Ska han inte ställa den på 4 ohm?
Fick svaret från onkyo att man ska ställa den på 4 ohm om man har någon högtalare på 4 ohm
Okej ja då stämmer det nog,jag tänkte mest på att hans högtalare gick upp till 8 ohm.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Startad av
DrTech
, Jul 17 2007 16:57
1805 svar till detta ämne
71 relaterade trådar
Postad 11 September 2008 - 20:38
Okej ja då stämmer det nog,jag tänkte mest på att hans högtalare gick upp till 8 ohm. Postad 11 September 2008 - 20:45
läste igenom den här tråden lite nu och på fler ställen står det att 4 ohm är stömbegränsad???
Får man inte ut max effekt om man ställt den på 4 ohm? Trodde att ju mindre motstånd ju mer effekt :-S Postad 12 September 2008 - 08:02
Ju mindre motstånd desto närmare kortslutning. Därför strömbegränsar den. Grejjerna går mycket varmare i 4 ohm därför det går åt mer kräm. Postad 12 September 2008 - 08:17 Precis, med mindre motstånd krävs mer ampere för att upprätthålla samma spänning ut mot högtalaren. Postad 12 September 2008 - 09:06
så jag kommer att få ut mer effekt (watt) till högtalarna om jag väljer 6 ohm istället för 4 som jag har nu?
Postad 12 September 2008 - 15:24
Japp, det stämmer. Men jag är fortfarande jävligt osäker på vad man ska ställa sin förstärkare på om högtalarna är 4-8 ohm. Vissa sägger prompt 8 ohm, andra 6 ohm och den tredje säger 4 ohm.
Postad 12 September 2008 - 16:25
Menförihe....e...
Hur gör man...? Postad 12 September 2008 - 17:57
Du slår igång 875an,sen håller du inne display och standby Postad 12 September 2008 - 18:04
Står att om du har högtalare på 4ohm och uppåt men under 6ohm. Då ska du ställa recivern på 4ohm. Postad 12 September 2008 - 19:09
Hej, ja nu ja, när jag håller inne Display först och sedan trycker Standby (med Power på), då dyker följande upp: Main: 1.07/08223 Känns väl hyggligt uppdaterat... Nu ska bara ungarna i säng så jag kan dra igång autokalibreringen igen... Postad 12 September 2008 - 19:22
Ok nu har jag provat min 905 några timmar. Kan bara säga att detta är en sjuk ###### klump som klarar allt! Sjukt nöjd än så länge. Lyssnat in lite krigsscener ur Rambo 4 och trots att mina högtalare är nya så är ljudet sjukt mycket bättre än jag har hört någonstans.
rekommenderas skarpt! Postad 13 September 2008 - 12:29
Någon som lyssnat på 805:an med focal chorus högtalare?
Blir det för mörkt ihop? Tobias Postad 15 September 2008 - 15:01
borttaget
Redigerat av Unregisteredaacaaa42, 19 September 2008 - 17:44. Postad 20 September 2008 - 12:19
Firmwaren till uppdateringen för 875 är det verkligen denna "TX905_MainUPG_RS232.zip" ?
Om det inte är den så kan någon lägga upp länk till rätt firmware eller skicka ett PM till mig. Laddade ner Ohlssons uppdatering beskrivning ( tack ) och tänkte att jag skulle ladda in en ny mjukvara, har för tillfället Main: 1.07/08223. Är det något mer jag behöver tänka på ? Postad 20 September 2008 - 14:16
Min mapp heter DTC9_8_MainFW_v1.08 som du hittar HÄR!. Skriv ut instruktionerna från PDFen, det är verkligen inga svåra grejer. Laddade in mjukvara både för DSP och recevivern. Postad 21 September 2008 - 13:59
Jag har problem med mitt CD-ljud. Jag kopplar min dvd, Pioneer LX-50, med HDMI in på DVD-ingången på 805:an. Detta fungerar utan problem när det gäller filmljud. Så fort jag väljer CD-skiva eller SACD-skiva så blir receivern ljudlös ungefär var tredje sekund, dvd så hörs ljudet perfekt under 2-3 sekunder, därefter försvinner allt ljud under cirka 1 sekund. Så här håller det sedan på utan uppehåll. Någon som vet vad detta kan bero på?
Idag upptäckte jag något som jag tycker är ännu märkligare. Om jag först spelar en film eller en DVD-Audioskiva så är det inga problem att därefter spela CD eller SACD. Om jag börjar med en CD eller SACD så blir problemet som ovan. Redigerat av Unregisteredaacaaa42, 22 September 2008 - 13:37. Postad 22 September 2008 - 13:32
Hej en fråga nu när jag köpt en sub till 875.
Hur har ni gjort med double bas funktionen har ni den på eller av ? Vad har ni ställt sub inställningen på ? /Jonas Postad 23 September 2008 - 10:22 double bas på! sub, delning ? 80 hz Postad 23 September 2008 - 15:49
Ok nu kör jag delning på 90 hz i recivern och 100 på subben. Double bass på. 80 hz är THX har ingen THX sub så därför står den på 90. Postad 25 September 2008 - 20:25
får problem när jag kopplar till xbox 360 till min 805 det blinkar "no signal" men ändå har jag bild ?
dålig bild och den visar standard med ett format, när jag försöker ändra det vill den inte försöker jag 720p slås bilden ifrån jag har kopplat på samma sätt till min ps3 utan problem jag kör vi hdmi på båda jag har assignat dom på samma sätt och allt men min 360 vill inte vara med riktigt vad gör jag för fel ? Postad 25 September 2008 - 20:32
Hmm provat och byta hdmi ingång? Annars kan du prova som någon gjort på prisjakts omdömmen. Citat onkyo 905 omdömmen: " OBS! Om du får problem att få bild (alt en riktigt konstig bild) via HDMIn så beror det med stor sannolikhet på att "auto/direkt visningen" i OSD-menyn (6:2) är inställd på "JA". Sätt den på "NEJ" och så löser det sig nog." Lycka till och hoppas det löser sig! Postad 25 September 2008 - 20:47
åhhh vad enkelt
tackar Megaman1 så mycket för ditt snabba svar nu blev det kalas Postad 27 September 2008 - 09:59
Hej!
Ett par frågor: 1. Om man kopplar in en Digital TV box på tex HDMI in i recievern måste den vara på varje gång man tittar på TV eller kan den vara avstängd men ändå släppa igenom signalen, för jag vill inte behöva ha surround högtalarna och recievern på för att titta på vanlig TV till vardags? 2. Om min DVD spelare är inkopplad till HDMI in i recievern kan jag ta ut den signalen på komponent ut till TV:en och samma sak där måste recievern vara på? Grejen är att jag har både proje och TV men 605 har bara en HDMI ut och det är smidigt att ha recievern som central punkt, men jag vill inte ha surround eller behöva ha på Okyon om jag bara ska slö titta TV eller DVD. Mvh Postad 28 September 2008 - 12:24
Hejsan!
Är nyregistrerad på forumet, och har direkt en fråga angående min Onkyo TX-SR875 Jag hade tidigare B&W:s äldre golvögtalare (DM603 S2) fram och B&W stativhögtalare (DM601 S2) bak. Detta tillsammans med en Paradigm center och bas. Jag har nu uppgraderat frontarna till B&W 683 och centern till B&W HTM61. De gamla frontarna fungerar nu som bakhögtalare. Igår skulle jag testköra hemmabion och råkar ut för följande under Blu-ray uppspelning: Efter bara ca. 4 minuter stänger förstärkaren av sig och standby-lampan blinkar. Jag provar att ställa in förstärkaren på "4 ohm" och drar inte på så mycket ljud. Efter ca. 15 minuter samma sak igen. Jag känner på förstärkaren och den är t.om mindre varm än den brukar vara. Det finns bra med luft ovanför förstärkaren och jag hade aldrig detta problemet med de gamla högtalarna. Jag kollar manualen till 683:orna och ser att de kan gå ned till 3 ohm. En resencent av 875 skriver att Onkyo rekommenderar att man aldrig använder högtalare med 3 ohms impendans. Jag kollade dock användarbetyg av 683/HTM61 innan jag köpte, och flera skriver att de kör dem med Onkyo 875 och att det fungerar klockrent. Gör jag något fel, eller har någon egna erfarenheter /tips? Postad 28 September 2008 - 13:29
Dina högtalare är för 8 ohm,då ska du ställa recivern på 6 ohm.
Så står det i manuallen högtalare från 6-16 ohm ska ställas på 6 ohm. Postad 28 September 2008 - 14:43
Tack för ett snabbt svar, men det hjälpte inte. Tvärtom så löste spänningsskyddet ut snabbare vid "6 ohm" än vid inställningen "4 ohm". I manualen till 875 står att säkringen kan lösa ut om man spelar länge på för hög volym, men så högt tycker jag inte det är, och runt 5 minuter är väl inte så länge heller . . .
I B&W manualen står det "Nominell impendas 8 ohm (3 ohm minimum)". Betyder det att högtalarna i vissa frekvenser kommer ned ända till 3 ohm? I så fall skall ju inställningen på förstärkaren stå på "4 ohm". Eller är det så korta stunder som högtalarna kommer ned till 3 ohm så att man inte skall behöva bry sig om det? Jag testade nyss att bara spela en CD-skiva med musik. Jag körde på inställningen "6 ohm" och skickade ut ljudet på alla 5 högtalarna (stereo surround tror jag). Så fort jag höje ljudet till -65dB så löste säkringen ut . . . tillbaka till ruta ett Postad 28 September 2008 - 14:51
Läste att någon annan hade liknande problem.
Han drog ut strömsladden väntade 30 min och sedan funkade allt. Annars blir det kanske att lämna in den. Postad 28 September 2008 - 15:07
Kanske jag har en lösning. Jag körde fronthögtalarna med "bi-förstärkning". Jag testade att koppla ur de två extra kablarna i fronthögtalarna och ställde in förstärkaren på "normal" istället för "bi-amp". Nu gick det att dra på upp till -75dBm utan att den har stängt av sig (ännu i alla fall)
Finns det någon rimlig förklaring? Man använder väl de två extra slutsstegen (för surround back) för att separera bas och diskant i fronthögtalarna? Betyder detta att förstärkaren skickar in mer effekt till högtalarna då? Varför skulle detta i så fall överbelasta förstärkaren, det borde väl vara högtalarna som blir överbelastade? Postad 01 October 2008 - 12:22
Jag har ett lika underligt som tråkigt problem. Hårdvaran ser ut som följer:
Pioneer LX-50 DVD-spelare kopplad med HDMI till 805:an. DVD:n inställd så att den skall skicka ljud över bitstream. Samsung P-1500 Blu-Ray kopplad med HDMI till 805:an. Spelaren inställd sa att den också skickar ljud över bitstream. Problemet: när jag spelar SACD- eller CD-skivor får jag inget ljud alls om jag använde min Blu-Ray, det kommer endast upp "NO SIGNAL" i displayen på 805:an. Spelar jag samma media över DVD-spelaren så fungerar ljudet men det försvinner var 3:dje sekund för att därefter åter komma tillbaka. Om jag däremot spelar en DVD-skiva eller DVD-audioskiva så fungerar det på båda spelarna. Det underliga är att efter det att jag spelat någon form av DVD-skiva så fungerar det dessutom med CD eller SACD, såvida jag inte stängt av anläggningen däremellan. Inställningarna i 805:an är DIRECT förutom DD, DTS, DD PLUS m.fl, som kodas av som de är. Jag var i kontakt med The Rock som trodde att felet låg i DVD-spelaren. Nu när jag köpt en Blu-Ray och felet är detsamma med den börjar jag tro att felet ligger i Onkyon. Är det någon som har en aning om vad det kan vara som inte stämmer? Har nu varit i kontakt med Canseda. Enligt dem beror felet på att jag måste ha en display igång för att ljudavkodningen skall fungera. De rekommenderade således att koppla ljudet med signalkablar istället för över HDMI. Detta är kanske sant men det låter oerhört konstigt. Det betyder att jag måste köpa en hel hög med signalkablar för att exempelvis kunna lyssna på SACD i flerkanal. Jag trodde en av fördelarna med HDMI 1.3 var att man skulle slippa så många kablar. Redigerat av Unregisteredaacaaa42, 02 October 2008 - 12:51. Postad 03 October 2008 - 16:01
Jag kör en Samsung BD-P1400 och en Oppo DV971H (vanlig DVD-spelare) med HDMI till min 875:a. Jag behöver inte ha på någon display påslagen för att ljudet skall komma fram och låta som det skall när jag kör musik-CD.
har du testat att köra i "pure audio" på Onkyon, ingen skillnad? Vad är det för HDMI-kablar du använder? Postad 03 October 2008 - 17:17
Hej!
Min bättre halva har andvänt min 875 och nu är displayen ur funktion. Det är inte relaterat till "Direct". Några förslag???? Postad 03 October 2008 - 17:59 "Dimmer" funktionen ligger väll inte kvar efter avstängning eller gör den ? Postad 03 October 2008 - 18:16
Var sätter man den?? Postad 03 October 2008 - 18:23 Prova knappen "dimmer" på fjärren Postad 03 October 2008 - 19:17
Har provat utan framgång..... Postad 03 October 2008 - 20:09
Har ingen betydelse vad jag kör för "ljudläge". Har nya Supra HDMI-kablar, 2 meter långa. Postad 04 October 2008 - 13:50
Har upptäckt att min hdmi växlare på recievern tappar signalen "kontakten" mellan enheterna, det blir som myronas krig eller röda streck i bilden. Hjälper en uppdatering av mjukvaran eller är det bara att lämna in den ?
Har testat direkt kontakt med hdmi mellan tv och satellitmottagare samt tv och dvd recorder och då har det inte varit några problem, trodde det först berodde på hdmi kabeln men så var inte fallet. Köpte min 875 den 1/9 så det har gått mer än 1 månad sedan köpet Postad 04 October 2008 - 19:35
Hej!
Hur fungerar streamingfunktionen på 905? Kan man bläddra i mappar och se innehållet på displayen så att man inte behöver ha tvn på? Eller är det bättre att satsa på en 875 och en extern streamer med display? MVH Busher Postad 05 October 2008 - 09:23 Då är nog displayen trasig. Pure audio släcker även ner displayen men det "släpper" med en gång om man väljer en annan DSP mode så det är väl knappast problemet. Som sagt låter som om displayen pajjat. Konstigt fel dock. Postad 26 October 2008 - 13:39
har kopplat hdmi från min 805 till tv, xbox 360 till 805 och ps3 till 805
får bild och ljud till högtalarna men inget ljud ur tv`n är det någon inställning jag missat ? jag har hdmi 1.3a kablar som stödjer detta och det har funkat förr Postad 26 October 2008 - 15:47
Varför vill du ha ljud ur tvn ? Blir så mycket bättre med ljud ur alla högtalare. Postad 26 October 2008 - 16:28
jag vill att allt ska funka som det ska, jeg vet jag är konstig men men
sen vill jag inte höja högtalarna för mycket då dom är nya och håller på att spelas in för tillfället så snälla någon som vet, har kollat igenom manualen säker 20gg utan att hitta det jag söker Postad 26 October 2008 - 22:17
Har du receivern igång får du inget ljud i tv:n. Finns ett sätt att gå runt problemet, men då får du inget ljud i högtalarna samt att du då inte behöver ha receivern igång när du tex har Xboxen eller PS3:an igång. Postad 26 October 2008 - 22:37
fick tillslut ljud i tv+högtalarna men då står det pass trugh i förstärkaren så stod det inte förr
det funkar nu men inte som förr det måste finnas något sätt att få det som det var innan Postad 29 October 2008 - 20:48
Vad är det en 805:a saknar som dom nya stärkarna har? Jämför med 606:an samt Denon 1909 tex, vad skiljer?
Du kan ju få en 805:a för under 7k i Tyskland..... borde ju vara en bargain jämfört med att köpa en Denon eller 606:a för 5-6k eller? Redigerat av sonyman, 29 October 2008 - 20:49. Postad 29 October 2008 - 22:57
Yapp! Det som lär saknas mest är samma kräm som 805 har. Postad 30 October 2008 - 08:40
Vad tror ni som har lite koll, skulle jag få likvärdigt ljud med en 805:a som jag idag har med min Marantz SR7500 kopplad till Audiovector C2 (syftar på värmen o fylligheten)?
Är inte helt insatt i det här med dom nya ljudformaten, om jag matar hd-dvd o blu-ray via hdmi till stärkaren, kommer det stå tex DTS-HD i stärkaren då & vad heter det när den funktionen finns? Är 805:an overkill för mig om man jämför med 606:an o Denon 1909? Postad 01 November 2008 - 02:32
på 805 finns altenativ
"speaker impendance" där går det att välja 4ohm eller 6ohm vilken ska jag välja där till mina focal 836V https://www.prisjakt...kt.php?e=132424 Postad 01 November 2008 - 13:17
xtos: Du ska välja 6ohm på recivern.
Sonyman om du vill att det ska stå DTS-HD MA i displayen på Onkyon,då ska du skicka bitstream från blu-ray spelaren. Nej 805 blir inte overkill man kan aldrig ha för lite kraft. Redigerat av jonasprivate, 01 November 2008 - 13:18. Postad 01 November 2008 - 14:20
Eller för mycket? Sorry, kunde inte låta bli. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |