* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34706 svar till detta ämne
Postad 21 februari 2011 - 00:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Då och då när jag ska spela in något en timmes program händer det att det i stället blir 2 timmar? Nån bugg?
Har samma problem.
Samma här, kan bli längre än 2 timmar. Har för mig jag sett 4 timmar.....
Det verkar dock kunna va olika fel i samma inspelningsserie. om jag lägger in att samma program skall spelas in i 10 veckor i följd så kan 1 program bli precis 1 timme som det skall va medans nästa är 2 timmar. Det 3:e programmet blir återigen normallångt.
Blir inspelningen verkligen längre? Jag lyckas spela in program som det står att de är längre än de ska vara när jag spelar upp dem, men de är ändå bara så långa som de ska vara och blir rätt när jag kommit till slutet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 februari 2011 - 00:34
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
undrar om nån mer har problem med små ljud och hack i bilden på digital tv? det kvittar vilken kanal man tittar på har haft problem sen i somras . har bytt ut allt från telejacket till tv :n nu , fick en mätning utförd av en tekniker från terracom eller va de nu heter. enligt teknikern fanns det bit fel vid bastationen där ja bor.... men enligt telias mätningar så finns det inga fel säger dom bara . hmmmm
Du är inte ensam och jag tror inte att det är nått i nätet utan i boxen. För mig började det på C+ kanalerna som var dom första med mpeg4 komprimering för att sen övergå till samtliga kanaler. Jag flyttade i november och felen följde med så det kan knappast vara i stationen som felet sitter.
Har samma problem, har bytt ut allt från digitalbox, till smartmodemet, dsl-proppen i jacket, telekablar, nätverkskablar osv. Det har blivit lite bättre.. men fortfarande så fryser bilden till någon sekund eller två (ljudet kan fortsätta vissa gånger)...
Har felanmält två ggr, men inga fel har setts. Tekniker har felsökt lite på distans, dock inte hemma hos mig, ännu.
Har sedan en tid tillbaka upplevt liknande störningar, små korta hack, i bild/ljud, otroligt störande, har haft telia länge och inte byt utrustning eller dyl, 1910 samt adsl samt rukus lösning, har inte orkat felanmäla, kommer troligen byta leverantör om ett litet tag.
Beter sig era störningar som den man hittar i den här filmen vid 17:06:13? Som jag skrivit tidigare så är det väldigt svårt att se var dessa störningar kommer ifrån då vi inte är 100% säkra på hur störningen beter sig hos kunderna. Dessutom ser vi inte störningen men de olika utrustningar som vi kan mäta med. Vi kan mäta video kvalité på olika ställen i nätet samt det data som boxen rapporterar in till oss och vi kan inte se några störningar här. Dessutom kan vi inte se någon störning på ADSL utrustningen när kunderna upplever störningen. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 21 februari 2011 - 00:35.
Postad 21 februari 2011 - 00:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Otroligt att det viktigaste och mest grundläggande i tjänsten fortfarande efter så lång tid inte är stabilt.
Jag har dock inte upplevt felet du beskriver, men jag har aldrig upplevt att någon annan TV tjänst från vilken operatör som helst är helt störningsfri och fungerar perfekt jämt. Även om tekniska utvecklingen går framåt så medför detta att tjänsterna blir mer och mer komplicerade. IPTV är nog den mest avancerade TV tjänst som finns i dag och det är sällan det är fel på just IPTV funktionen utan felet ligger nästan alltid i underliggande nät eller utrustning. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 februari 2011 - 07:14
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Beter sig era störningar som den man hittar i den här filmen vid 17:06:13?
Som jag skrivit tidigare så är det väldigt svårt att se var dessa störningar kommer ifrån då vi inte är 100% säkra på hur störningen beter sig hos kunderna. Dessutom ser vi inte störningen men de olika utrustningar som vi kan mäta med. Vi kan mäta video kvalité på olika ställen i nätet samt det data som boxen rapporterar in till oss och vi kan inte se några störningar här. Dessutom kan vi inte se någon störning på ADSL utrustningen när kunderna upplever störningen.
Markus Johansson Telia kundservice
Själva bilden fryser lite mer för mig när det händer. Men just det där ljudhacket som kom strax innan slutet är ett typiskt sådant som händer, verkar precis som om att om det hackar till lite mer påverkar det även bilden eller tvärtom. Tittade på barnkanalen med min dotter igår.. på mindre än 10min hade det hackat och "spikat" 5-6ggr. Men tittar man som på Melodifestivalen på SVT 1 HD i lördags, inte en störning, inte en spik, klockrent. Men iövrigt händer det i alla fall några ggr per dag, och verkar ju inte vara ensam om det längre...
Postad 21 februari 2011 - 08:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Blir inspelningen verkligen längre?
Markus Johansson Telia Kundservice
Har för mig att de inte blir det men det är ju fortfarande en BUGG.
Postad 21 februari 2011 - 08:24
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag har provat några nu, bland annat Life unexpected och där har jag text, tänk på att du måste ha svenska undertexter påslag i inställningar för att de ska dyka upp då det är textade separat och inte inbrända.
Har du några exempel på program som inte fungerar?
Exempel på program som inte fungerade var Life unexpected, Cheaters etc. Men testade nu igen och nu var det text. Att notera dock var att den kom först när jag valde att spola fram lite i avsnittet och sedan att backa tillbaka. Kom alltså inte av sig självt när man tryckte på play. Det bero antagligen på att det var fel i EPG när programmet spelades in. Vilket avsnitt var det som var fel? Är det flera som är fel?
Exempel var Mr Bean, när jag startade ett avsnitt ifrån 110219 så hamna jag mitt i Rosa Pantern, men efter 6 minuters spolning så började till slut Mr Bean. Men kan nog mycket riktigt varit som du säger fel på EPG.
Postad 21 februari 2011 - 09:08
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Blir inspelningen verkligen längre?
Jag lyckas spela in program som det står att de är längre än de ska vara när jag spelar upp dem, men de är ändå bara så långa som de ska vara och blir rätt när jag kommit till slutet.
Jag har haft inspelning på 5-6 timmar på en timmes program, men det verkar bara vara fel på visningen, den spelar in rätt. men det var nog någon vecka sedan jag såg problemet.
Postad 21 februari 2011 - 11:00
Danne1980
-
Danne1980
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Själva bilden fryser lite mer för mig när det händer. Men just det där ljudhacket som kom strax innan slutet är ett typiskt sådant som händer, verkar precis som om att om det hackar till lite mer påverkar det även bilden eller tvärtom.
Tittade på barnkanalen med min dotter igår.. på mindre än 10min hade det hackat och "spikat" 5-6ggr. Men tittar man som på Melodifestivalen på SVT 1 HD i lördags, inte en störning, inte en spik, klockrent. Men iövrigt händer det i alla fall några ggr per dag, och verkar ju inte vara ensam om det längre...
Samma här, ljudspiken stämmer bra men bilden fryser lite längre. Fiber och 1910 box.
Postad 21 februari 2011 - 11:10
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Samma här, ljudspiken stämmer bra men bilden fryser lite längre. Fiber och 1910 box.
Skall tilläggas att jag har 1963, adsl och smartmodem (789)
Postad 21 februari 2011 - 12:53
icamannen
-
icamannen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
[quote name='TeliaKundservice' date='Feb 20 2011, 23:50 ' post='3209783'] Har du lyckats återskapa detta igen? Vi har försökt och försökt men inte lyckats kan jag väl säga. Jag har inte gjort några större tester. Men ibland (efter den senaste uppdateringen) så stämmer inte tiderna på det jag spelat in. Låt säga att jag spelar in en serie som är 1 timma lång. Oftast visas där 1 timma när jag trycker på info-knappen, men ibland så står det att jag spelat in kanske 2 timmar, trots att det inte gjorts så. För serien avslutas som den ska, efter 1 timma, så det verkar bara vara tidsangivelsen som inte stämmer. Jag har en teori om att när jag spelar in en serie/film där tidsangivelsen inte stämmer. Då blir det också fel när jag skall återuppta där jag senast avslutade. Men detta har jag inte kunnat prova mig fram till, utan är endast en teori  Jag har även märkt att när jag skall använda mig utav den nya spolnings-funktionen, där jag kan stega fram 30 sek, 1,30 min osv. När jag ska stega mig fram i en reklam, så hoppar jag ibland tillbaks. Så har jag sett kanske 15 min och reklamen kommer, då vill jag ju att jag skall kunna stega mig fram from där jag är då, inte att den ibland hoppar tillbaks till kanske 5 min, och att jag måste stega mig därifrån.
Redigerat av icamannen, 21 februari 2011 - 12:53.
Postad 21 februari 2011 - 13:22
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hej Markus?
Jag har idag ringt Kundtjänst och av olika anledningar passade jag på att ställa frågan vid båda samtalen och fick två olika svar... (dom fick mitt kundnummer och skulle kolla ifall det gick):
Fråga: Går det via ADSL att ha ett abonnemang med 1963 samt ett tvillingabonnemang som också har en 1963?
Svar 1: Ja
Svar 2: Nej
Så, vad gäller?
Mvh
TMC
Redigerat av TMC, 21 februari 2011 - 13:24.
Postad 21 februari 2011 - 18:13
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Beter sig era störningar som den man hittar i den här filmen vid 17:06:13?
Som jag skrivit tidigare så är det väldigt svårt att se var dessa störningar kommer ifrån då vi inte är 100% säkra på hur störningen beter sig hos kunderna. Dessutom ser vi inte störningen men de olika utrustningar som vi kan mäta med. Vi kan mäta video kvalité på olika ställen i nätet samt det data som boxen rapporterar in till oss och vi kan inte se några störningar här. Dessutom kan vi inte se någon störning på ADSL utrustningen när kunderna upplever störningen.
Markus Johansson Telia kundservice
För mig är det mycket värre, frysningen av bilden är kanske 1-2 sekunder och som jag sagt tidigare så tror jag inte att felet sitter i nätet utan i boxen (1910), därför är det nog svårt för er att mäta ev fel.
Postad 21 februari 2011 - 18:52
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Om jag kommer ihåg rätt så var detta fixat tidigare men nu har felet återkommit och de som testat inte har upptäckt detta. Detta är planerat att fixas till nästa release hur som helst.
Dock kanske man ska överväga att tillbaka ska vara valt istället för det är kanske mer naturligt.
Välkommen hem och tillbaka hit Markus! Gällande att trycka på stopp medan både en inspelning och timeshift är aktiverat så tycker jag inte att det är en bra idé med ett tredje alternativ "tillbaka" som du skriver. Det innebär att man ALLTID måste göra två knapptryckningar. Bättre då att stop = default stänga av timeshift, för om man råkar göra det av misstag kan man ändå spola tillbaka i buffern. Stoppar man inspelningen är det kört.
Postad 21 februari 2011 - 19:38
gunnarbo
-
gunnarbo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Välkommen hem och tillbaka hit Markus!
Gällande att trycka på stopp medan både en inspelning och timeshift är aktiverat så tycker jag inte att det är en bra idé med ett tredje alternativ "tillbaka" som du skriver. Det innebär att man ALLTID måste göra två knapptryckningar.
Bättre då att stop = default stänga av timeshift, för om man råkar göra det av misstag kan man ändå spola tillbaka i buffern. Stoppar man inspelningen är det kört.
Jag tycker att ni kan ta lärdom hur windows 7 media center fungerar med stop, skip, snabbspolning och grafisk utformning. De har säkert gjort användartester på detta. En funktion som w7mc inte har är, som jag har haft på en tdigare pvr, är snabbspolning med ca 30% och ljud så att man kunde följa programmet ändå!
Postad 21 februari 2011 - 20:03
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
För mig är det mycket värre, frysningen av bilden är kanske 1-2 sekunder och som jag sagt tidigare så tror jag inte att felet sitter i nätet utan i boxen (1910), därför är det nog svårt för er att mäta ev fel.
Fick besked från kundservice (så ta det med 100 nypor salt...) att det är något fel på 1910 boxarna som ger oss problem. Men lugnt, vi ska få någon kompensation om de lyckas hitta felet -_-. Är jag den enda som har problem med Viasat fotboll och att bilden helt försvinner 5-10 sekunder 1-2 gånger under en fotbollsmatch? Har en fundering kring HD-tv hos Telia. Vad hindrar ett trippleplay modem från att ge oss HD-sändningar? Har inga problem att betala 30 kr mer i månaden men vill inta ha telia skräp modemet som idag är ett krav.
Postad 21 februari 2011 - 21:46
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag tyckte att den nya spolningsfunktionen var ok men jag har ändrat mig.
Var det egentligen något större fel på den innan? Tycker att små petitesser tas på för stort allvar av de som uppdaterar mjukvaran och utmynnar i en än mer komplicerad spolningsfunktion. Hur fult är det inte nu med texten 10 x resp. 20 x? Det ser ut att bara vara ditsatt på en höft. Och att det beror på knapptryckningens hastighet huruvuda man ska hoppa snabbt eller sakta är ju inte användarvänligt.
10 min hopp fram och tillbaka och snabbspolning 10 x resp. 20 x fungerade bra tycker jag. Jag hade inga problem alls att spola reklam eller hoppa lagom långt. Så backa tillbaka i mjukvaran vad gäller spolningen säger jag.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 21 februari 2011 - 21:55.
Postad 21 februari 2011 - 22:24
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag tyckte att den nya spolningsfunktionen var ok men jag har ändrat mig. ... Hur fult är det inte nu med texten 10 x resp. 20 x? Det ser ut att bara vara ditsatt på en höft.
Lite fånigt ser det ut, men ändock bättre än ingen återkoppling alls på hur fort man spolar! Och att det beror på knapptryckningens hastighet huruvuda man ska hoppa snabbt eller sakta är ju inte användarvänligt. 10 min hopp fram och tillbaka och snabbspolning 10 x resp. 20 x fungerade bra tycker jag. Jag hade inga problem alls att spola reklam eller hoppa lagom långt. Så backa tillbaka i mjukvaran vad gäller spolningen säger jag.
Nja, 30 sekundershoppet känns klart överflödigt tycker jag då man har 20X spolning. Det jag och de flesta andra nog störde sig på innan var att 10min hopp var i princip oanvändbart till det man vill använda en hoppfunktion till mest, nämligen att skippa reklam. Så jag skulle rösta på en- och femminutershopp istället, men nej, ta inte tillbaka enbart 10min hopp! Och algoritmen borde göras smartare för att bli mer förståelig. Inte bara addera alla olika hopplängder (vilka nu alltså är för många olika). Jag har inte grunnat så mycket på exakt hur men dagens lösning känns inte helt logisk. Mitt förslag: Ex: 1 tryck, 1 minut. Två tryck med typ en sekunds mellanrum, 2 minuter, 3 tryck på ca 3 sekunder totalt blir 3 minuter osv. Hur snabbt klockan tickar sitter ju i ryggmärgen. Ex: 2 snabba tryck(på en bit under totalt en sekund) blir 5 minuter och inte 6 eller 6,5 (eller annat lagom ojämt tal som det kan bli idag) Det tycker jag skulle lösa vad man har mest användning för av en hoppfunktion. För längre hopp än totalt 5-10 minuter har jag ingen riktigt bra lösning, men hur ofta används det i jämförelse när man ändå har en "starta där du senast slutade"? Kanske en "Gå till" funktion för längre hopp?
Postad 22 februari 2011 - 07:39
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Mina problem med spikar etc började någon gång i slutet av augusti/början av september. Precis innan jag flyttade till annan lägenhet. Sedan har problemet fortsatt i den nya lägenheten, så frågan är ju vart det sitter. Har dock bytt box, modem, kablar osv, har 1963-box... så det är frågan. Men verkar som att telia bör kolla lite mer noggrant i nätet för att kunna se om det är något som de kan göra något åt, då det uppkommer fler och fler som har dessa spikar. Hade bildfrysningar under Ullared igår samt Rum för en Stjärna till och från. Tidigare på kvällen kollade jag barnkanalen, bl.a Greveholm med min dotter och där spikade ljudet under hela introt, inte så att det smäller till utan ljudet hackar till, ungefär som dålig radiomottagning i bilen...
Postad 22 februari 2011 - 11:06
NeoXon
-
NeoXon
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
@TeliaKundservice
Såg en bit in på Hancock på tv 3 i söndags. Tänkte spela in resten och se dagen efter. Tryckte på rec och valde att spela in hancock genom att trycka ok när popuprutan dök upp. Röda dioden som indikerar inspelning började lysa. Stängde sedan av boxen (dvs två röda lampor lyser precis som vid en vanlig inspelning)
Skulle sen kolla på filmen igår men det ju inte, inspelningen började vid eftertexterna och fortsatte en timme efteråt.
Känd bugg?
Lösning på problemet?
Postad 22 februari 2011 - 11:43
htgrimsholm
-
htgrimsholm
-
Rookie
-
7 inlägg
Nytt kanalpaket fr.o.m imorgon enligt telia.se Kanalpaket Barn med Disney. 7 kanaler. Telia.se
Kul med nya kanalpaket, det finns ju en del att önska, När skall Viasatsport delas upp så vi kan få Viasat motor som singelkanal jag som inte tittar på så mycket annan sport än motorsport, när skall jag bara få prenumerera på endast Viasat motor, ungefär som golfarna har viasat golf
Postad 22 februari 2011 - 13:50
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Angående frysningar, mina problem tror jag förekommer mest på inspelat/timeshiftat material: Ljudet flyter på, men plötsligt kan man se att bilden hoppar fram 3-5 sekunder och kommer igång först när ljudet kommit ikapp, dvs man missar flera sekunders bilddata och får nöja sig med att lyssna på ljudet. Någon mer som upplevt denna typen av frysningar? För mig förekommer de säkert var tionde minut åtminstone, ibland oftare, ibland mer sällan.
Postad 22 februari 2011 - 15:48
Runzie
-
Runzie
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick besked från kundservice (så ta det med 100 nypor salt...) att det är något fel på 1910 boxarna som ger oss problem. Men lugnt, vi ska få någon kompensation om de lyckas hitta felet -_-. Är jag den enda som har problem med Viasat fotboll och att bilden helt försvinner 5-10 sekunder 1-2 gånger under en fotbollsmatch?
Jag har också problem med att Viasat Fotboll försvinner helt några sekunder. Händer bara på just den kanalen vilket är ganska störigt.
Postad 22 februari 2011 - 16:29
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Fick besked från kundservice (så ta det med 100 nypor salt...) att det är något fel på 1910 boxarna som ger oss problem. Men lugnt, vi ska få någon kompensation om de lyckas hitta felet -_-. Är jag den enda som har problem med Viasat fotboll och att bilden helt försvinner 5-10 sekunder 1-2 gånger under en fotbollsmatch?
Jag har också detta problem, finer och 1910 box. Kanske värt att ringa och felanmälla så jag inte missar kompensation, en önske kompensation hade varit nya boxar då 1910 boxarna är f_rbannat sega vad jag än skall göra, framförallt bläddra i tvguiden, det är helt hemskt. EK
Postad 22 februari 2011 - 17:37
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Upplevde frysningar/hack i bilden igår när jag såg på tv2 norge, har fiber å 1963.
Postad 22 februari 2011 - 17:38
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har för mig att de inte blir det men det är ju fortfarande en BUGG.
Jag har haft inspelning på 5-6 timmar på en timmes program, men det verkar bara vara fel på visningen, den spelar in rätt. men det var nog någon vecka sedan jag såg problemet.
Det är redan rapporterat till utvecklarna som en felaktighet, och jag var mest fundersam om det var ytterligare ett problem. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 februari 2011 - 17:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har idag ringt Kundtjänst och av olika anledningar passade jag på att ställa frågan vid båda samtalen och fick två olika svar... (dom fick mitt kundnummer och skulle kolla ifall det gick):
Fråga: Går det via ADSL att ha ett abonnemang med 1963 samt ett tvillingabonnemang som också har en 1963?
Svar 1: Ja Svar 2: Nej
Så, vad gäller?
Du kan ha två 1963 boxar med inspelningsfunktion om du har ADSL och kan ha tvilling/extra abonnemang. Kravet är dock att du har Telia Smart. Jag har nyss kontrollerat detta igen och det stämmer, så får ni deriverande svar med det jag skriver här så kan ni antingen be dem kontakta mig eller de andra interna stödfunktioner som finns för att hjälpa dem. Självklart kan jag skriva fel, även om det inte är ofta men då lovar jag att skriva korrekt svar här så snabbt jag hinner. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 februari 2011 - 18:54
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har en fundering kring HD-tv hos Telia. Vad hindrar ett trippleplay modem från att ge oss HD-sändningar? Har inga problem att betala 30 kr mer i månaden men vill inta ha telia skräp modemet som idag är ett krav.
Jag har samma problem med Viasat Fotboll. Detta gäller inte bara 1910 boxar, jag har en 1963 box och upplever detta problem vid varje match.
Postad 22 februari 2011 - 21:03
Unregistered73e5dcda
-
Unregistered73e5dcda
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kul med nya kanalpaket, det finns ju en del att önska, När skall Viasatsport delas upp så vi kan få Viasat motor som singelkanal jag som inte tittar på så mycket annan sport än motorsport, när skall jag bara få prenumerera på endast Viasat motor, ungefär som golfarna har viasat golf
+1
Postad 22 februari 2011 - 22:29
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Någon mer som upplevt denna typen av frysningar? För mig förekommer de säkert var tionde minut åtminstone, ibland oftare, ibland mer sällan.
Samma här. Live har jag inga problem, men på vissa inspelningar så hoppar bilden fram flera skunder. Hos mig hoppar även ljudet. Har inte märkt detta problem vid timeshift dock. Upplevde inte detta innan senaste uppdateringen.
Postad 22 februari 2011 - 22:34
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag har samma problem med Viasat Fotboll. Detta gäller inte bara 1910 boxar, jag har en 1963 box och upplever detta problem vid varje match.
Jag har också samma problem med en 1963. Bilden blir svart i ett par sekunder en eller ett par gånger i timmen. Det händer bara på Viasats sportkanaler, har inte tänkt på om det bara är på viasat fotboll eller även på viasat sport t.ex.
Postad 23 februari 2011 - 09:44
icamannen
-
icamannen
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Angående frysningar, mina problem tror jag förekommer mest på inspelat/timeshiftat material: Ljudet flyter på, men plötsligt kan man se att bilden hoppar fram 3-5 sekunder och kommer igång först när ljudet kommit ikapp, dvs man missar flera sekunders bilddata och får nöja sig med att lyssna på ljudet.
Någon mer som upplevt denna typen av frysningar? För mig förekommer de säkert var tionde minut åtminstone, ibland oftare, ibland mer sällan.
Jag har samma problem som dig. Men jag har inte så ofta som var tionde minut. Jag får det inte heller på allt jag spelar in, men spelar jag in ifrån Canal+ HD så får jag alltid detta problem.
Postad 23 februari 2011 - 13:43
Gorgeous81
-
Gorgeous81
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Nu har man uppgraderat vår telestation för VDSL!
Kan jag redan nu få några fördelar av detta som kund på digital-tvn?
Eller är det bara att man förbereder stationen för framtiden!
Högst upp på listan står att spela in ett program och samtidigt titta på ett annat!
Har även upplevt lite problem efter uppgraderingen!
Bilden stannar ibland och står helt still tills man byter kanal och var det inte tidigare!
Har Tg789 samt 1963 box!
Redigerat av Gorgeous81, 23 februari 2011 - 13:44.
Postad 23 februari 2011 - 14:31
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu har man uppgraderat vår telestation för VDSL! Kan jag redan nu få några fördelar av detta som kund på digital-tvn? Eller är det bara att man förbereder stationen för framtiden!
Högst upp på listan står att spela in ett program och samtidigt titta på ett annat!
Har även upplevt lite problem efter uppgraderingen! Bilden stannar ibland och står helt still tills man byter kanal och var det inte tidigare!
Har Tg789 samt 1963 box!
Prova att starta om både 789:an först och sedan boxen (rycka sladden). Kan vara att den behöver något nytt IP som den ej fått efter uppgradering, ev.
Postad 23 februari 2011 - 16:07
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nu har man uppgraderat vår telestation för VDSL! Kan jag redan nu få några fördelar av detta som kund på digital-tvn? Eller är det bara att man förbereder stationen för framtiden!
Det är nog som du skriver att det bara är förberett för framtida bruk. Telia har nog inte lanserat några tjänster ännu för VDSL. Tror det satsar på att bygga ut samtliga nät först innan de uppdaterar.
Postad 25 februari 2011 - 16:08
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tittar nu på visat motor och då säger han att från och med 11 mars ska man bara sända i HD. Vad betyder för mig som har ADSL och tvillingabb och inte kan se HD? Det är liksom därför jag har viasat för att kunna se F1.
Postad 25 februari 2011 - 16:29
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Tittar nu på visat motor och då säger han att från och med 11 mars ska man bara sända i HD. Vad betyder för mig som har ADSL och tvillingabb och inte kan se HD? Det är liksom därför jag har viasat för att kunna se F1.
Om de säger så är det fel, Viasat Motor HD kommer lanseras som en HD-spegling av nuvarande Viasat Motor som kommer finnas kvar. http://www.viasat.se...viasat-motor-hdKanalernas tablåer är i princip speglade, vilket innebär att samma innehåll som visas på exempelvis Viasat Motor i största möjliga mån visas på Viasat Motor HD.
Postad 25 februari 2011 - 17:01
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Om de säger så är det fel, Viasat Motor HD kommer lanseras som en HD-spegling av nuvarande Viasat Motor som kommer finnas kvar. http://www.viasat.se...viasat-motor-hd
Skönt, blev lite orolig.
Postad 26 februari 2011 - 08:07
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Angående problem att spela in
Jag brukar spela in Hemsökta hus och Ghost hunters på TV4 +
Senast blev det som så att Ghost Hunter är markerad som inspelad på biblioteket, men när jag kör i gång programmet är det de sista minuterna av Hemsökta hus? Detta kan skilja 5-10-15 min
Det som ska vara 60 min kan oftast bli 60 + 15
Postad 26 februari 2011 - 10:47
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag brukar spela in Hemsökta hus och Ghost hunters på TV4 +
Men herregud - är du en 92-årig gammal käRing (OBS! ETT R = Käresta!) , eller vad då, de där programmen kan ju ingen normal människa se på med NÅN sorts 'behållning', de är ju ett enda stort skämt! Senast blev det som så att Ghost Hunter är markerad som inspelad på biblioteket, men när jag kör i gång programmet är det de sista minuterna av Hemsökta hus? Detta kan skilja 5-10-15 min
Det som ska vara 60 min kan oftast bli 60 + 15
Ang. EPG-inspelningar så är det som sagts SÅ många ggr; EPG har bara den info som Kanalerna matat den med ang. start- och stopptider, dvs EPG tar INGEN hänsyn till ev. överdrag i tid osv, utan sådant får man kompensera för själv genom att starta inspelningar t ex en minut för tidigt, och lägga till x antal minuter efter, hur många lär man sig med tiden baserat på vilket kanal det är man spelar in.
Postad 26 februari 2011 - 10:58
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Men herregud - är du en 92-årig gammal käRing (OBS! ETT R = Käresta!) , eller vad då, de där programmen kan ju ingen normal människa se på med NÅN sorts 'behållning', de är ju ett enda stort skämt!
Ang. EPG-inspelningar så är det som sagts SÅ många ggr; EPG har bara den info som Kanalerna matat den med ang. start- och stopptider, dvs EPG tar INGEN hänsyn till ev. överdrag i tid osv, utan sådant får man kompensera för själv genom att starta inspelningar t ex en minut för tidigt, och lägga till x antal minuter efter, hur många lär man sig med tiden baserat på vilket kanal det är man spelar in.
Jag klagar inte på att någon tidigare spelade in barnprogram?
Postad 26 februari 2011 - 12:59
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag klagar inte på att någon tidigare spelade in barnprogram?
Nähä. Och?
Postad 26 februari 2011 - 17:02
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Hej.
Jag har beställt Telia digitat-tv via fiber och har nu fått hem en 1963-box.
Jag har ju bara ett bredbandsuttag men behöver två (dator och tv). Hur löser man det? Har även en router inkopplad. Kan jag koppla in digitalboxen i en av routerns utgångar? Funkar det att göra så?
Postad 26 februari 2011 - 17:05
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nähä.
Och?
Du gjorde dig lustig över vilket program jag spelade in? Sa jag att jag trodde på vad dom gör i det programmet?
Postad 26 februari 2011 - 17:14
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Du gjorde dig lustig över vilket program jag spelade in? Sa jag att jag trodde på vad dom gör i det programmet?
Jag hade även en Guuuuube där...
Postad 26 februari 2011 - 17:56
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Kan jag koppla in digitalboxen i en av routerns utgångar? Funkar det att göra så?
Det korta svaret är att nej det kommer inte att fungera. Det långa svaret är att din router automatiskt får nätverksinställningar från Telia via en s.k DHCP-server. Sedan skapar den ett eget privat nät på insidan med en helt egen DHCP-server som delar ut påhittade adresser som inte finns på internet. Nätverkstrafiken mellan de två näten går sedan via en automatisk osynlig adressöversättning som kallas NAT. Eftersom boxen måste få sina nätverksinställningar direkt från Telias server, och få en riktig Telia-adress med direkt koppling till deras nät, kommer det inte att fungera om du sätter den i routern. Den enklaste lösningen för dig är att skaffa en ren nätverksswitch som klarar av multicast och i den dela upp trafiken till din router och till din box. Exempelvis en sån här: http://www.dustinhom...5010057259.aspx
Redigerat av Unregistered1981, 26 februari 2011 - 17:59.
Postad 26 februari 2011 - 19:20
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Det korta svaret är att nej det kommer inte att fungera.
Det långa svaret är att din router automatiskt får nätverksinställningar från Telia via en s.k DHCP-server. Sedan skapar den ett eget privat nät på insidan med en helt egen DHCP-server som delar ut påhittade adresser som inte finns på internet. Nätverkstrafiken mellan de två näten går sedan via en automatisk osynlig adressöversättning som kallas NAT. Eftersom boxen måste få sina nätverksinställningar direkt från Telias server, och få en riktig Telia-adress med direkt koppling till deras nät, kommer det inte att fungera om du sätter den i routern.
Den enklaste lösningen för dig är att skaffa en ren nätverksswitch som klarar av multicast och i den dela upp trafiken till din router och till din box. Exempelvis en sån här: http://www.dustinhom...5010057259.aspx
Tack för ditt svar. Skulle det funka med den här?
Postad 26 februari 2011 - 19:24
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Tack för ditt svar.
Skulle det funka med den här?
Om jag inte minns helt fel så brukar man få en switch ifrån Telia just för detta, att du ska kunna dela upp Dator och TV. Ring Telia istället och hör med dem. Fick en switch iaf när jag hade fiberlan. Skulle du mot förmodan inte få en av dem. Så kan du få min  Den ligger bara på hyllan ändå.
Postad 26 februari 2011 - 20:04
Unregistered9a2220f8
-
Unregistered9a2220f8
-
Användare
-
-
147 inlägg
Hej,
Guida gärna mig vidare om min fråga redan är besvarad.
Är, som ni kanske förstår, uten efter TV från Telia. Jag har lite av samma problem som en del andra här, jag har en router som måste passeras. Men det stannar inte där. Idag har jag en nätverkskabel inmoterad i väggen mellan routern och där TVn står. Den användera jag till att överföra filer till min mediaspelare (Mede8ter, jäkligt bra alternativ till Tvix eller Popcorehour förresten.). Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt koppla så att jag kan byta till IP-TV och fortfarande har kvar min Mede8ter uppkopplad, med bara en nätverkssladd?
Systemet jag har ser alltså ut enligt följande:
Fiberutgång => (2m nätverkskabel inbyggd i vägg) => Dator, Router => (10m nätverkskabel inbyggd i vägg) => TV & Mede8ter.
Tack!
Postad 26 februari 2011 - 22:10
Jogge12
-
Jogge12
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej, Guida gärna mig vidare om min fråga redan är besvarad.
Är, som ni kanske förstår, uten efter TV från Telia. Jag har lite av samma problem som en del andra här, jag har en router som måste passeras. Men det stannar inte där. Idag har jag en nätverkskabel inmoterad i väggen mellan routern och där TVn står. Den användera jag till att överföra filer till min mediaspelare (Mede8ter, jäkligt bra alternativ till Tvix eller Popcorehour förresten.). Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt koppla så att jag kan byta till IP-TV och fortfarande har kvar min Mede8ter uppkopplad, med bara en nätverkssladd?
Systemet jag har ser alltså ut enligt följande: Fiberutgång => (2m nätverkskabel inbyggd i vägg) => Dator, Router => (10m nätverkskabel inbyggd i vägg) => TV & Mede8ter.
Tack!
Hej Beffe, jag hade exakt samma problem som du, ett nätverksuttag vid TV:n och behövde både TV- och datatrafik. Lösningen fick bli 2 st kabeldelare på Kjell & Company: http://www.kjell.com/?item=38830 Nackdelen med denna lösning är att uttaget nedgraderas till 100 Mb/s, men det räcker ju till i de flesta fall.
Postad 26 februari 2011 - 22:14
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Nytt fenomen som nu hänt mig två gånger de senaste dagarna:
Medan jag spelar upp en tidigare inspelning startar en ny. När jag sedan stannar uppspelningen och den nya inspelningen fortsätter får jag (om jag själv stoppar uppspelningen, vilket jag gjorde i andra fallet men inte i det första) först den vanliga frågan om vad jag vill stoppa. När jag sedan stoppat uppspelningen (eller den tagit slut av sig själv) får jag ett meddelande om att jag måste stoppa inspelningen för att kunna byta kanal, trots att jag inte försökt byta. Därefter är bilden från den inspelning som nu pågår fryst. Försöker jag stänga av och åter sätta på boxen får jag åter rutan om jag vill stoppa inspelningen för att byta kanal och bilden är fortfarande fryst.
Först när inspelningen är klar reagerar boxen normalt igen.
Inspelningen som pågår verkar dock inte skadas, förutom första gången där jag spelade in två program efter varandra då den andra inspelningen verkade sakna information om hur lång den var. Den markerades med varningstriangel, men det gick dock att se inspelningen även om totallängden hela tiden uppdaterades till där jag var för tillfället.
Jag trodde först det var en tillfällig screw-up, men nu har det som sagt upprepat sig en andra gång på kort tid i stort sett identiskt.
Alla in- och uppspelningar har varit på TV4 Sci-Fi.
Någon annan som känner igen detta?
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|