Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!

2072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 januari 2007 - 21:36

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

DVBGeek, alla de här boxarna är ju datorer i själva verket. Låt vara att vissa av dessa har en processor med extra funktioner (instruktioner) för DVB, MPEG, och CAM, men datorer är de likaväl. Därför rent teoretiskt kan man få de att göra allt möjligt, med ”rätt” programvara. Det finns naturligtvis en begränsning i vad man kan åstadkomma med en viss maskinvara men i de aktuella fallen ligger begränsningarna i programvaran.

<{POST_SNAPBACK}>

... vilket är precis vad jag hela tiden säger till mina kontakter på Dilog, men deras inställning tycks tyvärr vara att deras box inte är en dator (mest på grund av att den enligt Dilog inte har ett operativsystem och därmed inte är lika "smart" som en dator, men på hårdvarunivå så är ju den här boxen i grunden en DVB-anpassad PowerMac G3 i miniformat).

Jag tror faktiskt att Dilog hade gjort det bra mycket bättre för sig själva om dom gjorde sin helt egna programvara tillsammans med användarna, istället för att använda referensmjukvaran, men det är deras val och de andra tillverkarna av samma box har ju visat att alla buggar i referensmjukvaran går att fixa och många av de extrafunktioner vi önskat (som dubbla timers t.ex) går att lägga till utan att ändra hårdvaran. Även om Dilog ju hittils ligger längst fram bland Handan-klonerna vad gäller funktionalitet så ligger ju både Legend och TEAC bättre till i stabilitet och pålitlighet. En dialog mellan klontillverkarna är helt klart önskvärd...

Visst känns Dreambox väldigt intressant ur HTPC-perspektivet, men också en aning för kontroversiell eftersom ingen digitaltv-leverantör vill kännas vid den. Den är ändå så pass dyr att man lika gärna kan bygga en riktig HTPC och därmed få in mer funktionalitet (spel, t.ex) vid TV:n för relativt lite extra pengar.

Men det är klart, det fritar ju inte Dilog från ansvaret att fixa till sin produkt. Skulle de ändå inte klara av att stabilisera boxen så lutar det nog åt en Topfield för min del, under förutsättning att den klarar av allt som Dilog klarar (att ta backup, t.ex). I mån av tid/ork att byta box vill säga.

Både Legend och TEAC har fixat nästan alla buggar i sina respektive firmware (både TEAC och Legend har t.ex bekräftat att en mjukvarubugg var orsaken till att timerschemat ibland nollställer sig, och har båda fixat det) OCH Legend har sagt att de i sin nästa firmware kommer att ha både dubbla timers (även tidsöverlappande) och dubbla manuella inspelningar utan timeshift (förmodligen betyder detta i praktiken att man kan se på en tredje kanal på samma mux som en av inspelningarna, eller en redan gjord inspelning, under tiden). Dessutom kan Legends firmware avkoda Dolby-ljud internt, vilket ju är en extra liten bonus eftersom man inte behöver tänka på att stänga av Dolby för att få ljud på SVT...

Vad gäller hårddisk - jag har ju sett i tråden att det är en del användare som uppgraderat sina boxar... Legends boxar kommer med upp till 400 GB, är det någon som kan bekräfta om detta funkar även på Handan/Dilog/TEAC/Grundig/Finepass? Enligt Finepass ligger ju gränsen på 2 TB men enligt Handans officiella specifikation så är det 200 GB...

Redigerat av DVBgeek, 03 januari 2007 - 19:50.

Postad 07 januari 2007 - 08:43

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Sådär ja, då försvann det en massa inspelade för mig också.

Följande har jag prövat:

Spela in små frek. och ta bort.
Stängt av den och gjort den strömlös.

....men programmen har inte kommit tillbaka. Finns det fler tips i denna tråden som jag kan ha missat?

Postad 07 januari 2007 - 13:16

Grimidor
  • Grimidor
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Följande har jag prövat:

....men programmen har inte kommit tillbaka. Finns det fler tips i denna tråden som jag kan ha missat?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle väl vara att vänta 1 till 2 dagar och se om de magiskt återkommer. Det verkar ha skett för ett antal personer.

Postad 08 januari 2007 - 12:03

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Nej, jag förstår nog fortfarande inte vad du menar. Antag att tuner 1 tar emot SVT1 och tuner 2 SVT2, båda ligger ju i samma mux. Menar du att de då skulle kunna vara inställda på olika frekvenser? Att de är inställda på olika frekvenser om de tar emot exempelvis SVT1 och TV3 är ju självklart.

Stockholm/Nacka sänder mux 1 på kanal 53 (730 MHz), Uppsala/Vedyxa sänder mux 1 på kanal 40 (626 MHz). Båda går att få in i Knivsta. Det är därför de sänder på olika frekvenser, annars skulle de störa varandra. Då kan det ju hända att mottagare 1 i boxen är avstämd till 626 MHz medan mottagare 2 i boxen är avstämd till 730 MHz för mottagning av mux 1. I Knivsta kan det hända att Uppsala/Vedyxa signalen är mycket bättre än den från Stockholm/Nacka eftersom det är närmare till Uppsala. Det är då Uppsala du ser, även på signalstyrke- och kvalitetsdisplayen, men det är Stockholm du spelar in. Att det kan bli så här beror naturligtvis på att någonting är fel (tänkt) (i boxen).

Det är just detta fall jag finner ytterst osannolikt. Varför i fridens namn skulle boxen ställa in de båda mottagarna på olika frekvenser för en given mux?

Däremot stämmer det inte att angränsande sändare har skilda frekvenser för en given mux, det är tvärtom ganska vanligt att de ligger på samma frekvens, kolla hos Teracom.

Eftersom du så bestämt påstår detta så måste du ha sett ett sådant fall hos Teracom. Skulle du i så fall vilja ange ett exempel på två angränsade sändare som går att ta emot på samma geografiska plats som sänder på samma frekvens?

Malmö/Helsingborg/Hörby, Uddevalla/Trollhättan, Varberg/Halmstad och Karlskrona/Karlshamn var de jag fann vid en snabb koll utifrån mina pinsamt klena kunskaper i svensk geografi, så jag gissar att det finns fler om man rotar runt lite.

Samma problem kan dock ibland uppträda om man "stressar" vissa inspelningar med mycket snabbspolning fram och tillbaks. I dessa fall räcker det i allmänhet att stoppa uppspelning, gå till en kodad kanal och vänta på bild, sedan kan man fortsätta uppspelning där man var.

Javisst, det är ingen konst alls att ”hänga” boxen genom att trycka lite vildare på olika knappar på fjärren. Förklara det för ett barn! De förstår ju inte alls att man skall ta det lugnt, vänta tills boxen har gjort klart ”den förra begäran” och sedan trycka på nästa knapp. Problemet är, som jag har sagt flera gånger, att boxen har ingen riktigt fleruppdragskörning (multitasking) i sin programvara eller så är denna implementerad på ett felaktigt sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, de fall jag upplever är definitivt kopplat till specifika inspelningar och förefaller inte orsakas av de orsaker du nämner. I övriga fall har jag aldrig lyckats hänga boxen hur vilt jag än knappat, oavsett direktvisning eller från hårddisk. Dock kör jag i stort sett aldrig time shift, jag har förstått att det kan strula en del.

Postad 08 januari 2007 - 12:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Följande har jag prövat:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske inte fler tips, men en liten variation på det "magiska" knepet.
Spela in flera program (behöver inte vara små, men det är ju enklare), lika många som det antal program du tog bort när det gick åt skogen. Ta sedan inte bort dessa program utan starta om boxen och kolla om du då hittar de saknade inspelningarna. Om det lyckas så kan du sedan ta bort "dummyinspelningarna".

För mig har detta fungerat till 100%, men det kanske finns olika varianter på detta problem.

Att göra boxen strömlös har jag aldrig behövt göra, oavsett problem, en normal omstart har alltid räckt.

Postad 08 januari 2007 - 13:21

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Följande har jag prövat:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske inte fler tips, men en liten variation på det "magiska" knepet.
Spela in flera program (behöver inte vara små, men det är ju enklare), lika många som det antal program du tog bort när det gick åt skogen. Ta sedan inte bort dessa program utan starta om boxen och kolla om du då hittar de saknade inspelningarna. Om det lyckas så kan du sedan ta bort "dummyinspelningarna".

För mig har detta fungerat till 100%, men det kanske finns olika varianter på detta problem.

Att göra boxen strömlös har jag aldrig behövt göra, oavsett problem, en normal omstart har alltid räckt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, tackar.
Jag skall göra ett försök.

Jag har även kollat boxen via datorn både via standard usb samt via min moddade usb2 men där var tyvärr lika tomt.

Jag testar ditt förslag alfista.

Postad 08 januari 2007 - 15:19

mhakman
  • mhakman
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Det är just detta fall jag finner ytterst osannolikt. Varför i fridens namn skulle boxen ställa in de båda mottagarna på olika frekvenser för en given mux?

Det går inte att uppskatta någon sannolikhet om man inte vet (exakt) vad boxen gör vid en automatisk sökning, ens om den alltid gjorde rätt. När det dessutom är buggar inblandade (som man inte vet någonting om) så kan man överhuvudtaget inte prata om någon sannolikhet. Man får förlita sig på de empiriska observationerna istället. Mina och flera andras observationer säger att det blir bättre med manuella sökningar.

Malmö/Helsingborg/Hörby, Uddevalla/Trollhättan, Varberg/Halmstad och Karlskrona/Karlshamn var de jag fann vid en snabb koll utifrån mina pinsamt klena kunskaper i svensk geografi, så jag gissar att det finns fler om man rotar runt lite.

Malmö/Helsingborg/Hörby, Uddevalla/Trollhättan, och Karlskrona/Karlshamn har formellt inte gått över till digital-tv än fast Boxer sändningar pågår redan där. Det är möjligt att Teracom fixar olika frekvenser vid övergången i år.

Ang. Varberg/Halmstad som har gått över till digital-tv och enligt tabellen på Teracoms webbsida använder samma frekvenser trots att de är angränsande har jag kontaktat Teracom som lovat att återkomma med en förklaring. Får jag en sådan förklaring så postar jag den här.

Hmm, de fall jag upplever är definitivt kopplat till specifika inspelningar och förefaller inte orsakas av de orsaker du nämner. I övriga fall har jag aldrig lyckats hänga boxen hur vilt jag än knappat, oavsett direktvisning eller från hårddisk. Dock kör jag i stort sett aldrig time shift, jag har förstått att det kan strula en del.

Sätt på en lång inspelning (minst 2 h) och på timeshfit under inspelningstiden. Använd timeshift paus/spela/snabbspol/hoppa mm i båda riktningar under mer än 90 min omväxlande ett antal gånger i snabb följd efter varandra, speciellt när 90 minuter har gått men när den första inspelningen fortfarande pågår. Min box hänger sig då ordentligt.

En annan variant: Sätt på timeshift precis då en schemalagd inspelning börjar – min box hänger sig ännu värre då.

Observera också att timeshift och samtidigt inspelning är själva poängen med dem här boxen. Annars finns det ju massor av mycket billigare boxar med endast en mottagare. Det är alltså huvudfunktionaliteten som man inte fixar – man kan säga att man levererar inte vad man lovar.

Postad 08 januari 2007 - 16:12

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det går inte att uppskatta någon sannolikhet om man inte vet (exakt) vad boxen gör vid en automatisk sökning, ens om den alltid gjorde rätt. När det dessutom är buggar inblandade (som man inte vet någonting om) så kan man överhuvudtaget inte prata om någon sannolikhet. Man får förlita sig på de empiriska observationerna istället. Mina och flera andras observationer säger att det blir bättre med manuella sökningar.

Förvisso vet vi inte exakt hur boxen fungerar, oavsett om vi söker manuellt eller automatiskt, men jag kan inte finna något rationellt skäl som skulle förmå boxens utvecklare att lagra två tabeller med frekvenser när det räcker med en. Finns det en faktisk skillnad i tillförlitlighet mellan manuell och automatisk sökning så får man nog söka förklaringen någon annan stans än i frekvenserna.

Sätt på en lång inspelning (minst 2 h) och på timeshfit under inspelningstiden. Använd timeshift paus/spela/snabbspol/hoppa mm i båda riktningar under mer än 90 min omväxlande ett antal gånger i snabb följd efter varandra, speciellt när 90 minuter har gått men när den första inspelningen fortfarande pågår. Min box hänger sig då ordentligt.

En annan variant: Sätt på timeshift precis då en schemalagd inspelning börjar – min box hänger sig ännu värre då.

Observera också att timeshift och samtidigt inspelning är själva poängen med dem här boxen. Annars finns det ju massor av mycket billigare boxar med endast en mottagare. Det är alltså huvudfunktionaliteten som man inte fixar – man kan säga att man levererar inte vad man lovar.

<{POST_SNAPBACK}>

Naturligtvis skall timeshift och samtidig inspelning fungera som utlovat, men det är väl knappast huvudfunktionaliteten eller det som är den riktigt stora poängen med en dubbeltunerbox kontra en med enkel tuner. För mig (och de flesta användarna gissar jag) handlar det främst om att kunna titta på TVn utan några låsningar om en inspelning pågår, något en box med en enkel tuner inte klarar. Ordinarie inspelningsfunktion täcker de allra flesta av mina behov i den vägen. Timeshift är för mig en bonus som jag bara känt behov av att använda ett fåtal gånger, även om jag inser att många säkert använder den betydligt mer frekvent. Återigen, jag försöker inte släta över själva problemet, det skall självfallet fungera.

Postad 08 januari 2007 - 17:04

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och vi vet att boxen som sådan klarar det, det är inte fråga om någon begränsning på grund av hårdvaran. Rotar man runt lite grann på nätet så ser man att en annan tillverkare av samma box, Legend LPVR, har i sin nästa uppdatering utlovat dubbla överlappande timers, och även två samtidiga manuella inspelningar (inte inspelning+timeshift) vilket innebär att boxen äntligen kommer att kunna matcha specifikationen att kunna spela in två kanaler och samtidigt se på en redan gjord inspelning.
Väl värt att notera är även att Legend har bekräftat att problemet med att timer-listan nollställer sig faktiskt är ett mjukvaruproblem och att dom redan har fixat det i sin firmware.

Postad 08 januari 2007 - 19:18

mhakman
  • mhakman
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Förvisso vet vi inte exakt hur boxen fungerar, oavsett om vi söker manuellt eller automatiskt, men jag kan inte finna något rationellt skäl som skulle förmå boxens utvecklare att lagra två tabeller med frekvenser när det räcker med en. Finns det en faktisk skillnad i tillförlitlighet mellan manuell och automatisk sökning så får man nog söka förklaringen någon annan stans än i frekvenserna.

Med manuell sökning tvingar man boxen att ställa in sig på den manuellt specificerade frekvensen och därmed få den bästa signalen. Boxen kan ha svårt att själv avgöra vilken signal (av 2 möjliga från 2 olika sändare) som är den bästa i längden eftersom signalstyrkan och signalkvaliteten varierar med tiden. Det tycker inte jag är speciellt långtsökt att tänka sig. Varför det blir skillnad på realtid och inspelningar ibland vet jag inte men det där om avstämning till olika sändare för samma mux i de 2 mottagarna skulle kunna förklara fenomenet. Har du någon bättre förklaring? Har Dilog?

Naturligtvis skall timeshift och samtidig inspelning fungera som utlovat, men det är väl knappast huvudfunktionaliteten eller det som är den riktigt stora poängen med en dubbeltunerbox kontra en med enkel tuner. För mig (och de flesta användarna gissar jag) handlar det främst om att kunna titta på TVn utan några låsningar om en inspelning pågår, något en box med en enkel tuner inte klarar. Ordinarie inspelningsfunktion täcker de allra flesta av mina behov i den vägen. Timeshift är för mig en bonus som jag bara känt behov av att använda ett fåtal gånger, även om jag inser att många säkert använder den betydligt mer frekvent. Återigen, jag försöker inte släta över själva problemet, det skall självfallet fungera.

Naturligtvis, men det är olika från person till person och från familj till familj. Det stora lyftet för min familj är just timeshift. Först på andra plats kommer möjligheten att spela in under tiden man tittar på annat som man fortfarande kan tidsskifta. Och så fort som man spelar in så måste man kunna föra över inspelningar till ett annat, utbytbart medium som går att ställa i hyllan eftersom disken blir full (fortare än man kan tro), precis som man gjorde med VHS banden. Detta medium heter idag DVD skivor.

Min avsikt är inte att klaga på boxar och tillverkare för klagandets eget skull utan för att sätta lite tryck så att båda blir bättre. Samtidigt i ärlighetens namn måste jag säga att för c:a 1 år sedan blev jag av Dilog erbjuden en retur av boxen mot full ersättning. Jag beslöt då att behålla boxen trots alla fel eftersom jag då inte hittade något bättre fabrikat. Men det var då det. Tiden går, de andra verkar utvecklas...

Postad 08 januari 2007 - 19:31

mhakman
  • mhakman
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Och vi vet att boxen som sådan klarar det, det är inte fråga om någon begränsning på grund av hårdvaran. Rotar man runt lite grann på nätet så ser man att en annan tillverkare av samma box, Legend LPVR, har i sin nästa uppdatering utlovat dubbla överlappande timers, och även två samtidiga manuella inspelningar (inte inspelning+timeshift) vilket innebär att boxen äntligen kommer att kunna matcha specifikationen att kunna spela in två kanaler och samtidigt se på en redan gjord inspelning.
Väl värt att notera är även att Legend har bekräftat att problemet med att timer-listan nollställer sig faktiskt är ett mjukvaruproblem och att dom redan har fixat det i sin firmware.

Slutsatsen måste bli att de andra är mera på hugget.

Precis som du säger, med rätt programvara och 2 mottagare kan man titta på en kanal samt spela in alla kanaler från 2 muxar samtidigt.

Med dagens digital-TV nät och det svenska antal muxar per sändare skulle man behöva en box med 5 mottagare för att helt fritt spela in allting som kommer samtidigt. Med rätt programvara och tillräckligt stora diskar samt tid att välja vad som skall spelas in, vill säga.

Postad 08 januari 2007 - 21:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Detta låter ju för bra för att vara sant.....

Postad 09 januari 2007 - 11:54

Johja
  • Johja
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej på er!

Har med intresse läst denna tråd då jag funderar på att byta ut min gamla Force 530T. Det är ju ganska mycket info att ta in här och jag har egentligen bara två frågor:

-Då jag inte använder timer-funktionen i min Force vill jag främst använda de dubbla mottagarna i Dilogen för att titta på en kanal och spela in på en annan och så vitt jag förstår så är de kvarvarande problemen med version 1.18 relaterade till timer-inspelning, kan det stämma?

-Fjärren till min Force-mottagare går inte att programmera in i min multifjärr (SunView SRC-3818), signalerna från den är tydligen mycket speciella och funkar inte i några multifjärrar. Min fråga, är Dilogens fjärr mer "normal" och möjlig att lägga in i en multifjärr?

I så fall är Dilogen ett perfekt köp för mig, den fyller alla mina behov och är dessutom väldigt prisvärd.

Mvh/
Johan

Postad 09 januari 2007 - 12:30

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

-Då jag inte använder timer-funktionen i min Force vill jag främst använda de dubbla mottagarna i Dilogen för att titta på en kanal och spela in på en annan och så vitt jag förstår så är de kvarvarande problemen med version 1.18 relaterade till timer-inspelning, kan det stämma?

<{POST_SNAPBACK}>

Alla inspelningar du väljer att göra innan själva programmet startat läggs i en timer-lista. Så om du endast ska använda boxen för inspelning när du upptäcker att två intressant program går precis i det ögonblicket du tittar så ska du inte stöta på timer-buggen.
Men så fort du väljer att spela in någon som komma ska, antingen via EPG eller timer, så kan timer-buggen uppstå.

-Fjärren till min Force-mottagare går inte att programmera in i min multifjärr (SunView SRC-3818), signalerna från den är tydligen mycket speciella och funkar inte i några multifjärrar. Min fråga, är Dilogens fjärr mer "normal" och möjlig att lägga in i en multifjärr?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder en multifjärr, Logitech Harmony, för att styra min box och det fungerar utan problem. Vet dock inte hur det är med SunView

Postad 10 januari 2007 - 12:55

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Med manuell sökning tvingar man boxen att ställa in sig på den manuellt specificerade frekvensen och därmed få den bästa signalen. Boxen kan ha svårt att själv avgöra vilken signal (av 2 möjliga från 2 olika sändare) som är den bästa i längden eftersom signalstyrkan och signalkvaliteten varierar med tiden. Det tycker inte jag är speciellt långtsökt att tänka sig. Varför det blir skillnad på realtid och inspelningar ibland vet jag inte men det där om avstämning till olika sändare för samma mux i de 2 mottagarna skulle kunna förklara fenomenet. Har du någon bättre förklaring? Har Dilog?

Jag tycker min förklaring som jag skrivit tidigare (som jag fått av Dilog) borde förklara det ni skriver om, men jag kanske inte har förstått eran felsituation.

PS. Jag ser det väldigt osannolikt att boxen skulle ha olika kanallistor för dom två tuner'na. Å andra sidan när folk gör saker som dom inte kan så kan ju vad som helst inträffa.

PS2. Nu har även min syrra fått att Tuner2 hängt sig B)

//Michael

Postad 10 januari 2007 - 13:55

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Dilog använder 56kHz frekvensen, som normalt alla programmerabara fjärrar fixar.
Mina Pronto's samt min original Marantz fjärr grejar Dilogen.
Däremot är det svårt att hitta sk diskreta koder (1 kod för Av och 1 kof för På) pga att Dilog använder ett protokoll som kallas för Streamzap, vilket skiljer sig från de flesta andra protokoll.
Därför har jag svårt att få mina Prontofjärrar att fixa avancerade makron med Dilog B)

Ta med din Sunview till en handlar och testa om det fungerar B)

Postad 10 januari 2007 - 13:59

mhakman
  • mhakman
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

[Jag tycker min förklaring som jag skrivit tidigare (som jag fått av Dilog) borde förklara det ni skriver om, men jag kanske inte har förstått eran felsituation.

PS. Jag ser det väldigt osannolikt att boxen skulle ha olika kanallistor för dom två tuner'na. Å andra sidan när folk gör saker som dom inte kan så kan ju vad som helst inträffa.

PS2. Nu har även min syrra fått att Tuner2 hängt sig  B)

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Michael, jag missade tyvärr din (Dilogs) förklaring. Jag hittar den inte heller. Kan du citera en gång till, snälla?

Jag tror inte heller att boxen har 2 olika kanallistor. Jag tror att den har en lista. På den listan, tror jag, finns det för varje digital kanal ett värde som skickas till mottagaren för att mottagaren skall avstämma sig till den analoga frekvensen (bärfrekvens) som transporterar den mux-ström vari den valda digitala kanalen ingår. Efter att ha bearbetat mux-strömmen på den analoga nivån och fått fram de digitala bitarna skickar mottagaren därefter kontinuerligt hela mux-strömmen till boxen, nu i digital form. Efter att denna ström har pumpats via CAMen där den valda digitala kanalen eventuellt har dekrypterats plockar boxen fram den valda kanalen ur den sammansatta mux-strömmen för att visa den. Vid inspelning sker samma sak men då passerar inte den digitala strömmen via CAMen utan spelas in på disk som den är. Det är ungefär så som jag skulle ha byggt en sådan box, om jag byggde digitalboxar :(

Men det stora frågan är vad är det för värde som boxen skickar till mottagaren för att avstämma den? Är det frekvens, kanalnummer, eller något annat (ett löpnummer som den fick under sökningen t.ex.). Nästa fråga är vad gör mottagaren med det mottagna från boxen värdet och, om det inte är frekvens, vem kopplar ihop detta värde med det rätta frekvensvärdet. Vare sig det är frekvens eller inte, så kan man också fråga sig om de 2 mottagarna är identisk lika eller om det kan vara så att de stäms till lite olika frekvenser för samma värde som kommer från boxen. Rent fysikaliskt och elektroniskt är de lite olika eftersom det inte går att tillverka 2 föremål som är identiskt lika. Frågan är då hur olika de är. Och nästa fråga är vad som händer vid en kanalsökning. Vem väljer och vem bestämmer vad som skall väljas och lagras?

PS. Det är tråkigt med alla de här felen, speciellt för de som är mindre tekniskt intresserade, som din syrra förmodar jag. Men enligt Dilog finns det inga buggar i programvaran. Slutsatsen måste då bli att det är meningen att alla dessa fel skall finnas där B) DS.

/Mikael

Postad 10 januari 2007 - 14:13

mhakman
  • mhakman
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Dilog använder 56kHz frekvensen, som normalt alla programmerabara fjärrar fixar.
Mina Pronto's samt min original Marantz fjärr grejar Dilogen.
Däremot är det svårt att hitta sk diskreta koder (1 kod för Av och 1 kof för På) pga att Dilog använder ett protokoll som kallas för Streamzap, vilket skiljer sig från de flesta andra protokoll.
Därför har jag svårt att få mina Prontofjärrar att fixa avancerade makron med Dilog B)

Ta med din Sunview till en handlar och testa om det fungerar :(

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder Logitech Harmony och det fungerar strålande B) Den fjärren klarar av/på som ligger på samma knapp som i Dilogen.

Postad 10 januari 2007 - 15:23

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Michael, jag missade tyvärr din (Dilogs) förklaring. Jag hittar den inte heller. Kan du citera en gång till, snälla?

Det har med automatisk kanallista uppdatering att göra. Har själv lite svårt att hitta i denna tråd (brukar använda "skriv ut denna tråd", men den har tydligen en längdbegränsning, för hela denna tråd kommer inte med).

Som jag förstått det:
Om en manuell kanalsökning görs så skall boxen inte själv utföra någon automatisk kanallista förändring (gäller dock ej tidiga mjukvaror från 2005).

Automatisk kanallista uppdatering är ju inte så bra. Inför en inspelning så kunde den få för sig att byta sändare till en med dålig signal som inte går så bra att spela in.

//Michael

Postad 10 januari 2007 - 17:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Att man i vissa fall skulle kunna vara bättre än boxen på att välja sändare är jag helt med på, även om man enkelt kan kolla så att en automatisk sökning valde "rätt". Det jag inte begriper är hur man efter en automatisk sökning skulle riskera att tuner två ställs in på en frekvens från en annan sändare än tuner 1. Om jag väljer SVT1 för direktvisning så kollar mjukvaran i en tabell vilken frekvens den ligger på och ställer vid behov in tuner 1, om jag startar en inspelning på SVT1 så sker samma sak med den skillnaden att man ställer in tuner 2 i stället.

Postad 10 januari 2007 - 18:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag tror inte heller att boxen har 2 olika kanallistor. Jag tror att den har en lista. På den listan, tror jag, finns det för varje digital kanal ett värde som skickas till mottagaren för att mottagaren skall avstämma sig till den analoga frekvensen (bärfrekvens) som transporterar den mux-ström vari den valda digitala kanalen ingår. Efter att ha bearbetat mux-strömmen på den analoga nivån och fått fram de digitala bitarna skickar mottagaren därefter kontinuerligt hela mux-strömmen till boxen, nu i digital form. Efter att denna ström har pumpats via CAMen där den valda digitala kanalen eventuellt har dekrypterats plockar boxen fram den valda kanalen ur den sammansatta mux-strömmen för att visa den. Vid inspelning sker samma sak men då passerar inte den digitala strömmen via CAMen utan spelas in på disk som den är. Det är ungefär så som jag skulle ha byggt en sådan box, om jag byggde digitalboxar  ;)

Låter som min bild av hur det fungerar, men stämmer det att man kör hela strömmen i en mux via CAMen? Jag gissar att man extraherar strömmen för den valda kanalen först och sedan låter den passera CAMen. Det är ju inte hela strömmen från en mux som spelas in på disken.

Men det stora frågan är vad är det för värde som boxen skickar till mottagaren för att avstämma den? Är det frekvens, kanalnummer, eller något annat (ett löpnummer som den fick under sökningen t.ex.). Nästa fråga är vad gör mottagaren med det mottagna från boxen värdet och, om det inte är frekvens, vem kopplar ihop detta värde med det rätta frekvensvärdet. Vare sig det är frekvens eller inte, så kan man också fråga sig om de 2 mottagarna är identisk lika eller om det kan vara så att de stäms till lite olika frekvenser för samma värde som kommer från boxen. Rent fysikaliskt och elektroniskt är de lite olika eftersom det inte går att tillverka 2 föremål som är identiskt lika. Frågan är då hur olika de är. Och nästa fråga är vad som händer vid en kanalsökning. Vem väljer och vem bestämmer vad som skall väljas och lagras?

<{POST_SNAPBACK}>

För ordningens skull får man nog dela upp mottagaren i olika delar, när det gäller tunern så skickar boxen ett digitalt värde som motsvarar en viss frekvens. Huruvida värdet ligger lagrat som frekvens eller kanal i boxen (av allt att döma i Flash eller EEPROM) spelar inte så stor roll, det handlar bara om en enkel räkneoperation för att översätta detta värde till det som skrivs till tunern. Sedan behöver ju den digitala signalbehandlingen också konfigureras för aktuell kanal på något sätt och även denna information ligger gissningsvis i samma tabell.

Visst finns det toleranser i tillverkningen av tunermodulerna, men det är i sammanhanget försumbart, de hittar rätt frekvens med tillräcklig noggrannhet.

Kanalsöking är sannolikt en ganska omständig procedur, även den manuella, eftersom mjukvaran sannolikt måste testa att ställa om signalbehandligen för lite olika varianter av modulation för att hitta en eventuell bitström och därefter extrahera information om vilka kanaler som finns på den MUXen. Den ena halvan av automatisk kanalsökning är rätt enkel, man ställer bara in tunern i tur och ordning på kanal 21 till 69 och hittar man anständig signalstyrka går man vidare till att leta efter en bitström o s v. Andra halvan är inte lika uppenbar, den hur urvalet sker, men det sker helt i mjukvaran utifrån den information den får från de analoga och/eller digitala delarna av mottagarkedjan.

Postad 11 januari 2007 - 22:04

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Att man i vissa fall skulle kunna vara bättre än boxen på att välja sändare är jag helt med på, även om man enkelt kan kolla så att en automatisk sökning valde "rätt". Det jag inte begriper är hur man efter en automatisk sökning skulle riskera att tuner två ställs in på en frekvens från en annan sändare än tuner 1. Om jag väljer SVT1 för direktvisning så kollar mjukvaran i en tabell vilken frekvens den ligger på och ställer vid behov in tuner 1, om jag startar en inspelning på SVT1 så sker samma sak med den skillnaden att man ställer in tuner 2 i stället.

<{POST_SNAPBACK}>

Glöm inte detta med automatisk kanallista uppdatering on-the-fly. Alltså inte när användaren väljer automatisk kanalsökning, utan när boxen själv på eget innitiativ väljer att ändra kanallistan och vilken frekvens/MUX som skall användas för en viss kanal (jag tror det heter best-mux-service på Boxer språk). Jag tror som du att samma lista används till tuner 1 och tuner 2, men den (kanallistan) kan alltså ändras om.

Om jag förstått det rätt så gör inte boxen detta om man har (och endast har) gjort manuell kanalsökning.

//Michael

Postad 12 januari 2007 - 11:53

Yngman
  • Yngman
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Många berömmer Dilog:en för dess goda bildkvalitet men jag är inte så imponerad. Oavsett om jag använder SCART eller komponent.

Någon som tips om hur man ställer in i dilogens inställningar? Har 1.18 och en Philips LCD 37"

Postad 15 januari 2007 - 03:32

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nån som hört nåt mer om när 1.19 släpps?
Tycker de va väl längesen de började snackas om den, den skulle ju va så ###### bra men den kommer ju aldrig!

Många berömmer Dilog:en för dess goda bildkvalitet men jag är inte så imponerad. Oavsett om jag använder SCART eller komponent.

Någon som tips om hur man ställer in i dilogens inställningar? Har 1.18 och en Philips LCD 37"

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte mycket till bildinställningar i boxen.
Det mest avgörande är ju signalkvaliteten och signalnivå. Vad ligger dom på för %?

Jag har kanon bild, framförallt på SVT och C+.

Postad 15 januari 2007 - 09:56

Yngman
  • Yngman
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Procenten ligger på 92 och uppåt. SVT upplever jag också helt ok men det är värre med t ex femman.

Postad 15 januari 2007 - 14:37

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ok, 92%+ låter ju bra, är det så bra mottagning på alla muxarna?
Har du gjort manuell kanalinställning, det är inte så att det är sämre på Mux 3 då som kanal 5 ligger på?

Postad 15 januari 2007 - 20:10

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Tror inte signalkvaliteten spelar in så mycket.
Det utsända materialet som kanalerna använder är av ganska skiftande kvalitet.
3an ser ut som hård komprimerad mpg från ett VHS-band... Skit in skit ut!
Gamla serier (våra värsta år, vänner etc) håller generellt sämre kvalla än långfilmer...

Postad 22 januari 2007 - 16:52

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Dags för lite mer info för den tekniskt bevandrade Dilog-användaren:

Tydligen är det så att Handans boxar (varav Dilog är en) inte riktigt bygger på en PowerPC ändå, utan snarare på ett "System-on-a-chip" från IBM, utvecklat just för digitalboxar och baserat på en PowerPC 405 på 252 MHz. Samma System-on-a-chip sitter i bl.a Topfield och Dreambox, och IBM marknadsför chipet som en lösning lämplig att köra Embedded Linux på. Chipet har ingen kylning (inte ens passiv), men ska klara omgivningstemperaturer på upp till 70 grader, samt hanterar upp till 256 MB minne, tre tuners och Java.

Så det är alltså inte fråga om IFALL Handan/Dilog kan klara allt som t.ex en Topfield kan, utan snarare NÄR Handan eller Dilog tar modet till sig att kasta ut den gamla kodbasen och bygga en äkta multitaskande mjukvara med ett användbart plugin-API.

Redigerat av DVBgeek, 22 januari 2007 - 16:54.

Postad 22 januari 2007 - 16:55

flygare
  • flygare
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej
Jag har föjlt denna tråd en tid men vad har hänt?
Har den börjat att funka? Jag har inte sett till tråden på ett tag.

Postad 23 januari 2007 - 14:14

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Hej
Jag har föjlt denna tråd en tid men vad har hänt?
Har den börjat att funka? Jag har inte sett till tråden på ett tag.

<{POST_SNAPBACK}>

I jämförelse med en del andra tillverkare av samma box (TEAC och Legend) så har Dilog långt kvar innan boxen är så pass stabil som den bevisligen kan bli. Men de viktigaste buggarna i timerfunktionen är åtminstone i stort sett åtgärdade (men inte helt) i version 1.18.

Så nu kan man väl säga att boxen åtminstone nästan uppfyller baskraven på en PVR det vill säga att timern är ganska tillförlitlig (OBS att det fortfarande i 1.18 (den senaste allmänt tillgängliga versionen) finns åtminstone två olösta problem som gör att timern inte alltid fungerar som den ska). Dessutom är backupfunktionerna fortfarande opålitliga - överföring via USB kan leda till att flera filer, inklusive borttagna sådana, blandas ihop i överföringen vilket oftast resulterar i en oanvändbar backup.

När man dessutom tar med i bilden att Dilogs box bygger på samma system-on-a-chip som sitter i t.ex Topfields boxar, Dreambox och MediaMVP (och en snabb titt på http://linuxdevices.com visar att det finns många fler boxar baserade på samma chip som kör Linux, och den distributionen Dreambox bygger på, Linux-on-dbox2, går att köra alldeles utmärkt till och med på en 66 MHz PowerPC!), så vet vi ju att boxen rimligen bör klara mycket mer än vad den nuvarande mjukvaran ger tillgång till (t.ex användarskrivna plugins för att utöka funktionaliteten, snabbare-än-realtids avkodning, dubbla timers med överlappning, fler gränssnitt (firewire, ethernet...) och så vidare). Man kan ju köra Linux på det chipet (Montavista Linux t.ex) så det finns ju stor potential för att det kan bli en riktigt kraftfull och "öppen" box och med lite hårdvaru-moddning kan man säkert till och med komma runt den jobbigt slöa USB1.1-anslutningen som inte ens lever upp till den antika standarden... när nu chipet stöder firewire och Mass Storage Class kan man ju undra varför Handan inte valde att implementera det gränssnittet istället.

Jag klagar absolut inte på Dilog eller på hårdvaran som sådan, däremot har jag nästan inget positivt att säga om Handans mjukvara och deras sätt att "handikappa" detta oerhört kraftfulla chip från IBM. Det är inte Dilogs fel att hårdvarutillverkaren (Handan BroadInfo) har tillhandahållit en oerhört buggig och funktionsfattig referensfirmware och att dom inte uppdaterat USB Downloader till att reflektera ändringarna i t.ex filsystemet. Alla dubbeltunerboxar från Handan (TEAC, Legend, Grundig, Dilog, Finepass, Handan) uppvisar samma buggar så det finns inga Dilog-specifika buggar. Allt Dilog har gjort hittils har åtminstone varit förbättringar jämfört med den ursprungliga mjukvaran från Handan - inga nya buggar har tillkommit som kan tillskrivas Dilogs programmerare men man kan ju undra vilken kompetens Dilog har i sin organisation eftersom det tar sådan tid för dom att göra ens de minsta ändringar. Det verkar nästan som om dom sitter och ändrar byte för byte i maskinkoden istället för i någon mänskligt läsbar källkod.

Däremot har de andra Handan-klonarna kommit längre i att fixa Handans undermåliga grundfirmware - TEAC (som visserligen säkert har betydligt större personalresurser på programmeringssidan än Dilog har) har så vitt användarna kan se fixat samtliga kända buggar med såväl timer som övriga funktioner, och Legend har dessutom planer på att utöka timerfunktionen för att möjliggöra överlappande timers.

Och andra boxtillverkare som bygger sina boxar på samma chip, till exempel Topfield och Dreambox, har ju också visat vad som är möjligt med den här hårdvaran, så där har ju Handan och alla deras lokala distributörer mycket att eftersträva.

Sammanfattningsvis skulle jag inte i dagsläget rekommendera DT550 till någon utan viss teknisk erfarenhet som krävs för att arbeta runt kvarvarande buggar. Däremot skulle jag definitivt rekommendera den till någon som vill ha en riktigt intressant PowerPC-plattform att porta Tuxbox till eller modda för att få fram de interface som Handan "glömde" implementera. Och jag hoppas att den som lyckas med något av ovanstående också delar med sig av sin programkod till Dilog så att dom kan implementera ändringarna i en officiell mjukvara. (Och många av oss användare väntar fortfarande på en portningsbar (Linux/Mac) version av USB Downloader eller GetHAV...)

Hade jag själv väntat några månader med att skaffa digitalbox hade valet säkert fallit på Topfield istället, men eftersom båda boxarna bygger på samma hårdvaruplattform så väntar jag nu istället på att någon tillverkare tar initiativet att kasta Handans referensmjukvara och våga vara ambitiösa nog att verkligen visa vad den här hårdvaran går för.

Men när HD-boxarna kommer på allvar och landar på en rimlig prisnivå, så får det nog bli en Topfield för min del, om det då inte kommit något ännu bättre. Jag lär ju inte ge Dilog mitt fortsatta förtroende om dom inte skärper sig och fixar den här boxens alla mjukvaruproblem.

Redigerat av DVBgeek, 14 februari 2007 - 16:57.

Postad 24 januari 2007 - 08:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Nu har ju dena box en hyffsad HD men om man skulle vilja byta den till en 400GB disk, vad skulle hända då? Min Pioneer hjälper det inte att byta disk då den ändå bara visar 80GB oavsett storlek på disken (om den är större än 80). Är det så i Dilogen också eller det är ok att fläska på?

Hej!

Det verkar som om man kan peta in 200GB, men det kanske går med mer. Dilog 550 PVR verkar heta "DF 5000 T Twin" i sin ursprungliga version (kolla här http://www.handan.co...?doc=pro_18.php. Och här står det 200 GB.

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta svar på ett gammalt inlägg men jag ville bara nämna att boxen i Australien säljs med upp till 500 GB hårddisk (den australiensiska leverantören har valt Hitachi- (IBM)-diskar istället för Western Digital). Så teoretiskt borde det gå att få in en 500 GB disk i vår svenska Dilog också - men Legend kan ju ha gjort egna förändringar i filsystemet för att öka den bortre gränsen för diskstorlek...

Handans officiella spec (se länk ovan) säger att högsta storlek på disken är 200 GB men Finepass säger att det är 2 TB (2000 GB). Eftersom boxen bevisligen säljs med mer än 200 GB så är det väl sannolikt att det är Finepass som har rätt (men nog är det konstigt med tanke på att Handan borde känna till sin egen hårdvara bättre, och de tidiga revisionerna av filsystemet stödde inte mer än 120 GB). Handan säger också att maximal timeshift-tid är 90 minuter men det vet vi ju också att det absolut inte stämmer med verkligheten, så det verkar alltså vara så att Handan själva inte vet ett dugg om den hårdvara dom tillverkar. :)

Och så verkar det som om Handan leker med modellbeteckningarna igen. :D När inlägget ovan skrevs hette boxen mycket riktigt DF 5000 T Twin. När jag köpte boxen i augusti 2006 hette boxen DF 6000 T Twin (spec fanns då på samma länk som ovan) men hade inga förändringar i specifikationen. Nu heter den DF 7000 T Twin, har samma länk som ovan, och har, ni gissade det, exakt samma specifikationer som DF 5000 T och DF 6000 T. Den har till och med fortfarande bara USB 1.1 (som är handikappad till 4 Mbit/s) trots att IBM:s chip tillåter en hel massa andra och bättre gränssnitt. Vi får hoppas att Dilog kan hjälpa till med att fixa en del av Handans mest uppenbara designmisstag - det dröjer helt klart länge tills boxen är stabil och funktionell nog för den vanlige svensson-användaren (men det är inte Dilogs fel - det är dock deras ansvar som svensk distributör att fixa det!).

Redigerat av DVBgeek, 24 januari 2007 - 08:59.

Postad 28 januari 2007 - 17:12

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Intressant...

Nu kan vi iallafall säga med största säkerhet att fenomenet "svarta inspelningar" inte har något med CA-modulen att göra (vilket Dilog däremot fortfarande menar).

Nu har jag sett en fungerande inspelning från en kodad kanal bli avkodad korrekt och fortfarande fungera, för att dagen efter plötsligt vara svart och låsa boxen helt.
Eftersom den nu inte använder CA-modulen (då filmen redan är avkodad) så kan alltså inte CA-modulen vara orsaken.

Teorier, någon?

Dessutom: en film som är 2 tim visar sig efter inspelning ha spelat in endast 1 tim 45 min, trots att den är programmerad med EPG:n. Är det så att kanalerna ibland skickar ut fel tidsangivelser i EPG:n (kollade inte längden i EPG eftersom jag förutsatte att det var korrekt, men man kanske borde börja vara lite observant på detta?)? Dessutom var timerlistan nollställd efter detta så kan det vara så att dessa två saker har något samband? Att inspelningen stoppats när minnet rensats t.ex? Eller hade det helt enkelt att göra med att inspelningen gick över midnatt? Har ju hört att en del har haft problem med sådana timerinställningar...

Allvarligt talat börjar en Topfield kännas som ett riktigt stabilt alternativ, om inte Dilog skärper sig å det snaraste.... :)

Redigerat av DVBgeek, 28 januari 2007 - 17:15.

Postad 28 januari 2007 - 18:54

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Intressant...

Nu kan vi iallafall säga med största säkerhet att fenomenet "svarta inspelningar" inte har något med CA-modulen att göra (vilket Dilog däremot fortfarande menar).

Nu har jag sett en fungerande inspelning från en kodad kanal bli avkodad korrekt och fortfarande fungera, för att dagen efter plötsligt vara svart och låsa boxen helt.
Eftersom den nu inte använder CA-modulen (då filmen redan är avkodad) så kan alltså inte CA-modulen vara orsaken.

Teorier, någon?

Dessutom: en film som är 2 tim visar sig efter inspelning ha spelat in endast 1 tim 45 min, trots att den är programmerad med EPG:n. Är det så att kanalerna ibland skickar ut fel tidsangivelser i EPG:n (kollade inte längden i EPG eftersom jag förutsatte att det var korrekt, men man kanske borde börja vara lite observant på detta?)? Dessutom var timerlistan nollställd efter detta så kan det vara så att dessa två saker har något samband? Att inspelningen stoppats när minnet rensats t.ex? Eller hade det helt enkelt att göra med att inspelningen gick över midnatt? Har ju hört att en del har haft problem med sådana timerinställningar...

Allvarligt talat börjar en Topfield kännas som ett riktigt stabilt alternativ, om inte Dilog skärper sig å det snaraste.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

jag har 12 månader kvar på abonemanget hos boxer. men så fort det går ut ska dilogen åka i papperskorgen. det är bara att härda ut. dilog snackar mer än dom jobbar på att lösa problemen. det är bara att inse dom har inga resurser att lösa problemen med.. det verkar ju bara som dom har en tekniskt kunnig som alla här tydligen pratat med. och han pratar mer i telefon med oss än löser några problem.

//mackan

Postad 28 januari 2007 - 20:30

Unregisteredce969e9e
  • Unregisteredce969e9e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Säg till innan den åker i soporna så kan jag ta reda på den :)

Jag har inte märkt av så enorma problem så att man tycker att Dilogen är skit, men visst det finns en hel del saker som man kan önska att dom fixar.
Om man läser i tidigare inlägg vad det finns för möjligheter med boxen så kan man bara hoppas att Dilog lyckas fixa till mjukvaran.

/Bosse96
H/W 03-32TT-10
S/W v1.18

Postad 28 januari 2007 - 21:01

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Om man läser i tidigare inlägg vad det finns för möjligheter med boxen så kan man bara hoppas att Dilog lyckas fixa till mjukvaran.

<{POST_SNAPBACK}>

Lättare sagt än gjort - det är mindre problem för stora företag som TEAC, som säkert har gott om mycket programmeringskunniga personer inom sin egen organisation. Bevisligen har de ju lyckats lösa alla problem deras användare upplevde med boxen, och som vi har sett så är det samma problem som vi här i Sverige ser på våra Dilog-boxar - även de problem som Dilog hittils påstår beror på felaktig hårdvara eller dålig mottagning (standardursäkt #1).

Som jag (och säkert många andra här på forumet) ser det så är den bästa (och kanske enda) chansen att få en fungerande och stabil firmware, att Dilog släpper källkoden och låter användarna (ibland vilka det säkerligen finns en och annan mycket skicklig programmerare) fixa felen och lägga till de funktioner som saknas gentemot konkurrenter med samma hårdvara.

Högst på min önskelista just nu är en fix för problemet att timerlistan nollställer sig rätt som det är - det är en bekräftad mjukvarubugg och fixad av Legend men än så länge (1.18) inte fixad hos Dilog.

Dessutom aktivering av funktionerna för Mass Storage Class som finns i boxens USB-kontroller, och ett standardiserat filsystem - så att man slipper USB Downloader en gång för alla. Alternativt att källkoden till USB Downloader släpps, så att man får tillgång till de idag gömda funktionerna (att konvertera MPEG-2 till HAV t.ex) och fixa så att den läser filsystemet bättre än idag.

Postad 29 januari 2007 - 08:27

Unregistereddce02ad9
  • Unregistereddce02ad9
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!
Jag får nog säga att jag är lite förvånad över att en del har problem med "svarta inspelningar" och annat! Har haft min box nu i 8månader och upplever den som stabil. Finns förstås en del små fix kvar att göra i mjukvaran men sedan 1.18 så är jag allafall nöjd. Ni sitter väl inte jag och hårdpressar min box utan använder den ganska normalt tror jag :) Har aldrig haft svarta inspelningar eller PVR-listor som försvinner, iofs så har jag kanske inte gjort så många inspelningar
typ 100 kanske.

Däremot är det någon som vet hur man får fram värderna S/N, BER, Pin ???

/Magnus2

Ps: Signalkvalite aldrig under 90% på någon mux.

--------------------

Dilog DT-550
H/W revision 03-32TT-10
S/W revision 1.18

Postad 29 januari 2007 - 11:38

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Intressant...

Jag inser inte riktigt hur du med "största säkerhet" kan friskriva CA-modulen. För mig är det tydligt att svarta inspelningar kan bete sig lite olika, och därmed skulle kunna ha olika orsaker. Att det inte har med CA-modulen att göra i detta specifika fall är jag med på, men jag ser inte att man därmed kan utsträcka det till att gälla samtliga svarta inspelningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det möjligen en inspelning från någon TV4-kanal? De verkar nämligen ha något skumt med sin EPG-information. Jag har försökt hitta något mönster men än så länge gått bet, det närmaste jag kommit är att sluttiden för det första program som slutar efter 00.30 blir fel, inspelningen blir för kort, men det verkar inte stämma till 100%

Det där med att timerinställningar som går över midnatt skulle krångla har jag inte sett några direkta belägg för, det var väl mest snack om det när det gällde inspelningar som missades helt.

Nu drabbas jag ganska sällan av tappade timerlistor så jag har inte mycket data att gå på, men jag har fått för mig att det sker i samband med att man slår av eller på boxen, inte under tiden den är igång.

Postad 29 januari 2007 - 17:58

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Intressant...

Jag inser inte riktigt hur du med "största säkerhet" kan friskriva CA-modulen. För mig är det tydligt att svarta inspelningar kan bete sig lite olika, och därmed skulle kunna ha olika orsaker. Att det inte har med CA-modulen att göra i detta specifika fall är jag med på, men jag ser inte att man därmed kan utsträcka det till att gälla samtliga svarta inspelningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom den här "svarta inspelningen", som tidigare hade fungerat i både kodad och avkodad form, inte anropar CA-modulen (eftersom den är avkodad) men beter sig på exakt samma sätt som den svåraste sortens svarta inspelningar (dvs låser boxen helt om man inte stoppar inom ett par sekunder), så har förmodligen inte just den sortens svarta inspelningar (de som helt låser boxen på detta vis) något med CA-modulen att göra. Kanske andra sorters svarta inspelningar - de som på något sätt går att få igång genom att t.ex stå på den kodade kanalen vid uppspelningsstart - kan bero på CA-modulen men med tanke på vad vi vet om Handans mjukvara lutar det fortfarande starkt mot att alla problem med boxen beror på just mjukvaran och inte på någon hårdvara. Jag har dessutom testat flera olika CA-moduler i boxen, alla ger samma resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det möjligen en inspelning från någon TV4-kanal? De verkar nämligen ha något skumt med sin EPG-information. Jag har försökt hitta något mönster men än så länge gått bet, det närmaste jag kommit är att sluttiden för det första program som slutar efter 00.30 blir fel, inspelningen blir för kort, men det verkar inte stämma till 100%

Det där med att timerinställningar som går över midnatt skulle krångla har jag inte sett några direkta belägg för, det var väl mest snack om det när det gällde inspelningar som missades helt.

Nu drabbas jag ganska sällan av tappade timerlistor så jag har inte mycket data att gå på, men jag har fått för mig att det sker i samband med att man slår av eller på boxen, inte under tiden den är igång.

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå det var från TV4. Då får man väl vara mer observant på just deras EPG då, och kolla med en pappersversion för säkerhets skull.

Men problemet med tappade timerlistor beror åtminstone på att en viss del av minnet där dessa listor lagras rensas slumpmässigt, det säger Legend, och dom har fixat det i sina mjukvaror. Och även om det inte är officiellt fixat på TEAC, så säger även deras användare att dom inte haft problem med det sedan den senaste firmware-releasen.

Postad 30 januari 2007 - 12:36

gunric
  • gunric
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå det var från TV4. Då får man väl vara mer observant på just deras EPG då, och kolla med en pappersversion för säkerhets skull.

<{POST_SNAPBACK}>

TV4 verkar inte ha EPG alltför synkad mot sändningarna. Jag har provat att spela in enstaka barnprogram på helgmorgnarna för att barnen inte ska missa favoritprogrammet om det inte vaknar i tid (händer dock tyvärr allför sällan med mina barn) och det är mer regel än undantag att programmen startar ett par minuter innan vad som står i EPG. Mig skulle det inte förvåna om de även missar informationen åt andra hållet emellanåt.

Postad 30 januari 2007 - 13:20

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

TV4 verkar inte ha EPG alltför synkad mot sändningarna. Jag har provat att spela in enstaka barnprogram på helgmorgnarna för att barnen inte ska missa favoritprogrammet om det inte vaknar i tid (händer dock tyvärr allför sällan med mina barn) och det är mer regel än undantag att programmen startar ett par minuter innan vad som står i EPG. Mig skulle det inte förvåna om de även missar informationen åt andra hållet emellanåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr ett ganska generellt problem, de flesta kanaler är ganska usla på detta.

Men just när det gäller TV4-kanalerna och program som slutar nån gång efter midnat (endast ett program per kanal och natt) så är det ganska uppenbart att något är skumt. Programmen i EPGn går inte kant i kant utan där brukar bli en lucka och det program som är för kort har ofta en skum sluttid, exempelvis 01.37.

Det som irriterar mig mest är dock att informationen om nuvarande program ibland kan dröja flera minuter efter utsatt tid innan den uppdateras. Jag startar emellanåt inspelningar manuellt och då är det behändigt att kunna ställa in så att boxen spelar in "pågående program", men om informationen för ett program som redan slutat ligger kvar så stoppas inspelningen omedelbart.

Postad 30 januari 2007 - 13:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Intressant...

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom den här "svarta inspelningen", som tidigare hade fungerat i både kodad och avkodad form, inte anropar CA-modulen (eftersom den är avkodad) men beter sig på exakt samma sätt som den svåraste sortens svarta inspelningar (dvs låser boxen helt om man inte stoppar inom ett par sekunder), så har förmodligen inte just den sortens svarta inspelningar (de som helt låser boxen på detta vis) något med CA-modulen att göra. Kanske andra sorters svarta inspelningar - de som på något sätt går att få igång genom att t.ex stå på den kodade kanalen vid uppspelningsstart - kan bero på CA-modulen men med tanke på vad vi vet om Handans mjukvara lutar det fortfarande starkt mot att alla problem med boxen beror på just mjukvaran och inte på någon hårdvara. Jag har dessutom testat flera olika CA-moduler i boxen, alla ger samma resultat.

Hur du resonerade för denna inspelning förstod jag mycket väl, jag ifrågasatte bara ditt kategoriska uttalande om "svarta inspelningar". Sen är det väl åtminstone ingen här som pekat specifikt på CA-modulen, bara att det ibland verkar ha något med avkodning av filer att göra, det behöver ju inte vara just CA-modulen som spökar.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Just problemet med helt felaktig sluttid syns oftast rätt bra i EPG-listan då det blir en lucka till efterföljande program, och det är ju det mest frekventa och grova felet. En gång per kanal och kväll och jag har sett det slå på uppemot 20 minuter.

Postad 30 januari 2007 - 16:09

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Hur du resonerade för denna inspelning förstod jag mycket väl, jag ifrågasatte bara ditt kategoriska uttalande om "svarta inspelningar". Sen är det väl åtminstone ingen här som pekat specifikt på CA-modulen, bara att det ibland verkar ha något med avkodning av filer att göra, det behöver ju inte vara just CA-modulen som spökar.

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, men Dilog själva antyder i sin FAQ att problemet med svarta inspelningar beror på en dåligt itryckt CA-modul och det är den enda teori dom framför där.

Postad 31 januari 2007 - 07:54

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
EPG är bara ett förenklat sätt att ställa timern: Starttid, Sluttid, Kanal. That's it.

När man markerar ett program i EPGn för inspelning så är det samma sak som att ställa in timern manuellt: Starttid, Sluttid, Kanal, varken mer eller mindre.

EPGn har f.n. ingen "magisk koppling till programmens VERKLIGA Start och Sluttider.
Om ett program enligt EPGn (och programtablån i tidningen) pågår mellan 20:00 och 21:00 och det i verkligheten skulle pågå mellan 20:02 och 21:01, så kommer dilogen att missa 2 minuter i början och 1 minut i slutet.
Resultatet blir detsamma oavset om TIMERN programmeras via EPG eller MANUELLT.

Står det fel start/sluttider i EPG-listan blir det ju givetvis fel...
Har TV4 oftare felaktiga tider i EPGn än andra kanaler om man jämför med en "Vanlig TV-tablå", typ texttv, tidningar etc...??? Har inte noterat detta, i så fall.

Att dilogen ibland missar inspelningar (timer-listan töms), eller att den inte startar om signalen är dålig (buggar i tidig firmware), eller att den inte startar/slutar på rätt tid (oförklarliga buggar :-) har alltså inget att göra med EPGn.

//Peter

Redigerat av peswe, 31 januari 2007 - 08:36.

Postad 31 januari 2007 - 08:47

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

EPG är bara ett förenklat sätt att ställa timern: Starttid, Sluttid, Kanal. That's it.

När man markerar ett program i EPGn för inspelning så är det samma sak som att ställa in timern manuellt: Starttid, Sluttid, Kanal, varken mer eller mindre.

EPGn har f.n. ingen "magisk koppling till programmens VERKLIGA Start och Sluttider.
Om ett program enligt EPGn (och programtablån i tidningen) pågår mellan 20:00 och 21:00 och det i verkligheten skulle pågå mellan 20:02 och 21:01, så kommer dilogen att missa 2 minuter i början och 1 minut i slutet.
Resultatet blir detsamma oavset  om TIMERN programmeras via EPG eller MANUELLT.

Att dilogen ibland missar inspelningar (timer-listan töms), eller att den inte startar om signalen är dålig (buggar i tidig firmware), eller att den inte startar/slutar på rätt tid (oförklarliga buggar :-) har alltså inget att göra med EPGn.

//Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Naturligtvis vet jag hur en EPG fungerar, det är ju bara det att man faktiskt bör kunna ställa vissa krav på att TV-kanalerna inte ska göra misstag på över 20 minuter i sin programguide, man ska inte behöva dubbelkolla sin EPG mot en tidning t.ex.
Däremot är det självklart att alla program inte startar/slutar på utsatt tid men det ska bara vara fråga om plus/minus max 5 minuter i normala fall och programtiderna som kanalerna sätter upp bör ta hänsyn till sådant. Eller kanske boxarna bör lägga på 5 minuter i slutet som standard, men det blir en fråga mellan boxtillverkarna och reklamkanalerna. Oavsett så ska jag inte som användare behöva undra om hela programmet kommer med på inspelningen, det ska bara vara att reservera programmet i EPG:n och inte göra något mer, inga manuella redigeringar i efterhand osv (om det är fråga om ett enstaka inspelningstillfälle).
Detta är ingen kritik mot någon boxtillverkare, snarare mot kanalernas dåliga överblick över sina egna programtider.

Att timer-listan töms, det vet vi redan orsaken till, Legend har bekräftat att den delen av boxens minne raderas på grund av en bugg i firmware och dom har fixat det i sin mjukvara. Varför Dilog ännu inte (i 1.18) kommit så långt att man fixat denna mycket allvarliga bugg, det vet vi däremot inte, men man kan väl ana att det har att göra med att Legend (och TEAC) är betydligt större företag med, får man förmoda, fler programmeringskunniga anställda som kan PowerPC-arkitekturen.

Redigerat av DVBgeek, 31 januari 2007 - 08:51.

Postad 31 januari 2007 - 19:45

Unregisteredce969e9e
  • Unregisteredce969e9e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Man tycker att i dagens teknik samhälle så borde väl Dilog kunna ta kontakt med
Legend och TEAC för att köpa lite konsulthjälp så att man kommer tillrätta med vissa saker.

Man ska inte vara för stolt/dum och försöka att "uppfinna hjulet" igen när
det finns redan, Legend och TEAC's lösningar borde gå att anpassa till Dilogen.

Det handlar bara om pengar ;)

/Bosse96

Postad 01 februari 2007 - 18:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Man tycker att i dagens teknik samhälle så borde väl Dilog kunna ta kontakt med
Legend och TEAC för att köpa lite konsulthjälp så att man kommer tillrätta med vissa saker.

Man ska inte vara för stolt/dum och försöka att "uppfinna hjulet" igen när
det finns redan, Legend och TEAC's lösningar borde gå att anpassa till Dilogen.

Det handlar bara om pengar  :)

/Bosse96

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske det inte vore helt fel om Handan själva också anlitade TEAC/Legend för att se till att dom kan leverera en stabil referensfirmware till deras kunder att bygga vidare på. :)

Postad 09 februari 2007 - 23:32

Alind
  • Alind
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag frågade Teracom hur långt fram man skickar ut EPG. Svaret var att man skickar för 5 dagar för de flesta kanaler, exempelvis SVT. Hur fungerar det med Dilogen? Ser man 5 dagar framåt eller hur långt brukar det vara?

Postad 10 februari 2007 - 11:01

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag frågade Teracom hur långt fram man skickar ut EPG. Svaret var att man skickar för 5 dagar för de flesta kanaler, exempelvis SVT. Hur fungerar det med Dilogen? Ser man 5 dagar framåt eller hur långt brukar det vara?

<{POST_SNAPBACK}>

På min DT-550 ser jag ca ett och ett halvt dygn framåt på EPG:n (gäller samtliga kanaler). Endast några få program "framöver" har dock komplett information, de flesta innehåller bara namnet och tiden på programmet, inte extra information om programmets innehåll.

Redigerat av DVBgeek, 11 februari 2007 - 12:57.

Postad 11 februari 2007 - 13:07

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
På ämnet DT-550 så måste jag också fråga: Är det någon mer än jag som har noterat ett återkommande problem som innebär att man ibland (ganska sällan) på kodade kanaler får en helt svart bild (utan ljud) med felmeddelandet "Kodad kanal" i någon sekund och sedan återgår bild och ljud till det normala?

Har ni testat era CA-moduler, och bytt ut dem? Det är nämligen så att ifall man råkar stå i menyn för modulinformation när man får detta fel, istället för att se valet "Viaccess", endast har valet "No CA module found" - boxen tappar alltså kontakten med CA-modulen ibland. Jag tror det vore bra om dom som ser detta problem (symptomet är alltså en svart bild med meddelandet "Kodad kanal" som endast står i någon sekund och sedan återupptar boxen avkodning som vanligt) kontaktar Dilog snarast för att få hjälp med att felsöka, och för att Dilog ska få en överblick över hur vanligt detta fel är.

Postad 11 februari 2007 - 19:13

Unregisteredcb98efd7
  • Unregisteredcb98efd7
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

På ämnet DT-550 så måste jag också fråga: Är det någon mer än jag som har noterat ett återkommande problem som innebär att man ibland (ganska sällan) på kodade kanaler får en helt svart bild (utan ljud) med felmeddelandet "Kodad kanal" i någon sekund och sedan återgår bild och ljud till det normala?

Har ni testat era CA-moduler, och bytt ut dem? Det är nämligen så att ifall man råkar stå i menyn för modulinformation när man får detta fel, istället för att se valet "Viaccess", endast har valet "No CA module found" - boxen tappar alltså kontakten med CA-modulen ibland. Jag tror det vore bra om dom som ser detta problem (symptomet är alltså en svart bild med meddelandet "Kodad kanal" som endast står i någon sekund och sedan återupptar boxen avkodning som vanligt) kontaktar Dilog snarast för att få hjälp med att felsöka, och för att Dilog ska få en överblick över hur vanligt detta fel är.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst händer det att jag får det meddelandet. Men det är för mig bara ett litet problem eftersom det, precis som du skriver, bara visas i någon sekund för att sedan bli riktigt. Jag är inte så ofta i menyn för modulinformation så att jag lider av just det... :wub:
Vad menar du att jag eller Dilog ska göra om jag nu skulle kontakta dom? Dom verkar ju liksom inte jätteivriga att lösa olika problem?
Jag har haft min box i snart ett år och tänker inte längre på de problem som finns. Känns (tyvärr) som om man blir hemmablind och lär sig leva med de brister som finns. Jag kör 1.15 fortfarande och har inte boxen ansluten till datorn. Vi spelar in väldigt mycket och timeshiftar en del.
Nu har jag glömt bort när en inspelning inte funkade sist, så länge sedan är det.
//T

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.