* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
9082 svar till detta ämne
Postad 06 February 2010 - 22:04
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Hmm... Fick inte riktigt kläm på detta med skärmens egenskaper för MT. De telefoner som ges ut först kommer inte att stödja detta? men de som kommer efter en månad kommer?? Känns konstigt. Från det ena till det andra. Vad har SE/Android/X10 för GPS funktioner. Vad jag har läst så kommer A2.1 att få en hyfsad GPS. Jag gillar den inte då programmet hämtar ner all information från nätet. Idag kör jag med Garmin.. allt i programmet och kostar inte en krona extra om man inte önskar.
Den jag har använt hade GoogleMaps installerad och fungerade som jag kunde förvänta mig.
Postad 06 February 2010 - 22:05
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
detta kan inte stämma, alla andra android telefoner som släppts det senaste tiden har alle möjlighet at klare MT
Postad 06 February 2010 - 22:07
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Tror jag inte.
Vad tror du då? Vad har du för information som jag inte lyckats nässla mig åt av 1 ST-Ericsson och 1 SonyEricsson-anställd?
Postad 06 February 2010 - 22:11
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Vad tror du då? Vad har du för information som jag inte lyckats nässla mig åt av 1 ST-Ericsson och 1 SonyEricsson-anställd?
Att, det precis som i N1an, är mjukvarurelaterat.
Postad 06 February 2010 - 22:12
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
@barilla, vet du något om detta?
Postad 06 February 2010 - 22:14
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Att, det precis som i N1an, är mjukvarurelaterat.
Att 1.6 inte har det som default är ingen nyhet. Jag försöker bara ge vidare den information jag får, inget annat. Så här säger Sumit Maholtra, Global Marketing Manager för X10: Will it have multi-touch in future updates?Xperia X10 has a capacitive screen. It does not support multi-touch functionality at launch, but is considered for the future. Han svara även på frågan om den kommer kunna uppgraderas till senare versioner av Android: Will the X10 receive Android 2.0 update (for those who bought from the initial batches with Android 1.6) ?The UX platform used for Xperia X10 will evolve to Android 2.0 over time.Han hade lätt kunnat nämna att 1.6 inte stödjer mt men svarar ganska luddigt på frågan genom att säga att den har kapacativ skärm och att den inte stödjer mt at launch. Känns mer som hw än sw i mina ögon, men men hoppas hoppas. Men självklart hoppas jag att den får just mt då det är en mkt trevlig feature.
Redigerat av Unregistered1193, 06 February 2010 - 22:23.
Postad 06 February 2010 - 22:24
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Att 1.6 inte har det som default är ingen nyhet. Jag försöker bara ge vidare den information jag får, inget annat.
Jag tror dig, men tror du har fel, men likväl, kan jag tro fel.
Postad 06 February 2010 - 22:28
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Ännu mer oroande är detta svaret: when Sony Ericsson’s Jacob Sten, was asked directly whether the X10 would support multitouch, he reportedly said, “No, the Xperia X10 will not have multitouch.”Jag tror dig, men tror du har fel, men likväl, kan jag tro fel. 
Jag hoppas verkligen jag har fel.
Postad 06 February 2010 - 22:29
thorstenn
-
thorstenn
-
Användare
-
-
163 inlägg
Som jag förstår det så är kapacitiv det enda som behövs för multitouch. Känns ju jävligt suspekt att billiga mobiler som typ Huwei (stavning?) skulle ha hårdvaran för det och inte x10an. MEN om det nu skulle stämma så kommer jag aldrig köpa en X10 och hoppas att skitföretaget SE går åt ****  Snacka om att förstöra för sig själva isf haha
Postad 06 February 2010 - 22:46
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Som jag förstår det så är kapacitiv det enda som behövs för multitouch. Känns ju jävligt suspekt att billiga mobiler som typ Huwei (stavning?) skulle ha hårdvaran för det och inte x10an. MEN om det nu skulle stämma så kommer jag aldrig köpa en X10 och hoppas att skitföretaget SE går åt **** Snacka om att förstöra för sig själva isf haha
Helt rätt, man borde egentligen kanske tala om pinch-to-zoom istället eftersom det snarare är det som många vill åt t.ex iPhone's sätt att zooma in osv.
Postad 06 February 2010 - 22:47
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Ännu mer oroande är detta svaret:
when Sony Ericsson’s Jacob Sten, was asked directly whether the X10 would support multitouch, he reportedly said, “No, the Xperia X10 will not have multitouch.”
Jag hoppas verkligen jag har fel.
Han svarade så för att han inte får säga något om kommande uppdateringar, det står i samma inlägg som du hittade din info ifrån... Förresten, är det bara för mig produktbloggen är konstig?
Redigerat av Unregisteredc83518bd, 06 February 2010 - 22:49.
Postad 06 February 2010 - 23:13
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Han svarade så för att han inte får säga något om kommande uppdateringar, det står i samma inlägg som du hittade din info ifrån...
Förresten, är det bara för mig produktbloggen är konstig?
Den har sett konstig ut för mig under dagen/eftermiddagen också.
Postad 07 February 2010 - 00:37
Starflake
-
Starflake
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Att 1.6 inte har det som default är ingen nyhet. Jag försöker bara ge vidare den information jag får, inget annat.
Så här säger Sumit Maholtra, Global Marketing Manager för X10:
Will it have multi-touch in future updates? Xperia X10 has a capacitive screen. It does not support multi-touch functionality at launch, but is considered for the future.
Han svara även på frågan om den kommer kunna uppgraderas till senare versioner av Android: Will the X10 receive Android 2.0 update (for those who bought from the initial batches with Android 1.6) ? The UX platform used for Xperia X10 will evolve to Android 2.0 over time.
Han hade lätt kunnat nämna att 1.6 inte stödjer mt men svarar ganska luddigt på frågan genom att säga att den har kapacativ skärm och att den inte stödjer mt at launch. Känns mer som hw än sw i mina ögon, men men hoppas hoppas.
Men självklart hoppas jag att den får just mt då det är en mkt trevlig feature.
Låter väldigt tveksamt att dom skulle släppa en hårdvara utan multitouch, för att senare släppa en med. Iaf inte utan att byta modellbeteckning. Vilken kapacitiv skärm idag har INTE stöd för multitouch? Tror stödet finns där, men att det är mjukvarustyrt.
Postad 07 February 2010 - 00:38
mikrokiwi
-
mikrokiwi
-
Amatör
-
-
60 inlägg
En anledning till att varken Google eller SE vill utlova "Multi-Touch" kan ju vara att ordet faktisk är ett skyddat varumärke. Apple äger varumärket, så vem vet vad de kan tänkas göra om Google börjar använda ordet "Multi-Touch" när det vill sälja Android (eller mobiler i SE fall)
Postad 07 February 2010 - 09:07
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Det här börjar bli misär. Jag drömde att dem hade släppt den och att jag bara väntade att få mitt paket. Fatta vad man blev besviken när man vaknade. Ge mig nu
Postad 07 February 2010 - 09:17
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Så här säger Sumit Maholtra, Global Marketing Manager för X10:
Will it have multi-touch in future updates? Xperia X10 has a capacitive screen. It does not support multi-touch functionality at launch, but is considered for the future.
Han hade lätt kunnat nämna att 1.6 inte stödjer mt men svarar ganska luddigt på frågan genom att säga att den har kapacativ skärm och att den inte stödjer mt at launch. Känns mer som hw än sw i mina ögon, men men hoppas hoppas.
Men självklart hoppas jag att den får just mt då det är en mkt trevlig feature.
Om det är 'considered for the future' för X10an så bör det väl ändå komma med en ny mjukvara, är det hårdvara bör det inte vara en X10a längre?
Postad 07 February 2010 - 11:39
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
det är möjligt att det uppdaterar, men det som är intressant är hur ofta och hur länge de planerar stödja telefonen.
(jämför med tex ubuntu som släpper os var 6 månad)
(jag ser inte att det skulle vara något problem, konkursar de så behöver de inte stödja telefonen) Det räcker med att säga att var sjätte månad så kommer uppdateringar som är anpassade för telefonen.
Ser inte att det skulle vara en nackdel för dem att göra den utfästelsen (tidigare telefoner har de släppt uppdateringar på). Jag vill inte sprida en massa FUD (som vissa andra gör) men hoppas att X10 blir en succé.
Postad 07 February 2010 - 12:30
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Om det är 'considered for the future' för X10an så bör det väl ändå komma med en ny mjukvara, är det hårdvara bör det inte vara en X10a längre? 
Jag skall se om jag kan få fram liiite mer info om skärmtypen, vi hade en diskussion om just detta och svaret var inte entydigt att skärmen var orsaken MEN bägge antyddde detta. Det är iofs stor skillnad på att antyda och säga exakt som det är. TYvärr får de ju inte säga allt vilket ger upphov till en hel del spekulationer.
Postad 07 February 2010 - 13:59
Pjuklarven
-
Pjuklarven
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
För att släppa diskussionen om skärmens vara eller icke vara "Multi-Touch"-kompatibel tänkte jag fråga er vilket som är det mest fördelaktiga sättet att skaffa sig telefonen på.
Är det i butik tillsammans med ett förlängt abonnemang (det dock inte när mitt går ut)
Köpa den på nätbutik eller i en fysisk butik.
Köper inte telefoner så ofta och hittills då alltid i butik, men jag är lite bekymrad över tillgängligheten på den här mobilen och vill inte vänta så länge på att få en.
Tror ni det förresten kommer vara nån större skillnad på en telia-branded telefon som en vanlig? Är det lönt köpa en kontant?
Frågan har säkert tagits upp innan.
Postad 07 February 2010 - 14:32
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
För att släppa diskussionen om skärmens vara eller icke vara "Multi-Touch"-kompatibel tänkte jag fråga er vilket som är det mest fördelaktiga sättet att skaffa sig telefonen på. Är det i butik tillsammans med ett förlängt abonnemang (det dock inte när mitt går ut) Köpa den på nätbutik eller i en fysisk butik. Köper inte telefoner så ofta och hittills då alltid i butik, men jag är lite bekymrad över tillgängligheten på den här mobilen och vill inte vänta så länge på att få en. Tror ni det förresten kommer vara nån större skillnad på en telia-branded telefon som en vanlig? Är det lönt köpa en kontant?
Frågan har säkert tagits upp innan.
Du kan ju köpa den med ab. i många nätbutiker också. Lutar åt nätbutik för mig. Så mycket billigare att köpa med ab. är de ju sällan numer, dock använder sig nog en hel del konsumenter av möjligheten att delbetala telefonen på teleräkningen.
Postad 07 February 2010 - 14:40
Pjuklarven
-
Pjuklarven
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
Du kan ju köpa den med ab. i många nätbutiker också. Lutar åt nätbutik för mig. Så mycket billigare att köpa med ab. är de ju sällan numer, dock använder sig nog en hel del konsumenter av möjligheten att delbetala telefonen på teleräkningen.
Jo precis, just för stunden blir det ju billigare på det viset. Men i det långa loppet blir det nog inte det. Men hur mycket "Surfport" och sånt trams kan dom ha lagt in på den om man köper den med ab. ? Glömde ju dessutom fråga vilket ställe på nätet ni rekommenderar att köpa på. Nån nämnde cyberphoto tidigare, vi har ett sånt utlämningsställe i stan, är det ett bra alternativ?
Postad 07 February 2010 - 14:56
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Eftersom jag har börjat ringa och smsa för ca 200 kr i mån tänkte jag förlänga mitt abb (gick ut i augusti) till ett 24 mån 199 kr mest för att man får mest rabatt då.
Har redan telenor, de brukar vara ganska snåla med nedsatta priser tycker jag. Men å andra sidan har de ju oändlig turbo 3g surf för 119 kr (ja, oändligt. Inga gränser alls och man kan ha mobilen som modem). Så det lutar så för mig, via nätet på katshing då de tycks vara billigast än så länge. Sen har jag en bra kö-plats där och de verkar få in telefonerna tidigt.
Postad 07 February 2010 - 15:05
sm6rrp
-
sm6rrp
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej
just nu verkar det som Telenor har bäst skottpengar på telefonerna, Tele2 har sämst, dom har nästan inga skottpengar alls på telefonerna utan där är det ren delbetalning som gäller, när det gäller var man ska köpa telefonen så är katshing bra och brukar ha bland dom lägsta priserna på markanden, har inte haft några problem när jag har handla där
Mvh Crister
Postad 07 February 2010 - 15:40
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Enligt skärmen så har jag också hört rykten om att hårdvaran inte har MT, eftersom man inte tänkte uppgradera den alls från 1.6 från början (och 1.6 stödjer inte MT) så sket man givetvis i hårdvaran som krävs. Men sen när Cheferna insåg att folk faktiskt brydde sig lite om mjukvaruversionen så fick de gå med på att "fixa en uppgradering senare" men hårdvaran fick vara densamma. Men vi får se. Låter konstigt. Men det är trots allt SE vi pratar om. Allt är möjligt. En anledning till att varken Google eller SE vill utlova "Multi-Touch" kan ju vara att ordet faktisk är ett skyddat varumärke. Apple äger varumärket, så vem vet vad de kan tänkas göra om Google börjar använda ordet "Multi-Touch" när det vill sälja Android (eller mobiler i SE fall)
Google har redan släppt multitouch til N1´an. Uppdateringen trycktes ut förra veckan. Funkar hur bra som helst. och den har Pinch Zoom och allt annat som Apple påstår att dom har trademarkat. "On Tuesday, Google announced that it has begun rolling out an over-the-air software update that will not only provide a general fix to the 3G connectivity issues, but also bring multitouch capabilities and support for Google Goggles to the smartphone. The update is being released in batches, but Google expects most users will have it by the end of the week. You'll receive a message in the notifications bar when the update arrives on your phone. Once installed, you'll be able to take advantage of all the new features, including the use of the pinch-to-zoom gesture in the browser, gallery, and maps applications and Google Maps version 3.4, which brings night mode in Google Maps Navigation, personalized page suggestions based on your search history, and synchronization for starred items. You'll also find Google Goggles in the All Apps menu, giving you the ability to perform searches by submitting a photo from the phone's camera. "
Postad 07 February 2010 - 16:42
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Enligt skärmen så har jag också hört rykten om att hårdvaran inte har MT, eftersom man inte tänkte uppgradera den alls från 1.6 från början (och 1.6 stödjer inte MT) så sket man givetvis i hårdvaran som krävs. Men sen när Cheferna insåg att folk faktiskt brydde sig lite om mjukvaruversionen så fick de gå med på att "fixa en uppgradering senare" men hårdvaran fick vara densamma.
Men vi får se. Låter konstigt. Men det är trots allt SE vi pratar om. Allt är möjligt.
Säger du detta bara för att fortsätta på din inslagna linje, "Bojkotta SE" ? Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte ett skit på dom raderna du skrev. Jag klippte bort det andra i din quote eftersom vi skiter i din Nexus, du kan ju börja posta störande inlägg i den tråden istället
Postad 07 February 2010 - 17:06
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Enligt skärmen så har jag också hört rykten om att hårdvaran inte har MT, eftersom man inte tänkte uppgradera den alls från 1.6 från början (och 1.6 stödjer inte MT) så sket man givetvis i hårdvaran som krävs.
Visst kan man förstå ett sådant tänk. Men jag är inte orolig. Detta citat tycker jag: "Xperia X10 has a capacitive screen. It does not support multi-touch functionality at launch, but is considered for the future." säger att X10s HW klara MT men att den inte har SW stödet vid release. Edit: fel formulerat!
Redigerat av Unregistered80bc741c, 07 February 2010 - 17:55.
Postad 07 February 2010 - 19:36
mikrokiwi
-
mikrokiwi
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Google har redan släppt multitouch til N1´an. Uppdateringen trycktes ut förra veckan. Funkar hur bra som helst. och den har Pinch Zoom och allt annat som Apple påstår att dom har trademarkat.
Ja jag vet att Google har släppt sk multitouch till N1 och jag vet även att Apples trademark endast gäller i USA. Vad jag egentligen ville få sagt med mitt inlägg är att Apple som sagt äger rättigheterna till _ordet_ "Multi-Touch", Googles uppdatering möjliggör multitouch, men de kallar det inte för "Multi-Touch" utan för " Pinch-to-zoom". Så den har multitouch, men inte "Multi-Touch" (som är ett Apple trademark) om du förstår vad jag menar. Det är av den anledningen jag tror att både Google och SE är väldigt försiktiga när det gäller att utlova sk multitouch till Android. De kan helt enkelt inte gå ut och säga "Yes, we have Multi-Touch", för det är bara Apple produkter som får saluföras med det. I alla fall i USA, och eftersom både N1 och X10 ska säljas i USA så går det ju inte. Tycker förresten att det är lite knäppt att man kan få ett så välanvänt ord som multitouch varumärkesskyddat, man kanske skulle försöka skydda ordet "klicka" och vips så är det bara datorer som JAG säljer som kan "klicka", alla andra får nöja sig med att "trycka på knappen"
Postad 07 February 2010 - 19:41
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Ja jag vet att Google har släppt sk multitouch till N1 och jag vet även att Apples trademark endast gäller i USA. Vad jag egentligen ville få sagt med mitt inlägg är att Apple som sagt äger rättigheterna till _ordet_ "Multi-Touch", Googles uppdatering möjliggör multitouch, men de kallar det inte för "Multi-Touch" utan för "Pinch-to-zoom". Så den har multitouch, men inte "Multi-Touch" (som är ett Apple trademark) om du förstår vad jag menar. Det är av den anledningen jag tror att både Google och SE är väldigt försiktiga när det gäller att utlova sk multitouch till Android. De kan helt enkelt inte gå ut och säga "Yes, we have Multi-Touch", för det är bara Apple produkter som får saluföras med det. I alla fall i USA, och eftersom både N1 och X10 ska säljas i USA så går det ju inte.
Tycker förresten att det är lite knäppt att man kan få ett så välanvänt ord som multitouch varumärkesskyddat, man kanske skulle försöka skydda ordet "klicka" och vips så är det bara datorer som JAG säljer som kan "klicka", alla andra får nöja sig med att "trycka på knappen" 
Detta är lite intressant, innebär det att Googles uppgradering egentligen inte är äkta multi-touch utan bara pinch to zoom? Det är ju en viss skillnad, det finns en sak som jag skulle vilja kunna göra på min X10 som inte verkar så praktiskt på Nexus One o det är att köra emulatorer (eftersom det inte finns MT-stöd på skärmen så fungerar det inte att tex gå åt ett håll o skjuta/hoppa samtidigt, kolla här om ni inte förstår problemet. http://www.youtube.c...h?v=SfQaDAiMY0U ) Detta kanske fungerar bättre på X10 eftersom den inte har touch-knappar som Nexus, men hade ju ändå varit trevligare om det är full MT som stöds.
Postad 07 February 2010 - 20:52
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
idag tappade jag min Retro P990 i snön, använder nu min endå mera retro P800 ;-)
nu måste dom släppa X10'n snart
Postad 07 February 2010 - 21:45
ravenshield
-
ravenshield
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har förhandsbokat en X10 via Katsching och har tänkt betala kontant för den. Jag har aldrig haft någon android telefon eller dylikt utan alltid kört med kontantkort. Har insett att jag måste skaffa ett abonnemang med ett ev surfpaket om jag skaffar en X10:a. Vilket rekommenderar ni? Jag har helst Telia eller Halebop eftersom att det är bäst täckning här uppe i norr med den  Vad har ni för abonnemang och surfpaket? Jag brukar ringa och skicka sms för mindre än 200:-/mån. Tacksam för svar.
Redigerat av ravenshield, 07 February 2010 - 21:46.
Postad 07 February 2010 - 21:56
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Jag har förhandsbokat en X10 via Katsching och har tänkt betala kontant för den. Jag har aldrig haft någon android telefon eller dylikt utan alltid kört med kontantkort. Har insett att jag måste skaffa ett abonnemang med ett ev surfpaket om jag skaffar en X10:a. Vilket rekommenderar ni? Jag har helst Telia eller Halebop eftersom att det är bäst täckning här uppe i norr med den Vad har ni för abonnemang och surfpaket? Jag brukar ringa och skicka sms för mindre än 200:-/mån. Tacksam för svar.
Som jag skrev tidigare: Telenor 199 kr/mån tänkte jag skaffa. Sedan lägga till deras turbo 3g-surfpaket för 119 kr/mån. (Fri surf)
Postad 07 February 2010 - 22:16
ravenshield
-
ravenshield
-
Användare
-
-
108 inlägg
Som jag skrev tidigare: Telenor 199 kr/mån tänkte jag skaffa. Sedan lägga till deras turbo 3g-surfpaket för 119 kr/mån. (Fri surf)
Jo jag såg det. Men jag är nog mer ute efter Telia alt. Halebop. Nån som kör med något av dessa tro?
Postad 07 February 2010 - 22:18
gregoff
-
gregoff
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag har förhandsbokat en X10 via Katsching och har tänkt betala kontant för den. Jag har aldrig haft någon android telefon eller dylikt utan alltid kört med kontantkort. Har insett att jag måste skaffa ett abonnemang med ett ev surfpaket om jag skaffar en X10:a. Vilket rekommenderar ni? Jag har helst Telia eller Halebop eftersom att det är bäst täckning här uppe i norr med den Vad har ni för abonnemang och surfpaket? Jag brukar ringa och skicka sms för mindre än 200:-/mån. Tacksam för svar.
Jag kommer själv att förlänga mitt telia-abb som har gått ur. Själv funderar jag på "Prata på" med "Mobilsurf Alltid". De fasta avgifterna går då på 29 kr + 98 kr. Sen beror resten på om det finns nån "avbetalning" på själva luren. Ofta får man ett reducerat pris på luren bara av bindningen. https://www.tewss.te...liamobilpratapa
Postad 07 February 2010 - 22:24
ravenshield
-
ravenshield
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag kommer själv att förlänga mitt telia-abb som har gått ur. Själv funderar jag på "Prata på" med "Mobilsurf Alltid".
De fasta avgifterna går då på 29 kr + 98 kr. Sen beror resten på om det finns nån "avbetalning" på själva luren. Ofta får man ett reducerat pris på luren bara av bindningen.
https://www.tewss.te...liamobilpratapa
Okej, tackar. Har du haft surfpaketet förut? Tror du att det räcker?
Postad 07 February 2010 - 22:50
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Rätt mig om jag har fel, men är det inte Telia som har begränsningar på sina surfpaket? Eller det är bara på det mobila bredbandet?  Edit: Efter lite koll så är det nog så (dom stryper hastigheten efter visst antal mb/gb). Dom har själva gjort en tabell på sin sida, då dom stryper hastigheten efter 0,5gb på ett abonnemang och 5gb på ett annat. Enligt den kan man t ex bara sitta på Youtube mellan 3-4 timmar innan 0,5gb förbrukats, eller 3-11 timmar med SVT Play eller webbradio..  Därför kör jag nog också Telenor eftersom dom har obegränsad trafik:)
Redigerat av Unregisteredc83518bd, 07 February 2010 - 22:54.
Postad 07 February 2010 - 23:26
gregoff
-
gregoff
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag har haft telias surfpaket i 1 ½ år nu och har aldrig kommit över gränsen. samtidigt har jag aldrig brytt mig att kolla upp vad jag ligger på i månaden. Men det blir en del mail (med mycket bifogade pdf'er) surfande (ej mobilanpassade sidor) och annat, och jag har som sagt aldrig mött problem. Innan så körde jag webbradio en halvtimme varje morgon utan att komma över gränsen.
Postad 07 February 2010 - 23:37
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Detta är lite intressant, innebär det att Googles uppgradering egentligen inte är äkta multi-touch utan bara pinch to zoom? Det är ju en viss skillnad, det finns en sak som jag skulle vilja kunna göra på min X10 som inte verkar så praktiskt på Nexus One o det är att köra emulatorer (eftersom det inte finns MT-stöd på skärmen så fungerar det inte att tex gå åt ett håll o skjuta/hoppa samtidigt, kolla här om ni inte förstår problemet. http://www.youtube.c...h?v=SfQaDAiMY0U ) Detta kanske fungerar bättre på X10 eftersom den inte har touch-knappar som Nexus, men hade ju ändå varit trevligare om det är full MT som stöds.
Emulatorer på en mobil utan tgb är en riktigt sorglig syn, minns att jag kämpade med att få det någorlunda bekvämt på min gamla Hero men det är bara att glömma i min mening. Ett bra testspel för att se om mobilen har inbyggt multitouchstöd är Toon Wars (coolt spel dessutom). Fungerar fint på Milestone. I övrigt måste jag säga att baserat på vad jag läst här om X10 den senaste tiden så låter den mindre och mindre lovande. Jag skulle verkligen rekommendera alla som går i köptankar att t.ex. kika på HTC Bravo också - HTC känns ju trots allt väldigt mycket mer seriösa och rutinerade än SE gör i dagsläget, tyvärr.
Redigerat av Golgo_13, 07 February 2010 - 23:43.
Postad 07 February 2010 - 23:43
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Någon som har information om SE gjort stöd för svenska i googles appar (t.ex. google voice, skärmtangentbordet (speciellt åäö, eller om det behövs extra knapptryckningar), Eller kanske tom givit tillbaka översättningarna till google så de kan användas i andra telefoner (ex. nexus).
Eftersom denna skalla användas i Sverige, där språket i huvudsak är svenska, så vore det rinligt att menyerna och inställningarna var på svenska. men ej sett någon information om det) (Svenska kommer säkert komma som ett officiellt språk i android, tror jag)
Postad 07 February 2010 - 23:46
ravenshield
-
ravenshield
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag har haft telias surfpaket i 1 ½ år nu och har aldrig kommit över gränsen. samtidigt har jag aldrig brytt mig att kolla upp vad jag ligger på i månaden. Men det blir en del mail (med mycket bifogade pdf'er) surfande (ej mobilanpassade sidor) och annat, och jag har som sagt aldrig mött problem. Innan så körde jag webbradio en halvtimme varje morgon utan att komma över gränsen.
Ah, kanon. Jag har Wi-Fi både hemma och på jobbet också så kommer nog försöka använda det en del. Men jag är som sagt jävligt ovan såna här mobiler men jag tror jag ska börja med o köra mobilsurfpaketet som Telia har (0,5 GB) sen om jag behöver mer är det ju bara att uppgradera till 5 GB. Borde väl funka?
Postad 07 February 2010 - 23:54
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Jo jag såg det. Men jag är nog mer ute efter Telia alt. Halebop. Nån som kör med något av dessa tro?
funderar på halebop eller Telia. antingen så betalar man 9 kr dag (max) (ung 300 kr/mån) eller tar man ett paket på 59 eller 69 där begränsningen är .5 GB/mån. Jag tror inte man kommer upp i sådana siffror. så tyvärr så hålls utvecklingen tillbaka av kostnadsskäl. (Får se om operatörerna tvingas till en mer human prissättning, men det har nog med att göra på hur stor den tillgängliga bandbredden är och hur stora vinster operatörerna vill göra) vore bra om man kunde redogöra för vilka abb som passar för en telefon som x10.
Postad 08 February 2010 - 06:15
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Det var ju ett hemskt stirrande om 500MB/månad kommer räcka. Det gör det för 95% av användarna. Jag har Telenors surf för 119kr/månad och det funkar kalas för mig! Tveksamt om jag går över 500MB/månad men jag tänker absolut inte ha en begränsning på hur mycket jag får surfa, det tycker inte jag är acceptabelt. Jag hade det för 59kr/månad innan men det kändes rätt segt att inte ha HSPA, så jag bytte upp mig. ******** i gatan vad snabbt det går att surfa nu.  I alla fall, bor ni inte i Skåne så känns täckningen för Telenor rätt tveksam (vad jag uppfattat när jag rest utanför Skåne i Sverige så är det rätt usel täckning mest överallt så länge man inte är i en stad, det kanske är så för alla och man är löjligt bortskämd här, vad vet jag) så om ni vet att det inte fungerar så är det bara att köra Telia eller Halebop som har samma nät. 500MB/månad räcker nästan garanterat, nämligen. Sen är det ju olika priser på tilläggstjänsterna så det får man ju också räkna in.
Postad 08 February 2010 - 07:29
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jo det finns multitouch, det har funnits bland applikationerna sen launch, det man har gjort nu är att slå på det på de inbyggda programmen i android. Så ja, du kan spela spel.
Postad 08 February 2010 - 11:25
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Jo det finns multitouch, det har funnits bland applikationerna sen launch, det man har gjort nu är att slå på det på de inbyggda programmen i android.
Så ja, du kan spela spel.
Om du kollar videon i min länk så ser du att multi inte fungerar ens i de spel som har stöd för det. I hans video är det Pong. Vore väldigt intressant o se om det fungerar nu, men har svårt att tänka mig det.
Postad 08 February 2010 - 14:30
hink-fan
-
hink-fan
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu vet jag inte om den har postats förut, men jag kikade på denhär video: http://www.youtube.c...28k&feature=fvwJag tycker den verkar förhållandevis rapp måste jag säga, att timescape laggar kan man ju förstå, då det är så mycket information plus att den tar väl grejer från internet? Men iövrigt tycker jag den är rapp. En såndär vill jag ha helt enkelt
Postad 08 February 2010 - 15:28
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Nu vet jag inte om den har postats förut, men jag kikade på denhär video: http://www.youtube.c...28k&feature=fvw
Jag tycker den verkar förhållandevis rapp måste jag säga, att timescape laggar kan man ju förstå, då det är så mycket information plus att den tar väl grejer från internet? Men iövrigt tycker jag den är rapp. En såndär vill jag ha helt enkelt 
Jag vill förtydliga att den jag använde var snabb och det sk 'lagget' i Timescape endast uppkom emellanåt, men jag är säker på att det har man kodat bort vid release. Dessutom är den ju riktigt ###### snygg och ligger som en kall Tuborg en varm sommardag i handen, dvs jävligt bra.
Postad 08 February 2010 - 15:34
gregoff
-
gregoff
-
Användare
-
-
100 inlägg
Dessutom är den ju riktigt ###### snygg och ligger som en kall Tuborg en varm sommardag i handen, dvs jävligt bra. 
Så för oss danskar, så är luren därmed ännu bättre ;-)
Redigerat av gregoff, 08 February 2010 - 16:02.
Postad 08 February 2010 - 16:07
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Så för oss danskar, så är luren därmed ännu bättre ;-)
Haha! Japp!
Postad 08 February 2010 - 17:46
thorstenn
-
thorstenn
-
Användare
-
-
163 inlägg
Okey jag har verkligen hakat upp mig på det här med multitouch på x10an. Det håller mig vaken på nätterna och jag drömmer mardrömmar om att hårdvaran inte skulle stödja den. Aja nu mår jag lite bättre iaf för jag har läst på om kapacitiv teknik (har lite för mkt fritid  ). Applying voltage to the array creates a grid of capacitors. Bringing a finger or conductive stylus close to the surface of the sensor changes the local electrostatic field. The capacitance change at every individual point on the grid can be measured to accurately determine the touch location.[5] The use of a grid permits a higher resolution than resistive technology and also allows multi-touch operation. The greater resolution of PCT allows operation without direct contact, such that the conducting layers can be coated with further protective insulating layers, and operate even under screen protectors, or behind weather and vandal-proof glass.
PCT is used in a wide range of applications including point of sale systems, smartphones, and public information kiosks. Visual Planet's ViP Interactive Foil is an example of a kiosk PCT product, where a gloved hand can register a touch on a sensor surface through a glass window.[6] Examples of consumer devices using projected capacitive touchscreens include Apple Inc.'s iPhone and iPod Touch, HTC's HD2, G1, and HTC Hero, Motorola's Droid, Palm Inc.'s Palm Pre and Palm Pixi and more recently the LG KM900 Arena, Microsoft's Zune HD, Sony Walkman X series, Sony Ericsson's Aino and now Vidalco's Edge, D1 and Jewel, the Nokia X6 phone and Google's Nexus One.
Skulle alltså vara extremt konstigt om X10an inte skulle ha hårdvaran för multitouch då allt som krävs är en kapacitiv skärm typ... Aja hoppas det känns bättre för er också
Postad 08 February 2010 - 20:11
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Okey jag har verkligen hakat upp mig på det här med multitouch på x10an. Det håller mig vaken på nätterna och jag drömmer mardrömmar om att hårdvaran inte skulle stödja den.
Aja nu mår jag lite bättre iaf för jag har läst på om kapacitiv teknik (har lite för mkt fritid ).
Skulle alltså vara extremt konstigt om X10an inte skulle ha hårdvaran för multitouch då allt som krävs är en kapacitiv skärm typ...
Aja hoppas det känns bättre för er också 
Jag har också snokat lite o kommit fram till att tex N1 inte har fullt stöd för multi touch. "N1 har en Synaptics ClearPad 2000 som digitizer. Det är inte "riktig" multi-touch på denna utan mer en variant av dual-touch. Den supportar full tracking på 1 finger och vissa 2-finger gestures. Specifikt så kan den inte tracka mer en ett finger åt gången i horizontal/vertikal planet. T.ex. om du håller båda fingrarna på samma "höjd" i Pong så kan den inte hantera det utan ser det som ett finger. Dock så funkar ju alla typer av pinch/roterings gestures bra med denna lösning." -packetlss på swedroid Tror ju inte X10 har sämre stöd än så, men jag hade ändå hoppats på "fullt" MT stöd och blev lite besviken över det här. Positivt är väl kanske att X10 har vanliga knappar och man kan tydligen i många emulatorer osv mappa knapparna till att motsvara knapp på tex en handkontroll och för detta krävs det alltså inte MT. Eftersom man få får ett virtuellt styrkors på skärmen o fysiska knappar på X10 så borde emulatorer fungera rätt bra på tom utan stöd för MT (vilket jag fortfarande tror att den har, även om det bara är lite begränsat som Nexusen.) Vore väldigt intressant att veta vad det sitter för digitizer i X10." EDIT: Jag kan inte lova att citatet överst stämmer till 100%, men verkar rätt troligt... tror fortfarande X10 har minst samma stöd för MT som Nexus, egentligen borde det kanske heta stöd för "gestures". Kanske därför de inte vågar kalla det multi touch?
Redigerat av zippiz, 08 February 2010 - 20:30.
Postad 08 February 2010 - 20:24
Melone
-
Melone
-
Amatör
-
-
77 inlägg
SE lär ju fukka allt vad MT heter... that's for sure!
Det är för bra för att vara sant att det skulle komma en "bra" mobil som har det man vill ha.....
Om det nu är så viktigt för folk att veta specar så är det ju otroligt korkat att inte dela med sig av sån info.
Det handlar ju om köpare... vilket dom borde vara måna om.
/Melone
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|