Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34718 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 november 2007 - 18:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Var precis på väg att ringa och klaga på varför vi som betalar för alla paket C+total, säsongskortet mm inte hade fått alla Canal+s nya kanaler efter omläggningen som de gjort nyligen (se https://www.minhembi...owtopic=167627)
Glädjande nog när jag tittade i kanallistan innan jag lyfte luren och nu hade C+ Hits och C+SportExtra ramlat in och ordningen är återställd :)

Tittar man också i beskrivningen av Canal+ Total paketet så finns alla de nya kanalerna med. Även kanalplanen är uppdaterad.

/Peter Cigéhn

Postad 10 november 2007 - 20:01

fjp
  • fjp
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som sitter på gruppanslutet fiber? Har ni funderat över möjligtheten att hyra film?
Jag tänkte göra det härom dagen men se det gick inte.
Har man gruppanslutning kan inte Telia hantera att man som privatperson ska hyra en film, vilket är konstigt eftersom samma gruppanslutning innefattar bredband, TV och Telefon. Extra kanaler är inget problem att anskaffa via extra kanalpaket och för telefonen är det inga problem att debitera samtalskostnaderna.

Någon som jobbar på Telia kan kanske förklara varför det är på det viset?

Han i kundtjänsten hade inget bra svar men skulle skriva upp det.

Så ska man hyra film så får man fortsätta att ge pengar till andra företag som kan tillhandahålla den tjänsten.
Även om det är utan QoS så brukar det fungera ganska bra förutom det extra jobbet att starta datorn. Vill inte Telia ha dessa pengar?
Mvh
Fredrik

Postad 11 november 2007 - 12:17

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

DIR-655 ska stödja IGMP multicast, se manualen:

ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/...ual_A2_1.01.pdf
och
http://www.speedguid...view.php?hw=177

Jag har denna router + Telia tv + fiberlan men jag har inte fått det att fungera tyvärr. Ska försöka igen men jag är tyvärr nybörjare på nätverk. Någon som har tips? Skulle vara skönt att slippa telias switch...

Uppenbarligen så verkar den stödja IGMP och multicast trafik genom sig. Så det finns ju en teoretisk möjlighet att du skulle kunna få det att fungera. Dock är jag lite fundersam till vilken switch det är som du har fått från Telia.

Det är nämligen så att man kan ha två olika switchar beroende på vilken router man närmast sitter uppkopplad mot. Sitter man uppkopplad mot en Cisco router så skall man ha en "enkel" ZyXEL ES-105A switch. Men sitter mot en Alcatel eller Ericsson router så skall man ha en Force XG6745 (även benämnd Xavi Triple Play Box). Vag jag har förstått så är Force XG6745 en lite mer avancerad switch vad gäller QoS-hantering och separering av tjänster (och dessutom mer än dubbelt så stor som ZyXEL switchen). På den switchen så finns det specifika portar beroende på om du skall koppla in TV, telefon eller dator, dvs dator på den röda 1x porten, TV-boxen på den gula 2x porten, och telefonadapter på den gröna 3x porten.

Jag skulle gissa att om du har fått en Force XG6745 så krävs det nog också att det är den som sitter som första "burk" eftersom det uppenbarligen krävs en speciell switch då du sitter uppkopplad mot en Ericsson eller Alcatel router. Att då bara "byta ut" den mot din DIR-655 (även om den kan hantera IGMP och multicast) är nog kanske inte möjligt (och supportas säkerligen inte av Telia i de fall som det skulle börja strula för dig).

Har du däremot en ZyXEL ES-105A så skulle jag förutsätta att du egentligen inte behöver den och kan klara dig direkt med din DIR-655 (förutsatt att du kopplar in boxen trådbaserad).

Eftersom jag själv sitter uppkopplad mot en Cisco router, och därmed har en ZyXEL ES-105A, och dessutom inte har någon erfarenhet av DIR-655 så kan jag nog inte själv vara till någon mer hjälp. Du får väl prova dig fram. Sedan kan du ju alltid ringa till Telias tekniska support och fråga också. Du kan ju inte få mer än ett "nej, det går inte"-svar.

/Peter Cigéhn

Riktigt så enkelt är det inte. Bor i ett helt nybyggt hus (fiberLAN) med nya fina Cisco routrar i källaren och XG6745 i lägenhetens bredbandsrack. Enligt Relacom killen som kopplade in kablarna i källaren så beror valet av switch helt på hur dom konfigurerar routrarna och inte på vilken tillverkare som levererat utrustningen.

Postad 11 november 2007 - 12:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Riktigt så enkelt är det inte. Bor i ett helt nybyggt hus (fiberLAN) med nya fina Cisco routrar i källaren och XG6745 i lägenhetens bredbandsrack. Enligt Relacom killen som kopplade in kablarna i källaren så beror valet av switch helt på hur dom konfigurerar routrarna och inte på vilken tillverkare som levererat utrustningen.

Intressant information. Jag har vid tre olika samtal med tekniska supporten fått bekräftat att det var tillverkaren av närmaste router som avgjorde om man fick en Force XG6745 eller en ZyXEL ES-105A som första switch. Men visst, det verkar ju mer rimligt att det mer skulle bero på en konfigurering av routern, än tillverkare.

Det kan ju i och för sig vara så att man normalt konfigurerar en Cisco router på ett sätt, och en Ericsson/Alcatel router på ett annat sätt och därmed så blir det vanligast med en ZyXEL ES-105A då man har "Cisco-konfigureringen" och en Force XG6745 då man har "Ericsson/Alcatel-konfigureringen".

Men det var ju bra att veta att det också finns exempel på kombinationen Cisco router - ZyXEL ES-105A switch också! :lol:

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 11 november 2007 - 13:29.

Postad 11 november 2007 - 13:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Men är inte HDTV på gång? De håller ju på att provsända SVT HD för vissa utvalda fiberkunder, eller hur?

Provsändningarna av SVT HD verkar ha upphört.

/Peter Cigéhn

För de nyfikna så kan jag meddela att provsändningarna av SVT HD i Telias nät verkar ha kommit igång igen. Det verkar dessutom som om man har bytt kodare (t ex så klarar inte VLC att koda av längre). Bithastigheten på MPEG strömmen varierar mellan ca 1.5 MBit/s upp till 18-19 MBit/s beroende på vad som visas. Så med tanke på det pressmeddelande som TeliaSonera gick ut med här i dagarna så är det uppenbarligen saker på gång... :lol:

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 11 november 2007 - 16:00.

Postad 11 november 2007 - 15:06

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

För de nyfikna så kan jag meddela att provsändningarna av SVT HD i Telias nät verkar ha kommit igång igen. Det verkar dessutom som om man har bytt kodare (t ex så klarar inte VLC att koda av längre). Bithastigheten på MPEG strömmen varierar mellan ca 1.5 MBit/s upp till 18-19 MBit/s beroende på vad som visas. Så med tanke på det pressmeddelande som TeliaSonera gick ut med här i dagarna så är det uppenbarligen saker på gång... :D

Jo det kunde man ju ge sig katten på att om det är något som funkar "bättre" än vad det är tänkt (VLC) så kommer det en ändring som ser "rättar till" det.

HD i 1.5 Mbit/s? Var det en natthimmel utan stjärnor det uppmättes på. :lol:

Blev lite fel på länken, tror denna ska funka bättre [url="http://%5burl="http://www.teliasonera.se/externalarticlenm/?hier=13053&mainUrl=http://www.sonera.fi/pressProviderWeb/resources/jsp/Provider/getArticle.do?locale=SV&articleId=312274&year=2007"]pressmeddelande[/url]"]pressmeddelande[/url].
Så det heter "Faller testen väl ut, kan dock Telia komma att erbjuda hdtv till en del av sina bredbandskunder redan under 2008." nu. Det var inte många veckor sedan de sa att ALLA skulle ha det. Känns mer och mer säkert att man kommer lämna Telia när gratisperioden löper ut.

Postad 11 november 2007 - 16:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

För de nyfikna så kan jag meddela att provsändningarna av SVT HD i Telias nät verkar ha kommit igång igen. Det verkar dessutom som om man har bytt kodare (t ex så klarar inte VLC att koda av längre). Bithastigheten på MPEG strömmen varierar mellan ca 1.5 MBit/s upp till 18-19 MBit/s beroende på vad som visas. Så med tanke på det pressmeddelande som TeliaSonera gick ut med här i dagarna så är det uppenbarligen saker på gång... :D

Jo det kunde man ju ge sig katten på att om det är något som funkar "bättre" än vad det är tänkt (VLC) så kommer det en ändring som ser "rättar till" det.

HD i 1.5 Mbit/s? Var det en natthimmel utan stjärnor det uppmättes på. :D

Vid 1.5 MBit/s så visades en stillastående bild med programtablån över kommande program. Inte så mycket aktivitet i den bilden inte... :lol:

En avkodare som fungerar, men som dock inte är open-source är Elecard AVC Streaming PlugIn for WMP v1.0. Jag testade att ladda ned 21-dagars utvärderingsutgåvan. Den verkar funka bättre än VLC (även om min till åren komna dator inte har tillräckligt med kapacitet för att hänga med och koda av).

/Peter Cigéhn

Postad 11 november 2007 - 19:30

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

En avkodare som fungerar, men som dock inte är open-source är Elecard AVC Streaming PlugIn for WMP v1.0. Jag testade att ladda ned 21-dagars utvärderingsutgåvan. Den verkar funka bättre än VLC (även om min till åren komna dator inte har tillräckligt med kapacitet för att hänga med och koda av).

Har du lust att beskriva vad/hur man gör för att få det att funka? Kanske rent utav en liten guide för oss nyfikna? Det är väl inget olagligt eller?

Postad 11 november 2007 - 20:09

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

Har du lust att beskriva vad/hur man gör för att få det att funka? Kanske rent utav en liten guide för oss nyfikna? Det är väl inget olagligt eller?

Här finns en enklare instruktion (inkl. IP adresser att ladda hem) på hur man gör för att se genom en vanlig PC med programvaran VLC. Den här instruktionen verkar förutsätta att man har ADSL, dock ännu enklare för oss med fiber.
http://www.htpc.se/iptv.html

Någon som har luskat fram IP till just SVT HD och som har lust att dela med sig?

Redigerat av eddgge, 11 november 2007 - 20:10.

Postad 11 november 2007 - 20:17

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nja, själv är jag inte så pigg på att sprida allt för detaljerad information. Är man nyfiken och intresserad så tycker jag personligen att man får klura ut sådant här själv. Dock så finns det ju som sagt var andra som delar med sig betydligt mer... :lol:

/Peter Cigéhn

Postad 11 november 2007 - 20:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Någon som har luskat fram IP till just SVT HD och som har lust att dela med sig?

Det jag kan säga är att den informationen (eller i alla fall vitala delar av) har postats tidigare på det här forumet, dock ej i just den här tråden. Ett tips är att kolla runt i HTPC forumet. Om inte annars så är det ju bara att ta den hårda vägen och leta sig fram. Den som söker han finner... :lol:

/Peter Cigéhn

Postad 12 november 2007 - 00:26

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Nån som fått igång SVT-HD på Mac? Jag får bara ljud men ingen bild i VLC... ;)

Postad 12 november 2007 - 09:05

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Nån som fått igång SVT-HD på Mac? Jag får bara ljud men ingen bild i VLC... ;)

Precis som jag skrev tidigare så fixar inte VLC att avkoda SVT HD. Jag förutsätter att avkodaren i VLC på Mac och Windows är identiska. Så du lär inte att få det att fungera på Mac heller... Öppna upp Messages fönstret, View > Messages..., så lär du se en väldigt massa varningar som indikerar att VLC inte kan avkoda.

Du får nog prova med en annan spelare som avkoda H.264/AVC...

/Peter Cigéhn

Postad 12 november 2007 - 11:09

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Jo, det var därför jag frågade om nån fått till det i Mac eftersom VLC inte funkar.
Sökte lite efter program som fixar multicastström på Mac men utan fragång... :blink:
MPlayer ska fixa det vad ja gförstår men det funkade inte hellet.

Men jagf ska testa på min HTPC idag när jag kommer hem. Körde Boxer SVT-HD på den innan jag flyttade till huset för en vecka sen så där har jag allt redan installerat men det vore skönt om man kunde få in det i MacBooken också. ;)

Men jakten går vidare ikväll. Skam den som ger sig brukar det ju heta! ;)

Postad 14 november 2007 - 00:01

Krister78
  • Krister78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har mitt enda telefonjack i min hall och min dator är i sovrummet men kan man ändå skaffa Telia Digital-tv?? Kan någon beskriva vad en förlängskabel är och är det det jag har?? Jag är inte så kunnig så jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite hjälp av er.

Postad 14 november 2007 - 00:42

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0
Jag har mitt modem i hallen och en 10m lång nätverkskabel in till TV:n. Funkar hur bra som helst.

Postad 14 november 2007 - 08:37

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Jag gör likadant som zvedberg. Modemet ligger på hatthyllan i hallen, kopplat i första jacket med den korta telefonkabeln som följde med. Sedan har jag dragit långa nätverkskablar till TV'n och datorn och det funkar bra. Det är nämligen så att ju längre telefonkabel man har desto sämre prestanda/kvalitet får man, därför väljer man att ha långa nätverkskablar istället även om den tunnare telefonkabeln hade varit smidigare att dra längs med väggarna.
Får passa på att fråga om någon vet varför det är så? Det löper ju redan massor av telekabel i väggarna i hyreshuset upp till min lägenhet, varför gör det så stor skillnad om jag kopplar på några meter till?

Redigerat av nipe, 14 november 2007 - 08:39.

Postad 14 november 2007 - 17:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Jag gör likadant som zvedberg. Modemet ligger på hatthyllan i hallen, kopplat i första jacket med den korta telefonkabeln som följde med. Sedan har jag dragit långa nätverkskablar till TV'n och datorn och det funkar bra. Det är nämligen så att ju längre telefonkabel man har desto sämre prestanda/kvalitet får man, därför väljer man att ha långa nätverkskablar istället även om den tunnare telefonkabeln hade varit smidigare att dra längs med väggarna.
Får passa på att fråga om någon vet varför det är så? Det löper ju redan massor av telekabel i väggarna i hyreshuset upp till min lägenhet, varför gör det så stor skillnad om jag kopplar på några meter till?

Jag har 10 meter telekabel från modemet och sen 10 meter nätverkskabel på vinden. Inga problem alls :blink:

Redigerat av lindo, 14 november 2007 - 17:04.

Postad 14 november 2007 - 18:54

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

...Får passa på att fråga om någon vet varför det är så? Det löper ju redan massor av telekabel i väggarna i hyreshuset upp till min lägenhet, varför gör det så stor skillnad om jag kopplar på några meter till?

Det hela är ganska enkelt, antagligen beror det till största del på tjockleken på sladden testade med riktigt tunn kabel vilket gav en massa lagg, sen ju fler kopplingar du har desto mer förlust. Så tumregeln är "tjocka" kablar och få kopplingar för bästa kvallite. :D

Postad 14 november 2007 - 20:48

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som sitter på gruppanslutet fiber? Har ni funderat över möjligtheten att hyra film?
Har man gruppanslutning kan inte Telia hantera att man som privatperson ska hyra en film, vilket är konstigt eftersom samma gruppanslutning innefattar bredband, TV och Telefon. Extra kanaler är inget problem att anskaffa via extra kanalpaket och för telefonen är det inga problem att debitera samtalskostnaderna.

Så ska man hyra film så får man fortsätta att ge pengar till andra företag som kan tillhandahålla den tjänsten.
Även om det är utan QoS så brukar det fungera ganska bra förutom det extra jobbet att starta datorn. Vill inte Telia ha dessa pengar?
Mvh
Fredrik

Jag var kontakt med den ansvarige säljaren vad gäller det gruppavtal som vår samfällighetsförening har tecknat (men som ej har börjat gälla än). Han kunde bekräfta precis det du beskriver ovan. På grund av att det är samfälligheten (eller bostadsrättsföreningen eller vad de ny kan vara som tecknat gruppavtalet) som äger boxar, koder och programkort, så kan inte Video On Demand-tjänsten användas på gruppavtalets abonnemang. Istället så måste man ha ett personligt abonnemang, som t ex gratisabonemmanget på kanalpaket Multi eller gratispaketet Start. Då man beställer någon av dessa paket så kan man informera kundtjänst om att man bor på ett område/förening som har ett gruppavtal och då kan tydligen kundtjänst "lägga på" de kanaler som ingår i gruppavtalet på detta individuella abonnemang, t ex i fallet man väljer ett personligt abonnemang baserat på kanalpaket Start (som bara innehåller 8 kanaler). Sedan kan du använda Video On Demand på ditt individuella abonnemang (med dess koder och programkort).

Detta är tydligen en "workaround" pga av Telias stödsystem inte kan hantera Video On Demand-tjänsten på ett gruppavtal i och med att den måste debiteras individuellt (på samma sätt som samtalkostnaderna för telefonin debiteras den enskilde kunden, medans abonnemangskostnaden går på gruppavtalet till samfälligheten/föreningen).

/Peter Cigéhn

Postad 15 november 2007 - 16:48

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Är det någon som har möjlighet att mäta hur många Watt som boxen drar skulle vara intressant att veta, både helt på och i standby.

Postad 15 november 2007 - 23:11

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Är det någon som har möjlighet att mäta hur många Watt som boxen drar skulle vara intressant att veta, både helt på och i standby.

Enligt specifikationen mindre än 9 watt vid
full drift. Inte dåligt ! Finns faktiskt andra apparater som drar mer i standby :)
Standby-siffran hittar jag inte i specen men lär väl vara så obetydlig att man inte behöver bry sig ...
:wub:

Postad 16 november 2007 - 08:29

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Enligt specifikationen mindre än 9 watt vid
full drift. Inte dåligt ! Finns faktiskt andra apparater som drar mer i standby :angry:
Standby-siffran hittar jag inte i specen men lär väl vara så obetydlig att man inte behöver bry sig ...
;)

Det där hade inte jag sett, väldigt lite faktiskt hade väntat mig mer, boxen lär ju inte dra så mycket mindre i standby.

Redigerat av WhiteTiger, 16 november 2007 - 18:33.

Postad 16 november 2007 - 23:07

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Mvh
Fredrik

Det beror på att telia inte har något avtal med dig som slutkund när det är kollektivanslutning för digital-tv.

Postad 16 november 2007 - 23:33

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Intressant information. Jag har vid tre olika samtal med tekniska supporten fått bekräftat att det var tillverkaren av närmaste router som avgjorde om man fick en Force XG6745 eller en ZyXEL ES-105A som första switch. Men visst, det verkar ju mer rimligt att det mer skulle bero på en konfigurering av routern, än tillverkare.

Det kan ju i och för sig vara så att man normalt konfigurerar en Cisco router på ett sätt, och en Ericsson/Alcatel router på ett annat sätt och därmed så blir det vanligast med en ZyXEL ES-105A då man har "Cisco-konfigureringen" och en Force XG6745 då man har "Ericsson/Alcatel-konfigureringen".

Men det var ju bra att veta att det också finns exempel på kombinationen Cisco router - ZyXEL ES-105A switch också! ;)

/Peter Cigéhn

Det verkar som att alla ny installationer av både cisco och ericsson kräver "bredbandswitchen". Det borde rent tekniskt vara möjligt att använd vilken switch som helst som stödjer riktigt vlan och är rätt konfigurerad (och då även en med fiberupplänk om man har sådan i lägeneheten). Att stadsnät har vlan kan man se om man avlyssnar trafiken på porten med hjälp av en hub innan bredbandswitchen. Att det fungerar utan bredbandsswitch hos vissa beror på att man använder en funktion i cisco switcharna som lägger olika utrustning på samma port på olika vlan beroende på vilken MAC-adress enheten har. Denna lössning avnänds av bredbandsbolaget och på vissa ställen där det finns telia fiberlan alltså.

ADSL Modemen använder till skilnad från fiberlan näten något som kallas PVC så här borde ett modem som stödjer pvc fungera om man inte vill ha zyxelmodemet.

/Markus

Postad 18 november 2007 - 16:32

Prela
  • Prela
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det här visar ju bara att folket på Telia är riktiga IDIOTER! Dom tror att HDTV kommer vara sort inom ett par år???
Typ ALLA andra länder i västvärlden har kört HDTV i FLERA år redan och i tex. USA är det näst intill standard.
Som sagts tidigare... Telia är ett idiotföretag som borde läggas ner till fördel från företag som är villiga att driva utveckling framåt och inte bara glida i bakvattnet och ta hutlöst betalt för SKIT-tjänster!!!

Telia är ett företag som gärna vill ha kvar gammal teknik som svart-vit Tv med monoljud och kunna ta 1000:-/mån för det.
Det enda Telia bidrar med är SKIT! Tyvärr har vi inget alternativ här där jag bor nu, eftersom nån klåpare inte har bättre vett eller är mutat av Telia, så vi har Telia som helhetsleverantör...

Lite nyfiken om ditt nya hus ligger i anslutning till Järvafältet, bor nämligen där själv sedan september och är inte helt nöjd med att blivit "inlåst" med Telia (utan alternativ) i minst 3 år. Tror ifs att det är möjligt att sätta rejäl press på Telia när det gäller både pris och service så snart de olika samfälldighetsföreningarna är "up and running".

Nåväl, tycker som sagt det är lite trist att TV-tjänsten är "so-so" när själva infrastrukturen är grym (fiber hela vägen in i kåken, inte bara till nån tradig central switch). Trodde inte det var sant när jag fick reda på att det vara bara var till att fysiskt byta plats på boxarna för att kunna se de olika kanalpaketen på olika TV-apparater. Ok om man får byta plats på programkorten men att behöva flytta boxarna känns lite stenålder.

Postad 18 november 2007 - 17:01

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Va idag och köpte en till nätverkskabel för att kunna ta bort telefonkabelskarvdosan som jag haft före modem och på så sätt få bort laggen.

Är lite intresserad över om det finns några andra som skarvar med vanlig teleledning efter första jacket, och om det funkar bra, för mig verkar det inte göra det. (Om det är det som orsakar laggen vill säga, får se)
Sen undrar jag som inför i Telias jackflyttningssattser, jag har antagit att det bara är lite teleledning och ett extrajack .

Postad 18 november 2007 - 18:42

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Nåväl, tycker som sagt det är lite trist att TV-tjänsten är "so-so" när själva infrastrukturen är grym (fiber hela vägen in i kåken, inte bara till nån tradig central switch). Trodde inte det var sant när jag fick reda på att det vara bara var till att fysiskt byta plats på boxarna för att kunna se de olika kanalpaketen på olika TV-apparater. Ok om man får byta plats på programkorten men att behöva flytta boxarna känns lite stenålder.

Du behöver inte byta plats på boxarna. Det där styrs av indentitetskoden och kontroll koden. alltså kan du gå in i menyn på din box och reseta den och fylla i de andra koderna.

Din indentitetskod och kontrollkod fungerar men vilket som helst av telias kort. Korten är ju i praktiken identiska för de hanterar bara krypteringen.

/Markus

Postad 18 november 2007 - 18:58

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Du behöver inte byta plats på boxarna. Det där styrs av indentitetskoden och kontroll koden. alltså kan du gå in i menyn på din box och reseta den och fylla i de andra koderna.

Din indentitetskod och kontrollkod fungerar men vilket som helst av telias kort. Korten är ju i praktiken identiska för de hanterar bara krypteringen.

/Markus

Det har varit några tidigare inlägg i tråden angående just detta där det var någon som hade problem med att byta plats på kanalpaket mellan sina boxar. Även fast han loggade ut boxarna och "bytte" plats på identitets- och kontrollkod så klagades det på att en annan box redan var inloggad med den identifikationskoden. Det var precis som om utloggningen av boxarna inte "tog". Jag själv provade också snabbt för att se vad som hände (har själv också två boxar). Jag fick samma problem, där man fick en varning om att koden redan användes. Det stog också att man skulle vänta 15 minuter på att logga in igen. En gissning är att inloggningsservern inte "upptäcker" utloggningen av den andra boxen, utan det måste gå minst 15 minuter innnan den "släpper". Jag själv hade aldrig tid att vänta 15 minuter så jag har själv aldrig rett ut att det verkligen funkar efter 15 minuters utloggning av boxarna.

Är det någon som i praktiken har fått det att fungera med att byta plats på identifkations- och kontrollkoder på sina boxar? Behövde ni vänta upp till 15 minuter innan ni kunde logga in igen på den andra boxen?

mrymry (dvs Markus) verkar ju med tanke på sina få svar hittills i tråden vara rätt insatt. Svaren tyder på att mrymry (Markus) själv jobbar på Telia, eller? Det brukar tillhöra god sed på forumet att informera om man representerar det företag/produkt/tjänst som diskuteras.

/Peter Cigéhn

Postad 18 november 2007 - 19:44

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Sen är det ju yxigt att man måste ha koden tillhands. Vore lite bättre om man fick välja själv så man kunde ta nått man kommer ihåg.
Men det är endå jäkligt yxigt att man måste knappa kod öht. Telia borde kunna se på IP och kortets ID att det är OK så man bara behöver tjoffa i kortet precis som man gör hos alla andra leverantörer.
Men det är ju Telia vi har att göra med så.

Håller för övrigt på att bli galen på hur jäkla seg boxen är när man tex tar fram och bläddrar i Tv-guiden. Tyckte comhem var segt på 90-talet men Telia tar priset, bottenpriset alltså...

Redigerat av ktd, 18 november 2007 - 19:45.

Postad 18 november 2007 - 20:15

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Är det någon som i praktiken har fått det att fungera med att byta plats på identifkations- och kontrollkoder på sina boxar? Behövde ni vänta upp till 15 minuter innan ni kunde logga in igen på den andra boxen?

mrymry (dvs Markus) verkar ju med tanke på sina få svar hittills i tråden vara rätt insatt. Svaren tyder på att mrymry (Markus) själv jobbar på Telia, eller? Det brukar tillhöra god sed på forumet att informera om man representerar det företag/produkt/tjänst som diskuteras.

/Peter Cigéhn

Jag har bytt kod med mina föräldrar då de har kanal + och säsongskortet nör jag bara har multi. Det gick bra, men om man behöver vänta 15 minuter så vet jag inte något om. Det kanske har och göra med telias dhcp och låsning på mac adresser att göra isf?

Kan väl säga att jag har varit intreserad av tv ganska länge och har jobbat på bredbandsbolagets support förut. Pluggar på universitet för tillfället.

/Markus

Postad 18 november 2007 - 20:19

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
ber om ursäkt något gick fel på servern fick filmeddelande men den postade inlägget iaf.. se mer längre ner...

Redigerat av mrymry, 18 november 2007 - 20:24.

Postad 18 november 2007 - 20:19

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
gäller detta inlägg oxå.

Redigerat av mrymry, 18 november 2007 - 20:25.

Postad 18 november 2007 - 20:20

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Sen är det ju yxigt att man måste ha koden tillhands. Vore lite bättre om man fick välja själv så man kunde ta nått man kommer ihåg.
Men det är endå jäkligt yxigt att man måste knappa kod öht. Telia borde kunna se på IP och kortets ID att det är OK så man bara behöver tjoffa i kortet precis som man gör hos alla andra leverantörer.

Hur ska telia veta vilken identifikationskod du har om den inte är unik för kortet. Rent tekniskt borde man precis som andra leverantörer gör köra utan kort om man modifierar firmwaren som laddas ner när man startar boxen.

/Markus

Postad 18 november 2007 - 20:26

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

Jag har bytt kod med mina föräldrar då de har kanal + och säsongskortet nör jag bara har multi. Det gick bra, men om man behöver vänta 15 minuter så vet jag inte något om. Det kanske har och göra med telias dhcp och låsning på mac adresser att göra isf?

Kan väl säga att jag har varit intreserad av tv ganska länge och har jobbat på bredbandsbolagets support förut. Pluggar på universitet för tillfället.

/Markus

DHCP och, eventuell, låsning på MAC-address gäller ju bara ADSL. Dubbla boxar som jag refererade till både vad gäller det tidigare inlägget och mig själv, gäller ju som bekant bara de med fiber (LAN) och där finns ingen sådan begränsning (vad jag vet, eller har upplevt, i alla fall).

Men då du gjorde bytet med dina föräldrar hade det då inte gått mer än 15 minuter mellan det att koderna slutade att användas på din box innan de började användas på dina föräldrars box (och tvärtom)? Eller gjorde ni det verkligen på en gång (inom några minuter) efter utloggning av boxarna?

/Peter Cigéhn

Postad 18 november 2007 - 20:31

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hur ska telia veta vilken identifikationskod du har om den inte är unik för kortet. Rent tekniskt borde man precis som andra leverantörer gör köra utan kort om man modifierar firmwaren som laddas ner när man startar boxen.

/Markus

Hur menar du att Telia skulle kunna köra utan programkort, om det samtidigt krävs kryptering? Jag hänger inte riktigt med vad du menar.

/Peter Cigéhn

Postad 18 november 2007 - 23:33

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

/Markus

DHCP och, eventuell, låsning på MAC-address gäller ju bara ADSL. Dubbla boxar som jag refererade till både vad gäller det tidigare inlägget och mig själv, gäller ju som bekant bara de med fiber (LAN) och där finns ingen sådan begränsning (vad jag vet, eller har upplevt, i alla fall).

Men då du gjorde bytet med dina föräldrar hade det då inte gått mer än 15 minuter mellan det att koderna slutade att användas på din box innan de började användas på dina föräldrars box (och tvärtom)? Eller gjorde ni det verkligen på en gång (inom några minuter) efter utloggning av boxarna?

/Peter Cigéhn

Menade att det kan vara en låsning liknande dhcp mellan ipadress och identifikationskoden

Det hade gått mer än 15 minuter så jag vet inte.

/Markus

Postad 19 november 2007 - 00:44

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Hur menar du att Telia skulle kunna köra utan programkort, om det samtidigt krävs kryptering? Jag hänger inte riktigt med vad du menar.

/Peter Cigéhn

Kreatel/motorola boxen som används av telia och i stort sätt alla operatörer som har en liknande tjänst går att köra utan programkort. Programkortet används bara till att ta bort krypteringen på de krypterade kanalerna normalt. man kan lösa krypteringen med mjukvara i boxen och säga att boxen inte behöver kort. Detta kan man läsa på internet, har dock inte url tillgängligt nu.

/Markus

Postad 19 november 2007 - 09:03

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Håller för övrigt på att bli galen på hur jäkla seg boxen är när man tex tar fram och bläddrar i Tv-guiden. Tyckte comhem var segt på 90-talet men Telia tar priset, bottenpriset alltså...

Jo kan hålla med om att det går segt men tryck i sidled istället så går det fortare då man bläddrar en sida åt gången istället för en rad.

Edit: För er som inte sätt det så verkar det som det görs stora framsteg i att få in ipTV in i pc utan box . Se tråden för ip TV in i htpc!

Redigerat av WhiteTiger, 20 november 2007 - 09:50.

Postad 20 november 2007 - 18:20

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Har beställt Telias trippelerbjudande, 27 kanaler TV. bredband 2 Mb och IPtelefoni för 349:- pr. mån. och väntar nu på att det skall komma.

Men såg nu ett inlägg om någon som varna för att man får betala den fasta avgiften på 125:- utom. Detta är väl ändå inte möjligt.... eller?

Man har iallafall försäkrat mig på telefon, när jag beställde att detta ingår i dom 349:-

Tacksam om någon kan bekräffta hur det egentligen ligger till.

mvh.

Postad 20 november 2007 - 18:44

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Har beställt Telias trippelerbjudande, 27 kanaler TV. bredband 2 Mb och IPtelefoni för 349:- pr. mån. och väntar nu på att det skall komma.

Men såg nu ett inlägg om någon som varna för att man får betala den fasta avgiften på 125:- utom. Detta är väl ändå inte möjligt.... eller?

Man har iallafall försäkrat mig på telefon, när jag beställde att detta ingår i dom 349:-

mvh.

I triple play betalar du bara 349kr, alltså, inga 125kr extra. Jag har redan förklarat det i en andra tråden, misstag som skedde var att IP-Telefoni beställdes separat.

Postad 20 november 2007 - 18:58

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

mvh.

I triple play betalar du bara 349kr, alltså, inga 125kr extra. Jag har redan förklarat det i en andra tråden, misstag som skedde var att IP-Telefoni beställdes separat.

Tackar för svaret. Blev lite orolig.

Postad 21 november 2007 - 08:26

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har haft teliasbredbad tv 1 år nu men faktiskt inte kopplat in den ännu. (pga vattenläcka och ombyggnation av tvrum)
Nu i helgen blir det inkoppling dock.
Min fråga är nu vad man skall koppla mellan boxen och min projektor (HC1100) för att få acceptabel bild.
Om möjligt skulle jag även vilja använda den till Tv´n i samma rum. Splitter eller hur löser man det?

Skall nämligen beställa lite andra saker hos Kjell & Co så då tänkte jag ta kablar samtidigt

Postad 21 november 2007 - 22:53

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har haft teliasbredbad tv 1 år nu men faktiskt inte kopplat in den ännu. (pga vattenläcka och ombyggnation av tvrum)
Nu i helgen blir det inkoppling dock.
Min fråga är nu vad man skall koppla mellan boxen och min projektor (HC1100) för att få acceptabel bild.
Om möjligt skulle jag även vilja använda den till Tv´n i samma rum. Splitter eller hur löser man det?

Skall nämligen beställa lite andra saker hos Kjell & Co så då tänkte jag ta kablar samtidigt

De anslutningar som finns på din Projektor verkar vara RCA och S-video då tycker jag de självklara valet är s-video, jag är dock inte helt säker på om du samtidigt kan mata ut via skart till TVn bör dock stå tidigare i denna tråd.

Vid installation ska du ta och hålla in info knappen på fjärren vid kalluppstart för att komma in i inställningar.

Så mitt tips är att köpa en s-video kabel av högre kvallite samt scart om det går till tv eller någon form av kabeldelare för s-video så du kan köra till TV också.

Postad 21 november 2007 - 23:45

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
På projektorn finns det Hdmi, Komponent, Komposit samt S-video.
Hjälper det att köra en Scart - Hdmi?

Vill gärna ha bra bild så klart.

Postad 22 november 2007 - 01:07

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

På projektorn finns det Hdmi, Komponent, Komposit samt S-video.
Hjälper det att köra en Scart - Hdmi?

Vill gärna ha bra bild så klart.

SCART till HDMI fungerar inte något vidare, eftersom SCART är analogt, HDMI digitalt. ;) I ditt fall skulle S-video vara det bästa valet. Det finns S-video ut på boxen.

Postad 22 november 2007 - 07:48

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Sen är nästa fråga om man kan köra scart ut till TV samtidigt. Någon som vet? Jag vet att det varit uppe tidigare!

Postad 22 november 2007 - 19:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Sen är nästa fråga om man kan köra scart ut till TV samtidigt. Någon som vet? Jag vet att det varit uppe tidigare!

Om man ställer in boxen att mata ut S-Video på S-Video utgången (som man gör via systemmenyn som man kommer åt genom att trycka på INFO knappen då boxen "kallstartar") så kan man enbart ha utmatning av vanlig kompositvideo, eller S-Video, på SCART utgången samtidigt. Det går ej att mata ut RGB på SCART samtidigt som man har S-Video utgången påslagen.

Detta går att läsa mer i den lilla manualen "Installation manual VIP1510" som följer med boxen. Ta en titt på sidan 14. Observera dock att där står det att man skall trycka på MENU-knappen. Men detta gäller alltså inte eftersom Telias fjärrkontroll inte följer standardlayuten (som denna manual är skriven för).

/Peter Cigéhn

Postad 22 november 2007 - 19:35

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Ringde Telia för att fråga om TV4 anytime. Har haft tjänsten (på två boaxar i hueset á 99:-/mån) ett par månader nu men tycker att det fungerar uruselt. Tar lång tid efter ordinarie sändning innan programmen finns tillgängliga samt extremt dålig bild på anytime sändningarna. Någon annan som håller med om att tjänsten inte fungerar som förväntat?

Det mest intressanta med samtalet var teknikerns påstående om att programkorten kommer att försvinna helt inom dom närmaste veckorna. Telia byter tydligen till ett nät baserat krypteringssystem, någon som vet vad det här kommer att innebära för önskan om fungerande HTPC lösningar?

Postad 22 november 2007 - 20:29

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Det mest intressanta med samtalet var teknikerns påstående om att programkorten kommer att försvinna helt inom dom närmaste veckorna. Telia byter tydligen till ett nät baserat krypteringssystem, någon som vet vad det här kommer att innebära för önskan om fungerande HTPC lösningar?

Man skulle nästan kunna gissa att Telia går över till att använda Irdeto SoftClient. Finns även beskrivet lite här. Eftersom dom redan använder Irdeto då det gäller nuvarande programkorten, så verkar det ju rätt rimligt att det är Irdetos programvarubaserade lösning som Telia tänker sig använda.

/Peter Cigéhn

7 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

BioBerra
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.