Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 24 February 2014 - 09:36
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Dom här testerna som visar att förstärkare låter lika har ingen praktisk vägledning egentligen för eget val av förstärkare. Testerna visar bara att förstärkarna låter lika under vissa förhållanden. Volymen skall sättas till en gräns innan den ena förstärkaren börjar dista etc. Det är som att jämföra akustiska gitarrer, t ex en 30 000 kronors Martin mot en 1000 kronors Yamaha. Visst dom låter rätt så lika om man bara knäpper på en sträng väldigt försiktigt. Men tar man några kraftfulla ackord så hörs skillnaden väldigt tydligt.
Absolut och alla bilar går lika fort om ingen för köra snabbare än den som går långsammast.
Postad 24 February 2014 - 09:37
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är det vetenskapligt korrekt utfört enligt konstens alla kriterier samt med validitet så är det faktiskt så att resultatet är korrekt och ger en korrekt återgivning av verkligheten. Rådatan från vetenskapliga undersökningar är extremt värdefull, och kritiker till vetenskapliga rapporter bör känna till att dom som utför dessa experiment har mångårig utbildning i metoddelen, kritikerna har i regel aldrig mer än en termins metodutbildning på universitet, om ens det.
Alla gamla rön är valida tills tester falsifierar dessa. Kolla ex övergångsobjekt. Den bästa rapporten används än idag, den är från walcott, -58!
Gurukarlsson har postat mängder av vetenskapliga rapporter. Jag slängde ett snabbt öga på "rapporterna" som påvisade blindtestresultat och ingen av dessa var ens nästan vetenskapligt gjorda. Har man pluggat en a-kurs med 7.5p metod så skulle man ga dom direkt.
Karlsson, minns du vilken sida dina rapporter hamnade på?
Men vänta nu. Du säger alltså att de som påvisade blindresultat inte var vetenskapliga, medan de som påvisar motsatsen då.... Kom igen Zartoc. BIAS är nog ordet här.  Väntar med spänning på dessa 50,20 eller 100 vetenskapliga blindtest granskade av han per.
Postad 24 February 2014 - 09:50
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Javisst, men som sagt, det är inte jag som slänger mig med teorier om att "jorden är platt". Du och Zartok är de enda två på forumet som stödjer er teori. Skillnaden är att jag kan ge referenser om jag hade haft lust, medan referenserna lyser med sin frånvaro från ert håll. I övrigt så har jag googlat, hittar inte ett smack som stödjer ert påstående 
Igen, vars har jag sagt att jag stödjer någonting? Det enda jag står för här är att ni verkligen kör med dagisnivå. " Jag har bevis men jag orkar inte visa det". I just den här löjliga diskussionen så kan ju jorden lika gärna vara platt, fyrkantig eller varför inte formad som Jokkmokks-Jokke. Bägge sidor påstår sig ha bevis men ingen av dom kan visa dom av någon någon märklig anledning... Det är nästan så att man börjar fundera på hur starka bevisen egentligen är.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 24 February 2014 - 09:52.
Postad 24 February 2014 - 10:11
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Så om man inte skall spela högt utan ligga på "normala" lyssningsnivåer, är det då nån mening med att köpa t ex ett Rotelsteg? Då räcker det väl med att köpa det billigaste från Billebro, för allt låter ju lika?
Postad 24 February 2014 - 10:33
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Man kan ju använda den information man får sig till livs hur man vill. Helt klart kan det ju vara värdefullt för den oerfarne att vara medveten om att det är lätt att lura sig själv, och det är lätt att bli lurad av marknadens alla tjyvknep för att fånga oss konsumenter.
Å andra sidan skall man också vara medveten om att det finns människor som har väldigt lätt för att generalisera.
Alla förstärkare låter INTE lika, PUNKT. Lustigt nog finns det någon tomte som tidigare tex. avfärdat rörförstärkare som skräp. Nu menar plötsligt densamme att han bara tror sig ha hört skillnad mellan en rörförstärkare och en bra transistordito, men att det hela inte var under kontrollerade former. Ytterligare ett steg mot nollvisionen. Ringer BIASKLOCKORNA?
Som sagt, kunskap är bra. Var bara sunt skeptisk varhelst du inhämtar den.
Postad 24 February 2014 - 12:26
MBJAY
-
MBJAY
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Varit medlem ett par år på denna sida men har inte orkat posta, när jag såg vissas (no names!)    påståenden i denna tråd kunde jag inte hålla mig längre..
Redigerat av MBJAY, 24 February 2014 - 12:35.
Postad 24 February 2014 - 12:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Dom här testerna som visar att förstärkare låter lika har ingen praktisk vägledning egentligen för eget val av förstärkare. Testerna visar bara att förstärkarna låter lika under vissa förhållanden. Volymen skall sättas till en gräns innan den ena förstärkaren börjar dista etc. Det är som att jämföra akustiska gitarrer, t ex en 30 000 kronors Martin mot en 1000 kronors Yamaha. Visst dom låter rätt så lika om man bara knäpper på en sträng väldigt försiktigt. Men tar man några kraftfulla ackord så hörs skillnaden väldigt tydligt.
Nej, det kanske inte ger någon vägledning men det som borde ge något är att de flesta av dessa som inte hörde en skillnad under blindtest, upplevde en skillnad i öppna tester. Det bör ju ge en hint om hur lätt det är att inbilla sig saker som inte är verkliga.
Postad 24 February 2014 - 13:06
MBJAY
-
MBJAY
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
menar du att de inte kunde särskilja vilken stärkare som var vilken karlsson?
Eller menar du att de lät exakt likadant?
Länk till testet?
Postad 24 February 2014 - 13:25
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du har helt rätt, och angående statistik så kan den ju beroende på hur den är framtagen och hur den används säga nästan exakt det beställaren vill.
Ex så är kan man med hjälp av statistik hävda att Mexico City är en mycket säkrare plats än exempelvis Gnosjö eftersom det i Mexico city överlever i snitt 30 miljoner människor per dygn men i Gnosjö bara 5000 ( med reservation för korrektheten i siffrorna, vill bara visa vilka brister statistik kan ha )
svammel. alla blindtester säger nollresultat. hur ska du vrida den rådatan till ett resultat som påvisar skillnad? Jag väntar på svaret med spänning. Rådatan finns fö tillgänglig.
Postad 24 February 2014 - 13:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ni som kan visa allt med statistik.
Rådata: 6/13, 7/13, 7/13 & 9/13.
Få det här till ett alternativhypotesstärkande. vassego.
Postad 24 February 2014 - 14:12
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Skillnaderna i de förbättringar som implementeras efter att man skaffat sig en vettig källa, stabil förstärkare och ett par bra högtalare som spelar i ett akustiskt ok rum - är mycket små. Och det är just detta som jag tror ligger till grunden för att det finns många som inte tycker att det blir någon skillnad alls. Förväntningarna på vad som ska hända när man t ex kopplar in en strömkabel för 20 000 kronor är något mycket större....
Resonemanget är i grunden rimligt, men inte exemplet. Det finns helt enkelt en hel del prylar/faktorer/egenskaper som varken i teori eller praktik någonsin påverkar resultatet hörbart. "Bättre" än normal/ok apparatkabel, trä vs gummifötter, färgen på lådan osv är exempel på faktorer som man helt kan bortse ifrån.
Postad 24 February 2014 - 14:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
menar du att de inte kunde särskilja vilken stärkare som var vilken karlsson? Eller menar du att de lät exakt likadant? Länk till testet?
I de absolut flesta fallen kunde de inte höra en skillnad mellan förstärkare under blinda tester. Flertalet av dessa tester är postade tidigare i tråden.
Postad 24 February 2014 - 14:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
18 42 cykelpump 19 röd 36.
Du misslyckades. inte oväntat. fler egenutnämda statistiska snillen? Helst omd.
Postad 24 February 2014 - 14:29
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Alltså, skulle någon vänlig själ vilja ange inläggsnummer på dessa av Karlsson postade inlägg? Ja och naturligtvis även bifoga fler intressanta tester som FAKTISK påvisar det Karlsson och Zartoc säger.  Jag säger inte att dessa gentlemän har fel, men nu börjar det ju bli löjligt att fortsätta referera till något ingen har sett.
Postad 24 February 2014 - 14:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Alltså, skulle någon vänlig själ vilja ange inläggsnummer på dessa av Karlsson postade inlägg? Ja och naturligtvis även bifoga fler intressanta tester som FAKTISK påvisar det Karlsson och Zartoc säger. Jag säger inte att dessa gentlemän har fel, men nu börjar det ju bli löjligt att fortsätta referera till något ingen har sett.
Inlägg 199.
Postad 24 February 2014 - 14:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Lika misslyckat som ditt låtsatstest jag kan också hitta på lite siffror. Mitt test blev 13/13, 13/13, 12/13 & 13/13.
nu blir jag förbannad igen. du håller på och hittar på saker, ljuger och dunmar dig. En av dom som var med har en master i biokemi, vill du bekräfta metoden med honom? Du vet ju inte ens vad du gjort för tester, än mindre kan du skriva metod på dom.
Postad 24 February 2014 - 14:52
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
svammel. alla blindtester säger nollresultat. hur ska du vrida den rådatan till ett resultat som påvisar skillnad? Jag väntar på svaret med spänning. Rådatan finns fö tillgänglig.
Möjligtvis alla blindtester som det hänvisas till i tråden, men alla? Dessutom vill jag hävda med en dåres envishet att det finns otroligt många blindtester där resultatet är ett helt annat dock kanske dessa inte skett enligt de strikt smala premisser som " kontrollerade former " ger. Men på ren svenska, nog fan har folk lyssnat på olika prylar utan att veta vilken som spelar när i testet. Jag gjorde själv så i stort sett dagligen när jag jobbade i en hifi butik, eftersom jag ville hjälpa kunden att hitta ex den förstärkare han trivdes bäst med om det sedan blev en Proton 520 för 995:- eller någon rör variant för 20000:- eller vad det nu blev spelade mindre roll för mig. Butiken hade funnits i över 30 år och vår största tillgång var att kunderna kände sig trygga och inte lurade.
Postad 24 February 2014 - 14:54
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Det kanske är som med olika viner?
Jag kan nog inte urskilja olika typer av rödvin om jag kör ett blindtest, medan vissa kan urskilja exakt vilken gård som vinet kommer ifrån samt årgång.
Som sagt, blir det något blindtest nära eller i Västernorrland så är jag på!
Postad 24 February 2014 - 14:59
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
nu blir jag förbannad igen. du håller på och hittar på saker, ljuger och dunmar dig. En av dom som var med har en master i biokemi, vill du bekräfta metoden med honom? Du vet ju inte ens vad du gjort för tester, än mindre kan du skriva metod på dom.
Om han kan skriva metod eller inte, påverkar det hifiljud märkbart, vi är nog ganska många som tycker att några få högutbildade " dummar " sig och gömmer sig bakom siffror för att kunna säga att " Här ser ni, ni har inte hört det ni hört det säger ju siffran X klart och tydligt " Detta är en ganska meningslös tråd, men ändå konstigt nog intressant. De flesta har ju fel enligt ett litet fåtal, men eftersom vi litar mer på oss själva och våra sinnen än siffror så håller vi tråden igång.
Redigerat av OMD28, 24 February 2014 - 15:00.
Postad 24 February 2014 - 15:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Omd: får jag fråga om du är kabeltroende? Vi har en butik här där gubbarna säljer kablar hellre än högtalare. dom är vansinniga i kablar. en kille gick in dit för att han skulle ha en förstärkare och gick därifrån tomhänt då han upplevde att dom inte ens ville sälja en sådan. då gick han till en annan butik och köpte förstärkaren samma dag.
Dessa gubbar lurar inga kunder. men dom har fanatisk övertro i kablar och vad dom gör för ljudet.
Så det handlar alltså inte om att lura kunder alla gånger. kunderna kommer ju in och efterfrågar något. jag tror inte på kablar. jag har jättefina kablar. jag tror inte på förstärkare eller slutsteg (skillnad alltså), jag har haft säkert 10 olika slutsteg på fem år. jag känner mig absolut inte lurad om någon säljer mig ett slutsteg elleren kabel eftersom jag själv efterfrågar produkten
Postad 24 February 2014 - 15:24
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Omd: får jag fråga om du är kabeltroende? Vi har en butik här där gubbarna säljer kablar hellre än högtalare. dom är vansinniga i kablar. en kille gick in dit för att han skulle ha en förstärkare och gick därifrån tomhänt då han upplevde att dom inte ens ville sälja en sådan. då gick han till en annan butik och köpte förstärkaren samma dag.
Dessa gubbar lurar inga kunder. men dom har fanatisk övertro i kablar och vad dom gör för ljudet.
Så det handlar alltså inte om att lura kunder alla gånger. kunderna kommer ju in och efterfrågar något. jag tror inte på kablar. jag har jättefina kablar. jag tror inte på förstärkare eller slutsteg (skillnad alltså), jag har haft säkert 10 olika slutsteg på fem år. jag känner mig absolut inte lurad om någon säljer mig ett slutsteg elleren kabel eftersom jag själv efterfrågar produkten 
Jag är väl inte kabeltroende på ett fanatiskt vis, men visst tycker jag mig ibland höra skillnad och anser att man kan finslipa ett system med kablar. PS. Jag hyser stor respekt för Stig och deras kunnande kring kablar ( för jag misstänker vilken butik du menar )
Postad 24 February 2014 - 15:32
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
"Nej, det kanske inte ger någon vägledning men det som borde ge något är att de flesta av dessa som inte hörde en skillnad under blindtest, upplevde en skillnad i öppna tester. Det bör ju ge en hint om hur lätt det är att inbilla sig saker som inte är verkliga."Exakt, det är ingen vägledning och intressant att tonen i inläggen har ändrats till det bättre då du säger "de flesta" som inte hörde skillnad upplevde en skillnad i öppna tester. Något jag ifrågasatt ett antal gånger i tråden redan men som konstant undviks att ge en respons på. Det är väl väldigt väsentligt att de som testas kan höra en klar skillnad i öppna test? "I de absolut flesta fallen kunde de inte höra en skillnad mellan förstärkare under blinda tester.Flertalet av dessa tester är postade tidigare i tråden"Eh, i de flesta fall? :-o "En av dom som var med har en master i biokemi, vill du bekräfta metoden med honom? Du vet ju inte ens vad du gjort för tester, än mindre kan du skriva metod på dom"Ja, nu är det ju inte biokemi man ska vara bra på utan på att höra skillnad på HiFi-apparater och det är ju något som de som deltar också borde vara riktigt vassa på för att ha möjlighet att lyckas....annars säger testet att gemene man inte kan särskilja apparater i blindtest - vilket jag inte tvivlar en sekund på att det stämmer, då många inte ens löser det i öppna test. Det är ju just där man kan misstänka att sådana här tester brister och inte i om någon är doktorand eller är duktig i biokemi. Förutsättningar, som jag redan nämnt ett antal gågner....och som sagt, varken du eller Karlsson har en aning om hur dessa har varit, eftersom det inte framgår av de test jag orkade läsa igenom. *MKarlsson*Zarre
Redigerat av Faprod, 24 February 2014 - 15:35.
Postad 24 February 2014 - 15:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Dessutom vill jag hävda med en dåres envishet att det finns otroligt många blindtester där resultatet är ett helt annat dock kanske dessa inte skett enligt de strikt smala premisser som " kontrollerade former " ger. Men på ren svenska, nog fan har folk lyssnat på olika prylar utan att veta vilken som spelar när i testet.
Definiera blindtester och kontrollerade former? Vart finns dessa tester?
Postad 24 February 2014 - 15:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Detta är en ganska meningslös tråd, men ändå konstigt nog intressant.
Det är sant. 34 sidor och fortfarande så: -Ingen som helst självkritik eller självreflektion från de som upplever en skillnad. -Fortfarande "bara" tester som stort sett visar samma sak. -En blandning mellan övertro på sin egen förträfflighet till "jag behöver inte testa för jag vet jag hör det jag hör".
Postad 24 February 2014 - 15:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Mitt test finns grundligt skrivet här och med en längre planering och metoddel på faktiskt.se. här finns det under kablar, analoga ljudkablar eller vad subforumet nu heter Jag är väl inte kabeltroende på ett fanatiskt vis, men visst tycker jag mig ibland höra skillnad och anser att man kan finslipa ett system med kablar.
PS. Jag hyser stor respekt för Stig och deras kunnande kring kablar ( för jag misstänker vilken butik du menar )
korrekt butik  jag tycker att herrarna är mycket trevliga, men när dom börjar byta strömkablar till förstärkarna mitt under demos så går det väl litr väl långt? Strömkablar ffs! Det hände när jag blev demad ett par martin logans. stig bytte mellan några olika kablar under demon då logansen inte imponerade på mig.
Postad 24 February 2014 - 15:45
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Postad 24 February 2014 - 15:49
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Definiera blindtester och kontrollerade former? Vart finns dessa tester?
För mig är en blindtest att minst 2 förstärkare men kanske fler är inkopplade på samma högtalare och matas med samma signal ex en CD och nu brister det i förhållande till " kontrollerade former " att volymen är ungefär den samma. Att den som lyssnar inte vid något tillfälle vet vilken förstärkare som spelar och att man skiftar utan mönster och kanske ibland inte skiftar utan " byter " till samma som den senaste. Och den som lyssnar behöver inte på något vis säga vilken som är vilken men alltid favorisera samma förstärkare. Var testerna finns? Ja du inte på nätet eller dokumenterat. I mitt och många av mina tidigare kunder minne. Det här var på 80-90 talet. Definition på kontrollerade former har jag ju tidigare bett dig om och även fått ett svar på, så där är vi eniga. Jag har mest opponerat mig mot den typ av " ordnade former " som just du INTE talat om, de fall där man kopplar in en EQ för att korrigera eventuella skillnader i frekvensgång.
Redigerat av OMD28, 24 February 2014 - 15:56.
Postad 24 February 2014 - 15:50
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Inlägg 199.
Tack så mycket.
Postad 24 February 2014 - 15:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Länka gärna, ska bli spännande att läsa detta vetenskapliga test. Jag kan nämligen inte hitta detta grundligt skrivna och vetenskapligt korrekta test. För du kan väl inte mena detta inlägg? :
http://www.faktiskt....light=blindtestty jag skulle ju inte skriva att det bara är att söka själv då det är mitt argument. Där är hela teoriavdelningen, inkl allt vi valt att göra och inte göra samt varför. Märkligt nog så mindes jag antal omgångar fel ^^
Postad 24 February 2014 - 16:00
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Asså denne Karlsson. Blir man trött eller?
"Ingen som helst självkritik eller självreflektion från de som upplever en skillnad".
Jag utgår ju ifrån att en människa som chablonmässigt avfärdat rörförstärkare som skräp, har konstaterat detta genom ATT HÖRA SKILLNAD. Därmed sällar han sig alltså (ofrivilligt) till ovanstående skara.
Ibland kan det vara bra att tänka efter före.
Men nu skall jag ödmjukt läsa igenom vad denne charmante och väldigt ödmjuke herre välsignat oss med.
Redigerat av laddie15, 24 February 2014 - 16:03.
Postad 24 February 2014 - 16:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kanske är skräp pga dålig effektivitet?
Postad 24 February 2014 - 16:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Asså denne Karlsson. Blir man trött eller?
"Ingen som helst självkritik eller självreflektion från de som upplever en skillnad".
Jag utgår ju ifrån att en människa som chablonmässigt avfärdat rörförstärkare som skräp, har konstaterat detta genom ATT HÖRA SKILLNAD. Därmed sällar han sig alltså (ofrivilligt) till ovanstående skara.
Ibland kan det vara bra att tänka efter före. 
Men nu skall jag ödmjukt läsa igenom vad denne charmante och väldigt ödmjuke herre välsignat oss med. 
Sen har vi hans kompis som tycker HK låter illa men för övrigt tycker att det inte är skillnad på förstärkare...
Postad 24 February 2014 - 16:21
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Okej, så du håller alltså med om att de flesta förstärkare låter olika? DÅ har jag missuppfattat din ställning, helt mitt fel! Skönt att vi rett ut det!
Det har jag heller inte påstått eller hur? Varför lägga ord i munnen på folk? Men ja, nog kan det skilja en del mellan olika förstärkare. Dock så anser jag att det finns förstärkare som är "tillräckligt bra" för att inte bli ett problem. Det finns så mycket andra bekymmer som påverkar så mycket mer.
Postad 24 February 2014 - 16:32
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Sen har vi hans kompis som tycker HK låter illa men för övrigt tycker att det inte är skillnad på förstärkare... 
Det ärk te mig du refererar till? Jag har i så fall skrivit varför jag upplevde hk som dåligt ljud. Men du kanske glömmer bort sån i formation?
Postad 24 February 2014 - 17:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Hehe. Kul med fart i galoscherna. Finns så många som önskar att allt vore lika. Och lika många som önskar att inget var lik det andra. I dessa fantastiska dagar av vetenskap anno 2014. Lever likväl dessa grupper lika fel. Inga andra kan ha lika fel som när de säger emot mig. Oavsett i vilken förstärkare jag bor i.
/amplituden
Postad 24 February 2014 - 17:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Var testerna finns? Ja du inte på nätet eller dokumenterat. I mitt och många av mina tidigare kunder minne. Det här var på 80-90 talet.
Det finns ingen dokumentation på hur testerna är gjorda, om "testledaren" kan ha påverkat den som lyssnat, inget om nivåskillnader mellan förstärkarna och ingen om den statiskt säkerställda konfidensen. Jag har mest opponerat mig mot den typ av " ordnade former " som just du INTE talat om, de fall där man kopplar in en EQ för att korrigera eventuella skillnader i frekvensgång.
Det är något helt annat och är bara en testare som kör med det. Ej relevant för andra tester. Hehe. Kul med fart i galoscherna. Finns så många som önskar att allt vore lika. Och lika många som önskar att inget var lik det andra. I dessa fantastiska dagar av vetenskap anno 2014. Lever likväl dessa grupper lika fel. Inga andra kan ha lika fel som när de säger emot mig. Oavsett i vilken förstärkare jag bor i.
/amplituden
Om man vill VETA så testar man under kontrollerade former.
Postad 24 February 2014 - 18:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Så var det 13 eller 16 testomgångar? Du minns inte? Kollar igenom tråden, hittar inte den välbeskrivna testen du pratar om. SKulle du kunna länka direkt till rapporten är du snäll?
Även intressant reflektion från snubben som bygger högtalare i garaget:
och
Men det väljer du såklart att bortse ifrån 
nu trollar du igen, jag börjar bli less på dig. har du läst vetenskapliga texter så skriver man alltid att det inte går att dra några växlar ect, det borde du veta om. det var 16 då jag skrev 16 efter testet, det var väl två år sen det gjordes, så det är väl inte märkligt att jag minns fel, eller? Mr minnesexpert har tydligen uttalat sig här. Självfallet har jag inte sammanställt en rapport med detta inkl intro och diskussion. detta borde du kunna räkna ut varför. här har vi rådatan. vi har metoden detaljerat. du har inte ens lyckats skriva hurbdu gjort ett enda av dina tester. Saken är den att du nog inte ens vet vad det innebär att glra något verenskapligt, och det lyser igenom rätt hårt. jag sväljer det hos laddie då hhan är både trevlig och skriver att han har begränsade kunskaper i ämnet. du påstår att du kan saker men påvisar bara tvärt om hela tiden. Ta bara ditt citat. man kan aldrig bevisa något, bara motbevisa. du kan inte länka till en enda undersökning där annat än.nollresultat påvisats, ändå envisas du med att det finns massor. vi har i inlägg 199 massor av rapporter och artiklar som påvisar nollresultat, dessa reflekterar du inte ens över. Antingen trollar du, om du har den kunskap du påstår utan att visa den, eller så är du ignorant, om du inte har den kunskap du påstår dig ha. i båda fallen har jag fått nog av ditt svammel. hej då.
Postad 24 February 2014 - 18:34
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Det gamla vanliga skyttegravskriget... I ena laget är de som inte tycker att det är skillnad mellan hifi-produkter såvida de inte är felaktiga/felkonstruerade. I det andra laget är de som försöker övertyga de som inte hör skillnad att de har fel och går miste om en upplevelse. Diskussionen blir meningslös när den är fokuserad på att försöka övertyga de andra istället för att diskutera om varför folk upplever att en viss förstärkare är bättre än en annan. Att förklara allt som placebo är barnsligt. Varje pryl i signalkällan kommer försämra signalen i någon grad. Ingen produkt, inte ens högtalarna, kan förbättra signalen som kommer ut ur din källa. Man kan backa bandet ytterligare ett steg och säga att källan (cd-spelare, blurayspelare, dator, streamer osv) inte kan förbättra innehållet (musiken/filmen) på ditt lagringsmedium (cd, hårddisk, stream osv). Ju längre bort i signalkedjan du kommer desto mer förvanskad kommer signalen vara, och musik/film kommer bli svårare att förstå och bli mindre engagerande. Målet är att hitta komponenter som gör att det du upplever är så nära den orörda signalen som det bara går. När du hittat dessa komponenter är målet att installera anläggningen på ett sätt som gör att rummet och miljön där anläggningen står påverkar signalen så lite som möjligt. En förstärkare består av tusentals komponenter som alla försämrar återgivningen i varierande grad. En bra hifi-tillverkare testar alla komponenter och bygger ihop en produkt med så få prestandasänkande komponenter som möjligt. Detta genom att lyssna och mäta. En dålig hifi-tillverkare resonerar att "alla motstånd med samma specifikation kommer prestera identiskt". Likaså måste du som konsument testa produkter du är intresserad av och jämföra dem objektivt mot varandra. Om du ska använda anläggningen för att lyssna på musik eller se på film ska du välja de produkter som ger dig starkast upplevelse och gör det lättare att förstå vad artisten/regissören vill kommunicera. Det hjälper mycket att sluta tänka i termer om bas, mellanregister och diskant. Slappna av, gör kontrollerade A/B-jämförelser där fokus ligger på att återupprepa dialog/text, följa melodier. Svårare än så är det inte. Det är oftast enklast att jämföra med musik som du inte hört tidigare. Lycka till! / j
Postad 24 February 2014 - 18:45
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
"har du läst vetenskapliga texter så skriver man alltid att det inte går att dra några växlar ect"Varför skriver man så?
Postad 24 February 2014 - 18:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
"har du läst vetenskapliga texter så skriver man alltid att det inte går att dra några växlar ect"
Varför skriver man så?
Finns flertalet orsaker. En av dom tillhör faktiskt teoribyggnadet. Eftersom ett fenomen kan förklaras av flertalet teorier kan man inte säga att en teori är den sanna eftersom det finns fler teorier som också förutspår resultatet. En annan orsak är att det alltid finns risk för typ ett och två-fel. Därför säger man konstant, trots 100 resultat av samma att man inte definitivt kan säga något. Även giga tiska metaanalyser med 1000-tals observationer benämner sällan saker i definitivum. Däremot så brukar man absolut absolut inte påstå att det finns andra resultat förrän man kunnat påvosa dom. Det är det som görs hela tiden i den här tråden och som är lite märklogt, speciellt med tanke på att många här ska vara skolade i vetenskapsteori. Grid: absolut. Men försämringen behöver för den skullen inte vara detekterbar. Ageve har mätt upp skillnad i kablar. Saken är den att dessa skillnader hade ett brusgolv på 20-30db under en cd-spelares, och således så är skillnad mellan kablar mätbar, men inte detekterbar för det mänskliga örat, eller någpt annat öra heller, då brusgolvet är mycket höre på andra komponenter.
Redigerat av Zartok, 24 February 2014 - 18:53.
Postad 24 February 2014 - 18:53
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det gamla vanliga skyttegravskriget... I ena laget är de som inte tycker att det är skillnad mellan hifi-produkter såvida de inte är felaktiga/felkonstruerade. I det andra laget är de som försöker övertyga de som inte hör skillnad att de har fel och går miste om en upplevelse.
Diskussionen blir meningslös när den är fokuserad på att försöka övertyga de andra istället för att diskutera om varför folk upplever att en viss förstärkare är bättre än en annan. Att förklara allt som placebo är barnsligt.
1. Du talar om att det blir skyttegravskrig för att sen komma med påståendet "att förklara allt som placebo är barnsligt". Nej, det är inte barnsligt att hålla placebo som en möjlig förklaring eftersom det är ett erkänt problem inom mängder av forskningsområden. Och det är verkligen inte barnsligt när vi ser att de flesta som upplever en skillnad i öppna tester inte hör någon skillnad i blinda (=mycket stor chans till placebo). 2. För min del handlar det inte om att övertyga utan snarare få folk att bli mer självkritiska och helst testa lite själv. Om man verkligen är nyfiken och är intresserad så gör man ju det och sitter inte och skriver inlägg på inlägg år efter år att man behöver inte testa för placebo är "barnsligt"
Postad 24 February 2014 - 19:03
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
För min del handlar det inte om att övertyga utan snarare få folk att bli mer självkritiska och helst testa lite själv
Jag vill också att folk ska testa själva. Skillnaden mellan dig och mig är att jag vill att folk ska testa för att uppleva skillnader och lära sig att skilja bra produkter från dåliga. Du uppmanar folk till att testa så att de ska bli osäkra och sluta lita på sina öron. Du vill kanske att de ska bli lika osäkra som du själv är. / j
Postad 24 February 2014 - 19:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag vill också att folk ska testa själva. Skillnaden mellan dig och mig är att jag vill att folk ska testa för att uppleva skillnader och lära sig att skilja bra produkter från dåliga. Du uppmanar folk till att testa så att de ska bli osäkra och sluta lita på sina öron. Du vill kanske att de ska bli lika osäkra som du själv är.
/ j
Nu skriver du rätt ologiskt. 1. Nej, jag uppmanar inte folk att testa för de ska bli mer osäkra på sina öron, utan snarare tvärtom, att de skall bli mer säkra å vad de hör (inte vad de ser, eller känner till om det de skall lyssna på). 2. Du vill att de ska testa för att de skall uppleva skillnader, vilket gör att du förutsätter att det finns hörbara skillnader. Alltså är du inte intresserad av att verkligen testa utan bara att bekräfta "det du vet". En väsentlig skillnad mellan oss två.
Postad 24 February 2014 - 19:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Varför en dyr Rotel när en billig från Billebro låter lika bra?
Postad 24 February 2014 - 19:30
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Finns flertalet orsaker. En av dom tillhör faktiskt teoribyggnadet. Eftersom ett fenomen kan förklaras av flertalet teorier kan man inte säga att en teori är den sanna eftersom det finns fler teorier som också förutspår resultatet.
En annan orsak är att det alltid finns risk för typ ett och två-fel. Därför säger man konstant, trots 100 resultat av samma att man inte definitivt kan säga något. Även giga tiska metaanalyser med 1000-tals observationer benämner sällan saker i definitivum.
Däremot så brukar man absolut absolut inte påstå att det finns andra resultat förrän man kunnat påvosa dom. Det är det som görs hela tiden i den här tråden och som är lite märklogt, speciellt med tanke på att många här ska vara skolade i vetenskapsteori.
Grid: absolut. Men försämringen behöver för den skullen inte vara detekterbar. Ageve har mätt upp skillnad i kablar. Saken är den att dessa skillnader hade ett brusgolv på 20-30db under en cd-spelares, och således så är skillnad mellan kablar mätbar, men inte detekterbar för det mänskliga örat, eller någpt annat öra heller, då brusgolvet är mycket höre på andra komponenter.
Exakt! Det är inte definitivt och jag, till skillnad från dig och envisast i världen så utesluter inte jag att det går att göra liknande test med ett helt annat resultat.
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Humor i näthimlen
En alkoholist till en annan ;
-Det är ingen skillnad på sprit, bara den är tillräckligt bra tillverkad.
Att jag som går in och ut genom alla eventuella hifiaffärer i samma tanke att försöka vara rensad och öppen i hifiintresset, fri från förutfattade meningar. Skulle jag då vara "bias"-ad och då förstörd för att kunna höra skillnad låter onekligen befänkt. Än roligare blir det när min far som söker "musikalitet" genom att läsa böcker angående hjärnans funktioner och tolkningar snarare än att försöka bekanta sig med och sitta ned med ett verkligt instrument. Betraktar allt han inte känner till med största skepsis och gärna med någon form av pseudovetenskap i varför man aldrig hör skillnad på cd-spelare. Jag struntar blankt i om någon annan inte lyckats med att höra skillnad, grattis säger jag bara det blir billigt för er.
När vi ordnat fullt ut med vardagsrummet så kommer jag gärna att bjuda in far och andra gelikar, samtidigt som för mig likasinnade för fullt ut test av förstärkare samt kablage. Jag kan skaka fram Mcintosh 6900, Arcam alpha 9int, Sansui AU555 samt Pioneer LX-85 ganska omgående, troligen även fina Marantz och Luxman. Så topsa öronen för i sommar ringer grannen troligen störningsjouren.
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Varför en dyr Rotel när en billig från Billebro låter lika bra? 
Har redan förklarat flera gånger. Om man inte läser tråden, vad är då poängen att skriva i den? Seriöst.
Postad 24 February 2014 - 19:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Exakt! Det är inte definitivt och jag, till skillnad från dig och envisast i världen så utesluter inte jag att det går att göra liknande test med ett helt annat resultat.
Men om du har 30 artiklar som pekar på samma sak, varför i hela friden skulle du envisas om att det kan finnas ett resultat? Som jag skrev, man påstår att det finns andra resultat om man inte har ens den lösaste tråd att dra i, det är ett ytterst märkligt fenomen, och det finns ingen i den vetenskapliga världen som gör. Hur kommer det sig att du väljer att göra det?
Postad 24 February 2014 - 19:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Har redan förklarat flera gånger. Om man inte läser tråden, vad är då poängen att skriva i den? Seriöst.
Nu var det en allmän fråga och inte riktad direkt till dig. Men du kan väl förklara igen...inte lätt att komma ihåg långt över tusen inlägg.
Postad 24 February 2014 - 19:42
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
2. Du vill att de ska testa för att de skall uppleva skillnader, vilket gör att du förutsätter att det finns hörbara skillnader. Alltså är du inte intresserad av att verkligen testa utan bara att bekräfta "det du vet".
Jag tycker att det är kul att testa oavsett om jag på förhand vet om det är någon skillnad eller inte. Om det inte är någon skillnad märks det direkt. Därför kan jag också konstatera att olika komponenter spelar olika stor roll för slutresultatet i ett musik- eller filmsystem. Kablar spelar minst roll så länge de är korrekt lödda. Signalkällan (inkl eventuella externa DACar och kopplingen mellan dessa) spelar stor roll för hur engagerande och tydlig återgivningen blir. Högtalaren spelar störst roll för hur klangen och ljudet kommer låta i rummet. Slutsteg och förförstärkare spelar en viktig roll, men skillnaden blir inte så stor som på andra komponenter (om man inte jämför med felkonstruerade bottenprodukter). Mycket stor skillnad gör installationen som innefattar allt från små detaljer som att högtalarelementen ska efterdras korrekt till större detaljer som högtalares placering och rummets akustik. Oavsett vad man jämför behöver man en bra och pålitlig metod som ger pålitligt resultat (oavsett vem som utför den). Först då kan man upptäcka att det faktiskt är skillnad på komponenter. Då behöver man inte ifrågasätta det, och begränsa prestandan i anläggningen genom att vara trångsynt. Istället kan man (helt gratis) hitta de bästa produkterna och installera anläggningen optimalt. För största möjliga glädje. Men det är förstås mycket enklare att bara konstatera att det inte är någon skillnad. / j
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|