Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray - Nyheter och Rykten

1786 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 februari 2008 - 23:22

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0

DD+ på BD kanske är undermålig men det var den definitivt inte på HD-DVD. Men det har ingen har iofss ingen betydelse längr.

Ingen har sagt att den var undermålig. Men faktum kvarstår att en lossless i teorin innehåller mer information och därför bör ljuda bättre.

Jo, teoretiskt. Men sen är det inte säkert människan hör skillnad... Men gillar du o stirra dig blind på en bitrate-mätare så varsågod:)

Men om du får välja, tar du ett bättre ljud eller ett sämre ljud? även om det är små skillnader?

Det finns ju folk som säger "whisky som whisky" och "rödtjut som rödtjut" oxå, men det finns många som inte håller med :)

Postad 28 februari 2008 - 02:29

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Bill Hunt om Dremworks.

MY TWO CENTS - 2/27/08 - by Digital Bits editor Bill Hunt

You know.... DreamWorks CEO Jeffrey Katzenberg is one of those guys who just makes you scratch your head and wonder. Back in March of 2007, he had this to say on the subject of high-def discs to Variety: "Blu-ray and HD-DVD are a niche business. They're not going to become the next platform. I think for the general consumer, there is not a big enough delta between the standard DVD in terms of where it is today and the next generation." But then in August, his company takes a widely reported $100 million offer from Toshiba to abandon Blu-ray and go HD-DVD exclusive. Paramount is said to have accepted $50 million to do the same. Disney's Bob Iger called foul to the Hollywood Reporter, saying: "Those studios are largely taking easy money, and it will cost them in the future." At the time, Katzenberg basically side-stepped the payment issue by suggesting that the Blu-ray studios were compensated for their support of that format too: "It's somewhat disingenuous for other companies to suggest that they were not compensated for endorsing Blu-ray." Which Iger proceeded to deny outright at an investor's conference: "We haven't taken any money because we think it's far and away the best business. I think it's a foregone conclusion about which [format] will win." Turns out Iger was right. DreamWorks proceeded to release only a handful of HD-DVD exclusive titles, none of which had much of an impact on Blu-ray's software sales momentum. Then Warner went Blu at CES. Every major video industry retailer went Blu within a month thereafter. Microsoft bailed on HD-DVD. Finally Toshiba officially threw in the towel on the HD-DVD format a little over a week ago, and both Universal and Paramount have announced their intention to support Blu-ray in the near future.

But now, just yesterday, DreamWorks' Katzenberg has reportedly said that his company is still locked into its deal to distribute movies on HD-DVD: "We have a partnership with Toshiba and have an obligation to see this through. As you know, we have been well-compensated for our support. It really is in their court at this point to really declare what the next step will be. We're poised either way to jump into the marketplace when the conditions are right to do so." Either Katzenberg is COMPLETELY out of touch with reality... and DreamWorks has the worst contract lawyers in Hollywood... or he's posturing for some reason. So what's really going on here?

Here's our take: He's posturing. Take this as VERY Rumor Mill-worthy, but here's what our industry sources are suggesting is happening behind-the-scenes. Very reliable sources are telling us that DreamWorks is currently authoring and replicating multiple new titles on the Blu-ray format for release in the coming months, including Bee Movie. They're also working on an official announcement of Blu-ray support. So why the new comments from Katzenberg? Well, our sources are hinting that as of the day Toshiba threw in the towel, DreamWorks and Paramount hadn't yet been paid the full $150 million they were promised for abandoning Blu-ray and supporting HD-DVD exclusively (it's generally standard practice in a deal like this for payments to be made in installments over the life of the deal, as various contractual milestones are reached). Both studios are reportedly negotiating with Toshiba as to just how much of the still unpaid amount they'll receive for having remained loyal to the end. That's why neither studio has officially announced new Blu-ray titles yet, and that's why Katzenberg is still talking about DreamWorks' loyalty to Toshiba. Having taken a big PR hit with Blu-ray fans for abandoning the format last year, DreamWorks and Paramount want to at least get as much of the promised payment from Toshiba too. As soon as this issue is sorted out however - and our sources say all parties are close to agreeing on a final amount - you'll see both Paramount and DreamWorks start announcing new Blu-ray titles.

Anyway, with a little luck, all this confusion will be cleared up in the next few weeks. So just be patient in the meantime. Hey, we've been saying all along that this format war was all about the benjamins. It's perhaps only fitting that the end of it is all about 'em too.

Källa: The Digital Bits

Postad 28 februari 2008 - 06:49

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Bill Hunt om Dremworks.

You know.... DreamWorks CEO Jeffrey Katzenberg is one of those guys who just makes you scratch your head...

Tja, hade jag haft ett företag som fått $50 miljoner - $100 miljoner så hade även jag hållt mig kvar till HD-DVD så länge som möjligt, speciellt då det spekuleras om att dessa pengar betalas ut i "mindre" doser under hela kontrakttiden.
Sen kan det vara svårt att bryta ett kontrakt som redan är påskrivet så det kan bli mycket kostsamt för både DreamWorks och Paramount ifall de väljer att gå den vägen, må vara att deras advokater är riktigt dåliga på att läsa kontrakt men i augusti var det fortfarande väldigt osäkert på vilket format som skulle kanna hem segern.
Jag tror helt enkelt att vissa företag har haft otur och satsat på "fel format" medans vissa har haft tur och satsat på "rätt format".

Redigerat av Pinnacle, 28 februari 2008 - 06:50.

Postad 28 februari 2008 - 09:59

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Bill Hunt om Dremworks.

You know.... DreamWorks CEO Jeffrey Katzenberg is one of those guys who just makes you scratch your head...

Tja, hade jag haft ett företag som fått $50 miljoner - $100 miljoner så hade även jag hållt mig kvar till HD-DVD så länge som möjligt, speciellt då det spekuleras om att dessa pengar betalas ut i "mindre" doser under hela kontrakttiden.
Sen kan det vara svårt att bryta ett kontrakt som redan är påskrivet så det kan bli mycket kostsamt för både DreamWorks och Paramount ifall de väljer att gå den vägen, må vara att deras advokater är riktigt dåliga på att läsa kontrakt men i augusti var det fortfarande väldigt osäkert på vilket format som skulle kanna hem segern.
Jag tror helt enkelt att vissa företag har haft otur och satsat på "fel format" medans vissa har haft tur och satsat på "rätt format".

Både DreamWorks och Paramounts kontrakt med Toshiba innehåller "säkert" paragrafer som gör att de kan bryta kontraktet utan konstnad ifall Toshiba lägger ner HD DVD. Så jag tycker att Bill Hunts teori låter mycket rimligt.

Det var väldigt säkert att Blu-ray skulle vinna redan för ett år sedan, dock inte 100%. Det enda som skulle ha kunnat hindra detta var ifall en stor majoritet av filmbolagen helt plötsligt skulle ha valt HD DVD. Toshiba försökt få över både Warner och Fox, men de var inte intresserade. Tvärtom så förde Warner diskussioner med BDA företagen om att gå över till bara Blu-ray sedan september förra året...

Notera att Microsoft aldrig stödde HD DVD fullt ut genom att inte komma men en Xbox 360 med inbyggd HD DVD drive, och att Toshibas prissänkningar aldrig var ett hot mot Blu-rays seger i och med att tillverkninigskostnaderna för en Blu-ray och en HD DVD spelare är ungefär lika stora, och att Blu-ray tillverkarna därför inte hade några problem med att sänka sina priser tillräckligt mycket för att se till att HD DVD inte fick en större marknadsandel.

Postad 28 februari 2008 - 16:14

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
För dom med för mycket pengar...

Goldmund Introduces First High-End Blu-ray Player

Postad bild

Priced at $16,900 The Eidos 20 BD Embodies Goldmund's Signature High-Tech
Refinement

LOS ANGELES, Feb. 26 /PRNewswire/ -- Goldmund, makers of the world's
most extravagant and technologically advanced systems for audio-video
purists, introduced today the company's first Blu-ray player, the Eidos 20
BD. With the announcement of the Eidos 20 BD, Goldmund becomes the first
high-end audio/video manufacturer to issue a Blu-ray player.

The Eidos 20 BD embodies the Goldmund high-tech refinement that has
made the Swiss-based company a leader in the audiophile community for the
last 30 years. Goldmund signature features found on the Eidos 20 BD include
the "AC-Curator" power supply circuit which dramatically improves picture
and sound stability and dynamics, and the "Mechanical Grounding"
construction which removes from the player mechanism spurious vibrations
blurring the video signal and increasing jitter. In addition, the new Eidos
20 BD uses the Goldmund "Magnetic Damper," a device lowering the reading
errors, a feature that previously was exclusive to Goldmund's highest end
devices.

"As a result of last week's news in regards to the format wars,
Goldmund decided to launch the Eidos 20 BD earlier than we had originally
planned to capture the attention of the industry that believes in the
superior technological merits of the Blu-ray format," said Michel
Reverchon, president of Goldmund. "The Blu-ray player is the perfect
addition to our Goldmund Media Room, which requires high-definition
playback and is the pinnacle of technological excellence."

Goldmund will begin taking orders for the Eidos 20 DB, which is priced
at $16,900.

Additional information can be accessed by visiting the Goldmund website
at http://www.goldmund.com. The Goldmund Media Room in Los Angeles is
available for select demonstrations by appointment.

Postad 28 februari 2008 - 16:25

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
Paramount/Dreamworks SKG är fri från kontraktet redan (50 miljoner fick man), Dreamworks Animation vill ha sina pengar av toshiba (kontraktet för dom skrevs i all hast och glömde en viktig punkt.) detta företag har en handfull titlar och skulle få 100miljoner...

Postad 28 februari 2008 - 16:40

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Paramount/Dreamworks SKG är fri från kontraktet redan (50 miljoner fick man), Dreamworks Animation vill ha sina pengar av toshiba (kontraktet för dom skrevs i all hast och glömde en viktig punkt.) detta företag har en handfull titlar och skulle få 100miljoner...

Jag tror inte att de glömde något. Dreamworks Animations senaste utspel är bara ett sätt att få mer pengar från Toshiba. Antingen får de mer pengar om det är Toshiba som säger upp avtalet, eller så vill de förhala uppsägningen för att få in en större del av de utlovande miljonerna (allt betalades knappast ut på en gång). Att de inte skulle kunna säga upp avtalet idag tror jag inte en sekund på (förrens någon bevisar motsatsen). Har du en länk till någon trovärdig person som har påstått detta?

Jag har för mig att Dreamworks Animation har ekonomiska problem, så alla kortsiktiga inkomster är nog av stort värde för dem.

Postad 29 februari 2008 - 02:49

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Werd Science-Kjell spekulerar och jag tror tyvärr inte att han är helt ute och cyklar.

Nu kommer Sony att regionslåsa och DRM-döda blu-ray

Postad 29 februari 2008 - 07:59

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Werd Science-Kjell spekulerar och jag tror tyvärr inte att han är helt ute och cyklar.

Nu kommer Sony att regionslåsa och DRM-döda blu-ray

Den som lever får se, men detta har man ju vetat om sen dag1 med blu-ray. Nu är det bara och se vad Sony och resten gör. Tyvärr tror jag mer på regionskodade skivor och mer och mer avancerade kopieringsskydd framöver. Speciellt på stora filmtitlar. Blir väl att vi i Europa kommer få köra en proxylösning med sin Reg. A -spelare för att spela upp reg. A-skivor tillslut... Om det nu kommer räcka.

nepp, hoppas verkligen de slutar upp med regionskodningen, vilket tyvärr är mindre troligt.

Postad 29 februari 2008 - 10:21

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Regionskodning kan jag hålla med om att är irriterande, men vad gör det om det är DRM på skivan? Så länge man kan spela upp den via sin Blu-Ray spelare så får de enligt mig göra allt de kan för att stoppa piratkopieringen. Om det börjar påverka uppspelningen för hederligt folk, då kan jag tycka de har gått för långt dock.

Postad 29 februari 2008 - 14:23

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Men vilket ###### gnäll! Köp en multiregspelare då om det är så stort problem, förstår inte heller problemet med "DRM"
BD+ funkar ju superbra, ingen vad jag vet har lyckats göra en mindre 720p version och kunnat sprida den över nätet, inget som stör vanliga konsumenter.

Redigerat av Unregistered992, 29 februari 2008 - 14:25.

Postad 29 februari 2008 - 14:45

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
*Håller med*

Postad 29 februari 2008 - 16:26

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Men vilket ###### gnäll! Köp en multiregspelare då om det är så stort problem, förstår inte heller problemet med "DRM"
BD+ funkar ju superbra, ingen vad jag vet har lyckats göra en mindre 720p version och kunnat sprida den över nätet, inget som stör vanliga konsumenter.

Jag har råd med att köpa en multiregspelare men alla kanske inte har det...
Det är svårt att påverka filmbolagen och det är bara att hoppas på att Warner, Universal och Paramount inte börjar regionskoda sina filmer nu när de ska börja att bara ge ut filmer på Blu-ray...
Skiter total i BD+ så länge filmerna går att spela upp utan problem...
Tror att BD+ blir knäckt för eller senare men jag bryr mig inte för jag köper mina filmer.

Postad 29 februari 2008 - 16:57

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Jag har aldrig förstått varför folk måste ha regionsfria, orkar dom inte vänta tills dom släpps i Sverige?

Postad 29 februari 2008 - 17:02

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Är väl en kombination av att inte vilja vänta, lägre pris och utebliven möjlighet att hyra ifall man på grund av dom två första kriterierna valt en region A-spelare...

Postad 29 februari 2008 - 17:05

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Jag har aldrig förstått varför folk måste ha regionsfria, orkar dom inte vänta tills dom släpps i Sverige?

Tja, jag har köpt film sedan 1998 och kan säga att det är många utgåvor/filmer som inte ges ut i Sverige men som går att köpa i t.ex. Usa eller Japan detta gäller dvd och det kommer att bli likadant på Blu-ray.
Jag och många andra vill kunna köpa filmer från hela världen och inte bara dom stora titlarna som ges ut i alla regioner...
Sedan är oftast priserna billigare i utlandet än i Sverige.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 29 februari 2008 - 17:10.

Postad 29 februari 2008 - 17:13

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Nej, det kommer inte lösa problematiken ifall nu den kräver att man ska vara uppkopplad för att se på filmen, dvs den kollar i vilket land man befinner sig. Då spelar det ingen roll om du har en Reg. A-spelare eller ej. Nu är det bara att hoppas att det inte går så långt men tekniken finns så varför inte utnyttja den...Nä, för oss konsumenter så är desto mindre DRM-lösningar desto bättre. Som allt annat, desto mindre kopieringsskydd etc de lägger på desto mindre kan strula. Och det beror inte på att jag vill ladda ned film och bränna utan jag köper mina filmer men man vill att det ska fungera utan strul. Kopieringsskydd verkar ju knäckas titt som tätt och då måste de komma på ytterligare funktionalitet som ska hindra kopiering, vilket medför att flertalet BD-spelare behöver uppdateras. I samband med firmware-uppdatering kan man mycket skita sig och i värsta fall blir spelaren obrukbar. Detta hade även gällt HD DVD såklart. Men DRM och div. kopieringsskydd medför aldrig ngt bra för konsumenten.

Postad 01 mars 2008 - 07:51

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Bifogad fil  ABD.PNG   17,59K   0 Antal nerladdningar

Apple "actively courting" Sony for slot-loading Blu-ray drives?

We know, we're getting tired of Apple Blu-ray rumors as well -- they're right up there with refreshed Cinema Displays in terms of rumor persistence -- but until Steve and the gang actually shove a drive into a machine we're stuck with them. The latest says that Apple is actively pressing Sony for slot-loading BD-R drives but quality control issues are gumming up the plan. Reportedly, this latest ho-hum MacBook Pro refresh was to feature BD-R drives, but all Sony could muster up were Blu-ray / DVD±RW drives, which Apple refused. That seems a little odd, frankly -- now that the format war is over and the competition's already shipping mid-range laptops with slot-load BD-R drives, you'd think Apple would want to cash in that Blu-ray Disc Association membership card with whoever can supply the drives. As always, we'll see when we see -- it's gotta happen sometime, right?

Källa: Engadget.com

Postad 01 mars 2008 - 08:02

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Postad bild
Postad bild

Postad 01 mars 2008 - 09:57

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Ganska onödigt med såna stats numera.

Postad 01 mars 2008 - 11:05

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0
Om man inte hemskt väldigt gärna vill visa upp American Gangster på HD DVD som etta.
Men inte Henke007 väl? ;) :rolleyes:

Postad 01 mars 2008 - 11:30

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Visst dom är onödiga men ändå lite kul att hålla kolla på.

Postad 01 mars 2008 - 11:55

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Jaha? Då kommer du ju ändå tjäna in den dyrare multispelaern genom billigare filmköp, så varför gnälla?

Jag fattar inte heller varför det är sånt ståhej kring regionskodning och DRM. DRM är ju BRA för konsumenten! Om det kan hålla nere piratandet så säljs det fler filmer och större volym brukar betyda lägre pris...
Tror någon på allvar att någon filmstudio skulle vara så korkad att de kräver internetuppkopplign för att spela upp filmen!?! ;) Snacka om att skjuta sig i foten!
Möjligtvis om xx antal år...

Regionkodning är inte jag heller något fan av, men är samtidigt övertygad om att det är en försvinnande liten "klick" som "lider" av detta problem. "Svensson" skulle aldrig få för sig att googla upp ställen och beställa filmer från USA via nätet. Och skulle de nu det, så skulle de garanterat svära högt när de inte hittar swe-sub på filmen!

JAG köper gärna film från US, men har samtidigt inget emot att vänta några veckor längre tills filmen finns även i svedala. Men det är jag det...

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 01 mars 2008 - 11:56.

Postad 01 mars 2008 - 12:12

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Jaha? Då kommer du ju ändå tjäna in den dyrare multispelaern genom billigare filmköp, så varför gnälla?

Jag fattar inte heller varför det är sånt ståhej kring regionskodning och DRM. DRM är ju BRA för konsumenten! Om det kan hålla nere piratandet så säljs det fler filmer och större volym brukar betyda lägre pris...
Tror någon på allvar att någon filmstudio skulle vara så korkad att de kräver internetuppkopplign för att spela upp filmen!?! ;) Snacka om att skjuta sig i foten!

Regionkodning är inte jag heller något fan av, men är samtidigt övertygad om att det är en försvinnande liten "klick" som "lider" av detta problem. "Svensson" skulle aldrig få för sig att googla upp ställen och beställa filmer från USA via nätet. Och skulle de nu det, så skulle de garanterat svära högt när de inte hittar swe-sub på filmen!

JAG köper gärna film från US, men har samtidigt inget emot att vänta några veckor längre tills filmen finns även i svedala. Men det är jag det...

Du måste förstå att alla filmer/utgåvor inte släpps i Sverige!!
Jag gillar fim och det är därför jag vill kunna ha möjlighet att köpa filmer från hela världen.
Jag lider av detta problem, så för mig så är regionskodning skit.
Struntar totalt i att "Svensson" inte bryr sig. De har väl inte köpt en Blu-ray spelare ännu och många Svenssons är nöjda med dvd och nerladdning från nätet...

Postad 01 mars 2008 - 12:46

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1 716 inlägg
  • 0
Elgiganten säljer Sonys BD-spelare S300 för 2.290 kronor på måndag:
http://www.prylporta..._MKF549.dbp.asp
Vem sa att priserna skulle gå upp nu när Blu-ray är vinnaren? ;)

Postad 01 mars 2008 - 12:54

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0

Liten rättelse:

2 990:- kommer den kosta :rolleyes:

Men helt klart billigt!

Postad 01 mars 2008 - 13:00

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Liten rättelse:

2 990:- kommer den kosta :rolleyes:

Men helt klart billigt!

Priserna brukar gå ner på utdaterade produkter som ersätts...

Postad 01 mars 2008 - 13:05

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Jag gillar fim och det är därför jag vill kunna ha möjlighet att köpa filmer från hela världen.
Struntar totalt i att "Svensson" inte bryr sig. De har väl inte köpt en Blu-ray spelare ännu och många Svenssons är nöjda med dvd och nerladdning från nätet...

Jo, men hittills verkar det som att en betydligt större majoritet av filmerna släpps även här. Mer andel DVD som bara släpps i US/Jp av det jag sett.
Men som sagt, köp en multireg så slipper du lida!
Det jag menade var att det är en liten klick folk som tycker detta är ett stort problem.
Och för dem finns det multireg spelare att köpa.

Postad 01 mars 2008 - 13:16

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

*Håller med*

+1

Postad 01 mars 2008 - 13:50

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Jo, men hittills verkar det som att en betydligt större majoritet av filmerna släpps även här. Mer andel DVD som bara släpps i US/Jp av det jag sett.
Men som sagt, köp en multireg så slipper du lida!
Det jag menade var att det är en liten klick folk som tycker detta är ett stort problem.
Och för dem finns det multireg spelare att köpa.

Okey, men man måste få ge kritik när det är befogat.
Köper själv en multiregspelare när priserna har gått ner och utbudet har blivit större. En multiregspelare är dyrare i inköp.
Sista ordet från mig i detta ämne, det hade varit bättre om Blu-ray varit regfritt!

Postad 01 mars 2008 - 14:18

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Inte undra på att HDDVD spelarna var billiga på slutet....!! ;)

Postad 01 mars 2008 - 15:23

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

• 665 inlägg
  • 0

Sooo true!

Postad 01 mars 2008 - 17:10

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Sooo true!

Hej förstår inte riktigt varför du gör den jämförelsen. S300 är en profil 1 spelare med hdmistöd 1.1 och fixar ej vissa ljudformat. Teknikmässigt har den inte mycket att komma med mot tex A35. Om du frågar mig är S300 ej värd 3000kr utan man bör vänta på S350.

Postad 01 mars 2008 - 18:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Skitsnack!

DRM är absolut inte bra för konsumenten. Finns genomgående studier som visar att DRM är en av anledningarna till varför köp av Musik och Film på nätet har gått trögt. Vem fan vill köpa saker man själv inte kan ha kontroll över? Ska jag köpa en musikfil online ska jag kunna flyttade mellan alla MP3 spelande enheter jag äger utan att behöva oroa mig för att om den kommer funka eller ej. Vem hade köpt en bil som inte fungerar på alla vägar? De bästa lösningarna som getts för distrubution av musik och film har varit de olagliga men ingen av storbolagen har avänt dessa system och tagit betalt.

DRM och regionskodning är konsumentfientliga bedrifter som har uppkommit av ren girighet från film- och musikbranschen och INTE något som på någon punkt gynnar konsumenterna eller som konsumenterna har efterfrågat. De har uppkommit för att branschen så långt det bara går ska skydda sitt gamla system för distrubution mot IT övergången.

Man har släppt långt innan Internet kom alltid kört BIO --> Köpa film --> Hyra film --> Film på TV. Kanalerna har varit många mellanhänder innan det når konsumenten. Icke smidigt eller optimalt ur ekonomisk synpunkt för samhället. Vad gör man då när Internet ger dem en lösning? Jo skyddar sig med regionskodning och DRM och stegen BIO --> Köpa --> Hyra --> TV finns kvar!

Varför är då regionskodning skit? svaret är enkelt! Det optimala är att först släppa en film över nätet eller på skiva utan regionsskydd med engelsktal/text (om det är en engelsk/amerikans film) så att vem som helst i världen kan använda sig av den fria marknaden som finns av varor. Man ska inte behöva tvingas vänta för att filmen går på bio när man lagt 20 000kr på ett hemmabiosystem.

Genom att skippa DRM och regionskodning kan man minska kostnaderna enormt. Man behöver inte släppa flera olika versioner, man behöver inte använda fördelningsbolag i varje region och sen i varje land utan det räcker man har ett grossist lager där alla företag som säljer mot kund kan köpa ifrån. För varje extra steg som krävs mot kund så blir konstanden dyr för varje steg ska ta ut en vinst.

Hade man varit riktigt smart hade man sålt direkt via Internet och gett möjligheten att skippa alla steg och köra direkt mot kund, blir alltid billigast så och mest vinst.

Så NEJ! Vi, Sverige i synnerhet, har strävat efter en fri marknad och västvärldens utveckling har varit för att vi stegvis öppnat vår handel mellan länder då alla vinner då det. Alla branscher utom film och musikbranschen investerar årligen enorma belopp för att minska stegen mellan producent och kund och lika stora summor läggs för att använda Internet så optimalt det bara går, 2 beteende som är främmande inom filmbranschen.

Redigerat av PalmiNio, 01 mars 2008 - 18:41.

Postad 01 mars 2008 - 21:13

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Lägg ner, BD+ kommer finnas på de flesta Blu-rays vare sig ni vill eller inte. Regionskodning är ett ###### skit men det går lyckligtvis att åtgärda.

Postad 02 mars 2008 - 00:20

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
kopieringskydd och regionskodning är det filmstudiosarna vill ha, och dom bestämmer, thats life

Postad 02 mars 2008 - 00:45

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Paidgeek om framtida regionskodning på Blu-ray från Sony Pictures:

As stated elsewhere, our intention is to always avoid region coding unless a title is still running theatrically. For SPE titles, you should consider the title all-region if it is a catalog product. I know there have been a couple of excepetions in the past, but this is our plan for future releases.

Postad 02 mars 2008 - 10:26

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Skitsnack!

DRM är absolut inte bra för konsumenten. Finns genomgående studier som visar att DRM är en av anledningarna till varför köp av Musik och Film på nätet har gått trögt. Vem fan vill köpa saker man själv inte kan ha kontroll över? Ska jag köpa en musikfil online ska jag kunna flyttade mellan alla MP3 spelande enheter jag äger utan att behöva oroa mig för att om den kommer funka eller ej. Vem hade köpt en bil som inte fungerar på alla vägar? De bästa lösningarna som getts för distrubution av musik och film har varit de olagliga men ingen av storbolagen har avänt dessa system och tagit betalt.

Eh, nu jämför vi äpplen med päron va?

Jag menar DRM på en köpt optisk skiva. Du börjar snacka om nedladdning! :P
De bästa lösningarna de olagliga? De BILLIGASTE menar du!
Du tycker DRM är skit. OK, så du vill att de ska distribuera musik och film utan DRM över nätet och ta betalt för det?
De kommer få en betalande kund och 4 miljarder användare av den sålda enheten. Eller tror du den olaglia vägen kommer sluta??? Eller hur tänker du!?!

Kom med ett argument som talar emot DRM på en köpt BD-disc som skulle vara negativt för kunden!
Fördelarna är i alla fall BETYDLIGT fler. Om man inte är en som snor sina filmer...

Postad 02 mars 2008 - 11:02

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Förstår inte hur BD+ påverkar konsumenter, uppdateringar av spelare håller knappast som argument.
Vi snackar optiska skivor här, inte nerladdade versioner som man vill kunna flytta runt, managed copy är på G för den som vill "flytta runt" sina optiska skivor.

Man börjar ju förstå varför slysoft skrev om FOX, HD DVD etc när dom uppenbarligen inte kunde ge sig på BD+...

Postad 02 mars 2008 - 11:04

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Kom med ett argument som talar emot DRM på en köpt BD-disc som skulle vara negativt för kunden!
Fördelarna är i alla fall BETYDLIGT fler. Om man inte är en som snor sina filmer...

Hört talas om lagstiftningen av kopiering för privat bruk?

Postad 02 mars 2008 - 11:07

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Varför är då regionskodning skit? svaret är enkelt! Det optimala är att först släppa en film över nätet eller på skiva utan regionsskydd med engelsktal/text (om det är en engelsk/amerikans film) så att vem som helst i världen kan använda sig av den fria marknaden som finns av varor. Man ska inte behöva tvingas vänta för att filmen går på bio när man lagt 20 000kr på ett hemmabiosystem.

Var går gränsen för när det är ok att vänta? 10 000 kr? 5000 kr?

Genom att skippa DRM och regionskodning kan man minska kostnaderna enormt.

Helt klart är att kostnaden för konsumenten minskar om det inte finns DRM och regionskodning. Då är det bara att ladda ner gratis utan några problem. Så länge som inte samma bolag äger rättigheterna till en film över hela världen kommer vi att ha regionskodning och olika release datum.

Postad 02 mars 2008 - 11:21

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Eh, nu jämför vi äpplen med päron va?

Jag menar DRM på en köpt optisk skiva. Du börjar snacka om nedladdning! :P
De bästa lösningarna de olagliga? De BILLIGASTE menar du!
Du tycker DRM är skit. OK, så du vill att de ska distribuera musik och film utan DRM över nätet och ta betalt för det?
De kommer få en betalande kund och 4 miljarder användare av den sålda enheten. Eller tror du den olaglia vägen kommer sluta??? Eller hur tänker du!?!

1. Ne jag tror aldrig piratkopiering kommer sluta, omöjligt att döda och det är alla inom område rätt överrens om.

2. De bästa lösningarna för distrubution av Musik och Film är de som idag används till största delen för olaglig distrubution. Torrent tekniken är enormt bra teknik där du kan avbelasta trycket på din egen bandbred genom att alla hjälper till.

3. Jag menar DRM både på skiva och nerladdning. Vad kan du göra med en BD skiva förutom att spela den i en BD spelare? Du tycker det är helt OK att de låser den produkt du har köpt bara till 1 sak?

Se det såhär: Är det OK att om du köper en musik skiva inte får eller kan kopiera den till MP3 filer och sen lyssna på din MP3 spelare? Är det rimligt att du måste köpa 1 CD skiva för att spela i CD-spelare, samma låtar måste du sen köpa för att spela i din MP3 spelare och samma låtar måste du köpa på DVD om du vill se musikvideon. Är inte det bästa för konsumenten att sälja t ex CD skiva med både vanlig Wave och MP3 och låta dig välja? Eller kanske slänga med ett program som du kan konvertera mellan olika format?

Samma gäller film. Vad är rimligheten att jag köper en film för 200kr som jag bara kan se i min PS3? Jag vill kunna dumpa den till en öppen version på dator så jag kan se den på all min utrustning jag har för video. Ne då vill dem att du köper 1 DVD av samma film om du vill se i din bärbara DVD-spelare, 1 version från t ex iTunes om du vill kunna se samma film på din iPod osv. Typ samma som att köpa samma T-shirt 3 gånger bara för att du måste ha en du får bära på jobb, en på uteställen och en hemma.

4. Betänk, DivX är ett av de mest accepterade formaten idag. Ett smidigt sätt att få en near-dvd kvalitéts film som kan ses on the fly av personer som har bra bredband eller tar mindre än 60min att tanka ner. Formatet har blivit så stort att stora företag släppt DVD-spelare med stödet osv. Varför finns då inte möjligheten för dig att köpa en film och tanka den på nätet i detta format?

5. Vidare menar du att utan DRM hade industrin gått i graven. Hur många tidigare försök av DRM har klarat sig mot hackers? Har industrin gått i graven?

6. Vidare menar du att öppna format som säljs inte skulle funka utan bli döden? Se punkt 5 och betänk! Alla format knäcks, med program kan du forma och ändra musik och film efter dina egna önskemål. Så varför då lägga ner enorma mängder pengar på skydd när de i slutändan aldrig funkar!

Som sagt. Musik och filmindustrin har sig själv att skylla i många fall då de aktivt struntar i utveckling och vad konsumenten vill ha. Apple, som inte har något med musikindustrin att göra, fattade att musik via nätet och på bärbara-spelare var the big thing och vad jag vet har iTunes funkat bra. Detta kom från Apple, inte Sony BMG - Universal Music eller någon annan av de stora musikföretagen. Lika så ser vi inom film, satsningarna kommer nu från Microsoft och Apple och inte från filmbolagen. Vad säger det dig?

Jag kan tycka det är tråkigt att du har blivit indoktorerad av film och musibranschen att de måste låsa sina produkter med DRM, trots att ingen konsument vill ha den, annars kommer ingen i hela världen köpa utan bara piratkopiera.

Så DRM på BluRay är skit då du inte kan eller får se den film du har köpt på annat än BluRay spelare. Utan DRM hade jag kunnat se den på min semster, när jag pendlar till götet, på min bärbara dator, på min ipod. Vidare hade jag utan regionsskydd kunnat se den på andra platser i världen då vi trots allt ska leva i en internationell värld.

Det är snarare så att du får säga 1 vettigt argument varför man ska ha regionsskydd och DRM! Och säg INTE pga piratkopiering för alla vet att sånt skyddas det inte ifrån.

Postad 02 mars 2008 - 11:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Var går gränsen för när det är ok att vänta? 10 000 kr? 5000 kr?

Genom att skippa DRM och regionskodning kan man minska kostnaderna enormt.

Helt klart är att kostnaden för konsumenten minskar om det inte finns DRM och regionskodning. Då är det bara att ladda ner gratis utan några problem. Så länge som inte samma bolag äger rättigheterna till en film över hela världen kommer vi att ha regionskodning och olika release datum.

Men snälla, förutom DB+ (som kommer att knäckas) hur många DRM format har hållt sig? All musik och film går att få tag på olaglig väg men ändå säljs det både musik och film så det argumentet funkar INTE! Varför gick iTunes så enormt bra när de bara gav dig möjligheten att betala för en fil som du egentligen kunde laddat ner gratis? Det är tråkigt att du själv tror att alla utom du, eller du hade också bara laddat ner olagligt utan DRM?, kommer välja den olagliga vägen bara för att industrin hade skippat DRM.

Bio är ett konsumentval och inget måste. Ett normalt företag erbjuder oftast konsumenten ett val, vill du gå på Bio idag eller du kanske vill se den hemma? Varför kan inte filmbranschen göra detta?

Jag vet varför regionskodning finns. Men du menar att de är omöjligt för branschen att strukturera om sig?

Postad 02 mars 2008 - 11:36

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Jag vet varför regionskodning finns. Men du menar att de är omöjligt för branschen att strukturera om sig?

Nej. Branschen kan absolut strukturera om sig men den grundläggande infrastrukturen finns inte på plats i dagsläget för att bolagen skall kunna erbjuda högkvalitativa streamingtjänster t ex. Dessutom är de flesta konsumenterna inte beredda att betala så mycket som filmbolagen anser att produkten är värd.

Postad 02 mars 2008 - 12:04

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Bifogad fil  ThreadDirection.jpg   17,19K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 mars 2008 - 12:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Yeah yeah Hylle, lägger ner då :P

Postad 02 mars 2008 - 13:19

perdixbird
  • perdixbird
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Bra sagt Hylle

Postad 02 mars 2008 - 16:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Jepp, börjar faktiskt bli en ANING tjatigt att läsa allt gnäll om DRM, regionsskydd m.m. i ALLA Blu-Ray trådar.
Get over it för fäen boys :P
"i-lands" problem!

Redigerat av Svante Skoog, 02 mars 2008 - 16:31.

Postad 02 mars 2008 - 18:51

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Jepp, börjar faktiskt bli en ANING tjatigt att läsa allt gnäll om DRM, regionsskydd m.m. i ALLA Blu-Ray trådar.
Get over it för fäen boys :P
"i-lands" problem!

ORD!
Och eftersom det är som det är med allt detta, och allt barnsligt tjafs om dess vederstygglighet inte tjänar något annat syfte än att racka ner på formatet så föreslår jag att mod. börjar ta tag i detta och hänvisar vidare diskurser i ämnet till OFF-TOPIC delen! Med hot om varningar om detta inte åtföljs!
Annars har vi snart ny sandlåda i Blu-ray delen!

Postad 02 mars 2008 - 20:33

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Lite nyheter:
Sony's Blu-ray
Sony BDP-S350 och BDP-S550 lär kosta ca 4000kr och 5000kr när de släpps i Sverige senare i år...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 02 mars 2008 - 20:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.