Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 16 juli 2013 - 13:51
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Naturligtvis har långt ifrån alla det intresset att skapa den miljö som krävs för att få ur den maximala kapaciteten som en stereo kan ge. Vet många som köper dyra prylar och ställer högtalarna på helt fel plats. Vilken waste of money är inte de då? De extrapengar man betalar för dyr utrustning måste man ta vara på eller så kan man lika väl köpa billiga grejer och lyssna på musik när man är i rörelse i hemmet. Kan knappt tänka mig t.ex. att xyzzyxyzzy är en aktivt lyssnande medlem här på forumet. Men tjafsa och spänna musklerna det kan han ;-)
När någon som Leif BS tolkar sina egna tillkortakommanden och argumentlösa vimsiga påståenden som något slags bevis för att han själv skulle vara en initierad audiofil, kunnig, intresserad och aktiv lyssnare, då tar man sig för pannan och minns genast hur denne aldrig någonsin levererat ett ärligt svar på en enda enkel fråga, samtidigt som han i andra forum ställt rena nybörjarfrågor i samma ämne och tydligt blottat sin genuina brist på kunskap, erfarenhet och vanligt bondförnuft. Att Leif BS uttalar negativa omdömen om min person känns ganska tafatt och en smula desperat. Troll gillar uppenbarligen inte att vi andra ständigt drar ned brallorna på dem...  Sant, men inte helt sant. Jag refererar till Roger Russel på McIntosh Lab. Om högtalarkabelns resistans inte är högre än 5% av högtalarens nominella impedans så är man på den säkra sidan. En 4 ohms-högtalare skall då ha en kabel med högst 0,2 ohms resistans. 5 meter 0,75 mm2 lampsladd(koppar) duger inte då i detta fallet för resistansen är 0,24 ohm. Går man ner till 0,5 mm2 så blir resistansen 0,36 ohm. 0,2 mm2 blir 0,9 ohm. Kör man med 2,5 mm2-kabel så klarar man sig i dom allra flesta vardagsrum med råge. Så länge som kabellängden är max 15 meter till en 4 ohms-högtalare!
Rätt och riktigt, även om inte alla högtalare har såpass krokig impedanskurva att det ens blir gränsfall med 15m/2,5mm2/4ohm. Jag kunde ha uttryckt mig tydligare, även om poängen torde vara ganska klar för de allra flesta: I ett vardagsrum har man relativt korta högtalarkablar, och det innebär att även enkla och ganska tunna kablar från biltema/kjell/classe osv givet tillräcklig ledningsarea ger såpass små förluster att det inte på något sätt "lönar sig" att byta ut dem mot dyrare/finare/bättre även om skillnaderna kan vara enkelt mätbara. "Tillräckligt bra" är ribban man skall passera över, och sen blir det helt enkelt inte bättre vad vårt hörande beträffar, varför man istället bör lägga pengarna och sina ansträngnigar på något där de gör nytta.
Redigerat av Unregistered277056c3, 16 juli 2013 - 13:52.
Postad 16 juli 2013 - 14:32
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Aaah, lång dag på kontoret, en kaffe i handen och denna tråd framför sig, kan det bli bättre?
Postad 16 juli 2013 - 15:25
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Att Leif BS uttalar negativa omdömen om min person känns ganska tafatt och en smula desperat. Troll gillar uppenbarligen inte att vi andra ständigt drar ned brallorna på dem... 
Tror inte vi har med troll att göra. Snarare en mytoman...
Postad 16 juli 2013 - 15:37
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Skulle vara intressant att prova hur klen kabel man kan ha innan man hör någon skillnad. Skulle ju egentligen gå att prova genom att ansluta ett variabelt motstånd.
Postad 16 juli 2013 - 16:13
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Skulle vara intressant att prova hur klen kabel man kan ha innan man hör någon skillnad. Skulle ju egentligen gå att prova genom att ansluta ett variabelt motstånd.
Ja, och det går t o m att göra ännu enklare. Sätt ett lämpligt motstånd (eller kabel) mellan A och B-utgången (om man har såna).
Postad 16 juli 2013 - 18:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag hittade en 10-meters telekabel här hemma i förrådet. Skall testa med den som högtalarkabel för att höra om det blir nån skillnad mot Jentech Sky 2,5. Vet inte vilken area det är på telekabeln, men ledarna såg löjligt klena ut. Återkommer med lyssningsintryck.
Postad 16 juli 2013 - 18:23
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
En variabel som många kanske missar är att vi må vara upplysta i dagens samhälle, men vi är långt från allvetande. Det finns enligt min mening saker som påverkar vår värld som inte går att lösa med en voltmätare och lödkolv. Jag tror inte saker är så enkla så att man kan säga - tillräckligt med koppar = maximalt ljud. Då hade ju alla dac:ar låtit lika (1:or och 0:or som rusar fram) och det tror jag de flesta är överens om att så inte är fallet. Eller
Postad 16 juli 2013 - 18:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
En variabel som många kanske missar är att vi må vara upplysta i dagens samhälle, men vi är långt från allvetande. Det finns enligt min mening saker som påverkar vår värld som inte går att lösa med en voltmätare och lödkolv. Jag tror inte saker är så enkla så att man kan säga - tillräckligt med koppar = maximalt ljud. Då hade ju alla dac:ar låtit lika (1:or och 0:or som rusar fram) och det tror jag de flesta är överens om att så inte är fallet. Eller 
Nu är ju förvisso en Dac något lite mer komplex än en kabel. Om sedan ljudskillnader melan olika dacar beror på tillverkarnas egna ljudpreferenser, eller att det helt enkelt är avancerat att få till kan man ju fundera över.
Postad 16 juli 2013 - 19:18
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Precis som laddie också påpekar är en dac oerhört mycket mer komplex än en enstaka ledare, och det finns väldigt många olika sätt "att flå en katt" varför jämförelsen haltar. Två olika men väldigt välkonstruerade da-omvandlare som "är tillräckligt bra" hör man inte skillnad på, och precis samma gäller stärkare, kablar osv. Undantagen är egentligen bara de burkar som har "inbyggd karaktäristik" som är svår att bygga bort, t ex rörstärkare och en del märkliga apparater som medvetet konstruerats för att låta avvikande.
Postad 16 juli 2013 - 20:39
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
xyzzyxyzzy,du som har stor kunskap. Vad har du för synpunkter på denna  Jag gör det igen (i artikeln finns hänvisningar till ett vetenskapligt test där man kan se hur likvärdiga kablar ger olika resultat. Det beror på att man aldrig kan se kablar som isolerade delar av ett system - utan som en del av sammanhanget
http://www.eetimes.c...?doc_id=1274851
I detta fall delningsfiltret i högtalaren. Skillnaderna är mätbara. Det stödjer min tes att det fortfarande finns många fenomen man inte kan mäta - än - och därför borde vara lite ödmjuk inför vad som upplevs. Placebo är stark, visst, men den är också nyckfull. Är det ingen verklig förändring så hävdar jag att man kommer att uppleva "placebon" väldigt olika vid olika tillfällen. Det är så jag försöker ta bort placebo-intryck. Verkliga förändringar ligger kvar, även när man är trött, sitter "fel", spelar med en annan volym osv osv. Jag har ett par CDn och LP som "inlyssnade" referenser. Kan dom lyssningsmässigt innantill. Har det skett en verklig förändring i systemet så kommer det fram via dessa referenser. Valde t.ex rör till CDns utgångsteg mha av dessa. Är fullständigt likgiltig för olika märken osv. utan litar enbart på min egen upplevelse. Jag hör numera skillnad mellan högtalarkablar. Men kan inte avgöra om det är en ljudkvalitetsskillnad. Det är en otroligt liten nyansskillnad som motsvarar att man t.ex vrider upp volymen ett litet steg. Det finns andra, effektivare sätt att lägga pengarna på för att få bättre ljud. Men skillnad är det!
Postad 17 juli 2013 - 10:49
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Eller inte. Den jämförelsen är, för att använda ditt uttryck, knappast upplyst. Kablar är tillräckligt enkla saker för att man ska kunna säga att det inte finns något "magiskt" som påverkar. DACar är betydligt mer komplicerade, men även där är det inte speciellt svårt att visa varför det som händer med ljudet händer.
Postad 17 juli 2013 - 13:03
ModerJord
-
ModerJord
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Får man 0,2 ohm på en meter kabel har man fått ett måndagsexemplar av mätinstrumentet eller så vet man inte hur man mäter resistans eller så hittar man bara på för att få uppmärksamhet.
Postad 17 juli 2013 - 13:09
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Aaah, lång dag på kontoret, en kaffe i handen och denna tråd framför sig, kan det bli bättre? 
Nej var någonstans kan man få en sådan pass trevlig underhållning.
Postad 17 juli 2013 - 13:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag hittade en 10-meters telekabel här hemma i förrådet. Skall testa med den som högtalarkabel för att höra om det blir nån skillnad mot Jentech Sky 2,5. Vet inte vilken area det är på telekabeln, men ledarna såg löjligt klena ut. Återkommer med lyssningsintryck.
Har testat nu och hörde ingen skillnad på telekabel och Jentech Sky 2,5. Trodde jag skulle höra skillnad för telekabeln är så otroligt klen. Svårt att skala den utan att den gick av. Enligt mitt mätinstrument så mätte 5 meter telekabel 2 ohm. Hörde ingen nivåskillnad ens. Nu har jag inte blindtestat eller gjort ett snabbt A & B test, utan helt enkelt spelat ett stycke, bytt kabel och lyssnat igen. Bytet tog ca 1 minut. Så vad lär jag mig av detta? Meningslöst att investera i en dyrare kabel.
Postad 17 juli 2013 - 13:26
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Har testat nu och hörde ingen skillnad på telekabel och Jentech Sky 2,5. Trodde jag skulle höra skillnad för telekabeln är så otroligt klen. Svårt att skala den utan att den gick av. Enligt mitt mätinstrument så mätte 5 meter telekabel 2 ohm. Hörde ingen nivåskillnad ens. Nu har jag inte blindtestat eller gjort ett snabbt A & B test, utan helt enkelt spelat ett stycke, bytt kabel och lyssnat igen. Bytet tog ca 1 minut. Så vad lär jag mig av detta? Meningslöst att investera i en dyrare kabel.
Inte för att vara spydig men vad har du för några grejer i din stereo?
Postad 17 juli 2013 - 13:39
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Inte för att vara spydig men vad har du för några grejer i din stereo?
Bara att kolla på mina bilder. Var är dina bilder?
Postad 17 juli 2013 - 13:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Får man 0,2 ohm på en meter kabel har man fått ett måndagsexemplar av mätinstrumentet eller så vet man inte hur man mäter resistans eller så hittar man bara på för att få uppmärksamhet.
Jag bör lämna in båda för kalibrering, det var ett tag sedan. Min gissning till att de nu visar 0,3 ohm är att jag mäter genom en kopplingsplint samt att denna kabel är 1dm längre än härom dagen. Det är alltså två olika typer av Fluke. Men jag har fan ingen aning om vad jag pysslar med  Inte för att vara spydig men vad har du för några grejer i din stereo?
För att däremot vara spydig, när fan ska Du visa vad du har för superanläggning? Och varför besvarar du aldrig motfrågorna?
Postad 17 juli 2013 - 13:49
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
 Vilken tråd......
Postad 17 juli 2013 - 14:02
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
xyzzyxyzzy,du som har stor kunskap. Vad har du för synpunkter på denna 
Vet inte riktigt vad din smiley skall betyda, men min tolkning av testen är att den påverkats väldigt mycket av en dokumenterad men okänd störkälla, som man inte ens bemödat sig att berätta om den varit aktiv vid mätningarna eller inte. Ganska uselt genomfört och skrivet, och resultaten ger inte mycket annat vid handen än att bor man nära en kraftig störkälla och har 50m avstånd mellan slutsteg och högtalare kan det vara vettigt med skärmad kabel.
Postad 17 juli 2013 - 14:10
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Rent teoretiskt så borde jag ha hört en nivåskillnad. Kanske jag hade hört det om jag riggat upp kablarna så att det snabbt gått att växla mellan dom. Men som sagt, byter man grejer i vilket sammanhang som helst och inte märker nån skillnad, så är det ingen skillnad. Vad är det värt med ett byte av nånting om du måste meditera innan, vara mätt, inte nödig, vilopuls under 60, sitta exakt likadant mm för att höra nån skillnad
Postad 17 juli 2013 - 14:36
ModerJord
-
ModerJord
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Color me surprised. På en meter borde de ligga på storleksordningen 0,3 milliohm.
Postad 17 juli 2013 - 15:34
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Har dolt två inlägg som var off topic. Leif B är avstängd p.g.a. diverse påhopp och trollande i forumet. Vill ni diskutera det får ni göra det med varandra via PM men inte här i forumet.
Postad 17 juli 2013 - 15:37
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Color me surprised. På en meter borde de ligga på storleksordningen 0,3 milliohm.
Kan väl ändå inte stämma. Ett högtalarelement ligger ofta på 4-5Ohm. Diametern på tråden ligger väl nånstans runt 0,1- 0,2 mm.? Då skulle alltså en talspole vara 5- 10000 meter lång? Eller tänker jag fel?
Postad 17 juli 2013 - 15:51
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Rent teoretiskt så borde jag ha hört en nivåskillnad. Kanske jag hade hört det om jag riggat upp kablarna så att det snabbt gått att växla mellan dom. Men som sagt, byter man grejer i vilket sammanhang som helst och inte märker nån skillnad, så är det ingen skillnad. Vad är det värt med ett byte av nånting om du måste meditera innan, vara mätt, inte nödig, vilopuls under 60, sitta exakt likadant mm för att höra nån skillnad 
Ohmmätning är förvisso vanskligt. Det kritiska är att få god kontakt och det får man inte gärna med normala måtprober. Bäst är att dra fast kablarna med ett vettigt skruvförband. Fö. tror jag nog ett par Ohm kan stämma.
Postad 17 juli 2013 - 16:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Ohmmätning är förvisso vanskligt. Det kritiska är att få god kontakt och det får man inte gärna med normala måtprober. Bäst är att dra fast kablarna med ett vettigt skruvförband. Fö. tror jag nog ett par Ohm kan stämma.
Vet man arean så är det bara att räkna. Formeln för koppar är: 0,018 x längd /area. OBS att längden är för en ledare. Så två meter 2-ledare är fyra meter 1-ledare. Två meter 2,5mm2 högtalarkabel i koppar blir då: 0,018 x 4 = 0,072. 0,072/2,5 = 0,029 ohm.
Postad 17 juli 2013 - 16:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Vet man arean så är det bara att räkna. Formeln för koppar är: 0,018 x längd /area. OBS att längden är för en ledare. Så två meter 2-ledare är fyra meter 1-ledare. Två meter 2,5mm2 högtalarkabel i koppar blir då: 0,018 x 4 = 0,072. 0,072/2,5 = 0,029 ohm.
Det blir ju 0,9 Ohm med den testade telekabeln om vi förutsätter att den är ca. 0,4mm. och ju 2x10m.
Redigerat av laddie15, 17 juli 2013 - 16:27.
Postad 17 juli 2013 - 19:52
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1 130 inlägg
Bara att kolla på mina bilder. Var är dina bilder?
Hahaha humor...
Postad 17 juli 2013 - 20:10
ModerJord
-
ModerJord
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Akk. Jag tänkte en ledare med en millimeters diameter, vilket ger 5,7 milliohm. Fel på en faktor 20 :/
Postad 17 juli 2013 - 20:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Jaha. Och vad skall vi nu roa oss med i väntan på Trollets återkomst?
Postad 17 juli 2013 - 20:23
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Postad 17 juli 2013 - 21:00
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
En variabel som många kanske missar är att vi må vara upplysta i dagens samhälle, men vi är långt från allvetande. Det finns enligt min mening saker som påverkar vår värld som inte går att lösa med en voltmätare och lödkolv. Jag tror inte saker är så enkla så att man kan säga - tillräckligt med koppar = maximalt ljud.
1. Hittills har ingen lyckats bevisa, under blindtester, en skillnad mellan kablar som man inte lätt kan förklara med de mest basala mätningarna. Det är ren religion att ignorera det faktumet. 2. Om det hade funnits skillnader man inte kunde mäta, så vore det omöjligt för kabeltillverkarna att tillverka kablarna, eftersom de kan aldrig veta om de gör rätt. Är det dopvattnet som ger det optimala ljudet? Är det när de tillverkas på tisdagar? För att tala om upplyst så visar du själv snarare ett totalt mörker
Redigerat av MKarlsson74, 17 juli 2013 - 21:01.
Postad 17 juli 2013 - 21:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Har Stora Blå trollet också åkt på en femminutare?
Nä, det här duger inte. Tror jag tänker konvertera till kabeltroll så vi kan få lite fart på debatten.
Postad 17 juli 2013 - 22:10
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Denna kanske? Furutech FI-E48®, med rodiumpläterade kopparledare, floating field damper system, piezo ceramic connector bodies med nano-sized particles, kolpulver (!), nylon och glasfiber. Den har också icke-magnetiskt SUS-hus (vad fan det nu är). En enklare beskrivning av allt ovan. Det är en ELKONTAKT 
elkontakt.png 95,33K
7 Antal nerladdningar
Postad 17 juli 2013 - 22:18
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vi kan ju alltid diskutera denna typ av kontakt och bananer som känns lika relevant som det andra som diskuteras här... http://www.youtube.c...h?v=LRA1zFU4Dlo
Postad 17 juli 2013 - 23:04
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Denna kanske?
Furutech FI-E48®, med rodiumpläterade kopparledare, floating field damper system, piezo ceramic connector bodies med nano-sized particles, kolpulver (!), nylon och glasfiber. Den har också icke-magnetiskt SUS-hus (vad fan det nu är).
En enklare beskrivning av allt ovan.
Det är en ELKONTAKT 
elkontakt.png 95,33K
7 Antal nerladdningar
Haha. Fyfan vilka prylar. Måste klara en kärnvapenexplosion.
Redigerat av laddie15, 17 juli 2013 - 23:07.
Postad 17 juli 2013 - 23:09
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Denna kanske?
Det är en ELKONTAKT 
Nej nej, det är ett magiskt ting med lika magiska egenskaper vet du väl!?Men förstås så är det ju bara folk med dom berömda "guldöronen" (med eller utan skador) som kan uppleva dessa egenskaper.
Postad 17 juli 2013 - 23:10
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Det är ungefär som med skytteglasögon som klarar en hagelträff... "Vi hittade ett par oskadda brillor och offrets ögon, resten av huvudet är som bortblåst..."
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Tror du missuppfattat, dessa kontakter skapar en sådan explosion i dina öron!
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Vi kan ju alltid diskutera denna typ av kontakt och bananer som känns lika relevant som det andra som diskuteras här...
http://www.youtube.c...h?v=LRA1zFU4Dlo
Ja banankontakter ja. Undrar vad man har att säga om dessa i trollskogen.
Postad 17 juli 2013 - 23:11
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Vet inte riktigt vad din smiley skall betyda, men min tolkning av testen är att den påverkats väldigt mycket av en dokumenterad men okänd störkälla, som man inte ens bemödat sig att berätta om den varit aktiv vid mätningarna eller inte. Ganska uselt genomfört och skrivet, och resultaten ger inte mycket annat vid handen än att bor man nära en kraftig störkälla och har 50m avstånd mellan slutsteg och högtalare kan det vara vettigt med skärmad kabel.
Smileyn var en trevlig gest, är väldigt säker på att det inte är någon skillnad på kablar. Eftersom ingen har kunnat lägga fram ett enda bevis i en peer-review artikel och att sedan att fler fått samma resultat. Eftersom som du verkar ha en stor kunskap så tänkte jag att du kanske hade lite synpunkter... Det jag undrade var om dessa störningar i kabeln kunde påverka ljudet?(vilket jag inte tror, men du kanske hade någon mer djupgående analys varför det inte påverkar ljudet)
Postad 17 juli 2013 - 23:35
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
Har man inte en universitetsutbildning med inriktning mot elektronik och fysik borde det inte vara tillåtet att skriva i denna tråd haha!
Postad 17 juli 2013 - 23:45
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Det är ungefär som med skytteglasögon som klarar en hagelträff... "Vi hittade ett par oskadda brillor och offrets ögon, resten av huvudet är som bortblåst..." 
Kanske inte riktigt så man skall se det (som att man får en hagelsvärm rakt i plytet)  , balistiska glasögon har räddat mångas syn/ögon från splitter och i förlängningen liv så de fyller absolut en funktion.  Jag menar så vi inte blandar äpplen och päron här  .
Postad 18 juli 2013 - 05:45
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Smileyn var en trevlig gest, är väldigt säker på att det inte är någon skillnad på kablar. Eftersom ingen har kunnat lägga fram ett enda bevis i en peer-review artikel och att sedan att fler fått samma resultat. Eftersom som du verkar ha en stor kunskap så tänkte jag att du kanske hade lite synpunkter... Det jag undrade var om dessa störningar i kabeln kunde påverka ljudet?(vilket jag inte tror, men du kanske hade någon mer djupgående analys varför det inte påverkar ljudet)
Ah, i artikelns test verkar störningen ge upphov till dist, bl a skillnader och summor av diverse frekvenser som visserligen verkar ligga högt i frekvens men nog kan vara hörbart, men utan störkälla hade man nog fått ett annat resultat. Kablar ger mest upphov till diskantförlust vid rejält stora längder, men inte mycket annat.
Postad 18 juli 2013 - 07:13
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Postad 18 juli 2013 - 07:19
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Ah, i artikelns test verkar störningen ge upphov till dist, bl a skillnader och summor av diverse frekvenser som visserligen verkar ligga högt i frekvens men nog kan vara hörbart, men utan störkälla hade man nog fått ett annat resultat. Kablar ger mest upphov till diskantförlust vid rejält stora längder, men inte mycket annat.
Så med andra ord provocerade dom med störkällan fram något som man aldrig råkar ut för i ett vanligt hifihem?
Postad 18 juli 2013 - 08:00
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Underhållande morgonläsning på jobbet!
Själv så bryr jag mig inte så mycket om kablarna, kontakterna är viktigare. Men visst, ska ta och byta ut mina signalkablar hemma som är lakritssnören med riktigt hemska kontakter. Får ett lätt bakgrundsbrus av dom. Ska bygga några egna med riktiga kontakter och skärmad kabel (tips?). Annars som högtalarkabel spelar det inte så stor roll tror jag. Har kört med lite av det mesta men just nu kör jag med Supra Classic 4.0 som jag fick med när jag köpte något för länge sen. Till mina envägs stativare kör jag Cat5 kabel både inuti och utanför högtalarna.
Postad 18 juli 2013 - 08:26
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Underhållande morgonläsning på jobbet!
Själv så bryr jag mig inte så mycket om kablarna, kontakterna är viktigare. Men visst, ska ta och byta ut mina signalkablar hemma som är lakritssnören med riktigt hemska kontakter. Får ett lätt bakgrundsbrus av dom. Ska bygga några egna med riktiga kontakter och skärmad kabel (tips?). Annars som högtalarkabel spelar det inte så stor roll tror jag. Har kört med lite av det mesta men just nu kör jag med Supra Classic 4.0 som jag fick med när jag köpte något för länge sen. Till mina envägs stativare kör jag Cat5 kabel både inuti och utanför högtalarna.
Inga kontakter alls borde väl vara bättre än valfri kontakt? Det blir ju en skarv mindre och skruvförband är väl tillräckligt täta?
Postad 18 juli 2013 - 08:29
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Inga kontakter alls borde väl vara bättre än valfri kontakt? Det blir ju en skarv mindre och skruvförband är väl tillräckligt täta?
Jo, men ibland måste man ha kontaket. T.ex på signalkablar osv. Men när det gäller högtalarkablar så är det bra att skippa bananer eller andra kontakter om möjligt.
Postad 18 juli 2013 - 09:58
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nu har jag räknat ut arean på telekabeln som jag testade. Det är en 4-ledare på 10 meter, så jag kopplade ihop alla ledarna till en 40-meterslängd. Resistansen mätte 7,3 ohm. Det blir 0,18 ohm per meter och således blir arean på kabeln 0,1 mm2!!! När jag testade den som högtalarkabel så använde jag två av ledarna och 5 meter till varje högtalare. Jag hörde alltså ingen skillnad mellan kablar på 0,1 mm2 och 2,5mm2. Längderna var lika. Vad beror nu detta på? Kass anläggning och att jag är en bitter amatör ( som Kabeltrollet sa i PM ) ? Dålig hörsel ? Lyssnar på fel sätt? Felaktigt utfört test? Ej kabeltroende? Skinnsoffa? Finns ingen skillnad? osv...
Redigerat av Buddypresley, 18 juli 2013 - 10:01.
Postad 18 juli 2013 - 12:12
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Så med andra ord provocerade dom med störkällan fram något som man aldrig råkar ut för i ett vanligt hifihem?
Som jag tolkade artikeln upptäckte de först störkällan efter ett tag, så det var nog inte avsiktligt. Tror det är väldigt sällsynt med såpass starka störningar, så man kan nog i princip bortse från det.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|