Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2014 - 12:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Okej, eftersom jag upplever de högtalarna jag har nu som de bästa jag hört på marknaden, oavsett pris, så bör de även kunna uppbringa dessa skillnader, om de finns. :D

Ok, men har du tänkt på att en tonåring kanske hör dom skillnader som inte du längre förmår att höra. Så i det fallet blir svaret på frågan om skillnad...??? ;)

Postad 21 February 2014 - 12:54

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Okej, eftersom jag upplever de högtalarna jag har nu som de bästa jag hört på marknaden, oavsett pris, så bör de även kunna uppbringa dessa skillnader, om de finns. :D

Är det Linn-högtalare ?

Postad 21 February 2014 - 13:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ok, men har du tänkt på att en tonåring kanske hör dom skillnader som inte du längre förmår att höra. Så i det fallet blir svaret på frågan om skillnad...??? ;)

Bring it on tonåringar :D

Postad 21 February 2014 - 13:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Svarar han Ino så är komedin fulländad :D

Vad är Ino för nåt? Är det nån byggsats?

Postad 21 February 2014 - 15:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Har ni pysslat med hifi i sverige och inte känner till vad ino är?

Ok att man tycker olika, men ni behöver verkligen inte trolla för det.

Redigerat av Zartok, 21 February 2014 - 15:42.

Postad 21 February 2014 - 15:33

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 1

Ok att man tycker olika, men ni behöver verkligen inte trolla för det.

Vad är det för konstigt med att man aldrig har varit i kontakt med Ino? Så fruktansvärt inskränkt tänkande och ännu en gång försöker du få folk att känna sig dumma och underlägsna. Jag har aldrig hört, eller ens sett några Ino och har i stort sett haft detta intresse i hela mitt liv.

Kan du förklara vad du menar med "trolla" och vem syftar du på då?

Postad 21 February 2014 - 15:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Det är din överdrivna tolkning, jag har absolut inte det syftet som du får för dig att jag har. Sluta övertolka saker. Och håll dig gärna någorlunda till topic. Vill du diskutera mig så kom till min diy-tråd :P

Postad 21 February 2014 - 15:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Själv anser jag att jag har de bästa högtalarna på marknaden. Hoppas och tror att många andra tycker likadant om sina. :)
Ino väcker alltid känslor, varför har jag aldrig riktigt förstått. Skit i ägarens ibland lite märkliga sätt, och bedöm produkten. Den är bra, precis som oändligt många andra på marknaden. :)

Redigerat av laddie15, 21 February 2014 - 16:01.

Postad 21 February 2014 - 16:10

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 1

Det är din överdrivna tolkning, jag har absolut inte det syftet som du får för dig att jag har. Sluta övertolka saker. Och håll dig gärna någorlunda till topic. Vill du diskutera mig så kom till min diy-tråd :P

Vad menade du med "Har ni pysslat med hifi i sverige och inte känner till vad ino är?" då?

Vem syftade du på med "trolla" och exakt vad menade du?

Postad 21 February 2014 - 16:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Man lär sig nått nytt varje dag. Går inte att ha koll på allt. Har du hört talas om Edison's phonograph? :D

Postad 21 February 2014 - 16:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Jag är ju lika förvånad över att så få känner till Sugden. De flesta tycker mer det låter som ett skamligt förslag än världens bästa förstärkare. :D

Postad 21 February 2014 - 16:31

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jo, exakt min poäng....hur många märken och olika tillverkare finns de inte?!

Det finns en hel mängd olika högtalarmärken och elektronik som jag aldrig lyssnat på men är mäkta nyfiken på. Det mesta handlar givetvis om tillgängligheten där man bor och tid kontra möjlighet att åka runt och testlyssna. Det mest intressanta är ju dock allt i den absoluta närheten då man kan skaffa sig bra kontakter/relationer och framförallt möjlighet till hemlån. Det senare är ett måste för mig personligen.

Jag skulle verkligen vilja höra ett par Ino, men chansen har aldrig dykt upp, helt enkelt.

Postad 21 February 2014 - 17:24

MBJAY
  • MBJAY
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 2
onödigt att klanka ned på folk i ett forum för att de inte hört talas om ino imo.
som om personen i fråga inte förtjänade att ha hifi som intresse.

många ggr folk upplevt en nedlåtande ton från ditt hörn, nu kanske du inte hade tanken att det skulle tolkas så men värt för dig och fundera på hur du formulerar dig när flera stycken reagerar.

Postad 21 February 2014 - 17:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Jag har världens bästa högtalare.

Redigerat av PML73, 21 February 2014 - 18:19.

Postad 21 February 2014 - 18:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har väldens bästa högtalare.

Glädjande att höra. då är ju allt precis som det skall vara. :)

Postad 21 February 2014 - 18:14

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Har inte världens bästa högtalare men är jävligt nöjd iaf..

Postad 21 February 2014 - 19:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har världens bästa högtalare.

Vilka är det?

Postad 21 February 2014 - 20:14

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Vilka högtalare har du?

Postad 21 February 2014 - 20:15

Gaijin
  • Gaijin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 2
Intressant tråd.

Jag gjorde nyss en uppradering från en Rotel till en Hegel och det är som natt och dag. Rotel är ljus i sin karaktär och det blir ännu tydligare när man spelar upp via digital källa. Det fattas också kraft när man spelar riktigt högt. Ljudet blir då nästan obehagligt ljust och ljudbilden brakar ihop, allt blir grötigt.

Hegel låter helt balanserad (läs neutral) och gör det även det när man spelar riktigt högt, det blir aldrig grötigt då den har stenhård kontroll över högtalaren. Baskontrollen är fenomenal, har aldrig hört något liknande i denna prisklass.

Det är helt enkelt riktigt kul att lyssna på musik igen.

Edit: Hegel H300 och PMC OB1i Signature.

Redigerat av Gaijin, 21 February 2014 - 21:16.

Postad 21 February 2014 - 21:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Intressant att denna tråden drar till sig så många som inte skrivit hittills på forumet.

Redigerat av MKarlsson74, 21 February 2014 - 21:13.

Postad 21 February 2014 - 21:19

Gaijin
  • Gaijin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 2

Intressant att denna tråden drar till sig så många som inte skrivit hittills på forumet.

Något fel med att vara ny medlem? Skulle mina åsikter vara mindre relevanta?

Postad 21 February 2014 - 21:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Något fel med att vara ny medlem? Skulle mina åsikter vara mindre relevanta?

Du förstår att är man ny blir man per automatik misstänkt för att vara en gammal räv med ny identitet. En av många saker på detta forum som man bara får acceptera. Detta och att kablar och förstärkare alla låter lika, och så förstås att Ino gör världens bästa högtalare.
Välkommen förresten. :)

Postad 21 February 2014 - 22:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3
Oftast så dyker gamla bannade användare upp, skapar en ny användare och skriver några inlägg innan det blir ban igen. Vi hade ju xtraljud som var cynisktljud som var dellan, som var osv :D

Postad 21 February 2014 - 22:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Oftast så dyker gamla bannade användare upp, skapar en ny användare och skriver några inlägg innan det blir ban igen. Vi hade ju xtraljud som var cynisktljud som var dellan, som var osv :D

Va! Kan di va såå jävvlia? (Som vi säger här i söder).
Tyckte väl att han var lite tuff för en färsking. :)
Nej, skämt åsido. Inget kul för dem som faktisk ÄR nya. :(

Postad 21 February 2014 - 22:47

Gaijin
  • Gaijin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 2

Du förstår att är man ny blir man per automatik misstänkt för att vara en gammal räv med ny identitet. En av många saker på detta forum som man bara får acceptera. Detta och att kablar och förstärkare alla låter lika, och så förstås att Ino gör världens bästa högtalare.
Välkommen förresten. :)

Okej, det är på det viset. Det är ju tråkigt. Hade hoppats på en ödmjuk inställning men efter att ha skummat igenom tråden står det klart att det finns några individer som tycker att den enda sanningen är deras egna och när andra tycker annorlunda kommer pajkastningen. Då vet man vilka man inte ska ge sig in i polemik med. Bara bortkastad tid.

Tack för välkomnandet. :)

Postad 21 February 2014 - 23:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Okej, det är på det viset. Det är ju tråkigt. Hade hoppats på en ödmjuk inställning men efter att ha skummat igenom tråden står det klart att det finns några individer som tycker att den enda sanningen är deras egna och när andra tycker annorlunda kommer pajkastningen. Då vet man vilka man inte ska ge sig in i polemik med. Bara bortkastad tid.

Eller också skall man ge sig i polemik JUST med dessa människor. :)
Vill nog också, med vissa undantag, påstå att "tonen är rå men hjärtlig". Halva nöjet är ju att slänga käft. :)
Kul med fler nya infallsvinklar och synpunkter. Hegel och Pmc var det va? Pmc ser man inte många som har, trevligt.

Redigerat av laddie15, 21 February 2014 - 23:04.

Postad 21 February 2014 - 23:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nästan hela nöjet är att slänga käft. Moddarna hindrar oss dock från det rätt ordentligt ibland :D

Postad 21 February 2014 - 23:24

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 1

Välkommen!

Skitbra med nytt blod på forumet och fler sunda åsikter. Bara kul.

Hegel är grymma (för oss som hör skillnad), har en själv och är riktigt nöjd. Har dock aldrig hört PMC.

Postad 23 February 2014 - 17:18

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 1

Jag har hört anläggningar i alla möjliga "skolor". Men du får gärna förklara vad skillnaden är som de mindre "döljer".

Jag menar att en "bättre" anläggning har kapacitet att avslöja de problem som uppstår när man kopplar in undermålig utrustning i högre grad - än en anläggning som redan från början inte är optimal.

Om man skulle likna en hifi-anläggning vid en bil så skulle en vanlig anläggning kanske vara en Volvo V70 och en högpresterande anläggning, en F1-bil. Om man skulle sätta en spoiler fram på Volvon som sticker ner en eller två cm så är det inget som skulle påverka körupplevelsen. Men samma sak på en F1-bil är en helt annan sak. I det senare fallet arbetar man med ytterst små marginaler och förbättringarna kanske "bara" genererar någon 10-dels sekund per varv och kostar dessutom miljontals kronor. Men man tycker att det är värt det. Det tycker nog inte många Volvo-ägare. Inte heller skulle man märka om Volvon gavs ett avgassystem i titan, eller ny smidigare form på sidospeglarna...

Samma sak med hifi. Skillnaderna i de förbättringar som implementeras efter att man skaffat sig en vettig källa, stabil förstärkare och ett par bra högtalare som spelar i ett akustiskt ok rum - är mycket små. Och det är just detta som jag tror ligger till grunden för att det finns många som inte tycker att det blir någon skillnad alls. Förväntningarna på vad som ska hända när man t ex kopplar in en strömkabel för 20 000 kronor är något mycket större. Och gör man det i en anläggning som från början inte har kapacitet att visa upp den förändringen, så är det ju dömt att misslyckas. Orsaken är att Volvo-anläggningen (intet ont om detta bilmärke i övrigt) består av komponenter i kedjan som gör att signalerna blir något otydliga när färdas genom anläggningen.

Varje komponent skulle också kunna liknas vid en glasskiva, som var och en ser klar ut. Men när man sätter 10 stycken efter varandra så blir det lite suddigt. Då är det svårt att se vad det står på "nedersta raden". Men om man är intresserad kan man köpa dyrare, klarare glas som ger bättre skärpa. Att bara byta ut ett enda standardglas mot ett högpresterande ger inte någon skillnad som är värd att skiva hem om.... Precis som exemplet med strömkabeln ovan.

Det är min filosofi men jag vet att det finns andra som tycker helt annorlunda - och det är helt ok.

Postad 23 February 2014 - 17:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Samma sak med hifi. Skillnaderna i de förbättringar som implementeras efter att man skaffat sig en vettig källa, stabil förstärkare och ett par bra högtalare som spelar i ett akustiskt ok rum - är mycket små. Och det är just detta som jag tror ligger till grunden för att det finns många som inte tycker att det blir någon skillnad alls. Förväntningarna på vad som ska hända när man t ex kopplar in en strömkabel för 20 000 kronor är något mycket större.

Det tror jag inte alls på. Många av de som är kritiska till påstående om "allt påverkar hörbart" har anläggningar som är väsentligt mycket bättre och som avslöjar detaljer mycket mer än många av de som upplever alla dessa skillnader. Så den analysen håller inte alls, utan verkar snarare vara en tankeprodukt för att försvara sina egna upplevelser.

Postad 23 February 2014 - 17:51

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 1
Det är helt ok att du inte tycker som jag :) Jag hade inte förväntat mig något annat...

Postad 23 February 2014 - 17:52

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Detta är riktat till Bigblue jag förstår att du försöker att få fram dina tankar och påståenden men samtidigt måste du förstå att det finns några stycken därute på forumet som du inte kan vinna över, deras åsikt är att dom har alltid rätt oavsett vad du säger det är bara att acceptera.

För övrigt så är ju svenskarna så kåta på att såga dom som är dopade hur går det nu när det finns doping i hockeylaget.

Redigerat av Unregistered2020, 23 February 2014 - 18:01.

Postad 23 February 2014 - 18:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är helt ok att du inte tycker som jag :) Jag hade inte förväntat mig något annat...

Precis, därför är blindtester under kontrollerade former det som gäller. Jag har publicerat hundratals tester i tråden där empirin visar nästan unisont åt ett håll.

Detta är riktat till Bigblue jag förstår att du försöker att få fram dina tankar och påståenden men samtidigt måste du förstå att det finns några stycken därute på forumet som du inte kan vinna över, deras åsikt är att dom har alltid rätt oavsett vad du säger det är bara att acceptera.

Det handlar inte om att "alltid ha rätt", utan att se på detta genom logiskt resonemang, hållbara argument och den vetenskap vi redan har. Det är DET som visar tydligt åt ett håll, inte mina egna upplevelser.

Redigerat av MKarlsson74, 23 February 2014 - 18:02.

Postad 23 February 2014 - 18:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Science and logic has no place within these walls karlsson!

Postad 23 February 2014 - 18:33

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Faprod, 23 February 2014 - 18:35.

Postad 23 February 2014 - 18:44

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Tja, vad som är vetenskap och logik är ju väldigt subjektivt enligt en del eller har jag helt fel.

Postad 23 February 2014 - 18:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Science and logic has no place within these walls karlsson!

Certanly not logic i'd say. Nu har Karlsson tydligen publicerat hundratals artiklar. Det är jä..imej fantastiskt, och ingen verkar ha sett dem. "Kejsarens nya publkationer" ? :)

Postad 23 February 2014 - 18:49

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag håller med du laddie (no body knows where are those articles)

Postad 23 February 2014 - 19:05

dildoe
  • dildoe
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Kan vi inte bara enas om att alla förstärkare låter likadant, alla högtalare låter likadant, all musik låter likadant, alla bilar låter likadant, all mat smakar likadant, alla luftgevär går lika hårt, alla springer lika fort, alla träd är lika långa och alla tjejer är lika snygga osså går vi istället och slår på en skiva på våra likadana stereo-anläggningar och njuter en stund?

Det tänker då jag göra.

Redigerat av dildoe, 23 February 2014 - 19:55.

Postad 23 February 2014 - 19:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 1

Kan vi inte bara enas om att alla förstärkare låter likadant, alla högtalare låter likadant, all musik låter likadant, alla bilar låter likadant, all mat smakar likadant, alla luftgevär går lika hårt, alla springer lika fort, alla träd är lika långa och alla tjejer är lika snygga osså går vi och istället och slår på en skiva på våra likadana stereo-anläggningar och njuter en stund?

Det tänker då jag göra.

Men då är ju alla vi som skriver i tråden lika tråkiga, och det är vi nog.

Postad 23 February 2014 - 20:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Artiklarna är längre bak i tråden :)

Postad 24 February 2014 - 01:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tja, vad som är vetenskap och logik är ju väldigt subjektivt enligt en del eller har jag helt fel.

Jaså, det är det? Hur menar du då?

Kan vi inte bara enas om att alla förstärkare låter likadant, alla högtalare låter likadant, all musik låter likadant, alla bilar låter likadant, all mat smakar likadant, alla luftgevär går lika hårt, alla springer lika fort, alla träd är lika långa och alla tjejer är lika snygga osså går vi istället och slår på en skiva på våra likadana stereo-anläggningar och njuter en stund?

Det tänker då jag göra.

Jag tänker i alla fall inte göra det, men det är för jag är nyfiken på höra det som är på skivan/filen. Men om man inte "orkar" med en komplex värld och bara vill ha enkla svar, så är det kanske bäst att se det så.

Postad 24 February 2014 - 08:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Givetvis är det subjektivt vad man uppfattar som "vetenskap". Att ett blindtest är vetenskapligt utfört kan ju två olika människor med olika kunskap och infallsvinklar ha olika åsikter om.

Tex. avfärdas här några blindtest utförda av en känd amerikansk hifi tidskrift. Ett test jag personligen ansåg mycket väl utfört.
Detta medan andra test, godkända av tex. Guru Karlsson, för mig var undermåliga av olika skäl.

Vi har alla olika kunskapsnivå, och är därmed olika rustade atr ifrågasätta. :)

Postad 24 February 2014 - 08:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, det finns objektiva krav för vad som är ex vetenskapliga och vad som är pseudovetenskapliga experiment, så det är absolut inte subjektivt

Postad 24 February 2014 - 08:29

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

Så den analysen håller inte alls, utan verkar snarare vara en tankeprodukt för att försvara sina egna upplevelser.

Varför skulle man försvara sina egna upplevelser?. Det är ju uppenbarligen något som har hänt och något man upplevt. Jämförelserna med bilar i det här fallet talar faktiskt tydligt om hur många upplever skillnaderna.
Att tex åka Audi A4 en bestämd sträcka och sedan göra samma sak med en Audi A8. Många skulle nog i det sistnämda säga "vilken bil!" trots att extra utrymmet inte gör någon skillnad med minimal packning, samt att du kommer fram i båda fallen.
Jag skulle nog valt Audi A8 i alla fall och sträckor.

Postad 24 February 2014 - 09:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Länka gärna till ett test som bevisar din teori, som du dessutom tycker är vetenskapligt korrekt. Jag har inte sett ett sånt test än så länge i denna tråd!

App app app. Dom finns på nätet. Använd Google vettja.

Han känner nog att han varken måste eller har lust att bevisa nånting...

Känns detta igen? ;)

Postad 24 February 2014 - 09:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej, det finns objektiva krav för vad som är ex vetenskapliga och vad som är pseudovetenskapliga experiment, så det är absolut inte subjektivt

Ok, då vänder vi på begreppen. Att något är "vetenskapligt" utfört säger på inget vis att man kommer få ett korrekt resultat. Det är ju nämligen som med statistik. Det blir inte bättre än kvaliteten på den info som den baseras på.

Och köper du ingetdera så säger du här och nu att all forskning redan är gjord, alla gamla rön fortfarande valida?

Här och nu är det vi som tar del av det för oss publicerade som är han Peer(Gynt?). Det är vi som skall köpa det som presenteras, och jag är fortfarande inte alls övertygad.

Guru Karlssons synpunkter är dessutom något motstridiga, vilket knappast gör det hela enklare för oss som mer än kan stava till ödmjukhet, allstå vi som är mottagliga för nya intryck men gärna vill ha det presenterat på ett tydligt och bra sätt. :)

Postad 24 February 2014 - 09:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ok, då vänder vi på begreppen. Att något är "vetenskapligt" utfört säger på inget vis att man kommer få ett korrekt resultat. Det är ju nämligen som med statistik. Det blir inte bättre än kvaliteten på den info som den baseras på.

Och köper du ingetdera så säger du här och nu att all forskning redan är gjord, alla gamla rön fortfarande valida?

Här och nu är det vi som tar del av det för oss publicerade som är han Peer(Gynt?). Det är vi som skall köpa det som presenteras, och jag är fortfarande inte alls övertygad.

Guru Karlssons synpunkter är dessutom något motstridiga, vilket knappast gör det hela enklare för oss som mer än kan stava till ödmjukhet, allstå vi som är mottagliga för nya intryck men gärna vill ha det presenterat på ett tydligt och bra sätt. :)

Är det vetenskapligt korrekt utfört enligt konstens alla kriterier samt med validitet så är det faktiskt så att resultatet är korrekt och ger en korrekt återgivning av verkligheten. Rådatan från vetenskapliga undersökningar är extremt värdefull, och kritiker till vetenskapliga rapporter bör känna till att dom som utför dessa experiment har mångårig utbildning i metoddelen, kritikerna har i regel aldrig mer än en termins metodutbildning på universitet, om ens det.

Alla gamla rön är valida tills tester falsifierar dessa. Kolla ex övergångsobjekt. Den bästa rapporten används än idag, den är från walcott, -58!

Gurukarlsson har postat mängder av vetenskapliga rapporter. Jag slängde ett snabbt öga på "rapporterna" som påvisade blindtestresultat och ingen av dessa var ens nästan vetenskapligt gjorda. Har man pluggat en a-kurs med 7.5p metod så skulle man ga dom direkt.

Karlsson, minns du vilken sida dina rapporter hamnade på?

Postad 24 February 2014 - 09:33

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Du har helt rätt, och angående statistik så kan den ju beroende på hur den är framtagen och hur den används säga nästan exakt det beställaren vill.

Ex så är kan man med hjälp av statistik hävda att Mexico City är en mycket säkrare plats än exempelvis Gnosjö eftersom det i Mexico city överlever i snitt 30 miljoner människor per dygn men i Gnosjö bara 5000 ( med reservation för korrektheten i siffrorna, vill bara visa vilka brister statistik kan ha )

Postad 24 February 2014 - 09:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1
Dom här testerna som visar att förstärkare låter lika har ingen praktisk vägledning egentligen för eget val av förstärkare. Testerna visar bara att förstärkarna låter lika under vissa förhållanden. Volymen skall sättas till en gräns innan den ena förstärkaren börjar dista etc. Det är som att jämföra akustiska gitarrer, t ex en 30 000 kronors Martin mot en 1000 kronors Yamaha. Visst dom låter rätt så lika om man bara knäpper på en sträng väldigt försiktigt. Men tar man några kraftfulla ackord så hörs skillnaden väldigt tydligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.