet när vi befinner oss i ett rum och lyssnar framför respektive bakom någon som sjunger och spelar gitarr."

Hur ljudet sprids från t ex en fågel borde rimligtvis påverkas av näbbens form, och huvudet osv. Det som avgör hur bra det kan "fångas" är val av, placering av, och antalet mikrofoner som används. Sen såklart vilken miljö det spelas in i, hur det mixas i efterhand osv.

Att återge en inspelad signal är något helt annat...

Mer info:

"Den teknik för mätning av ljudegenskaper som vanligen används av tillverkare av högtalare har sitt ursprung från 1930-talet.

...

Vi har skapat en metod för att kunna mäta ljud på ett för våra öron mer korrekt sätt. För att lyckas utgick vi från hur vår hörsel fungerar och prövade olika idéer vilka i sin tur gav upphov till lösningar. Allt för att finna vägen till den naturliga ljudupplevelsen.

...

För att kunna förverkliga detta har vi utvecklat ett specialbyggt mätinstrument som "lyssnar" på samma sätt som vi människor gör, nämligen med våra två öron. Därav namnet: Two Ears Method. TEM mäter högtalarnas förmåga att återge och utveckla den ljudbild som två eller flera högtalare skapar samt hur de tar vara på all information som finns i signalen från förstärkaren, vare sig det är från Hifi (ljudlyssning), Surround (ljud och bild i kombination) eller PA (högtalare till publik).

...

Intelligent Sounds högtalarljud ger en bred lysningssektor. Inom denna sektor är de tekniska värdena alltid lika bra eller bättre än de som redovisas i den tekniska specifikationen för respektive högtalarmodell.

...

Tre-vägs delning kan i vissa fall fungera men fyr-vägs anses inte lämplig eftersom det ger för många ljudtekniska problem. Vi hos Intelligent Sound har funnit andra lösningar. De delningsfilter som används i Intelligent Sound’s högtalare är helt och hållet en av oss utvecklad konstruktion. Det gör att vi idag klarar av att bygga in en delning för varje element som finns i våra högtalare."

Att de "klarar av" att bygga in en delning för varje element är ju bra. Det är lite av idén med ett delningsfilter. Enligt IS-supportrar i denna tråden är det dock inte IS som designar deras filter, utan ett lab i Norge.

Allt detta har redan sagt i tråden, flera gånger, men det tål att upprepas, för hela IS koncept är ju det hemliga delningsfiltret som sagt.

Redigerat av Ageve, 19 June 2021 - 18:56.

Postad 19 June 2021 - 18:33

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1
Asg, det hela låter som en Google translate... Så många fel och brister i språk och syfte i meningarna. Sista foliehatten är inte såld än.

Postad 19 June 2021 - 18:42

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

"Under förutsättning att akustiken inte ger extremt långa efterklangstider (mer än 2 sek) har den en mycket liten betydelse för vår ljudupplevelse. Detta beror på att hjärnan förväntar sig att akustiken finns där och snabbt identifierar dess karaktär och hjälper oss att bortse från den. Det innebär att vi kan fokusera på en primär ljudkälla även i ett odämpat rum och ändå kunna uppfatta vad som sägs."
"Intelligent Sounds högtalare samverkar mycket väl med den befintliga akustik som finns i lokalen. Ljudet från högtalarna är så exakt att även om det reflekteras från tak, väggar och golv så kommer ljudet fortfarande att vara lätt att ta till sig. Även i rum med ekande efterklang kan man få god behållning av ljudanläggningen när man använder Intelligent Sounds högtalare."

Hej förstår inte vilken del av detta du anser vara en lögn, hela stycket eller delar av det? Du får gärna specificera.

Hela tråden handlar ju om det, dvs påståenden som inte byggs upp med fakta eller åtminstone trovärdig information.

Lite kul från deras pdf:

8.1 Dämpmaterial

edit:

12.7 Lokalens akustik

Många lokaler har en mycket livlig akustik med besvärande efterklangstid. Det gör att alla
ljud ”hänger kvar” i lokalen under en tid innan de klingar ut. Det finns tillfällen där det är önskvärt med viss efterklang och andra då en efterklang upplevs som störande. Vi erbjuder lösningar som gör att du inte behöver speciell akustikreglering av din lokal. Vår ljudutrustning gör så att efterklang och förstärkt ljud samspelar till att bli en naturlig enhet.

För mig så låter bubbelplast inte som ett vanligt dämpmaterial spontant, cellplast mera så kanske. Men jag har 0 erfarenhet av att använda några av dessa material, så de kanske funkar utmärkt, nån härinne kanske har testat och vill lägga en kommentar om det.

Jag antar att du tycker att den sista delen av det du skrev om lokaler m efterklang osv låter konstigt!?

Det jag vet som de använder sig av när de rekommenderar en ny kund att få ett behagligt lyssningsrum är att möblera det som ett vanligt rum, möblera, lägga in några mattor, hänga upp lite tjockare tyg på ett par väggar och så skall det ge bra resultat. Det blir ju en naturlig sorts akustikbehandling, som är som ett vanligt vardagsrum/rum där man lyssnar på musik.
Jag antar att det är med i ”lösningar för att slippa speciell akustikbehandling” vet inte tekniskt hur de anser att deras utrustning samspelar med efterklanger osv.

Inte du som skrev det men tycker lögn låter som ett vasst ord i sammanhanget iallafall......

Jo. Det finns en tråd på ett annat hififorum med bilder och beskrivning av en demo från IS i den nu nedlagda butiken "Lytterommet".
Låt meg citera en helt vanlig oberoende persons intryck från denna seansen:
"Da var det på tide med et besøk hos Lytterommet.no og den nye butikken med demo av Intelligent Sound høytalere,Petter , konstruktøren bak Intelligent Sound høytalerene informerte om hva som skiller IS høytalerene fra tradisjonelle høytalere.
Kort fortalt ble det 4 timer med MYE ny lærdom (ivertfall for meg) regner med at det samme gjalt for mine meddeltakere,
Petter brukte mange enkle øvelelser der han prater i mikrofon og bruker det mest gjennkjennelige vi vet, nemmelig stemmen som referanse, han tar oss igjennom mange øvelser der vi får høre (og se) hva som skiller IS fra vanlige høytalere.
Det som er essensen er at vi alle ønsker et mest naturlig lydbilde både mht informasjonsmengde klang og og plassering av stemmen, når Petter står langt ut på siden av høytalerene og snakker høres IS,ene behagelig, avslappet og naturlig og viktigst stemmen hans kommer ut av munnen hans selv om lyden forsterkes igennom et musikkanlegg som befinner seg flere meter unna.
Når det byttes til vanlige høytalere (Sonus Faber) så blir det ikke like naturlig, det er klangforsjeller som er til å leve med men mye av kroppen mangler det blir mere stressende å høre på og hjernen forrvirres ved at lyden kommer fra et annt punkt enn munnen.
Petter demonstrerer mange slike øvelser og forklarer hvorfor det er slik, det har med fase å gjøre, han sier det er det grunnleggende problemet med alle høytalere , faktisk det at de ikke er faselinjær.
Flere øvelser viser oss at IS høytalerene er befriende fri for sweetspot vi rusler rundt i lokale og ender opp på lageret for å konstatere at vi fremdeles kan høre både rom og detaljer uten å se høytalerene, hmmmm rart
"

Oj hjälp, måste nästan be nån översätta, är det nåt speciellt i texten du tycker låter som en ren lögn eller är det hela recensionen?

Här står också att alla i soffan kan uppleva samma kvalitet:

https://www.thomasau...?v=f003c44deab6

Ok men vet inte hur du tolkar detta till en lögn eller ens en tveksamhet. Det står ju ingenting om hur högtalarna är placerade eller vart soffan står. Det syftar till att de hävdar att de har en bredare sweetspot än andra högtalare, det står inte ens hur mkt bredare, eller något i den stilen.

Detta hade jag missat, men det är ju ett klockrent exempel på att de inte har en susning om vad de pysslar med. För att absorbera ljudenergi (omvandla till värme) bör materialet ha öppna celler. Stoppar de in frigolit så har de egentligen bara minskat lådans storlek. Bubbelplast skulle rent teoretiskt kunna agera membranabsorbent för något visst frekvensomfång men det låter som ett totalt galet designval så jag antar att de inte vet vad de pysslar med även där.

Ok där vet du bättre än jag, ja vet som sagt nada om vad man skall stoppa in i en låda.

Jag skall skruva upp mina högtalare vid tillfälle o kolla vad för material som används i dem.
Återkommer

Skulle kunna bli en rolig slogan.

Postad 19 June 2021 - 19:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Oj hjälp, måste nästan be nån översätta, är det nåt speciellt i texten du tycker låter som en ren lögn eller är det hela recensionen?

Jag svarar dig på det du skriver här:

Jo.

Översatt: "Flera övningar (Av Petter), visar oss att IS högtalare är befriande fria från sweetspot. Till och med på lagret kan vi konstatera att vi fortfarande kan höra både rum och detaljer utan att ens se högtalarna...hmmm konstigt"

I tillägg från länken:
"Något extra med IS6 Pro MkII är att dom har en bredare sweet spot än vanligt, vilket gör att alla kan sitta i soffan och lyssna samtidigt och uppleva samma höga ljudkvalitet."

Tråden i stort handlar inte om att det är några elaka personer här, utan att många blir skeptiska till påståenden och prising, och denna skepsis ifrågasätter du och andra anhängare. När det så blir adresserat så flyter det bara bort i ingenting. Du personligen har ju lite oftare svarat med kommentarer som "oj det var ju konstigt" och "låter skumt" osv, så du borde ju snart få ett hum om varför många tycker som de gör.

Redigerat av Demon Slayer, 19 June 2021 - 19:24.

Postad 19 June 2021 - 19:27

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Mer kul info från deras pdf:

"Allt ljud är bärare av information och i den informationen finns upplysningar om ljudkällan. Alla ljudkällor sätter luft i rörelse genom att producera tryckvågor och mycket av den information vi tar emot består enbart av ljudintryck. En naturlig ljudkälla, en människa, en fågel, en fors eller ett akustiskt instrument, sprider en sammanhängande, likartad och enhetlig information om sig själv. Ljudet sprids från ljudkällan i alla riktningar. Beroende på var lyssnaren befinner sig kan ljudet upplevas ha varierande klangbalans (förhållandet mellan bas, mellanregister och diskant). Detta kan vi till exempel höra om vi jämför ljudet när vi befinner oss i ett rum och lyssnar framför respektive bakom någon som sjunger och spelar gitarr."

Hur ljudet sprids från t ex en fågel borde rimligtvis påverkas av näbbens form, och huvudet osv. Det som avgör hur bra det kan "fångas" är val av, placering av, och antalet mikrofoner som används. Sen såklart vilken miljö det spelas in i, hur det mixas i efterhand osv.

Att återge en inspelad signal är något helt annat...

Mer info:

"Den teknik för mätning av ljudegenskaper som vanligen används av tillverkare av högtalare har sitt ursprung från 1930-talet.
...
Vi har skapat en metod för att kunna mäta ljud på ett för våra öron mer korrekt sätt. För att lyckas utgick vi från hur vår hörsel fungerar och prövade olika idéer vilka i sin tur gav upphov till lösningar. Allt för att finna vägen till den naturliga ljudupplevelsen.
...
För att kunna förverkliga detta har vi utvecklat ett specialbyggt mätinstrument som "lyssnar" på samma sätt som vi människor gör, nämligen med våra två öron. Därav namnet: Two Ears Method. TEM mäter högtalarnas förmåga att återge och utveckla den ljudbild som två eller flera högtalare skapar samt hur de tar vara på all information som finns i signalen från förstärkaren, vare sig det är från Hifi (ljudlyssning), Surround (ljud och bild i kombination) eller PA (högtalare till publik).
...
Intelligent Sounds högtalarljud ger en bred lysningssektor. Inom denna sektor är de tekniska värdena alltid lika bra eller bättre än de som redovisas i den tekniska specifikationen för respektive högtalarmodell.
...
Tre-vägs delning kan i vissa fall fungera men fyr-vägs anses inte lämplig eftersom det ger för många ljudtekniska problem. Vi hos Intelligent Sound har funnit andra lösningar. De delningsfilter som används i Intelligent Sound’s högtalare är helt och hållet en av oss utvecklad konstruktion. Det gör att vi idag klarar av att bygga in en delning för varje element som finns i våra högtalare."

Att de "klarar av" att bygga in en delning för varje element är ju bra. Det är lite av idén med ett delningsfilter. Enligt IS-supportrar i denna tråden är det dock inte IS som designar deras filter, utan ett lab i Norge.

Allt detta har redan sagt i tråden, flera gånger, men det tål att upprepas, för hela IS koncept är ju det hemliga delningsfiltret som sagt.

Första delen av första texten låter för mig som lite filosofiskt flum blandat med viss fakta kanske? Ja vet inte vad som stämmer där, om fåglars näbb, forsar osv, andra delen låter vettig tycker jag, ja vet inte vad som är roligt/lögn eller vad du nu vill påpeka med det?

Andra stycket ger däremot ännu mer information om att de kan ha något speciellt eftersom de har utvecklat ett eget mätsystem och att de har testat och testat, forskat för att komma fram till någonting enligt dem nytt då.
Alltså helt ärligt, om du hade forskat fram nåt eget och ville behålla det för dig själv är det väl inte så konstigt.
Inte alla som har en egen produkt/företag säljer det till ett större företag.

Du skriver att de klarar av att bygga ett delningsfilter som klarar av att dela upp varje element, ja jag antar att du vill få det att låta basalt och fånigt, men de syftar väl på att de menar att de löst vissa problem som de tycker kan uppstå vid delningen till flera element?
Sen vet jag inte vart det nånsin varit en hemlighet att de samarbetat med ett labb i norge för att ta fram sina produkter?

När apple skriver ”vi har utvecklat en ny produkt” så behöver de väl inte säga att de har Köpt upp mindre tillverkare och använt sig av deras innovationer, eller har 7 egna labb i sitt hus eller whatever, kom igen nu.

Asg, det hela låter som en Google translate... Så många fel och brister i språk och syfte i meningarna. Sista foliehatten är inte såld än.

Där har du nog 100% rätt, och i den här tråden och säkert för andra kunniga läsare så förlorar de ju en del på det.
Men tänk också på att Petter som äger företaget m sin fru är ett litet företag.
Petter jobbar 7 dagar i veckan, han typ bor på företaget, och korrekturläsa är inte hans starka sida eftersom han är blind. Så de lägger fokus på annat.
Men det finns helt klart mycket förbättringar att göra med deras hemsida för att stärka deras varumärke.
Nu sitter också x antal människor i den här tråden och bara letar fel, o de kan ju kanske vara bra, men inte så roligt va!?

Postad 19 June 2021 - 19:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Första delen av första texten låter för mig som lite filosofiskt flum blandat med viss fakta kanske? Ja vet inte vad som stämmer där, om fåglars näbb, forsar osv, andra delen låter vettig tycker jag, ja vet inte vad som är roligt/lögn eller vad du nu vill påpeka med det?

Du skriver att de klarar av att bygga ett delningsfilter som klarar av att dela upp varje element, ja jag antar att du vill få det att låta basalt och fånigt, men de syftar väl på att de menar att de löst vissa problem som de tycker kan uppstå vid delningen till flera element?
Sen vet jag inte vart det nånsin varit en hemlighet att de samarbetat med ett labb i norge för att ta fram sina produkter?

För att förtydliga så var det jag som skrev skämtsamt om fåglars näbb. Det inom citationstecken är från IS pdf.

Min poäng med det inlägget var inte att påpeka någon lögn, utan bara att visa hur... intressant deras information är. Det verkar som att den som skrev texten har hämtat inspiration från diverse seriösa källor, och sen skrivit ihop lite egna teorier baserat på väldigt begränsad kunskap.

Många tillverkare är väldigt måna om att visa vad som får just deras produkter att sticka ut från mängden. Med IS är det delningsfilter och revolutionerande mätsystem, men de visar inte ens en bild, eller ger någon som helst användbar teknisk information. Det finns ingenting i texten som talar om vad de egentligen gör, vilket faktiskt får mig att tveka på om denna hemliga utrustning verkligen existerar.

Visst, jag kan ha helt fel, men hur ska jag veta att de talar sanning baserat på den väldigt bristfälliga information som finns?

Nu sitter också x antal människor i den här tråden och bara letar fel, o de kan ju kanske vara bra, men inte så roligt va!?

Det där är ju något som påverkar alla tillverkare, på gott och ont. Både användbar information baserad på kunskap, och felaktig kritik baserad på okunskap sprids på internet. Det kan vara svårt att veta vad som är seriöst och inte om man inte är tekniskt insatt.

Ännu svårare blir det om tillverkaren inte har någon seriös information tillgänglig.

I denna tråden har dock flera personer från IS (eller nära anhängare) verifierat information, t ex att de köper billiga högtalare från Kina och byter filter osv. Allt som citeras från hemsidan eller Facebook borde också rimligtvis vara något som IS måste stå för. 

Redigerat av Ageve, 19 June 2021 - 20:08.

Postad 19 June 2021 - 20:05

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Lite apropå:

Här har nämnts inplastade filter och norska lab.

För några år sedan skrev en av hifi-tidningarna om en grej (grendosa/strömfilter?) som skulle ge bättre ljud.

Från Norge och inbakad i plast. Tidningen röntgade dosan och hittade...... tadadadada drumrolll.....ingenting som inte finns i en liknande från Kjell eller Clas för småpengar.

Kanske inget samband, men klart bevis på att det finns skojare inom hifi-världen. :angry:

Postad 19 June 2021 - 20:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Det går dock inte med IS filter då det (enligt folk som vart på besök hos tillverkaren (läst på andra forum) innehåller dummy-komponenter så man inte ska kunna gissa vad som är inkopplat och vad som är desinformation. Om man försöker ta isär "kakan" så skal det tydligen gå sönder såpass mycket att det inte går att analysera hur det fungerade.

Postad 19 June 2021 - 20:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kanske lite offtopic, och riskabelt ämne (kablar ;) ) men denna testen från Audioholics är verkligen klockren:

https://www.youtube....h?v=KzwAdwvy9l4

Audioquest hävdar att de har löst "problemet" med skin effect.

Deras kabel var den absolut sämsta, med störst skin effect.

Den har dessutom en låda med ett batteri, vars effekt (ett filter) är den samma oavsett om själva batteriet är inkopplat eller inte. "You can't make this stuff up" var en bra slutsats.

70 298 kr för 4 meter:

https://www.hifiklub...aqtbirdzsc4,0b/

Det finns dessvärre många sådana här produkter inom Hifi (och andra områden såklart). IS är inte unika, och jag kan lova att folk är minst lika kritiska mot Audioquest.

Redigerat av Ageve, 19 June 2021 - 21:21.

Postad 19 June 2021 - 20:18

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Jag svarar dig på det du skriver här:

I tillägg från länken:
"Något extra med IS6 Pro MkII är att dom har en bredare sweet spot än vanligt, vilket gör att alla kan sitta i soffan och lyssna samtidigt och uppleva samma höga ljudkvalitet."
Tråden i stort handlar inte om att det är några elaka personer här, utan att många blir skeptiska till påståenden och prising, och denna skepsis ifrågasätter du och andra anhängare. När det så blir adresserat så flyter det bara bort i ingenting. Du personligen har ju lite oftare svarat med kommentarer som "oj det var ju konstigt" och "låter skumt" osv, så du borde ju snart få ett hum om varför många tycker som de gör.

Ja vissa saker låter tveksamt, men här är det en tråd med 1500+ inlägg där folk om och om sitter och gnager om samma saker, man påpekar saker som ”oj där är en glasskartong som täcker ett filter” och då skall det innebära att IS använder glasskartonger som byggmaterial i sina högtalare? Såklart inte!
De visar oredigerade bilder från sin verkstad istället för att betala ett produktionsbolag för att göra en reklamfilm för 2.000.000 miljoner där ett helt team kommer in och bygger om halva stället så att allt ser ut som det gör i reklam.

Jag menar att det byggs på massa saker som inte behöver göra det, snöbollseffekt.
Istället för att skratta och bara säga att IS är skräp kanske man kan fråga varför en glasskartong ligger där.
Jag utan att ens ha frågat är nästan 100% säker på att det är en i all hast ditlagd kartong för att täcka deras filter som de är så rädda om.

Nu har du och en annan påpekat ett par saker som jag misstänker är felformuleringar när det gäller deras produkt, men jag skall fråga Petter själv om de hävdar att deras högtalare har en oändlig sweetspot, vilket för mig låter helt omöjligt.
Jag vet själv att han hävdar (jag har ej testat just den grejen och jämfört med andra högtalare, men jag skall) att deras högtalare är bättre än andras högtalare (då gissningsvis högtalare han testat från andra fabrikat) på att vidhålla tydlighet även fast man förflyttar sig ur sweetspot, alltså att man kan höra detaljer som man tappar i andra högtalare.

Postad 19 June 2021 - 20:41

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 1

ja vet som sagt nada om vad man skall stoppa in i en låda.

Trådskaparen ansåg sig heller inte kunna något om hur man konstruerar högtalare. Men likväl ska pseudovetenskap försvaras med näbbar och klor. Varför håller du på med detta?

Nu framstår du lika off som en flat earther på ett geologi-forum. Tufft jobb om man säger så ;)

Postad 19 June 2021 - 20:59

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

För att förtydliga så var det jag som skrev skämtsamt om fåglars näbb. Det inom citationstecken är från IS pdf.

Min poäng med det inlägget var inte att påpeka någon lögn, utan bara att visa hur... intressant deras information är. Det verkar som att den som skrev texten har hämtat inspiration från diverse seriösa källor, och sen skrivit ihop lite egna teorier baserat på väldigt begränsad kunskap.

Många tillverkare är väldigt måna om att visa vad som får just deras produkter att sticka ut från mängden. Med IS är det delningsfilter och revolutionerande mätsystem, men de visar inte ens en bild, eller ger någon som helst användbar teknisk information. Det finns ingenting i texten som talar om vad de egentligen gör, vilket faktiskt får mig att tveka på om denna hemliga utrustning verkligen existerar.

Visst, jag kan ha helt fel, men hur ska jag veta att de talar sanning baserat på den väldigt bristfälliga information som finns?

Det där är ju något som påverkar alla tillverkare, på gott och ont. Både användbar information baserad på kunskap, och felaktig kritik baserad på okunskap sprids på internet. Det kan vara svårt att veta vad som är seriöst och inte om man inte är tekniskt insatt.

Ännu svårare blir det om tillverkaren inte har någon seriös information tillgänglig.

I denna tråden har dock flera personer från IS (eller nära anhängare) verifierat information, t ex att de köper billiga högtalare från Kina och byter filter osv. Allt som citeras från hemsidan eller Facebook borde också rimligtvis vara något som IS måste stå för.

Hej bra poäng du har med det du skriver, ja tror säkert att vilken tillverkare som helst skulle diskutera med dig på det sättet du framför dina frågor.

Lite apropå:
Här har nämnts inplastade filter och norska lab.
För några år sedan skrev en av hifi-tidningarna om en grej (grendosa/strömfilter?) som skulle ge bättre ljud.
Från Norge och inbakad i plast. Tidningen röntgade dosan och hittade...... tadadadada drumrolll.....ingenting som inte finns i en liknande från Kjell eller Clas för småpengar.
Kanske inget samband, men klart bevis på att det finns skojare inom hifi-världen. :angry:

Ja det finns skojare inom alla branscher.

Trådskaparen ansåg sig heller inte kunna något om hur man konstruerar högtalare. Men likväl ska pseudovetenskap försvaras med näbbar och klor. Varför håller du på med detta?
Nu framstår du lika off som en flat earther på ett geologi-forum. Tufft jobb om man säger så ;)

Kort svar, jag tycker att deras högtalare är jättebra.
Inget pseudo med det.

Redigerat av cRiTza, 19 June 2021 - 21:01.

Postad 19 June 2021 - 21:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

CRiTza:

Vad är det du vill få ut här?

Du är sjukt aktiv från ingenstans och tycker att "deras högtalare är jättebra"

Menar du alla modeller? :P   Jag har lika svårt att tro att du inte är iblandad i IS på något sätt som att deras högtalare är bra.

Postad 19 June 2021 - 21:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
2.000.000 miljoner i reklamkostnad? Er är sjukt mycket pengar. Helt vansinnigt mycket, faktiskt.

Postad 19 June 2021 - 21:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Eller, om man så vill, ungefär 1/12-del av Storbritanniens nationalskuld.
Undrar hur många hifi-företag som har en sån reklambudskap?

Redigerat av SC-Zap, 19 June 2021 - 21:57.

Postad 19 June 2021 - 22:02

cRiTza
  • cRiTza
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

2.000.000 miljoner i reklamkostnad? Er är sjukt mycket pengar. Helt vansinnigt mycket, faktiskt.

Jag skrev fel 2 miljoner eller 2.000.000 skulle det stå.

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.