0.2 meter 1mm2 enkelledare kostar 175 kr hos IS. Undrar vad dom betalar för kabeln.
https://intelligents...-100s-02-meter/
Redigerat av Buddypresley, 21 juni 2021 - 08:36.
1 relaterade trådar
Postad 21 juni 2021 - 08:35 0.2 meter 1mm2 enkelledare kostar 175 kr hos IS. Undrar vad dom betalar för kabeln. https://intelligents...-100s-02-meter/ Redigerat av Buddypresley, 21 juni 2021 - 08:36. Postad 21 juni 2021 - 08:41
Och med ett passivt filter? Fullkomligt omöjligt! Postad 21 juni 2021 - 08:49
Ja det finns såna, och jag fortsätter envist, men du kan också visa mig de fakta som gör att IS inte levererar det de påstår. Tror du inte att om alla andra högalartillverkare skulle synas under lupp att det skulle dyka upp ett o annat frågetecken? Postad 21 juni 2021 - 09:37
Ok ta med en högtalare dit o jämför själv då innan du säger att det är omöjligt iallafall..... Postad 21 juni 2021 - 09:41
Jag vet tyvärr inte, men dyra kablar säljs väl av andra företag med. https://www.hifiklub...aqtbirdzsc3,5a/ T.ex. Postad 21 juni 2021 - 09:44 Finns ingen anledning att tro att en billig konstruerad högtalare med billiga element/komponenter kommer låta grymt bra för att någon stoppar i ett annat delningsfilter.
Att dessutom ta hutlöst betalt för detta är och förblir oseriöst.
Om det hade varit så jäkla bra så hade väl flera här inne på detta forum investerat i IS prylar och pratat väl om dom. Nä, detta är bara löjligt.
Finns ingen logik i att köpa detta trams. Postad 21 juni 2021 - 09:53 De få som talat gott om högtalarna tycker du att de har haft det roligt här, och att det har varit öppna diskussioner där folk varit nyfikna och genuint intresserade av produkten? Typ 20 pers sitter ju o bara nöter om och om igen vilket skit det är och säger blufföretag mm lägger in mer eller mindre trovärdiga påståenden och bilder, och när en möjlig förklaring ges hittar man bara nytt skräp att kasta på företaget. Men som sagt jag hindrar inte dig att tro eller tycka det du vill om företaget, men kanske tona ner faktiska anklagelser om du ej har riktig fakta att komma med. Postad 21 juni 2021 - 09:54
Nej, finns ingen som helst anledning. Tänker heller inte testa deras tunna signalkablar som strömmatning som föreslagits. Men du har rätt i en punkt: kablar säljs ofta dyrt och lovar för mycket, så slutsats av det.....?. Postad 21 juni 2021 - 09:56 Behövs inga fakta här, bara sunt furnuft.
de få som skrivit gott om IS här är ju folk som varit eller är involverade i IS haha. Jag anklagar ingen, jag säger bara vad jag tycker och vet. Jag hoppas innerligt att ingen stackare köper detta trams. Postad 21 juni 2021 - 10:07 Problemet är inte att det inte presenteras information som visar på att IS är ett blufföretag. Problemet är att du inte vill eller kan förstå det som läggs fram. Varför inte bara ta den fakta och de påståenden som du får och läs på lite? Just nu avfärdar du ju allt som försök till smutskastning. Postad 21 juni 2021 - 10:28
Jovisst säljs dyra och meningslösa kablar av andra men då har man jobbat lite med konstruktionen så att dom i alla fall ser snygga ut. IS har bara tagit in en simpel tråd som dom säljer svindyrt. Det är ju skrattretande. Postad 21 juni 2021 - 10:31
Och du tror på det? Postad 21 juni 2021 - 10:59
Ja men hur mkt ska man jobba på 3.5 m kabel för att den skall kosta 65 loppor!?
Ja Postad 21 juni 2021 - 11:03
Nu handlar tråden om IS produkter Postad 21 juni 2021 - 11:11
Den största delen av det som läggs fram är att man inte tror att IS kan få en billig högtalare att låta bra, är vi överens där? De största tvivlarna har inte ens hört högtalaren i fråga. Om nån tog en sardinburk (överdrivet exempel) och stoppade in ett element o sålde för 30 lax (hihihi) o hävdade att det kunde låta bra så skulle jag skratta åt det. Men om det började dyka upp blandade recensioner där bara vissa tyckte att det lät bra skulle jag ändå bli intresserad. Jag har inte plöjt igenom hela internet, men lite info om lyssningar som för mig verkar helt opartiska finns på nätet där folk tycker olika. Som sagt alla gillar inte soundet, men att säga att de inte har en aning om vad de sysslar med eller är rent ut sagt ett blufföretag är för mig rent skitsnack. På detta forum har jag bara sett fåtalet personer prata om högtalarna, och trådskaparen plus nån enstaka till har verkat haft nära anknytning till företaget, men de oberoende lyssnare som jag läst om lite här och sär har ej det mig veterligen. Så det är bara denna tråd som är besudlad med detta...... Postad 21 juni 2021 - 11:23
Mm men du lägger in en kabel som de säljer i en tråd som handlar om att de är ett blufföretag. Då lägger jag in en kabel från ett annat företag, då är det också ett blufföretag då, fan nu finns det plötsligt 2 blufföretag. IS och audioquest?! Ska leta efter fler kablar från andra företag också. Det dräller väl av dyra kablar och dyra förstärkare och det ena och det andra som lovar himmel och jord men inte levererar. Jag tar mig friheten att göra jämförelser för att att det skall vara rätt och riktigt. Det som är pudelns kärna är väl inte om IS säljer dyra kablar utan om de är en bluff...... Postad 21 juni 2021 - 11:33
Du har börjat flytta fokus...det kallas för whataboutism. Tycker du det är vettigt att 20 centimeter 1 mm2 koppartråd kostar 175 kronor? Du kan köpa 100 meter för samma pris! Postad 21 juni 2021 - 11:37
Du försätter att svara lite hit och dit utan att riktigt veta vem du svarar alla gånger. Och det verkar som du förväntar dig en lista på påståenden som IS gör som är omöjliga. Att förklara för den som inte vill förstå är väldigt svårt. Och du har tydligt visat att du inte vill förstå.
När jag refererade till att mätta rummet på ljudvågor så var syftet att få dig att tänka efter lite. Det gick sådär, du vill inte. Om jag går in i ett normalt vardagsrum och knäpper med fingarna så har jag väl genererat ett ljud som är klart hörbart? Har jag mättat luften då? Kanske, beroende på vad dom menar för termen misstänker jag att dom hittat på själva.
Nu går jag vidare och knäpper med figrarna i ytterligare två rum, ett helt ekofritt, och ett med extremt mycket eko. Det ger två fundamentalt olika ljuduppleveser. Nu har jag dragit det till extrema exempel men påståendet att IS högtalare inte påverkas av lång efterklang. Tycker du det verkar rimligt?
Gällande deras mätmetod, Googla på konsthuvudinspelningar. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att mäta ljud, jag gillar att lyssna. Men lite kritiskt tänkande tycker jag vore på sin plats. Postad 21 juni 2021 - 11:45
Om tråden är exakt likadan som den du jämför med så tycker jag absolut inte det. Det låter hutlöst dyrt. jag förstår din poäng med att du tycker kabeln är för dyr, att det i sammanhanget gör IS mindre trovärdigt. Min poäng är att de inte är ensamma om det nu är så. Postad 21 juni 2021 - 11:45
Fler än två!
Kablar är en typisk bluffbranch. Ofta med anhängare som avfärdar kritik med "Du måste lyssna på dem först innan du kan bedöma". Känns citatet igen? Postad 21 juni 2021 - 12:13
IS blir inte mer trovärdiga bara för att andra säljer dyra kablar. IS har inte ens någon teknisk förklaring varför deras kabel är så bra. Varför? Jo, för det finns ingen förklaring. Deras kabel är varken bättre eller sämre jämfört med annan kopparkabel i samma dimension. Vår favoritkabel skriver dom, och det stämmer nog om man pratar om avans. Postad 21 juni 2021 - 14:01 Hur funkar detta då? Sitter det en aktiv loudnessfunktion i filtret?
"Ett tydligt exempel på en av de effekter som kommer med vårt delningsfilter är att man kan spela även på låg volym med full behållning av ljudet. Anledningen till detta är att våra högtalare förmedlar samma information oberoende om man spelar högt eller lågt. Den enda skillnaden är själva ljudstyrkan. Man får fortfarande med sig hela ljudet, såväl bas, mellanregister som diskant." Postad 21 juni 2021 - 14:28
Nja, Silk är snordyra var du än köper dom ifrån. Om det sen är vettigt eller inte får var o en avgöra.... Postad 21 juni 2021 - 15:02
Jag menade likvärdig kopparkabel Postad 21 juni 2021 - 20:36 Wow…, en högtalare som låter likadant och dessutom superbra oavsett om det är ett helkaklat kalt badrum eller ett väldämpat sovrum fullproppat med kuddar. Samma frekvensgång och linjära återgivning genom hela spektrat oavsett ljudtryck och volym. Och kan placeras lite hursomhelst utan att det påverkar det minsta? Baserat på ett par gamla sura Prosonburkar i typ 16 mm spån innehållandes sämsta sortens kina-element med parametrar som får en gammal högtalarbyggare att småle, och inte av lycka precis. dessutom dämpade med frigolit, eller bubbelplast? Kan även fås med ny basreflex på framsidan, och den gamla på baksidan överklistrad med en etikett. och allt detta uppnås med ”mirakelfiltret” i glasslådan fylld med grus. allt detta till ett löjligt högt pris. Och då tycker vissa att man inte kan ifrågasätta detta? Vill absolut lyssna, men åker inte 60 mil för det….. Postad 21 juni 2021 - 20:44 Inga problem. Vill minnas att cRiTza, som enbart är kund utan koppling till IS, erbjöd sig att skicka för provlyssning. Han verkar även ha tillgång till högtalare som inte ens finns på hemsidan ännu. Postad 22 juni 2021 - 00:19
Demon Slayer har här tidigare i tråden citerat ett annat forum, så att det står klart att det inte är hans ord! Ljudet ska alltså komma från Petters mun fast han står långt vid sidan av ett tvåkanalssystem och pratar i en mikrofon! Fantastiskt att två passiva filter kan känna av var personen står och flytta ljudbilden utanför den normala ljudbilden! Och t.o.m. ute på lagret o.s.v. lämnas okommenterat p.g.a. dess uppenbara orimlighet! Postad 22 juni 2021 - 00:48
1. Jag bryr mig föga om IS, de är inte värda det. Det jag tycker är roligt är hur det ständigt kommer nya medlemmar som försvarar företaget som deras liv hänger på det. Att ni inte förstår att folk ser igenom detta och det drar ner IS än mer är ofrivillig humor. Postad 22 juni 2021 - 06:56
Ja, från 0-100 inlägg på en vecka Postad 22 juni 2021 - 08:20 Då föreslår jag att du t ex läser artikeln på Audioholics som jag länkade till. Sen kan du läsa lite om en annan svensk högtalarutvecklare, Ingvar Öhman. Det finns mycket info om hans konstruktioner tillgänglig. Det finns också mycket mätningar och teknisk info på Audiosciencereview. Säger inte att det ena eller andra är 100% sanning. Det finns alltid olika teorier om bästa mätmetod, och det är bra. Om alla bara kör på likadant så riskerar man att måla in sig i ett hörn. Har försökt att svara dig seriöst, för att tråden inte ska spåra ur igen, men det blir svårare och svårare. Eftersom IS inte har visat några som helst bevis för att deras testmetod fungerar eller ens existerar, så är det givetvis sunt att vara väldigt skeptisk. De fantastiska mätningar de gör resulterar ju inte ens i några bilder och knappt ens några siffror som visar hur högtalaren presterar. Vi pratar alltså om en "tillverkare" som köper in Proson-högtalare, samt kinesiska plast- och bluetooth-högtalare för ett par hundralappar, och utvecklar ett revolutionerande delningsfilter till dessa, som löser alla problem. Element och låda spelar knappt någon roll längre. Detta filter döljer man i lim för att ingen ska kunna kopiera det, och om någon ändå skulle lyckas ta isär det, så går det antingen sönder, eller så går det inte att få fram några vettiga mätningar. Dessa högtalare mäts sen i rum, med en helt egenutvecklad och hemlig mätmetod som kallas "Two ears method". Den löser alla problem med gammaldags "traditionell" mätning eftersom den lyssnar som en människa. Resultatet man får efter denna avancerade mätning är hemligt. Om man är nybörjare kanske deras text kan verka övertygande, men då är det väl bättre att lära sig lite om vad de påstår. Baserat på vad du har skrivit här, verkar det tyvärr som att du inte vill skaffa dig den kunskapen, utan hellre litar på deras påståenden. edit: Menade låda. Redigerat av Ageve, 22 juni 2021 - 11:50. Postad 22 juni 2021 - 11:06 Här är nån svensk gubbe som gör reklam för Silk på nåt forum och försöker sälja till USA. Året är 2001. https://forum.audiog...cellent-finding Postad 22 juni 2021 - 14:21 https://buchardtaudi...m/products/s400
Gå gärna in här och kolla, ett skolboksexempel på hur en tillverkare presenterar sina produkter. Postad 22 juni 2021 - 17:48
Visst är det imponerande. Och dessutom kommer dom i ett modernt material, plast
Jag bryr mig inte så väldigt mycket om IS-högtararnas kvalitet egentligen. Jag har inga planer på att köpa något från det företaget. Men när man försvarar produkterna baserat på att någon inte lyssnat på dom, samtidigt som man inte läst hur dom resonerar i sin produktbeskrivning. Jag behöver inte lyssna på något för att dra slutsatsen att det dom beskriver inte är rimligt Postad 23 juni 2021 - 07:40
Detta plus att dom säljer 20-centimeterslängder av vanlig kopplingstråd för 175 kr ger ju verkligen ett oseriöst intryck Postad 23 juni 2021 - 11:56 Nu är Monitor 4 borta, både på IS hemsida och Thomas audio.
Redigerat av Ageve, 23 juni 2021 - 22:44. Postad 23 juni 2021 - 14:12 Vad har dom stoppat in i basporten? Ser ut som rörisolering som rivits av
Postad 23 juni 2021 - 14:35
Ser ut som vanligt dämpmaterial, ganska vanligt trix för att sänka avstämningen i basreflexen. Postad 23 juni 2021 - 15:28 edit: Borttaget. Se inlägg längre ner med rätt högtalarmodell. Redigerat av Ageve, 23 juni 2021 - 21:39. Postad 23 juni 2021 - 15:33
Notera QC Passed-klistermärket. Det känns väldigt gammalmodigt och billigt. Det ser förhållandevis gediget byggt ut på bild, men mer något jag förväntar mig hitta på Clas Ohlson.
Och då delningsfiltret i de högtalarna förmodligen är implementerat digitalt i ett SoC så undrar jag om Intelligent Sound har gjort något överhuvudtaget med det. Tekniskt är det ju fullt möjligt att programmera om filtren, men man är fast med den typ av IIR- eller FIR-filter som SoC:en erbjuder, så det tillåter inte någon magi. Postad 23 juni 2021 - 16:00
Många aktiva högtalare för hembruk har vanligt passivt delningsfilter. Kan verka märkligt, men det är billigare/enklare. Oavsett så är det intressant, för om det är digitalt filter i SoC så är det inte mycket de kan göra. Om de å andra sidan har satt in sitt limmade filter i lådan, så finns det ju ingen lådvolym kvar. Frågan är om det ens får plats med steg och allt. edit: Har nog hittat den nya högtalaren nu. Det är troligtvis en variant av dessa: http://www.vistron-a...info/90160.html http://www.vistron-a...nfo/182959.html http://www.vistron-a...info/90160.html Vistron BT-30. Kostar 85 dollar/par på Alibaba om man köper 300: ![]() Billigare/äldre modell: ![]() IS Monitor 4E nedan. Diskanten liknar den i den billigare Vistron-modellen. Prototyp med dålig finish här, dvs IS bygger ny låda med porten i fronten istället. ![]() Fjärrkontroller: IS Monitor 4E: ![]() Vistron BH-30: ![]() edit: Vistron tillverkar även förstärkaren som Netonnet kallar för Andersson. En ny nivå av highend med andra ord. ![]() http://www.vistron-a...info/90744.html https://www.netonnet...-0/242007.9168/ Redigerat av Ageve, 24 juni 2021 - 16:24. Postad 24 juni 2021 - 07:30
Ser väldigt professionellt ut Postad 24 juni 2021 - 08:31 Here we go again, köpa in billiga skithögtalare från Kina, rensa dom och flytta innehållet till nya egensnickrade lådor, och då gärna med lite exklusivt fluff i basreflexporten. Postad 24 juni 2021 - 08:55 En gemensam nämnare för alla högtalare som inte påverkas av rummet eller kan(ska?) placeras närma vägg verkar vara att de saknar bas - det området som kräver mest av rummet. Många som säger att dom rullar av tidigt, och var det inte toppmodellen (til 200k) som gick "ned" til 36hz?
Jag får känslan av att man inte vill att de ska spela så mycket bas då dessa brister framträder väldigt tydligt i olika scenario och är svårt att göra något med. Man dödar då basen men uppmanar till placering 10cm från vägg för att man inte ska tappa allt av bas. Placeringen närma vägg för förstärkning av rummet ger då en del bas, men med mindre chans för att det blir "dubbelt upp" i vissa frekvenser men kvaliteten och precisionen kan såklart aldrig bli den samma som en fullregister setup med klassisk mätning och handtering i ens eget rum. Redigerat av Demon Slayer, 24 juni 2021 - 09:02. Postad 24 juni 2021 - 09:15
Japp, det finns en tillhörande sub med, som IS även visar på sina bilder. Tror att den kostar en knapp tusenlapp från Kina. Det ska bli intressant att se IS pris på denna setup. 25k kanske?
Står sig tydligen bra mot andra högtalare för 200-250 euro, så IS har kanske en vinnare här.
https://www.areadvd....-und-bluetooth/
BT-30 är verkligen misstänkt lik Audio Pro. Antingen är det en bra kopia, eller så bygger de Audio Pro-högtalarna med. Inget av det skulle förvåna.
edit: Prototypen var med redan på denna bilden. Kanske står det Vistron under den svarta sprayfärgen på kartongen.
Redigerat av Ageve, 24 juni 2021 - 21:10. Postad 24 juni 2021 - 21:05 Här kommer en leverans med Vistron-burkar.
Från IS Facebook:
Redigerat av Ageve, 24 juni 2021 - 21:29. Postad 27 juni 2021 - 21:01 Hej!
Jag har följt tråden länge men har hållit mig utanför. Jag tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter av Intelligent Sounds högtalare. Jag är och har varit kund hos dem sedan 2004. Första gången jag lyssnade på ett par högtalare från dem var när jag lånade hem ett par IS 6 pro av en gammal kollega och vän för utvärdering. Jag tyckte det var kul och intressant att prova lite olika elektronik och högtalare då. Jag hade ingen aning om vad det var för högtalarmärke han kom släpandes med. Då hade jag ett par BWW 704 som jag nyligen hade köpt efter att ha sålt mina Canton Ergo RCL. Det tog inte lång tid av lyssnande innan jag insåg att IS-ljudet var något helt annat än vad jag var van vid. Det var verkligen klasskillnad. Jag minns speciellt låten med Eagle Hotel California live, att med B&W högtalarna i början av låten när gitarristerna börjar spela hade högtalaren väldigt svårt att hålla isär gitarrerna och det lät som att det endast fanns en gitarrist som var väldigt snabb i fingrarna och när jag bytte över till IS högtalaren så öppnade ljudet upp sig och jag kunde plötsligt höra flera gitarrer som spelade samtidigt och att trummisen som spelade puka lyfte på handen när han slog på pukan. Högtalaren grävde verkligen fram detaljer som B&W högtalaren inte kunde få fram.
Just nu äger jag ett par IS 8 pro. Inget jag har testat och jämfört med har hittills inte varit lika upplöst som IS. Alltså förmåga att plocka fram mycket information ur inspelningarna som tex övertoner, rumsljud och andra detaljer i inspelningen. Speciellt påtagligt blir det när man spelar komplex musik där det händer mycket samtidigt. Där är det många högtalare som rasar samman och ljudbilden blir smetig och grötig och kan inte hålla isär instrument och detaljer. Har även jämfört mina dåvarande IS 6 pro mot B&W 805D som anses av många vara en bra stativhögtalare. B&W plockade inte alls fram lika mycket ur inspelningarna trots att den har fin och bra låda och bra och exklusiva element.
MVH
Postad 27 juni 2021 - 21:26
Bifogad fil(er)Postad 27 juni 2021 - 21:28 De verkar ju dock ha bra marginal så du kanske får rabatt som trogen kund? De brukar väl trots allt ha halva priset på demo ex. Postad 27 juni 2021 - 21:32 Dags igen då.
Om du menar Hell Freezes Over, så är det inga problem att höra att det är mer än en gitarr med mina Dali för 2000 kronor, vid datorn med Realtek-ljud.
Men bra att du är nöjd iaf.
edit: Bra att du verifierade med bilderna. Det var som jag trodde den äldre/billigare Vistron-modellen som IS köper in. Den nyare BT-30 har annan layout på baksidan och en extra knapp på fjärren.
Bilden följer det jag såg på diverse sidor som Alibaba.com osv, dvs ibland har de USB-port (för enbart laddning) och power-knapp, ibland inte.
Vistron BH4 (föregångare till BT-30):
Vistron och IS Monitor 4e:
Specs:
IS Monitor 4e: Frequency range: 45-20000 Hz RMS power: 2 x 30 W Max power: 2x 50 W Bass speaker: 4" Tweeter: 1" Max SPL: 98dB for each speaker system Aux 1 sensitivity: 500 mV Aux 1 impedance: 10 kOhm Aux 2 sensitivity: 440 mV Aux 2 impedance: 9 kOhm Sub out: 160mV max Optical in: Up to 192 kHz, 24-bit
Vistron BH4: Frequency range: 45-20000 Hz RMS power: 2 x 30 W Max power: 2x 50 W Bass speaker: 4" Tweeter: 1" Max SPL: 98dB for each speaker system Aux 1 sensitivity: 500 mV Aux 1 impedance: 10 kOhm Aux 2 sensitivity: 440 mV Aux 2 impedance: 9 kOhm Sub out: 160mV max Optical in: Up to 192 kHz, 24-bit
edit: Glömde länkarna: https://www.alibaba....0013057827.html http://www.vistron-a...nfo/182959.html Redigerat av Ageve, 27 juni 2021 - 22:14. Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |