* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Onkyo TX-SR605
(Förstärkare)
|
1
|
(86)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR805
(Förstärkare)
|
1
|
(60)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR905
(Förstärkare)
|
1
|
(37)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR705
(Förstärkare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 14 July 2008 - 14:49
Har du bara 9 nummer ? är du helt säker,jag har 10 det borde du med ha.
knepigt att jag bara ha 9 st...
Postad 14 July 2008 - 17:09
OJOJOJ det va en svår fråga jag kommer med!!!
Nej det ska inte påverka bilden,du måste köra via förstärkaren om du ska kunna få tillgång till alla ljudformat.
Postad 14 July 2008 - 23:23
Tack för svaret!Nej det ska inte påverka bilden,du måste köra via förstärkaren om du ska kunna få tillgång till alla ljudformat.
Postad 15 July 2008 - 07:46
vet nån om bilden blir sämre om man kör via förstärkaren
Jag antar att du menar att du kör HDMI in i förstärkaren och HDMI ut.
Du kan välja om förstärkaren skall skala upp bilden (och ev deinterlacea) eller bara låta den passera orörd. Det är möjligt att den gör det bättre än din källa eller din bildvisare men det får du testa för att se.
Om du matar förstärkaren med äkta 1080p (BD eller HD DVD) så är det bäst att låta signalen passera orörd.
Redigerat av hassesolo, 15 July 2008 - 07:47.
Postad 15 July 2008 - 19:06
Tack för ditt svarJag antar att du menar att du kör HDMI in i förstärkaren och HDMI ut.
Du kan välja om förstärkaren skall skala upp bilden (och ev deinterlacea) eller bara låta den passera orörd. Det är möjligt att den gör det bättre än din källa eller din bildvisare men det får du testa för att se.
Om du matar förstärkaren med äkta 1080p (BD eller HD DVD) så är det bäst att låta signalen passera orörd.
Postad 19 July 2008 - 08:52
Låter som kortis?
Har dock inte sett några tecken (på nätet mm) om att det generellt skulle vara mer problem med 875 än andra apparater inkl de fr konkurrenter.
Kvalitetsproblem på Onkyo generellt -det saknas belägg för detta påstående imo
Kvalitetsproblem i Onkyos serviceorganisation -tydligen
Kvalitetsproblem med din apparat -uppenbarligen
Skämt åt sido så inser jag att det inte är särskilt humoristiskt för dig. Kan bara önska dig lycka till och att de kan laga din maskin ordentligt alt ge dig en ny.
Har fått besked från Tyskland (via Medianess där jag handlade) att ett större antal Onkyo receivers har exploderat den senaste veckan i Sverige och Danmark (men ej i Tyskland hävdar dom) och är på väg till service för reparation. Skulle nog inte rekommendera någon att köpa Onkyo förrän dessa kvalitetsproblem är åtgärdade med tanke på att dom inte klarar av att reparera den heller för närvarande.
Postad 23 July 2008 - 15:42
-Jag har assignat datoringången (vcr1) till HDMI-3 och döpt om VCR1 till "Dator"
-Jag har valt "Digital output device (HDMI) High definition audio" som uppspelningsenhet på datorn.
Resultat: Bra bild, men inget ljud.
Kopplar jag den direkt till min plasma så får jag däremot ljud.
Vadan detta?
Och en annan sak - är det inte extremt jobbigt att behöva trycka två gånger på varje ingångsväljarknapp på fjärren för att välja ingång på stärkaren? Och blir inte detta extra krångligt om man har exempelvis en Philips Pronto som man vill lära ut Marantzens koder till via fjärr-mot-fjärr-inlärning?
Postad 23 July 2008 - 20:22
DVI kan väl inte skicka ljud, endast bild.Köpte en svart 7002 idag, och den verkar funka perfekt bortsett från en grej: Jag får inget ljud från min dators HDMI-utgång. Bilden funkar perfekt, men ljudet funkar inte . Tilläggas bör kanske att jag har ett Radeon 2600XT kopplat med DVI till dataskärmen och HDMI till receivern. Följande är gjort:
-Jag har assignat datoringången (vcr1) till HDMI-3 och döpt om VCR1 till "Dator"
-Jag har valt "Digital output device (HDMI) High definition audio" som uppspelningsenhet på datorn.
Resultat: Bra bild, men inget ljud.
Kopplar jag den direkt till min plasma så får jag däremot ljud.
Vadan detta?
Och en annan sak - är det inte extremt jobbigt att behöva trycka två gånger på varje ingångsväljarknapp på fjärren för att välja ingång på stärkaren? Och blir inte detta extra krångligt om man har exempelvis en Philips Pronto som man vill lära ut Marantzens koder till via fjärr-mot-fjärr-inlärning?
Har du kopplar HDMI från datorn till HDMI till receivern så måste du kopla en sladd från ljudkortet till grafikkortet.
Postad 24 July 2008 - 07:19
Postad 24 July 2008 - 11:31
Redigerat av FinnSmirre, 24 July 2008 - 12:42.
Postad 27 July 2008 - 16:40
En fråga: när jag blev demad så körde vi med denna receiver och min tanke är att ha den som bildväxlare... En sak som oroar mig och det som gör att jag lånar för att testa är att det verkar som att 875an tappar bildsignal lätt. När vi bytte TV-kanal så tappade receivern signalen hela tiden (med andra ord, du han knappt se vilken kanal du bläddrade fram till samt att kanalbytet to extremt lång tid). Nu provade vi med den skandalösa HD-boxen (den första utan Hårddisk) , jag kommer att ha en Vantage 7100. Så jag har två frågor:
1. Är detta en problem, eller var det boxen som ställde till det?
2. Generella kommentarer kring hur bra receivern skalar coh linjedubblerar vore kul!
Tack på förhand!
Postad 29 July 2008 - 10:25
Ljud: suvärent. Mkt stark förstärkare. Mkt bättre än AVR-355 HarmanKardon (som jag också hade hemma).
Bild: inget problem med HDMI 1.3. Kör Ps3, X360 och DVD genom den. Har testat med både uppskalning och utan - båda fungerar bra. Kör man Blueray är det bara att låta signalen passera igenom orörd.
Värme: den blir ganska varm, men inget som verkar vara ett problem om man inte klämmer in den i en trång möbel.
Sammantaget: jag är mkt nöjd. Detta är en absolut brutal förstärkare.
Den har gått c:a 40 timmar utan problem än så länge. Om den skulle explodera så borde den gjort det vid det här laget. Jag var inte snäll mot den de första dagarna
Högtalare: Canton Ergo Rcl, med surrond, center aktiv-sub i samma serie.
Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon som fortfarande är osäker
Edit: Min förstärkare har aldrig tappat bild-signalen. Jag har ganska många källor kopplade till den - byter ofta. Inget problem än så länge.
Redigerat av Edja78, 29 July 2008 - 10:28.
Postad 29 July 2008 - 11:07
Edit: Min förstärkare har aldrig tappat bild-signalen. Jag har ganska många källor kopplade till den - byter ofta. Inget problem än så länge.
Känns lite bättre då, tack! Förmodligen var det CDs gamla HD-box som ställer till det. Skall testa med Vantage 7100s nu i veckan (förhoppningsvis om min proj hinner komma).
Postad 30 July 2008 - 01:49
Skall köpa mig en beggad Pio BDP-LX70A (BD-spelare). Givetvis kör jag 1080p påBD men sedan skall jag köra 576i på DVD och låta Onkyon skala och linjedubblera.
Så till frågan: Det är ju samma signa oavsett om det är BD eller DVD, så frågan är om man har 875 inställt på att skala till 1080p låter den en inkommande signal på 1080p vara orörd? Jag vet om trough-läget, men har också läst/hört om att oavsett om 857 är inställd på att skala till 1080p så rör den inte 1080p material som kommer in. Stämmer det, ngn som kan klargöra (går ju givetvis med er som har 905 också
Många frågor blir det...
Postad 30 July 2008 - 11:29
Känns lite bättre då, tack! Förmodligen var det CDs gamla HD-box som ställer till det. Skall testa med Vantage 7100s nu i veckan (förhoppningsvis om min proj hinner komma).
Min Onkyo 875 (fw 1.05) tappar synken ung. en gång per film, (rosa bild i ca fem sekunder). Har en två år gammal Denon DVD (senaste fw). Ganska irriterande, verkar inte finnas någon fw-uppgradering för detta enl. Canseda.
Postad 30 July 2008 - 17:00
Jag har en Onkyo 705 som jag driver Mordaunt-Short Alumni 5.1 med. En underbar kombination om du frågar mig ... Men skall jag ställa in 4 eller 6 ohm i Onkyon? Högtalarna är ju 4-8 ohm.
Någon som har synpunkter på detta? Jag har Onkyon inställd på 6 ohm idag och Onkyos manual är lite kryptisk (tycker jag) när det kommer till detta.
Tacksam för synpunkter!
Cheers!
Postad 01 August 2008 - 07:40
Min idé är: om du är orolig för att bränna slutstegen i din förstärkare -ställ in den på 4 ohm, då tappar du dock lite ork i den. Om du inte är orolig (vilket du nog inte behöver vara heller) så låt den stå kvar på 6 ohm.Någon som har en idé?
Postad 01 August 2008 - 17:56
Min idé är: om du är orolig för att bränna slutstegen i din förstärkare -ställ in den på 4 ohm, då tappar du dock lite ork i den. Om du inte är orolig (vilket du nog inte behöver vara heller) så låt den stå kvar på 6 ohm.
TACK! Precis vad jag trodde, men ville ha mer åsikter än bara mina förvirrade funderingar. Tack igen ... och välkommen tillbaka till Götet
Postad 08 August 2008 - 09:50
Har nyss fått hem en sr 805 och den funkar fin fint.
dock får jag ingen signal till basen. Auduyssey eller hur de stavas känner inte av den.
Har en velodyne spli 800 bas.
Någon som känner till detta hur jag skall gå till väga.?
Tack på förhand
Beeny
Postad 08 August 2008 - 10:12
Kolla manualen, den har tips om det, öka volymen och omfånget etc. Kolla även att du kopplat subwoofern på pre-out och inte på mulitichannel input.Hejsan
Har nyss fått hem en sr 805 och den funkar fin fint.
dock får jag ingen signal till basen. Auduyssey eller hur de stavas känner inte av den.
Har en velodyne spli 800 bas.
Någon som känner till detta hur jag skall gå till väga.?
Tack på förhand
Beeny
Denna 705 tråd är en bra start med tips och tricks:
http://www.avsforum....01#post12162401
Postad 08 August 2008 - 11:57
Kolla manualen, den har tips om det, öka volymen och omfånget etc. Kolla även att du kopplat subwoofern på pre-out och inte på mulitichannel input.
Denna 705 tråd är en bra start med tips och tricks:
http://www.avsforum....01#post12162401
Jag repeterar :
Kolla även att du kopplat subwoofern på pre-out och inte på mulitichannel input.
Lätt att göra fel...... har för mig att jag fick kolla detta när jag kopplade in 905.an själv .......
Postad 11 August 2008 - 19:51
som heter Airloc= http://www.avland.co...irlocbanana.htm
Med det går inte att trycka in den på 905:an !!!???
Vad kan jag göra?
Tack på förhand
Postad 11 August 2008 - 19:55
Du har väl avlägsnat de svarta plopparna med en liten kniv som sitter längst ut på högtalaringångarna ?Jag har en nyköpt 905. Skruv + banankontakt javisst. Kom idag hem med nyinköpa högtalarsladdar med banankontakt
som heter Airloc= http://www.avland.co...irlocbanana.htm
Med det går inte att trycka in den på 905:an !!!???
Vad kan jag göra?
Tack på förhand
Postad 11 August 2008 - 20:09
Du har väl avlägsnat de svarta plopparna med en liten kniv som sitter längst ut på högtalaringångarna ?
Jag tackar dig Deadbang.
De svarta plopparna hade jag inte tagit bort, men nu ligger de i en hög.
Ett stort tack från "The Rookie".
Postad 12 August 2008 - 19:53
Har nu suttit och gått igenom allt,kliat mig i huvudet
Hittar inte vart man ändrar så att 875 avkodar vill inte att blu ray spelaren ska skicka direkt.
När jag trycker på dvd på fjärren så står det PS3 ?
Någon som kan hjälpa mig.
Mvh/Jonas
Postad 12 August 2008 - 22:22
Hej fick idag hem min 875
stor skillnad mot min 605.
Kan du beskriva vad som är stor skillnad? Ljudet? Funktionerna? Utseendet? Jag funderar nämligen själv på om jag köpa budgetalternativet eller ... inte budgetalternativet.
Postad 12 August 2008 - 23:45
Kan du beskriva vad som är stor skillnad? Ljudet? Funktionerna? Utseendet? Jag funderar nämligen själv på om jag köpa budgetalternativet eller ... inte budgetalternativet.
Ja det första som jag märkte va ljudet,mer kraft i denna maskin.
Gick att dra på volymen ordentligt och det lät bara bra,men 605an lät det inte speciellt bra när jag drog på.
Funktionerna är ganska många fler,har inte hunnit kolla in alla ännu,fick den som sagt för några timmar sedan.
Den har ett mer avancerat system när det gäller att ställa in högtalarna,med 605an kunde man micken på 3 olia ställen.
Med 875an har du 8 olika platser att ställa in micken.Kan va väldigt bra om du har biorum eller stor soffa
Postad 13 August 2008 - 20:11
Postad 13 August 2008 - 22:42
Hur kan det vara sån ENORM skillnad på ett steg upp?
Postad 14 August 2008 - 09:35
Skillnaden i vikt ligger i att 805:an har mycket fetare traffo och strömförsörjning.Nånting jag funderar över är hur det kan skilja över 10kg i vikt mellan SR705 och SR805? Nån som har nån aning? Ser vääldigt suspekt ut? Annan förstärkarteknik eller? 2000kr i prisskillnad och man får 10kg mer förstärkare?
Hur kan det vara sån ENORM skillnad på ett steg upp?
705:

805:
Redigerat av Deadbang, 14 August 2008 - 09:40.
Postad 14 August 2008 - 10:50
Skillnaden i vikt ligger i att 805:an har mycket fetare traffo och strömförsörjning.
705:
805:
Det är ju nästan lite löjligt:
606 - 11kg - 5700kr
705 - 12kg - 7900kr [för 2200kr får man preout och 1kg extra]
805 - 23kg - 10000kr [för 2100kr får man 13 kilo större trafo och säker en hel del mer effekt]
Nu är jag inte jättepåläst utan har på sistone börjat fundera på att köpa 606 till mina GLE409'or, så det skiljer säkert mer saker. Det ser jävligt konstigt ut det där? Vad motiverar priset på 705? Är det nån som har kubmätningar på samtliga stärkare? Det torde vara en STOR skillnad mellan 705 och 805.
Sen om man beställer SR805 från tyskland så kostar det idag 7100kr inkl frakt till sverige. Valet blev helt plötsligt inte så svårt.
Man kanske inte ska fästa alltför mycket just kring vikten nuförtiden men 13kg skillnad för 2000sek mer ser jävligt knepigt ut i mina ögon iallafall.
Postad 15 August 2008 - 08:43
Jag jagade en 805 men det blev en 905, så nu e det bara att jaga fatt högtalare med hade tänkt mig ett par kef iq9, iq8 och en iq6 eller har någon annan ett bra förslag på högtalare ??
Titta på min galleri och se vad jag har där med 905an.
Postad 15 August 2008 - 09:00
Jätte fina högtalare men nog lite dyrt för mig, får mina Kef nästa vecka om jag har tur dom håller på att uppgradera IQ9 an, men det gör inget,har igen soffa att sitta i än ( valpen har ätit upp den ).Titta på min galleri och se vad jag har där med 905an.
Men man är sjukt sugen att prova 905an.
Postad 15 August 2008 - 20:26
Jätte fina högtalare men nog lite dyrt för mig, får mina Kef nästa vecka om jag har tur dom håller på att uppgradera IQ9 an, men det gör inget,har igen soffa att sitta i än ( valpen har ätit upp den ).
Men man är sjukt sugen att prova 905an.
Jag är nöjd med mina högtalare också (se galleri)
Postad 26 August 2008 - 20:04
Högtalarna ligger på 4 ohm.
Har läst att många har problem med sin 875 ( blixtrar och rökpelare ) ska man köpa den här eller är 876 bättre och mindre känslig för detta problem ?
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 27 August 2008 - 17:22.
Postad 31 August 2008 - 13:27
Din ps3:a kan ej omvandla t ex hd ljud till bitstream utan kör ut det som PCM via hdmi varmed det står mutlichannel på din receiver. Hade PS3 kunnat tugga ut det som bitstream hade det stått Dolby True HD eller DTS MA HD i displayen för hd ljuden. Inget fel med PCM som en hel del filmer har, är loseless det med, men tråkigt i displayen bara och betyder flerkanalig audio (5.1/7.1 etc)Vad betyder multich det kommer upp när jag tittar på flim på ps3.
Redigerat av Deadbang, 31 August 2008 - 13:30.
Postad 31 August 2008 - 21:15
Postad 31 August 2008 - 21:25
Hur vet jag att ni förstärkar inte skalar upp bilden som kommer från ps3.Allså jag vill bara att förstärkaren skal skicka igenom bilden utta att göra nåt med den,hoppas ni förstår vad jag menar.
Då väljer du Resolution: trough under monitor out.
Det gäller TX-SR 875.
Redigerat av No_Jah, 31 August 2008 - 21:28.
Postad 31 August 2008 - 22:34
Jag fattar inte riktigt ,var ska jag gå in för att ficksa det.Då väljer du Resolution: trough under monitor out.
Det gäller TX-SR 875.
Postad 01 September 2008 - 00:51
Jag fick hem min nya Onkyo 805:a i fredags.
Testkörde lite med mina två frontar och center (celestion) till att börja med. Spelade lite musik, drog inte alls på. Helt plötsligt efter kanske 30minuter slog förstärkaren av sig själv (gick till blinkande standby) och försökte jag starta den så slog den igång men slog av sig själv efter 2-3sekunder.
Kikade i manualen och tydligen hade förstärkarskyddskretsen löst ut. Gjorde det som manualen tipsade om, drog ur strömmen, kopplade lös högtalarna och lät förstärkaren vara strömlös i 1timme. Efter den lååånga timmen så kopplade jag i strömmen igen och höll tummarna... men samma sak hände när jag försökte starta den nu (utan högtalare inkopplade, endast strömkabeln).
Högtalarna + centern jag kopplade in har för övrigt fungerat klockrent i min gamla proson förstärkare i 6år.
Jag köpte förstärkaren från tyskland och är inte sådär jättesugen på att skicka ner den dit igen... finns det någon annan lösning på problemet? Någon annan som stött på samma problem och löst det på något sätt (utan garantiservice dvs.)
Postad 01 September 2008 - 03:30
Du borde ju kuna lämna in den här i sverige.det ska ju inte spela nån roll om du har köpt den här eller nån annan stans.ajaj
![]()
![]()
![]()
Jag fick hem min nya Onkyo 805:a i fredags.
Testkörde lite med mina två frontar och center (celestion) till att börja med. Spelade lite musik, drog inte alls på. Helt plötsligt efter kanske 30minuter slog förstärkaren av sig själv (gick till blinkande standby) och försökte jag starta den så slog den igång men slog av sig själv efter 2-3sekunder.
Kikade i manualen och tydligen hade förstärkarskyddskretsen löst ut. Gjorde det som manualen tipsade om, drog ur strömmen, kopplade lös högtalarna och lät förstärkaren vara strömlös i 1timme. Efter den lååånga timmen så kopplade jag i strömmen igen och höll tummarna... men samma sak hände när jag försökte starta den nu (utan högtalare inkopplade, endast strömkabeln).
Högtalarna + centern jag kopplade in har för övrigt fungerat klockrent i min gamla proson förstärkare i 6år.
Jag köpte förstärkaren från tyskland och är inte sådär jättesugen på att skicka ner den dit igen... finns det någon annan lösning på problemet? Någon annan som stött på samma problem och löst det på något sätt (utan garantiservice dvs.)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
4 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?