Postad 19 juni 2021 - 22:34
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
CRiTza:
Vad är det du vill få ut här?
Du är sjukt aktiv från ingenstans och tycker att "deras högtalare är jättebra"
Menar du alla modeller? Jag har lika svårt att tro att du inte är iblandad i IS på något sätt som att deras högtalare är bra.
Hej nä inte alla modeller
Ja tycker högtalarna är bra ja.
Jag är en återkommande kund, Petter som har företaget är rätt lätt att bli tjenis med, och gillar att babbla om högtalare b.la. Men jag är inte anställd eller får pengar av företaget, bara emotionellt inblandad.
Ja alltså jag har så svårt att förstå att någon skulle jämföra deras högtalare och tycka att de är dåliga, alltså så dåliga att de förtjänar en 1600 inlägg lång tråd som mestadels är negativ.
Jag vill dela med mig av det jag vet för att försöka motverka den enormt negativa klang för företaget som jag tycker den här tråden har.
Jag har inte varit aktiv medlem på forumet här sen jag signade upp för x antal år sen, men visste inte om att tråden fanns förrns nu.
Redigerat av cRiTza, 19 juni 2021 - 22:35.
Postad 19 juni 2021 - 23:25
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Det finns riktigt mycket info runt IS om man googlar lite. Hittils har jag inte sett en enda oberoende person som tycker att dom är prisvärda. Däremot florerar de samma personerna som lovordar företaget i alla de trådarna, men det hjälper lixom inte, tvärtom blir det nästan motsatt effekt.
Om du har några positiva tester att visa så varsågod, men av det jag hittat:
* Mässdeltagelse 2007, 2009, 2010 och 2011
- Kommentarer från potentiella kunder är att folk tycker det låter allt från det dåligaste dom hört, till att det låter ok i vissa låtar. Detta för högtalare till 200k.
- Det finns väldigt många som tycker det distar pinsamt mycket eller låter helt galet. De får svar att det är pga att högtalarna är linjära.
- Ingen som jag ser köper högtalarna.
- IS kommenterar ofta med saker som att "högtalarna var inte färdiga", eller "rummet hade konstig akustik". (rummet mättes upp och siffrorna såg normala ut)
* Organiserade lyssningstester där folk tar med egna högtalare.
- Ingen tycker att IS gör något speciellt där man hoppar av gläde eller entusiasm.
- IS försöker kränga demohögtalarna för att "slippa bära hem", det går ned till 1/3 av prisen men de blir inte sålda.
- Dagen efter kommer kommentarer om att det var något fel på ena slutsteget
* På detta forum beskrivs ett hembesök där det låter dåligt, och efteråt skylls detta på att anläggningen var felaktigt inställd.
* Högtalarna ligger till halv pris på flera web-butiker.
* Trådar från 10-år tillbaka florerar på svenska forum där medlemmarna är ungefär lika skeptiska som vi är i denna tråd.
* Websidan har innehållit en god del lustiga saker t.ex flätning av digitalkablar som de lovar skal ge mindre distorsion, mer dynamik, bättre tonal balans. Dessa saker är lätta att mäta och bevisa men ingen mätdata presenteras.
* Det finns inga tester, data, mätningar, artiklar, omdömmen, kort sagt ingenting konkret över huvud taget att förankra någon slags trovärdighet till.
Detta är mer än nog med röda flaggor för mig.
Postad 20 juni 2021 - 00:24
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Ok, tror aldrig IS hävdat att man kan stå vart som helat i ett rum och att det låter lika bra, blir väl som med alla andra högtalare, att basen hörs åt alla håll o diskanten är mer riktad. + att ju längre bort man kommer från högtalaren desto mer rumsljud hör man.
Det är precis vad de har påstått. Samma med att de kunde ha högtalarna väldigt ihop (vill minnas 1,2 meter) och fortfarande få en bra ljudbild i ett stort rum. Vilket såklart inte blev så.
Postad 20 juni 2021 - 09:48
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag har följt diskussionen ett tag utan att delta. Intelligent Sound irriterar många och jag har en förståelse för detta.
Jag läste lite på deras hemsida igår och vissa påståenden förvånade mig. Återgivning av ljud handlar till stor del om att hantera naturlagar, vågrörelselära mera specifigt. Det blir lite lustigt om man går för långt med de egna idéerna och glömmer naturlagarna. Exempel har redan givits i tråden så jag upprepar inget.
Men en sak som jag inte sett något om, har någon kollat bolaget Intelligent Sound IS AB? https://www.allabola...ent-sound-is-ab ,jag antar att det är rätt bolag? Omsättningen 2020 var 1.7 miljoner och det är ju inte speciellt imponerande. Ett företag som utvecklat det ultimata delningsfiltren för högtalare och säljer högtalare för över 200.000 kr/par gjorde förra året en vinst på 209 kkr.
Verkar inte det konstigt?
Postad 20 juni 2021 - 10:42
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Håller med. De verkar ha haft en nedgång de sista 5 åren.
Filtret kostar 500.000,- per ny högtalare har jag läst och tar cirka ett år. (Detta är stort sett utvecklingskostnader, d.v.s lön).
Postad 20 juni 2021 - 11:20
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det är precis vad de har påstått. Samma med att de kunde ha högtalarna väldigt ihop (vill minnas 1,2 meter) och fortfarande få en bra ljudbild i ett stort rum. Vilket såklart inte blev så.
Hej jag har varit inne på deras hemsida och läst nu, jag vet inte vart det står att man kan stå vart som helst i ett rum och det låter lika bra. Men då skulle de då enligt dig ha sagt så till dig för 10 år sen på mässan!?
Det står däremot det som jag skrev tidigare att de anser att de har en bredare/vidare sweet spot än andra högtalare, och att när man förflyttar sig ur sweet spot så låter det inte likadant, men de påstår att man ändå har en hög tydlighet, dvs att man hör vad som pågår i materialet. Inte att diskanten följer med 180 grader eller mer runt högtalaren när man går runt den.
Så då ljög de för dig på mässan eller så har du missuppfattat vad de menade.
Antar att du ställde dig i ett hörn då och upptäckte att de inte hade sweet spot i hela rummet, och avfärdade deras högtalare som bluff!?
Var det något du diskuterade med företaget då, isf vad var deras svar?
Postad 20 juni 2021 - 11:26
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det finns riktigt mycket info runt IS om man googlar lite. Hittils har jag inte sett en enda oberoende person som tycker att dom är prisvärda. Däremot florerar de samma personerna som lovordar företaget i alla de trådarna, men det hjälper lixom inte, tvärtom blir det nästan motsatt effekt.
Om du har några positiva tester att visa så varsågod, men av det jag hittat:
* Mässdeltagelse 2007, 2009, 2010 och 2011
- Kommentarer från potentiella kunder är att folk tycker det låter allt från det dåligaste dom hört, till att det låter ok i vissa låtar. Detta för högtalare till 200k.
- Det finns väldigt många som tycker det distar pinsamt mycket eller låter helt galet. De får svar att det är pga att högtalarna är linjära.
- Ingen som jag ser köper högtalarna.
- IS kommenterar ofta med saker som att "högtalarna var inte färdiga", eller "rummet hade konstig akustik". (rummet mättes upp och siffrorna såg normala ut)
* Organiserade lyssningstester där folk tar med egna högtalare.
- Ingen tycker att IS gör något speciellt där man hoppar av gläde eller entusiasm.
- IS försöker kränga demohögtalarna för att "slippa bära hem", det går ned till 1/3 av prisen men de blir inte sålda.
- Dagen efter kommer kommentarer om att det var något fel på ena slutsteget
* På detta forum beskrivs ett hembesök där det låter dåligt, och efteråt skylls detta på att anläggningen var felaktigt inställd.
* Högtalarna ligger till halv pris på flera web-butiker.
* Trådar från 10-år tillbaka florerar på svenska forum där medlemmarna är ungefär lika skeptiska som vi är i denna tråd.
* Websidan har innehållit en god del lustiga saker t.ex flätning av digitalkablar som de lovar skal ge mindre distorsion, mer dynamik, bättre tonal balans. Dessa saker är lätta att mäta och bevisa men ingen mätdata presenteras.
* Det finns inga tester, data, mätningar, artiklar, omdömmen, kort sagt ingenting konkret över huvud taget att förankra någon slags trovärdighet till.
Detta är mer än nog med röda flaggor för mig.
Tjena jag skall gå igenom ditt inlägg när jag har mer tid och återkomma, det blir nog tidsödande för mig att kika på det eftersom det innehåller så många påståenden, men i mån av tid så återkommer jag.
Förstår att det osar av skepsis om allt du skriver är sant, men jag hade inte varit här och skrivit om högtalarna alls ifall jag hade uppfattningen att de var dåliga. Och jag är den enda som skriver nåt positivt om dem på detta forum i dagsläget. Och ca 10 personer återkommer med negativa kommentarer, varav ca 2-3 st har lyssnat?
Postad 20 juni 2021 - 11:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Japp, nämnde det innan. Enligt en insatt forummedlem (avreggad nu) kostade det minst 400 000 kr att importera en container med plasthögtalare från Kina (400 par, 800 lådor enligt honom).
Det lär iofs vara några år sedan de importerades, och chansen att de har sålt mer än 400 par är nog inte så stor, sett till omsättningen.
Men de har ju en ny modell med, Monitor 4 (Bluetooth-högtalaren från Kina). Stora kostnader (jämfört med omsättningen) även där. 500 000 kr för utveckling av nytt filter och ett antal 100 tusen för inköp osv.
Sen har de IS6 R som också är en ganska ny modell, med Kina-importerad låda och element från Monacor. Stora kostnader även där...
Så då ljög de för dig på mässan eller så har du missuppfattat vad de menade.
Det du citerade från Mkarlsson74 gällde ju delvis avståndet mellan högtalarna iofs.
Från IS hemsida:
"Avståndet mellan högtalarna är också viktigt. Tumregeln är: hellre smalare än bredare. Vi menar att det mest optimala avståndet är 80 – 140 cm mätt mellan insidan på högtalarna."
Fast sen skriver de:
"I rum med vinklade väggar, stora dörröppningar eller annat som omöjliggör placeringen av högtalarna enligt vår beskrivning så rekommenderar vi att du lägger lite energi på att prova dig fram. Placeringen har verkligen betydelse."
Gissar på att de ändrat åsikt eftersom det var orimligt. Det vore bra om de gjorde det på andra områden med.
Redigerat av Ageve, 20 juni 2021 - 11:38.
Postad 20 juni 2021 - 11:38
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag har följt diskussionen ett tag utan att delta. Intelligent Sound irriterar många och jag har en förståelse för detta.
Jag läste lite på deras hemsida igår och vissa påståenden förvånade mig. Återgivning av ljud handlar till stor del om att hantera naturlagar, vågrörelselära mera specifigt. Det blir lite lustigt om man går för långt med de egna idéerna och glömmer naturlagarna. Exempel har redan givits i tråden så jag upprepar inget.
Men en sak som jag inte sett något om, har någon kollat bolaget Intelligent Sound IS AB? https://www.allabola...ent-sound-is-ab ,jag antar att det är rätt bolag? Omsättningen 2020 var 1.7 miljoner och det är ju inte speciellt imponerande. Ett företag som utvecklat det ultimata delningsfiltren för högtalare och säljer högtalare för över 200.000 kr/par gjorde förra året en vinst på 209 kkr.
Verkar inte det konstigt?
Hej ja det verkar som att de irriterar många, verkligen.
Du skriver också att de säger saker som motverkar fysikens lagar, och det är jag väldigt nyfiken på vad det är, jag har inte läst alla 31 sidor i tråden men det kan inte vara speciellt många faktiska påståenden som är så, eller?
Isf vad är det de säger som är fysiskt omöjligt?
Japp, nämnde det innan. Enligt en insatt forummedlem (avreggad nu) kostade det minst 400 000 kr att importera en container med plasthögtalare från Kina (400 par, 800 lådor enligt honom).
Det lär iofs vara några år sedan de importerades, och chansen att de har sålt mer än 400 par är nog inte så stor, sett till omsättningen.
Men de har ju en ny modell med, Monitor 4 (Bluetooth-högtalaren från Kina). Stora kostnader (jämfört med omsättningen) även där. 500 000 kr för utveckling av nytt filter och ett antal 100 tusen för inköp osv.
Sen har de IS6 R som också är en ganska ny modell, med Kina-importerad låda och element från Monacor. Stora kostnader även där...
Det du citerade från Mkarlsson74 gällde ju avståndet mellan högtalarna iofs.
Från IS hemsida:Avståndet mellan högtalarna är också viktigt. Tumregeln är: hellre smalare än bredare. Vi menar att det mest optimala avståndet är 80 – 140 cm mätt mellan insidan på högtalarna.
Nej det var 2 påståenden, att man kan stå vart dom helst i rummet och att man kunde ha högtalarna tätt bredvid varandra. Jag fokuserade på det som för mig lät mest tveksamt, men båda hänger ju ihop.
Den nya monitor 4 högtalaren Kommer från kina vad jag vet, vet ej om den är OEM den skall kosta ca 10.000 tror jag. Hängde inte med på vad du syftade på med alla dessa siffror, att deras högtalare är överprisade?
Redigerat av cRiTza, 20 juni 2021 - 12:12.
Postad 20 juni 2021 - 11:43
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Vilken åsikt var orimlig som de skulle ha ändrat?
Sorry vill ej verka tjatig, måste backtracka så mkt ibland bara, hinner ej.
Redigerat av cRiTza, 20 juni 2021 - 11:44.
Postad 20 juni 2021 - 11:45
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Vilken åsikt var orimlig som de skulle ha ändrat?
Att det låter lika bra överallt i rummet.
Postad 20 juni 2021 - 12:15
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Att det låter lika bra överallt i rummet.
Ok jag fattar, då menar du alltså att de anpassar sina påståenden för att verka mer trovärdiga nu?
Postad 20 juni 2021 - 12:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Ok jag fattar, då menar du alltså att de anpassar sina påståenden för att verka mer trovärdiga nu?
Ja, de kanske läser denna tråden? Inte så troligt iofs med tanke på hur mycket lustigheter som inte har ändrats än.
Du får fråga Mkarlsson vem han pratade med på mässan. IS har ju bara 2 anställda.
Postad 20 juni 2021 - 12:30
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Kul att du gillar is högtalarna cRiTza, men för mig är de inget annat än ett bluff företag.
Att Is skulle ha de tekniska kunnandet för att utveckla ett helt nytt och unikt filter och samtidigt utveckla ett eget sätt att mäta ljud på är helt uteslutet.
Dom har visat att dom helt saknar de grundläggande tekniska kunnandet att räkna ut lådvolym, stagning, och användning av dämpmaterial.
Att dom dessutom håller en osedvanligt låg byggkvalite inte heller känslan för färg och form är något vidare.
De som imponerar mest med is måste väl ändå vara att dom har funnits i 20 år
Postad 20 juni 2021 - 13:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Här är en intressant tråd som jag hade missat innan:
https://www.faktiskt...=55867&start=90
IS bjöd in folk till provlyssning, och ägaren kommenterar en tidigare inbjudan (det finns en tråd på ett visst hififorum):
Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.
Har läst den tråden, och där finns bland annat bilder på massor av Genexxa/Proson-kartonger. Antar att det är därför de döljer logo med svart sprayfärg nuförtiden.
Redigerat av Ageve, 20 juni 2021 - 13:35.
Postad 20 juni 2021 - 15:21
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Hej ja det verkar som att de irriterar många, verkligen.
Du skriver också att de säger saker som motverkar fysikens lagar, och det är jag väldigt nyfiken på vad det är, jag har inte läst alla 31 sidor i tråden men det kan inte vara speciellt många faktiska påståenden som är så, eller?
Isf vad är det de säger som är fysiskt omöjligt?
Jag har inte heller läst alla sidorna i tråden.
Men jag blev lite nyfiken över rukriken "vår syn på ljud" på deras hemsida. Där säger man som exempel under punkt 11 att luftvolymen i ett lyssningsrum skall mättas med tryckvågor från högtalarna. Vad innebär det? Till att börja med så räcker det knappast med att hantera lyssningsrummet eftersom det normalt finns ljudläckage till andra rum. Det är ju, bland annat, därför som grannar ibland stör varandra. Men vad innebär begreppet att "mätta" luften? Det kanske verkar som en vetenskaplig metod men mitt intryck är att det är ett påhitt. När man dessutom skriver att "luften har en massa som väger". Det kan vara ett exempel på dålig svenska men men jag blir inte imponerad.
En annan lite lustig sak finns i sammanfattningen, rubriken "Högtalare och akustik". "Även i rum med ekande efterklang kan man få god behållning av ljudanläggningen". Jag antar att man med ekande efterklang menar lång efterklangstid. Det innebär samma upplevelse i ett vardagsrum som i en kyrka. Eller för att ta något extremt, ett ekorum i ett akustiklabb. Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna vara möjligt .
Postad 20 juni 2021 - 15:41
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Här är en intressant tråd som jag hade missat innan: https://www.faktiskt...=55867&start=90
IS bjöd in folk till provlyssning, och ägaren kommenterar en tidigare inbjudan (det finns en tråd på ett visst hififorum):
Det var till stor del en lyckad träff men tyvärr visade det sig att en del av besökarna hade tagit sig friheter jag inte avsett för dem. Fotografier från den inre verksamheten, t ex verkstad och lager, dök upp på forum och diskussioner härjade fritt med nedlåtande kommentarer kring dessa. Jag vet väl inte om det skadade verksamheten men det var i vilket fall inte kul.
Har läst den tråden, och där finns bland annat bilder på massor av Genexxa/Proson-kartonger. Antar att det är därför de döljer logo med svart sprayfärg nuförtiden. 
Hmm har ej läst tråden men på vilket sätt är den intressant, för att de har haft prosonhögtalare?
Det är vida känt att de har köpt prodonhögtalare och moddat dem o sålt, som folk verkar ha gått bananas över.
Vet ej vad syftet varit med fotografierna som togs men de har väl också florerat i tråden och folk verkar ha gjort sig lustiga över det.
Postad 20 juni 2021 - 16:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Det är vida känt att de har köpt prodonhögtalare och moddat dem o sålt, som folk verkar ha gått bananas över.
Vida känt nu ja, kanske pga de bilderna? Det är ju lätt för oss att se på högtalarna att det är Proson, men kanske lite mer pinsamt för IS när man ser massor av kartonger från Proson och Genexxa hos IS.
Nu löser de problemet genom att spraya över med svart färg.
Vet att IS-folk blir irriterade när man nämner Proson, men det är ju faktiskt samma sak de gör fortfarande, fast med ännu billigare produkter. Plasthögtalaren har t ex moddat/utbytt filter och säljs för 14000-17000kr. Samma med Bluetooth-högtalaren Monitor 4.
Postad 20 juni 2021 - 16:42
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Vem vill köpa en plasthögtalare för 17000 kr?
Postad 20 juni 2021 - 17:31
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
En IS-Fanatiker 
Postad 20 juni 2021 - 17:36
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
En IS-Fanatiker 
Jag har läst att kyrkor och sjukhus köpt plasthögtalarna. Dom får väl nåt paketpris och har säkert ingen aning om vad som är prisvärt.
Postad 20 juni 2021 - 17:50
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Vida känt nu ja, kanske pga de bilderna? Det är ju lätt för oss att se på högtalarna att det är Proson, men kanske lite mer pinsamt för IS när man ser massor av kartonger från Proson och Genexxa hos IS.
Nu löser de problemet genom att spraya över med svart färg.
Vet att IS-folk blir irriterade när man nämner Proson, men det är ju faktiskt samma sak de gör fortfarande, fast med ännu billigare produkter. Plasthögtalaren har t ex moddat/utbytt filter och säljs för 14000-17000kr. Samma med Bluetooth-högtalaren Monitor 4.
Kanske, vet ej säkert men har för mig att det var de som hävdade att de kunde låta en dålig/billig högtalare låta bra. Därför köpte de in prosonburkar o moddade. Sen verkar det ha varit ett dåligt drag för dem eftersom många blivit upprörda.
Logiken i att hävda att de omöjligt kan låta bra utan att ha lyssnat o jämfört är för mig ändå väldigt ihålig, säger ej att det är du men de som gör det.....
Postad 20 juni 2021 - 17:57
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Plast är ett modernt material, till skillnad från trä, det beror helt o hållet vad för sorts plast o hur den är använd?
Finns väl massor av pro audio högtalare som är byggda av plast eller har jag fel?
Postad 20 juni 2021 - 18:16
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Plast är ett modernt material, till skillnad från trä, det beror helt o hållet vad för sorts plast o hur den är använd?
Finns väl massor av pro audio högtalare som är byggda av plast eller har jag fel?
Du vet alltså inte att det finns olika träslag och därmed olika egenskaper som man kan optimera. Det var väl ett tag sedan som plast ansågs bra baserat på att det var "modernt" .
Redigerat av Mr_Tom, 20 juni 2021 - 18:16.
Postad 20 juni 2021 - 18:21
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Du vet alltså inte att det finns olika träslag och därmed olika egenskaper som man kan optimera. Det var väl ett tag sedan som plast ansågs bra baserat på att det var "modernt" .
Jag känner till att olika träslag har olika egenskaper jo, försökte bara förstå det tokiga i att köpa en högtalare som var gjord av plast för 17.000
Postad 20 juni 2021 - 18:26
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 479 inlägg
Saken med PA-högtalarna av plast är att exakt samma högtalare säljs på andra ställen runtom i världen för en bråkdel av vad IS tar betalt. Då förstås utan IS delningsfilter, men frågan är hur mycket IS kan förbättra en billig ODM-produkt bara genom att byta ut detta.
Just det att modifiera billiga produkter istället för att från början bygga egna konstruktioner är en av de saker som har gjort folk misstänksamma mot IS. Och då väldigt bisarra modifikationer, som exempelvis att tejpa för en basreflexport med högtalaretiketten istället för att plugga igen den med skum.
Postad 20 juni 2021 - 18:30
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Men jag blev lite nyfiken över rukriken "vår syn på ljud" på deras hemsida. Där säger man som exempel under punkt 11 att luftvolymen i ett lyssningsrum skall mättas med tryckvågor från högtalarna. Vad innebär det? Till att börja med så räcker det knappast med att hantera lyssningsrummet eftersom det normalt finns ljudläckage till andra rum. Det är ju, bland annat, därför som grannar ibland stör varandra. Men vad innebär begreppet att "mätta" luften? Det kanske verkar som en vetenskaplig metod men mitt intryck är att det är ett påhitt. När man dessutom skriver att "luften har en massa som väger". Det kan vara ett exempel på dålig svenska men men jag blir inte imponerad.
En annan lite lustig sak finns i sammanfattningen, rubriken "Högtalare och akustik". "Även i rum med ekande efterklang kan man få god behållning av ljudanläggningen". Jag antar att man med ekande efterklang menar lång efterklangstid. Det innebär samma upplevelse i ett vardagsrum som i en kyrka. Eller för att ta något extremt, ett ekorum i ett akustiklabb. Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna vara möjligt .
Hej jag förstår inte heller vad de menar med det, maila dem och fråga, jag blir dock glad över att du ens i ditt utlägg säger att det kanske kan va dåligt skrivet istället för att bara som många andra i denna långa tråd bara verkar vilja leta fel om och om igen.
God behållning av ljudanläggningen även med lång efterklang låter för mig som nåt de skulle behöva förtydliga eller t.om. förklara vad de menar innan jag vågar säga att det strider mot fysikens lagar. Saken med PA-högtalarna av plast är att exakt samma högtalare säljs på andra ställen runtom i världen för en bråkdel av vad IS tar betalt. Då förstås utan IS delningsfilter, men frågan är hur mycket IS kan förbättra en billig ODM-produkt bara genom att byta ut detta.
Just det att modifiera billiga produkter istället för att från början bygga egna konstruktioner är en av de saker som har gjort folk misstänksamma mot IS. Och då väldigt bisarra modifikationer, som exempelvis att tejpa för en basreflexport med högtalaretiketten istället för att plugga igen den med skum.
Ja det känns som den springande punkten i hela tråden, just din frågeställning.
Jag har sett en bild på en övertejpad basreflexport här i tråden, men aldrig sett en av deras produkter ha en sådan.
Postad 20 juni 2021 - 18:51
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 125 inlägg
Hej jag förstår inte heller vad de menar med det, maila dem och fråga, jag blir dock glad över att du ens i ditt utlägg säger att det kanske kan va dåligt skrivet istället för att bara som många andra i denna långa tråd bara verkar vilja leta fel om och om igen.
God behållning av ljudanläggningen även med lång efterklang låter för mig som nåt de skulle behöva förtydliga eller t.om. förklara vad de menar innan jag vågar säga att det strider mot fysikens lagar.
Jag har sett en bild på en övertejpad basreflexport här i tråden, men aldrig sett en av deras produkter ha en sådan.
Det är inte bara Zacebeb som undrar, dom flesta andra undrar med och vi anser att det IS gör är bedrägeri.
Som jag nämnde till dig innan, om elementens T/S världen fluktuerar så kommer slutresultatet också att göra så.
Postad 20 juni 2021 - 18:56
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Jag klippte ut den från en större bild. Etiketten med modellnamn, serienummer osv var placerad ovanpå basporten.
Angående högtalare i plast så är de ju oftast gjorda för utomhusbruk, t ex på uteserveringar osv.
De OEM-högtalare som IS köper in kommer från kinesiska tillverkare som är kända för att mata ut halvdana produkter i enorma mängder.
Beställaren får välja vilken färg de ska ha, om de ska ha alu-diskant eller softdome, inbyggd förstärkare och/eller delningsfilter osv. Enligt en IS-anhängare beställde de som sagt 400 par av dessa.
De säljs med diverse namn, t ex Honeywell:
https://honeywell-av...-1-Tweeter.html
https://honeywell-av...-1-Tweeter.html
En rolig detalj: "not Hi-Fi" står det i beskrivningen. 
Redigerat av Ageve, 20 juni 2021 - 19:12.
Postad 20 juni 2021 - 18:59
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Hej jag förstår inte heller vad de menar med det, maila dem och fråga, jag blir dock glad över att du ens i ditt utlägg säger att det kanske kan va dåligt skrivet istället för att bara som många andra i denna långa tråd bara verkar vilja leta fel om och om igen
Jag ser ingen poäng med att maila och fråga någon eftersom jag inte är intresserad av produkterna.
God behållning av ljudanläggningen även med lång efterklang låter för mig som nåt de skulle behöva förtydliga eller t.om. förklara vad de menar innan jag vågar säga att det strider mot fysikens lagar.
Menar du att du inte förstår vad lång efterklangstid innebär för ljudet? Jämför att ställa högtalaren i ett tält (ekofria väggar) med att ställa den i ett rum med mycket reflektion. Vad dom hävdar ar att dom klarar båda.
Jag får intrycket att du inte riktigt vill ta till dig negativ information. Kanske naturligt om man köpt en dyr pryl som visar sig vara en mindre klok affär. Men att lägga energi på att utreda detta vidare, det är jag inte intresserad av. Några minuter på deras hemsida räckte för mig .
Postad 20 juni 2021 - 19:57
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 125 inlägg
Från https://honeywell-av...-1-Tweeter.html
Extraordinary sound effect, Intelligible treble and powerful bass
Frekvensomfång -10dB =100 - 20Khz
Hejja Hejja
Postad 20 juni 2021 - 20:05
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Denna plasten har inte valts för dess ljudliga kvalitéer utan för att det är billigt och snabbt att tillverka.
Postad 20 juni 2021 - 20:21
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
En rolig detalj: "not Hi-Fi" står det i beskrivningen. 
Men med ett mirakel filter från IS så blir det Hi-Fi på riktigt! 
Postad 20 juni 2021 - 20:33
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag ser ingen poäng med att maila och fråga någon eftersom jag inte är intresserad av produkterna.
Menar du att du inte förstår vad lång efterklangstid innebär för ljudet? Jämför att ställa högtalaren i ett tält (ekofria väggar) med att ställa den i ett rum med mycket reflektion. Vad dom hävdar ar att dom klarar båda.
Jag får intrycket att du inte riktigt vill ta till dig negativ information. Kanske naturligt om man köpt en dyr pryl som visar sig vara en mindre klok affär. Men att lägga energi på att utreda detta vidare, det är jag inte intresserad av. Några minuter på deras hemsida räckte för mig .
Jo jag vet vad efterklang är.
Ok jag missförstod på sättet du formulerade dina frågor, att du kanske var genuint intresserad av att få svar på några av dina frågor. Men nu förstår jag då att du bara ville påpeka att det såg konstigt obegripligt ut.
Jo jag tar till mig negativ information hela tiden i den här tråden, det du menar är att jag inte trots vad alla här skriver, så tror jag fortfarande att jag själv köpt nåt som är bra.
Och att jag inte kan acceptera att jag köpt en dålig produkt för dyra pengar.
Men då får jag bara säga till dig att jag tycker inte att det är ett dåligt, köp, eller dålig produkt.
Det verkar de flesta här inne vara oförmögna att förstå utan att ens ha lyssnat på högtalaren.
Jag förstår också på inläggen som alla skriver att det inte verkar orimligt, och att de flesta som återkommer om och om igen och skriver tydligt varför de tycker att IS är ett blufföretag, men jag tycker inte det.
Redigerat av cRiTza, 20 juni 2021 - 20:52.
Postad 20 juni 2021 - 20:44
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag tycke du skall ta och redigera ditt inlägg. Just nu ser det ut som du citerar mig i en omfattning som är direkt felaktig.
Jag har inte recenserat högtalaren. Jag har bara kommenterat det som står på deras hemsida. Och det som står där tycker jag till viss del är trams.
Postad 20 juni 2021 - 20:51
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
OK att du inte blir imponerad eller förstår vad de menar betyder väl inte att de säger saker som är fysiskt omöjliga?
Jag vill veta vad de säger som är fysiskt omöjligt, du och ett par andra har sagt samma sak nämligen.
Postad 20 juni 2021 - 21:18
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag tycke du skall ta och redigera ditt inlägg. Just nu ser det ut som du citerar mig i en omfattning som är direkt felaktig.
Jag har inte recenserat högtalaren. Jag har bara kommenterat det som står på deras hemsida. Och det som står där tycker jag till viss del är trams.
Kul att du gillar is högtalarna cRiTza, men för mig är de inget annat än ett bluff företag.
Att Is skulle ha de tekniska kunnandet för att utveckla ett helt nytt och unikt filter och samtidigt utveckla ett eget sätt att mäta ljud på är helt uteslutet.
Dom har visat att dom helt saknar de grundläggande tekniska kunnandet att räkna ut lådvolym, stagning, och användning av dämpmaterial.
Att dom dessutom håller en osedvanligt låg byggkvalite inte heller känslan för färg och form är något vidare.
De som imponerar mest med is måste väl ändå vara att dom har funnits i 20 år
Ok färg och form (och jag menar inte att högtalaren kan se ut hur som helst...............) har ingenting med ljudkvalitet att göra.
Vi diskuterar ifall de är ett blufföretag inte hur deras högtalare ser ut.
Du säger att de inte har kompetens att utveckla ett unikt filter och ett annorlunda sätt att mäta ljud, och det är din åsikt, inte deras.
Jag vet inte heller, men lite rättvisa anklagelser kan det väl ändå vara?
Eller har du fysiska bevis på att det lab de samarbetar med i Norge inte har något av ovanstående?
Antar att du är expert eller väldigt kunnig i ämnet för att ge dig på att säga att de inte kan nånting om att bygga högtalarlådor heller då.
Hur många högtalarlådor har du själv byggt, låter de bra, har du bilder på dem, jag skulle vilja se. Eller är du ingenjör?
Alla här inne har så många åsikter i ämnet men jag vet ingenting om kunskapsnivån här, verkar lite blandad om jag får säga det själv.
Postad 20 juni 2021 - 21:34
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
@cRITza
Nu är du igång igen.
Om du vill citera och kommentera så gör det. Men gör det då på ett sådant sätt att man ser vad du kommenterar och vem du citerar.
OK att du inte blir imponerad eller förstår vad de menar betyder väl inte att de säger saker som är fysiskt omöjliga?
Jag vill veta vad de säger som är fysiskt omöjligt, du och ett par andra har sagt samma sak nämligen.
Hur mättar man luften på tryckvågor? Fundera lite på det. Vad innebär det?
Postad 20 juni 2021 - 21:35
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Han drog väl bara slutsatsen att om man ser till IS omsättning genom åren, så är det inte rimligt att de skulle ha resurser till att utveckla ett revolutionerande delningsfilter, och dessutom uppfinna en helt unik mätmetod som är så avancerad att andra framstår som teknik från 1930-talet.
Lite tillspetsat, men det är ungefär det IS skriver på sin hemsida.
Har IS tillgång till en ekofri kammare t ex?
Skärmavbild 2021-06-20 kl. 22.33.05.png 367,59K
1 Antal nerladdningar
Postad 20 juni 2021 - 21:54
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
@cRITza
Nu är du igång igen.
Om du vill citera och kommentera så gör det. Men gör det då på ett sådant sätt att man ser vad du kommenterar och vem du citerar.
Hur mättar man luften på tryckvågor? Fundera lite på det. Vad innebär det?
Sorry går för snabbt ibland, ska hinna läsa så mycket info..........
Jag vet inte, du får väl fundera eftersom det är du som säger att det är fysiskt omöjligt.
Skriv sedan svaret på vad som är fysiskt omöjligt.
Det handlar om kredibilitet, om du skall säga att IS säger saker som inte är sanna så får du väl backa upp det. Ja har aldrig hävdat nåt sånt.
Postad 20 juni 2021 - 22:04
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Han drog väl bara slutsatsen att om man ser till IS omsättning genom åren, så är det inte rimligt att de skulle ha resurser till att utveckla ett revolutionerande delningsfilter, och dessutom uppfinna en helt unik mätmetod som är så avancerad att andra framstår som teknik från 1930-talet.
Lite tillspetsat, men det är ungefär det IS skriver på sin hemsida.
Skärmavbild 2021-06-20 kl. 22.33.05.png
Ok nu svarar du åt Mr_Tom här va med ett antagande? det skulle vara enklare om han själv svarade på de frågor jag ställer och att jag svarar dig på dina.
Märker att jag måste bli mer noggrann här, eftersom en del som jag ställer frågor till inte svarar, sen så kommer de tillbaka långt senare i tråden med nån ny fråga. Eftersom jag ensam vill svara på 10+ personers frågor och ganska långa utlägg så blir det ohållbart i längden och lite lyxigt för er som frågar att bara skriva svar ibland på mina frågor och sen komma tillbaka med nya.
Jag tänker inte spetsa till mina kommentarer, många här verkar tycka att det är helt ok, men för mig blir det bara nonchalant, eftersom det lägger på ännu ett lager av den aura som den här tråden osar av.
Och jag är helt säker på att om jag skulle börja skriva så så skulle kommentarerna hagla.
Vet ej, varför skulle de behöva en sån.......
Postad 20 juni 2021 - 22:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Jag tänker inte spetsa till mina kommentarer, många här verkar tycka att det är helt ok, men för mig blir det bara nonchalant
Från IS hemsida:
Den teknik för mätning av ljudegenskaper som vanligen används av tillverkare av högtalare har sitt ursprung från 1930-talet.
Ekofri kammare är inget nytt förövrigt, men tror inte att det användes på 1930-talet.
1970 (B&W DM70):
5ce0734de55a3a66af638facf79aea84.jpg 53,43K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 20 juni 2021 - 22:14.
Postad 20 juni 2021 - 22:20
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Från IS hemsida:
Den teknik för mätning av ljudegenskaper som vanligen används av tillverkare av högtalare har sitt ursprung från 1930-talet.
Ekofri kammare är inget nytt förövrigt, men tror inte att det användes på 1930-talet.
1970 (B&W DM70):
5ce0734de55a3a66af638facf79aea84.jpg
Ok vad har detta att göra med att IS skulle vara ett blufföretag?
Menar du att de tagit en bild som i sammanhanget är felaktig?
Lite slack kan väl ändå den blinde mannen få.........
Alltså varenda liten tveksamhet i all text som finns på nätet som de själv skrivit skall gås igenom och publiceras, stavfel och allt skall påpekas!?
Postad 20 juni 2021 - 23:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Ok vad har detta att göra med att IS skulle vara ett blufföretag?
Menar du att de tagit en bild som i sammanhanget är felaktig?
Lite slack kan väl ändå den blinde mannen få.........
Alltså varenda liten tveksamhet i all text som finns på nätet som de själv skrivit skall gås igenom och publiceras, stavfel och allt skall påpekas!?
Jag önskar ställa en motfråga till dig som ägare av ett par ISburkar. Vad skulle det krävas för information för att du skulle anse att IS är ett blufföretag?
Postad 20 juni 2021 - 23:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 315 inlägg
Ok vad har detta att göra med att IS skulle vara ett blufföretag? Menar du att de tagit en bild som i sammanhanget är felaktig? Lite slack kan väl ändå den blinde mannen få......... Alltså varenda liten tveksamhet i all text som finns på nätet som de själv skrivit skall gås igenom och publiceras, stavfel och allt skall påpekas!? Hm, nej det var inte alls vad jag menade. IS skriver på sin hemsida att andra tillverkare mäter som på 1930-talet, typ. Därför visade jag ett par bilder på ekofria kammare, och frågade om IS har tillgång till det. De ger som sagt ingen användbar information om den revolutionerande mätteknik de påstår sig använda, men har inga problem med att påstå att andra mäter sämre. Vet ej, varför skulle de behöva en sån....... https://www.audiohol...ment-techniques
Redigerat av Ageve, 20 juni 2021 - 23:44.
Postad 21 juni 2021 - 00:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Hej jag har varit inne på deras hemsida och läst nu, jag vet inte vart det står att man kan stå vart som helst i ett rum och det låter lika bra. Men då skulle de då enligt dig ha sagt så till dig för 10 år sen på mässan!?
Detta var inget nytt, utan något som också diskuterades på forum för 10 år sedan. Att du, med klar anknytning till IS, fortsätter gräver deras grav förändrar inte det faktumet.
Postad 21 juni 2021 - 07:31
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag önskar ställa en motfråga till dig som ägare av ett par ISburkar. Vad skulle det krävas för information för att du skulle anse att IS är ett blufföretag?
Att de säljer en produkt som inte gör vad de påstår att den gör. Hm, nej det var inte alls vad jag menade. IS skriver på sin hemsida att andra tillverkare mäter som på 1930-talet, typ. Därför visade jag ett par bilder på ekofria kammare, och frågade om IS har tillgång till det. De ger som sagt ingen användbar information om den revolutionerande mätteknik de påstår sig använda, men har inga problem med att påstå att andra mäter sämre. https://www.audiohol...ment-techniques
Hej jag missförstod då din fråga/påstående. Om man läser om deras mätmetod förstärker det enligt mig bara att de har tänkt på ett annorlunda sätt. De beskriver att man började mäta på ett sätt redan på 30-talet och att man använder sig fortfarande av liknande tillvägagångssätt men med gissningsvis bättre mikrofoner och mätinstrument. Liknelse: Neumann minrofontillverkaren började väl i slutet på 40-talet tillverka mikrofoner, och U47 anses idag vara en av de mest åtråvärda minrofonerna. En nu 60 + år gammal innovation. Om någon kommer på ett sätt 60 år senare att göra en mikrofon som kan fånga upp ljud på ett naturligt sätt så är det väl kanske inte en skräll? Att IS skulle använda sig av en ekokammare låter också motsägelsefullt eftersom de skriver att de mäter av reflektioner i tak golv o på väggar för att nå sitt mål. Och på så sätt minimerar de dåliga effekter som högtalaren kan ha på rummet. Så högst logiskt låter det för mig
Postad 21 juni 2021 - 08:04
cRiTza
-
cRiTza
-
Användare
-
-
103 inlägg
Detta var inget nytt, utan något som också diskuterades på forum för 10 år sedan. Att du, med klar anknytning till IS, fortsätter gräver deras grav förändrar inte det faktumet.
För mig är det du och andra som aktivt försöker gräva deras grav inte jag, och min anknytning till företaget är fortfarande densamma.
Jag är inte här för att få alla att tycka om deras produkter, de är fortfarande en högtalartillverkare med sitt sound, och inte för alla.
Jag försöker bara reda ut vad som är sant/falskt och min personliga åsikt är inte att de är ett blufföretag.
Postad 21 juni 2021 - 08:12
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Så högst logiskt låter det för mig
Det är just det. Det låter logiskt eftersom du inte förstår eller inte vill förstå. Det är som anti-vax personer, hur mycket argument och fakta man än matar dom med så vägrar de förstå.
Postad 21 juni 2021 - 08:16
erikjonathan
-
erikjonathan
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Att IS skulle använda sig av en ekokammare låter också motsägelsefullt eftersom de skriver att de mäter av reflektioner i tak golv o på väggar för att nå sitt mål. Och på så sätt minimerar de dåliga effekter som högtalaren kan ha på rummet.
Så högst logiskt låter det för mig
Det är rummet som har inverkan på högtalaren eller snarare ljudet från dessa. Hur kan dom kunna mäta fram och minimera rummets påverkan när inget rum är det andra likt?
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
JEGS76
, 01 jan 2025
Bose, Slutsteg, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Startad av
joesoes
, 12 apr 2024
Sonos, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
mattepattematte
, 19 jan 2023
Högtalare, Diy
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
insaniac
, 24 nov 2022
högtalare, vintage, special
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Startad av
Mr_x
, 13 mar 2021
SVS PB-1000 Pro, subwoofer och 2 fler...
|
|
-
Populärt
45 svar
- 12 314 visningar
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|