* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34711 svar till detta ämne
Postad 09 februari 2011 - 22:07
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Infon stannar nu kvar trots att klockslaget passerar nästa minut. Spolningen visar nu att det är 10x resp 20 x man spolar. Knapparna för att hoppa 10 min har lite annan funktion nu. Om man matar framåt snabbt med en knapp så ökar hoppens längd. Om man trycker på knappen med några sek mellanrum så hoppar de 30 sek varje gång typ eller en minut. Det beror alltså på knapptryckningsfrekvensen vad som händer... smart enligt min mening!
Håller med! Funktionen känns bra mycket stabilare nu när detta infördes! Spolningen känns "fortare".. men kanske är inbillning med.  Men bra jobbat Telia
Postad 09 februari 2011 - 23:47
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Imorgon klockan 10:00 är det planerat att komma en ny version av både GUI och Image i boxen.
Jag har dock inte fått någon information om exakt vad som är ändrat som berör kunder. Det är lite buggfixar och då antar jag att felet med mini-EPG är åtgärdat. Dessutom har jag hört rykten att det kanske blir någon förändring med hur funktionen med att hoppa frammåt 10 min, men det återstår att se.
Markus Johansson Telia Kundservice
Hur svårt ska det då vara att återinföra programguiden? Vägrar gula knappen, i flera program syns inte ens hela namnet på programmet Jag trycker i stället pil ner och scrollar vänster och höger
Postad 10 februari 2011 - 00:25
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Hur svårt ska det då vara att återinföra programguiden? Vägrar gula knappen, i flera program syns inte ens hela namnet på programmet
Jag trycker i stället pil ner och scrollar vänster och höger
+1
Postad 10 februari 2011 - 09:02
icamannen
-
icamannen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har fått lite problem efter uppdateringen igår. När jag ska se på ett inspelat program som jag tidigare avslutat mitt i, så har jag kunnat återuppta uppspelningen ifrån samma tid där jag avslutat. Men när jag gör detta nu så hamnar jag inte på samma tid som jag avslutat tidigare. Jag har inte gjort några större tester, men jag har fått detta fel på två olika filmer som jag tidigare avbrutit, och de har startat upp 3 min ifrån början fast jag varit någon helt annanstans i filmen egentligen.
Jag märkte även att när jag skulle spela upp ett inspelat barnprogram (ifrån barnkanalen) så försvann ljudet ibland, och jag tror även att bilden hackade till emellanåt. Detta program har legat inspelat en längre tid och jag har inte upplevt detta problem tidigare på samma inspelade program.
Som sagt, jag har inte gjort några större tester. Har några andra dessa problem?
Har Telia lagt till så att fler kanaler syns när man är inne i EPG, eller är det bara jag som minns fel? Det är en bra grej, men det ersätter ändå inte programlistan via OK-knappen
I övrigt är jag nöjd med uppdateringen
Postad 10 februari 2011 - 09:25
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej
Köpte ny TV (Samsung TX P46S20) i går som kan visa HD tv. Kopplade in den med HDMI kabel, ställde om digitalboxen till 720p enligt instruktion startade om genom att göra boxen strömlös, men inga HD kanaler SVT1HD och SVT2HD (kanalplats 17, 18) syntes till. Startade även om modem och roter, bytte ut mina Ruckus mot kabel men inga HD kanaler. Har även kollat på Telias hemsida om jag kan få HDTV och det skulle vara OK med mitt telenr.
Har ADSL.
Vad skall jag gör?
MVH
Lars
Postad 10 februari 2011 - 09:50
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Hej
Köpte ny TV (Samsung TX P46S20) i går som kan visa HD tv. Kopplade in den med HDMI kabel, ställde om digitalboxen till 720p enligt instruktion startade om genom att göra boxen strömlös, men inga HD kanaler SVT1HD och SVT2HD (kanalplats 17, 18) syntes till. Startade även om modem och roter, bytte ut mina Ruckus mot kabel men inga HD kanaler. Har även kollat på Telias hemsida om jag kan få HDTV och det skulle vara OK med mitt telenr. Har ADSL. Vad skall jag gör?
MVH Lars
Har du Telia smart? Tror man måste ha det
Postad 10 februari 2011 - 09:52
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har du Telia smart? Tror man måste ha det
Ja det har jag.
Postad 10 februari 2011 - 10:33
Zeuz_1
-
Zeuz_1
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej
Köpte ny TV (Samsung TX P46S20) i går som kan visa HD tv. Kopplade in den med HDMI kabel, ställde om digitalboxen till 720p enligt instruktion startade om genom att göra boxen strömlös, men inga HD kanaler SVT1HD och SVT2HD (kanalplats 17, 18) syntes till. Startade även om modem och roter, bytte ut mina Ruckus mot kabel men inga HD kanaler. Har även kollat på Telias hemsida om jag kan få HDTV och det skulle vara OK med mitt telenr. Har ADSL. Vad skall jag gör?
MVH Lars
Du har inte en egen kanallista? Gjorde det misstaget själv... Tror det är blå knapp man ändrar så att man bytar lista.
Postad 10 februari 2011 - 10:47
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Du har inte en egen kanallista? Gjorde det misstaget själv... Tror det är blå knapp man ändrar så att man bytar lista.
Har det men kände till det då jag läst det tidigare i denna tråd.
Postad 10 februari 2011 - 13:43
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har det men kände till det då jag läst det tidigare i denna tråd.
Ring supporten så uppdaterar de signalen till dig. Fungerade för mig.
Postad 10 februari 2011 - 14:11
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hade tänkt gör det om jag inte kunde fixa det ändå, får ringa i kväll och slå på högtalade funktionen så man kan gör något annat medans man väntar. Tack för tippset
Postad 10 februari 2011 - 15:31
Loomis4ever
-
Loomis4ever
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hade tänkt gör det om jag inte kunde fixa det ändå, får ringa i kväll och slå på högtalade funktionen så man kan gör något annat medans man väntar. Tack för tippset
Prova chatten så slipper du vänta. Brukar fungera kanon http://www.telia.se/...at/kundservice/
Postad 10 februari 2011 - 18:19
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Och varför sänder SVT1 fel bildformat just nu? Det blir rätt när det går över till de regionala nyhetsprogrammen men blir omedelbart 4:3 i stället för 16:9 när det går tillbaks över till SVT1.
Postad 10 februari 2011 - 19:06
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Dom var tvungen att uppdatera något med signalen. Skall funka i morgon.
Postad 10 februari 2011 - 19:36
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Och varför sänder SVT1 fel bildformat just nu? Det blir rätt när det går över till de regionala nyhetsprogrammen men blir omedelbart 4:3 i stället för 16:9 när det går tillbaks över till SVT1.
Samma problem!
Postad 10 februari 2011 - 19:41
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Dom var tvungen att uppdatera något med signalen. Skall funka i morgon.
Vad bra att du fick reda på att det berodde på signalen
Postad 10 februari 2011 - 19:44
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Samma problem!
Claes Elfsberg ihoptryckt till 4:3, svartvit bild och mono i morgon för maximal retrokänsla?
Postad 10 februari 2011 - 19:58
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Det är nog något allmänt strul. Mina Svt HD-kanaler fungerar inte. Svt2 Hd ibland. Har ju SD-kanalerna så hockeyn kan jag glo på ändå. Det löser sig säkert!
Postad 10 februari 2011 - 20:49
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Är även fel i Kungsbacka området, formatet går inte att justera så att det blir rätt. Vill man se SVT1 i rätt storlek så får man strunta i Telia boxen och använda den inbyggda mottagaren i TVn för att få rätt storlek. Så det måste vara fel hos Telia eller på den signal som Telia tar emot........
Postad 10 februari 2011 - 21:46
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Textremsan på TV4 Sci FI ligger högre upp än dom andra
Nån annan som har detta? Kan ju inte bara vara jag liksom?
Måste vara nåt fel från boxen eller telias egna utsändningar?
För texten är ju ochså text tv textliknande
Postad 10 februari 2011 - 22:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Claes Elfsberg ihoptryckt till 4:3, svartvit bild och mono i morgon för maximal retrokänsla?
Det är bara i widescreen pillarbox det blir fel och det är felanmält. Det är rätt på SVT1 HD. Är även fel i Kungsbacka området, formatet går inte att justera så att det blir rätt.
Vill man se SVT1 i rätt storlek så får man strunta i Telia boxen och använda den inbyggda mottagaren i TVn för att få rätt storlek. Så det måste vara fel hos Telia eller på den signal som Telia tar emot........
Det går att justera det till widescreen fullscreen så blir det rätt på SVT1 om man nu vill ha det rätt där. Det är en begränsad mängd kunder som ringer supporten om detta beroende på att det är väldigt få som använder pillarbox. Det är nog något allmänt strul. Mina Svt HD-kanaler fungerar inte. Svt2 Hd ibland. Har ju SD-kanalerna så hockeyn kan jag glo på ändå. Det löser sig säkert!
Jag tror att det bara var en störning hos dig, för din motorola box rapporterar över 9000 trasiga paket mellan 19:27 och 19:37. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 februari 2011 - 00:08
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det är bara i widescreen pillarbox det blir fel och det är felanmält. Det är rätt på SVT1 HD.
Det går att justera det till widescreen fullscreen så blir det rätt på SVT1 om man nu vill ha det rätt där. Det är en begränsad mängd kunder som ringer supporten om detta beroende på att det är väldigt få som använder pillarbox.
Markus Johansson Telia Kundservice
Eh, begränsat antal? Tror nog de flesta här (iaf jag) använder widescreen pillarbox med auto på TV'n...
Postad 11 februari 2011 - 09:44
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Eh, begränsat antal? Tror nog de flesta här (iaf jag) använder widescreen pillarbox med auto på TV'n...
Alla vi som alltid vill ha rätt aspekt ratio, ja. Att många tvingar sin TV att alltid visa 16:9 borde inte anses vara den riktiga inställningen! Hur som helst så verkar problemet nu vara åtgärdat.
Postad 11 februari 2011 - 11:18
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Den magiska tiden är 3 sekunder och stegen är 30 sec, 1 min, 2 min, 5 min samt 10 min.
@ Telia Kundservice Gör ni några användartester överhuvudtaget innan ni ändrar funktioner på knappar eller i gränssnittet? Det är en bra idé men det krävs nog lite mer arbete för att det ska fungera i praktiken för alla användare. Det är alltid svårt att ändra en funktion ifrån ett konstant värde (10 min) till ett progressivt värde (30 sec, 1 min, 2 min, 5 min och 10 min) som ändras beroende på hur många gånger man trycker och hur snabbt. Jag har inte bestämt mig ännu om jag tycker det är en bra idé eller inte men jag är inte helt kompis med den här funktionen ännu. Och det stora problemet hemma är att ingen annan förstår hur det nu fungerar trots förklaringar! Om man trycker flera gånger på knappen inom 3 s så hoppar det inspelade programmet fram 30 s, 1,30 min, 3,30 min, 8,30 min, 18,30 min, 28,30 min, osv vilket nästan fungerar om man lyckas trycka i rätt hastighet... Men det stora problemet är att ibland hoppar det fram 14 s, 22 s eller 35 s och ibland 55 s, 1,05 min eller 1,20 min när man trycker en eller två gånger så det är ingen som helst logik och fungerar inte alls som det borde göra! Enligt min mening har ni krånglat till det alldeles för mycket och dessutom så fungerar det inte i praktiken för alla olika användare. När inte ens jag kan hantera det så är det nästan omöjligt för de andra i familjen. Så några förslag för att funktionen ska fungera och bli användbar igen och man slipper och hoppa fram och tillbaks och snabb spola för att hamna på rätt ställe i programmet (när reklamen är slut). Varför så många olika progressiva steg och behöver man verkligen 30 s i början? Jag tror många skulle bli nöjda om man kunde hoppa fram i programmet 1 min, 2 min, 5 min, 10 min, 20 min, osv när man trycker flera gånger. Dvs att stegen är 1 min, 1 min, 3 min, 5 min, 10 min, 10 min, osv. Det är mycket mer logiskt hur långt fram man hoppar i ett program än hur stora stegen är. Varför skulle man vilja hoppa fram 30 s, 1,30 min, 3,30 min, 8,30 min, osv? Sedan måste ni se till att tiderna för hoppen verkligen stämmer och inte som idag där det varierar kraftigt plus att ni måste lägga in någon visuell bekräftelse så att man ser hur långt man hoppar fram (som med snabb spolningen)! Alltså jag vill kunna hoppa fram 1 min, 2 min, 5 min, 10 min, 20 min, osv i ett program samt få någon visuell bekräftelse på att jag trycker rätt!
Postad 11 februari 2011 - 11:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@ Telia Kundservice
En annan sak som jag stört mig på länge. Är det inte dags att göra om gränssnittet i 16:9 format istället för att stretcha ut en 4:3 bild? Jag tror alla menyer och texter skulle bli mer lättlästa i rätt proportioner som de är gjorda för. Samt utnyttja hela bildytan för TV-guiden! Som det är nu så ser man alldeles för få program i TV-guiden när ni tog bort den andra program listan via OK knappen.
Redigerat av Unregistered29650, 11 februari 2011 - 11:32.
Postad 11 februari 2011 - 15:04
min_bio
-
min_bio
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag kommer snart flytta till en nybyggd bostadsrätt där man kan välja mellan Comhem (Comhem hus) och Telia (fiberLAN via fastighetsnätet). Jag är ganska beroende av att ha ett snabbt och stabilt bredband, så jag kommer välja Telia. Skönt också att slippa ha ett stort modem hemma. Såg sen att det blev billigare om man samtidigt tog digital tv och bredbandstelefoni. Valde även till kanalpaket stor med canal+ total, tyckte inte alls det blev dyrt jämfört med vad bara bredbandet skulle kostat.
Fiberlan 50-100 Mbit/s + telefoni + digital-tv: 499
Krypteringsavgift: 41,50
Kanalpaket Stor med Canal+ Total: 329
Nummerpresentation: 20
Totalt: 889,5 kr/mån
Engångskostnader:
Digitalbox inspelningsbar - Motorola VIP 1963: 1800 kr
Ruckus MediaFlex N: 1395 kr
Är Motorola VIP 1963 det man ska sattsa på, den alla har? Går ju annars välja att inte köpa till någon digitalbox och fixa en själv. Men verkar inte direkt finnas några andra alternativ för telias digital tv via fiberLAN.
Jag kommer ha mitt fiberLAN uttag i mitten av lägenheten. Är inte aktuellt att dra sladdar till vardagsrummet där boxen ska stå, ca 10-15m bort. Kommer även ha en HTPC och ett TVspel vid tv:n som kommer behöva internet. Planen är då använda mig av en Ruckus MediaFlex N som brygga (köpa genom Telia, Accesspunkt 7811 och Adapter 7111). Har en Netgear WNDR3700 sen tidigare så kommer inte använda mig av Telia Smart, inte riktigt förstått vad som är bra/speciellt med denna router.
Iaf jag kommer koppla accesspunkten till min netgear-router och adaptern till en switch precis vid tv:n. Från switchen sätter jag sen nätverkskablar till digitalboxen, HTPC:n och TVspelet.
Går det koppla så och tror ni det kommer funka bra? Har ju vissa HD kanaler som kommer kräva lite bandbredd, men har läst mkt bra om Mediaflexen.
Redigerat av min_bio, 11 februari 2011 - 15:05.
Postad 11 februari 2011 - 15:20
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag kommer snart flytta till en nybyggd bostadsrätt där man kan välja mellan Comhem (Comhem hus) och Telia (fiberLAN via fastighetsnätet). Jag är ganska beroende av att ha ett snabbt och stabilt bredband, så jag kommer välja Telia.
[...]
Har ju vissa HD kanaler som kommer kräva lite bandbredd, men har läst mkt bra om Mediaflexen.
Har inget till övers för ComHem, men är du det minsta intresserad av att titta på HDTV är inte Telia ett alternativ idag... Beakta också att IPTV kommer att äta upp en del av bandbredden.
Postad 11 februari 2011 - 15:56
sysk167
-
sysk167
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tips till Min_bio: spara en kabel om de ska till samma ställe genom använda en s.k kabeldelare. Funkar perfekt för mig iaf med Telia digital på "enahalvan" av snöret & Xtreamer Pro på det andra "halvan". Inte pengen för kabeln (ca 15m) jag ville slippa utan mer att slippa dra flera kablar. Kabeldelare: http://www.clasohlso...px?id=156767999
Postad 11 februari 2011 - 17:33
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Tips till Min_bio: spara en kabel om de ska till samma ställe genom använda en s.k kabeldelare. Funkar perfekt för mig iaf med Telia digital på "enahalvan" av snöret & Xtreamer Pro på det andra "halvan". Inte pengen för kabeln (ca 15m) jag ville slippa utan mer att slippa dra flera kablar. Kabeldelare: http://www.clasohlso...px?id=156767999
Var ett bra tips  Har länge tänkt skippa det trådlösa till Ps3an då jag tycker det blir för segt när jag streamar data ifrån datorn. Nu kan jag ju använda samma kabel som är dragen till Digital TVn.
Postad 11 februari 2011 - 17:35
min_bio
-
min_bio
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har inget till övers för ComHem, men är du det minsta intresserad av att titta på HDTV är inte Telia ett alternativ idag...
Beakta också att IPTV kommer att äta upp en del av bandbredden.
Jag har bara comhem och telia att välja på. Båda har canal+ HD och SVT1-2 i HD, men sen har comhem TV4 HD och några andra kanaler jag nog inte kommer kolla på. http://www.comhem.se...88/-/index.htmlSå känns inte så farligt.. Eller finns det andra alternativ?
Postad 11 februari 2011 - 17:40
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Beakta också att IPTV kommer att äta upp en del av bandbredden.
Fiber har väl inte de kapacitetsbegränsningarna vad jag vet, tv/tele/data ska vara oberoende av varandra. Däremot känns det ju lite snålt att en nybyggd lägenhet inte har ett ordentligt datanät med patchpanel. Min trea har 12 uttag som jag själv kan bestämma om jag vill använda till tv/tele/data oberoende av varandra.
Postad 11 februari 2011 - 19:30
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
varje tv-ström tar 5-10Mbit (beroende på om det är SD eller HD) av den totala bandbredden från fibern.
Postad 11 februari 2011 - 20:19
min_bio
-
min_bio
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Var ett bra tips Har länge tänkt skippa det trådlösa till Ps3an då jag tycker det blir för segt när jag streamar data ifrån datorn. Nu kan jag ju använda samma kabel som är dragen till Digital TVn. 
Mm, det är smart, men med min planlösning hittar jag inget smidigt och snyggt sätt att dra kablarna, kommer behöva borra igenom väggar och antingen dra den utmed taket eller göra en väldig omväg i vardagsrummet. Ska försöka samla så mkt som möjligt i klädkammaren och köra trådlöst ut till allt.  varje tv-ström tar 5-10Mbit (beroende på om det är SD eller HD) av den totala bandbredden från fibern.
ok tack, så ca 5-10% av totala fibern, inte så farligt!
Postad 11 februari 2011 - 23:55
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Är det någon mer än jag som har problem med uppdateringen, jag har inte haft fungerande tv sedan torsdag.
När den försöker uppdatera så fastnar den på sista steget och där står den och blinkar timma efter timma, och det står att det kan ta flera minuter.. har försökt starta om några gånger men den fastnar på sista steget varje gång..
Man borde väl få ersättning när man varit utan TV ett par dagar väl?
Postad 12 februari 2011 - 00:16
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ett gäng ”Tillvalskanaler” ser också ut att vara på väg in snart
Canal 24 Horas (Spansk)
TV Montenegro RTCG
Show Turk (Turkisk)
CCTV4 (Kinesisk)
METV
Universal TV (Somalia)
ERT World (Grekisk)
Pars TV (Persiska)
RTR Planeta (Ryska)
TVP Kultura (Polsk)
RTL (Tyska)
France 2 (Fransk)
Postad 12 februari 2011 - 14:54
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Är det någon mer än jag som har problem med uppdateringen, jag har inte haft fungerande tv sedan torsdag. När den försöker uppdatera så fastnar den på sista steget och där står den och blinkar timma efter timma, och det står att det kan ta flera minuter.. har försökt starta om några gånger men den fastnar på sista steget varje gång.. Man borde väl få ersättning när man varit utan TV ett par dagar väl?
Jag har också problem med senaste uppdateringen.. kanallistan är fortfarande inte tillbaka och spolningen är omgjord till oigenkänlighet och kräver dechiffer för att förstå. Men för att försöka hjälpa dig: Testa att göra boxen strömlös och ryck ur hdmi-sladden och starta upp boxen och låt den stå ca 10 minuter så den hinner starta upp helt. Koppla sen i hdmi-sladden igen och se om det hjälpte. Det hjälpte mig en gång med liknande fel att den aldrig gick förbi en viss prick, antar att det hade med hdmi-handskakningen att göra.
Redigerat av blackburn_, 12 februari 2011 - 14:55.
Postad 12 februari 2011 - 15:42
stobbart
-
stobbart
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Någon mer som har problem med programbiblioteket för tillfället? Alla filmer jag försöker köra igång på TV1000Play och TV4Play hackar och hoppar både i bild och ljud. Sitter på 8mbit ADSL och 1963-boxen.
Redigerat av stobbart, 12 februari 2011 - 15:42.
Postad 12 februari 2011 - 16:27
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Det är en begränsad mängd kunder som ringer supporten om detta beroende på att det är väldigt få som använder pillarbox.
Jag skulle gissa att det snarare är ganska många som har widescreen pillarbox-läget, men väldigt få som står ut med att försöka nå supporten för att felanmäla. Hoppas teknikerna hittar och löser felet.
Postad 12 februari 2011 - 16:32
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
@ Telia Kundservice
Gör ni några användartester överhuvudtaget innan ni ändrar funktioner på knappar eller i gränssnittet? Det är en bra idé men det krävs nog lite mer arbete för att det ska fungera i praktiken för alla användare.
Det är alltid svårt att ändra en funktion ifrån ett konstant värde (10 min) till ett progressivt värde (30 sec, 1 min, 2 min, 5 min och 10 min) som ändras beroende på hur många gånger man trycker och hur snabbt.
Jag har inte bestämt mig ännu om jag tycker det är en bra idé eller inte men jag är inte helt kompis med den här funktionen ännu. Och det stora problemet hemma är att ingen annan förstår hur det nu fungerar trots förklaringar!
Om man trycker flera gånger på knappen inom 3 s så hoppar det inspelade programmet fram 30 s, 1,30 min, 3,30 min, 8,30 min, 18,30 min, 28,30 min, osv vilket nästan fungerar om man lyckas trycka i rätt hastighet...
Men det stora problemet är att ibland hoppar det fram 14 s, 22 s eller 35 s och ibland 55 s, 1,05 min eller 1,20 min när man trycker en eller två gånger så det är ingen som helst logik och fungerar inte alls som det borde göra!
Enligt min mening har ni krånglat till det alldeles för mycket och dessutom så fungerar det inte i praktiken för alla olika användare. När inte ens jag kan hantera det så är det nästan omöjligt för de andra i familjen.
Så några förslag för att funktionen ska fungera och bli användbar igen och man slipper och hoppa fram och tillbaks och snabb spola för att hamna på rätt ställe i programmet (när reklamen är slut).
Varför så många olika progressiva steg och behöver man verkligen 30 s i början? Jag tror många skulle bli nöjda om man kunde hoppa fram i programmet 1 min, 2 min, 5 min, 10 min, 20 min, osv när man trycker flera gånger.
Dvs att stegen är 1 min, 1 min, 3 min, 5 min, 10 min, 10 min, osv. Det är mycket mer logiskt hur långt fram man hoppar i ett program än hur stora stegen är. Varför skulle man vilja hoppa fram 30 s, 1,30 min, 3,30 min, 8,30 min, osv?
Sedan måste ni se till att tiderna för hoppen verkligen stämmer och inte som idag där det varierar kraftigt plus att ni måste lägga in någon visuell bekräftelse så att man ser hur långt man hoppar fram (som med snabb spolningen)!
Alltså jag vill kunna hoppa fram 1 min, 2 min, 5 min, 10 min, 20 min, osv i ett program samt få någon visuell bekräftelse på att jag trycker rätt!
Medhåll om problematiken. Jag skulle dessutom vilja swappa funkionerna: Vid snabba tryck ska den alltid hoppa 30 sekunder. Vid långsamma tryck kan den öka hopplängden för varje nytt tryck. Allra helst skulle jag dock vilja ha ett spol-system som jag beskrivit i http://vmlinux.org/~.../telia 1963.htm
Postad 12 februari 2011 - 16:34
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Någon mer som har problem med programbiblioteket för tillfället? Alla filmer jag försöker köra igång på TV1000Play och TV4Play hackar och hoppar både i bild och ljud. Sitter på 8mbit ADSL och 1963-boxen.
Har haft/(har från och till) detta bekymmer, men det gäller hela utbudet. Bild/ljud hoppar och hackar ordentligt. Att se en sportsändning har varit påfrestande. Mitt fel är dock felanmält och jag väntar i början på veckan på besked.
Postad 12 februari 2011 - 17:44
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
...Allra helst skulle jag dock vilja ha ett spol-system som jag beskrivit i http://vmlinux.org/~.../telia 1963.htm
Varför inte som på en gammal Force satellitmottagare. Med sifferknapparna anger man minuter därefter ett tryck på spolknappen. Alltså 5 >> = 5 minuter fram. Hur enkelt som helst.
Postad 12 februari 2011 - 18:01
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag skulle gissa att det snarare är ganska många som har widescreen pillarbox-läget, men väldigt få som står ut med att försöka nå supporten för att felanmäla.
Hoppas teknikerna hittar och löser felet.
Jag skulle gissa att 99% av alla svenska tv-tittare har fylld bildruta i alla lägen. De ser det som en fullständig självklarhet att en bredbildstv ska visa just bredbild alltid. Dom är så nämligen, de vanliga svenska tv-tittarna. Alla trivs på sitt sätt. Det är vi som ställer krav på rätt format i alla lägen som tillhör minoriteten.
Postad 12 februari 2011 - 18:06
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Är det någon mer än jag som har problem med uppdateringen, jag har inte haft fungerande tv sedan torsdag. När den försöker uppdatera så fastnar den på sista steget och där står den och blinkar timma efter timma, och det står att det kan ta flera minuter.. har försökt starta om några gånger men den fastnar på sista steget varje gång.. Man borde väl få ersättning när man varit utan TV ett par dagar väl?
En fråga: Ett samtal till 90 200 övervägde du inte när du märkte att felet inte försvann efter typ 30 min trots omstarter av din hårdvara några gånger? Jag kastar mig på telefonen omgående om det skulle strula (vilket är sällan) och därför fixas mina problem oftast omgående.
Postad 12 februari 2011 - 19:04
stobbart
-
stobbart
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har haft/(har från och till) detta bekymmer, men det gäller hela utbudet. Bild/ljud hoppar och hackar ordentligt. Att se en sportsändning har varit påfrestande. Mitt fel är dock felanmält och jag väntar i början på veckan på besked.
För mig är det som tur är bara material från programbiblioteket som hackar. Hoppas det löser sig för dig.
Postad 12 februari 2011 - 19:57
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Går ju annars välja att inte köpa till någon digitalbox och fixa en själv.
Nej det går inte. Du kan bara använda de boxar Telia tillhandahåller. Möjligtvis kan du köpa en begagnad Telia-box från en tidigare Telia-kund och kanske övertyga kundtjänst att knyta den till ditt abbonemang. Vet dock inte om det är tillåtet.
Postad 12 februari 2011 - 21:09
gunnarbo
-
gunnarbo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej! Kollade på film från Canal + idag utan problem. Fiber och 1963
Postad 12 februari 2011 - 21:20
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
ok tack, så ca 5-10% av totala fibern, inte så farligt!
Telia verkar dock överprovisionera. I mitt 10 Mbps LAN har jag ca 15 Mbps upp och ca 10 Mbps ner där de 5 Mbps ner som fattas troligtvis tas upp av IPTV:n.
Postad 13 februari 2011 - 22:23
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Har också haft dessa problem sedan helgen. Fick du dem nu också eller har du haft det ett längre tag? Har ADSL och Motorola 1910 box. Frågan är om det är uppdateringen som gjorde att saker och ting sket sig.
Postad 14 februari 2011 - 09:19
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
@TeliaKundservice
Torsdagens TV-tablå saknas.
tvtabla1.jpg 69,69K
0 Antal nerladdningar
tabla_ip.png 86,55K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 februari 2011 - 12:33
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Då och då när jag ska spela in något en timmes program händer det att det i stället blir 2 timmar? Nån bugg?
Eftersom varje timme är ca 1 gb minst så blir det ju ett par ggb om man vill spara det man spelat in
Borde gå att även redigera program man spela in, tex klippa
3 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|