* Officiell tråd - HTC HD2 *
2913 svar till detta ämne
Postad 20 February 2010 - 00:26
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Med filutforskaren gå till windows/start meny/program ocg radera det du inte behöver.
Tack! har 50 MB av totala 180 nu. Mycket bra efter att raderat lite + få bort alla fula ikoner från startmenyn. Vad finns det egentligen för fördelar att lägga in Artemis 3.7 eller annan "fake" rom?
Postad 20 February 2010 - 00:52
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nu ska jag vara jobbig och ställa en till fråga
Hur ser det ut på Java / Flash fronten för mobben? Kommer Opera impletera stöd i framtiden för det? Ganska så less på skyfire om jag ska vara ärlig, den känns väldigt seg.
Postad 20 February 2010 - 01:45
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Två frågor: 1. Jag tänkte installera Artemis 3.7. Ingår alla HTC:s officiella uppdateringar i den?
2. Hur viktigt är det här med Radio? Ska man installera den senaste? Vad är det som är bra med det?
1. Ja 2. Använd den som finns i original 1.66 Tack! har 50 MB av totala 180 nu. Mycket bra efter att raderat lite + få bort alla fula ikoner från startmenyn.
Vad finns det egentligen för fördelar att lägga in Artemis 3.7 eller annan "fake" rom?
Fördelen med Artemis är att du får ett fingervänligare OS i 6.5.X samt en av de senaste manila versionerna. Du får även uppdaterade versioner av många andra apps och bättre drivrutiner än i original ROM, kan faktiskt inte se en enda nackdel som det är nu.
Postad 20 February 2010 - 01:55
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
1. Ja
2. Använd den som finns i original 1.66
Fördelen med Artemis är att du får ett fingervänligare OS i 6.5.X samt en av de senaste manila versionerna. Du får även uppdaterade versioner av många andra apps och bättre drivrutiner än i original ROM, kan faktiskt inte se en enda nackdel som det är nu.
Okej, verkar rätt krånligt att uppdatera. Men får väl ta mig en titt igen
Postad 20 February 2010 - 09:19
Unregisterede2d64838
-
Unregisterede2d64838
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej!
Någon som vet var alla tillbehör till hd2 håller hus? går man in i en butik och frågar så har de ju inte ens laddare som passar... IPhone har ju hyllmeter med tillbehör, har ju funnits längre, men ändå.
Postad 20 February 2010 - 10:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hej!
Någon som vet var alla tillbehör till hd2 håller hus? går man in i en butik och frågar så har de ju inte ens laddare som passar... IPhone har ju hyllmeter med tillbehör, har ju funnits längre, men ändå.
Sverige är ett mobilens U-land vilket resulterar i denna situation. Sortimentet i svenska affärer på nallefronten är lika upphetsande som i ett land en gång i tiden där butiken endast kunde erbjuda några äpplen p.g.a varubrist. Resultatet av detta blir att bra nallar och deras tillbehör saknas med argumentet "de säljer inte" vilket i sin tur har flera orsaker, kompetensbrist är en av dem. Att iPhone har mycket exponerade tillbehör beror på hype och att butikerna vill visa sig "hänga med i utvecklingen". Som väl är finns det lösningar som räddar en från misären: HTC StoreDetta är HTCs egen tillbehörsbutik. Har allt till alla HTC-modeller. Play.com - mobiltillbehörPlay.com har också ett brett sortiment tillbehör till nallar. Tyvärr ingen märkesuppdelning så man får bläddra fram HTC manuellt. Slutligen finns t.ex Katshing. Det finns mycket bra tillbehör till HTCs modeller och utvecklade fullsortimentsbutiker brukar normalt sälja grejerna.
Postad 20 February 2010 - 13:25
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej!
Kan rekommendera HTC Store, sen googlar du på produktnamnet och hittar en butik i Sverige. Bor du i någon storstad är det väl bara åka förbi Mediamarkt eller liknande, dom borde väl ha?
Postad 20 February 2010 - 17:33
Zitram
-
Zitram
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Vilket Outlook ska man ha för att kunda föra över kontakter till datorn?
Är de Express eller något annat Outlook dom man ska ha?
Postad 20 February 2010 - 17:50
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Man behöver fullständiga Outlook för att synka med ActiveSync.
Det finns dock alternativa synkprogram listade i tråden om Windows Mobile i forumet som kan vara värt att undersöka om man inte har Outlook.
Ytterligare en variant är Microsoft My Phone och synkning den vägen.
Postad 20 February 2010 - 19:01
Unregistered1428
-
Unregistered1428
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nu kommer troligen en dum fråga men sökning gav mig inget svar och orkar inte läsa alla 55 sidorna.
Finns det nått sätt att göra backup på mina kontakter (endast kontakter) ?
Har testat PIM Backup, men det verkar inte fungera tillsammans med Windows 7...
Har inte installerat Outlook och vill helst inte göra det.
Hoppas ni kan hjälpa mig !
// nejo
Postad 20 February 2010 - 19:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Använd Microsoft My Phone och synka dina kontakter. Det är ett bra sätt att säkerhetskopiera bl.a kontakter och SMS. Så kör det. Tjänsten är kostnadsfri och det är enkelt: bara starta programmet My Phone och följ instruktionerna. Outlook behövs ej.
Postad 20 February 2010 - 19:19
Unregistered1428
-
Unregistered1428
-
Användare
-
-
107 inlägg
Använd Microsoft My Phone och synka dina kontakter. Det är ett bra sätt att säkerhetskopiera bl.a kontakter och SMS. Så kör det. Tjänsten är kostnadsfri och det är enkelt: bara starta programmet My Phone och följ instruktionerna. Outlook behövs ej.
Tack, ska testa den. Kan man ta bort numrena när man gjort backup eller är de alltid kvar på den sidan ?
Postad 20 February 2010 - 19:28
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i TP2-tråden: Jag har förresten funnit en bra Task Manager för WM 6.5.x. ArkSwitch 1.0.4Den kopplar bort HTC Notifications och aktiveras från vänstra halvan av övre taskbar. Den nås alltid utan problem. Har provat med X2 Task Manager men den har en tendens att krocka med notifications även i 6.5.x-versionen. ArkSwitch kommer förövrigt att uppdateras med temastöd m.m enligt tråden.
Postad 20 February 2010 - 23:57
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i TP2-tråden:
Jag har förresten funnit en bra Task Manager för WM 6.5.x.
ArkSwitch 1.0.4
Den kopplar bort HTC Notifications och aktiveras från vänstra halvan av övre taskbar. Den nås alltid utan problem. Har provat med X2 Task Manager men den har en tendens att krocka med notifications även i 6.5.x-versionen.
ArkSwitch kommer förövrigt att uppdateras med temastöd m.m enligt tråden.
Varför inte Duttys? Fungerar utmärkt!
Postad 21 February 2010 - 02:09
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har installerat Artemis 3.7.
Jag undrar om wifi går in i något slags viloläge när knapplåset är på. När jag låser upp den kopplar den upp på wifi igen.
Någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det?
Postad 21 February 2010 - 10:49
fjompa
-
fjompa
-
Användare
-
-
150 inlägg
Någon som tänker lägga in Artemis v. 4.0? Är sugen, men vet inte om jag ska ta steget...
Postad 21 February 2010 - 12:50
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Jag har installerat Artemis 3.7.
Jag undrar om wifi går in i något slags viloläge när knapplåset är på. När jag låser upp den kopplar den upp på wifi igen.
Någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det?
Tror den går ner i sovläge när knapplåset aktiveras, kolla här för en lösning http://www.xda-devel...eep-prevention/
Postad 21 February 2010 - 13:28
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tror den går ner i sovläge när knapplåset aktiveras, kolla här för en lösning http://www.xda-devel...eep-prevention/
Tack, såg att det även fanns med i BsB tweaks.
Postad 21 February 2010 - 14:59
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tack, såg att det även fanns med i BsB tweaks.
Att wlan går i sovläge är väl standard i alla rom? Är väl som en åtgärd för att inte äta upp batteri
Postad 21 February 2010 - 19:38
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Någon som tänker lägga in Artemis v. 4.0? Är sugen, men vet inte om jag ska ta steget...
Jag kör med 4.0. Känns lite snabbare och mer stabil än 3.7. Har dock bara använt den ca 4h. Använd även RADIO 2.08.50.08_2, batteri tiden och samtals kvaliten är super. P.S För er som ska köra med Artemis ROM: 1) Back up kontakterna/sms/mail etc... 2) Flasha stock 1.66 rom 3) Hard reset 4) Optional: Flasha ny radio (Rekommenderar 2.08.50.08_2) 5) Flasha Artemis 4.0 sve (dagens version) 6) Hard reset 7) Installera detta Pinch To Zoom för att kunna använda zoom med fingrarna 8) Enjoy!
Redigerat av Ticalo, 21 February 2010 - 19:50.
Postad 21 February 2010 - 20:42
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har redan lagt in Artemis 3.7. Finns det då möjlighet att så här i efterhand lägga in en ny Radio?
Postad 21 February 2010 - 21:16
mickebjo
-
mickebjo
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag kör med 4.0. Känns lite snabbare och mer stabil än 3.7. Har dock bara använt den ca 4h. Använd även RADIO 2.08.50.08_2, batteri tiden och samtals kvaliten är super.
P.S För er som ska köra med Artemis ROM:
1) Back up kontakterna/sms/mail etc... 2) Flasha stock 1.66 rom 3) Hard reset 4) Optional: Flasha ny radio (Rekommenderar 2.08.50.08_2) 5) Flasha Artemis 4.0 sve (dagens version) 6) Hard reset 7) Installera detta Pinch To Zoom för att kunna använda zoom med fingrarna 8) Enjoy! 
vad menas med hard reset? trycka på röda knappen på baksidan? Jag hade jätteproblem när jag testade artemis 3.7, telefonen låse sig och den gick sedan inte att starta. vart liknande fel på de två installationer jag testade. Skulle jag kunna få ett serienr till en av era svenska htcer för att kunna ladda ner htc stock rom från deras sida. Min kommer från asien så jag kan bara få ner från den thailändska sidan.
Postad 21 February 2010 - 21:33
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Har redan lagt in Artemis 3.7. Finns det då möjlighet att så här i efterhand lägga in en ny Radio?
Japp, bara att flasha! Använd CustomRUU.exe vad menas med hard reset? trycka på röda knappen på baksidan? Jag hade jätteproblem när jag testade artemis 3.7, telefonen låse sig och den gick sedan inte att starta. vart liknande fel på de två installationer jag testade.
Skulle jag kunna få ett serienr till en av era svenska htcer för att kunna ladda ner htc stock rom från deras sida. Min kommer från asien så jag kan bara få ner från den thailändska sidan.
1) Stäng av telefonen 2) Tryck in upp och ner volym knapparna samtidigt starta telefonen 3) Du kommer att få en text som säger att du ska hålla in volym knapp upp för att göra en reset Viktigt att ni gör både flashar stock rom först och att ni kör med hard reset. Följ anvisningarna jag gav er!
Postad 21 February 2010 - 23:51
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tänkte kolla på mobil @ svt os-sändningar. Men när jag öppnar filen i opera så öppnas Windows Media Player och den fungerar tydligen inte.
Sparar jag filen och öppnar i CorePlayer så vill den heller inte spela upp, säger något att den inte stödjer bla bla...
Hur har ni gjort för att få det att fungera?
Postad 22 February 2010 - 00:12
Yesman123
-
Yesman123
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Coreplayer bråkar bara... Får nu "oväntat programfel skicka crash.txt till utvecklarna programmet stängs nu"
Suck varför köpte jag ens det programmet..
Postad 22 February 2010 - 00:37
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Japp, bara att flasha! Använd CustomRUU.exe
Hur får du det att funka med en HTC RUU, jag testade packa upp original ROM 1.66 och sedan bytte jag bara ut .nbh filen och startade den vanliga RUU, detta funkade inte för mig då flashen aldrig kom över 0% Måste man göra något mer eller på något annat vis? Jag körde alltså RUU inne ifrån mappen av den uppackade 1.66
Postad 22 February 2010 - 00:50
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Hur får du det att funka med en HTC RUU, jag testade packa upp original ROM 1.66 och sedan bytte jag bara ut .nbh filen och startade den vanliga RUU, detta funkade inte för mig då flashen aldrig kom över 0% Måste man göra något mer eller på något annat vis? Jag körde alltså RUU inne ifrån mappen av den uppackade 1.66
Är det en radio du ska flasha? Tror inte att du kan byta ut RADIO på det viset som du försöker med. (Rätta mig om jag har fel.) Det du kan göra är att: Flash via CustomRUU.exe1) Skapa ny mapp 2) Kopiera in RUU_signed.nbh och CustomRUU.exe 3) Koppla in telefonen och kör som vanligt. (Detta sätt rekommenderar jag) Flash via SD kort:1) Packa upp stock rom och ta ut RUU_signed.nbh. 2) Döp om den till leoimg.nbh 3) kopiera in den till SD kort 4) starta om telefonen med volym knapp ner intryckt. Jag kör inte med den vanliga HTC RUU. Flashar antingen med .exe som RADION kommer med eller som jag skrev överst.
Redigerat av Ticalo, 22 February 2010 - 01:08.
Postad 22 February 2010 - 01:17
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Är det en radio du ska flasha?
Tror inte att du kan byta ut RADIO på det viset som du försöker med. (Rätta mig om jag har fel.)
Det du kan göra är att:
Flash via CustomRUU.exe 1) Skapa ny mapp 2) Kopiera in RUU_signed.nbh och CustomRUU.exe 3) Koppla in telefonen och kör som vanligt. (Detta sätt rekommenderar jag)
Flash via SD kort: 1) Packa upp stock rom och ta ut RUU_signed.nbh. 2) Döp om den till leoimg.nbh 3) kopiera in den till SD kort 4) starta om telefonen med volym knapp ner intryckt.
Jag kör inte med den vanliga HTC RUU. Flashar antingen med .exe som RADION kommer med eller som jag skrev överst.
Försvinner all data om man flashar in ny RADIO, på samma sätt som det gör när man lägger in en ny ROM?
Postad 22 February 2010 - 01:25
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Försvinner all data om man flashar in ny RADIO, på samma sätt som det gör när man lägger in en ny ROM?
Nope! Du behöver inte använda hard reset när du flashar RADIO. WiFi lösen, klocka och datum etc kan komma att återställas. Minns inte riktigt. Men så länge du inte kör hard reset så ska inte något data försvinna.
Postad 22 February 2010 - 13:12
davidguate
-
davidguate
-
Användare
-
-
177 inlägg
Till er som vill ha koll på OS resultat, medaljer, schema, mm. En mycket komplett app. Varsågod! http://www.megaupload.com/?d=JXRV7K27
Redigerat av davidguate, 22 February 2010 - 13:15.
Postad 22 February 2010 - 14:05
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Är det en radio du ska flasha?
Tror inte att du kan byta ut RADIO på det viset som du försöker med. (Rätta mig om jag har fel.)
Det du kan göra är att:
Flash via CustomRUU.exe 1) Skapa ny mapp 2) Kopiera in RUU_signed.nbh och CustomRUU.exe 3) Koppla in telefonen och kör som vanligt. (Detta sätt rekommenderar jag)
Flash via SD kort: 1) Packa upp stock rom och ta ut RUU_signed.nbh. 2) Döp om den till leoimg.nbh 3) kopiera in den till SD kort 4) starta om telefonen med volym knapp ner intryckt.
Jag kör inte med den vanliga HTC RUU. Flashar antingen med .exe som RADION kommer med eller som jag skrev överst.
Nej det var ingen radio utan Artemis 3.0 Så som du beskriver överst gjorde jag först, men då startade inte RUU ens, min tanke var då om RUU behöver någon av de andra filerna som fanns när man packat upp en ROM. Från vilken ROM har du tagit den custom RUU du har använt?
Postad 22 February 2010 - 14:40
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
My bad! Använda den här: Leo CustomRUU.exe
Postad 22 February 2010 - 15:48
davidguate
-
davidguate
-
Användare
-
-
177 inlägg
Ni som har Artemis kan installera det här taskbar, den är fin. http://forum.xda-dev...ad.php?t=625465
Redigerat av davidguate, 22 February 2010 - 15:49.
Postad 22 February 2010 - 16:01
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
My bad!
Använda den här: Leo CustomRUU.exe
Tack, men vad är skillnaden på denna och SSPL? Jag får virusvarning på denna också..
Postad 22 February 2010 - 17:01
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Tack, men vad är skillnaden på denna och SSPL? Jag får virusvarning på denna också..
Ok, som jag har förstått så använder du SSPL istället för HSPL? Det är nog därför du får error vid 0% vid flashning. Lite info: SSPL (SoftSPL): Tillfällig upplåsning, som EJ ändrar din orginala SPL. Efter reboot försvinner den igen! Mer info om SSPL: SoftSPL HSPL (HardSPL): Permanent upplåsning av SPL. Finns kvar efter reboot. Mer info om HSPL: HardSPLCustomRUU.exe: Används med HSPL för att flasha custom roms och RADIOs. Mera info angående installation och bättre förklaringar finns här: HSPL guideDet är säkrare om du kör med HSPL istället för SSPL. Ifall det skulle bli något problem, så kan man fortfarande flasha ny rom. Ignorera virus varningen, använder den själv!
Postad 22 February 2010 - 18:09
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Ok, som jag har förstått så använder du SSPL istället för HSPL? Det är nog därför du får error vid 0% vid flashning.
Lite info:
SSPL (SoftSPL): Tillfällig upplåsning, som EJ ändrar din orginala SPL. Efter reboot försvinner den igen! Mer info om SSPL: SoftSPL
HSPL (HardSPL): Permanent upplåsning av SPL. Finns kvar efter reboot. Mer info om HSPL: HardSPL
CustomRUU.exe: Används med HSPL för att flasha custom roms och RADIOs.
Mera info angående installation och bättre förklaringar finns här: HSPL guide
Det är säkrare om du kör med HSPL istället för SSPL. Ifall det skulle bli något problem, så kan man fortfarande flasha ny rom.
Ignorera virus varningen, använder den själv!
Jo vad SSPL och HSPL är och vilken skillnad det är på dom vet jag, men jag trodde att du flasha med en original RUU utan HSPL. Håller mig till SSPL eftersom det fungerade bra, det var original RUU (utan HSPL) som blev 0%  Tycker faktiskt SSPL är ett bättre val eftersom den endast ändrar din SPL virtuellt och skulle man misslyckas kan du alltid lägga in en origial ROM via SD kortet som LEOIMG.nbh, känns som större risk att sabba bootloadern med HSPL.
Postad 22 February 2010 - 18:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Ni som har Artemis kan installera det här taskbar, den är fin.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=625465
Kör den själv - men ett tips är att ställa om: HKLM\security\ResOver\Bitmaps\BatteryIconLevels 66 till 65. Den ställer själv in 66 vid installation och gör att batteriet förefaller gå ner snabbt. Med 65 får man mer korrekta värden och längre batteritid. Åtminstone enligt de tester jag gjort.
Postad 22 February 2010 - 19:28
davidguate
-
davidguate
-
Användare
-
-
177 inlägg
Kör den själv - men ett tips är att ställa om:
HKLM\security\ResOver\Bitmaps\BatteryIconLevels 66 till 65.
Den ställer själv in 66 vid installation och gör att batteriet förefaller gå ner snabbt. Med 65 får man mer korrekta värden och längre batteritid. Åtminstone enligt de tester jag gjort.
Den ger inte möiljghet ändra sifran 66 bara sifran 102. Hur gjorde du?
Postad 22 February 2010 - 20:33
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag använder CeRegEdit och redigerar mitt register från datorn. Där går det utan problem att ändra värdet till 65.
Sedan finns ytterligare en viktig sak att komma ihåg: när nallen flashas med en ny ROM nollställs batterikalibreringen. För att få korrekt batteritid behöver man låta nallen stängas av p.g.a låg batterinivå och sedan ladda den fullt i avstängt läge. Detta behövs för att den skall "lära sig" batteriets kapacitet igen. Görs det inte får man kortare batteritid och sådana symptom som snabba fall från t.ex 30% till 0% på kort tid.
Postad 22 February 2010 - 21:12
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Jag använder CeRegEdit och redigerar mitt register från datorn. Där går det utan problem att ändra värdet till 65.
Sedan finns ytterligare en viktig sak att komma ihåg: när nallen flashas med en ny ROM nollställs batterikalibreringen. För att få korrekt batteritid behöver man låta nallen stängas av p.g.a låg batterinivå och sedan ladda den fullt i avstängt läge. Detta behövs för att den skall "lära sig" batteriets kapacitet igen. Görs det inte får man kortare batteritid och sådana symptom som snabba fall från t.ex 30% till 0% på kort tid.
STOP! Mycket möjligt att man behöver göra något liknande för att indikatorn skall visa korrekt (vilket jag har svårt att tro då det handlar om spännings mätning)), men att säga att man får "kortare batteritid" är fel. I moderna batteri av den typen som finns i HD2 existerar inte sk. "batteriminne" som gör att batteriet måste laddas ur helt inna uppladdning för att inte tappa i styrka och livslängd. Det är faktiskt tvärtom att moderna batteri mår bättre av att städigt laddas upp då dom använts, med detta inte sagt att dom skall ligga på laddning hela tiden.
Redigerat av Unregistered4a29445d, 22 February 2010 - 21:49.
Postad 22 February 2010 - 21:14
HannaW
-
HannaW
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har tänkt att kanske köpa mig en HTC HD2. Men då har jag först en fråga som någon här kanske kan svara på
iPhone har ju en egen Appstore och Android har sin "butik". Även Windows har en egen marknad (Marketplace).
Appstore har ju otroligt många applikationer att ladda ner och det verkar som om Android har det också, hur är det med Windows, är de likvärdiga?
Skulle vara jättetacksam om någon kunde svara på vad det finns för skillnader mellan de olika "butikerna" och hur stor skillnad det är i utbudet m.m.
Postad 22 February 2010 - 21:22
Harnos
-
Harnos
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ahh, nu fungerar det. Använde en WWE rom. Därför det ej fungerade.
Tackar!
Letar själv efter sve varianten (1.48), var får jag tag på den? - löste sig med 1.43
Redigerat av Harnos, 22 February 2010 - 22:25.
Postad 23 February 2010 - 05:07
Sabbanahou
-
Sabbanahou
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nån som kör Artemis rom och har Cookie's home tab + en fungerande "clock array" (dvs möjlighet att ha två olika klockor)?
Postad 23 February 2010 - 08:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Anledningen till att man bör låta nallen stänga av sig och sedan laddas fullt i detta fall har inte med batteriet att göra utan batteriets indikeringskalibrering. Den nollställs efter varje flash av ROM. Resultatet blir att nallen inte riktigt "vet" batteriets gränser vilket resulterar i att den snabbare stänger av sig eftersom den "tror" att batteriet har en specifik laddning som nödvändiggör detta. Startar man om nallen i det läget kan den då plötsligt ha 15% laddning kvar och därmed arbeta vidare ett tag innan nästa avstängning. Vad det handlar om här är alltså inte batteriet i sig utan att man "lär nallen" var gränsen går. Det resulterar i mer exakt indikering vilket i sin tur gör att man i praktiken får längre batteritid eftersom nallen inte behöver stänga av sig i förtid. Istället för att visa 0% och sedan 15% efter omstart visar den 15% direkt (där den alltså visar 0 utan att vara kalibrerad). Jämför jag batteritiden efter ROM-flash med tiderna då den fått stänga av sig och kalibreras så tjänar man på kalibreringen. Det är alltså inte batteriet som i sig kräver särskild laddning utan det handlar om att nallen skall visa rätt värden. Det finns trådar om detta på XDA och det är därifrån jag läst rekommendationen och provat själv med bra resultat. När batteri-indikeringen kalibrerats laddar jag fritt s.a.s. Det är bara direkt efter en flash som det är lämpligt att köra proceduren.
Postad 23 February 2010 - 08:19
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag har tänkt att kanske köpa mig en HTC HD2. Men då har jag först en fråga som någon här kanske kan svara på iPhone har ju en egen Appstore och Android har sin "butik". Även Windows har en egen marknad (Marketplace). Appstore har ju otroligt många applikationer att ladda ner och det verkar som om Android har det också, hur är det med Windows, är de likvärdiga? Skulle vara jättetacksam om någon kunde svara på vad det finns för skillnader mellan de olika "butikerna" och hur stor skillnad det är i utbudet m.m. 
Windows Mobile har ett mycket stort programutbud. Men marknaden har konkurrens så följande källor finns bl.a: FreewarePPC.netStörsta samlingen freeware till WM. XDA-Developers, WM apps and gamesXDAs avdelning för program. HandangoHandango är en av de äldsta butikerna för program till smartphones. De har i.a.f hängt med sedan 90-talet och var först (flera år före Apple) med en mobil programbutik (Handango InHand). PocketNow SoftwarePocketnows butik. Marketplace har blivit bättre men de fristående butikerna jag länkat är klart vassare. En av de bättre är bl.a OpnMarket som är en mobil programbutik kopplad till PocketPCFreeware.net.
Postad 23 February 2010 - 08:51
davidguate
-
davidguate
-
Användare
-
-
177 inlägg
Så är det ingen fara om man låter mobilen stänga av sig, alltså all info och sånt finns kvar efter?
Jag har aldrig tänkt på det ni säger angående batterin, det är viktig och bra att veta. Om jag ska vara ärligt jag har känt som om batterin håller inte så som den brukade göra efter att ha flashat ett par gånger. Ska låta mobilen stänga av sig själv och ladda om den fullt. Tackar för era upplysningar.
Postad 23 February 2010 - 08:52
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jag har tänkt att kanske köpa mig en HTC HD2. Men då har jag först en fråga som någon här kanske kan svara på iPhone har ju en egen Appstore och Android har sin "butik". Även Windows har en egen marknad (Marketplace). Appstore har ju otroligt många applikationer att ladda ner och det verkar som om Android har det också, hur är det med Windows, är de likvärdiga? Skulle vara jättetacksam om någon kunde svara på vad det finns för skillnader mellan de olika "butikerna" och hur stor skillnad det är i utbudet m.m. 
Ladda även ner OpenMarket appen till din Windows Phone. Du får du direkt tillgång till Freewarepocketpc programmen och kan ladda ned och installera massor med appar på ett lätt sätt.
Postad 23 February 2010 - 09:04
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Så är det ingen fara om man låter mobilen stänga av sig, alltså all info och sånt finns kvar efter? Jag har aldrig tänkt på det ni säger angående batterin, det är viktig och bra att veta. Om jag ska vara ärligt jag har känt som om batterin håller inte så som den brukade göra efter att ha flashat ett par gånger. Ska låta mobilen stänga av sig själv och ladda om den fullt. Tackar för era upplysningar.
All info finns kvar. Din uppfattning om batteritid efter flash är helt korrekt. När väl nivåerna är kalibrerade kan man sedan ladda som man vill, nallen visar rätt. Det är enbart efter ROM-flash som kalibreringen behövs.
Postad 23 February 2010 - 12:08
Unregistered4a29445d
-
Unregistered4a29445d
-
Användare
-
-
209 inlägg
Anledningen till att man bör låta nallen stänga av sig och sedan laddas fullt i detta fall har inte med batteriet att göra utan batteriets indikeringskalibrering. Den nollställs efter varje flash av ROM. Resultatet blir att nallen inte riktigt "vet" batteriets gränser vilket resulterar i att den snabbare stänger av sig eftersom den "tror" att batteriet har en specifik laddning som nödvändiggör detta. Startar man om nallen i det läget kan den då plötsligt ha 15% laddning kvar och därmed arbeta vidare ett tag innan nästa avstängning.
Vad det handlar om här är alltså inte batteriet i sig utan att man "lär nallen" var gränsen går. Det resulterar i mer exakt indikering vilket i sin tur gör att man i praktiken får längre batteritid eftersom nallen inte behöver stänga av sig i förtid. Istället för att visa 0% och sedan 15% efter omstart visar den 15% direkt (där den alltså visar 0 utan att vara kalibrerad).
Jämför jag batteritiden efter ROM-flash med tiderna då den fått stänga av sig och kalibreras så tjänar man på kalibreringen.
Det är alltså inte batteriet som i sig kräver särskild laddning utan det handlar om att nallen skall visa rätt värden.
Det finns trådar om detta på XDA och det är därifrån jag läst rekommendationen och provat själv med bra resultat.
När batteri-indikeringen kalibrerats laddar jag fritt s.a.s. Det är bara direkt efter en flash som det är lämpligt att köra proceduren.
Ok, jag förstår vad du menar men för mig verkar det lite konstigt att den skulle stänga av sig innan batteriet verkligen är slut. Det innebär att det skulle finnas en funktion kopplad till batteriindikeringen som säger att "när du indikerar 0 så skall telefonen stängas av". Jag kan köpa att indikatorn inte visar korrekt värden mellan 100 och 0 men inte att den skulle stänga av sig bara för att den "tror" att batteriet är slut fastän det inte är det. Att sedan jämföra batteritid (före och efter) som du säger är inte heller en korrekt sak såvida du inte vid båda tillfällena har exakt samma förutsättningar vilket jag kan garantera att du aldrig får med en telefon då det är alltför många saker som spelar in. Att det sedan skiljer i "batteritid" mellan olika ROM är en helt annan sak eftersom dom innehåller olika saker/versioner av program vilket kan ha stor påverkan på batteritiden.
Postad 23 February 2010 - 13:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Nu är det så att jag har provat detta med batterikalibrering efter ROM-flash så jag ser väl egentligen ingen större anledning att motargumentera.  De prov jag gjort visar tydligt att UTAN kalibrering sjunker batteriets nivå enligt indikeringen snabbare och indikeringarna blir förvirrande. Nallen stänger av sig vid låg strömnivå MEN innan den kalibrerats har man inte helt pålitlig indikering av det. När jag startat om nallen i okalibrerat skick har den haft 15% kvar och alltså levt vidare en stund till, detta efter avstängning p.g.a låg batterinivå. Det gör att det lönar sig att "demonstrera för nallen" var gränsen går för att i gengäld få korrekt indikering. Kör man batterikalibrering, alltså låter den stänga av sig när den är riktigt tom (jag brukar alltid starta upp den först, när den dör under uppstart är det dags att ladda) får man "bättre batteritid" just genom att den blir kalibrerad. Det har alltså inget med minneseffekter eller annat att göra utan det handlar om att "synkronisera" nallen med batteriet. När kalibreringen är gjord kan man ladda precis hur man vill. Varje gång jag gjort denna kalibrering har batteritiden förbättrats. Den stänger inte av sig i förtid utan håller igång längre tid. Det är bara att testa själv: flasha en ROM, konfigurera den, kolla hur mycket ström den har när det är klart. Säg att den visar 65% då. Kolla sedan hur länge den lever från 65% tills den stänger av sig. Starta om den och låt den stänga av sig igen. Ladda avstängt tills den är full. Prova sedan igen att gå ner till 65% och jämför tiden därifrån. Hos mig håller den alltid längre efter kalibreringen än före. Det är enbart efter en ROM-flash man bör göra en kalibrering. När det är gjort är det bara att ladda som vanligt (d.v.s hur man vill). Edit: En av diverse XDA-trådar om batterikalibrering
Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 February 2010 - 13:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|