Varför det?Flintastek borde vara dödsstraff på

Postad 31 maj 2013 - 21:09 /G Postad 01 juni 2013 - 07:36 När jag tänker på flintastek får jag bara upp en bild på en fulkryddad köttbit där kryddan döljer det dåliga köttet. ![]() En klok bror du har ![]() Postad 01 juni 2013 - 07:54 Du menar alltså benfri kotlettrad som är bland det torraste köttet man kan få? Postad 01 juni 2013 - 08:42 Postad 01 juni 2013 - 10:14 Redigerat av Unregistered7e3b888e, 01 juni 2013 - 12:00. Postad 01 juni 2013 - 10:22
japp och så är ofta fallet i mataffärerna. Till exempel dom där marinerade schnintzel som dom brukar sälja i charken.. Ett jäkla fusk med dom. skulle aldrig i mitt liv köpa en sådan köttbit. Postad 01 juni 2013 - 20:08 Q ser snyggare ut med det är ju inte allt:) Mvh Martin Postad 02 juni 2013 - 06:35 Denna gången blev det hickorychunks då detta enligt uppgift ska funka fint med nötkött. Tog av köttet efter ca 5 och en halv timme för att packas i folie med köttbuljong, kryddor och worchestershiresås. ![]() Jag hade sedan planen att låta den ångas och mysa sig i mål i detta paket men sedan öppnade sig himlen fullständigt. Det SMHI kallade "regnskurar" var närmare monsunregn och fortsatte i princip oavbrutet resten av dagen. Tempen i röken föll och jag klarade inte av att få upp paketet i rätt temp. Well well, vid servering hördes inga klagomål. ![]() Jag känner dock själv att man vill ha det exakt som planerat när man lagt ner en hel del tid på förberedelserna vid en low and slow. Redigerat av Sambuccashake, 02 juni 2013 - 06:52. Postad 02 juni 2013 - 07:03 Fast där håller jag inte med dig. Nog kan jag tillaga en kotlettrad så att den smälter i munnen. Och fläsk är vida känt för att kunna dra åt sig enormt med smak. /G Postad 02 juni 2013 - 20:34 I den prisklassen skulle jag absolut sikta på Q300, en mycket kompetent grill i bra format. Trevligt med fällbara sidobord då grillen tar mindre plats när den inte användas. Två brännare, vilket möjliggör grillning med indirekt värme och rejäla grillgaller i gjutjärn. Finns dessutom en hel del tillbehör till Q300/320 så som rotisseri med mera. Postad 03 juni 2013 - 12:33 Postad 03 juni 2013 - 12:39
För det finns inget värre när man bjudit in ett gäng för grillning så kommer någon med en flintjävel som tar upp 2/3 av grillen så alla inte får plats med sina grillbitar...sen tycker jag även att flintan är den mest fantasilösa grillbiten som finns. ![]() Postad 03 juni 2013 - 23:59 Vi kommer nog köra oxfilé. Tant Agdas honungs rub' och sedan Cai P's honungsglaze två vändor på det. Serveras med potatisgratäng och något alkoholfritt då jag jobbar natt. /G Postad 04 juni 2013 - 09:01
Du har en för liten grill min vän.... ![]() Postad 04 juni 2013 - 13:00 ![]() Nu har man iaf fått hem ett vildsvin, lagom till säsonger tuffar igång ordentligt.. ![]() 75 :-/kg, men, det är färdigstycket, vacuumpackat och märkt, inte helt fel.. Postad 04 juni 2013 - 15:19 påbörja tillagandet av pulled pork så snart ungarna väcker mig imorgon bitti. Bifogad fil(er)Postad 05 juni 2013 - 11:09
Gött! Ja trodde ja skulle få hitta på nåt annat med fransyskan med de blir low n slow på den också då. Ska testa pulled pork för första gången i morgon. Ska bli intressant och förhoppningsvis smakligt! ![]() Postad 05 juni 2013 - 14:07
Inte pulled pork av fransyskan va? Postad 05 juni 2013 - 14:29 Nej givetvis inte. Skrev kanske lite luddigt. Postad 06 juni 2013 - 11:56 Sen blir det grillad hel Entrecote ikväll. En pilsner kanske man får ta också. Skatteverket har varit snälla och gett mig lite pengar så det blir nog ett köp av Q320. Kan nån ladda upp en bild på tillbehöret där man hänger gasolflaskan på? Det borde väl vara en rätt bra grej?, så kan man lätt köra grillen hit och dit i trädgården. Blev det bra? Har du nåt bra recept på Pulled Pork? Postad 06 juni 2013 - 12:00
Har jag redan gjort längre upp? Redigerat av masse70, 06 juni 2013 - 12:01. Postad 06 juni 2013 - 12:05 Tack, hade fö rmig det men hittade det inte först, bläddrade för långt bak. ![]() Passar den även Pk5 tror jag de heter. Har en sån sedan tidigare, men man kan alltid byta upp sig i så fall. Använder du din Rotisserie mycket? Vet inte om jag ska skaffa en sån med. Kanske senare i så fall Postad 06 juni 2013 - 15:01 Ja, det verkar tom så att man BÖR ha en 5 liters ifall man vill kunna fälla ner ena sidobordet. Med min 10a på plats går det inte ![]() Men jag vet att den passar för båda, jag funderar på att köpa 2 st 5or istället så man kan byta när det tar slut. Jag kan väl inte påstå att jag använder spettet mycket, har hittils använt det typ 3 ggr. Men när man väl gör det är det helt klart värt besväret! Redigerat av masse70, 06 juni 2013 - 15:41. Postad 07 juni 2013 - 08:07
Får man fråga vad "besväret"är? Jag funderar själv på att skaffa ett set fast till webers kolgrillen 57cm.. Men då vill jag ju bli byns grillkung och inte bara dra på mig ytterligare ett besvär.. ![]() Postad 08 juni 2013 - 09:52 Nja, besväret består väl mest av att det bör och ska ta tid att grilla på spettet, alltså low&slow. Det är ju iaf en aning mer "meck" än att bara slänga på en skiva biff om man säger så. Postad 08 juni 2013 - 10:14
Skaffade precis bokenFlippin' burgers: hamburgare från grunden och där är rekommendationen att tillaga burgarna i torr gjutjärnspanna för att efterlikna ett stekbord så långt som möjligt. Kanske skulle man köpa sig en stekplatta ändå och börja steka finburgare grillen... Postad 08 juni 2013 - 10:15
Grillat en hel del på sistone, dock är man dålig på att ta bilder. Hel Entrecote, bakpotatis, grillad majs häromdagen
Postad 08 juni 2013 - 10:58
Gjort samma sak och gjorde burgare åt 11 personer här hemma för några helger sedan, nästan tre kg köttfärs (nymald högrev från köttaffär) gjorde jag på, två burgare på 100g st blev över och alla var helt saliga för att det var så gott, brödet är ruskigt bra. Har stekdel till min grill och körde smash tekniken, grymt smidigt. Kan verkligen rekommendera boken och restaurangen i Sthlm men var beredda på 1-2 h kö om ni skall dit ![]() Edit: Ica maxi säljer hamburger papper/fickor liten rolig detalj till burgar festen ![]() Redigerat av jimel, 08 juni 2013 - 11:03. Postad 08 juni 2013 - 11:41 ![]() http://www.aftonblad...icle16925736.ab http://www.aftonblad...icle16923814.ab Bor man i hyres eller bostadsrätt så kan man ju alltid försöka fixa så att det byggs en gemensam grillplats på utegården, om plats finns vill säga. Postad 08 juni 2013 - 23:42 EK Postad 09 juni 2013 - 09:59 Det finns ett stort mått av personlig preferens vad det gäller pulled pork men jag kan åtminstone delge mina erfarenheter så får du experimentera vidare därifrån. Köttet Vanligtvis används bog men karré fungerar lika bra då fettmarmorering är likvärdig. Rub Det florerar mängder med recept på nätet men man kan säga att grundbulten i de flesta verkar vara farinsocker, salt, peppar, paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver samt någon hetta i form av chilipulver eller cayenne. Här följer det recept som jag använde senast med gott resultat:
Farinsocker 4 msk Paprikapulver 3 msk Vitlökspulver 1 msk Lökpulver 1 msk Chilipulver 1 msk Cayennepeppar 1 msk Svartpeppar 2 msk Senapspulver 1 tesked Ingefära 1 tesked Först smörjer jag in köttbiten med Texas Longhorn-marinad för att få rubben att fastna bättre och när rubben sitter där den ska så lindar jag in härligheten i plastfolie och den får övernatta i kylskåpet ![]() Du kan dock använda lite vad som helst som "häftmassa", det tar inte så mycket smak av det hela ändå. Rökträ Har själv använt i huvudsak äppleträdschunks men har även provat pekan och hickory vid andra grillningar. Jag tycker mest att det är doften som skiljer de olika träslagen åt, smaken blir liksom "rökt" oavsett. Tillagningstemperatur Jag kör mellan 225 - 250 F / 107-121 C, föredrar att ligga närmre 250 F/121 C då jag oftast lägger på köttet vid 07:00 och vill hinna äta innan det blir jättesent. Folie Jag har testat både med och utan folie och föredrar nog ändå att foliera när barken är utseendemässigt där jag vill ha den. (ca 160-170 F / 71 - 76 C) Dessutom snabbas tillagningen upp då köttet ångas au jus. Med det sagt, jag har sett side by side-jämförelser som indikerar att köttet är minst lika mört och saftigt utan folie som med folie. Testa! Plateu eller "the stall" En annan anledning till att det kan vara gynnsamt att linda i folie vid 160-170 F / 71 - 76 C) är att fläskkött vanligtvis träffar på en "vägg" där när olika vävnader ska brytas ner och köttet ger ifrån sig bundet vatten vilket gör att det kan ta timmar innan man är "igenom" och når måltempen. Händer till och med att tempen här droppar en och annan grad vilket kan vara stressande. Färdigtemp Jag vill gärna ha köttet på andra sidan 200 F / 93 C för att vara helt säker på att all bindvävnad är upplöst och köttet garanterat faller isär utan motstånd. Vila köttet Minst en timme innan du drar i sönder det. Är du klar långt innan maten ska serveras kan du fylla en kylväska med varmvatten i 5 minuter, häll ut vattnet och placera sedan din noggrant folierade köttbit där. Håller värmen i 3-4 timmar utan problem. Finishing sauce Många vill göra gällande att pricken över i kommer i form av en finishing sauce som man blandar in i köttet efter man rivit isär det. Jag har testat senapsbaserad sås (känns för mycket julbord), vinägerbaserad sås (inte helt fel, dock ovant) och ska nästa gång prova en tomatbaserad dito. Jag håller fortfarande på att undersöka det perfekta receptet samt tillvägagångssättet men förhoppningsvis kan du ta med dig något av detta i dina egna grilläventyr. EDIT: Adderat temperaturenheten Celcius Redigerat av Sambuccashake, 15 juni 2013 - 08:38. Postad 13 juni 2013 - 20:03
Tack för detta eminenta tips!
Dock undrar jag lite varför du bara anger alla temps i farenheit? Är det månne av ren lathet från de riktiga amerikanska tipsen/recepten? ![]() Nu måste man bara hitta nån dag när man har tålamodet för denna extrema långbänk att tillaga härligheten..... Frågan är om detta skulle vara nåt att med fördel tillaga på rotisserie-spettet med tanke på saftighet jämfört med att låta det ligga på gallret? Jag menar, detta gör ju att safterna "centrifugeras" runt och att safterna behålls bättre. Redigerat av masse70, 13 juni 2013 - 20:13. Postad 13 juni 2013 - 20:12 Det är tydligen omöjligt att förbjuda grillning, även kolgrill på balkong (om inte brandförsvaret har utgett något speciellt i området) Vilket inte han hade hört någon om. Så det kändes jävligt skönt å kunna grilla vidare utan att vara orolig nu ![]() Postad 13 juni 2013 - 20:15 Det är inte alls omöjligt att förbjuda. En förening kan ju sätta upp vilka regler dom själva anser sig vilja sätta upp så länge styrelsen godkänner detta. Har ingenting alls med Brandförsvaret att göra. "Styrelsen har rätt att besluta att införa ordningsregler med förbud mot grillning såväl på föreningens allmänna ytor, till exempel innergården, som på balkongerna. Grillningsförbudet får inte vara godtyckligt utan ska ha ett verkligt föreningsintresse. Det är viktigt att ha ett allmänt och brett stöd bland föreningens medlemmar så att reglerna kommer att efterlevas. Ordningsreglerna bör därför beslutas av en föreningsstämma och så ska självfallet alla medlemmar informeras om reglernas innehåll." http://www.bostadsra...ablad/grillning "Vid grillning på balkong finns det framförallt två aspekter att ta ställning till; dels brandrisken, dels risken för att rök och matos ska orsaka störningar för andra boende. Titta i din föreningens ordningsföreskrifter om det framgår om grillning på balkonger är tillåtet eller inte. Av ordningsföreskrifterna bör det även framgå om ett eventuellt förbud i så fall omfattar all grillning, oavsett om det sker med kol-, gasol- eller elgrill." "har varit i kontakt med brandmyndigheten och fått svaret att det är förbjudet att använda.kol eller gasolgrill på balkongerna, även att förvara gasoltuber på balkonger eller i lgh, ska det grillas på balkonger så är det bara elgrill som gäller." http://blogg.hsb.se/...g-pa-balkongen/ Däremot kan det skilja sig beroende på vilken typ av grill man har såklart, som också är godtyckligt. Så om din förening har regler mot detta och du lutar dig mot din jurists uttalande kan du få problem med föreningen kan jag lova dig, och det är de som bestämmer och ingen annan i detta fall..... Redigerat av masse70, 13 juni 2013 - 20:49. Postad 14 juni 2013 - 07:43 Min vän, anledningen är mycket enkel! ![]() Termometern på min grill visar Farenheit i stora siffor, Celcius i små. Min köttermometer visar i både F och C så det har helt enkelt blivit så att minsta motståndets lag kickat in... ![]() Tycker också att Celciusskalan ibland kan låta lite trubbig när man pratar om ett spann. (225-250 F = 107-121 C) Jag tror helt klart att spettet funkar ypperligt till just sådant här, väl värt att testa! Postad 14 juni 2013 - 07:48 Aaah, latmasken kröp alltså? ![]() Ja det kan man ju lugnt säga..... Postad 14 juni 2013 - 09:38 Följde receptet i stort sett rakt av och det blev förbenat bra! En av gästerna aka Springan här på min hembio hamnade i "paltkoma" ![]() Det tar sin tid men är helt klart värt de. ( 11,5 timmar med vila i folie). Postad 14 juni 2013 - 09:39 Ni som brukar göra pulled pork, hur serverar ni det och vad har ni till sas? I USA har jag förstått att man otast lägger det i ett bröd med nån BBQ-sås eller så till. Postad 14 juni 2013 - 09:43 Postad 14 juni 2013 - 09:47 Bredvid hade vi coleslaw samt lite annat (grillad majs , korv och små spett på färs) och ett härligt rödtjut. Kan rekommendera att kolla upp de receptet för jag tyckte att det var bra förklarat hela vägen. Postad 23 juni 2013 - 23:01 Tyvärr litade jag inte på min nya grills värmestabilitet än (har inte grillat in mig så jag kan grillen ordentligt helt enkelt), vilket gjorde att jag sprang och kollade tempen alltför ofta för att det skulle vara kul. Slutresultatet då? Antagligen det godaste jag ätit från en grill någonsin... Postad 24 juni 2013 - 06:40 Redigerat av vilse, 24 juni 2013 - 06:41. Postad 25 juni 2013 - 09:40 Nu skall jag äta rostade franska med smör, aprikosmarmelad och ost. Till det ett glas citronsaft och mandelmjölk. Mvh. Redigerat av Isaac, 25 juni 2013 - 09:52. Postad 28 juni 2013 - 07:36 Men när jag grillade hamburgare sist så hittade jag på ICA en sk "hamburgerfärs" som består av grovmalen högrev och ryggbiff. (80/20 om jag inte helt missminner mig) ![]() Väldigt "köttig" och god smak och perfekt för oss som inte maler vår egen färs eller då slaktaren har stängt. ![]() Ett lyckat experiment i all sin enkelhet vill jag också bjuda på. Gjorde kycklinggrillspett och blandade ihop helt vanlig Santa Maria grillolja (Garlic) med generösa mängder Chipotle-Tabasco. ![]() ![]() Penslade före och under grilling. ![]() Blev riktigt gott, en hetta som verkligen inte stör och en trevlig smakupplevelse inte minst. Redigerat av Sambuccashake, 28 juni 2013 - 07:43. Postad 01 juli 2013 - 08:33 ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av DennisA, 01 juli 2013 - 08:34. Postad 01 juli 2013 - 08:54 Såg jääääävligt gott ut ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |