Idag åt jag 10 ägg och ett paket bacon till brunch. Sjukt gott
Postad 26 February 2012 - 14:56
Postad 26 February 2012 - 15:12
http://www.sydsvensk...sframmande.html
Postad 26 February 2012 - 15:29
Åt gå ner i vikt handlar bara om EN sak karaktär.
Sen spelar det inte roll vilken metod man kör om man inte har karaktär.
LCHF är nog den mestoden jag skulle pröva sist om jag skulle ge mig på nått sånt här.
Fast de klart jag älskar ju ägg och bacon och äta typ hotel frukost varje dag vore kanske inte fel.
Alla i tråden verkar dock glömma det viktigaste och det är motion!
Idag verkar folk tro att dom fortfarande kan sitta på arslet och gå ner i vikt men tyvärr funkar det inte i långa loppet.
Ja ja nu skiter jag i det här men önskar alla lycka till med LCHF.
http://www.aftonblad...icle12257919.ab
Postad 26 February 2012 - 15:49
Hade ju varit lite roligare dock om 35 sidor inte hade varit LCHF vs Annat. Utan att det istället diskuterades just LCHF som ett intressant ämne.
Postad 26 February 2012 - 15:57
Du är rädd i onödan skulle jag tro. Hur många mål mat om dagen äter du? Du måste komma över rädslan av att äta fet mat. Iallaf om du ska köra LCHF
vet inte hur många gånger per dag jag äter, olika från dag till dag. men allt i från 3-6 gånger skulle jag tippa.
nej jag är inte rädd för fett, men jag vill inte äta så mycket av det då det är väldigt energirikt, det är ju trots allt antalet kalorier som avgör om du går upp eller ner i vikt, eller hur?
nu har jag i alla fall ätit. köpte benfri kotlettrad 500g som det blev 7 skivor av. stekte dom ihop med lök, sen hällde jag i ca 2,5dl grädde och nästan en burk creme freiche och lite köttbuljong.
till det kokt blomkål och brockoli.
jäkligt gott och blev bra mätt, så nu får jag se hur länge man håller sig
Redigerat av andreassofus, 26 February 2012 - 16:13.
Postad 26 February 2012 - 16:11
Ganska kul att läsa den här tråden!
Åt gå ner i vikt handlar bara om EN sak karaktär.
Sen spelar det inte roll vilken metod man kör om man inte har karaktär.
LCHF är nog den mestoden jag skulle pröva sist om jag skulle ge mig på nått sånt här.
Fast de klart jag älskar ju ägg och bacon och äta typ hotel frukost varje dag vore kanske inte fel.
Alla i tråden verkar dock glömma det viktigaste och det är motion!
Idag verkar folk tro att dom fortfarande kan sitta på arslet och gå ner i vikt men tyvärr funkar det inte i långa loppet.
Ja ja nu skiter jag i det här men önskar alla lycka till med LCHF.
http://www.aftonblad...icle12257919.ab
Du har nog inte förstått, tråden eller dieten handlar inte om viktnedgång eller LCHF vs motion som sgart nämnde. Varför postar du i tråden om du ändå inte har nåt vettigt att komma med?
Postad 26 February 2012 - 16:34
Finns inga genvägar, därför så många olika dieter. Välje du lågkalori är sallad och grönsaker det du ska äta. Väljer du LCHF ska du äta fet mat och undvika kolhydrater. Ganska svårt att kombinera dom.Jo men då blir det lätt för mycket kalorier
tex majonäs som innehåller nästan 800kcal per 100gram. Det är nog lätt att äta sig fet på det istället
Redigerat av tomsan, 26 February 2012 - 16:35.
Postad 26 February 2012 - 16:37
jag förstår inte riktigt vad du menar. vad är det för genvägar du pratar om?Finns inga genvägar, därför så många olika dieter. Välje du lågkalori är sallad och grönsaker det du ska äta. Väljer du LCHF ska du äta fet mat och undvika kolhydrater. Ganska svårt att kombinera dom.
jag tror inte just att det är fettet i sig som gör att man går ner i vikt, utan jag tror mer på avsaknaden av kolhydrater som gör det.
Postad 26 February 2012 - 16:47
Genvägarna består i att plocka till sig av flera olika dieter.. Det funkar inte.jag förstår inte riktigt vad du menar. vad är det för genvägar du pratar om?
jag tror inte just att det är fettet i sig som gör att man går ner i vikt, utan jag tror mer på
avsaknaden av kolhydrater som gör det.
LCHF står ju för low carbonate high fat.. Sen om det fungerar att strunta i fettrik mat och bara hålla nere kolhydrater.. Ja det kanske funkar, men då är man oxå alltid hungrig.
Redigerat av tomsan, 26 February 2012 - 16:57.
Postad 26 February 2012 - 16:51
är det så?GenvägarNa består i att plocka till sig av flera olika dieter.. Det funkar inte.
LCHF står för low carbonate high fat.. Sen om det funkar att hålla ner kolhydraterna utan att äta fett.. Ingen aning men det funkar med iallafall.
sådanna personer som inte har någon speciell diet utan äter lite av allt, där kan man ju säga att dom tar av exakt alla dieter och varianter som finns, och det finns ganska många normalviktiga av dom som äter så
förresten. 51min tog det innan jag kände att det kurrade i magen igen efter maten och det är ingen inbilning för jag känner verkligen hur det rör sig där nere. det måste ju va nåt fel på mig?
Redigerat av andreassofus, 26 February 2012 - 16:53.
Postad 26 February 2012 - 17:00
Vad beror det på tror ni? Jo, det beror på att folk inser att de här olika dieterna bara ger en kortvarig effekt och att det inte är speciellt sunt för kroppen i långa loppet.
Inom 5 år kommer folk att skratta åt det här med LCHF och inse. Fy tusan vad korkat, proppa i sig en massa fett på bekostnad av några ynka få kolhydrater iform av past, ris och potatis... Jösses vad folk blir korkade bara för att man lyckats loosa ett par kg med en bluffmetod som till stor del beror på tappad muskelmassa.
Vem som helst kan gå ner 5 kg på några dagar om det är viktnedgång man vill ha. För att få en fungerande kropp i långa loppet krävs det lite mer.
I dag lever många med villfarelsen att man ska strypa kaloriintaget för att gå ner i vikt. Jag säger så här. Ät rätt kalorier så kommer ni snart att märka att ni istället ska öka kaloriintaget för att gå ner i vikt.
Fettet brinner i kolhydraternas låga är ett känt uttryck som fungerar till 100%. Konsten är dock att få i sig rätt kolhydrater och i rätt mängd. Dvs inte för mycket kolhydrater och framförallt inte kolhydrater ifrån läsk, godis, kakor mm. Det här har fungerat i alla år och kommer att fungera framöver också. Det är ingen hockuspockus, endast sunt förnuft.
Mitt tips till er alla blir istället. Öka på måltiderna och ät 5-6 ggr/dag istället. Sluta småäta på vardagarna. Om ni är svaga för godis, kakor etc. Kör en godisdag på lördagen och håll er borta från sötsakerna under veckodagarna.
Samhället är dock konstruerat att vi ska lockas in i frestelsen med godis kakor varje dag. I livsmedelsbutikerna ligger godiset precis vid kassorna och går inte att missa. Det är ofta extrapriser på godis och lönsamheten är hög för butikerna på godis. Det är inte ovanligt att marginalen är +50 vid godis. Däremot är det ofta minus marginal för butikerna när en kund handlar fisk, kyckling och allt annat nyttigt. Man kan undra var samhället är på väg.
En sak är dock säker, det finns inga genvägar läs LCHF.
G
Postad 26 February 2012 - 17:10
Det handlar om så mycket mer än att tappa 5kg..
Lchf är inte kortsiktigt. Det svåra blir ju att hitta en bra balans när ens mål är uppnått, kanske finns det träning på schemat.. Förövrigt känner jag en del som bantar med nutrilet, Cambridge mfl. Dom trivs med det. Jag trivs med LCHF!
Postad 26 February 2012 - 17:13
...en massa dynga...
G
Varför anser du att LCHF är en genväg?
Postad 26 February 2012 - 18:27
Helt rätt som många här skriver. Det finns inga genvägarf för att må bra. Vi som varit med i gemet sedan många år tillbaks (80-talet) för min del. Vi vet att sådana här trender kommer och går hela tiden. Vad som lever kvar är hårt arbete, sunt förnuft, ändrade motionsvanor och mindre sötsaker. Bara en sådan här sak, ngn som hör talas om viktväktarna längre? Ngn som ni känner som håller på med Atkins nuförtiden?
Vad beror det på tror ni? Jo, det beror på att folk inser att de här olika dieterna bara ger en kortvarig effekt och att det inte är speciellt sunt för kroppen i långa loppet.
Inom 5 år kommer folk att skratta åt det här med LCHF och inse. Fy tusan vad korkat, proppa i sig en massa fett på bekostnad av några ynka få kolhydrater iform av past, ris och potatis... Jösses vad folk blir korkade bara för att man lyckats loosa ett par kg med en bluffmetod som till stor del beror på tappad muskelmassa.
Vem som helst kan gå ner 5 kg på några dagar om det är viktnedgång man vill ha. För att få en fungerande kropp i långa loppet krävs det lite mer.
I dag lever många med villfarelsen att man ska strypa kaloriintaget för att gå ner i vikt. Jag säger så här. Ät rätt kalorier så kommer ni snart att märka att ni istället ska öka kaloriintaget för att gå ner i vikt.
Fettet brinner i kolhydraternas låga är ett känt uttryck som fungerar till 100%. Konsten är dock att få i sig rätt kolhydrater och i rätt mängd. Dvs inte för mycket kolhydrater och framförallt inte kolhydrater ifrån läsk, godis, kakor mm. Det här har fungerat i alla år och kommer att fungera framöver också. Det är ingen hockuspockus, endast sunt förnuft.
Mitt tips till er alla blir istället. Öka på måltiderna och ät 5-6 ggr/dag istället. Sluta småäta på vardagarna. Om ni är svaga för godis, kakor etc. Kör en godisdag på lördagen och håll er borta från sötsakerna under veckodagarna.
Samhället är dock konstruerat att vi ska lockas in i frestelsen med godis kakor varje dag. I livsmedelsbutikerna ligger godiset precis vid kassorna och går inte att missa. Det är ofta extrapriser på godis och lönsamheten är hög för butikerna på godis. Det är inte ovanligt att marginalen är +50 vid godis. Däremot är det ofta minus marginal för butikerna när en kund handlar fisk, kyckling och allt annat nyttigt. Man kan undra var samhället är på väg.
G
Bästa inlägget i hela tråden!
Anledningen varför folk går på sån här skit är för att dom tror att dom kan sitta hemma på arslet och ändå bli smala.
Folk är så jävla LATA
Postad 26 February 2012 - 18:28
Iofs kör jag inte riktig LCHF heller, jag håller bara nere kolisar så mycket jag kan då man bara blir uppsvälld och mår dålig.
Så på det stora hela tycker jag det mer handlar om att man mår bättre. Att man stabiliserar sin vikt är ju en trevlig bi-effekt.
Postad 26 February 2012 - 19:17
Hur tänker du nu? Lata?Bästa inlägget i hela tråden!
Anledningen varför folk går på sån här skit är för att dom tror att dom kan sitta hemma på arslet och ändå bli smala.
Folk är så j*vla LATA
Om du nu vetat vad folk här har för yrken och fritidsaktiviteter, familjer m barn och dyl. kanske ditt inlägg varit relevant. Men du vet nada.
Postad 26 February 2012 - 20:07
Jag tränar 5-6 gånger i veckan
Iofs kör jag inte riktig LCHF heller, jag håller bara nere kolisar så mycket jag kan då man bara blir uppsvälld och mår dålig.
Så på det stora hela tycker jag det mer handlar om att man mår bättre. Att man stabiliserar sin vikt är ju en trevlig bi-effekt.
Jag är som du fast med mer kolhydrat, ca 150-200 g per dag.
Kan lätt äta 800 g kolhydrat per dag, men då blir jag slö, fet, uppsvälld och skiter 5 ggr/dag
Postad 26 February 2012 - 20:24
Låter bekant, och det är ju faktiskt otroligt skönt att slippa detslö, fet, uppsvälld och skiter 5 ggr/dag
Postad 26 February 2012 - 20:32
Får man i sig över 1000 kcal i form av kolhydrater + mer kalorier från exempelvis kött mm då är det inte konstigt att man mår dåligt om man ändå bara sitter på rumpan hela dagarna. Rör man på sig lite mer är 800 kcal inte speciellt mkt. Jag säger inte att man måste motionera, bara anpassa intaget efter vad man förbrukar.
Vidare kan det även vara bra att tänka på att minimera kolhydratintaget efter kl 18:00 på kvällen om man har problem med "bulk" mager. Under förmiddagen ska det oftaste inte vara några som helst problem att äta en normal lunch innehållandes kolhydrater i i rimlig mängd och från rätt källa. 2 st portioner med pommes är alltså inte rekommendera. När jag pratar kolhydrater i form av bra mat menar jag pasta, ris, potatis och bröd. Men som sagt, inte i överdrivna mängder. Sunt förnuft gäller.
Stryp istället kolisarna helt efter kl 18:00 och du kommer att få kvallitativa resultat.
Och vad jag menar med genvägar: De här sk diettipsen, nutrilett, soppor och allt annat trams. Visst för en människa som väger 140 kg och vill ha en förändring kan det kanske vara bra att starta upp med ngt drastiskt. I långa loppet tar dock kroppen stryk. Samma sakt med LCHF. I långa loppet kommer man inte någonvart. Det enda som sker är att man blir ett åtlöje för andra och man blir dessutom väldigt inskrängt då man hela tiden går och är rädd för ngt som inte är speciellt farligt, läs rätt kolhydrater.
Och som sagt kom ihåg: Fettet brinner i kolhydratens låga, no shit sherlock. LCHF kommer att vara borta inom fem år till förmån för ngn annan sk uppenbarelse diet. Kom tillbaks till den här tråden om fem år så får vi se vem som har rätt
Ps, jag vaknade på helt rätt sida idag. Har varit och åkt utförsskidor i strålande solsken samt gett kroppen ett välbehövligt pass på gymmet. Till råga på allt vann vi även med 2-0 i en träningsmatch. Kan det bli bättre
Postad 26 February 2012 - 22:40
Vidare kan det även vara bra att tänka på att minimera kolhydratintaget efter kl 18:00 på kvällen om man har problem med "bulk" mager.
Stryp istället kolisarna helt efter kl 18:00 och du kommer att få kvallitativa resultat.
Du missa studien Hakuna posta på förra sidan där det visade sig att kolhydrater på kvällen var till fördel än på dagen.
Och vad jag menar med genvägar: De här sk diettipsen, nutrilett, soppor och allt annat trams. Visst för en människa som väger 140 kg och vill ha en förändring kan det kanske vara bra att starta upp med ngt drastiskt. I långa loppet tar dock kroppen stryk. Samma sakt med LCHF.
Hur kan du jämföra LCHF med nutrilett etc? Det verkar som att du inte har en aning om vad LCHF är.
Och varför tror du att kroppen skulle ta stryk? Kolhydrater är inte essentiellt!
I långa loppet kommer man inte någonvart. Det enda som sker är att man blir ett åtlöje för andra...
Man kan ju undra vem som gör sig till åtlöje med korkade argument och dålig kunskap.
Postad 26 February 2012 - 23:02
En hamburgare på max modell större innehåller bara den runt 900 kalorier.
Jag har ett fysiskt arbete, heltid och även om jag äter sunt för det mesta går jag upp i vikt. Det har varit så sedan jag utvecklade laktosintolerans. När jag vägde 97kg fick jag nog och började med LCHF.. Nu väger jag 83 och mår tusan mycket bättre. Mitt mål är 74. Vad som händer sedan vet jag inte nu.. Mindre bacon kanske - ris i bland.
Ang motion så simmar jag regelbundet...
Låter förövrigt som du haft en toppendag
Postad 27 February 2012 - 00:21
Ditt problem är inte att du inte kan utrycka dig i text
Ditt problem är att du inte förstår det du pratar om
Tycker att du och andra som bara har en massa dynga att komma med
kan starta er egen dyngtråd, så kan kanske de som är intresserade av LCHF
eller liknande dieter få diskutera detta här
Redigerat av MalcomX, 27 February 2012 - 00:23.
Postad 27 February 2012 - 01:33
Ditt problem är inte att du inte kan utrycka dig i text
Ditt problem är att du inte förstår det du pratar om
Tycker att du och andra som bara har en massa dynga att komma med
kan starta er egen dyngtråd, så kan kanske de som är intresserade av LCHF
eller liknande dieter få diskutera detta här
Kom tebaxk när du har lite mer kött på benen. Dina inlägg håller lika låg klass som dina kunskaper. Gäller för övrigt även din vän lacto.
Om fem år får vi se vem som har rätt. Fast då har ni säkerligen hittat en ny mirakelmetod som ni tror blint på. Eller så blir det som för de flesta som är lite intresserade av träning och kost. Man lägger av och tröttnar. Har sett det fenomenet många ggr de senaste 20 åren. I synnerhet när det gäller folk som tror sig komma på jordens nya mirakelmetoder. Håll er till det enkla istället för att tramsa runt med LCHF, det vinner i längden.
Och sedan får ni gärna ifrågasätta mina kunskaper bäst ni vill. För egen del har jag hjälpt ca 20-30 personer med träning och kost under de senaste 10 åren. Jag skulle däremot aldrig hjälpa ngn om jag endast haft 10 år på nacken med träning och kost. För att man ska kunna rekommendera ngt anser jag att man ska ha prövat det själv och därefter utvärdera resultaten. Jag har gjort mina snedsteg genom åren. Ett av mina största misstag genom åren var defintivt att ta bort kolhydraterna till förmån för fett. Fick inget tryck i kroppen alls och därför kommer jag aldrig att rekommendera den här metoden.
Men visst vill man stå och stampa på ruta ett hela tiden, kör på. Vill man utvecklas då är det hårt jobb som krävs och definitivt ingen LCHF.
Näringslära har jag lärt mig fr bla studier vid folkhögskola och universitet. Den störst kunskapen anser jag mig dock tillskanskat mig genom personlig erfarenhet, både av mig själv och mina träningskompisar, samt läst och tagit el av andra personers upplevelser inom träning och kost. Har tränat seriöst i över 20 år med några månaders uppehåll genom åren. Annarst har träningen gått bra. Ju äldre man blir desto mer kunskap får man faktiskt när det gäller träning. Rutin är ngt man aldrig kan förlora. Det gäller däremot att ta till sig nya kunskaper och selektera. LCHF hör till ett fenomen som utan vidare åker i papperskorgen.
Som sagt kom tillbaks när ni har lite mer erfarenhet. Som det verkar är ni totalt insnöade på en metod som dessutom är undermålig om man vill utvecklas.
G
Postad 27 February 2012 - 06:08
Gaes -När jag läser ditt inlägg så står där att du har själv hållt nere antalet kolhydrater... Med andra ord: Du har inte alltid varit "anti" det lchf står för. Med tanke på att du hållt på med näringslära/träning borde du oxå veta att alla reagerar olika på olika dieter/träningsprogram. Eftersom du inte tyckte det funkade betyder inte att det är så för alla.
Jag håller med om att LCHF just nu är väldigt trendigt och många håller på med det, men det är ingen ny diet.. Min morsa käkade låg- kolhydratkost för 45 år sedan.
Redigerat av tomsan, 27 February 2012 - 06:10.
Postad 27 February 2012 - 07:00
Näringslära har jag lärt mig fr bla studier vid folkhögskola och universitet.
Det har jag väldigt svårt att tro på med tanke på vad du skriver i tråden och när du blir ifrågasatt så ignorerar du eller svarar med personangrepp, precis vad en bildad person svarar när han har god kunskap i ett ämne, eller inte...
Sen skriver du att vi gärna får ifrågasätta dig men du kan ju samtidigt skriva att du inte kommer svara för att du inte vet vad du pratar om.
Kom tebaxk när du har lite mer kött på benen. Dina inlägg håller lika låg klass som dina kunskaper. Gäller för övrigt även din vän lacto.
Det är lite komiskt när du skriver så, det är som du beskriver dig själv.
Postad 27 February 2012 - 08:44
Låter bekant, och det är ju faktiskt otroligt skönt att slippa det
Vad säger du Squeez!?, en bra tidning och lugn och ro på dasset är ju en av dagens höjdpunkter
Postad 27 February 2012 - 13:59
Postad 27 February 2012 - 19:45
Allt annat patrask (ta åt er, ni som vill) som bara skriver för att provocera kan ju faktiskt gå till en "Här-klagar-vi-på-alla-dieter-utom-Livsmedelsverkets-rekommendationer-och/eller-vi-som-tränar-för-att-bli-bäst-i-världen-i-någonting-sportigt"-tråd...
Nu är det ju dock bara GAES kvar bland de största anti-LCHFarna här, och tråden börjar få viss fason, om än GAES språkbruk är lite väl onyanserat åt ett håll vilket leder till en del andras språkbruk likaledes åt andra hållet.
(Livsmedelsverkets rekommendationer är för övrigt alltså 50-60E% kolhydrater för en stillasittande man i 30årsåldern. Kaloribehovet beräknas då till 2800 kalorier, alltså 1400-1700 kalorier kolhydrater, dvs 350-420 gram kolhydrater per dag, eller motsvarande drygt ett halvt paket kungsörnens idealmakaroner per dag... låter ju vettigt)
Hursom verkar ju även GAES vara för en LC-kost; det han har problem med är ju fettet? Eller kvällsätandet? Hursom är både fettet och kvällsätandet "gamla klassiker". Hur gamla? Känns nästan som om de härrör från samma period?
[egen teori]Jag tror för övrigt att det största problemet med kvällsätandet för de allra flesta är att det sker istället för den tänkta promenaden/träningen. Därav det dåliga ryktet...[/egen teori]
Postad 27 February 2012 - 19:52
Hmm, nu blir jag konfunderad!
Gaes -När jag läser ditt inlägg så står där att du har själv hållt nere antalet kolhydrater... Med andra ord: Du har inte alltid varit "anti" det lchf står för. Med tanke på att du hållt på med näringslära/träning borde du oxå veta att alla reagerar olika på olika dieter/träningsprogram. Eftersom du inte tyckte det funkade betyder inte att det är så för alla.
Jag håller med om att LCHF just nu är väldigt trendigt och många håller på med det, men det är ingen ny diet.. Min morsa käkade låg- kolhydratkost för 45 år sedan.
Helt rätt Tomsan! Jag är helt emot att man ska stoppa i sig mängder med kolhydrater under kvällen, förutsatt att man inte kör tour de france eller liknande. Bara för att jag hållt igen mitt kolhydratintag sent på kvällen vill jag dock inte kännas vid LCHF
Även har har du rätt Tomsan. När du mkt riktigt påpekar att din morsa käkade den här dieten för 45 år sedan. Lacto däremot verkar har väldigt svårt att förstå att mängder med folk provat detta innan år 2000. I flertalet inlägg har Lacto fått för sig att LCHF är en diet som uppfunnits på 2000-talet. Han har nämligen aldrig hört talas om att man åt likt LCHF tidigare. Kolla igenom tråden så står det mängder med inlägg när Lacto skriver det här.
Själv har jag många ggr tidigare skrivit att det är fånigt att hitta på namn på olika dieter vilka redan finns. Jag provade det här för många många år sedan, men det tror givetvis inte Lacto på för han har aldrig hört talas om att bodybuilders kört med den här metoden redan på 80-talet. Jag har dock viss förståelse för att Lacto inte hört talas om många provat det här tidigare, då Lacto som sagt saknar erfarenhet. Hans begränsade kunskaper har han tillskansat sig genom teori och minimal praktik, och då endast LCHF.
Det är svårt att ta Lacto på allvar eftersom han saknar erfarenhet i kostsammanhangen. Har man varit intresserad av kost i ca 10 år då har man en viss kunskap, om än ganska snäv, om man inte provat olika saker själv.
För egen del kan jag bara referera till vissa herrar såsom Ingvar Larsson, Rickard Carlsson, Fredrik Carlsson mfl. De här herrarna är kända för att liksom jag provat en hel del genom åren. Gemensamma nämnaren är att Ingen av de här människorna skulle i sin vildaste fantasi köra LCHF, inte ens under deff pga att det sliter för hårt på kroppen och resultaten vid en sådan här kost är minimal.
Vidare spelar det egentligen ingen som helst roll vad jag skriver för Lacto tror inte på ngt annat än LCHF. Han personifierar vad folk i vardagligt tal kallar för sekteristisk. Du, Tompa verkar dock inte insnöad på samma sätt som Lacto.
Jag tror också det är viktigt att man måste prova olika former och att alla är olika. Bara för att en sak passar en människa behöver det inte vara bra för den andra. Men faktum kvarstår och det är sunt förnuft. Stoppa inte i dig fler kalorier än vad du förbrukar. Svårare än så är det inte, eller hur!?
Nu har ju även Paulun kommit igång med LCHQ. Frågan är bara vad nästa betäckning blir. Ska man skratta eller gråta????
G
Postad 27 February 2012 - 19:59
Hursom verkar ju även GAES vara för en LC-kost; det han har problem med är ju fettet? Eller kvällsätandet? Hursom är både fettet och kvällsätandet "gamla klassiker". Hur gamla? Känns nästan som om de härrör från samma period?
Det känns som han är anti bara för att vara anti eftersom han inte har några argument och kan inte förklara/försvara sina påståenden. Om han skulle besitta den kunskap han påstår sig har så hade hans inlägg sett helt annorlunda ut.
"Kostchefer blir utskälld"
"Många föräldrar vill att det förs in mer fett i skolmaten. Kostchefen i Habo känner sig hårt ansatt av föräldrar och även skolpersonal."
http://svt.se/2.8211...488&lpos=rubrik
Postad 27 February 2012 - 20:04
Jag lurade för skoj skull på ett par arbetskamrater för några år sedan att jag körde Snickersdieten. De hade aldrig hört talats om det men de trodde på fullt allvar att jag körde något sådant då de ett tag aldrig såg mig äta nått annat. Man upphör förvånas, så att säga. Det är väl dock bara tidningarna som vi har att tacka för detta.
Jag ser fullt din poäng Gaes när du skriver att sunt förnuft räcker. Dvs man äter mindre än man förbrukar. Problemet som jag ser det är att ytterst få svenssons bryr sig om att räkna kalorier (på ett ung. ens) för att inte tala om hur få som vet vad saker och ting ens innehåller. Vet man det, är det inga problem. Vet man inte, då har man problem (om man inte har den vikten man önskar alltså).
Själva vitsen med exempelvis LCHF är ju att själva kosten i sig ska begränsa dig. Du ska inte behöva räkna kalorier eftersom hungern kommer hindra dig från att äta lika mkt kalorier som du gjorde med "normal" (uppenbarligen inte om man är ö-viktig) kost.
Men när du skriver "Jag tror också det är viktigt att man måste prova olika former och att alla är olika. Bara för att en sak passar en människa behöver det inte vara bra för den andra. Men faktum kvarstår och det är sunt förnuft. Stoppa inte i dig fler kalorier än vad du förbrukar. Svårare än så är det inte, eller hur" så tänker jag direkt, varför då diskutera det i sin evighet
Postad 27 February 2012 - 20:18
Att lasta i sig mängder med energi precis innan man går och lägger sig leder bara till en sak om man har det för vana.
Har nån sagt nåt annat?
Lacto däremot verkar har väldigt svårt att förstå att mängder med folk provat detta innan år 2000. I flertalet inlägg har Lacto fått för sig att LCHF är en diet som uppfunnits på 2000-talet.
Nämn ett?
Han har nämligen aldrig hört talas om att man åt likt LCHF tidigare. Kolla igenom tråden så står det mängder med inlägg när Lacto skriver det här.
Eftersom du inte följt tråden så länge så har du nog missat att jag postat flera artiklar om vad människan åt för nån miljon år sen.
Själv har jag många ggr tidigare skrivit att det är fånigt att hitta på namn på olika dieter vilka redan finns.
Så vad hette LCHF innan?
Det är svårt att ta Lacto på allvar eftersom han saknar erfarenhet i kostsammanhangen. Har man varit intresserad av kost i ca 10 år då har man en viss kunskap, om än ganska snäv, om man inte provat olika saker själv.
Det är svårt att ta dig på allvar med tanke på hur du skriver i tråden.
Gemensamma nämnaren är att Ingen av de här människorna skulle i sin vildaste fantasi köra LCHF, inte ens under deff pga att det sliter för hårt på kroppen och resultaten vid en sådan här kost är minimal.
Du har nämnt det flera gånger men du har ingen aning om vad du pratar om eftersom du inte kan förklara vad det är som slits och varför det slits eller vad botmedlet är eller varför det eventuella botmedlet är bra.
Vidare spelar det egentligen ingen som helst roll vad jag skriver för Lacto tror inte på ngt annat än LCHF. Han personifierar vad folk i vardagligt tal kallar för sekteristisk. Du, Tompa verkar dock inte insnöad på samma sätt som Lacto.
Du har ju inte kommit med nåt vettigt som kan övertyga mig heller utan det är bara en massa personliga påhopp och postar nya inlägg med samma dravel och ignorerar när du blir ifrågasatt, det är ett bra sätt att visa dina kunskaper i ämnet.
Jag tror också det är viktigt att man måste prova olika former och att alla är olika. Bara för att en sak passar en människa behöver det inte vara bra för den andra.
Jasså, du håller ju på här och dissar LCHF i alla dina inlägg utan några belägg, så hur "viktigt" är det?
Men faktum kvarstår och det är sunt förnuft. Stoppa inte i dig fler kalorier än vad du förbrukar. Svårare än så är det inte, eller hur!?
Jaha? hur ska jag då kunna gå upp i vikt???
Postad 27 February 2012 - 20:27
[..] Lacto tror inte på ngt annat än LCHF. Han personifierar vad folk i vardagligt tal kallar för sekteristisk.
Det står två "ytterligheter" mot varandra. Alla vet att en "low calorie diet" inte håller i längden eftersom man behöver mer än 800 kalorier per dag. Alltså endast användbart som viktnedgång och under en kortare period.
Problemet är att LCHF är en kosthållning och inte en diet. Om man hela tiden utan belägg blir ansatt om att "dieten" minsann skapar hjärtinfarkter och gör en dum som ett ägg så är det naturliga att försvara sig. Säger någon "Du är det dummaste som nånsin vandrat på gatan!" blir svaret naturligtvis någonting i stil med "Och hur smart tror du att du själv är egentligen?"
Diskuterar man istället så kanske det kan låta ungefär:
- "Hur tycker du att det funkar? Känner du dig trög, forskare säger ju att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera?" blir kanske svaret istället
- "Jag gör såhär och mår bra av det; huvudet verkar hänga med. Det är ingen som klagat än i alla fall".
- "Men träningsresultaten då?"
- "Jag är ju inte ute efter att bli superstark eller snabbast i världen, jag vill bara må bra, och som bonus kanske tappa några kilon om det nu skulle behövas"
- "Men hjärtinfarktrisken då?"
- "Det är en risk jag är villig att ta, hellre 40 år till som jättefrisk och sedan dö i hjärtinfarkt, än 65 år till som helt frisk sånär som på gasmagen, demensen och övervikten för att sedan dö av ålder, dement och dreglande efter sjutton år på ålderdomshemmet"
[..]
Nu har ju även Paulun kommit igång med LCHQ. Frågan är bara vad nästa betäckning blir. Ska man skratta eller gråta????
G
Det är lite väl genomskinligt nu, Fredrik. Ge dig. Inga fler kostböcker. Inga fler namn. Sluta. Gå och lägg dig. Ta pension. Eller nåt.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 27 February 2012 - 20:28.
Postad 27 February 2012 - 22:16
Diskuterar man istället så kanske det kan låta ungefär:
- "Hur tycker du att det funkar? Känner du dig trög, forskare säger ju att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera?" blir kanske svaret istället
- "Jag gör såhär och mår bra av det; huvudet verkar hänga med. Det är ingen som klagat än i alla fall".
- "Men träningsresultaten då?"
- "Jag är ju inte ute efter att bli superstark eller snabbast i världen, jag vill bara må bra, och som bonus kanske tappa några kilon om det nu skulle behövas"
- "Men hjärtinfarktrisken då?"
- "Det är en risk jag är villig att ta, hellre 40 år till som jättefrisk och sedan dö i hjärtinfarkt, än 65 år till som helt frisk sånär som på gasmagen, demensen och övervikten för att sedan dö av ålder, dement och dreglande efter sjutton år på ålderdomshemmet"
Ovanstående tillvägagångssätt är ett ypperligt sätt att diskutera på. Det skriver jag under på rakt av.
Tyvärr har hela debatten blivit lite insöad och jag tar på mig en del av ansvaret för detta. Det hela började en gång i tiden när jag ifrågasatte varför man i hela friden skulle sätta ett nam på ett fenomem och tillika tilvägagångssätt som redan finns. Jag själv och många flera provade den här metoden långt innan år 2000. Det är väl framförallt det som retat upp mig en del där det ena leder till det andra.
Hittar man ngt som passar bra för en själv, men samtidigt är villig att ta risker, då får det stå för var och en. Därmed inte sagt att det skulle vara den optimala lösningen. För mig är den optimala lösningen ett tillvägagångssätt som är helt riskfritt och ger ett långvarit resultat. Jag har varit med så många år att jag vet att en metod inte passar alla. Å andra sidan vet jag metoder som fungerar oavsett, det som krävs är hårt jobb och inga genvägar. Dessutom tror jag att för att en person ska fungera en längre tid, krävs det att man ska anpassa kosten så lång som möjligt att man fungerar i det vardagliga livet. En för extrem kosthållning blir ngt som man efter några år tröttnar på. Det finns flertalet exempel på det. Varför springer folk och köper nutrilett i parti och minut annars. En orsak till det är bla att man hoppat på olika dieter och tröttnat, just pga att det inte fungerar i det vardagliga livet.
Jag tänker inte ens besvära mig med att svara på Lacto när han ifrågasätter vissa saker såsom följande:
Så vad hette LCHF innan?
Jag har aldrig påstått att LCHF hade ett namn tidigare, bara att det inte är ngt nytt fenomen. Läs igenom tråden noggrant igen!
Vidare ifrågasätter en viss ung herre en hel del som jag skrivit tidigare. Jag orkar inte upprepa mig gång på gång, därför väljer jag att avstå att besvara Lacto. Läser ni tråden så hittar ni själv...
Lacto har själv ingen aning om vad kroppen utsätts för i den här dieten. Bara det tar jag som ett stort tecken på okunskap. Varenda kotte tror jag vet om att man utsätter blodkärl mm för onödiga risker desto fetare mat man äter. Äter man hög andel proteiner utan att man rör på sig tar både lever och njure ganska mkt stryk. Vidare ökar man även halten av ammoniak i kroppen. Tränar man däremot regelbundet tar kroppen inte lika mkt stryk. Det finns en orsak till att Bodybuilders varierar sitt proteinitag beroende på vilken del av stadiet man befinner sig. Ligga på ett konstant intag ger varken eller i längden, bara ett önödigt slitage. Men det hela beror givetvis vad man vill uppnå. För egen del ligger jag i tävlingsplanering. Vissa av mina vänner vill bara må bra och dessutom tappa några kilon. Det skiljer sig som sagt en hel del mellan olika individer.
Jag har själv ett helt annat upplägg än en person som inte har som mål att tävla, det säger sig själv. Däremot skulle jag aldrig rekommendera LCHF eller LCHQ, GI, Nutrilett mm. Och som sagt, det är bara larvigt att sätta namn på fenomen som redan funnits i flera flera år.
G
Postad 28 February 2012 - 07:43
Tyvärr har hela debatten blivit lite insöad och jag tar på mig en del av ansvaret för detta. Det hela började en gång i tiden när jag ifrågasatte varför man i hela friden skulle sätta ett nam på ett fenomem och tillika tilvägagångssätt som redan finns.
Det kan ju vara pga att det är lättare att säga "LCHF" istället "Low carb High Fat" eller "en diet med 10%KH 20%pro 70%fett", när du körde LCHF på 80-talet, hur benämnde du dieten?
Hittar man ngt som passar bra för en själv, men samtidigt är villig att ta risker, då får det stå för var och en.
Finns det nån diet som är riskfri?
Jag tänker inte ens besvära mig med att svara på Lacto när han ifrågasätter vissa saker såsom följande:
Jag har aldrig påstått att LCHF hade ett namn tidigare, bara att det inte är ngt nytt fenomen. Läs igenom tråden noggrant igen!
Vidare ifrågasätter en viss ung herre en hel del som jag skrivit tidigare. Jag orkar inte upprepa mig gång på gång, därför väljer jag att avstå att besvara Lacto. Läser ni tråden så hittar ni själv...
Så du anser att man inte ska ifrågasätta nån som kommer med påståenden? Sen är det väl så att den som ifrågasätter INTE vill ha en upprepning utan en förklaring på vad den som säger en massa påståenden menar och syftar på i sina uttalanden.
Eftersom du inte vill bli ifrågasatt betyder ju det att du tycker att vi ska köpa det du säger med hull och hår eller så vet du inte vad du säger och kan inte backa upp dina påståenden och tycker det är jobbigt, du som anser dig besitta en hel del kunskap borde ju inte ha några problem med att diskutera saken men istället skriver du att du inte tänker besvära dig att svara, jag tror det beror på okunskap.
Lacto har själv ingen aning om vad kroppen utsätts för i den här dieten. Bara det tar jag som ett stort tecken på okunskap. Varenda kotte tror jag vet om att man utsätter blodkärl mm för onödiga risker desto fetare mat man äter.
Det har kommit nya studier som visar att dietärt fett inte har nåt med risker hos blodkärl att göra. Däremot överätning av kolhydrater och fruktsocker vilket du borde känna till.
Äter man hög andel proteiner utan att man rör på sig tar både lever och njure ganska mkt stryk.
LCHF följer SLVs rekommendationer angående proteinmängden vilket anses som helt ofarligt.
Jag har själv ett helt annat upplägg än en person som inte har som mål att tävla, det säger sig själv. Däremot skulle jag aldrig rekommendera LCHF eller LCHQ, GI, Nutrilett mm. Och som sagt, det är bara larvigt att sätta namn på fenomen som redan funnits i flera flera år.
G
Men det kanske är lättar att använda sig av namn än att säga upplägg 1, 2, 3, 4 osv. Ungefär som Powerwalk, varför använda den benämningen? tidigare har man sagt "gå fort med hög puls". Eller "bänkpress" när man tidigare sa "ligga på en bänk med skivstång".
Jag vet inte varför du hakar upp dig på att någon har satt ett namn på en diet som har ramen 70.20.10 men det vill du väl inte besvära dig om att svara på, fast inget av det jag skrivit vill du väl svara på utan du kommer väl posta ett till inlägg som liknar dom tidigare där du skriver att LCHF är farlig (utan förklaring), bryter ner kroppen (utan förklaring), BBs använde den i flera år och den funkade inte (utan förklaring), sunt förnuft (vad det nu är) är det som gäller, ät mindre än vad du förbrukar så är allt frid och fröjd för det är ju precis det alla vill.
Postad 28 February 2012 - 07:49
Det står två "ytterligheter" mot varandra. Alla vet att en "low calorie diet" inte håller i längden eftersom man behöver mer än 800 kalorier per dag. Alltså endast användbart som viktnedgång och under en kortare period.
Problemet är att LCHF är en kosthållning och inte en diet.
En low calorie diet är inget som diskuteras i tråden, eller var det nåt speciellt du syfta på?
LCHF är en diet/kosthållning. kosthållning som har ramar och riktlinjer är en diet oavsett hur mycket kalorier det innehåller.
Diet eller kosthållning är en beteckning på en persons samlade kostintag och matvanor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diet
Postad 28 February 2012 - 09:09
Jag har ork att göra det jag vill göra som jag tror är mer än "normal" persons aktivitet:
Måndag: Skola, BJJ, Innebandy
Tisdag: skola, Styrketräning
Onsdag: Skola, Styrketräning BJJ
Torsdag: Valfritt (nu blir det ofta snowboard eller liknande)
Fredag: skola, Styrketräning, BJJ
Lör/Sönd: Valfritt (ofta simning, BJJ/MMA, Snowboard)
Utöver tiden så försöker jag även jobba på det (vikarie)
Tror att skulle kosten vara dålig för mig(som även haft magproblem) så får det vara så för jag mår bra av det, har provat räkna kalorier med ett sådär resultat då sockersuget tagit över och jag fallit platt i slutändan.
Jag brukar faktiskt inleda med 2 veckors "dryck diet" för att minska magsäcken att börja med, känner folk som kör viktväktarna, atkins, paleo, SLV osv med bra resultat och det passar dem men inget som jag känner passar mig.
Nu går jag inte o tjatar om vad dålig deras diet är och att LCHF funkar så mkt bättre, frågar dem mig om LCHF så svarar jag så gott jag kan men hänvisar oftast till nätet så dem i lugn och ro får läsa själva.
Att du inte vill ta vid LCHF får stå för dig och det kommer ingen ta ifrån dig, men är det för mycket begärt att acceptera att alla inte är som du? (:
Ontopic så undrar jag om någon har något spännande recept som jag kan använda mina psyllilumfrön till? (:
Redigerat av Unregistered276d62c1, 28 February 2012 - 09:11.
Postad 28 February 2012 - 13:24
äta eller låta bli?
nu är ju inte jag en strikt lchf:are men det är ju ändå onödigt om det sabbar blodsockret eller nåt
Postad 28 February 2012 - 13:27
Edit: http://www.kostdokto...f-ger-resultat/ sök på tuggummi på denna sida.
Dessutom bör du vara medveten om att tuggummi höjer din hunger. Så du som lätt blir hungrig borde inte äta tuggummi.
Redigerat av Sgart, 28 February 2012 - 13:26.
Postad 28 February 2012 - 13:28
Faktiskt ingen aning. Frågan är ju hur mkt av det du egentligen får i dig eftersom du inte sväljer gummit.
Edit: http://www.kostdokto...f-ger-resultat/ sök på tuggummi på denna sida.
jag tror man får i sig ganska mycket av innehållet, det blandas i salivet och det sväljer man, till slut tror jag bara det är själva gummit kvar utan varken smak eller annat innehåll.
men vad vet jag, jag är bara en simpel lekman
Postad 28 February 2012 - 13:30
Postad 28 February 2012 - 13:45
Ja det är väl det tyvärr. Gillar att va fräsch i munnenSom sagt i ditt fall hade jag undvikt det iallaf. På grund av att det bygger matsug istället.
Postad 28 February 2012 - 14:40
Jag undrar om gummit i sig räknas som stäreklse? Det i sig sväljer man ju inte... (inte jag iallafall). Kanske är i det stärkelset som de flesta kolhydraterna sitter?
Postad 28 February 2012 - 14:48
Fast du kanske menade dålig andedräkt.
Postad 28 February 2012 - 14:54
Även tandläkarförbundet rekommenderar detta eftersom tänderna klarar bara av x antal syreangrepp per dag (måltider + dryck). Som en generell rekommendation bör man inte äta inkl dricka mer än 5ggr per dag eftersom tänderna klarar av att syresätta angreppen men försvagas och bakteriekulturer kommer att härja.
Jag äter en måltid inkl dryck, två gånger per dag enbart. Mycket muskelmassa, 8,7% kroppsfett mätt med 7.7 dub kaliper och psykiska hälsan såväl som dentalhälsan är toppen. Mina tänder har verkligen tackat mig! Dessutom har du rätt i att kolhydrater och särskilt mjölksyrebakterier/mejeriprodukter frodar sig i angrepp mot tänderna. Något att undvika, utöver prostatacancerrisken som redan är skyhög av ost/mjölk etc pga all fyto och xenoöstrogener av kvinnliga sexhormoner, i dess mångfald.
LCHF MATTIPS: Vildfångad fetlax (från lidl - MSC märket ex.) med kräftstjärtar och fetaost (laktosfri av getter/får eller 100% komjölk med mild smak). Supergott, vad jag äter varje dag i princip. Vardagslyx
Postad 28 February 2012 - 15:43
hur är det med tuggummi och LCHF? dom är ju sockerfria står det men kollar man innehållsförteckningen innehåller dom 67g kolhydrater.
äta eller låta bli?
nu är ju inte jag en strikt lchf:are men det är ju ändå onödigt om det sabbar blodsockret eller nåt
Sockeralkoholer, dom flesta åker ut bakvägen.
Postad 28 February 2012 - 16:35
67g kolhydrater på 100g tuggummi (3 påsar) gör säkert varken från eller till såvida vi inte pratar daglig konsumtion.. Jag tuggar i mig en påse i veckan, har en del kundkontakter och vill såklart vara fräsch i munnen.hur är det med tuggummi och LCHF? dom är ju sockerfria står det men kollar man innehållsförteckningen innehåller dom 67g kolhydrater.
äta eller låta bli?
Redigerat av tomsan, 28 February 2012 - 16:39.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?