* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Onkyo TX-SR605
(Förstärkare)
|
1
|
(86)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR805
(Förstärkare)
|
1
|
(60)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR905
(Förstärkare)
|
1
|
(37)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR705
(Förstärkare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 01 September 2008 - 09:55
Postad 01 September 2008 - 11:11
Kan jag? Låter ju sweet isåfall. Någonstans jag kan få denna info bekräftad? Är det isf den lokala Onkyoförsäljaren som jag vänder mig till? Lite halvdålig information på onkyos hemsida om service, eller så är det jag som är dålig på att söka.Du borde ju kuna lämna in den här i sverige.det ska ju inte spela nån roll om du har köpt den här eller nån annan stans.
Postad 01 September 2008 - 11:20
ajaj
![]()
![]()
![]()
Jag fick hem min nya Onkyo 805:a i fredags.
Testkörde lite med mina två frontar och center (celestion) till att börja med. Spelade lite musik, drog inte alls på. Helt plötsligt efter kanske 30minuter slog förstärkaren av sig själv (gick till blinkande standby) och försökte jag starta den så slog den igång men slog av sig själv efter 2-3sekunder.
Kikade i manualen och tydligen hade förstärkarskyddskretsen löst ut. Gjorde det som manualen tipsade om, drog ur strömmen, kopplade lös högtalarna och lät förstärkaren vara strömlös i 1timme. Efter den lååånga timmen så kopplade jag i strömmen igen och höll tummarna... men samma sak hände när jag försökte starta den nu (utan högtalare inkopplade, endast strömkabeln).
Högtalarna + centern jag kopplade in har för övrigt fungerat klockrent i min gamla proson förstärkare i 6år.
Jag köpte förstärkaren från tyskland och är inte sådär jättesugen på att skicka ner den dit igen... finns det någon annan lösning på problemet? Någon annan som stött på samma problem och löst det på något sätt (utan garantiservice dvs.)
Märkligt verkar va något knas med dom från Tyskland,verkar hända ganska ofta.
Jäkligt trist för dig
Postad 01 September 2008 - 16:33
ajaj
![]()
![]()
![]()
Testkörde lite med mina två frontar och center (celestion) till att börja med. Spelade lite musik, drog inte alls på. Helt plötsligt efter kanske 30minuter slog förstärkaren av sig själv (gick till blinkande standby) och försökte jag starta den så slog den igång men slog av sig själv efter 2-3sekunder.
Kikade i manualen och tydligen hade förstärkarskyddskretsen löst ut. Gjorde det som manualen tipsade om, drog ur strömmen, kopplade lös högtalarna och lät förstärkaren vara strömlös i 1timme. Efter den lååånga timmen så kopplade jag i strömmen igen och höll tummarna... men samma sak hände när jag försökte starta den nu (utan högtalare inkopplade, endast strömkabeln).
Högtalarna + centern jag kopplade in har för övrigt fungerat klockrent i min gamla proson förstärkare i 6år.
Jag köpte förstärkaren från tyskland och är inte sådär jättesugen på att skicka ner den dit igen... finns det någon annan lösning på problemet? Någon annan som stött på samma problem och löst det på något sätt (utan garantiservice dvs.)
Vilket företag köpte du den ifrån? Medianess som jag handlade från står för fraktkostnader osv. om det är kostnaden du inte vill stå för.
Jag har inte läst om detta förr, tror inte det är specifikt för maskiner beställda från Tyskland.
Postad 01 September 2008 - 17:17
Postad 01 September 2008 - 22:12
Jo det var Medianess som jag beställde från också. Låter ju bra iaf. Egentligen är det inte pengarna det handlar om, utan racklet att skicka iväg ett paket till tyskland.Vilket företag köpte du den ifrån? Medianess som jag handlade från står för fraktkostnader osv. om det är kostnaden du inte vill stå för.
Jag har inte läst om detta förr, tror inte det är specifikt för maskiner beställda från Tyskland.
Btw någon som vet ett bra sätt att skicka till Tyskland? Funkar det med vanliga Posten?
Redigerat av orkaorka, 01 September 2008 - 22:15.
Postad 01 September 2008 - 23:09
Medianess är lugna puckar, kontakta dem, de skickar tydligen UPS för att hämta receivern hemma hos dig:Jo det var Medianess som jag beställde från också. Låter ju bra iaf. Egentligen är det inte pengarna det handlar om, utan racklet att skicka iväg ett paket till tyskland.
Btw någon som vet ett bra sätt att skicka till Tyskland? Funkar det med vanliga Posten?
https://www.minhembi...s...t&p=2017385
Redigerat av Deadbang, 01 September 2008 - 23:17.
Postad 02 September 2008 - 06:56
Jag har en onkyo 805:a och har en fråga angående denna.
När jag stänger av förstärkaren så hörs ett ganska tydligt "klickljud", ungefär som ett relä som slår ifrån, från denna samt att det samtidigt knäpper till i mina högtalare. Är det meningen att det skall låta så?
Jag kan även höra klick, om än väldigt låga då jag byter mellan olika ingångskällor.
Postad 02 September 2008 - 07:59
Hej,
Jag har en onkyo 805:a och har en fråga angående denna.
När jag stänger av förstärkaren så hörs ett ganska tydligt "klickljud", ungefär som ett relä som slår ifrån, från denna samt att det samtidigt knäpper till i mina högtalare. Är det meningen att det skall låta så?
Jag kan även höra klick, om än väldigt låga då jag byter mellan olika ingångskällor.
Det är förmodligen reläer som stänger av/slår på slutstegen i förstärkaren. Min 875 klickar också när jag slår på eller stänger av förstärkaren, även om jag växlar mellan stereo och surround när förstärkaren stänger av eller kör igång de slutsteg som inte används. Däremot så knäpper det inte i högtalarna hos mig.
Postad 02 September 2008 - 11:02
ajaj
![]()
![]()
![]()
Har du försökt nollställa receivern till default fabriksläge? Info om hur man gör finns lite varstans på nätet. Hade du 4 Ohms läge (strömbegränsning) på när detta hände? Info om hur man gör står i Onkyos manual. 8 Ohms läge levererar 7X280W i 4 Ohm och då finns det risk att grejerna brinner upp...
Postad 02 September 2008 - 12:11
Jo det var Medianess som jag beställde från också. Låter ju bra iaf. Egentligen är det inte pengarna det handlar om, utan racklet att skicka iväg ett paket till tyskland.
DHL Brukar ha shyssta priser och fort går det. Jag har slutat använda posten, mest pga priset ofta är högre.
Speciellt på lite tyngre paket.
Postad 02 September 2008 - 17:51
Kontaktade Medianess och de ville att jag skickade med UPS, problemet är att jag har 80mil till närmsta UPS stationDHL Brukar ha shyssta priser och fort går det. Jag har slutat använda posten, mest pga priset ofta är högre.
Speciellt på lite tyngre paket.
Jag har kollat lite på DHL's hemsida, men jag hittar inget direkt som passar min frakt.
Frakt från Sverige (privatperson) till Tyskland (företag) och där mottagaren skall betala frakten.
Postad 02 September 2008 - 18:16
Tack för tipset, försökte men den hinner inte starta upp så stängs den ner automatiskt. Så factoryreset fungerar inte i detta lägetHar du försökt nollställa receivern till default fabriksläge? Info om hur man gör finns lite varstans på nätet. Hade du 4 Ohms läge (strömbegränsning) på när detta hände? Info om hur man gör står i Onkyos manual. 8 Ohms läge levererar 7X280W i 4 Ohm och då finns det risk att grejerna brinner upp...
Jag körde default när detta hände, antar att 8ohm är default.
Redigerat av orkaorka, 02 September 2008 - 18:26.
Postad 02 September 2008 - 20:58
Nån som kan tipsa om en bra tysk sida som har den billigt ( ca12000:-) och gärna tar kortbetalning eller något annat smidigt sätt? Får gärna ha den svarta i lager... =p
Postad 02 September 2008 - 23:30
Tack för tipset, försökte men den hinner inte starta upp så stängs den ner automatiskt. Så factoryreset fungerar inte i detta läget
Jag körde default när detta hände, antar att 8ohm är default.
Jag skrev 8 Ohm men menar förståss 6 Ohm som är defaultläge (6 Ohm - 16 Ohm). 4 Ohmsläge är på max 7x150W@4Ohm, receivern blir inte speciellt varm och ljudet är helt fantastiskt. Har du 4-ohms högtalare?
Gällande att den inte startar så kanske det hjälper att kolla så det inte är kortslutning nånstans (kanske delar av högtalarkabel mellan + och chassiet? Kanske skyddsrelät som svetsats fast, knackat på den lite försiktigt så den släpper? Nån säkring inne (om det finns)?
Postad 03 September 2008 - 16:15
Passande frontar till den? Har kollat lite på Dali Concept 8 och Canton 409, någon som har några bra tips överlag kring detta, tänkt mig max 10000?
Tacksam för svar.
Redigerat av sireric, 03 September 2008 - 16:49.
Postad 03 September 2008 - 16:54
Jag har 8 ohms högtalare, jag är lite rookie på detta men går det att köra 8 ohms högtalare i annat än 8 ohm (ala default 6 ohm som denna stärkare verkar ha)? Hann inte in och kolla så mycket i inställningarna men antar att jag kan ställa om till 8 ohm om inte annat.Jag skrev 8 Ohm men menar förståss 6 Ohm som är defaultläge (6 Ohm - 16 Ohm). 4 Ohmsläge är på max 7x150W@4Ohm, receivern blir inte speciellt varm och ljudet är helt fantastiskt. Har du 4-ohms högtalare?
Gällande att den inte startar så kanske det hjälper att kolla så det inte är kortslutning nånstans (kanske delar av högtalarkabel mellan + och chassiet? Kanske skyddsrelät som svetsats fast, knackat på den lite försiktigt så den släpper? Nån säkring inne (om det finns)?
Har skruvat löst höljet, såg att en del hade fått kortis med någon skruv som håller höljer men för mig blev det ingen skillnad. Har inte försökt knacka på någon speciell del inne i förstärkaren men har försökt *bumbpa* till hela förstärkaren lite granna men även det utan resultat. Jag kör helt utan något kopplat till förstärkaren nu, endast strömkabeln så fel i högtalare/högtalarkablar är uteslutet.
Trevligt bemötande av Medianess hittils måste jag säga, eftersom jag inte hade någon UPS station där jag kunde lämna av förstärkaren så skickar Medianess UPS hem till mig för att hämta förstärkaren någon av de närmsta dagarna (fri frakt för mig, Medianess betalar). Den service får man aaaldrig i Sverige, då får man då snällt pallra sig till DHL eller nått för att skicka iväg paketet.. och pröjsa får man också.
Stort tummen upp för Medianess so far!
Tack för alla tips jag fått här.
Redigerat av orkaorka, 03 September 2008 - 16:55.
Postad 03 September 2008 - 21:31
Jag har 8 ohms högtalare, jag är lite rookie på detta men går det att köra 8 ohms högtalare i annat än 8 ohm (ala default 6 ohm som denna stärkare verkar ha)? Hann inte in och kolla så mycket i inställningarna men antar att jag kan ställa om till 8 ohm om inte annat.
Har skruvat löst höljet, såg att en del hade fått kortis med någon skruv som håller höljer men för mig blev det ingen skillnad. Har inte försökt knacka på någon speciell del inne i förstärkaren men har försökt *bumbpa* till hela förstärkaren lite granna men även det utan resultat. Jag kör helt utan något kopplat till förstärkaren nu, endast strömkabeln så fel i högtalare/högtalarkablar är uteslutet.
Trevligt bemötande av Medianess hittils måste jag säga, eftersom jag inte hade någon UPS station där jag kunde lämna av förstärkaren så skickar Medianess UPS hem till mig för att hämta förstärkaren någon av de närmsta dagarna (fri frakt för mig, Medianess betalar). Den service får man aaaldrig i Sverige, då får man då snällt pallra sig till DHL eller nått för att skicka iväg paketet.. och pröjsa får man också.
Stort tummen upp för Medianess so far!
Tack för alla tips jag fått här.
4-Ohmsläge kan ses som "energisparläge". Det är ett måste om du har högtalare på 4 Ohm och det kan förståss användas med högtalare över 6 Ohm om man så vill. Det begränsar maxström/maxeffekt/utspänning. Detta läge ger:
7x150w@4Ohm.
7x87W@8Ohm.
6-Ohmsläge är till högtalare på 6 Ohm eller mer. Då får man ut full strömstyrka/maxeffekt/utspänning.
7x280W@4Ohm (Garanti gäller inte då enligt Onkyos antydningar i manualen)
7x170W@8Ohm
Impedansinställning finns i menyn 2-1 Speaker settings/Speaker Impedance, sidan Sv-44 i manualen. Default är 6 Ohms.
Redigerat av Unregistered39268, 03 September 2008 - 21:39.
Postad 04 September 2008 - 19:43
nu har den fått för sig att skriva "E2PROM ERROR" i displayen......
detta händer så fort jag bryter med huvudströmbrytaren.........
det som händer är att den tappar all programering som jag knåpat med under ett antal timmar,
finns ju en del inställningar som skall till innan den kommer till sin fulla rätt.
när jag sätter den i standbye så finns allt kvar vid uppstart men som sagt,vid strömavbrott eller dylikt
så tappar den allt minne.
låter som ett klassiskt problem med batteri/konding backup som falerat.
men......
kan det vara möjligt att detta kan hända efter bara 1 år?
(min H/K 8500 höll i 4-5 år innan jag fick plocka ner den för att byta konding)
har den alltid i standbye vid avstängning,så jag märkte inte detta förren jag tog hit en elektriker
som skulle hjälpa mig vid köksbyte.
när han slog av huvudströmmen så var det morsning o goodbye till alla inställningarna.
jättekul att sätta sig ner och göra allt detta jobbet igen.
micke
kan tillägga att rent ljudmässigt så finns det däremot inget i övrigt att önska.
Postad 04 September 2008 - 21:46
Several users, who didn't follow the recommended update path => 1.05 / 1.04 (depending on model) then to the newest, got that infamous EEPROM / E2PROM error (others might have, too).
Different solutions where suggested from user experience for this issue:
a) go back to Main firmware 1.05 / 1.04 and then go to the latest 1.09 / 1.08 (Onkyo / Integra recommended update sequence).
c) do a hardware reset, then a software reset ("Clear") as described in the manula, afterwords a (not in the manual) "Store Settings" as described in this post.
If all this didn't help, You probably should see Your regional Onkyo / Integra service point for a cure.
I found an interesting post in another thread here, which seems to get rid of this problem, which many have experienced:
Quote:
Michael Carey
How I cured my E2PROM ERROR problem
Hi Everybody,
I posted this in the Integra DTR-8.8 thread, but I thought I would add it here as well.
I've spend the last 24 hours testing various firmware update procedures and I think I found a cure for the power failure E2PROM ERROR message on my DTR-8.8. I'm not sure if this will work with other Integra/Onkyo models, I hope others out there can try this out and report back.
After the main unit firmware update, you get a COMPLETE message on the display, then CLEAR appears and then the unit goes into standby. I found that this doesn't completely clear the receiver, I found that network settings & internet radio stations remain intact after a firmware update... so the next thing to do is a full factory reset by pressing and holding the "VCR/DVR" button on the front panel down and then pressing the "Standby/On" button. This clears EVERYTHING!
Now, before you get too carried away with getting all your settings back to how you like them... do this.
On the front panel, press and hold the "Setup" button and press the "Enter" button. "Setup Store ?" will appear on the display. While still holding down the "Setup" button, press the "Enter" button again. You will then see "Setup Storing" on the display. I found this was the magical step that made the dreaded E2PROM ERROR go away.
Until I completed the Setup Store, virtually every time I pulled the plug on the receiver, I would get an E2PROM ERROR message upon restoration of power and my settings would vanish.
I found this only needed to be done once, right after the full factory reset. Even after changing settings on the receiver, it would still remember what I had changed, even if I didn't do the "Setup Store ?" procedure afterwards.
My theory is that the "Setup Store" somehow formats the E2PROM memory to the requirements of the newly flashed firmware.
I would be very interested to see if others plagued with the E2PROM ERROR message has any luck with the above procedure.
Michael.
Postad 05 September 2008 - 01:02
och tack för tipsen
har provat att resetta enligt dessa tips,har däremot inte flashat om då jag har fått stärkaren uppgraderad av onkyos egen serviceverkstad.har tyvärr samma fel trots alla återupplivningsförsök.
blir väl till att dra iväg den igen,ganska tröttsamt eftersom det är 3:e rundan på 1 år(först en uppgradering sedan ett annat fel som jag beskrivit tidigare i denna tråd och så nu detta)
ser ut som om jag än en gång får besöka garderoben och plocka fram H/K:n tur att man inte har gjort sig av med den.
micke
Postad 06 September 2008 - 11:32
Postad 06 September 2008 - 11:55
Tjo, undrade bara lite hur starka dessa recievrarna är? Någon som har siffror på vilken ström dessa pjäser levererar? Kul och jämföra.. Har ju beställt 905 och det bör va rätt bra tryck i den..
Ja den har bra tryck,men menar du ampare ? så vet jag inte vart man hittar det.
Postad 06 September 2008 - 15:04
Ja den har bra tryck,men menar du ampare ? så vet jag inte vart man hittar det.
Ja Ström mäts ju i Ampere. Och det var dom siffrorna jag var ute efter.. Vore kul om någon kunde det.
Postad 06 September 2008 - 15:19
Ja Ström mäts ju i Ampere. Och det var dom siffrorna jag var ute efter.. Vore kul om någon kunde det.
Jupp det e jag med nyfiken på
Postad 06 September 2008 - 15:50
Jupp det e jag med nyfiken på
Du kan ju börja leta åt oss bägge dn 905 och min 875
Ja framför allt vore det kul och se skillnaden mellan dessa 2...
Postad 07 September 2008 - 08:20
Enligt test i tidningen HEMMABIO ligger 905 på 77 ampere.
Ok Tackar! Du vet inte vad övriga ligger på? ;-)
Postad 07 September 2008 - 10:18
905:an har ringkärnetraffo:Ok Tackar! Du vet inte vad övriga ligger på? ;-)

875:

805:
Redigerat av Deadbang, 07 September 2008 - 10:22.
Postad 07 September 2008 - 10:46
Enligt test i tidningen HEMMABIO ligger 905 på 77 ampere.
Är det mycket ?
Postad 07 September 2008 - 10:49
Det tycker jag lät ganska mycket för att vara en hemmabioreciever.Är det mycket ?
Postad 07 September 2008 - 16:16
Postad 07 September 2008 - 16:24
Är det mycket ?
Är nog helt ok med tanke på att Onkyo 606 ligger på 39A ;-)
Deadbang: Ringkärnetransformatorer? Säger mig inte mycket. Utveckla gärna till en okunnig. ;-) Nice pics though.. Trodde inte det skillde så mycket på dom dyrare.
Postad 07 September 2008 - 16:36
Ringkärnetransformator är en dyrare och "fetare" typ av traffo som ger mer ampere ut.Är nog helt ok med tanke på att Onkyo 606 ligger på 39A ;-)
Deadbang: Ringkärnetransformatorer? Säger mig inte mycket. Utveckla gärna till en okunnig. ;-) Nice pics though.. Trodde inte det skillde så mycket på dom dyrare.
Postad 07 September 2008 - 20:01
Ringkärnetransformator är en dyrare och "fetare" typ av traffo som ger mer ampere ut.
Ok najs
Verkar skillja jättemycket komponenter mellan 875 och 905.. Trodde dom var näst intill samma fast då 905 med en fetare strömdel som du nämner. ;-)
Postad 07 September 2008 - 23:53
Postad 08 September 2008 - 15:31
Du "måste" inte alls använda 4 ohmsläget. Jag hade inte gjort det om jag inte märkt av några problem. Jag ser ingen anledning att Onkyos receivrar skulle "lida" mer av att köras i 8 ohmsläge med lågohmshögtalare än andra receivrar som saknar möjlighet att skifta till 4 ohm.En snabb fråga, är det värt att använda 805/875 till 4-ohms högtalare? Med tanke på att man måste använda 4-ohms läget vilket är strömbegränsande?
Postad 08 September 2008 - 15:40
Postad 08 September 2008 - 15:41
77 ampere är riktigt bra. Marantz 8002 lämnar tex (enligt samma test) 17 ampere vilket iofs är direkt dåligt i sammanhanget.Är det mycket ?
Postad 08 September 2008 - 16:45
Om jag matar in signal från datorn i .avi format via DVI->HDMI och digital-tv från digitalbox (s-video/komponent) till 905:an och sedan vidare till Panasonic PZ800 tv via HDMI, förbättras då kvaliteten märkbart jämfört med om signalerna skickas direkt till tv:n?
Eller är det som man säger, "skit in, skit ut", oavsett om 905:ans videoprocessor skalar upp samtliga signaler till 1080P? Stämmer det?
Postad 08 September 2008 - 17:49
Det är nog skit in-skit ut som gäller. VP i 905 tillhör visserligen de bättre på marknaden, HQV Reon-VX men den kan inte trolla.Hur bra är videoprocessorn i 905:an på att förbättra signaler av undermålig kvalitet?
Om jag matar in signal från datorn i .avi format via DVI->HDMI och digital-tv från digitalbox (s-video/komponent) till 905:an och sedan vidare till Panasonic PZ800 tv via HDMI, förbättras då kvaliteten märkbart jämfört med om signalerna skickas direkt till tv:n?
Eller är det som man säger, "skit in, skit ut", oavsett om 905:ans videoprocessor skalar upp samtliga signaler till 1080P? Stämmer det?
Postad 09 September 2008 - 18:50
Där stod 875 för 11.495 och 805 för 9 tusen minns inte exakt priset.
Postad 09 September 2008 - 19:40
Finns ju två lägen, 4 ohm och 6-16 typ..
Skrev i Chrono tråden, men frågan hör väl mer hemma här + att det skrivs mer i denna.. ;-)
Postad 09 September 2008 - 19:46
Vad ska recievern vara inställd på i Ohm, om man har högtalare som har 4...8 Ohm? (Canton Chrono)
Finns ju två lägen, 4 ohm och 6-16 typ..
Skrev i Chrono tråden, men frågan hör väl mer hemma här + att det skrivs mer i denna.. ;-)
Du ska ställa den på 6 ohm
Postad 09 September 2008 - 19:51
Lika bra och ha alla noobfrågorna klara så jag bara kan plugga in allt och köra sen. Hehe.
Fanns en del att ställa in såg jag i manualen.. hoho
Postad 10 September 2008 - 08:06
Postad 11 September 2008 - 11:49
Postad 11 September 2008 - 20:32
Ska han inte ställa den på 4 ohm?Du ska ställa den på 6 ohm
Fick svaret från onkyo att man ska ställa den på 4 ohm om man har någon högtalare på 4 ohm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
11 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?