* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 19 april 2011 - 16:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någonstans har jag uppfattat att erbjudandet gällande villafiber i Danderyd även innefattar specialpris på Ruckus MediaFlex. Stämmer detta? Var kan jag i så fall läsa vidare?
Inget jag känner till men alla frågor kring det riktade erbjudandet ska väl gå till ett speciellt telefonnummer (020-202 999?). Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 april 2011 - 18:57
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Idag är det återigen osynk på ljudet på svtB.
Så jäkla störande när man kollar på mitt favo program.....Bolibompa ;-))
Postad 19 april 2011 - 19:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Idag är det återigen osynk på ljudet på svtB.
Det verkar rätt nu när det är så ska det låta, är det rätt för er med? Så jäkla störande när man kollar på mitt favo program.....Bolibompa ;-))
Visar den kanalen något annat än det programmet?  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 april 2011 - 22:09
ErikC80
-
ErikC80
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har osynk på ljudet varje dag. Idag var det på kanal 9.
Ofta hjälper det att byta kanal, ibland är omstart det enda som hjälper.
/ Erik
Redigerat av ErikC80, 19 april 2011 - 22:10.
Postad 19 april 2011 - 22:28
Jason-Bourne
-
Jason-Bourne
-
Rookie
-
7 inlägg
Det här är min första post i den här tråden och jag måste börja med att säga att jag är positivt överraskad över att Telia själv är så flitiga i den här tråden. Bra jobbat Telia.
Så nu till risen, när första rosen är avklarad :-) . Tyvärr är jag grymt känslig för format fel, dvs när en 4:3 sändning visas i 16:9 format, och just det felet dyker upp lite väl ofta på diverse kanaler. Just nu 22:41 är det just det felet på Comedy Central. Två närliggande kanaler VH1 och TV4 Guld visar 4:3 korrekt just nu. Jag har den inspelningsbara boxen och den är inställd på 16:9 - Pillarbox, såklart :-) (vill ju ha mina svarta ramar när det är 4:3).
TV 11 visar Big Brother, 22:53 i 4:3, men jag ser tydligt att det är en 16:9 sändning, så fel även på den kanalen.
ESPN Classic visar just nu, 23:00, en liten kortfilm i 4:3 format med extra 4:3 ramar, vilket resulterar i en för smal bild. Okej, nu ser jag varför. Den normala sändningen är i 16:9 format, men boxen lägger på svarta ramar så den visas som en 4:3. Nu börjar UEFA football finals och där har kanalen lagt på 4:3 svarta ramar för det är en 4:3 sändning, men boxen lägger också på 4:3 ramar så det blir som att se en 16:9 sändning i 4:3 format.
Resten av kanalerna ser helt korrekt ut, och det är rätt många som sänds i 4:3 format, så det får bli den avslutande rosen :-) .
Tyvärr är jag väl relativt ensam med att jag stör mig på det här eftersom många ser nog allt i bredbild och ser tyvärr ingen större skillnad 4:3 och 16:9, mer än att 4:3 har svarta kanter... När jag tittar på teve hos någon annan har de teven, i mitt tycke, felinställt i nio fall av tio, dvs de tittar på 4:3 sändningar utsträckt.
Jag ser felet ofta på TV4 Science Fiction, men på senare tid har det börjat dyka upp på rätt många olika kanaler.
Igen, måste jag säga att jag uppskattar verkligen att Telia skriver i den här tråden. Det ger mig hopp om framtiden. Jag tror helt klart att framtidens TV är IPTV. Vi har ju börjat se sådana finesser som att man kan se program som sänts tidigare på dagen bara genom att scrolla tillbaka i tablån och trycka på OK. Det här kommer naturligtvis att utvecklas så att man i nära framtid kan t ex snubbla över en serie man tycker är bra och upptäcker att det är ett avsnitt ur tredje säsongen, så då gör man en sökning i "tablån" och ser att alla avsnitten från säsong 1, 2 och 3 finns tillgängliga att se genom att bara trycka på OK - Julafton, tycker jag :-) .
O ljuva framtid som jag brukar säga :-) .
Postad 19 april 2011 - 23:04
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag vill inte veta så kan ni som vet hur man gör fortsätta med att göra såhär. Det ligger inte inom en överskådlig framtid att ADSL kunder ska få titta på en kanal och spela in en annan.
Hörde lite rykten om att felet är åtgärdat i nästa uppdatering.
För kanaler som är mpeg4 och SD så räcker bandbredden till. För två HD kanaler kommer man upp i omkring 20 Mbit/s och då räcker inte 12 mbit/s. I normalfallet får man max ha 12 mbit/s i bandbredd om man har 1 box och HD aktivt. Har man tvilling så är bandbredden manfår ah till tv lite högre. Dock så kan man som ni nog förstå inte ha en högre hastighet än den totala uppkopplingshastigheten för ADSL.
Markus Johansson Telia Kundservice
Men varför erbjuder man inte den funktionen för ADSL-ägare när det uppenbarligen fungerar utan problem. Sånt här gör mig irriterad nu när man VET att det fungerar. Ingen lär ju bry sig, men jag byter mer än gärna leverantör för intetnet & TV när man vet att man blir ignorerad. Som sagt, begränsa funktionen om man ser på HD eller spelar in det då. Tror inte att kunden kommer att klaga om man får förklarat att det beror på tekniska begränsingar (vilka borde försvinna i och med VDSL som kommer i år?).
Redigerat av Jonas__W, 19 april 2011 - 23:05.
Postad 20 april 2011 - 20:58
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
Någon mer än jag som har fel bildformat på TV11? typ ihoptryckt 16:9 till 4:3?
Postad 21 april 2011 - 07:09
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Osynk igår på SVT HD 2 "Världens Händelser"
Försvann när man bytte till vanlig SD
/Kribban
Postad 21 april 2011 - 08:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
För er som inte fattat avsaknaden av mina svar på denna fråga så är det nog en bug, men då jag inte förstått exakt hur ni gör så kan jag inte rapportera till utvecklarna hur ni gör. Rapporterar jag in den så kommer de att åtgärda den i nästa version mest troligt.
Det ligger inte inom en överskådlig framtid att ADSL kunder ska få titta på en kanal och spela in en annan.
Hörde lite rykten om att felet är åtgärdat i nästa uppdatering.
Helt otroligt att ni på Telia anser att en sådan här funktion "klassas" som en bug! Låter ju snarare som en dålig mörkläggning att det måste åtgärdas i nästa version, då tydligen det har uppenbarat sig för en del kunder att det faktiskt går att spela in och titta på en annan kanal via ADSL. Men vad väljer Telia då att göra?? JO, man klassar det hela som ett tekniskt fel och en bug, och lovar att funktion till att kunna spela in på en annan kanal och titta på en annan via ADSL ska åtgärdas. SERIÖST? Ibland förstår jag mig inte på Telias utveckling, samt att man inte ens haft planerna på att fixa till detta inom en överskådlig framtid att ADSL kunder ska få titta på en kanal och spela in en annan. Känns bara som ett stort steg tillbaka! Ne, Telia borde hålla sig till telefoni istället! Telia kund i 1 månad till sen får det bli Parabol
Postad 21 april 2011 - 08:39
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det ligger inte inom en överskådlig framtid att ADSL kunder ska få titta på en kanal och spela in en annan.
Då får det bli en annan leverantör av TV-signal när bindningstiden går ut........ som dessutom kan leverera HD signal vilket också verkar ligga långt bort för oss med ADSL abb och lite längre avstånd till telestationen. Telia verkar INTE vara något att hoppas på framöver. Synd på ett annars relativt bra fungerande abb. med möjlighet att hyra filmer, se på play TV (vilket försämrades tidigare i år....) blanda kanaler från Viasat och Canal+ mm, mm.
Postad 21 april 2011 - 09:05
Eyserman
-
Eyserman
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
jag håller med, när mitt går ut byter jag oxå, nått som skulle kunna vara så bra är och har varit ett bra tag och förmodligen kommer att vara långt fram i tiden ett jädrans strul och ett stort skämt när det gäller tv, inte en enda HD kanal fast det står på mina sidor " just nu går det inte att få HD kanaler eller tvilling abonnemang där du bor, men vi utökar hela tiden så var god och gör en ny sökning vid ett annat tillfälle" så har det stått i säkert två år nu... Störningar som frysningar i bild, frysningar som inte släpper förens man byter kanal, osync på ljud o bild, format som zoomar ut o in i tid å otid, bilden pixlar till sig med jämna mellanrum och sen att man inte kan kolla på en kanal samtidigt spela in en annan hmm vad säger man.... Nää det blir tillbaka till 80 talet och parabol där man kan få det mesta telia leverar + mycket annat... tråkigt men sant.
Redigerat av Eyserman, 21 april 2011 - 09:07.
Postad 21 april 2011 - 10:04
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vad glada att ni har bild istället  . Vi har varit utan bredband, TV å telefoni i 2 dygn nu sen ett strömavbrott slog ut Telias "stora" switch....
Postad 21 april 2011 - 15:31
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Men varför erbjuder man inte den funktionen för ADSL-ägare när det uppenbarligen fungerar utan problem. Sånt här gör mig irriterad nu när man VET att det fungerar.
Du får det att låta som att Telia vägrar erbjuda tjänsten bara för att dj*vlas med dig och alla andra kunder. Det är stor skillnad mellan att veta att det ibland fungerar utmärkt för några av abbonenterna och att kunna garantera att det alltid fungerar för 100% av kunderna. Antag att du har en telestation med 100 anslutna abbonenter. I stationen finns det tillräcklig bandbredd för att utöver det vanliga tjänsterna även låta 2-3 kunder titta på en kanal och spela in två till i bakgrunden. Lägger du däremot till en fjärde abbonent så slår trafiken i bandbreddstaket. Tänk! Bara för att det går för de där 2-3 abbonenterna är det inte självklart att man kan släppa lös alla hundra.
Postad 21 april 2011 - 16:01
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Ibland förstår jag mig inte på Telias utveckling, samt att man inte ens haft planerna på att fixa till detta inom en överskådlig framtid att ADSL kunder ska få titta på en kanal och spela in en annan. Känns bara som ett stort steg tillbaka!
Vad är du inte fattar? ADSL har en begränsad bandbredd. För att inte nätet skall överbelastas har man lagt in en spärr. När det blir fel och spärren inte fungerar är detta självklart en bugg. Det är då inget konstigt med att enstaka kunder kan göra fler inspelningar samtidigt. Nätet har trots allt en liten reservkapacitet och det är den de då använder. Men faktum kvarstår: Spärren kan inte tas bort får då brakar hela skiten ihop! ADSL är ADSL och det är inget Telia kan göra något åt. Telia kan inte, lika lite som någon annan, svänga sitt magiska trollspö och "fixa till det inom en överskådlig framtid". Enda lösningen är att byta ut ADSL mot något annat. Det finns en snabbare teknik som går att köra över teleledningarna och den heter VDSL. En enkel sökning på nätet (Telia + VDSL) gav den här som sökträff: http://www.telia.se/.../natarbete.pageDet ser alltså ut som Telia arbetar för fullt för att uppgradera sitt nät. Det borde innebära att man "inom en överskådlig framtid" kommer ha bättre bandbredd och kanske kommer kunna ta bort spärren. Vi får helt enkelt se vad som händer. Jag tycker ärligt talat att alla ni gaphalsar får skylla er själva. Ta och läs på lite hur det fungerar. Telia ligger i framkant när det gäller IPTV över ADSL. Begränsningarna som finns är inte pågrund av att de missköter sig. Det beror på att de tekniska förutsättningar för IPTV i telenätet är begränsade. Är det för dåligt får ni helt enkelt välja en tjänst baserad på teknik som har andra förutsättningar. Att sitta här och kasta skit på Telia är ungefär som att köpa en Punto och sen spy galla över Fiat för att det inte är en Ferrari. Lite eget ansvar att ta reda på vad det är man köper __INNAN__ man handlar tycker jag man kan kräva av vuxna människor. Ni var lata och tog inte reda vad det var ni köpte. Skyll er själva det är inte Telias fel! Vill ni ha tiotals HD-kanaler och en box med som kan spela in flera kanaler samtidigt är det bara DVB; satellit, kabel eller marksänt, som kan erbjuda det. Men då sitter ni väl i något annat forum och gnäller över hur illa det är att ni inte får Spotify, Video-on-demand, Play-kanaler, osv.
Postad 21 april 2011 - 20:01
ab1
-
ab1
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jaha då var det dags igen för en ny höjning för hos som har visast guld och lagom 419 kr i månaden är lite väll mycket för den servicen. Fungerar starkt på att byta TV.leverantör. Dessutom bli ju den så kallade krypteringsavgiften 7,5 kr högre också suck... (källa: http://www.telia.se/...tal-tv_nyheter)
Postad 21 april 2011 - 20:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jaha då var det dags igen för en ny höjning för hos som har visast guld och lagom 419 kr i månaden är lite väll mycket för den servicen. Fungerar starkt på att byta TV.leverantör.
Dessutom bli ju den så kallade krypteringsavgiften 7,5 kr högre också suck... (källa: http://www.telia.se/...tal-tv_nyheter)
Lycka till att hitta en som kan leverera Viasat Guld billigare  Kostnad Viasat Guld Krypterings/Kortavgift Comhem 389kr/mån 49kr/mån BBB 389kr/mån 50kr/mån Viasat parabol 389kr/mån 56kr/mån Telia 389kr/mån 49kr/mån Tror Viasat bestämmer vad det ska vara för pris....
Redigerat av lindo, 21 april 2011 - 20:57.
Postad 21 april 2011 - 21:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någon med 5.1 anläggning som kan hjälpa mig med att testa en VoD film imorgon under dagen?
Skicka ett pm till mig med identifikationskod och vad ni har för anläggning. Bifoga gärna ett mobilnummer så kan jag ringa och förklara imorgon.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 april 2011 - 01:48
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jaha då var det dags igen för en ny höjning för hos som har visast guld och lagom 419 kr i månaden är lite väll mycket för den servicen. Fungerar starkt på att byta TV.leverantör.
Och vem är 'hos' ? Och varför får just han/hon en höjning ? Jag tycker ärligt talat att alla ni gaphalsar får skylla er själva. Ta och läs på lite hur det fungerar. Telia ligger i framkant när det gäller IPTV över ADSL.
Vill ni ha tiotals HD-kanaler och en box med som kan spela in flera kanaler samtidigt är det bara DVB; satellit, kabel eller marksänt, som kan erbjuda det. Men då sitter ni väl i något annat forum och gnäller över hur illa det är att ni inte får Spotify, Video-on-demand, Play-kanaler, osv.
Japp! Allt via kabel/telenät/osv är bara skit! Tacka vet jag det marksända via det som i folkmun kallas "Boxer" Där har man både HD- och skitkanaler, samt en fungerande EPG, och det enda man behöver är faktiskt en egen antenn! Men DEN enkla lösningen är det FÅ som fattat! ATT inte packet kan fatta en så enkel sak; ATT dessa nybildade Bostadsrättsföroreningar med en bunt juppisar som tror de har så förbenat mycket pengar alltid ska gå på Telias blåa dunster om hur bra det är med IP-Tv - jag kan bara inte FATTA det! Det ENDA som är bra med Telias Fibernät är ju den supersnabba Internetaccessen! Som faktiskt är nästan lika bra när det gäller ADSL'en, UTAN nån slö IP-Tv inblandad!
Redigerat av anderswillhelmsson, 22 april 2011 - 07:06.
Postad 22 april 2011 - 10:47
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Och vem är 'hos' ? Och varför får just han/hon en höjning ?
Japp!
Allt via kabel/telenät/osv är bara skit!
Tacka vet jag det marksända via det som i folkmun kallas "Boxer"
Där har man både HD- och skitkanaler, samt en fungerande EPG, och det enda man behöver är faktiskt en egen antenn! Men DEN enkla lösningen är det FÅ som fattat!
ATT inte packet kan fatta en så enkel sak; ATT dessa nybildade Bostadsrättsföroreningar med en bunt juppisar som tror de har så förbenat mycket pengar alltid ska gå på Telias blåa dunster om hur bra det är med IP-Tv - jag kan bara inte FATTA det!
Det ENDA som är bra med Telias Fibernät är ju den supersnabba Internetaccessen!
Som faktiskt är nästan lika bra när det gäller ADSL'en, UTAN nån slö IP-Tv inblandad!
Du anser att allt via kabel/telenät/osv är skit. Du föredrar boxer. Vad har du egentligen kan man ju fråga sig... Jag anser att det är bra att ha mitt kanalpaket stor med 53 tv-kanaler, 8 Mbits bredband och ip-telefoni via en redan befintlig ledning. Jag anser att alternativet med parabol eller tv-antenn på taket verkar onödigt (och vad gäller tv-antenn en orimlighet då skogen är tät) då jag redan har en ledning in i huset för all kommunikation. Prismässigt har jag inte kollat men de brukar vara snarlika vad gäller ip-telefoni, tv och bredband. Heja Telia!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 22 april 2011 - 20:43.
Postad 22 april 2011 - 20:36
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Allt via kabel/telenät/osv är bara skit!
Tacka vet jag det marksända via det som i folkmun kallas "Boxer"
Skall man vara petig är det skillnad på kabel och kabel. Bredbandsuppkoppling via kabelnätet sker över ett protokoll som heter EuroDocsis. Ovanpå det körs sedan vanliga internetprotokoll och det är via det IPTV sedan skickas. Det blir ungefär samma "skit" som Telia. Istället för ADSL som flaskhals blir det EuroDocsis-nätet. Ett annat sätt att distribuera digital-tv via kabel är att använda DVB-C. Det är i allt väsentligt samma sak som "Boxer" (DVB-T) och Viasat (DVB-S) och minst lika bra. Det som skiljer är "framförallt modulering och felrättning, då deras transmissionsmetoder har mycket olika egenskaper." (Wikipedia). Återigen. Man måste ta reda på vad det är man köper och ha realistiska förväntningar på tekniken.
Postad 23 april 2011 - 21:00
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Du får det att låta som att Telia vägrar erbjuda tjänsten bara för att dj*vlas med dig och alla andra kunder. Det är stor skillnad mellan att veta att det ibland fungerar utmärkt för några av abbonenterna och att kunna garantera att det alltid fungerar för 100% av kunderna.
Antag att du har en telestation med 100 anslutna abbonenter. I stationen finns det tillräcklig bandbredd för att utöver det vanliga tjänsterna även låta 2-3 kunder titta på en kanal och spela in två till i bakgrunden. Lägger du däremot till en fjärde abbonent så slår trafiken i bandbreddstaket. Tänk! Bara för att det går för de där 2-3 abbonenterna är det inte självklart att man kan släppa lös alla hundra.
Tror det är skitsnack att bandbredden inte skulle räcka. Särskilt när man nu under 2011 bygger ut för VDSL i _hela_ Sverige. Jag tror att man vill hålla på vissa finesser för att det ska "löna" sig att bli fiberkund som många i min by valt att bli. Tyvärr så var förra ägaren av mitt hus så pass gammal så han inte hade nån användning av internet m.m. Jag har varit väldigt nöjd med Telia IP-TV och haft det senaste 3 åren. Men när man får veta att den här funktionen faktiskt fungerar även för en ADSL kund och att man samtidigt inte kommer att erbjuda ADSL-kunder detta inom en snar framtid. DET retar upp mig och jag byter mer än gärna till t.ex. Bredbandbolaget då mitt avtal med Telia går ut efter sommaren. BBB erbjuder ju även fina hastigheter genom telefonkabeln på exakt samma adress redan idag. Så det skadar ju definitivt inte.
Postad 23 april 2011 - 21:41
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Tror det är skitsnack att bandbredden inte skulle räcka. Särskilt när man nu under 2011 bygger ut för VDSL i _hela_ Sverige. Jag tror att man vill hålla på vissa finesser för att det ska "löna" sig att bli fiberkund som många i min by valt att bli.
Är det så svårt att fatta detta med begränsad bandbredd? Att Telia satsar så ADSL är ju för att vi inte får fber till våra hus på landet. Det är i nuläget inte ekonomiskt försvarbart att dra fiber till alla. Det är adsl som gäller för merparten av Telias kunder. Hade bandbredden räckt till så hade även adsl-kunder haft två kanaler samtidigt. Det ska fungera fullt ut att kunna spela in en hd-kanal och titta på en annan. På något annat sätt kan det inte vara för folk i allmänhet har noll koll och blir bara irrietrade på att det bara går att spela in vissa kanaler men inte andra. Se det från Telias sida och inte bara trotsigt från din egen horisont. Telia vill ha en stabil lösning och därför är det vissa begränsningar. Och vad gäller VDSL som körs ut till alla så ökar det bara hastigheten för det som har relativt kort ledning till sin telestation. Glad Påsk!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 23 april 2011 - 21:52.
Postad 23 april 2011 - 22:21
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tror det är skitsnack att bandbredden inte skulle räcka. Särskilt när man nu under 2011 bygger ut för VDSL i _hela_ Sverige.
Skitsnack? Telia lägger stora summor på att byta från ADSL till VDSL för att... TÄNK!!!! ag byter mer än gärna till t.ex.Bredbandbolaget då mitt avtal med Telia går ut efter sommaren. BBB erbjuder ju även fina hastigheter genom telefonkabeln på exakt samma adress redan idag. Så det skadar ju definitivt inte.
Jag utgår från att du inte brytt dig om att ta reda på fakta om Bredbandsbolagets tjänst heller så låt mig upplysa dig om att de har exakt samma spärr som Telia.
Redigerat av Unregistered1981, 23 april 2011 - 22:24.
Postad 24 april 2011 - 05:03
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Är det så svårt att fatta detta med begränsad bandbredd? Att Telia satsar så ADSL är ju för att vi inte får fber till våra hus på landet. Det är i nuläget inte ekonomiskt försvarbart att dra fiber till alla.
Så här är det: Projektet Bredband 2015 startade genom regeringens principbeslut i december 2008. Syftet med projektet är att bygga snabba bredbandsnät i områden där näten antagligen inte byggs på kommersiella grunder. Målet är tillgång till förbindelser som klarar hastigheter upp till 100 Mbit/s före utgången av år 2015. http://www.ficora.fi...bandet2015.html
Summan som satsas på utbyggnaden är 130 miljoner Euro, dvs långt mer än en miljard svenska kronor! De flesta får alltså minst 100Mb redan långt innan 2015! http://www.google.co...ved=0CAgQpwUoBQ
Redigerat av anderswillhelmsson, 24 april 2011 - 05:04.
Postad 24 april 2011 - 12:20
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Är det så svårt att fatta detta med begränsad bandbredd? Att Telia satsar så ADSL är ju för att vi inte får fber till våra hus på landet. Det är i nuläget inte ekonomiskt försvarbart att dra fiber till alla. Det är adsl som gäller för merparten av Telias kunder. Hade bandbredden räckt till så hade även adsl-kunder haft två kanaler samtidigt. Det ska fungera fullt ut att kunna spela in en hd-kanal och titta på en annan. På något annat sätt kan det inte vara för folk i allmänhet har noll koll och blir bara irrietrade på att det bara går att spela in vissa kanaler men inte andra.
Se det från Telias sida och inte bara trotsigt från din egen horisont. Telia vill ha en stabil lösning och därför är det vissa begränsningar. Och vad gäller VDSL som körs ut till alla så ökar det bara hastigheten för det som har relativt kort ledning till sin telestation.
Glad Påsk! 
Nog förstår jag grejen med begränsad bandbredd. Men Telia själva konstaterade ju rätt nyligt i tråden att inspelning av en kanal och se på en kanal i SD (!) skulle fungera med DAGENS befintliga bandbredd ut till kund. Jag är väl medveten om att 2st HD-kanaler t.ex. inte skulle fungera. Men gör det då i alla fall möjligt att se på en SD-kanal och spela in en SD-kanal??? Jag begär inget mer och de har möjligheten att göra det redan idag. Det är DET jag stör mig på. Att det går, men man vill inte. Hade jag inte upptäckt denna "bugg" så hade jag gått lyckligt ovetande om detta och varit nöjd med mitt utbud och box. Skitsnack? Telia lägger stora summor på att byta från ADSL till VDSL för att... TÄNK!!!!
Jag utgår från att du inte brytt dig om att ta reda på fakta om Bredbandsbolagets tjänst heller så låt mig upplysa dig om att de har exakt samma spärr som Telia.
Det är ju självklart en bra utveckling att de går mott högre bandbredd. Det säger jag inget om. Men som sagt, Telia själva sa ju tidigare i tråden att det går bra med DAGENS bandbredd ut mod ADSL-kunder att se på en SD och spela in en. Men det verkar ju som att de inte tänker erbjuda denna tjänst så länge som inte HD-kanalerna fungera på samma sätt vilket de inte KAN göra med dagens bandbredd ut mot kund. Har jag fel där nånstans? Så att du kan få skriva " TÄNK!!!!  " en gång till? Vad gäller Bredbandbolaget så ringde jag upp dom och de kunde som max erbjuda 60Mbit ned och 20Mbit upp över befintlig telefonlina. Det är då betydligt högre än vad Telia erbjuder sina kunder av vad jag sett? Om deras boxar däremot erbjuder att spela in en kanal och se en annan samtidigt, det vet jag dock inte. Jag är ju hur som helst bunden till slutet av sommaren, jag får se vilken leverenatör som kan ge mig högst bandbredd och bästa TV-utbudet till rimlig peng. Men jag kan absolut byta leverantör, jag är ingen trogen  . Varför blev det Telia från dag 1 då? Det beror på att Telia hade reserverat ALLA lediga platser i min station och enda sättet för mig att få ADSL var att välja Telia. Däremot, när man väl var "inne" i en station så kunde man fritt välja en annan leverantör. Jag måste som sagt bara vänta ut bindningstiden hos Telia först. Fult spel från Telia? Ja det tycker i alla fall jag. Vet inte vad ni andra tycker.
Postad 24 april 2011 - 12:23
Unregistered1981
-
Unregistered1981
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
De flesta får alltså minst 100Mb redan långt innan 2015!
Det är bara att gratulera Finland och finländarna. Men det påverkar knappast oss här i Sverige eller missade jag något i din länk?
Postad 24 april 2011 - 12:49
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det är bara att gratulera Finland och finländarna. Men det påverkar knappast oss här i Sverige eller missade jag något i din länk?
Ja, sorry, jag letade på svenska sidor, men svenska pratar ju även finnarna, ibland, och än så länge (vi får väl se hur det blir med dessa ny Sannfinnar i deras Riksdag...) ... så en av sidorna blev fel. Men även svenska regeringen satsar ju på utbyggnad av Bredband i glesbygd, 445 miljoner enl. artikeln här: http://www.nyteknik....icle3127454.eceOch EU lär ju bidra även till vår utbyggnad, så det dröjer nog inte länge (inom typ två år bara) innan så gott som alla har möjlighet till minst 100Mb i hela Sverige. http://www.google.co... ...920&bih=966
Postad 24 april 2011 - 15:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nog förstår jag grejen med begränsad bandbredd. Men Telia själva konstaterade ju rätt nyligt i tråden att inspelning av en kanal och se på en kanal i SD (!) skulle fungera med DAGENS befintliga bandbredd ut till kund. Jag är väl medveten om att 2st HD-kanaler t.ex. inte skulle fungera. Men gör det då i alla fall möjligt att se på en SD-kanal och spela in en SD-kanal??? Jag begär inget mer och de har möjligheten att göra det redan idag. Det är DET jag stör mig på. Att det går, men man vill inte. Hade jag inte upptäckt denna "bugg" så hade jag gått lyckligt ovetande om detta och varit nöjd med mitt utbud och box.
Jag tror jag ska förtydliga vad jag skrev. Det är alltså som så att för vissa kunder kan det fungera att spela in en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s och samtidigt titta på en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s. Din box som sådan vet inte vilken bandbredd du har för tillfället då den förutom att den har ett teoretiskt max, alltså den hastighet man konfigurerar på din ADSL/VDSL port i. Man kan med tanke på avståndet och vilken hastighet man normalt kan leverera säga att du borde kunna få ha tvilling/extra abonnemang eller HD kanaler. Det finns ingen som helst garanti för att detta just fungerar för dig. Det kan vara väldigt mycket störningar på telefonnätet som gör att kunder som har 500 meter inte kan få digital-tv alls tom. Jag har varit med som störningar som beror på tåg, spårvagnar, elstängsel, golvvärme, plasma-tv, kortläsare, köksfläktar, gatubelysning, radioamatörer och radiokanaler på AM bandet, trådlösa telefoner, centralantenner och elmotorer för att bara nämna några. Störningarna kan variera med tiden så det kan vara som så att något som fungerade igår inte fungerar idag helt enkelt. Vad som kunder inte tänker på här finns det en störning i telefonnätet som Skanova ansvarar för kommer störningen att finnas oavsett vilken operatör man väljer, så det spelar ingen roll om man byter operatör för det kommer inte få störningar att försvinna. Har man fiberlan tjänst kan man nog förutsätta att minst 50 Mbit/s kommer boxen och ha och då har man gjort valet att tillåta 8 stycken samtidiga kanaler för en LAN kund. Dessutom är det svårt att förutsätta att varje kanal hela tiden tar en viss bandbredd. Det finns vissa kanaler som fortfarande sänds med MPEG2 istället för MPEG4 på grund av vissa problem. Eftersom att det är omöjligt att garantera att det alltid fungerar för alla kunder att spela in på en kanal och titta på en annan, eller för del delen få alla kunder att förstå att det kanske fungerar och att det inte går att felanmäla om det inte gör det, så kommer vi nog att ha det som det är idag inom en överskådlig framtid. Varför blev det Telia från dag 1 då? Det beror på att Telia hade reserverat ALLA lediga platser i min station och enda sättet för mig att få ADSL var att välja Telia. Däremot, när man väl var "inne" i en station så kunde man fritt välja en annan leverantör. Jag måste som sagt bara vänta ut bindningstiden hos Telia först. Fult spel från Telia? Ja det tycker i alla fall jag. Vet inte vad ni andra tycker.
Jag måste korrigera dig lite här. Samtliga operatörer har hela tiden fått bygga det de vill på varje station så länge det finns plats. Går det inte att få in mer utrustningen på stationen så är det fullt. Är stationen full så får den operatören som vill ha dit mera utrustning mer eller mindre bekosta att man bygger ut stationen så det får plats mer utrustning, detta är det i dagsläget inte många operatörer som vill göra beroende på att det inte är helt gratis om man säger så. Det som normal användaren benämner Telia äger ingen DSLAM (utrustningen på stationen som modemen kopplar upp sig med en bärvåg till). Den utrustning tillhör Skanova och Telia precis som andra operatörer hyr in sig på denna. En DSLAM har ett visst antal portar i sig och den blir precis som en switch kostandseffektivast om man i princip fyller alla portar så en liten operatör som kanske bara har en kund tycker inte det är bra plan att sätta upp utrustning för en enda kund på stationen. Det är inte helt ovanligt att en DSLAM har 48 portar idag, och det blir billigare med fiberuppkopplingen till telestationen om man då har flera DSLAM som sitter på samma fiber på stationen. Om du pratar med en operatör som har avtal med Skanova om att använda den utrustningen så har de exakt samma förutsättningar att leverera tjänsten som Telia. Det är långt ifrån alla operatörer som har denna möjlighet. Ingen operatör kan ej reservera de lediga portar för att koppla in kunder. Så med stor sannolikhet sa den operatör du pratade med inte hela sanningen, utan det var som så att antingen ville operatören inte betala kostnaden för att koppla in utrustning så att du kunde ansluta dig. De tycke att kostnaden för att bygga ut hade för lite kundunderlag, och de antingen inte hade någon DSLAM eller ville bygga ut med en till DSLAM. Det finns inget som säger att när man väl är inne på stationen så kan man välja operatör fritt. Du kan byta till en operatör som antingen har egen utrustning på stationen eller till en operatör som har avtal med Skanova och kan använda den utrustningen. Den operatör som man väljer får själv bekosta teknikern som behöver åka ut till stationen och koppla in kabeln mellan telefonledningen och DSLAM utrustningen. Att koppla in en kund kostar normalt över 1000 kr och det är möjligt att operatören du pratade med helt enkelt inte ville stå för detta om de skulle koppla in dig på Skanovas utrustning. Är man redan kopplad mot Skanovas DSLAM behöver kan man byta operatör utan att man behöver skicka ut en tekniker och koppla in trådarna, detta gäller under förutsättning att operatören har avtal med Skanova om att använda utrustnignen. Scenariot att operatören inte vill ha så lite kostnader som möjligt för att få dig som kund är inte helt ovanligt och jag som privatperson tycker detta är extremt fult spel av den andra operatören inte av Telia. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 april 2011 - 16:08
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Jag tror jag ska förtydliga vad jag skrev. Det är alltså som så att för vissa kunder kan det fungera att spela in en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s och samtidigt titta på en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s.
Din box som sådan vet inte vilken bandbredd du har för tillfället då den förutom att den har ett teoretiskt max, alltså den hastighet man konfigurerar på din ADSL/VDSL port i. Man kan med tanke på avståndet och vilken hastighet man normalt kan leverera säga att du borde kunna få ha tvilling/extra abonnemang eller HD kanaler. Det finns ingen som helst garanti för att detta just fungerar för dig. Det kan vara väldigt mycket störningar på telefonnätet som gör att kunder som har 500 meter inte kan få digital-tv alls tom. Jag har varit med som störningar som beror på tåg, spårvagnar, elstängsel, golvvärme, plasma-tv, kortläsare, köksfläktar, gatubelysning, radioamatörer och radiokanaler på AM bandet, trådlösa telefoner, centralantenner och elmotorer för att bara nämna några. Störningarna kan variera med tiden så det kan vara som så att något som fungerade igår inte fungerar idag helt enkelt.
Vad som kunder inte tänker på här finns det en störning i telefonnätet som Skanova ansvarar för kommer störningen att finnas oavsett vilken operatör man väljer, så det spelar ingen roll om man byter operatör för det kommer inte få störningar att försvinna.
Har man fiberlan tjänst kan man nog förutsätta att minst 50 Mbit/s kommer boxen och ha och då har man gjort valet att tillåta 8 stycken samtidiga kanaler för en LAN kund.
Dessutom är det svårt att förutsätta att varje kanal hela tiden tar en viss bandbredd. Det finns vissa kanaler som fortfarande sänds med MPEG2 istället för MPEG4 på grund av vissa problem.
Eftersom att det är omöjligt att garantera att det alltid fungerar för alla kunder att spela in på en kanal och titta på en annan, eller för del delen få alla kunder att förstå att det kanske fungerar och att det inte går att felanmäla om det inte gör det, så kommer vi nog att ha det som det är idag inom en överskådlig framtid.
Jag måste korrigera dig lite här.
Samtliga operatörer har hela tiden fått bygga det de vill på varje station så länge det finns plats. Går det inte att få in mer utrustningen på stationen så är det fullt. Är stationen full så får den operatören som vill ha dit mera utrustning mer eller mindre bekosta att man bygger ut stationen så det får plats mer utrustning, detta är det i dagsläget inte många operatörer som vill göra beroende på att det inte är helt gratis om man säger så. Det som normal användaren benämner Telia äger ingen DSLAM (utrustningen på stationen som modemen kopplar upp sig med en bärvåg till). Den utrustning tillhör Skanova och Telia precis som andra operatörer hyr in sig på denna.
En DSLAM har ett visst antal portar i sig och den blir precis som en switch kostandseffektivast om man i princip fyller alla portar så en liten operatör som kanske bara har en kund tycker inte det är bra plan att sätta upp utrustning för en enda kund på stationen. Det är inte helt ovanligt att en DSLAM har 48 portar idag, och det blir billigare med fiberuppkopplingen till telestationen om man då har flera DSLAM som sitter på samma fiber på stationen.
Om du pratar med en operatör som har avtal med Skanova om att använda den utrustningen så har de exakt samma förutsättningar att leverera tjänsten som Telia. Det är långt ifrån alla operatörer som har denna möjlighet. Ingen operatör kan ej reservera de lediga portar för att koppla in kunder.
Så med stor sannolikhet sa den operatör du pratade med inte hela sanningen, utan det var som så att antingen ville operatören inte betala kostnaden för att koppla in utrustning så att du kunde ansluta dig. De tycke att kostnaden för att bygga ut hade för lite kundunderlag, och de antingen inte hade någon DSLAM eller ville bygga ut med en till DSLAM.
Det finns inget som säger att när man väl är inne på stationen så kan man välja operatör fritt. Du kan byta till en operatör som antingen har egen utrustning på stationen eller till en operatör som har avtal med Skanova och kan använda den utrustningen.
Den operatör som man väljer får själv bekosta teknikern som behöver åka ut till stationen och koppla in kabeln mellan telefonledningen och DSLAM utrustningen. Att koppla in en kund kostar normalt över 1000 kr och det är möjligt att operatören du pratade med helt enkelt inte ville stå för detta om de skulle koppla in dig på Skanovas utrustning. Är man redan kopplad mot Skanovas DSLAM behöver kan man byta operatör utan att man behöver skicka ut en tekniker och koppla in trådarna, detta gäller under förutsättning att operatören har avtal med Skanova om att använda utrustnignen.
Scenariot att operatören inte vill ha så lite kostnader som möjligt för att få dig som kund är inte helt ovanligt och jag som privatperson tycker detta är extremt fult spel av den andra operatören inte av Telia.
Bra inlägg där så här mitt i Påsken!  Glad Påsk föresten! Dock lite nyfiken på exakt vilka kanaler som fortfarande kör MPEG2? (det var en nyhet för mig). Sen skulle jag vilja ha ett klargörande angående VDSL. Det verkar som många har stor tilltro till att det här med VDSL skall lösa alla bandbreddsproblem. Men stämmer det inte att de flesta kommer få ut ungefär samma bandbredd med VDSL som de har idag? Detta då jag förstått det att Skanova ej kommer ändra på infrastrukturen och bygga fiber mellan telestation och understationerna samt då installera VDSl utrustning i dessa understationer för att folk skall komma närmare och kunna njuta av de högre VDSL hastigheterna. Men eftersom detta inte görs så blir det bara mest i stadskärnorna som kan få ut de högre hastigheterna upp till 60Mbit/s. Men de kunderna kan ju redan idag eller snart få ut upp till 100Mbit-1Gbit/s via stadsnät eller Fiberlan så det här med VDSL i storstäderna blir ju mest blaha blaha.
Redigerat av Joakim_A, 24 april 2011 - 16:09.
Postad 24 april 2011 - 18:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Bra inlägg där så här mitt i Påsken! 
Jasså, är det helg. Det kan förklara att det är så lugnt och skönt på jobbet när man jobbar.  Glad Påsk föresten! 
Detsamma, trots att jag jobbar hela helgen istället för att vara ute i det fina vädret. Dock lite nyfiken på exakt vilka kanaler som fortfarande kör MPEG2? (det var en nyhet för mig).
Det är okänt vilka kanaler för mig med. Men det används ibland om man tar kanalen via en alternativ väg då det strular den primära vägen. Sen skulle jag vilja ha ett klargörande angående VDSL. Det verkar som många har stor tilltro till att det här med VDSL skall lösa alla bandbreddsproblem. Men stämmer det inte att de flesta kommer få ut ungefär samma bandbredd med VDSL som de har idag?
Detta då jag förstått det att Skanova ej kommer ändra på infrastrukturen och bygga fiber mellan telestation och understationerna samt då installera VDSl utrustning i dessa understationer för att folk skall komma närmare och kunna njuta av de högre VDSL hastigheterna. Men eftersom detta inte görs så blir det bara mest i stadskärnorna som kan få ut de högre hastigheterna upp till 60Mbit/s. Men de kunderna kan ju redan idag eller snart få ut upp till 100Mbit-1Gbit/s via stadsnät eller Fiberlan så det här med VDSL i storstäderna blir ju mest blaha blaha.
Man måste ha ett kort avstånd till en DSLAM för att få ut en hög hastighet så de som har långt kommer inte märken stor skillnad. Just nu jobbar man med att byta ut befintlig utrustning. Man kommer bygga understationer där behovet finns, ska jag gissa så är det i områden med mycket mindre hus. Till radhus och lägenheter är det ofta fiber som gäller då detta är billigare om man är flera på samma ställe. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 april 2011 - 18:48
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag måste korrigera dig lite här.
Samtliga operatörer har hela tiden fått bygga det de vill på varje station så länge det finns plats. Går det inte att få in mer utrustningen på stationen så är det fullt. Är stationen full så får den operatören som vill ha dit mera utrustning mer eller mindre bekosta att man bygger ut stationen så det får plats mer utrustning, detta är det i dagsläget inte många operatörer som vill göra beroende på att det inte är helt gratis om man säger så. Det som normal användaren benämner Telia äger ingen DSLAM (utrustningen på stationen som modemen kopplar upp sig med en bärvåg till). Den utrustning tillhör Skanova och Telia precis som andra operatörer hyr in sig på denna.
En DSLAM har ett visst antal portar i sig och den blir precis som en switch kostandseffektivast om man i princip fyller alla portar så en liten operatör som kanske bara har en kund tycker inte det är bra plan att sätta upp utrustning för en enda kund på stationen. Det är inte helt ovanligt att en DSLAM har 48 portar idag, och det blir billigare med fiberuppkopplingen till telestationen om man då har flera DSLAM som sitter på samma fiber på stationen.
Om du pratar med en operatör som har avtal med Skanova om att använda den utrustningen så har de exakt samma förutsättningar att leverera tjänsten som Telia. Det är långt ifrån alla operatörer som har denna möjlighet. Ingen operatör kan ej reservera de lediga portar för att koppla in kunder.
Så med stor sannolikhet sa den operatör du pratade med inte hela sanningen, utan det var som så att antingen ville operatören inte betala kostnaden för att koppla in utrustning så att du kunde ansluta dig. De tycke att kostnaden för att bygga ut hade för lite kundunderlag, och de antingen inte hade någon DSLAM eller ville bygga ut med en till DSLAM.
Det finns inget som säger att när man väl är inne på stationen så kan man välja operatör fritt. Du kan byta till en operatör som antingen har egen utrustning på stationen eller till en operatör som har avtal med Skanova och kan använda den utrustningen.
Den operatör som man väljer får själv bekosta teknikern som behöver åka ut till stationen och koppla in kabeln mellan telefonledningen och DSLAM utrustningen. Att koppla in en kund kostar normalt över 1000 kr och det är möjligt att operatören du pratade med helt enkelt inte ville stå för detta om de skulle koppla in dig på Skanovas utrustning. Är man redan kopplad mot Skanovas DSLAM behöver kan man byta operatör utan att man behöver skicka ut en tekniker och koppla in trådarna, detta gäller under förutsättning att operatören har avtal med Skanova om att använda utrustnignen.
Scenariot att operatören inte vill ha så lite kostnader som möjligt för att få dig som kund är inte helt ovanligt och jag som privatperson tycker detta är extremt fult spel av den andra operatören inte av Telia.
Jag ringde bredbandsbolaget och även en till operatör. Båda två sa direkt de slog på mitt telefonnr att platserna som fanns kvar var reserverade till Telia (deras egna ord) och att de endast kunde ansluta mig om jag hade en plats i skåpet sedan tidigare. Båda två sa även att om jag nu valde Telia och sedan valde att byta till dom när jag väl hade en plats, så var det inga som helst problem. Förr (för nått år sedan) så hade de egna platser som de direkt kunde sätta en kund på, men nu när platserna började sina så kunde de inte ansluta nya kunder pga att de var "reserverade". Om nu detta berodde på anslutningskostnaden vet jag inte. Men sannolikheten att 2st operatörer svarar samma sak oberoende av varandra och säger att de inte får använda platserna som finns kvar för nya kunder är ju rätt liten om det i grunden skulle bero på att de tycker att det är för dyrt att ansluta mig. Men men, man kan ju ha fel. Nu har jag ju i alla fall haft Telia i 1 år och är fri att byta efter sommaren. Jag får kolla över utbudet och priserna då som sagt och se om jag byter leverantör. Jag hoppas om inte annars att nån annan kan ge mig ett bättre erbjudande då det är bra med konkurrens för oss kunder.
Postad 24 april 2011 - 20:33
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(TeliaKundservice @ Apr 24 2011, 16:37 ) * Jag tror jag ska förtydliga vad jag skrev. Det är alltså som så att för vissa kunder kan det fungera att spela in en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s och samtidigt titta på en kanal med bandbredd på ca 4 Mbit/s.
Bra inlägg där så här mitt i Påsken! 
Glad Påsk föresten! 
SLUTA CITERA IN HELA INLÄGG, speciellt när det ju är flera A4 sidor långt! Det är för det första helt onödigt - alla HAR ju redan läst det PRECIS INNAN ... - för det andra ett brott mot reglerna... Och DESSUTOM Hällvittes IRRITERANDE! Citera(TeliaKundservice @ Apr 24 2011, 16:37 ) * Jag måste korrigera dig lite här.
Jag ringde bredbandsbolaget och även en till operatör. Båda två sa direkt de slog på mitt telefonnr att platserna som fanns kvar var reserverade till Telia (deras egna ord) och att de endast kunde ansluta mig om jag hade en plats i skåpet sedan tidigare.
SLUTA CITERA IN HELA INLÄGG, speciellt när det ju är flera A4 sidor långt! Det är för det första helt onödigt - alla HAR ju redan läst det PRECIS INNAN ... - för det andra ett brott mot reglerna... Och DESSUTOM Hällvittes IRRITERANDE!
Redigerat av anderswillhelmsson, 24 april 2011 - 20:41.
Postad 24 april 2011 - 20:43
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Redigerat av Bosse-i-skogen, 25 april 2011 - 18:58.
Postad 24 april 2011 - 21:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Fortsätt citera hela inlägg. Jag scrollar gärna och vet då vad personen ifråga svarar på. Hur slö får man bli om man inte orkar snurra några varv på musens hjul eller dra lite med fingret på pekplattan? 
Du som sitter i skogen har förstås aldrig läst reglerna! Där står det tydligt och klart att man BARA BARA BARA ska citera så mycket att läsaren PÅMINNS ... Sluta kaxa emot bara för det var jag som skrev vad jag skrev, Tack!
Postad 24 april 2011 - 23:51
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Du som sitter i skogen har förstås aldrig läst reglerna!
Där står det tydligt och klart att man BARA BARA BARA ska citera så mycket att läsaren PÅMINNS ...
Sluta kaxa emot bara för det var jag som skrev vad jag skrev, Tack!
Polis, polis, potatisgris. Och hur mycket spammar du med ditt eviga gnällande och tillrättavisande. Vem har utnämnt dig till forumpolis? "Hällvittes IRRITERANDE!" för att använda dina egna ord...
Redigerat av tomano58, 24 april 2011 - 23:52.
Postad 25 april 2011 - 08:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag ringde bredbandsbolaget och även en till operatör. Båda två sa direkt de slog på mitt telefonnr att platserna som fanns kvar var reserverade till Telia (deras egna ord) och att de endast kunde ansluta mig om jag hade en plats i skåpet sedan tidigare. Båda två sa även att om jag nu valde Telia och sedan valde att byta till dom när jag väl hade en plats, så var det inga som helst problem. Förr (för nått år sedan) så hade de egna platser som de direkt kunde sätta en kund på, men nu när platserna började sina så kunde de inte ansluta nya kunder pga att de var "reserverade".
Bredbandsboalget är en operatör som kan ansluta kunder via Skanova. Pratade de om skåp, alltså en kopplingspunkt längre ut i nätet och inte om stationen? Du hade telefon innan på samma adress när du ville ha bredband? Jag kan nog kolla lite mer på detta om du skickar ett PM till mig med ditt telefonnummer för då kan jag få fram mer information om aktuell station och kopplingsväg. Sen om du vill byta operatör är det ett fritt valt för dig så jag tänker inte hindra dig på något sätt, dock tar de flesta operatörer som kan ansluta dig via Skanova ut en extra avgift samt att du måste ha ett modem som kör PPoE för att vara inloggad mot deras tjänst. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 april 2011 - 09:26
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
-------------------------------------------------------------------------
Redigerat av Bosse-i-skogen, 25 april 2011 - 18:58.
Postad 25 april 2011 - 14:25
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ännu ett fullständigt substanslöst svar från dig. Vi har vant oss och skrattar!
Vilka är dessa vi?  Tycker att Anders har en poäng i det han skriver, finns ingen mening med att citera hela inlägg om det är några rader man vill besvara. Står mycket riktigt i reglerna dessutom också. Regler som du uppenbarligen inte har läst? Eftersom du uppmanar folket till att citera hela inlägg, samt det vore ju inte första gången du strider emot reglerna på detta forumet heller.
Postad 25 april 2011 - 14:52
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
----------------------------------------------------------------- diskuterar hädanefter enbart vad denna tråden handlar om...
Redigerat av Bosse-i-skogen, 25 april 2011 - 18:59.
Postad 25 april 2011 - 15:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu om ni slutar prata om andra saker än Telia digital-tv så undrar jag en sak.
Om man skulle ha 1080p att välja på i menyn, vilka av 1080p24, 1080p25 och 1080p50 tycker ni det skulle vara bra att ha?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 april 2011 - 16:20
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Då alla tvapparater inte hanterar 24p riktigt så är väl det ett dåligt val dessutom är det väl en film standard inte en TV standard.
25P finns väl inte som standard?
Så jag röstar för 1080P50.
Men jag skulle hellre ha ett native val istället så det inte är någon uppskalning i boxen.
Postad 25 april 2011 - 17:34
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Precis, rätt upplösning till rätt kanal och då inga kanaler sänder med 1080p är det inget att tänka på. Skulle eventuellt vara ifall det dyker upp 1080p24 filmer i videoshoppen.
Postad 25 april 2011 - 19:22
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Om man skulle ha 1080p att välja på i menyn, vilka av 1080p24, 1080p25 och 1080p50 tycker ni det skulle vara bra att ha?
Eftersom alla TV-sändningar i Sverige är 50 Hz så borde väl 1080p50 vara att föredra eller? Annars har jag en annan ide. Varför inte sända kanaler som redan från början har en hög upplösning, HDTV kallas det visst... Men jag antar att Telia vill vänta några år och se om det är något som kanske slår igenom så småningom... ;-)
Postad 25 april 2011 - 19:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Någon som upplever någon störninga på digital-tv pga strömavbrottet i hammarby föresten?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 april 2011 - 20:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Eftersom alla TV-sändningar i Sverige är 50 Hz så borde väl 1080p50 vara att föredra eller?
När jag läste på Wikipedia fick jag intrycket att det var frame per sekund man avsåg med siffran och i Sverige har man väl normalt 25 frames/sekund? Att vi har 50 Hz i vanliga Svenska elnätet vet jag men jag har aldrig förstått varför man ska ha 100 Hz tv. Men det här är inget jag är speciallist på så någon får gärna förklara detta för mig. God Natt! Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 april 2011 - 21:38
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Gör som jag bind abonnemangen på 1 eller 2 år. Till den 29 april betalar jag 318:-/månad för Lagom med Viasat Guld (istället för 389:- som det kostar idag och 419:- om några veckor), eftersom det var vad det kostade när jag bytte paket. Funderar på att binda igen innan den 23 maj, för då borde jag betala 389:-/månad under hela bindningstiden och det kommer säkert nån mer höjning under hösten/vintern om jag känner Telia rätt...
Postad 25 april 2011 - 21:58
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
När jag läste på Wikipedia fick jag intrycket att det var frame per sekund man avsåg med siffran och i Sverige har man väl normalt 25 frames/sekund?
Att vi har 50 Hz i vanliga Svenska elnätet vet jag men jag har aldrig förstått varför man ska ha 100 Hz tv. Men det här är inget jag är speciallist på så någon får gärna förklara detta för mig.
God Natt!
Vi hade 50 halvbilder per sekund när vi hade analogt då det var enkelt att använda elnätet för att styra katodstrålen med. Sedan dess har vi inte ändrat något när det gäller detta förutom att en del kanaler nu sänder 50 helbilder istället (ja, SVTs båda HD kanaler är väl de enda). Biofilm har hållit sig till 24 helbilder per sekund vilket gör att all film som visas på tv spelas upp lite snabbare än vad som var tänkt.
Postad 26 april 2011 - 06:32
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
[quote Annars har jag en annan ide. Varför inte sända kanaler som redan från början har en hög upplösning, HDTV kallas det visst... Men jag antar att Telia vill vänta några år och se om det är något som kanske slår igenom så småningom... ;-) [/quote] Det är inte bara Telia som väntar på att HDTV skall slå igenom ;-(
Postad 26 april 2011 - 06:38
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Någon som upplever någon störninga på digital-tv pga strömavbrottet i hammarby föresten?
Inga större störningar (mer än vanligt med bild o ljudhack fortfarande) än att på svt 2HD var ljudet ur synk totalt från klockan 20-22 när jag titade (skickat in det via formuläret också). Kollade båda med ljud via förstärkare och utan, fortfarande ur synk. Provade att starta om, ingen skillnad. Kollade även mot "vanliga" svt 2 fungerade det där utan problem, med svt 2 HD var fortfarande ljudsynkproblem.
Postad 26 april 2011 - 08:55
NeoXon
-
NeoXon
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Inga större störningar (mer än vanligt med bild o ljudhack fortfarande) än att på svt 2HD var ljudet ur synk totalt från klockan 20-22 när jag titade (skickat in det via formuläret också).
Kollade båda med ljud via förstärkare och utan, fortfarande ur synk. Provade att starta om, ingen skillnad. Kollade även mot "vanliga" svt 2 fungerade det där utan problem, med svt 2 HD var fortfarande ljudsynkproblem.
Jag kan bara instämma, Ljud osynk på SVT2HD igår under fotbollskväll
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|